Kalamiehiä?

  • 500 015
  • 2 985

HTEspi

Jäsen
Mukavasti avovesikausi startannut. Yksi haukireissu, 5kpl yli 5kg kaloja, suurimpana reilu kahdeksikko. Kappaleita parisenkymmentä. Siikaa on tullut pari reissua ongittua, toisella 7 siikaa ja suurin hyvin mukava 1,6kg ja tänään toinen siikareissu josta muodostui täysi karnevaali, kun neljästään neljä vavan kanssa oli armoton ralli päällä. Pari tuntia putkeen meni siten, ettei kaikki vavat olleet kertaakaan samaan aikaan vedessä, kun jatkuvasi oli kala perkuupaikalla. Siikapihvien tekoon täytynee huomenna ruveta.

Ja kauden uusi hankinta, Lowrance Elite Ti 9 -viistokaikuluotain, on loistopeli. Tästä tulee olemaan valtava hyöty vielä syksyn jigikaudella.
 

Hasselbaink

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, NHL
Aijemmin tullut kyllä kalasteltua joka kesä, mutta lähinnä perus mökkeilyn lomassa vähän uistinta vetelemällä. Viime palkasta kuitenkin repesi ja tuli hommattua lähestulkoon nollista harrastelijalle sopivat heittokalastuskamat ja pari tuntia sitä on kerennyt taas treenaamaan tekniikoita Lempäälän muutamilla maksuttomilla paikoilla tuloksena kaksi 1,5-2kg toutainta ja pikkunen ahven. Vuoden päätapahtuma on edessä, kun lähdetään muutaman kaverin kanssa Hossaan parin viikon päästä tavoittelemaan parempia saaliiita. Mitä kuvia on koittanut kahlata niin siellä on ilmeisesti vielä lumi maassa ja järvet jäässä? Jokipaikat nyt varmaan toki on sulia, mutta ei täällä paikallisia tai lähialueelta sattuisi olemaan ketään joka voisi vähän kertoa, että tarviiko sitä lähteä pilkkiostoksille ja tosiaan vielä kesäkuussa ottaa kaira mukaan? Tietty kaikki muukin pikku vinkki kelpaa ylipäätään heittokalastuksesta, sekä Hossasta ylipäätään, että pääsee noita kovempia kalakavereita ojentamaan!
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Sulavesikalastus alkanut ihan ok, ensin ei ahven meinannut katiskoihin osata, mutta kun kalamies itse osasi siirtä katiskat poikkeuksellisen pitkän jääajan vuoksi uusiin mestoihin niin ahveniakin löytyi. Pari yötä pidin kahta lyhyttä verkkoakin ja aika mojovat saaliit tuli. Ei mitään merimörköjä mutta sellaista 300-600g ahventa ihan monien käsien sormien verran.
Tänään isomman veneen jammuun öjyjen vaihdot ja vene vesille. On vaan tullut syksyllä laitettua avainnippu johonkin todella hyvää talteen. Onneksi oli vara-avaimet siellä missä piti. Vene vesille ja haukea piti lähteä koittamaan mutta jälkikasvusta molemmat päätyi kuumeisena petiin niin ei tarvitse vesille lähteä. Paska kelikin tuolla, joten ihan hyvä, että ei lähde heti avausreissulle hermoja polttamaan.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Pilkkikausi meni miun osalta ihan plörinäksi ja sainkohan kertaalleen kerralla paisti ahvenet. Monta kertaa reissun jälkeen teki mieli heittää vehkeet roskiin, mutta aina se into jostain löytyy uudelleen. Monet reissut tuli toki tehtyä uusille paikoille, tuo ehkä selittää osan heikosta kalan saannista.

Avovesikautta on käynnistelty lähinnä vuoksella, josta 10 reissua käyty tyhjin käsin, viime kerralla sentään taimen kävi tökkäämässä nirhaa, joten pikkuhiljaa eteenpäin. Näitä aikoja tuolla alkaa muikkua valua saimaasta jokeen, ja kalat rannaltakalastajan ulottuville paremmin, joten parhaat ajat kohta käsillä. Kovasti odotellaankin jo muikun lippoamis öitä, tiheä silmäinen haavi mukaan, ja parven tullessa kohdalle kauhoo menemään, ja kotiä ämpäri täynnä herkkua.

Saimaalla käyty kerran uistelemassa, ja sieltä olikin mukava yllätys, kun n.2kg kuha nappasi syvännevaappuun. Harvemmin noita tuokokuussa olen saanut.

Jokuhan täältä palstalta käy muistaakseni Kyykoskella, ja siellä olen kerran tänä keväänä käynyt. Yhden mitta taimenen sain sieltä saunakoskesta, ja samasta koskesta karkuutin pari kappaletta.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Vetouistelu auki neljällä vavalla noin puolitoistatuntisen verran. 3 haukea laivaan ja kaksi pudokasta, toinen pudonneista ~ 4-5 kg luupää. Saadut kalat olivat pieniä. Hauet vetelin kissoille ja yhdellä oli tyhjä maha, yhdellä pieni lahna ja yhden maha oli aivan totaalisen täynnä kuoreita.

Pikkuveli oli saanut juuri sen 50cm tanelin mökiltä, mutta nuo lohikalahommat taitaa olla tältä(kin) kesää itseltä ohi kun torstaina alkaa lohen täysrauhoitus ja ainoastaan eväleikatun tanelin saisi ottaa, niin eipä ole mikään pakko mennä sinne sohimaan. Satavarmasti jäisi enemmän lohia koukkuun ja niiden kalojen kanssa en mitään pyydystä ja vapauta hommaa harrasta.

Kuha- ja ahvenkesähän se on edessä. Tai ainakin niistä haaveilua, aika näyttä onnistuuko vai ei.
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Peruna, paistettu ahven ja kananmunakastike. Tuossa kolminaisuudessa on syy jokaiselle ihmiselle alkaa kalastamaan. Tulinpahan vaan sanoneeksi.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Ahven on paras kala, kuha pääsee lähelle. Sitten tulee muikku, savustettuna. ( saimaannorppaa en ole maistanut, vielä)
Tällä kertaa olen toveri Murkulan kanssa eri mieltä. Kala tarvitsee paistamiseen voita, maustamiseen suolaa eikä mitään kastikkeita,ruisleipä on meillä Hakalissa suosiossa tuon kastikkeen tilalle.
Mutta tuo toveri Murkulan tarjoama kolminaisuus voisi mennä myös: ahven, ruisleipä,uusi peruna. Meillä Hakalissahan sukukokouksetkin noudattavat pyhän kolminaisuuden linjaa: Isä, poika ja pontikka.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Paksussa voissa paistettu ahven(jauhokuorrutuksella) on kyllä parhaimmillaan niin maukasta että ei se käytännössä mitään lisukkeita tarvitse. Muikku pääsee paistettuna lähelle ja tuoreena savustettunakin. Yhtä maukasta siitä ei ihan kuitenkaan saa, ja siksi tarjoillaankin perunoiden ja kanttarellimuhennoksen kanssa. Mikään ei toki estä näitä syömästä ahvenenkaan kanssa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Toinen kova setti on paistettu muikku, uudet perunat ja paistettu kanttarelli. Me kalamiehet ollaan oikeita kulinaristeja. Paras kalakeitto tulee mielestäni talvisesta matikasta vaikka toki muistakin kaloista saa hyvän. Kuha on herkkua mutta ei yhtä maukas kala kuin ahven.

Pääasia että syö kalaa, suomalaista järvikalaa. Ja elinehto kulinaristiselle hetkelle, on valmistaa ruoka tuoreesta kalasta. Minä en enää kaksi yötä pidempään kylmässä uinunutta kalaa syö. Siitä syystä en ravintoloissa koskaan tilaa kalaa, ellen ole satavarma, että kala on samana päivänä kalastettu. Harvoin on. Samasta syystä, ostan kalaa hyvin harvoin. Välillä suorastaan pahaa tekee kun katsoo väriä muuttaneita fisuja kalatiskeissä joita ihmiset sieltä ostavat ruuakseen. Ei se tietystikään ole pilalla mutta ei myöskään ole tuoreen veroista.

Ahventa en muuten ole pariin vuoteen leivittänyt, vaan paistan pelkässä voissa ja suolalla maustettuna. Muikut leivitän, samoin joskus kuhan, mutta senkin harvemmin.
Mutta hei, jos ette ole ihan äskettäin kananmunakastiketta tehneet kalan kanssa niin suosittelen kyllä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Mutta hei, jos ette ole ihan äskettäin kananmunakastiketta tehneet kalan kanssa niin suosittelen kyllä.
No, herkkuahan tuo on paistetun kalan ja perunoiden kanssa...

Vähän on persiilleen mennyt koko kevät kalastuksen suhteen. Ensinnäkin jäät lähtivät vasta pari viikkoa Vapun jälkeen eikä oikean polven pahentunut nivelrikko ole päästänyt oikein enää isommin liikkumaan - tekoniveltä pukkaa. Paattiinkin oli tarkoitus päivittää hydrauliohjaus kaapelin tilalle, mutta yllättävän paljon tuommoinen jalkakipu rajoittaa rimpuilemista. Noh, jos sitä kaapelilla vielä ajelisi...

Tänä kesänä on tarkoitus nuohota hirmuisen paljon laajempaa kalastusaluetta, on paikallinen yhteislupa-alue, jossa neliökilometrejä riittää. Siinä(-kin) on vaan se tavallinen ongelma, että jotenkin ne kalat pitäisi ensin löytää ja saada tarttumaan vieheisiin.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Onko kellään vielä ratkennut kuhariemu. Täällä ainakin poikkeuksellisen pitkä kylmä kevät on jokseenkin sekoittanut kuhankin touhuja.
Minä en itse ole erityisen kovakaan jigimies, vaikka kalusto on ja silloin tällöin on joitain kaloja käyty nykimässä, lähinnä parempien jigaajien kanssa. Jigiporukatkaan eivät ole vielä kalaa paljon saaneet, ei ainakaan minun tutut, vaikka varmasti osaavat hommat.

Uistelemalla en ole saanut vielä kuhan kuhaa, mutta se aika lähestyy pikkuhiljaa kun alkaa fisut pureksia.

Mutta jos on jo jossain päin kala syönnöksellä niin missä?
 
Viimeksi muokattu:

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Me kalamiehet ollaan oikeita kulinaristeja.
Otin eilen pakastimesta talviverkoista saatua kuhaa fileenä ja pistin todella reippaasti karkeaa merisuolaa päälle ja vähän sokeria ja yöksi jääkaappiin. Aamulla sitten vielä kuivattua tilliä päälle. Ai että tuo voikin olla hyvää, hakkaa lohen 100-0. Aamupalalla tuoreen patongin päällä, ei paljon kinkkuja ja meetvursteja kaivata.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Onko kellään vielä ratkennut kuhariemu. Täällä ainakin poikkeuksellisen pitkä kylmä kevät on jokseenkin sekoittanut kuhankin touhuja.
Minä en itse ole erityisen kovakaan jigimies, vaikka kalusto on ja silloin tällöin on joitain kaloja käyty nykimässä, lähinnä parempien jigaajien kanssa. Jigiporukatkaan eivät ole vielä kalaa paljon saaneet, ei ainakaan minun tutut, vaikka varmasti osaavat hommat.

Uistelemalla en ole saanut vielä kuhan kuhaa, mutta se aika lähestyy pikkuhiljaa kun alkaa fisut pureksia.

Mutta jos on jo jossain päin kala syönnöksellä niin missä?
"Perinteisesti" en ole nähnyt kuhaa kuin kaupan kalatiskillä. On tosin samaan hengenvetoon todettava, etten ole vielä(?) oikein kovasti lähtenyt yrittämäänkään, mutta lupamyyjän, innokas virkistyskalastaja hänkin, juttujen perusteella pääsin ehkä taas hieman paremmin jyvälle näiden vesien saloista. Vesi on vielä suht' kylmää ja kovin korkealla, joka osaltaan latistaa odotusarvoa, mutta jiggaamalla on aloitettu ja uistelua toistaiseksi lähinnä siirtymätaipaleiden sopivat osat.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Onko palstan kokeneilla kalamiehillä ehdottaa tällaiselle sunnuntaikalastajalle jotain perustoimivaa vapaa, joka kelpaisi sekä heittouisteluun että sitten ajottaiseen vetouisteluun? Ostin eilen XXL:stä vetouisteluun tarkoitetun vavan (Abu Garcia Excellence 702M Tr), mutta aloin jo katumapäälle, sillä itse asiassa käyttö on enemmälti vain heittelyä seisovasta veneestä. Toki satunnaisesti tulee ainakin pidempiä siirtymille laitettua joku lusikka perässä vetämään, joten vavan sopisi käyvän myös tähän tarkoitukseen. Käyttö kuitenkin 80/20 heittelylle.

Kela on muutamankympin hintainen AG:n avokela, joka on hentoisuutensa vuoksi heittelyyn ehdottomasti parempi kuin vetoon.

Hintatoive vavalle olisi 30-50 euron maastossa, koska käyttö ja kalastusympäristöt ovat sen verran vaatimattomia, ettei mihinkään suurempiin panostuksiin ole tarvetta. Pituudenkin soisi säilytyksen vuoksi olevan luokkaa "kompakti" mielummin kuin mikään radiomasto.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Kyllä hidas kevään saapuminen näkyy kalasaaliissa vielä näin juhannuksen jälkeen. Juhannusviikolla alkoi itselläni kesäloma ja potkaistiin samalla vuoden kalastuskausi kunnolla käyntiin. Asuntoauto alle ja tänä vuonna nokka otettiin kohti maineikasta Kalixjokea eritoten Jockfallin koskialueet mielessä. Torniojoki alkaa olemaan nähty ja Teno hankaline lupakäytäntöineen ei tänä vuonna napannut. Myös eteläisempi sijainti vaikutti päätökseen. Jockfallin parhaan lohen kalastuskauden sanotaan alkavan juhannusviikolta mutta toki myöhäinen kevät sielläkin vaikutti.

Reissusta jäi ehdottoman positiiviset fiilikset vaikka siitä oikeasta koukkuleuka lohesta ei nähty tällä kertaa kuin vilauksia. Ilman saalista ei kuitenkaan jääty koska paikalliselle taimenelle kelpasi sekä perho, että koneongen päässä uiva räsänen. Taimenta saatiinkin kolmen hengen porukkaan yhteensä n. 60kg joskaan yksilöiden koko ei päätä huimannut. Sellaista 2kg ja 3,5kg väliin asettuivat kaikki mutta onhan se mukava kalastaa kun miljöö on kunnossa. Erään paikallisen heittokalastajan lohen väsytystä seurattiin alajuoksulla melkein tunnin ajan mutta sekä me, että harmistuneen oloinen länsinaapuri joutui/pääsi todistamaan koskien kuningkaan paremmakseen. Upea, kunnioitusta herättävä kala! Mainittakoon vielä kauempaa alajuoksulta saadut 7kg ja 11.5kg haukiyksilöt vaikka niitä ei varsinaisesti lähdetty hakemaan.

Kuin reissusta myös Jockfallin alueesta jäi hyvät mielikuvat. Jos täällä on kalastusmatkailun ystäviä ja Kalixjoki on vielä valloittamaton niin suosittelen paikkaa lämpimästi. Luvat sai helposti ja ilman Suomesta tuttua säätämistä. Penkat ei olleet liian ruuhkaisia, ihmiset olivat ystävällisiä, alue helppokulkuista, illaksi oli nuotiopaikkoja jossa ottaa muutama olut ja kalakin liikkui eli pahaa sanottavaa en oikein keksi. Varteenotettava vaihtoehto Suomen lohijoille itsellenikin tulevaisuudessa!
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Kela on muutamankympin hintainen AG:n avokela, joka on hentoisuutensa vuoksi heittelyyn ehdottomasti parempi kuin vetoon.

Hintatoive vavalle olisi 30-50 euron maastossa, koska käyttö ja kalastusympäristöt ovat sen verran vaatimattomia, ettei mihinkään suurempiin panostuksiin ole tarvetta. Pituudenkin soisi säilytyksen vuoksi olevan luokkaa "kompakti" mielummin kuin mikään radiomasto.
No, esim. Shimanon Catana avokelavapasarjasta voisi löytyä sopiva keppi vastaamaan kelasi kokoluokkaa. Linkki honkkarin sivuille - löytynee muidenkin ketjujen valikoimista.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Onko palstan kokeneilla kalamiehillä ehdottaa tällaiselle sunnuntaikalastajalle jotain perustoimivaa vapaa, joka kelpaisi sekä heittouisteluun että sitten ajottaiseen vetouisteluun? Ostin eilen XXL:stä vetouisteluun tarkoitetun vavan (Abu Garcia Excellence 702M Tr), mutta aloin jo katumapäälle, sillä itse asiassa käyttö on enemmälti vain heittelyä seisovasta veneestä. Toki satunnaisesti tulee ainakin pidempiä siirtymille laitettua joku lusikka perässä vetämään, joten vavan sopisi käyvän myös tähän tarkoitukseen. Käyttö kuitenkin 80/20 heittelylle.

Kela on muutamankympin hintainen AG:n avokela, joka on hentoisuutensa vuoksi heittelyyn ehdottomasti parempi kuin vetoon.

Hintatoive vavalle olisi 30-50 euron maastossa, koska käyttö ja kalastusympäristöt ovat sen verran vaatimattomia, ettei mihinkään suurempiin panostuksiin ole tarvetta. Pituudenkin soisi säilytyksen vuoksi olevan luokkaa "kompakti" mielummin kuin mikään radiomasto.
Tuohon hintaluokkaan löytyy hyviä vapoja vaikka millä mitalla. Vavan ominaisuudet sitten sen mukaan millaista uistinta on tarkoitus heittää ja millaista kalaa pyytää. Sen perusteella että aiot vielä vetää sillä, on sen oltava jonkilainen kompromissi. Painotus sitten niihin ominaisuuksiin mitä eniten tarvitset. Kaikkiin tarkoituksiin erinomaisesti soveltuvaa yleisvapaa ei ole olemassakaan.

Heittovapaa en suosittele tilaamaan netistä ilman että on kyseiseen vapaan päässyt tutustumaan ja kokeilemaan miten se omaan käteen sopii ja mielellään juuri sen kelan kanssa jota on aikomus käyttää. Kahvoissa ja kelan kiinnikkeissä on suuria eroja ja heittely alkaa vituttamaan melko pian jos se ei istu käteen. Kelankiinnikkeeseen kannattaa kiinnittää huomiota, että se on tukevan ja kestävän oloinen. Usein ensimmäinen paikka joka alkaa brakaamaan. Ensin saa olla jatkuvasti kiristelemässä ja jonkun ajan päästä ei pysy enää ollenkaan. Halvimmissa vavoissa luonnollisesti paskimmat. Hajonneita renkaita saa aina vaihdettua ja renkaiden kiinnitystä korjailtua mutta rikkinäinen kelankiinnike tekee vavasta yleensä käyttökelvottoman.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo

Tuolle filosofille voisin antaa nahkapamppua...en tietenkään kommentoisi näin tahdittomasti, ellei filosifi ensin olisi itse aloittanut hölmöilyä.

Sain Juhannusaattona ensimmäisen mittakuhan vetämällä, lauantaina niitä tuli sitten 9 joista 4 veneeseen, Kotijärvellä sit maanantaina yksi tillikka, tiistaina tuli taas yksi alamittanen, keskiviikkona 6 joista yksi ruuaksi ja eilen 8 joista kaksi ruuaksi. Tänään taas yksi alamitta. Olen siis ollut viikon töissä mutta perhe oli anoppilassa niin tuli mukavasti käytettyä kaikki illat vesillä.

Mitä vaappuja käytätte kuhan vetämiseen. Minulla on tällä hetkellä aika selkeät suosikit ja ne ovat Hiihtäjäpoika kromattuna Jokikone | Hiihtäjä vaappu 15cm kromivärit 12cm Nils Master, sekä Nilsu Spearhedit, 9 CM Shad Rap, Kilikero-vaaput Kilikero -vaaput , Lappiat Lappia Vaaput - Green Trail Oy - verkkokauppa ja serkkutyön poikakaverin itse tekemät (jotka ovat kullanarvoisia, jokainen erikseen vuoltu ja äärimmäisellä tarkkuudella maalattu ja vimeistelty. Jos noita myytäisiin olisin valmis ostamaan vaikka 30€/KPL hintaan)

Onko joku hitti ja saattuuko kellään olemaan samoja suosikkeja kuin minulla. Jätetään tuo 9cm Shadi pois arvuuttelusta kun se on jo melkoinen klassikko

Tämä ei ole mainos mutta jaan tuohon noiden "ei tuttujen" linkit jos joku ei tiedä mistä vaapuista on kyse. Kommentoin myäs sen verran tuota Kilikeroa, että se ei ole HK:n kopio vaan valmistavat miehet ovat tuttuja ja runko on yhdessä kehitetty tai ennemminkin taitaa olla tämän Kilikeromiehen luomus alkujaan. EIkä uistin muuten ole sama, ja itse olen vaihtanut jo kaikki HK:t Kilikeroiksi ja sille on syynsä, joka näkyy kala-astiassa.

E: tuli just mieleen, että saatoin kysyä tämän saman kysymyksen viimekin kesänä..
 
Viimeksi muokattu:

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
@Murkula kuhan vetouistelussa olen suosinut viime aikoina erivärisiä Merimetso -vaappuja, tuntuu noiden villihkö uinti olevan kuhan mieleen ja uivat ilman painojakin tarpeeksi syvällä. Toki myös hyväksihavaitut Nils Masterin Jesset löytyvät pakista.

Lauantai-iltana muutama tunti yhdellä vavalla tartutti kolme kuhaa, joista tosin vain yksi mitoissa oleva joka päätyy tänään keitoksi. Sen verran viileää vesi vielä on, etteivät kovin syvällä olleet.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
@Murkula kuhan vetouistelussa olen suosinut viime aikoina erivärisiä Merimetso -vaappuja, tuntuu noiden villihkö uinti olevan kuhan mieleen ja uivat ilman painojakin tarpeeksi syvällä. Toki myös hyväksihavaitut Nils Masterin Jesset löytyvät pakista.

Minulla ei muuten ole koskaan ollut ainuttakaan Merimetsoa, eikä tule, heh. Rasioissa on kuhasettia/haukia varten noin 100kpl vaappuja ja silti ei yhtään metsoa. Syy siihen, että veneessä on muutaman kerran käynyt kavereita uittamassa omiaan ja meikän tikut on hakannut ne 100-0 suohon.
Uistimet tosin ovat monesti sellaisia, että niistä on jokaisella oma maku ja tiedän että porukka saa Merimetsoilla kalaa, eli ei ole tarkoitus dumata niitä, vaan kertoa miksi en itse käytä. Ne ovat sattuneet näyttämään parhaat puolensa minun veneessä niin siksi ei niitä ole koskaan hankittu.

Toinen mitä vältän, on vaaput joita myydään paljon käytettynä, se viittaa minusta siihen ettei ole ihan ykköstykkejä ja tälläisiä uistimia suosituimmista ovat juurikin Merimetso ja Sepen tuuri. Jessejä on myös paljon käytettynä liikkeellä mutta se voi johtua siitä, että kun on halpa uistin, niin niitä otetaan paljon ja sitten toimimattomat värit laitetaan kiertoon. Itselläni on tällä hetkellä yksi Jesse, mutta aika vähän sitä tulee käytettyä, vaikka on ihan toimiva. Näkisin, että Jesset ovat ihan ok kuhavaappuja, mutta ei oma suosikki sekään. Sitä kaverit ovat taas veneessäni käyttäneet ihan hyvin tuloksin.

Tällä hetkellä tuo 15cm syväuintinen Hiihtäjä on ollut ihan ylivoimainen tykki.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Tällä hetkellä tuo 15cm syväuintinen Hiihtäjä on ollut ihan ylivoimainen tykki.

Vaikuttaa kiinnostavalta tuttavuudelta. Täytynee katsoa olisiko paikallisessa liikkeessä noita, variaatio vaappuvalikoimassa ei ole koskaan pahasta. Oletko painoja käyttänyt tuon kanssa vielä lisäksi, vaikka uintisyvyyttä löytyy ilmankin?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Vaikuttaa kiinnostavalta tuttavuudelta. Täytynee katsoa olisiko paikallisessa liikkeessä noita, variaatio vaappuvalikoimassa ei ole koskaan pahasta. Oletko painoja käyttänyt tuon kanssa vielä lisäksi, vaikka uintisyvyyttä löytyy ilmankin?

Käytän punttia riippuen missä vedän, esim. kotirannasta lähden niin parhaat kuhavedet ovat tuollaista 7m syvyyttä ja silloin pidän jotain 20-30g punttia 10-15 metriä planun takana eli aika vähän.
Mökillä vedän isoilla kelkoilla ja 10-15m vedellä niin siellä 40-60g punttia vähän pidemmässä siimassa. En ole ihan varma, mutta mielestäni uintisyvyys on 4m luokkaa ilman painoa. Olen kolunnut pohjaa noilla edellämainituilla painotuksilla noin 6,5m vedessä ja eilen jätin yhden pohjaan 5,5m vedellä mutta oli 40g paino.
En vedä plaanarin kanssa milloinkaan ilman että olisi joku paino sen takana koska plaanarin lauetessa se toimii samalla stopparina levylle.
Odottelen postista 20 hiihtäjän saapumista, joista toki osa menee kavereille.
Itse en tiedä kuin tuon Jokikoneen mistä niitä saa, en ole päätynyt edes vaapunvalmistajien sivulle jos sellaista on.

Tai tiedän yhden torikauppiiaan, mutta taitaa liikkua pääasiassa Puumala-Mikkeli alueella.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Tällä hetkellä tuo 15cm syväuintinen Hiihtäjä on ollut ihan ylivoimainen tykki.
Sen verran heräsi uteliaisuus, että mitä värejä käytät noissa 15-senttisissä?

Tuli asennettua Raymarinen Wi-Fish kaikuluotain veneeseen. Näin äkkiseltään arvioituna suuri hyöty tuollaisesta on, ettei tarvitse tikuttaa ohjauspulpettia täyteen laitteita, kun luotaimen lähetinyksikön voi laittaa vaikka ihan piiloon. Mulla on navigointi 10 tuuman tabletille asennetulla Loisto Mobiili -ohjelmalla ja nyt samaisella tai jollain muulla mobiililaitteella voi käyttää kaikuluotaintakin. Aika näyttää, kuinka luotain asiansa ajaa, mutta ainakaan se ei enää näytön pienuudesta jää kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös