Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 389 193
  • 6 038

LiutunLätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan tuon hoilaaminen nyt vähän hölmöläisten hommaa. Toissa keväänä olisiko kolmannen vai viidennen pelin jälkeen Ilveksen katsomosta tuota hoilattiin ja siitä alle viikon sisään samat kaverit nyyhkyttelivät siellä katsomossaan elämän kurjuutta. Kävi jopa hieman sääliksi.

Itse en ymmärrä tuollaista toisten kannattajien mollaamista, kun itse olen vain sitä kannattamaani joukkuetta kannattamassa hallissa.

No te tunnutte Tappara leirissä olevannekin vähän parempia ihmisiä. Ainakin omasta mielestänne. Ihan kuin teidän puolelta ei ikinä kuuluisi mitään asiatonta. Oon mäkin siellä hallissa ollut. Ja ei, minä en ole ollut teille huutamassa "te voitte lähtee".
 

D.A.D

Jäsen
TE VOITTE LÄHTEE.

2009 liigakarsinta. Ensimmäinen ottelu on lopuillaan pään sisällä epätodellinen olo, kun mestis porukka on voittamassa meidän liigajoukkueen. Sport fanit ohimennen rikkovat katsomosta 82 penkkiä, mikä ei henkilökohtaisesti koskettanut vaan se huuto osui sydämmeen "te voitte lähtee".

Pari viikkoa myöhemmin viimeinen karsintapeli peli on selvä 3-0 ja vaasalaiset heittelee seisomakatsomoon kananmunia, johon porilaiset vastaavat koko 2500 seisojan voimin TE VOITTE LÄHTEE niin lujaa että muna-armeijalle menee jakeluun että hus hus takasin mestikseen ja vaikka kabinetin kautta takasin. Täytyy myöntää että lämmitti mieltä.

Vittuilla saa mutta lyödä ei. Eikä ole kohteliasta heitellä kananmunilla ei edes luomu sellaisilla.

Huutakaa ja vinoilkaa toisillenne se nostattaa tunteita puolin ja toisin ja sitähän ottelutapahtumasta haetaan. Tunteiden vuoristorataa.
 

Jarzki

Jäsen
Voi herranjestas sentään, jos joku pieni "te voitte lähtee" chantti on jo vastustajille vittuilua ja epäkunnioitusta. Fanitoiminta nimenomaan kaipaa tuollaista pientä vastakkain asettelua, jolloin parhaassa tapauksessa molemmat innostuvat kannattamaan omiaan entistäkin kovempaa ja tuomaan tunnelmaa halliin. Se ei todellakaan tarkoita mitään nyrkkitalkoisiin provosoimista, paitsi ehkä osalle vaasalaisista, vaan hyvähenkistä kuittailua. Tai sellaista se ainakin niin kauan on ollut, kun minä olen katsomoissa käynyt. On se vituttanut tappiotilanteessa tai häviön jälkeen ihan suunnattomasti kuulla tuollaista, mutta se on edelleen sitä oikeanlaista pientä kuittailua. Jos ei pää sitä kestä niin voi jäädä kotisohvalle.

E. Yllä oleva esimerkki on juuri sitä oikea-aikaista ja hyvää huutelua, jollaista pitää katsomoon mahtuakin. Lieveilmiöt sitten ihan eri asia.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Fanitoiminta nimenomaan kaipaa tuollaista pientä vastakkain asettelua, jolloin parhaassa tapauksessa molemmat innostuvat kannattamaan omiaan entistäkin kovempaa ja tuomaan tunnelmaa halliin.
Tämä nimenomaan realisoitui lauantaina Raksilassa. Sähköinen fiilis katsomossa tuntui jo ennen pelaajien tuloa jäälle. Enpä ole aiemmin tänä kautena kuullut noin äänekästä Poromafiaa. Voi kun jokainen vierasjoukkue toisi vähintään bussilastillisen faneja mukanaan.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä nimenomaan realisoitui lauantaina Raksilassa. Sähköinen fiilis katsomossa tuntui jo ennen pelaajien tuloa jäälle. Enpä ole aiemmin tänä kautena kuullut noin äänekästä Poromafiaa. Voi kun jokainen vierasjoukkue toisi vähintään bussilastillisen faneja mukanaan.
Niin kauan kun se on vain katsomossa vastustajan kannattajille chanttailua, niin tottakai kaikki on tervetulleita. Sitten kun erätauoilla aletaan uhkailemaan naisten turpaanvetämisellä ja hakemaan myllyjä kenen tahansa kanssa, voi jäädä kotiin. Vaikka Sportkannattajat kovasti kertovat, ettei ultrasporukka ole heidän asiallaan, kummasti he kuitenkin samalla bussilla saapuivat paikalle, jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt? Eikö se olisi Sportin oikean faniryhmän tehtävä huolehtia, ettei tuollaisia vajakkeja oteta mukaan fanireissuille?
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vaikka Sportkannattajat kovasti kertovat, ettei ultrasporukka ole heidän asiallaan, kummasti he kuitenkin samalla bussilla saapuivat paikalle, jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt? Eikö se olisi Sportin oikean faniryhmän tehtävä huolehtia, ettei tuollaisia vajakkeja oteta mukaan fanireissuille?
Ultraseilla nimenomaan oli oma bussi, kun virallinen yhdistys ei tälläkään kertaa saanut tarpeeksi osallistujia, jotta matka olisi järjestetty.
 

Anyukov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit
Minä olen sitä mieltä, että häviävän joukkueen kannattajien provosointi jollain "te voitte lähtee" -lauluilla on typerää touhua.
Näin me kehitetään suomalaista fanikulttuuria pala palalta. Tuon sijasta voisi varmaan vaikka sitten taputtaa ja hurrata vastustajalle heidän voittaessa?

Suosittelen tästä lähtien jäämään kokonaan pois jääkiekko-otteluista ja varaamaan Nessu-paketin sohvan nurkkaan, mikäli matsia katot telkkarista.
 

V.S.T.I.D

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sundom Stå
Uutisaiheet vähissä kun tällaisista uutisoidaan ja keskustellaan lieveilmiö-ketjussa. Eli jos ymmärsin oikein niin Oululaiset huusivat "Te voitte lähteä" ja Vaasalaiset vastasivat "Tulkaa tänne" ja lopputulos oli, että Vaasalaiset lähti kotiin. Huligaaniwau!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi herranjestas sentään, jos joku pieni "te voitte lähtee" chantti on jo vastustajille vittuilua ja epäkunnioitusta. Fanitoiminta nimenomaan kaipaa tuollaista pientä vastakkain asettelua, jolloin parhaassa tapauksessa molemmat innostuvat kannattamaan omiaan entistäkin kovempaa ja tuomaan tunnelmaa halliin. Se ei todellakaan tarkoita mitään nyrkkitalkoisiin provosoimista, paitsi ehkä osalle vaasalaisista, vaan hyvähenkistä kuittailua. Tai sellaista se ainakin niin kauan on ollut, kun minä olen katsomoissa käynyt. On se vituttanut tappiotilanteessa tai häviön jälkeen ihan suunnattomasti kuulla tuollaista, mutta se on edelleen sitä oikeanlaista pientä kuittailua. Jos ei pää sitä kestä niin voi jäädä kotisohvalle.

E. Yllä oleva esimerkki on juuri sitä oikea-aikaista ja hyvää huutelua, jollaista pitää katsomoon mahtuakin. Lieveilmiöt sitten ihan eri asia.
Ei tässä nyt ole kyse pelkästään siitä, että mitä siellä huudetaan, vaan myös siitä milloin huudetaan. Monissa tilanteissa tuo "te voitte lähtee" voi oikeasti olla paikallaan, mutta jos puhutaan tilanteesta, jossa vaikkapa vierasjoukkueen kannattajat ovat koko ottelun kannustaneet omiaan hyvällä meiningillä ja ilman mitään vittuilua mihinkään suuntaan, mutta sitten se oma joukkue kokee kirvelevän tappion. Tässä tilanteessa on mielestäni todella huonoa tilannetajua ja epäkunnioittavaa lähteä moista huutoa heille huutamaan. En siis sano, että näin olisi käynyt, tämä oli vain keksitty esimerkki.

Kyse on tilanteesta kokonaisuutena, eikä pelkästään siitä mitä huudetaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suomeksihan dialogi on ollut seuraavanlainen:
1) painukaa vittuun täältä
2) tule tänne se sanomaan jos uskallat
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Suomeksihan dialogi on ollut seuraavanlainen:
1) painukaa vittuun täältä
2) tule tänne se sanomaan jos uskallat
Tuossahan se lyhykäisyydessään. Helpompi on ymmärtää tuollaista häviäjille lällättelyä jos oma porukka on kyntänyt (esim. toissakaudella vitutti kuunnella Kisapuistossa Willimiesten suunnasta koordinoitua vittuilua kun SaiPa sai yhden kauden harvoista voitoista Jukureista, mutta kyllä sen ymmärti että se tuska purkautuu noin), mutta porojen suhteen ei taida siitäkään olla kyse niin ilmeisesti ovat sitten vaan huonoja voittajia.
 

JPL

Jäsen
Kun huliganismi oli englannissa iso ongelma kasarilla, niin poliisi rekisteröi nämä tyypit ja esti näiden otteluihin pääsemisen. Tämä olisi täysin mahdollista myös Suomessa. Siis kun toiminnan ja reksiterin pitäjä on poliisi. Se, että seuroilla oli omia mustia listojaan järjestyksenvalvonnalle, oli laitonta, ja nykyisen tietosuojalain aikana viä jyrkemmin.

Useissa maissa (pääasiassa futiksessa toki) pitää olla "lisenssi", jolla pääsee halliin. Kyseinen lisenssi siis ei ole kausikortti, vaan se mahdollistaa kausikortin tai lipun ostamisen ja halliin sisälle pääsemisen. Kyseinen lisenssi voidaan myös tarvittaessa peruuttaa, jolloin matka tyssää hallin ovelle. Tällä voidaan rajoittaa pääsyä vaikkapa vain vieraspeleihin tai kaikkiin tai vaikka vain yhteen halliin.

Yksinkertainen ja toimiva ratkaisu huliganismiin. Toki Suomessahan tämä varmasti vaatisi sote-uudistuksen tasoisen ja hintaisen järjestelmän toimiakseen. Enkä välttämättä valitsisi Teliaa tämän toteuttajaksi.
 

444

Jäsen
thät said..

mun mielestä on menty kyllä aika hyvään suuntaan tässä 2000 luvulla, fanit tulee hyvin toimeen käytävillä, ja "te voitte lähtee" on mitä mainioin chantti
Itse kun olen omatoimisesti kiertänyt vierashalleja, aina päästä varpaisiin punaisiin pukeutuneena, en ole koskaan törmännyt minkäänlaisiin ongelmiin halleilla tai muuallakaan ottelutapahtumaan yhdistettävissä olevilla paikoilla. En siis myöskään matkalla hallille tai pelin jälkeen jossain kuppilassa. En ikinä. Sen sijaan monesti on tullut käytyä hauskoja keskusteluja vastustajan fanien kanssa sekä hallilla että ulkopuolella, samoin järkkäreiden, kun kisaturistina on itselleen uudessa hallissa täysin kuutamolla.
Hirveän paljon on kiinni siitä, miten itse käyttäytyy. Jos joku vähän hassuttelee erätauoilla sen hetkisestä tuloksesta, niin sen voi oikein hyvin ottaa huumorilla. Ja erätauolla voi oikein hyvin mennä juomaan kaljaa vastustajan väreihin pukeutuneiden kanssa. Koskaan ei ole kukaan kieltänyt istumasta seuraan, kun on ensin pyytänyt.
Toki tässä on muistettava se, että kun ei itse kulje fanibusseilla, eli ei ole ehtinyt ennen peliä nauttimaan ”rohkeutta” viinan muodossa, eikä kulje muun suuremman porukan matkassa hallilla, niin kynnyskin erinäisille uhitteluille jää vähäisemmäksi. Tarkoitan siis sitä, että hieman rohkaistunut joukkio ”väärän joukkueen” faneja on helpompi targetti vastustajan hulivilipiriporukalle kuin yksittäinen vieraskannattaja.
Mutta saa nähdä rikkoutuuko tämä illuusio tällä kaudella, kun pahamaineiset Pori ja Vaasa saavat tällaisen hurjan helsinkiläisen kylään. Nuo kaksi on siis vielä kokematta.
Onhan tuon hoilaaminen nyt vähän hölmöläisten hommaa. Toissa keväänä olisiko kolmannen vai viidennen pelin jälkeen Ilveksen katsomosta tuota hoilattiin ja siitä alle viikon sisään samat kaverit nyyhkyttelivät siellä katsomossaan elämän kurjuutta. Kävi jopa hieman sääliksi.

Itse en ymmärrä tuollaista toisten kannattajien mollaamista, kun itse olen vain sitä kannattamaani joukkuetta kannattamassa hallissa.
Tuollaiset lällätykset pitää kuitenkin vetää juuri siinä hetken fiiliksessä, koska niihin sisältyy aina se, että se kolahtaa omaan nilkkaan. Kuten myös esim. otteluseurannan piikittelyissä. Vähän katoaa pointti, jos jokaista chanttia analysoidaan ennalta ja lasketaan voittokertoimia ja todennäköisyyksiä siltä varalta, että lopulta ottaisikin itse takkiin. Kannatukseen kuuluu suuret tunteet, ja tuollainen harmiton elvistely saa ainakin minulta peukun ylös. Silläkin riskillä, että homma päättyy lopulta tappioon. Itseä se vituttaisi sillä hetkellä (onneksi tämän seuran kannattajana on tottunut häviämään) ja osien ollessa toisin päin se lähinnä naurattaisi.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Olen vahvasti sitä mieltä, että kannattajien välinen dialogi ja verbaalinen voimien mittely on ehdottomasti positiivista ja ottelutapahtuman viihdearvoa kasvattavaa toimintaa. Perinteiseen Kalevalaiseen tyyliin kilpalaulanta ja toisen suohon manaaminen vahvistaa elämystä ja lisää tunnetta, mikä on äärimmäisen tärkeää.

Jos vastustaja on ihan ok, ihan kiva, ihan sitä ihan tätä, niin peli ihan kiva tai parhailimmaan ihan hyvä. Mitä enemmän tunnetta ja mitä enemmän vastakkainasettelua sitä paremman lähtökohdat ovat ottelulle.

Itse arvostan eniten niitä kannattajia, jotka pystyvät myös verbaalisesti lisäämään ottelutapahtuman luonnetta ja ennakko-odotuksia.

Lisää provokaatiota katsomoon kiitos!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen vahvasti sitä mieltä, että kannattajien välinen dialogi ja verbaalinen voimien mittely on ehdottomasti positiivista ja ottelutapahtuman viihdearvoa kasvattavaa toimintaa. Perinteiseen Kalevalaiseen tyyliin kilpalaulanta ja toisen suohon manaaminen vahvistaa elämystä ja lisää tunnetta, mikä on äärimmäisen tärkeää.

Jos vastustaja on ihan ok, ihan kiva, ihan sitä ihan tätä, niin peli ihan kiva tai parhailimmaan ihan hyvä. Mitä enemmän tunnetta ja mitä enemmän vastakkainasettelua sitä paremman lähtökohdat ovat ottelulle.

Itse arvostan eniten niitä kannattajia, jotka pystyvät myös verbaalisesti lisäämään ottelutapahtuman luonnetta ja ennakko-odotuksia.

Lisää provokaatiota katsomoon kiitos!
Olen tavallaan samaa mieltä, mutta en täysin. Provoaminen on ok, jos sitä tapahtuu molemmin puolin ja hyvässä hengessä. Jos se kuitenkin on yksipuolista ja lipsahtaa hieman yli, niin kyse on lähinnä vittuilusta ja epäkunnioituksesta. Tilannetajua ja järkeä tarvitaan mukaan.

Joukkueet kunnioittavat toisiaan ja samoin pitäisi myös kannattajien kunnioitaa toisiaan. Kannattajien välinen verbaalinen mittelö on parhaimmillaan ihan huikean hienoa, mutta sen kanssa on syytä olla tarkkana, ettei homma lähde lapasesta. Ja kuten todettua, niin se lähtee herkästi lapasesta, jos "mittelö" on yksipuolista.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä tuo tuollainen vilkuttelu ja heippojen toivottelu hävinneille vieraskannattajille pelin loppuhetkillä on ihan yleismaailmallista toimintaa, Valioliigassa ja NHL:ssä olen itse päässyt paikallekin moista toimintaa todistamaan. Hauskaahan tommonen kuittailu on ja pitäisi kuulua asiaan, ei tää niin vakavaa oo hei. Samat tahvot jotka tuosta nyt kiukuttelee on varmaan niitä samoja änkyröitä jotka joka helvetin kevät pleijareissa itkevät niitä kentälle heitettyjä rantaleluja, se on hauska ja originelli perinne suomalaisessa lätkässä että kyllä täytyy melko hiekkainen tapaus olla jos siitä osaa suuttua. Samoin on minkä tahansa ei-henkilökohtaisen katsomohuutelun kanssa, kyllä saa melko patajumi olla jos tommosista kokee velvollisuudekseen lähteä vetää jengiä turpaan.

Ymmärtäisin raivon jos siellä ois kuorossa huudeltu vaikkapa jollekin vaasalaiselle (nimi keksitty) Aapo Tuppuraiselle että ”Hei, Aapo Tuppurainen, sun lapses on ääliö ja sun mutsi on lihava rumilus, ja meitä naurattaa kun äitisi viime viikolla kuoli sydänkohtaukseen ja lapsesi sai koulussa turpaansa!” Mutta että ”te voitte lähtee”.. voi hyvänen aika mitä hellanduudelis-porukkaa täytyy olla että tuosta kimpaantuu.

Tulee ihan se jokereiden retardiosasto mieleen, mitä ne nyt oli, sämpylänjakajia? Niiltä ois voinu tommosta paviaanitouhua odottaa mutta ei normaaleilta ihmisiltä. Vai onko ne muuttaneet nyt Vaasaan? Tomekin perässä sinne menivät kun ei venäläisten kanssa uskallettu lähtee tappelee?
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ymmärtäisin raivon jos siellä ois kuorossa huudeltu vaikkapa jollekin vaasalaiselle (nimi keksitty) Aapo Tuppuraiselle että ”Hei, Aapo Tuppurainen, sun lapses on ääliö ja sun mutsi on lihava rumilus, ja meitä naurattaa kun äitisi viime viikolla kuoli sydänkohtaukseen ja lapsesi sai koulussa turpaansa!” Mutta että ”te voitte lähtee”.. voi hyvänen aika mitä hellanduudelis-porukkaa täytyy olla että tuosta kimpaantuu.

Ehkä tuosta "provosoituneet" olleet jo valmiiksi sillä mentaliteetilla liikkeellä, että tänään myllytetään.. Mikäli asianlaita ei ole tämä, suosittelisin hoitoon hakeutumista. Kyllä tuo huuto taatusti ärsyttää, ja sillä toivotaankin jotain vastakaikua, mutta jos pyritään palaute antamaan nyrkeillä... Ei jaksa ymmärtää.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mitä nyt tuolla pelin jälkeen vilkaisin vaasalaiskatsomon suuntaan, niin nehän (Ultras06 luki niiden kannatuskankaassa) yritti kiivetä kaiteiden yli kohti Poromafian päätyä. Kyllä siinä meininki näytti olevan päästä myllyttämään, sen näki kehonkielestä. Sen sijaan oululaispäädyssä meno oli rennompaa ja pelkkää laulamista.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä nyt tuolla pelin jälkeen vilkaisin vaasalaiskatsomon suuntaan, niin nehän (Ultras06 luki niiden kannatuskankaassa) yritti kiivetä kaiteiden yli kohti Poromafian päätyä. Kyllä siinä meininki näytti olevan päästä myllyttämään, sen näki kehonkielestä. Sen sijaan oululaispäädyssä meno oli rennompaa ja pelkkää laulamista.
Kiinnostaisi tietää, miksi tuo jäi yritykseksi? Minun käsityksen mukaan Raksilan hallissa pystyy halutessaan varsin helposti liikkumaan katsomon osasta toiseen, joko katsomoita pitkin tai ihan vain kiertämällä käytävän kautta. Ei siellä ole missään korkeita tai muuten hankalasti ylitettäviä aitoja.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kiinnostaisi tietää, miksi tuo jäi yritykseksi? Minun käsityksen mukaan Raksilan hallissa pystyy halutessaan varsin helposti liikkumaan katsomon osasta toiseen, joko katsomoita pitkin tai ihan vain kiertämällä käytävän kautta. Ei siellä ole missään korkeita tai muuten hankalasti ylitettäviä aitoja.
Tuon ryhmän reitin edessä oli noin seitsemän poliisia sekä vähintään sama määrä järjestyksenvalvojia. Kyseinen ryhmä kävelytettiin jonomuodostelmassa ulos hallista.

Arvioin, että käskytys "Pysykää siellä" tms. riitti, koska painimiseksi ei mennyt.
 
Viimeksi muokattu:

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Näin me kehitetään suomalaista fanikulttuuria pala palalta. Tuon sijasta voisi varmaan vaikka sitten taputtaa ja hurrata vastustajalle heidän voittaessa?

Suosittelen tästä lähtien jäämään kokonaan pois jääkiekko-otteluista ja varaamaan Nessu-paketin sohvan nurkkaan, mikäli matsia katot telkkarista.

Jopa tuntuu lutuuripojilla menevän tunteisiin, kun kaikki eivät ymmärrä tuota typerää vastustajaleirin provosointia. Kovin mustavalkoista ajattelua muutenkin teiltä kakaroilta, jos fanitoimintaa kehitetään kännissä vittuilemalla ja provosoimalla vieraskannattajia.

Tässähän tuntee itsensä vanhaksi. Mä olen 90-luvun alusta käynyt Raksilassa pelejä katsomassa ja nähnyt tuossa ajassa monenlaista fanitoimintaa. Olen nähnyt senkin ihmeen, että vastustajalle taputetaan ja osoitetaan kiitosta. Kerran jopa paiskasin tassua vihollisen kanssa. Ilmeisesti tämä ei ole lutuuripentujen käsikirjan mukaista toimintaa.
 

Anyukov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit
Jopa tuntuu lutuuripojilla menevän tunteisiin, kun kaikki eivät ymmärrä tuota typerää vastustajaleirin provosointia. Kovin mustavalkoista ajattelua muutenkin teiltä kakaroilta, jos fanitoimintaa kehitetään kännissä vittuilemalla ja provosoimalla vieraskannattajia.
Siellä on näköjään aika rankasti vedetty mutkat suoriksi maanantaipäivän kunniaks. Missä kohtaa mainitsin/täällä on mainittu fanitoiminnan kehittämisestä kännissä vittuilulla? Ööh? :D... Ja jos tämä "te voitte lähteä" rallatus on mielestäsi vittuilua, niin sulla on varmaan mielenkiintonen elämä.

Kaikilla saa tietty olla mielipide, eikä se meikämannella tunteitten puolelle mene, jos joku on vähän jotain eri mieltä asioista. Lähinnä vaan muistutin, että ehkä on hyvä punnita vaihtoehtoja ottelun seuraamiselle, jos ei kestä tällaista asiaankuuluvaa ja lievää vastustajalle kuittailua.

Ps. Ei vastustajan kanssa tarvitse olla kavereita.

Psps. Ennenkuin itket lisää, ei myöskään välttämättä tarvitse olla vastustajan kanssa vihamiehiä, vaan vaikkapa jotain siltä väliltä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kovin mustavalkoista ajattelua muutenkin teiltä kakaroilta, jos fanitoimintaa kehitetään kännissä vittuilemalla ja provosoimalla vieraskannattajia.

silloin kun mää kävin kakarana Hakamettässä.. 70 luvulla, niin silloinKin provottiin kyllä ihan avoimesti vastustajan kannattajille. Silloin oli kyseessä vähän ehkä epäkypsempi tapa, jossa huutelijat oli yksittäisiä jamppoja, ei niinkään porukalla.

Kun katsomofanitoiminta on organisoitunut tässä 2000 luvun aikana, niin nämä hyvät provotsäntit ovat kuuluneet aina mukaan kuvioon. Provotsäntit eivät ole ainakaan mua ikinä estäneet käytävillä vastustajan kannattajien kanssa käymästä kaljalla tahi muuten heittään juttua pelistä, liigasta ja pelaajista. Se katsomo huutelu nyt vaan kuuluu, on aina kuulunta, asiaan, ja kiekkosivistystä omaavat fanit sen käsittää, ymmärtää ja paiskaa kättä käytävällä.

Kyllä munkin miäelstä jostain "te voitte lähtee" nokiinsa ottamisen voi ihan hyvin kuitata nessupaketinostopyynnöllä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ennenkuin itket lisää, ei myöskään välttämättä tarvitse olla vastustajan kanssa vihamiehiä, vaan vaikkapa jotain siltä väliltä.
Täytyy, jos on tuon vaasalaisäärifaniporukan jäsen. Niillähän lukee se säännöissäänkin.

Ultras 06 | Ultras06

"#9 Suhtautuminen muiden joukkueiden kannattajiin
Haluamme tehdä yhden asian selväksi heti kaikille ”Happy, Happy, Joy, Joy-Fan-Clubeille”. Me emme ole teidän ystäviä, me emme halua olla teidän ystäviä, emmekä koskaan tule olemaan teidän ystäviä! Emme halua pelata sählyä teitä vastaan, keskustella kannattajakulttuurista tai harrastaa pubissa yhteislaulua. Te olette meidän vastustajia ja me vihamme teitä siitä! Ja jos ette pidä meistä, we honestly don´t give a fuck! Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jos näemme Hermes-fanin kadulla niin häntä olisi pakko vetää turpaan. Yritämme välttää väkivaltaa emmekä käy etsimässä tappeluita. Jos meitä provosoidaan tai meitä kohti hyökätään, olemme kuitenkin aina valmiita puolustamaan itseämme. Ja me pysymme aina yhdessä! Toista Ultraa ei jätetä koskaan pulaan!!"

Sääntö 1 on hauskin, se alkaa näin:

"#1 Me olemme Vaasan Sport
Tämä on järjestömme tärkein periaate ja tukipilari. Me olemme viime kädessä Vaasan Sport. Ei pelaajat, ei valmentajat, eikä edes seuran johto. Meillä tarkoitetaan tässä yhteydessä Sportin kannattajia yleisesti ja Ultras 06 erityisesti."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös