Kannattajakysely HIFK:n ja Jokereiden kannattajille

  • 4 354
  • 14

naapuri

Jäsen
Hei.

Teen osana ryhmää kyselyä helsinkiläisten jääkiekon pääsarjajoukkueiden kannattajien motiiveista ja rahankäytöstä. Kysely on osa koulutyötä. Oppilaitos on Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja ryhmässä on mukana yhteensä viisi henkilöä. Kysely tehdään osana Researching target markets-kurssia.

Kyselyssä kartoitetaan vastaajien motivaattoreita jääkiekko-otteluissa käymiseen, sekä näiden rahankäyttöä suosikkijoukkueeseensa liittyen. Vastaaminen tapahtuu nimettömästi. Kyselyyn vastaaminen vie aikaa minuutin-kaksi. Ainoat vaatimukset vastaajalle ovat käydä vähintään yhdessä ottelussa per kausi, sekä olla joko Jokereiden tai HIFK:n kannattaja.

Tästä kyselyyn.

Ketju on avattu Jatkoajan ylläpidon ohjeiden mukaisesti. Mahdollisiin kysymyksiin vastaan yksityisviestillä.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

-Miika-
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuka tekee ja mille oppilaitokselle, ei kai siitä pitäisi joutua yksityisviestiä laittamaan? Vähän skarppausta näihin perushommiin, kiitos.
 

naapuri

Jäsen
Todentotta, oppilaitos unohtui. Pahoittelut. Korjaan avausviestiin. Koko nimeäni en viestiin laita, yllämainittu ryhmä on viiden opiskelijan ryhmä Haaga-Heliasta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Harmi, vastaisin mielelläni, jos kuuluisin tavoiteltuun segmenttiin. Vientäkääpä jatkoksi tähän vastaavat kyselyt Tampereen joukkueista. :)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyselyssä on vielä toinen ongelma koskien rahankäyttöä peleissä. Jos aina käyttää rahaa tasan nolla euroa johonkin palveluun, niin eihän sitä pitäisi joutua laittamaan kategoriaan alle 10 euroa.

Onhan se nyt aivan eri asia, jos ei halua eikä aio käyttää rahaa hallin ylihintaisiin palveluihin ollenkaan tai sitten ostaa jonkun kahdeksan euron tuopin tai nakkikorin.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyselyssä on vielä toinen ongelma koskien rahankäyttöä peleissä. Jos aina käyttää rahaa tasan nolla euroa johonkin palveluun, niin eihän sitä pitäisi joutua laittamaan kategoriaan alle 10 euroa.

Onhan se nyt aivan eri asia, jos ei halua eikä aio käyttää rahaa hallin ylihintaisiin palveluihin ollenkaan tai sitten ostaa jonkun kahdeksan euron tuopin tai nakkikorin.
olihan siinä muitakin aspekteja miettimättä. Jos olen lasten kanssa, niin juomiin ei mene rahaa, jos olen autolla, niin ehkä 0-10€ tai ilman autoa 50€... ja lasten kanssa matsissa ollessa vastaanko minä käyttäneeni sen rahan ostoksiin vai onko lapsi käyttänyt sen, jos vaikka fanipaita ostettiin? Miten sitten vastaat tuohon... välillä ostat jotain purtavaa, välillä et... nykyään vähemmän, kun hinta laatu ei kohtaa ja yleensäkin liian kallista lätkämatsimurkinaksi. HK nakkimuki on ainoa kunnon kiekkoruoka :)

Musiikista....jos olen lasten kanssa, musiikki voisi olla pykälän hiljempaa, jos olen itse niin meno on hyvä. Musiikin voimakkuudella on väliä, mutta jos olisin vastannut samaa mieltä olisiko se tarkoittanut, että haluan kovemmalle?

Fanituotteet, ostan KSB:stä, ostan hallilta, jos tarvetta tai sellainen fiilis... miten nyt sen rahankäytön kohdistat yhteen tapahtumaan?
Meillä on duunissa kausarit, käyn välillä niillä, käyn aitiossa katsomassa, ostan irtolippuja... ja tälllaisia on useita.

Nämä olivat vain muutama esimerkki, missä alkoi tökkiä vastaaminen, kun ei tiennyt, mitä haetaan...

Ja nämä kommentit eivät ole mitenkään negatiivisena palautteena, vaan kehittävänä eli tutkimuksen kysymyksiä mietittäessä, varsinkin kun teitä on useampi porukassa tekemässä, niin kannattaa käyttää aikaa miettimällä erilaisten ihmisten mahdollisia kuluttajatottumuksia, ei pelkästään yksi putkisesti nuoren yksin-/parisuhteessa asuvan näkökulmasta.

Ja mä kävin nyt luovasti vastaamassa, mutta ei välttämättä ihan todellista kuvaa anna käyttäytymisestä...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
olihan siinä muitakin aspekteja miettimättä.

Varmasti, mutta kaukana asuvana etäkannattajana en pääse peleihin, niin en olisi vastannut muutenkaan. Vilkaisin vain nopeasti mitä kysytään.

Nämä ovat yleistyneet ympäri nettiä, kaikenlaiset opiskelijoiden tekemät kyselyt. Luvattoman heikkoja näkee ja sitä aina joskus ihmettelee eikö siellä ole mitään opetusta vai eikö opettaja tiedä itsekään.

Hyvää ja rakentavaa kritiikkiä sinulta ja siitä kannattaa todellakin ottaa onkeensa. Yleisesti ottaen kyselyissä pitäisi olla runsaasti enemmän polkuja, työkalut varmasti sen mahdollistavat. Eli vastaajilta kysytään hieman eri kysymyksiä riippuen aikaisemmista vastauksista.

Olen ollut aikoinaan alalla töissä ja ei näiden laatiminen ole ollenkaan niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella. Siinä on paljon mietittävää, jos meinaa mitään järkevää saada aikaiseksi. Siksi ei täysin saa tuomita opiskelijoita kuten ei Lankistakaan. Se on jäänyt hyvin mieleen, kun pomo kerran tokaisi palaverissa, että ei tämä ole ollenkaan niin hyvä kysely kuin asiakas luulee, mutta mennään nyt tällä.

Aiheena tämä on tietysti hankala, koska eihän sitä nimenomaan käyttäydy samalla tavalla peleissä. Jopa minä olen joskus selvin päin sellaisessa. Silloin sitä tekee ihan eri lailla ne jutut.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelipäivilläkin on eroa.
Viikonloppuisin menee se kolme bisseä, ennen peliä ja molemmilla tauoilla. Välillä myös syötävää.
Arkisin yleensä ei penniäkään, joskus yksi kahvi.
 

The Loft

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, VfB Stuttgart, QPR
Voi jumalauta te olette kyllä vaikeita ihmisiä.

Minä ainakin osaan sen verran elämässäni ja jopa tällaisissa Mensan kortin vaatimissa testeissä soveltaa sen verran, että saan joka kohtaan jotain aikaiseksi.

Ei tää mitään rakettitiedettä oo.
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi jumalauta te olette kyllä vaikeita ihmisiä.

Minä ainakin osaan sen verran elämässäni ja jopa tällaisissa Mensan kortin vaatimissa testeissä soveltaa sen verran, että saan joka kohtaan jotain aikaiseksi.

Ei tää mitään rakettitiedettä oo.
Tottakai noihin sai jotain vastauksia arvottua, mutta aika huonoja kysymyksiä oli luvattoman paljon.

Itseäkin askarrutti mm. seuraavat kohdat:

"Jos vastasit 'Ei kiinnosta laisinkaan', mitä muuttaisit?"
- Aitiot ei erityisemmin kiinnosta, koska en ole koskaan käynyt ja nautin matseista eniten fanikatsomossa laulamassa. Ei hajuakaan, mitä niissä pitäisi muuttaa?
- "Väkivalta" (ainakaan tuolla nimellä) ei kiinnosta laisinkaan - mitä siinä pitäisi muuttaa?
jne.

"Menestys" asteikolla "merkitsee paljon/kiinnostaa, ei kovin kiinnostavaa, ei kiinnosta lainkaan"?
Totta munassa menestys kiinnostaa ihan helvetisti, mutta ei se hirveästi hallilla käymiseen vaikuta, vaan jengiä seurataan niin ylä- kuin alamäissäkin. Tarkoittaaki se siis, että tuohon pitäisi laittaa "ei kovin kiinnostavaa", vai mitä?

Rahankäyttö / matsi: mitä järkeä kysyä fanituotteiden ostamista per matsi -tasolla? Eiköhän niitä fanituotteita nyt kuitenkin keskimäärin osteta sillai pidemmälle aikavälille? Ja toisaalta: onko oikeasti mitään tarvetta olla erikseen vaihtoehdot "100-149e, 150-199e, 200+e" sille paljonko ostaa safkaa ja juomaa yhden pelin aikana? Jopa Restelin hinnoilla väittäisin, että useimmilla tulee sammuminen tai putkareissu eteen ennen kuin saa juotua parin sadan edestä koffin kolmosta...


Ei siinä, tulipahan täytettyä ja tsemppiä koulunkäyntiin. Mutta tuskin tästä nyt mitään hirveän tieteellisen päteviä tai edes kovin järkeviä johtopäätöksiä saa vedettyä.
 

M.Rönkkö-83

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Islanders
Alustuksesta päätellen tää kysely on siis osa yhtä AMK-tutkinnon kurssia, joten vähän armoa hyvät palstaveljet :D Mikäli tässä oltais "gradua"/opparia vääntämässä, niin uskoisin, että kyselylomake olisi hieman toisenlainen. Anyways, vastasin kyselyyn ja siihen meni noin 2min :)
 

meiji

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli sama kurssi aikoinaan käytyä, ja kyseinen kurssi oli ainakin silloin osa "International Business (BBA)"-tutkintoa. Luultavasti tuossakin viiden henkilön ryhmässä on vaihto-oppilaita mukana ja heillä ei ole pienintäkään ymmärrystä urheilu-tapahtumista Suomessa, joten todellakin ymmärrän "ongelmat" kysymysten asettelussa. Kyseinen kurssi on muistaakseni osa perusopintojen jälkeen suoritettavia kursseja ja jos ryhmässä ei ole markkinoinnin opiskelijoita, niin... Tuli itse muistaakseni sutaistua kurssi läpi, tärkeintä on tulosten analysoiminen ja tarpeeksi laaja sample size. Kiva idea laittaa tuo tänne jatkoaikaan, muista mainita raportissa ja aina on toki hyvä kirjoittaa myös että on saanut kehitysehdotuksia ja pohtia miksi ei itse huomioinut asiaa. Opettajat tykkäävät kun on itsekritiikkiä ja pohdintaa mukana ;)
 

naapuri

Jäsen
Kiitos kaikille vastaajille, kysely suljetaan pian. Vastauksia tuli enemmän kuin uskoimmekaan, erityisesti HIFK:n kannattajilta. Jokereiden puolella pyydettiin tuloksia nähtäville, ja mikäli kiinnostusta löytyy myös täältä puolelta, teemme koosteen datasta ja minä sitten jaan sen tänne palstalle.

Erityiskiitos palautteesta. Palaute on luettu ja kirjattu ylös. Jatkoa varten mainitsemianne asioita otetaan huomioon, ja ne huomioidaan myös loppuraportissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jokereiden puolella pyydettiin tuloksia nähtäville, ja mikäli kiinnostusta löytyy myös täältä puolelta, teemme koosteen datasta ja minä sitten jaan sen tänne palstalle.

Tietysti kiinnostaa ja senhän pitäisi olla ihan automaatio ja lukea avauksessa, että tulokset julkaistaan sitten tässä ketjussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös