Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 388 317
  • 6 038

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Juuri yllä Fan Clubin edustaja kävi ilmoittamassa että kaverin henkilöllisyys on tiedossa ja kyseistä toimintaa ei hyväksytä ja että seuraamuksia tulee sellaisina mitä Fan Club voi asettaa. Fan Club kun ei ole mikään käräjäoikeus niin sakkoja tai muuta vastaavaa ei voida antaa. Vai mitä pitäisi tehdä että olisi ok? Olisiko ko. tyyppi pitänyt piestä paluumatkalla?

Niin, sinä näet, että fan Fan Clubin edustaja on tehnyt tarvittavan, minä koen hänen lähinnä selitelleen ja väheksyneen tapahtunutta. Olisi vain ilmoittanut, että riehujan henkilöllisyys on tiedossa ja ei tule osallistumaan enää Fan Clubin toimintaan, ainakaan tällä kaudella. Miksi helvetissä sitä vastuuta pitää yrittää pakoilla painottamalla, että YKSI osallistuja on riehunut?
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
@melooni Jättämällä alla olevan kappaleen pois tekstistään.

YKSI meidän yli kahdestasadasta matkalaisestamme päätti vastata kutsuun, juoksi paikalle ja potkaisi yhtä huutelijoista. Sen suurempia vammoja ei käsittääksemme syntynyt, mutta poliisit luonnollisesti (ja ihan oikein ja ansaitusti) tämän meikäläisen kiinni ottivat. Mitään suurta mellakkaa ei ollut, tämän jälkeen vain yritimme sitten puhua kyseisen henkilön vapaaksi että pääsemme lähtemään, loppujen lopuksi poikkesimme hänet hakemaan poliisiasemalta, kun henkilöllisyys oli tarkastettu.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, sinä näet, että fan Fan Clubin edustaja on tehnyt tarvittavan, minä koen hänen lähinnä selitelleen ja väheksyneen tapahtunutta. Olisi vain ilmoittanut, että riehujan henkilöllisyys on tiedossa ja ei tule osallistumaan enää Fan Clubin toimintaan, ainakaan tällä kaudella. Miksi helvetissä sitä vastuuta pitää yrittää pakoilla painottamalla, että YKSI osallistuja on riehunut?
Miten se on vastuunpakoilua, jos kertoo miten asiat ovat faktisesti menneet?
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Pitääkö paikkansa, että myös pari Lukon pelaajaa kävi kiittelemässä blegin kannattajien suuntaan? Ruudun selostaja näin totesi, mutta telsusta näytettiin vain matsin statseja. Mikkolan ja Niskalan taisi mainita?
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Joo, haluan vielä lisätä että en tarkoittanut mitenkään puolustella kyseisen henkilön toimintaa. Halusin vain tuoda ilmi sen että mitään isoa mellakkaa ei ole ollut, vaan yksittäisen vatipään päähänpisto. Että mitään isompaa ei tapahtunut.

Ja tyyppi varmasti saa rangaistuksen sakkojen muodossa tai miten sitten poliisi/oikeus katsovat aiheelliseksi. Tosiaan tyyppi ei ole enää tervetullut reissuillemme ainakaan toistaiseksi. En kyllä muista että kyseinen tyyppi olisi aiemmin isompaa hämminkiä aiheuttanut, miettiköön nyt sitten kauden pari ilman reissuja että kannattaako tuollainen. Toisaalta minä itse en tiedä että onko ikuinen porttikielto välttämättä oikeutettu. Sitä saavat sitten tulevien kausien Fan Clubin hallitukset miettiä.

Ja joo, en tosiaan hyväksy, ja en tarkoittanut vähätellä sinänsä tapahtumaa. Mutta halusin muistuttaa että hieno meno oli muuten, ja ettei tuohon oikein ollut muita osallisia. No, toki kyseiset raumalaisetkin voivat miettiä onko ihan järkevää tulla huutelemaan tappelukutsuja, noin isoon joukkoon kun helposti voi mahtua joku joka humalassa tappiopelin jälkeen sellaiseen vastaa... Vaan ei se tietenkään oikeuta väkivaltaan missään nimessä, sitä haluan painottaa vielä uudelleen!

Toivottavasti potkun vastaanottaneelle ei käynyt pahemmin.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Miten se on vastuunpakoilua, jos kertoo miten asiat ovat faktisesti menneet?

Minä kovasti epäilen tuon kertomuksen paikkaansapitävyyttä. Uskon tässä asiassa enemmin poliisiin, jonka mukaan noin kymmenen Bluesin kannattajaa on lähtenyt juosten raumalaisten kannattajien kimppuun.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Minä kovasti epäilen tuon kertomuksen paikkaansapitävyyttä. Uskon tässä asiassa enemmin poliisiin, jonka mukaan noin kymmenen Bluesin kannattajaa on lähtenyt juosten raumalaisten kannattajien kimppuun.

Minä olin tuossa ihan vieressä, vaikken varsinaisesti tapahtumaa edes nähnyt. Mutta me olimme tulossa hallista ulos bussille, raumalaisia tuli siihen huutelemaan ja tämä yksi tyyppi juoksi siitä poliisien ja järkkäreiden ohi potkaisemaan. Kyllä siinä sitten varmaan muutkin olivat lähdössä vähintään hakemaan tätä tyyppiä pois. Mutta mihinkään tappeluihin ei muita osallistunut. Siinä sitten aika hitaasti jengi suostui lähtemään, kun halusivat saada tän yhden sankarin mukaan bussiin (henkilöllisyys kuitenkin siinä vaiheessa tiedossa ja mitään akuuttia vaaraa siinä ei ollut). Mutta siis tosiaan raumalaiset siihen tulivat huutelemaan, tää juoksu oli ehkä kymmenen metriä, ei siis niin että espoolaiset olisivat rynnänneet jonnekin etsimään hakattavia.

Ja silti, ilman selittelyjä, mä sanon vielä sadannen kerran että tuollainen toiminta ei ole OK, vaan täysin tuomittavaa.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Minä olin tuossa ihan vieressä, vaikken varsinaisesti tapahtumaa edes nähnyt. Mutta me olimme tulossa hallista ulos bussille, raumalaisia tuli siihen huutelemaan ja tämä yksi tyyppi juoksi siitä poliisien ja järkkäreiden ohi potkaisemaan. Kyllä siinä sitten varmaan muutkin olivat lähdössä vähintään hakemaan tätä tyyppiä pois. Mutta mihinkään tappeluihin ei muita osallistunut. Siinä sitten aika hitaasti jengi suostui lähtemään, kun halusivat saada tän yhden sankarin mukaan bussiin (henkilöllisyys kuitenkin siinä vaiheessa tiedossa ja mitään akuuttia vaaraa siinä ei ollut). Mutta siis tosiaan raumalaiset siihen tulivat huutelemaan, tää juoksu oli ehkä kymmenen metriä, ei siis niin että espoolaiset olisivat rynnänneet jonnekin etsimään hakattavia.

En minä sitä epäile, ettetkö olisi vieressä ollut. Enkä varsinaisesti edes epäile sanaasi. Me vaan ehkä lopulta arvotamme häiriökäyttäytymisen eri tavalla. Sinä puhut yhdestä potkusta, poliisi puhuu noin kymmenestä kannattajasta, jotka lähtivät juoksemaan ja joista yksi potkaisi. Tässä kohtaa minä määritän häiriökäyttäytymiseksi myös tuon juoksemaan lähdön, koska en keksi sille muuta motiivia kuin aggressioiden väkivaltaisen purkamisen. Se, että lopulta homma jäi yrityksen asteelle, on vain positiivista. Minun mielestä kysymys on lopulta siitä, kuinka moni yritti osallistua mihinkään tappeluihin. Poliisin uutisoitujen sanomisten mukaan noin kymmenen, sinun mukaan yksi. Minä olen siitä naiivi, että tuppaan luottamaan poliisin sanaan tällaisissa asioissa.

Siinä olet ihan oikeassa, että ei tuollainen huutelu ole kannattavaa. Perseily siinä missä potkiminenkin, pienempi ehkä, mutta perseily silti.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä kovasti epäilen tuon kertomuksen paikkaansapitävyyttä. Uskon tässä asiassa enemmin poliisiin, jonka mukaan noin kymmenen Bluesin kannattajaa on lähtenyt juosten raumalaisten kannattajien kimppuun.
Ihmettelen kyllä ettei omiin korviini ole kantautunut sitten tällaista tietoa. Ilmeisesti vastapuolella on sitten ollut jotain perus"tuulareita". Toki silti edelleen uskon MrBitterin version.

Eikä sovi hermostua tuulari-termistä, en nyt keksinyt parempaakaan.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jotain on pielessä kun vieraskannattajien lähtiessä 10-15min katsomoiden tyhjennyttyä (20min pelin loppumisen jälkeen), on hallin ulkopuolella odottelemassa kotikannattajien mobi. Näin on käynyt monesti erityisesti Lahdessa ja eilen Raumalla. Omituista tässä tekee se, että kannattajat onnistutaan kyllä eristetään tehokkaasti hallin sisällä, on omat baarit jne., mutta sitä kaikkein riskialtteinta tilannetta ei saada hallittua. Ei silti, jokainen kantaa itse vastuun hölmöilystään.

Äijänsuon järjestyksenvalvonnalle annan täyden kympin, lukuunottamatta hallilta busseihin siirtymistä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Eipä tuo nyt mikään maailmaa kaatava juttu ole, ainahan isossa porukassa on joku jolla käämit palaa, voi sattua minkä joukkueen osalta tahansa. Muistan vuosien varrelta muutamia tapauksia, täällä virossa fudisfanit hakkasivat kansallislaulun esittäjän, lauloi heidän mielestään väärin, tuli kyllä pojille melko kalliiksi.

veini
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Ihmettelen kyllä ettei omiin korviini ole kantautunut sitten tällaista tietoa. Ilmeisesti vastapuolella on sitten ollut jotain perus"tuulareita". Toki silti edelleen uskon MrBitterin version.

Eikä sovi hermostua tuulari-termistä, en nyt keksinyt parempaakaan.

No siellähän se seisoo iltalehden sivuilla. Poliisi kertoo jne. Minusta tuntuu, että siellä on toisella puolella ollut juntteja ja toisella nuijia.
 

melooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Scott Foster
No siellähän se seisoo iltalehden sivuilla. Poliisi kertoo jne. Minusta tuntuu, että siellä on toisella puolella ollut juntteja ja toisella nuijia.

Ok, jokaisella on toki oikeus mielipiteeseensä tapahtumien kulun suhteen. Tuskin poliisillakaan olisi tässä tapauksessa mitään intressiä lähteä värittelemään tapahtumien kulkua. Toisaalta kaupallisen median - etenkin iltapäivälehtien - kirjoituksia itse luen hieman kyseenalaistavammin.

Oletan kuitenkin että et ollut eilen paikalla, toisin kuin moni muu tähän ketjuun kirjottaneista. Pahoittelen jos olen väärässä. Ehkä me, joita jotkut saattavat junteiksi ja nuijiksikin kutsua, emme vaan ymmärrä tarpeeksi.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Ok, jokaisella on toki oikeus mielipiteeseensä tapahtumien kulun suhteen. Tuskin poliisillakaan olisi tässä tapauksessa mitään intressiä lähteä värittelemään tapahtumien kulkua. Toisaalta kaupallisen median - etenkin iltapäivälehtien - kirjoituksia itse luen hieman kyseenalaistavammin.

Oletan kuitenkin että et ollut eilen paikalla, toisin kuin moni muu tähän ketjuun kirjottaneista. Pahoittelen jos olen väärässä. Ehkä me, joita jotkut saattavat junteiksi ja nuijiksikin kutsua, emme vaan ymmärrä tarpeeksi.

Kyllä minäkin useissa jutuissa luen iltapuluja kovasti varovaisesti. Kriittisyyteni ei kuitenkaan yllä kirjoituksiin, joissa kerrotaan poliisin kertoneen jotain. Toki jälkeenpäin juttu on mahdollista osoittaa virheelliseksi, tämä kuitenkin minusta edellyttää joko lehden omaa oikaisua tai poliisin tiedotetta. Eihän tuossakaan väitetty kuin yhden ihmisen potkaisseen, mutta useampi henkilö siellä on, jutun perusteella edelleen, reagoinut ja lähtenyt juoksemaan raumalaisia kohti. Tälle juoksemiselle en tosiaan keksi muuta motiivia kuin halun käydä vähän kouluttamassa huutelijoita. Ja lopulta sillä määrällä ei ole edes merkitystä, yksikin on liikaa.

Ja ei, en ollut eilen paikalla. Se ei kuitenkaan vaikuta millään tavalla siihen onko perseilty. Lisäksi minä kyseenalaistan useiden paikalla olleiden motiivit jutusta kirjoitettaessa. Tämä kyseenalaistaminen yhdistettynä uutisointiin, johtaa siihen, että minä uskon siellä olleen mukana useampia Blues-kannattajia. Toki vain yksi on potkaissut. Ja nuijilla ja junteilla viittasin huutelijoihin ja juoksijoihin & potkaisijaan. Jos olet syyllistynyt joihinkin em. teoista tuossa potkuun johtaneessa tilanteessa, olet mielestäni juntti tai nuija, saat itse valita kumpi. Jos taas et ole syyllitynut em. tekoihin, suotta pahoitit mielesi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hienosti hoidettu homma Bluesin faniorganisaatiolta! Hölmöjä löytyy isoista ryhmistä, ei sille voi mitään, jälkiselvittely oli fiksusti hoidettu. Tuomio, rangaistus ja mahdollisuus paluuseen, näin juuri.
 

melooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Scott Foster
Kyllä minäkin useissa jutuissa luen iltapuluja kovasti varovaisesti. Kriittisyyteni ei kuitenkaan yllä kirjoituksiin, joissa kerrotaan poliisin kertoneen jotain. Toki jälkeenpäin juttu on mahdollista osoittaa virheelliseksi, tämä kuitenkin minusta edellyttää joko lehden omaa oikaisua tai poliisin tiedotetta. Eihän tuossakaan väitetty kuin yhden ihmisen potkaisseen, mutta useampi henkilö siellä on, jutun perusteella edelleen, reagoinut ja lähtenyt juoksemaan raumalaisia kohti. Tälle juoksemiselle en tosiaan keksi muuta motiivia kuin halun käydä vähän kouluttamassa huutelijoita. Ja lopulta sillä määrällä ei ole edes merkitystä, yksikin on liikaa.

Ja ei, en ollut eilen paikalla. Se ei kuitenkaan vaikuta millään tavalla siihen onko perseilty. Lisäksi minä kyseenalaistan useiden paikalla olleiden motiivit jutusta kirjoitettaessa. Tämä kyseenalaistaminen yhdistettynä uutisointiin, johtaa siihen, että minä uskon siellä olleen mukana useampia Blues-kannattajia. Toki vain yksi on potkaissut. Ja nuijilla ja junteilla viittasin huutelijoihin ja juoksijoihin & potkaisijaan. Jos olet syyllistynyt joihinkin em. teoista tuossa potkuun johtaneessa tilanteessa, olet mielestäni juntti tai nuija, saat itse valita kumpi. Jos taas et ole syyllitynut em. tekoihin, suotta pahoitit mielesi.

Samoilla linjoilla. Ja ei, en pahoittanut mieltäni. Jatkoajassa jos näin kävisi, olisi ehkä syytä miettiä asioiden tärkeysjärjestystä elämässä. Tuo nyt oli lähinnä pieni provoilu joidenkin stadilaisten ajoittaiselle pullistelulle. Pakko myöntää, että itsekin helsinkiläisenä syyllistyn välillä moiseen, en tosin ymmärrettävistä syistä jääkiekkoon liittyvissä asiossa.

Väkivalta on aina erittäin vahvasti tuomittavaa, enkä osallistunut mihinkään muunlaiseenkaan hölmöilyyn eilen, enkä muulloinkaan. Paitsi noin 15-vuotiaana kerran harmituspäissäni sylkäisin tappion jälkeen jähallin lattialle. Kadun snadisti edelleen.

Perseilyyn osallistui marginaalinen määrä henkilöitä molemmista kannattajaporukoista. Toiset suullisesti, toiset fyysisesti. Molemmat tavat tuomittavia, fyysinen välivalta etenkin. Pääasia oli kuitenkin se, että hallilla nähtiin huikeaa kannattajakulttuuria. Harmillisesti iltapäivälehdistö tarttui pelkästään itse tapahtumaa seuranneeseen episodiin.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Satakunnan Kansassa oli kanssa juttu Blues-fanien riehumisesta Raumalla. Jutussa annettiin ymmärtää että ottelun jälkeen 10 Blues-fania kävi Lukko-fanien kimppuun, yhden suorittaessa hyppypotkun. Raumalaisten provoista ei kerrottu. Melko eriäviä nuo lehtien versiot tapahtuneesta täällä kirjoitettuun.
 

Jambo78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Jyp
Kumpi tarina myy enemmän: yksittäinen kannattaja suorittaa hyppypotkun ja mitään suurempaa hässäkkää ei synny, vai 10 Kannattajan lauma ajaa takaa vastustajan kannattajia ja aiheuttaa suurta hässäkkää jäähallin nurkilla? Kannattaa lukea niitä uutisia hieman varauksella ja jos kuulet jonkun paikalla olleen tarinan niin näitä hieman yhdistellen saat oikean kuvan tapahtuneesta. Tämä ei ole kyseisen tapahtuman puollustelua vaan median kritisoimista.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Kyllä sitä itsekkin jostain syystä uskoo mielummin täällä olijoiden mielipiteitä jotka ovat olleet paikalla kun rahaa tavoittelevien roskalehtien toimittajien jotka todennäköisesti eivät ole olleet edes paikalla. Sen verta kokemusta on jo näiden sankarien tarinoista
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Just... avaisitko kenties vai tulitko vain toteamaan?

Tulin vain toteamaan, kun sitä näissä yhteisöissä aina väitetään ettei ketään tunneta ja ovat omamatkalaisia, niin eivät ole. Ja siihen sain henkilökohtaisesti vahvistuksen, vaikka tämäkin on huhupuhetta kaikille muille. Sain kuitenkin itse päätöksen omille pohdinnoilleni tätä myötä. Ja siis ihan täysin provosoimatta. Toivoisin henkilökohtaisesti tiukempaa linjaa ja väkivaltaiseksi tiedettyjen ihmisten poliisille käräyttämistä. Mieluiten myös seurajohdolle. Herra muuten vitsillä kyseli ennen asioista avautumista, josko JYPin faniristeily olisi millä laivalla ja että voitaisiin matsata fanien välillä. Vaikka hän ei itse siitä rähinöinnistä niin välitäkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös