Kallista... elämä on!

  • 624 497
  • 2 482

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Aikanaan Uneco-juomat (yksityinen firma) teki ostotarjouksen Altiasta (valtion 100% omistama), mutta kilpailuvirasto (valtio) kielsi kaupan vedoten liian määräävään markkina-asemaan. Vuotta myöhemmin Altia osti Unecon, no problem! Eli kyllä näissä tulkintaan on. Vähän liikaakin.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Vaikka itse olen vaihtanut aina talouden kaikki renkaat, olen muutaman kerran miettinyt koko touhun järkevyyttä. Paskoilla vehkeillä vesilätäkössä turaamisen niin että saa flunssan ja välilevytyrän sijaan tuo parikymppiä rasvanäpille on aika pieni panostus.

Usein kuulee tämönkaltaisia syitä, miksi ei itse vaihda renkaita. Kysynkin miksi ei ostaisi kunnon tunkkia ja vaihda renkaita jossain muualla, kuin siellä vesilätäkössä? Itse katselen aina hieman säätä mitä lupaa ja sitten hyvällä ilmalla vielä vaihtelee ennen kuin sitä räntää alkaa tulemaan. Jos missaa hyvät ilmat niin ainahan voi heittää renkaat konttiin ja ajella johonkin parkkihalliin vaihtelemaan. Näitäkin olen nähnyt.

Mielestäni oleellisin tuossa vaihdon miellekkyyden lisäämisessä on kunnon tunkki ja ristikkoavain. Joskus aikoinaan yritin 20e Motonetin tunkilla vaihtaa ja oli kyllä niin perseestä ja pelotti tuleeko auto alas. Tämän jälkeen ostin Biltemasta kunnollisemman reilulla satasella ja homma tuli paljon mukavammaksi. Jos miettii, että vaihto maksaa pajalla 25e per auto niin tuollainen 100e tunkki on vuodessa maksanut itsensä takaisin meidän taloudessa.

Parastahan tuossa omatoimisessa vaihdossa on se, että vaihdat tasan silloin kuin haluat ja omassa pihassa ilman, että pitää varailla johonkin viikonpäähän aikaa ja ajella renkaat kontissa pajalle istumaan.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Jussizip Jos asuu eteläisessä Suomessa ja on vain yksi auto, niin kitkat ja rengashotelli on mainio vaihtoehto. Kitkat voi vaihtaa ajoissa alle ilman ruuhkia ja hotelli säästää hitosti aikaa ja vaivoja. Ilmaista homma ei ole, mutta rahoille saa kyllä vastinetta. Mulla lystin maksaa nykyään työnantaja, mutta maksaisin myös omasta pussista.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@Jussizip Jos asuu eteläisessä Suomessa ja on vain yksi auto, niin kitkat ja rengashotelli on mainio vaihtoehto. Kitkat voi vaihtaa ajoissa alle ilman ruuhkia ja hotelli säästää hitosti aikaa ja vaivoja. Ilmaista homma ei ole, mutta rahoille saa kyllä vastinetta. Mulla lystin maksaa nykyään työnantaja, mutta maksaisin myös omasta pussista.
Kuka helvetti, joka siis yleensäkkin kitkoilla ajelee, niin yleensäkkään vaihtaa niitä, paitsi siis uusiin? Sitten jos on näitä idiootteja, jotka vetää kesä, kitkat, talvi akselia, niin alkaa se jo kukkarossakin tuntua, ainakin pitäisi.

Minulle ei renkaanvaihdossa ole kyse muusta, kuin siitä, että jos mulla menee siihen itse operaatioon se max 30 minsaa, niin minusta 50€/h ja kunnon välineillä, siis nosturi ja pulttipyssy, alkaa oleen jo melkosta rahastusta. Kun itse tuo 30 menee vitun tunkin ja käsipelin kanssa, siis ihan max siihen perus vaihtoon. Sitten ne pesemiset, renkaiden hakemiset varastosta yms. päälle, mutta jos mä ajan firman pihaan ne renkaat kyydissä, niin tätähän se firma ei joudu tekeen, mutta hinta on silti sama.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mulla on rengasfirma ihan naapurissa, mutta kun kerran yritin sinne renkaita säilöön, niin sanoivat, ettei oo tilaa ja se jäi. Voisin hyvin 20 € vaihdosta maksaa muuten, mutta vitunmoista säätöä jo se renkaiden sinne ja takaisin raahaaminen, samalla vaivalla vaihtaa ite. Tyhmää hommaa on. Miehille on myyty tämä "siivoa, niin saat seksiä" kusetus, eikö joku naisten lehti vois alkaa rummuttaa, että "Nainen, vaihda renkaat, niin saat munaa".
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Renkaat on rengasliikkeellä säilytyksessä, ja vaihtoajan voi varata internetissä, niin ei tuossa nyt ollut sen enempää vaivaa kuin kurvata pirssillään liikkeen pihaan ja vetäytyä kahvia hörppimään sillä aikaa kun "pojat" vaihtaa renkaat. Kallista ehkä mutta ihanan helppoa. Ei tarvinnut itse edes koskea renkaisiin.

Eikä tuota muutaman kympin katoamista tililtä edes käytännön elämässä mitenkään huomaa. Tietysti jos jaksaisi 50 vuoden ajan tunnollisesti vaihtaa ja pestä renkaat itse, sekä kanniskella niitä sisään ja ulos varastosta, niin kyllähän säästyneillä rahoilla saisi eläkeläisenä hankittua esim. 15 vuotta vanhan Toyota Corollan kaksilla renkailla.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Itse en jaksa nähdä vaivaa vaihtaa itse renkaita, ja pelata paskan tunkin kanssa ulkona. Rengasliikkeet, allevaihto, pesu+säilytys+taeapainoitus 60€/kausi. Maksan erinomaisesta palvelusta mielelläni.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Elokuvalipun hinnasta sellainen, että Bio Rex joka muutamalta paikkakunnalta löytyy myy normiliput 13 euroon. 5 kpl sarjalipulla hinta putoa 11 euroon, ja 10 kpl sarjalipulla 10 euroon. Tuo on jo kohtuullinen, joskin edellyttää sitten että käy vuodessa vähintään 10 kertaa elokuvissa.

Elokuvateatterissahan ne elokuvat yleensä parhaimmillaan on. Kotona voi olla liikaa häiriötekijöitä, ja eipä tuo katselukokemus ole sama edes 55 tuuman televisiosta. Jos on laittaa videotykki ja 2 metriä leveä valkokangas, niin sitten ehkä pääsee jo lähelle.

Elokuvateattereiden ohjelmisto jättää kyllä paljon toivomisen varaa näin aikuisen maun näkökulmasta. Teinien & lapsien ehdoilla mennään, sekä amerikkalaisen ison rahan pillin mukaan. Elokuvafestareilla esim. Sodankylässä huomaa, miten hienoja elokuvia maailmalla tehdään joka vuosi, jotka eivät kuitenkaan saa ansaitsemaansa levitystä. Hollywoodin mädätkin omenat pääsevät etusijalle niin elokuvateattereiden kuin television tai striimauspalveluiden ohjelmistossa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse en jaksa nähdä vaivaa vaihtaa itse renkaita, ja pelata paskan tunkin kanssa ulkona. Rengasliikkeet, allevaihto, pesu+säilytys+taeapainoitus 60€/kausi. Maksan erinomaisesta palvelusta mielelläni.

Tossa on jo jotain järkeäkin. Jos maksaa 25€ allelaitosta niin maksat 50 vuodessa pelkästään siitä, että pääset stressaamaan ajanvarauksen kanssa, kantamaan ne pyörät varastosta autonperään, ajamaan vaihtopaikkaan, odottelemaan vaihtoa ja kantamaan ne renkaat takaisin varastoon. Vaihdossa kumminkin puolet riesasta on se renkaiden kanssa temuaminen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Peltinen @godofthunder ei todellakaan kiinnosta itse tunkea käsiäni renkaidenvaihtoon, paljon mieluummin maksan jollekin joka sitä ammatikseen tekee. Auto paikalle ja hyvä kun kahvin ehtii juoda niin renkaat on vaihdettu.

Eikä mulla ole oikein mestaakaan missä renkaat säilyttäisi, verkkokellarissa ei kuulemma saa niitä pitää. Landella tietty, mutta sinnekin on se 150 kilsaa. Ja sitten se vaihtaminen, renkaiden pesu jne. Ei ole mun juttu.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Elokuvalipun hinnasta sellainen, että Bio Rex joka muutamalta paikkakunnalta löytyy myy normiliput 13 euroon. 5 kpl sarjalipulla hinta putoa 11 euroon, ja 10 kpl sarjalipulla 10 euroon. Tuo on jo kohtuullinen, joskin edellyttää sitten että käy vuodessa vähintään 10 kertaa elokuvissa.

Onhan Finnkinollakin nuo sarjaliput, joilla pääsee alle kympinkin hinnalla, vaikka toki kilpailun puute on hintoja nostanut.

Allekirjoitan myös ohjelmiston keskittymisen amerikkalaisiin ja kotimaisiin leffoihin, mutta kyllähän nyt 10 laatuleffaa löytää vuodessa helposti sieltäkin. Tämä ei tietysti lohduta, jos haluaisi nähdä nimenomaan eurooppalaisia leffoja enemmän.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos maksaa 25€ allelaitosta niin maksat 50 vuodessa pelkästään siitä, että pääset stressaamaan ajanvarauksen kanssa, kantamaan ne pyörät varastosta autonperään, ajamaan vaihtopaikkaan, odottelemaan vaihtoa ja kantamaan ne renkaat takaisin varastoon. Vaihdossa kumminkin puolet riesasta on se renkaiden kanssa temuaminen.

Juuri näin. Pelkän renkaanvaihdon ostaminen rengasfirmalta on aika järjetöntä puuhaa kun itse joutuu kuitenkin tekemään puolet töistä ja vaihtoajoissakin on kakkosluokan asiakas rengashotelliasiakkaisiin verrattuna.

Sen sijaan rengashotelliasiakkuus antaa jo rahalle ihan kunnolla vastinetta. Rengashotelleissakin olen huomannut että paikan pitää olla sellainen joka oikeasti panostaa ja varaa resursseja näin ruuhka-aikoina. Tänä syksynä olen kuullut muutamalta tutulta, että autokauppojen rengashotellit ovat antaneet vaihtoaikoja vasta viikon päähän halutusta ajasta. Hyvin huomaa että tuo rengashotellipalvelu ei ole autokauppojen ydintoimintaa. Itselläni renkaat ovat olleet jo useamman vuoden rengasfirmassa jolla tuo rengashotellipalvelu on ihan ydinliiketoimintaa ja olen aina saanut rengkaan vaihdon viimeistään seuraavalle päivälle. Nyt syksyllä koko rengkaanvaihtotapahtuma kesti 10 min joka sisälsi myös pullakahvit.
 

Tuamas

Jäsen
Juuri näin. Pelkän renkaanvaihdon ostaminen rengasfirmalta on aika järjetöntä puuhaa kun itse joutuu kuitenkin tekemään puolet töistä ja vaihtoajoissakin on kakkosluokan asiakas rengashotelliasiakkaisiin verrattuna.

Sen sijaan rengashotelliasiakkuus antaa jo rahalle ihan kunnolla vastinetta. Rengashotelleissakin olen huomannut että paikan pitää olla sellainen joka oikeasti panostaa ja varaa resursseja näin ruuhka-aikoina. Tänä syksynä olen kuullut muutamalta tutulta, että autokauppojen rengashotellit ovat antaneet vaihtoaikoja vasta viikon päähän halutusta ajasta. Hyvin huomaa että tuo rengashotellipalvelu ei ole autokauppojen ydintoimintaa. Itselläni renkaat ovat olleet jo useamman vuoden rengasfirmassa jolla tuo rengashotellipalvelu on ihan ydinliiketoimintaa ja olen aina saanut rengkaan vaihdon viimeistään seuraavalle päivälle. Nyt syksyllä koko rengkaanvaihtotapahtuma kesti 10 min joka sisälsi myös pullakahvit.

Kyllä, rengashotelli on palveluista mitä parhain.

Juttelin juuri helsinkiläisen kollegan kanssa, sanoi että tarjosivat aikaa ~neljän viikon päähän, itse sain parin päivän päähän nyt lumimyräkkäaikaan, johon olen ihan tyytyväinen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Juuri näin. Pelkän renkaanvaihdon ostaminen rengasfirmalta on aika järjetöntä puuhaa kun itse joutuu kuitenkin tekemään puolet töistä ja vaihtoajoissakin on kakkosluokan asiakas rengashotelliasiakkaisiin verrattuna.
Tuo on kyllä totta, ymmärrän ihmisiä ketkä käyttävät rengashotelleja ja niitä ketkä vaihtavat itse. Mutta sitä en ymmärrä että haetaan jostain varastosta/autotallista renkaat, lastataan ne autoon ja ajetaan renkaanvaihtoon. Ja toisinpäin sitten sama homma. Siinä on mielestäni enemmän hommaa kuin itse renkaiden vaihdossa. Lisäksi sitten rengashotellissa on tärkeää tuo monta kertaa mainittu resurssit ruuhka-aikoina

Mitä muuten rengashotellit teillä yleisesti maksavat?
Itsellä oli säilytys + kuntotarkastus (eli koittavat kaupata uusia renkaita) + allelaitto muistaakseni reilun kuudenkympin paikkeilla per kausi, kunnes sitten lopetin. Syynä oli juuri tuo yllä mainittu resurssit ruuhka-aikoina ja hintatason nousu. Tuli yllättävä työkeikka ja en viitsinyt yhden alkutalven pakkasjakson takia käydä vaihtamassa renkaita, kun kävellenkin pääsi töihin. Seuraava vapaa aika olisi ollut sitten parin viikon päästä. Eikä päätöstä vaikeuttanut se että nuo vaihtoajat olivat rengashotellin kannalta hyvin joustavia. 15min varaus tehdään renkaiden vaihdolle ja parhaimmillaan jouduin odottamaan 25min että pääsin vaihtamaan. Toki yllätyksiä sattuu ja hommat saattavat venähtää, mutta lähes aina tuo oli vähintään 10min myöhässä. Lisäksi sitten se että itse kävin kesken työpäivän vaihdattamassa renkaat, kun siihen on mahdollisuus, mutta vituttaa se kun työpäivä venähtää 30min extraa juuri tuollaisen takia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@Peltinen @godofthunder ei todellakaan kiinnosta itse tunkea käsiäni renkaidenvaihtoon, paljon mieluummin maksan jollekin joka sitä ammatikseen tekee. Auto paikalle ja hyvä kun kahvin ehtii juoda niin renkaat on vaihdettu.

Eikä mulla ole oikein mestaakaan missä renkaat säilyttäisi, verkkokellarissa ei kuulemma saa niitä pitää. Landella tietty, mutta sinnekin on se 150 kilsaa. Ja sitten se vaihtaminen, renkaiden pesu jne. Ei ole mun juttu.
Sen verran nyt kuitenkin korjaan että saa pitää renkaita kellarissa. Jostain syystä tälläinen urbaani myytti levinnyt kansalaisten keskuuteen, vailla minkäänlaista todellisuuspohjaa. Taloyhtiö voi pakottaa renkaat kalliiseen hotellisäilytykseen: "Liioittelua" (linkki iltalehteen)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Renkaidenvaihdon ylivoimaisesti ikävin kohta on roudaaminen. Itsellä on renkaat noin 6m matkan päästä auton normaalista parkkipaikasta, että kyllä se on helpompi itse vaihtaa juuri silloin kun itselle sopii, eikä kikkailla minkään vaihtofirmojen kanssa. Toki jos renkaat olisi jossain kellarissa niin pitäisin hotellissa.

T.... tämä renkaanvaihto touhu. Sehän nyt on tiettävästi paskinta hommaa mitä mies voi tehdä housut jalassa....

Nimimerkiltä @BlackWolf kysyisin, että mikä on paskinta hommaa mitä voi tehdä ilman housuja?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nimimerkiltä @BlackWolf kysyisin, että mikä on paskinta hommaa mitä voi tehdä ilman housuja?
Kolonoskopia ja rektoskopia nyt ensimmäisinä tulee mieleen, siis näiden kohteena oleminen, tuskin niitä kukaan ilman housuja tekee. Lienevät kohtuu kalliitakin, ainakin henkisten kärsimysten aiheuttamien tulonmenetysten takia.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Sen verran nyt kuitenkin korjaan että saa pitää renkaita kellarissa. Jostain syystä tälläinen urbaani myytti levinnyt kansalaisten keskuuteen, vailla minkäänlaista todellisuuspohjaa. Taloyhtiö voi pakottaa renkaat kalliiseen hotellisäilytykseen: "Liioittelua" (linkki iltalehteen)
Kiitos. Täytyykin laittaa yhtiölle infoa. Tosin omidn renkaidenvaihtoon tai niiden säilytykseen ei tuolla ole vaikutusta. Se varasto on täynnä jo ilmankin niitä renkaita. Ja mukavuudenhalunen kun olen luonteeltani, niin tehköön sen joku muu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nimimerkiltä @BlackWolf kysyisin, että mikä on paskinta hommaa mitä voi tehdä ilman housuja?
Elokuvassa Brokeback Mountain toinen päähenkilö kuolee muistaakseni "rengasta vaihtaessa", asiaan vaikutti ilman housuja tehdyt paskahommat.

60€ per kausi rengassäilytyksestä ja vaihdosta on kyllä halpaa. Mutta vaihdan silti ite tietysti. Kerran tilasin netistä renkaat suoraan rengasliikkeeseen, mutta en niitä sitten laitattanutkaan alle vielä sille kaudelle. Liike pyysi 20€ renkaiden säilytyksestä, mutta hain silti pois ja toin takaisin puolen vuoden päästä. Se vähän nolottaa kyllä vieläkin.

Eilen vaihdoin kiukulla renkaat, kesto oli 44 minuuttia siitä kun kurvasin toisella autolla kotipihaan, siihen kun lähdin renkaanvaihdon jälkeen toisella autolla. Sisältäen työvaatteiden vaihdon, renkaiden varastosta kantamisen, työkalujen keräilyn, sekä muutaman tarpeettoman riskin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä muuten rengashotellit teillä yleisesti maksavat?

Kausisäilytys + alleasennus + pesu 80 €. Tyyriimmän puoleistahan tuo oli, mutta vastineeksi vaihtoajan sai aina nopeasti ja palvelu oli hyvää. Paikkana RengasCenter Turku.

Samaa palvelua käyttäisimme varmasti vieläkin, ellei lankomies olisi pari vuotta sitten perustanut yritystä jonka toimialaan kuuluvat rengasmyynti ja -hotellipalvelut(kin). Tästä olen siinä tunkkiketjussa muistaakseni maininnutkin. Vielä kun varhaiseläkkeellä oleva appiukkoni käy tekemisen puutteessa tuolla kiireaikoina auttelemassa, niin homma toimii hävettävän hienosti. Ei ole ikinä tarvinnut edes itse vaivautua paikalle, kun appiukko hakee Hondamme (tai tarkalleen ottaen vaimoni Hondan) tuosta parkkipaikalta, käy vaihtamassa renkaat ja palauttaa kärryn pihalle.

Pakko sanoa, että voisin ihan mielellänikin asian eteen nähdä vaivaa, mutta kun appiukko vaatii saada hoitaa, niin hoitakoon.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nimimerkiltä @BlackWolf kysyisin, että mikä on paskinta hommaa mitä voi tehdä ilman housuja?
Vaikka en ole musta susi, niin omalta puolelta toteaisin että yleensä renkaan vaihdot sattuu siihen aikaan vuodesta jolloin ulkona on kaikkein vittumaisimmat kelit, joten ilman housuja renkaan vaihtamiset ovat ainakin todella paskaa.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
En ainakaan henkilökohtaisesti jaksa lähteä ajelemaan minnekkään rengasliikkeeseen 20.min homman takia. Näköjään näyttää vielä pääsevän ihan hyville tuntipalkoillekkin(~150-200€/h käteen), kun kahteen autoon vaihtelee renkaat, pesee ne painepesurilla ja kantaa varastoon/varastosta.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En ainakaan henkilökohtaisesti jaksa lähteä ajelemaan minnekkään rengasliikkeeseen 20.min homman takia. Näköjään näyttää vielä pääsevän ihan hyville tuntipalkoillekkin(~150-200€/h käteen), kun kahteen autoon vaihtelee renkaat, pesee ne painepesurilla ja kantaa varastoon/varastosta.

Sama. Aikaa ei säästy yhtään koska liikkeessä käynti vie saman ajan kuin mitä menee itse vaihtaessa. "Tuntipalkka" (eli säästetty raha) helvetin hyvä ja näkeepä samalla renkaiden kunnonkin. Lisäksi tulee ilmanpaineetkin kohdilleen. Viimeksi kun ostin uudet renkaat niin liikkeessä laittoivat 0,8 baria liikaa takarenkaisiin siitä mitä auton manuaalissa/bensatankin läpässä olevassa tiedossa lukee. Ei kummoinen moka, mutta ite tekemällä olisi sekin ollut just eikä melkein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös