Kaupunki nimeltä Turku

  • 223 950
  • 1 276

Veijari

Jäsen
Kuinkas pitkällä on muuten Kupittaalla M&M:n laajeneminen? Siinä toki aivan vieressä salivaihtoehtona myös entinen SATS (Elixia nykyään). Toki Skanssi tosiaan Koivulasta on kätevämmin. Piispanristillä asuin joskus ja siitäkin helpoimmaksi aina totesin Skanssin.
Turun uusi palloiluhalli, johon M&M avaa kuntosalitilat, avautuu vuoden vaihteessa. Palloiluhallin M&M avautunee asiakkaille siis vuoden 2018 alusta tai tovi sen jälkeen. Triviumin Elixia tosiaan naapuritalossa. Tuon alueen ongelmana on ja tulee jatkossakin olemaan auton pysäköintipaikat. Joko niitä ei ole tai sitten ne on maksullisia.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Turun uusi palloiluhalli, johon M&M avaa kuntosalitilat, avautuu vuoden vaihteessa. Palloiluhallin M&M avautunee asiakkaille siis vuoden 2018 alusta tai tovi sen jälkeen. Triviumin Elixia tosiaan naapuritalossa. Tuon alueen ongelmana on ja tulee jatkossakin olemaan auton pysäköintipaikat. Joko niitä ei ole tai sitten ne on maksullisia.

Juu pysäköintipaikkoja mietinkin. Joskus asuin myös SATSin lähes naapurissa, oli siis helppo ratkaisu minulle. Nyt olen hieman tarkoituksellakin jättänyt tuon alueen vähemmälle kyttäykselle. Pelkästään Urheiluhallille kun jatkaa, on tosiaan paikat jo ahtaalla. City-päätteisissä rakennuksissa olen työskennellytkin, niidenkin vaikeudet tunnen.

Toki onnellisesti kuljen bussilla, joten minulla on varaa kettuilla. Eikä sillä, hieno urheilukokonaisuus Kupittaa on, liikenne ja parkit vaan haastavat.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
No niin, turkulaiset. On aika nostaa kissa pöydälle.

Mikä on peruste sille myytille, että Turku olisi ollut joskus Suomen pääkaupunki?

Minun melkein syvällisen tutkimustyön tuloksena väitän, että Turku ei tietenkään ole missään historian vaiheessa ollut Suomen pääkaupunki. Ruotsin vallan alla (n. 1350 - 1809) Suomi ei ollut minään ajanjaksona kruunun hallinnollinen kokonaisuus, vaan siinä vaiheessa, kun Ruotsin vallan aikaista Suomea piti jotenkin alkaa hallinnoimaan (=keräämään veroja kruunulle), kuningaskunta jaettiin linnalääneihin, joita valtakunnan itäisissäkin osissa oli useita. Turun voidaan perustellusti sanoa olleen Turun linnaläänin ja myöhemmin Turun läänin (n. vuoteen 1650 asti), Turun ja Porin läänin hallintokeskus (ja pääkaupunki) sekä Länsi-Suomen läänin pääkaupunki. Nykyään myös Varsinais-Suomen maakuntakeskus sekä Lounais-Suomen aluehallintoviraston päätoimipaikka - lähitulevaisuudessa maakuntauudistuksen myötä Varsinais-Suomen pääkaupunki.

Suomen pääkaupunki. No ei koskaan. Vaasa sen sijaan on ehkä enemmissä määrin ollut, koska sinne evakuoitiin vallassa ollut hallitus sisällissodan aikana vuonna 1918.

Turkuhan on toki aivan kiistatta ollut Ruotsin valtakunnan itäosien suurin kaupunki sekä tärkein vaikkapa kaupalliselta, sivistykselliseltä ja kultturilliselta katsantokannalta. Hallinnolliselta kannalta kuitenkaan ei, vaan täysin vastaavassa hallinnollisessa asemassa olevia keskuksia olivat myös esimerkiksi Hämeenlinna, Vaasa / Korsholma, Viipuri ja Käkisalmi.

Tämän kirjoituksen haudanvakavana tarkoituksena on oikaista historiallinen myytti - ei suinkaan hyökkääminen Turkua tai turkulaisten ylpeyttä vastaan. Turkuhan on hieno, historiallinen paikka ja turkulaisuus mielenkiintoinen luonteenpiirrekokonaisuus sekä mielentila ja mindset. Joskin täysin mahdoton ulkopuoliselle ymmärtää edes vähän alusta. Varmaan se turkulaisuuden syvin olemus liittyy juuri siihen, että Ruotsin kuningaskunnan asema merkittävänä eurooppalaisena geopoliittisena mahtina oli riippuvainen valtakunnan itäisistä osista ja siten merkittävissä määrin Turun sivistyneistön fiiliksistä kruunua kohtaan.

Turkulaisille ei siis tuolloin ollut varaa vittuilla ja vaarallistahan se on tietysti nykyäänkin.

:)


ps. Jos haluaa kevyttä Turun historiaan liittyvää dekkarilukemista, niin kannattaa lukea Jyrki Heinon kirjasarja luutnantti Carl Wennehielmin ja kaupunginviskaali John Appegrenin edesottamuksista 1700-luvun loppupuolen Turussa. Ajankuvaus kaupunkilaisista ja heidän elämästään on kerrassaan loistava ja mukavan humoristinenkin. Ao. linkit kustantamo S&S:n sivuille.

Jyrki Heino - Kellari

Jyrki Heino - Kello

Jyrki Heino - Kelmit
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Aivan ehdottomasti Gogo Express Skanssissa, jos vaan sietää maahanmuuttajia joita tuolla riittää paitsi aikaisin aamulla. Iso sali mutta pieni hinta, samalla jäsenyydellä pääsee myös Länsikeskuksen Gogolle.
Kävin testimielessä täällä Skanssin Gogo:ssa eräänä arki-iltana klo 17-18 välillä.
Plussat: halpa hinta (kertamaksu 7,5€) ,ilmaiset pysäköintipaikat sekä salivarusteet ok.
Miinukset: täyteen ammuttu ählyjä sekä nuhjuiset puku- ja pesutilat.
Ei jatkoon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Mikä on peruste sille myytille, että Turku olisi ollut joskus Suomen pääkaupunki?
Mikä kaupunki sinusta sitten oli Suomen suuriruhtinaskunnan pääkaupunki 1809-1812?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mikä kaupunki sinusta sitten oli Suomen suuriruhtinaskunnan pääkaupunki 1809-1812?

No jumalauta, Turkuhan se. Googlasin.

Luulin tosiaan, että venäläiset tekivät Helsingistä suorilla suuriruhtinaskunnan pääkaupungin Suomen sodan jälkeen.

Kiitän aiheellisesta oikaisusta, perun kaikki virheelliset puheeni ja menen nurkkaan häpeämään historiallisten epätarkkuuksien levittämistä.

Pohdinnat turkulaisuudesta sekä kirjasuositukset pidän ennallaan :)
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Miinukset: täyteen ammuttu ählyjä sekä nuhjuiset puku- ja pesutilat.

Tätä pointtia lainatakseni kysyn, onko joku jo ehtinyt testata kävelykadun Fitness24seven -salin? Eerikinkadun salilla tietääkseni käy paljon noiden kulttuurien edustajia, joten mahtaako heitä levitä kävelykadullekin. Olen todella huono valitsemaan täältä keskustasta salia, tuo hinnan ja sijainnin puolesta palvelisi. Tosin riski piilee, että treenien jälkeen palauttavat nautitaankin aina Deikkarissa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pohdinnat turkulaisuudesta sekä kirjasuositukset pidän ennallaan :)

Hienosti vedit kyllä nippuun Turun historiaa. Yllättävää, että tällainen joitakin kiinnostaa. Mutta joo...minusta meidän turkulaisten maine on jotenkin liioiteltua negatiivisesti. Tuu asumaan mulle viikoksi niin saattaa asenne muuttua. Toki viimeksi kun majoitin helsinkiläisen tyypin kotiini...tai asui silloin Nummelassa, varasti hän rahaa meitsiltä 500 euroa.

Kirjasuosituksiisi tutustun ehdottomasti.

EDIT. Niin en tiedä oletko helsinkiäinen mutta ymmärät pointin.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Hienosti vedit kyllä nippuun Turun historiaa. Yllättävää, että tällainen joitakin kiinnostaa. Mutta joo...minusta meidän turkulaisten maine on jotenkin liioiteltua negatiivisesti. Tuu asumaan mulle viikoksi niin saattaa asenne muuttua. Toki viimeksi kun majoitin helsinkiläisen tyypin kotiini...tai asui silloin Nummelassa, varasti hän rahaa meitsiltä 500 euroa.

Kirjasuosituksiisi tutustun ehdottomasti.

EDIT. Niin en tiedä oletko helsinkiäinen mutta ymmärät pointin.

Suomen eri alueiden ja kaupunkien paikallishistoria kiinnostaa kyllä - niistä löytyy aika maukkaita yksityiskohtia ja tarinoita.

Turkulaisiin tai Turkuun en suhtaudu negatiivisesti, mutta turkulaisuus on säilynyt mulle lähes täydellisenä mysteerinä. Kiitos kutsusta - pitää varmaan tosiaan muuttaa sinne viikoksi, niin mahdottomalta tuntuvan palapelin palat voisi alkaa loksahteleen kohdilleen.

Stadilainen en ole, enkä edes asu Helsingissä. Toki Pääkaupunkiseudulla.

Hämeestä oon ja sieltä suunnalta mä olen aloittanutkin tämän syvällisen mentaliteetti- ja paikallishistoriatutkimuksen. Ihan vaan selvittääkseni, että mikä meitä hämäläisiä vaivaa. Siitä löytyy kanssa stooria, mutta se onkin kokonaan toinen juttu.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä pointtia lainatakseni kysyn, onko joku jo ehtinyt testata kävelykadun Fitness24seven -salin? Eerikinkadun salilla tietääkseni käy paljon noiden kulttuurien edustajia, joten mahtaako heitä levitä kävelykadullekin. Olen todella huono valitsemaan täältä keskustasta salia, tuo hinnan ja sijainnin puolesta palvelisi. Tosin riski piilee, että treenien jälkeen palauttavat nautitaankin aina Deikkarissa.

En ole ja tuskin testaankaan. Olen aika merkkiuskollinen ja kohtalaisen edullisessa ja melko mutiaisvapaassa Motivuksessa olen treenaillut jo pidemmän aikaa. Toistaseks vielä on painot riittäny siellä. Lähempää löytyis varmaan halvempiakin saleja, mutta arvostan hinnan sijaan yleistä viihtyvyyttä.
Eerikinkadun 24/7 on ikävä akvaario, jossa näyttää käyvän turhan paljon näitä kulttuurinrikastuttajia. En vaan ole sitä tyyppiä, joka haluaisi treenata kadullakulkijoiden hämmästeltävänä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Eerikinkadun 24/7 on ikävä akvaario, jossa näyttää käyvän turhan paljon näitä kulttuurinrikastuttajia. En vaan ole sitä tyyppiä, joka haluaisi treenata kadullakulkijoiden hämmästeltävänä.

Juu tämä akvaario on se toinen syy, miksi en tuota kovin mielelläni testaa. Pitänee tehdä jonkinlainen testipiipahdus Kivikukkarossa, sinne ei liiaksi ikkunoita ole. Tosin alla kun on Tokmanni, saattaa ne "pakettina" kerätä tuota kulttuurinrikastuttaja-osastoa. Eerikinkadun alussakin kun heille on kauppaakin lisänä.
 

Joghey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan mielenkiinnosta, onko "kulttuurinrikastajilla" jotain erityisiä salikäyttäytymispiirteitä vai miksi heidän kanssaan ei samalla salilla voi olla?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihan mielenkiinnosta, onko "kulttuurinrikastajilla" jotain erityisiä salikäyttäytymispiirteitä vai miksi heidän kanssaan ei samalla salilla voi olla?
Varmaan ihan ennakkoluuloista veikkaisin. Vähän ehkäpä sama kuin ostaisi auton hämeenlinnalaiselta maanviljelijältä tahi hämtonilaiselta romanilta. Kumpi kauppa kiinnostaa enemän?
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Päädyin lopulta valitsemaan kuntosalikseni Eerikinkadun Fitness24Sevenin. Skanssin GoGo Expressin olisin valinnut mikäli siinä ei olisi ollut 12 kuukauden määräaikaisuutta. Lisäksi tuo Fitness24Seven sijaitsee mukavasti matkan varrella yliopistolle ja se on edullinen (18€/kk), joten valinta oli lopulta helppo. Vaikutti kohtalaisen tilavalta kuntosalilta mikä on aina hyvä asia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päädyin lopulta valitsemaan kuntosalikseni Eerikinkadun Fitness24Sevenin. Skanssin GoGo Expressin olisin valinnut mikäli siinä ei olisi ollut 12 kuukauden määräaikaisuutta. Lisäksi tuo Fitness24Seven sijaitsee mukavasti matkan varrella yliopistolle ja se on edullinen (18€/kk), joten valinta oli lopulta helppo. Vaikutti kohtalaisen tilavalta kuntosalilta mikä on aina hyvä asia.
Saman ketjun saleja on myös kävelykadulla ja Portsassa. Eerikinkadulla ihan mukava käydä - löytyy kaikki tarpeellinen ja sijainti hyvä. Tilaakin näyttää olevan nyt, kun uusi sali avattiin keskustaan.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Yhden yön vierailulla kaupungissa nimeltä Turku.

Näyttääkö joku keskustan baari KHL-matseja?
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kiitos vinkeistä, mutta tyydyin lopulta oman läppärin ja hotellihuoneen rauhaan kiekon katsomisessa.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
I'm back kaverit. One-linerit tässä tapauksessa sallittuja, sakon uhalla. Fiilikset kovat.

Ei ole enää ees one-linerikaan tämä, jotenka en tiiä. Pitkät vokaalit harjoteltu valmiiksi ja edellinen 3 vuoden visiitti vaihtuu nyt pidemmäksi. Toivottavasti.

Ihanaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika hyvä oli Turussa siinä Aurajoen varressa markkinakojujen seassa ollut Wood and Fire Craft Pizzan Margherita. En tiedä, oliko nyt paras ikinä missään, mutta yhdeksän euron hintaan kyllä kelpasi erittäin hyvin. Ilmeisesti Gustavon entinen pizzakokki pistänyt pystyyn jonkinlaisen liikuteltavan puu-uunin, jota roudan tapahtumissa ja kaduilla. Onkos paikallisilla kokemuksia tästä. Itse kyllä tykkäsin ja suosittelen kokeilemaan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös