Kaikkien aikojen suomalainen sanoittaja?

  • 23 428
  • 156

Kaikkien aikojen suomalainen sanoittaja?


  • Äänestäjiä
    265

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yhteiskunta, hoidapa action
I can't get no satisfaction.

Minä tarkoitin tuolla fingelskalla tätä viime vuosina (erityisesti räppäreiden toimesta) yleiseksi käynyttä tapaa väännellä englanninkielisiä sanoja suomalaiseen kieliasuun tyyliin "Droppaa", "Quittaa", "Grindaa ja flowaa" jne. Eri asia sitten jos tekee sitten sanoituksia esim. pelkällä slangilla Hande Nurmion tyyliin, mutta tuollaiset väliin tungetut englanti-suomi-sekasikiöt lähinnä ärsyttää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Gösta ja Juice ilmeisen suosittuja. No, en sinänsä ihmettele miksi.

Näissä kahdessa on se hauska juttu, että luin muistaakseni jonkun Göstan haastattelun netistä, missä kertoi, että välit Juicen kanssa oli kai aika viileät. Eivät kai lopulta tulleet kovin hyvin toimeen (ilmeisesti jotain yhteistyötä oli viritelty) ja jäi käsitys, että Gösta ei niin suuresti arvostanut Juicea muusikkona ja sanoittajana ja Juice oli kai tuosta vähän ottanut nokkiinsa kun Gösta oli jossain sanonut vähän kriittisempään sävyyn hänestä.

Tämä nyt ulkomuistista. Voisi tietysti etsiä sen haastattelun. Palaan asiaan jos löydän (ellei joku muu ehdi ensin.)

Edit. Tuolla se Göstan haastattelu Soundi-lehdessä. Puhuu Juicesta siellä loppupuolilla, eikä niin mairittelevasti siis.
Haastattelusta ilmenee myös, että Göstan mielestä Tuomari Nurmion ensilevy oli "karmea". Aika monen musiikki-ihmisen mielestä tuo levy oli ilmestyessään käänteentekevä ja myöhemmin klassikko. Miten vaan, makuasioita nämä loppujen lopuksi ovat, mutta erakkomaisen Sundqvistin näkemys antaa syyn epäillä hivenen hänen arvostelukykyään. Tuo Leskisen dissaaminen oli ainakin haastattelun perusteella Göstalta aika heikko esitys, joka haiskahtaa jonkinmoiselta ammattikateudelta. Vai miltä kuulostaa "Ja kun Suomessa puree keskinkertaisuus Matti ja Teppo -tyyliin, tekee Juicekin musiikkia liian halvoilla keinoilla. Sinne tännä kirosana niin johan myy. On sama mitä teet, jos olet vain Juice. Kaikki myy." Toki myöhempinä vuosina Gösta Sundqvist harrasti itsekin näitä "halpoja keinoja" ihan kiitettävästi. Useammallakin Göstan levyllä esiintyi monen sortin alapääjuttuja, ja varsinkin Bulebule oli niitä suht täynnä. Osa nokkelia, osa ei. Ymmärrän kyllä hyvin, että Göstan lailla montaa muutakin suomalaista lauluntekijää saattoi kokea Juicen myyntilukuja kohtaan kateutta 80-luvun puolivälin haminoissa. Göstankin kohdalla kaupallisesti parhaat ajat olivat tuolloin vielä edessä päin. Veikkaan, että Göstaa ja montaa muuta kollegaansa saattoi vituttaa lukea Grand Slamin Sivilisaation levytystouhuista Abbey Road -studiolla, jossa yhtye keskittyi lähinnä tuhoamaan baarin viinavarastoa. Soundissa sitten kehuttiin, että biiseistä ei Englantiin saavuttaessa ollut monestakaan vielä mitään tietoa, ja että levystä tuli silti paras kolmen promillen kännissä sutaistu albumi. Levyllähän oli muun muassa - etten sanoisi halpahintaisen oloinen - kupletti nimeltä Villi länsi, joka sai myös älyttömästi radiosoittoa julkaisunsa aikoihin.

Muusikkona ja laulajana Leskinen ei niin ihmeellinen ollutkaan. Ei hän itseään ensisijaisesti muusikkona pitänytkään, vaan sanankäytön ammattilaisena. Musiikillisesti osaavammat ihmiset hoitivat usein sovitukset, silloinkin kun koko kappale oli merkitty Leskisen tekemäksi. Musiikki oli Leskiselle paremminkin kehys, johon sanataide upotetaan.

Gösta taas oli ennen kaikkea muusikko, vakavaa säveltämistä opiskellut mies, joka huomasi pärjäävänsä myös sanoittajana. Sundqvistin suhde musiikkiin ja sanoituksiin oli tavallaan käänteinen Leskiseen verrattuna.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse kyllä pidän paljolti (en tosin läheskään kokonaan) Leevien tuotannosta, mutta hiukan on Göstan kilpeä himmentänyt silmissäni sittemmin se, että hänkin aika häikäilemättömästi varasteli melodioita. Mielestäni tästä on puhuttu muuallakin ja olen joskus bongannut vanhempia ulkomaalaisia pop/rock-sävellyksiä joiden melodiat menee lähes yks yhteen tiettyjen Leevi & the Leavingsin vastaavien kanssa. Nyt en juuri äkkiseltään muista kappaleita tässä, mutta on ihan ilmiselvää, että Gösta harrasti plagiointia. Eli ihan erityisen ainutlaatuisena sävellysmiehenä en osaa pitää. Sanojen kanssa oli toki paikoin äärimmäisen nokkela ja oivaltava ja paljonhan tuota Göstan juttuakin on sittemmin kopioitu ja vaikutteita otettu.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Käyttäjän @Pisin Kääpiö 186cm kanssa samaa mieltä siitä että Nurmion debyytti oli käänteentekevä äänite, jotain jota tässä maassa ei oltu aiemmin kuultu, joten Göstan mielipide aiheesta on väärä ja huono. Leskisen ylimielinen ja toisinaan jopa vittuiluksi äityvä käytös saattoi ärsyttää monia, Sundqvistiakin. Mutta sanankäyttäjänä Juice oli Göstaa päätä pidempi. Heikki Salo sanoi jossain Juicea käsittelevässä haastattelussa että Leskinen hallitsi kaikki runomitat ja muodot ja myös käytti niitä, en tiedä onko näin mutta uskotaan toista sanan ammattilaista joka on aiheesta jonkin oppaankin kirjoittanut. Salo on siitä jännä tekstittäjä että hänellä on teoriapuoli hyvin hanskassa mutta käytännön toteutus jää vajaaksi, ainakin tunnepuolella eli en löydä kosketuspintaa hänen teksteihinsä.

Norjalaisessa villapaidassa Juice ei tunnusta jatketta perinteen mutta Helismaa-Vainio-Leskinen jatkumoa tuskin kukaan kiistää ja siinä ne kolme kovinta onkin kronologisessa järjestyksessä. Vexi Salmi on lähellä mutta pidän Vexiä enemmän leipätekstin tekijänä vaikka monia hauskoja juttuja häneltä löytyykin. Rummutuksen päälle puhujista minulla ei ole mitään sanottavaa kun en tuota genreä tunne. Yksi nimi jonka haluan nostaa esiin on Pekka Myllykoski joka pitää, meinasin kirjoittaa piti, Juicea esikuvanaan. Mystinen metsätyömies ja Buuri Johannesburgista ovat muutama esimerkki hänen oivallisesta sanankäytöstään. Olin vuosia siinä uskossa että Buurin on sanoittanut Saarelan Mikko mutta olin väärässä, kyllä se Myllykosken kynästä on.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minä olin @bebeto huolimattomuuttani vieläkin siinä uskossa, että Buuri olisi Saarelan teksti. Hyvä että asia selvisi, ja kunnia menee oikeaan osoitteeseen. Buurissa on kyllä jotakin myös Saarelalle ominaista henkeä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Norjalaisessa villapaidassa Juice ei tunnusta jatketta perinteen mutta Helismaa-Vainio-Leskinen jatkumoa tuskin kukaan kiistää ja siinä ne kolme kovinta onkin kronologisessa järjestyksessä. Vexi Salmi on lähellä mutta pidän Vexiä enemmäm leipätekstin tekijänä vaikka monia hauskoja juttuja häneltä löytyykin.
Näistä ajatuksista olen aivan samaa mieltä. Kaikki kunnia myös monille kynäniekoille, myös Gösta Sundqvistille, mutta näiden raskaimman sarjan sanoittajien rinnalle ei esimerkiksi Göstalla ole mitään asiaa. Luova ja tuottelias ukko hänkin oli, ei siinä mitään.

Leskisen nostan ykköseksi osin samoista syistä jotka sinäkin jo mainitsit. Lyriikan muotokielen noin laaja-alaista hallintaa ei taida olla kukaan muu populaarimusiikin sanoittaja edes yrittänyt. Puhuttevuudessaan parhaimmillaan mykistävä taituri, mutta sellainen kyky oli toki Vainiollakin.

Junnu taas ei briljeerannut koko runollisen ilmaisun hallinnalla siinä missä Leskinen. Hieman kärjistäen, melkoinen osa miehen tuotannosta oli vähäsen varioitua ahonlaitaa. Vainio oli ennen muuta tavattoman kyvykäs mies löytämään eri teksteihinsä kaikki mahdolliset sävyt riettaimman huumorin ja perimmäisten elämäntotuuksien väliltä.

Repen tuotteliaisuus riimien tekijänä ansaitsee oman mainintansa, ja mielestäni nopea vaistonvaraisuus oli hänen ylittämätön vahvuutensa. Aika paljon aikaansaannoksissa oli rillumareita ja muuta aika heppoista tavaraa, mutta runsaasti toki muutakin, myös paljon kestävämpää lyriikkaa. Sanoitusten kokonaismäärä Helismaan kynästä on kyllä huikea. Lisäksi Repe oli monen muun sanoittajamestarin tavoin etevä riimittämään omia tekstejään uudelleen, jopa livenä improvisoiden. Ja tarkemmin ajatellen, tässä on eräs niin Helismaata, Vainiota kuin Leskistäkin yhdistävä piirre: kyky luoda tarvittaessa nopeasti täysin valmista tekstiä vaihteleviin tarpeisiin ja tunnetiloihin.

Kuluttavaa elämää elivät kaikki yllä mainitut mestarit. Ei heistä kukaan ehtinyt nostamaan kansaneläkkeen perusosaa, ei lähellekään.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Search result for lyricistsMyllykoski Pekka Johannes

@Pisin Kääpiö 186cm ,minua on johdettu harhaan. Kuten kirjoitin olin vuosia siinä uskossa että Buuri on Saarelan teksi ja olin hyvässä uskossa. Sitten luin jostakin että se olisikin Myllykosken mutta ainakaan äänitearkisto ei tue tätä käsitystä. Tähän sopii vanha sanonta:" Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin." Kyllä se on sittenkin Saarelan kynästä, asia rupesi vaivaamaan joten oli pakko tarkistaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Search result for lyricistsMyllykoski Pekka Johannes

@Pisin Kääpiö 186cm ,minua on johdettu harhaan. Kuten kirjoitin olin vuosia siinä uskossa että Buuri on Saarelan teksi ja olin hyvässä uskossa. Sitten luin jostakin että se olisikin Myllykosken mutta ainakaan äänitearkisto ei tue tätä käsitystä. Tähän sopii vanha sanonta:" Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin." Kyllä se on sittenkin Saarelan kynästä, asia rupesi vaivaamaan joten oli pakko tarkistaa.
No ilmankos Saarelan henki väreili vahvana sanoituksessa, kun Saarela on sen tehnyt. Ovet on / Soweton on kyllä ehtaa Mikkoa. Mutta kerrankos sitä sattuu. Onkohan tässä aineksia kansanviisaudeksi; jos teksti kuulostaa Mikko Saarelalta, niin se myös on sitä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juice on kyllä ykkönen mutta hyviä on paljon. Hanhiniemi ja Lehti jo mainituista on omalla listalla seuraavina. Rautiasen musiikkia olen kuunnellut paljon mutta varsinkin niskalaukauksen parhaat sanoitukset on mun mielestä Tomi Tuomaalan käsialaa. Ja eräs joka on mainitsematta eli Hynynen. Vaikka rooli valtakunnan virallisena juoppona on ansaittu niin silti sanoitukset on paikoin loistavia ja syvällisempiä kuin julkisesta roolista voisi äkkiseltään päätellä...
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Raul Reiman pitäisi kyllä lisätä listaan. Ei toki yllä aivan Junnun tai Göstan tasolle mutta kuuluisi tähän äänestykseen Hectorin kanssa paljon ennemmin kun Timo Rautiainen tai Ismo Alanko.

Itse kyllä pidän paljolti (en tosin läheskään kokonaan) Leevien tuotannosta, mutta hiukan on Göstan kilpeä himmentänyt silmissäni sittemmin se, että hänkin aika häikäilemättömästi varasteli melodioita..

Göstahan myönsi tämän itsekin. Tuosta vanhasta soundissa olevassa haastattelusta:

– Niin. Itse Leavingsillahan ei ole esikuvia. Jokaiselle piisille löytyy sensijaan esikuva jostain muusta piisistä tai bändistä. David Bowie sanoi aikanaan, ettei hän ole kovin omaperäinen jätkä vaan hyvä varastamaan. Minussa on samaa vikaa. Varastan paljon härskistikin, ja kun aineisto menee Leavings-tuutin läpi, ei se enää kuulosta alkuperäiseltä. Voin jopa inhota niitä yhtyeitä, joilta varastan ideoita, mutta lohduttaudun sillä, että se palvelee päämäärää. Siinä on vihje aloittelevillekin bändeille: kannattaa lainata suruttomasti, kyllä omailmeisyys tulee ajan mittaan esille.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Osaa mieskin sanoittaa – Wikipedia

@Pisin Kääpiö 186cm , linkin takaa varmistus Buurin tekstille. Vaikka Saarela ei raskaaseen sarjaan ihan ylläkään niin on hän kuitenkin keskiraskaan sarjan parhaimmistoa. Muistuu mieleen kun tuo Buuri Johannesburgista julkaistiin niin kaikki huumorintajuttomat tantat kauhistelivat kuinka noin rasistista laulua voidaan soittaa radiossa. Tämä ironian taju ja lahja on läsnä monissa Saarelan sanoituksissa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Saarelan riimeissä esiintyy välillä omaperäisyyksiä, joissa tasapainoillaan itsetarkoituksellisuuden ja omaperäisyyden välisellä harmaalla alueella, mutta useimmiten riemastuttavan onnistuneella tavalla. Eikä Mikko-kikkailu ole jäänyt pelkästään riimeihin. Minulla kesti aikoinaan hetken verran oivaltaa, mikä ihmeen juttu kätkeytyi Saarelan taannoiseen yhtyeeseen nimeltä U-Bayou. Sitten oivalsin, juupa juu.
 
Muistuu mieleen kun tuo Buuri Johannesburgista julkaistiin niin kaikki huumorintajuttomat tantat kauhistelivat kuinka noin rasistista laulua voidaan soittaa radiossa. Tämä ironian taju ja lahja on läsnä monissa Saarelan sanoituksissa.

Kun Mutakuono ja lakupelle julkaistiin, aikansa odinistit lauloivat mukana ajatellen, että nyt puhuu Irwin asiaa. Ja kuten Neil Hardwickin talk show'ssa nähtiin, ei Irwin tajunnut itsekään mistä tekstissä on kyse.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllä, foneettinen oivallus oli tämä Saarelan Mikon juupa juu.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Juice oli lapsena ensimmäinen kosketus "oikeaan musiikkiin" kun kuuntelin jotain isän vanhoja c-kasetteja. Slamia ja Grand slamia. Ollut varmaankin ihan sieltä asti suosikki suomalaisessa musiikissa ja niitä sanoituksia on sitten toki oppinut ymmärtämään ja arvostamaan vasta myöhemmin. Eli Juice on minulle itselleni aika itsestään selvä vastaus tähän kysymykseen.
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
Kummallista kyllä, Juicea olen alkanut kuunnella uudella korvalla viimeisen parin vuoden aikana, ja huomannut että nyt käsittää tekstit aivan erilailla kuin 35 vuotta sitten. Juha Vainiolla on hyviä kappaleita, mutta liikaa vexisalmi "paitaa,aitaa, laitaa ,saitaa" biisejä. Hanhiniemi oli hyvä Kolmannen naisen aikaan ja Heikki Salo on hyvä aina. Ja Yari on eräistä syistä aina suosikki.
 
Mielestäni tästä on puhuttu muuallakin ja olen joskus bongannut vanhempia ulkomaalaisia pop/rock-sävellyksiä joiden melodiat menee lähes yks yhteen tiettyjen Leevi & the Leavingsin vastaavien kanssa. Nyt en juuri äkkiseltään muista kappaleita tässä, mutta on ihan ilmiselvää, että Gösta harrasti plagiointia.

Leevi: Elisenda
Leevi and the Leavings - Elisenda - YouTube

Maksim Leonidov: Videnie
Максим Леонидов - Девочка-Виденье (Видение) - YouTube

Leevi: Jossain on kai vielä joulu
Leevi And The Leavings - Jossain On Kai Joulu - YouTube

Darlene Love: Christmas (Baby Please Come Home):
Darlene Love - Christmas (Baby please come home) - YouTube

CD:n kansissa lukee molempien Leevien kappaleiden kohdalla säveltäjänä Gösta Sundqvist.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Onhan noita taitavia sanoittajia vaikka kuinka, mutta muutama nousee yli muiden. Hector, Juice, Hanhiniemi ja M.Syrjä tulevat näin äkkiseltään mieleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös