Kaiutin expertit?

  • 1 528
  • 14

Bondra#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Slovakia ja Washington Capitals (#12, #55)
Itselläni meni kone aivan tilttiin tässä ja nyt kaikki on pitänyt asentaa uudestaan. Minulla on neljä pientä kaiutinta ja basso lattialla. Nyt kuitenkin vain kaksi pikku-kaiutinta kuuluu ja basso niiden lisäksi. Miten saan asetukset niin että kaikki neljä toimii?
Kiitokset.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Ex-Pertti

Olen kaukana minkään alan expertistä (paitsi viinanjuonnin), mutta selvennäppä itseäsi hieman? Siis, kaiuttimet ovat kiinni tietokoneessa miten? Onko välissä vahvistin tms?
Jos liitännät ovat samalla tavalla kuin ennen ns. tilttiä, vika on varmasti koneen asetuksissa. Niistä en tajua hevon elintä.



terv. nimim. "savun hälvettyä tarkastamme kytkennät"
 

Bondra#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Slovakia ja Washington Capitals (#12, #55)
Itse en tajua myöskään takatukan vertaa tästä, mutta amatööri-kaavalla sepostettuna näin: Seinästä menee bassoon virtajohto, bassosta menee joka kaiuttimeen piuha ja sitten prosessoriin vielä kaksi eri johtoa, joista toinen vihreä ja toinen musta. Johdot ovat 100% oikein kytketty, mutta koneen asetuksissa on varmasti jotain pielessä tai sitten pitäisi jostain hommata uusi äänikortti -ohjelma tms. Siis ääni kuuluu vain kahdella kaiuttimella.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Mmh, prosessoriin? Jos bassosta menee seinään virtajohto, sen täytyy olla aktiivisubbari, eli siinä on vahvistin. Vihreä ja musta piuha? Nyt ei Tarzan ymmärrä, anna banaani.
Tuota, miksi yleensä käytät neljää kaiutinta? Jos kuuntelet vain perinteistä kaksikanavaista varmasti pärjäät kahdella plus subilla. Ylimääräiset kaksi vain sotkevat stereokuvaa. Neljä kaiutinta kuormittaa turhaan vahvistinta, ts. kahdelle kaiuttimelle saat enemmän tehoa - > äänenlaatu paranee.
Sen voit vielä tarkistaa(esim. kuulokkeilla suoraan äänikortista), että koneestasi ulostuleva ääni on stereota eikä monoa. Se voisi selittää tämän.


Ps. Uteliaille, ei, en pidä pimppiteknosta enkä aja DX:llä. Kiitos.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti Bondra#12
Itse en tajua myöskään takatukan vertaa tästä, mutta amatööri-kaavalla sepostettuna näin: Seinästä menee bassoon virtajohto, bassosta menee joka kaiuttimeen piuha ja sitten prosessoriin vielä kaksi eri johtoa, joista toinen vihreä ja toinen musta. Johdot ovat 100% oikein kytketty, mutta koneen asetuksissa on varmasti jotain pielessä tai sitten pitäisi jostain hommata uusi äänikortti -ohjelma tms. Siis ääni kuuluu vain kahdella kaiuttimella.
Luulisin kuvauksen perusteella, että sinulla 4 aktiivi satelliittia ja yksi aktiivibasso, sellainen tietokoneisiin suunniteltu surround -tyyppinen ratkaisu (itseasiassa EAX -käyttöön).

Tämä ongelma selviää yleensä asentamalla äänikortin ajurit uudestaan koneelle ja ennenkaikkea softa äänikorttia varten. Tästä softasta käsin voit määritellä oikean kaiutinmäärän.

Edit: typo

Edit2: Jep, Cambridgen satelliittisetti, äänikortin ajuri ja softa uusiksi koneelle.
 
Viimeksi muokattu:

Bondra#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Slovakia ja Washington Capitals (#12, #55)
Viestin lähetti Spencer
Mmh, prosessoriin? Jos bassosta menee seinään virtajohto, sen täytyy olla aktiivisubbari, eli siinä on vahvistin. Vihreä ja musta piuha? Nyt ei Tarzan ymmärrä, anna banaani.
Tuota, miksi yleensä käytät neljää kaiutinta? Jos kuuntelet vain perinteistä kaksikanavaista varmasti pärjäät kahdella plus subilla. Ylimääräiset kaksi vain sotkevat stereokuvaa. Neljä kaiutinta kuormittaa turhaan vahvistinta, ts. kahdelle kaiuttimelle saat enemmän tehoa - > äänenlaatu paranee.
Sen voit vielä tarkistaa(esim. kuulokkeilla suoraan äänikortista), että koneestasi ulostuleva ääni on stereota eikä monoa. Se voisi selittää tämän.


Ps. Uteliaille, ei, en pidä pimppiteknosta enkä aja DX:llä. Kiitos.
Kautinsarjaan kuuluu neljä pikkukaiutinta, ja basso.

Tälviisii
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Oukei, sitten vika löytyy varmasti koneen puolelta, kuten Jäämies totesi. Tekniikka on ihmeellistä.
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tällaisessa tietokonekäyttöön tarkoitetussa aktiivisarjassa vihreästä plugista kulkee ääni etukaiuttimille ja mustasta takakaiuttimille. Tietokoneen äänikortti erottelee valmiiksi etu- ja takakanavan äänet. Koneen ääniasetuksista on tässä tapauksessa määriteltävä, että myös takakaiuttimet ovat käytössä. Riippuen käytöjärjestelmästä tämä tapahtuu eri tavoin, mutta käytännössä se onnistuu aina ohjauspaneelin kautta.

Ainakin Windows 2000:ssa Control Panelin kuvakkeen 'Sounds and Multimedia' takaa avautuu ikkuna, jossa 'Audio' -välilehdellä on määritelty, mikä äänikortti koneessa on. 'Advanced'-painikkeesta avautuu uusi ikkuna, josta voidaan valita käytössä olevien kaiuttimien määrä. Oletusarvo on kaksi.

95/98:ssa muistaakseni valinta tehdään hieman eri paikasta. En vain muista, mistä. Joidenkin äänikorttien ajureiden mukana saattaa myös tulla oma mikserisofta, josta voidaan valita suoraan kaiuttimien määrä.
 

Bondra#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Slovakia ja Washington Capitals (#12, #55)
Viestin lähetti Pitkä
Tällaisessa tietokonekäyttöön tarkoitetussa aktiivisarjassa vihreästä plugista kulkee ääni etukaiuttimille ja mustasta takakaiuttimille. Tietokoneen äänikortti erottelee valmiiksi etu- ja takakanavan äänet. Koneen ääniasetuksista on tässä tapauksessa määriteltävä, että myös takakaiuttimet ovat käytössä. Riippuen käytöjärjestelmästä tämä tapahtuu eri tavoin, mutta käytännössä se onnistuu aina ohjauspaneelin kautta.

Ainakin Windows 2000:ssa Control Panelin kuvakkeen 'Sounds and Multimedia' takaa avautuu ikkuna, jossa 'Audio' -välilehdellä on määritelty, mikä äänikortti koneessa on. 'Advanced'-painikkeesta avautuu uusi ikkuna, josta voidaan valita käytössä olevien kaiuttimien määrä. Oletusarvo on kaksi.

95/98:ssa muistaakseni valinta tehdään hieman eri paikasta. En vain muista, mistä. Joidenkin äänikorttien ajureiden mukana saattaa myös tulla oma mikserisofta, josta voidaan valita suoraan kaiuttimien määrä.
Mulla on ME. Minä kun en löydä tuolta Ohjauspaneelista kuin "Äänet ja multimedia", sieltä välilehtiä äänet, ääni, puhe ja laitteeet. Sieltä en mistään löydä kohtaa kaiuttimien määrä. Luulen että netistä pitää hakea joku Soundblaster -ohjelma missä voi määrittää kaiuttimien määrän, tietäisipä vielä mistä minä sen revin...
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Bondra#12

Mulla on ME. Minä kun en löydä tuolta Ohjauspaneelista kuin "Äänet ja multimedia", sieltä välilehtiä äänet, ääni, puhe ja laitteeet. Sieltä en mistään löydä kohtaa kaiuttimien määrä. Luulen että netistä pitää hakea joku Soundblaster -ohjelma missä voi määrittää kaiuttimien määrän, tietäisipä vielä mistä minä sen revin...
Ääni-välilehdeltä löytyy 'Äänen toisto' -otsikon alta käytössä oleva ensisijainen laite. Valitse sen kohdalta 'lisäominaisuudet'-painike, jolloin pääset valitsemaan käytettävät kaiuttimet.
 

Bondra#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Slovakia ja Washington Capitals (#12, #55)
Viestin lähetti Pitkä
Ääni-välilehdeltä löytyy 'Äänen toisto' -otsikon alta käytössä oleva ensisijainen laite. Valitse sen kohdalta 'lisäominaisuudet'-painike, jolloin pääset valitsemaan käytettävät kaiuttimet.
Tiedän tuon, mutta mitään ei tapahdu. Minulla on siinä Surround Sound nyt. Silti kuuluu kahdella kaiuttimella. Kaiuttimet ovat ehjät, siitä olen aivan varma.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En haulla muuta kaiutinketjua Jatkoajasta löytänyt, joten pistetään tänne, vaikka mistään HiFistä ei nyt ole kyse.
Kotiteatteriketjuun en viitsinyt tätä laittaa. koska kysymys ei ole kotiteatterista, vaan ihan stereohyllykaiuttimista.

Olen muuttamassa pienempään asuntoon ja siksi ajattelin päivittää kaiuttimeni noista vanhoista isoista Jamon purkeista huomattavasti pienempiin.

Budjetti ei ole kuin ihan maximissaan jotain 300€, joten mistään kovin laadukkaista kajareista ei nyt puhuta.
Tekeekö esim. näillä Bosen halvimmilla kaiuttimilla mitään? Vai pitääkö Bosessakin olla mukana subbari, tähän tapaan?

Ehdotuksia edullisessa hintaluokassa pienistä hyllykaiuttimista otetaan vastaan.
 
Dali Zensor 1, taitaa mennä uutena muutaman kympin yli kolmen sadan. Jos on aikaa, niin kannattaa tsekata noita eri hifiliikkeitten outlet/demopoisto/käytetty-osastoja. Miksei myös Huutonetin tai Torin tarjonta käydä läpi. Ainakin Hifistudiolla on ilmainen toimitus tilauksiin jos et satu samalla paikkakunnalla asumaan mistä kivijalka löytyy.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Dali Zensor 1, taitaa mennä uutena muutaman kympin yli kolmen sadan.
Kiitos tästä.
Tämä kyllä vaikuttaa arvostelujen perusteella juuri passelilta vaihtoehdolta, kun en mitään subbareita haluaisi hankkia. Nämä kyllä pitäisi pienehköön huoneeseen kerrostaloon varsin hyvin riittää.
Noita outletteja oonkin katsellut ja tosiaan mikään kova kiire mulla ei ole, joten katselen rauhassa.

Ihmettelen vähän kyllä, että noi mun Jamon pöntöt meni kaupaks noin puolessa tunnissa, kun pistin ne tänään myyntiin ja ne haettiinkin jo. Eri palstoja kun oon lueskellut, niin ihmiset ovat saaneet ne kaupaksi lähinnä ilmaiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös