Kaakon Derby – nyky-Liigan kovin paikalliskamppailu

  • 190 233
  • 918

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ilmeisesti lähdet tässä siitä, että termiä "derby" voidaan käyttää vain silloin, kun joukkueet tulevat samasta kunnasta/kaupungista? Näin asia ei ole, vaan myös esim. Newcastle-Sunderland ja Ipswich-Norwich ovat derbyjä:

Uh. Tämähän on tietysti pelkkää semantiikkaa, mutta minulle derby tarkoittaa sitä että esim. työpaikalla näkee seuraavana aamuna ihmisten kasvoista "kumpi" on voittanut. Ja se ei ole derby jos 90% työpaikan porukasta on jomman kumman puolella, vaan homman pitää mennä jokseenkin tasan. Derby siis vaikuttaa yhtäläisesti koko alueeseen mitä se koskee. Briteissä futiksen mittasuhteet on jotain ihan muuta kun Suomessa lätkän. Kuten totesin, Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään derbyä. Toki tämä on kuitenkin vain oma tulkintani, eikä minua haittaa ollenkaan vaikka tätä sanaa Suomessa leikkimielisesti käytetään.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En jaksa kaivaa, mutta eikö Pelicansilla ole vain El Plastico ja KooKoo - Sport välillä on se El Classico? Mitä nyt tätä ketjua olen itse seurannut. Kerotkaa toki jos olen väärässä.

Enpä tiedä mistä tuon El Clasicon kaivoin. Ei löydy haullakaan!
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Enpä tiedä mistä tuon El Clasicon kaivoin. Ei löydy haullakaan!

Tarkoitatko Mestiksen ”El Clásicoa” KooKoo-Sport?
KooKoo-Sport tosiaan olivat mestiksen kaksi suurseuraa ja näiden kohtaamista kutsuttiin pitkään Mestiksen ”El Clásicoksi”
KooKoo ja Sport ovat lisäksi divarin/mestiksen maratontaulukon kaksi kärkiseuraa.


Alla mainitussa jutussa myös mainitaan tuo Mestiksen ”El Clásico":

Mestiksen ”El Clásico” - MESTIS - 01.03.2012 - Kolumnit - Jatkoaika.com - Kaikki jääkiekosta
 

Myyntimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uh. Tämähän on tietysti pelkkää semantiikkaa, mutta minulle derby tarkoittaa sitä että esim. työpaikalla näkee seuraavana aamuna ihmisten kasvoista "kumpi" on voittanut. Ja se ei ole derby jos 90% työpaikan porukasta on jomman kumman puolella, vaan homman pitää mennä jokseenkin tasan. Derby siis vaikuttaa yhtäläisesti koko alueeseen mitä se koskee. Briteissä futiksen mittasuhteet on jotain ihan muuta kun Suomessa lätkän. Kuten totesin, Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään derbyä. Toki tämä on kuitenkin vain oma tulkintani, eikä minua haittaa ollenkaan vaikka tätä sanaa Suomessa leikkimielisesti käytetään.
Olet siis sitä mieltä, ettei Ilves-Tappara, jota on tahkottu joka kausi yli 50 vuotta, ole derby? Minulle se on ollut aina se ainoa oikea Suomessa, koska olen Tampereelta kotoisin. Muualla varmasti ajatellaan toisin, mutta juuri yllä määrittelemäsi ehdot täyttyvät täysin Tampereella kouluissa ja työpaikoilla.
 
Uh. Tämähän on tietysti pelkkää semantiikkaa, mutta minulle derby tarkoittaa sitä että esim. työpaikalla näkee seuraavana aamuna ihmisten kasvoista "kumpi" on voittanut. Ja se ei ole derby jos 90% työpaikan porukasta on jomman kumman puolella, vaan homman pitää mennä jokseenkin tasan.

On hienoa, että ihmisellä on mielipiteitä. Itse kuitenkin luotan sanan "derby" määrittelyssä enemmän esim. Oxford English Dictionaryyn kuin satunnaisen espoolaisen mielipiteeseen. Meillä täällä Tampereella pelataan edelleenkin jääkiekon SM-liigassa Tampere-Mouhijärvi-derbyä, vaikka nykyään ei pelin jälkeisenä päivänä työmaalla ihmisten kasvoista juuri ottelun lopputulos heijastukaan. Jos vasara voittaa, mouhijärveläiset eivät hirveästi jaksa piestä kuollutta hevosta, ja jos Ipa voittaa, me tamperelaiset ymmärrämme olla vittuilematta paremmalle.

En panisi yhtään pahakseni sitäkään, jos Kiekko-Espoo pelaisi joskus tulevaisuudessa derby-otteluita Suomen pääsarjassa. Jos "Liigaan" mahtuu Ilveksen kaltainen puuhasteluseura, niin eiköhän sinne yksi Kiekko-Vantaa tai HC Keravakin sopisi varsin mainiosti.
 
Viimeksi muokattu:

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olet siis sitä mieltä, ettei Ilves-Tappara, jota on tahkottu joka kausi yli 50 vuotta, ole derby? Minulle se on ollut aina se ainoa oikea Suomessa, koska olen Tampereelta kotoisin. Muualla varmasti ajatellaan toisin, mutta juuri yllä määrittelemäsi ehdot täyttyvät täysin Tampereella kouluissa ja työpaikoilla.

Kuten aiemmin totesin, Ilves-Tapparassa olisi ainesta derbyksi, se on varmasti sellainen joskus ollutkin ja ehkä se sitten on nytkin? Tampereella asuessani kävin useasti näitä pelejä katsomassa, mutta en kokenut mitään kovin suuria tunnelatauksia suunnalta tai toiselta. Mielestäni tämä on olennaista. On kuitenkin huomioitava, että itse katson asiaa pitkälti kannattajakulttuurin ja itse pelin näkökulmasta, enkä toki tiedä miten paikalliset ihmiset nämä pelit kokivat/kokevat. Lisäksi onhan tuosta jo muutama vuosi aikaa, Raipekin pelasi vielä.

On hienoa, että ihmisellä on mielipiteitä. Itse kuitenkin luotan sanan "derby" määrittelyssä enemmän esim. Oxford English Dictionaryyn kuin satunnaisen espoolaisen mielipiteeseen.

Sanat tarkoittavat sitä, mitä niillä tarkoitetaan. Määritelmät ovat subjektiivisia. Kuten aiemmin totesin, kyse on vain semantiikasta. Wikipediaan joku on lisännyt Helsingin ja Tampereen derbyt, sekä useamman rivalryn.

Toistan taas itseäni, mutta minulle on aivan sama mitä termejä ihmiset tässä asiassa käyttävät. Ketjun otsikko on muuten mielestäni hyvä, pilkettä silmäkulmassa.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
No kerroppa Kirjoittelija miksi SaiPa- KooKoo, tai toisinpäin, ei voi olla tuo derby?
Jos se täällä kaakossa tunnetaan sellaiseksi, niin minun mielestäni sitä ei ratkakaista Tampereella, Raumalla, tai Porissa, onko se kaakon derby?
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Määritelmät ovat usein subjektiivisia, mutta sitä ei tarvitse hirveästi miettiä, ovatko HIFK-Jokerit, Ilves-Tappara ja Ässät-Lukko derbyjä. Kyllä ne ovat.

Olkoot niin. Korjaathan tuon asian Ässät-Lukko/Lukko-Ässät kohdalta Wikipediaan?
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
SaiPan tavoitteena on ensi kaudella mitali.
Tirkkonen: − Unelma jäi vielä elämään. Se iso jytky, iso potti kauden päätteeksi saada mitali tänne näin, niin se vielä jäi. Sitä lähdetään tavoittelemaan ensi kaudella.
KooKoolla tuskin ensimmäisenä liigakautena 25-vuoteen on sen kummempia tavoitteita sarjasijoituksen suhteen. Hyvä tavoite kuitenkin voisi olla vaikkapa jumbosijan välttäminen. Säälipleijaripaikka lienee aivan liian kova tavoite,
Toivoa kuitenkin sopii, että nähtäisiin ensi kaudella mahdollisimman tasaiset Kaakon Derbyt. Jos tasoero on liian suuri niin se aina latistaa näitä derbyjä.
 

Runkosarja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat KooKoo
Itse iloitsen Pelsun ja KooKoon kohtaamisista eniten. Mutta kyllä koko tämä 12-tien lohko SaiPa mukaan lukien on hyvä juttu. KooKoo-SaiPalla on kaikki ainekset nousta oman kulmakunnan huipputapahtumaksi.
Täysimittaisia derbyjä pelataan tätä nykyä vain Tampereella, mutta eihän se poista sitä tosiasiaa, että Rauma-Pori on tällä hetkellä kuumin.
Toivottavasti Pelsu-KooKoosta tulee myös unohtumaton ja raju sarja. KooKoo ei tosiaan ole turha tulija liigaan, lähentää myös Lahtea ja Lappeenrantaa mielestäni.
 

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oikeastaan turha tarttua tuohon derby sanaan. Liiga tarvitsee taistelupareja sekä vastakkainasettelua. KooKoon ja SaiPan välillä on hyvä jännite. Ja kaupunkien välillä lyhyt etäisyys joten vieraskannattajat voivat helposti tulla arkipeleihinkin ja kannatajareissujen tekeminen on halpaa. Uskon että vähintään se 300 SaiPan kannattajaa nähdään Kouvolassa keskinäisissä ja sama toisinpäin. Ja se näkyy tunnelmassa kyllä. Kisapuistossa kun ei kovin isolla porukalla vierasfaneja useinkaan näe poislukien pudotuspelit.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Täysimittaisia derbyjä pelataan tätä nykyä vain Tampereella, mutta eihän se poista sitä tosiasiaa, että Rauma-Pori on tällä hetkellä kuumin.
Kauas on tultu Raumallakin ajoista kun autot paloivat kaduilla...
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Derbyt voivat olla kovia, mutta harmillisesti kannattamallani joukkueella noita derbyjä ei järin paljon ole... Divarikaudelta muistelen, että ehkä kannattajakunnan kesken "kuumimmat" matsit taisivat olla Kokkolan Hermestä vastaan, ja sitten kakkosena Vaasan Sport. Henkilökohtaisesti ajatellen, jos Kärpillä liigassa on joku paikallisvastus, niin se on/olisi Jokerit, sen verran paljon ko. seurat ovat aiheuttaneet toisilleen mielipahaa. No, voisi se ehkä olla Tapparakin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tuo kaakonkulman derby kova juttu on, mutta tämän ketjun otsikko provosoi viemään keskustelua muihin asioihin.

Ohessa ohjeeni joittenkin Liiga-seurojen markkinoinnista vastaaville. Jos löytyy parempia/muille, laittakaa tulemaan:

Blues: Älkää yrittäkö väkisin tehdä derbyä - ei sitä derbyä tule. Alkakaa sen sijaan myydä (ja mainostaa) "HIFK-matsikausareita" vieraskatsomoon. Saatte varmasti lisää maksavia katsojia. Barona on niin lähellä, että Helsingissä asuvan olisi helppo ostaa tuollainen "kausari" ja merkitä matsit kalenteriinsa.

HIFK: Mainostakaa kotimatseja vierasjoukkueen kotikaupungin medioissa. Helsingissä asuu paljon vierasjoukkueiden kannattajia, joten heidän sukulaisensa voisivat innostua lähtemään "isolle kirkolle".

Ilves: Järkätkää ulkoilmapeli kerran kaudessa Tapparaa vastaan - saatte maksavia katsojia enemmän kuin Hakametsän jäähalliin mahtuu.

Tappara: Järkätkää ulkoilmapeli kerran kaudessa Ilvestä vastaan - saatte maksavia katsojia enemmän kuin Hakametsän jäähalliin mahtuu.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ei jumalauta! Missä on kaakko?
Koillinen - kaakko - lounas - luode. Värssy vedetään pohjoisesta idän kautta etelään ja etelästä lännen kautta takaisin pohjoiseen.

Kyllä tuo Kouvolan Sanomien juttu Lumon Areenan uusista parvista kertoo hyvin, että taitaa Saipa väännöt ihmisiä kiinnostavan. Toki on siellä yhteen Pelsu-peliin kaikki aitot myyty loppuun, mutta ei joka "paikalliskamppailuun", toisin kuin Lepran kanssa.

Jäähallin aitioita on jo myyty loppuun | Kouvolan Sanomat
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei jumalauta! Missä on kaakko?

Tämän pitäisi olla jokaiselle ihan perustietoa. Etkö tosiaan tunne ilmansuuntia? Tiedätkö missä on etelä ja pohjoinen? Jaksan aina hämmästellä, miten heikot perustiedot nykyään joillakin voi olla.

Oheisesta linkistä voit opetella ilmansuunnat.

Tässä vielä Kuudes Kenttäpelaaja ry:n esite Kaakkois-Suomen Derbystä.
 

Larhii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jäähonka
Laitanko linkin sarkasmiin? Joku joskus luonnehtinut sen olevan parhaimmillaan jos kohde ei ymmärrä onko tosissaan...taisin saada kultamitalin! Pointti: kaakon derbyä ei minun mielestäni voida verrata historiassa vakiintuneempiin derbyihin.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Laitanko linkin sarkasmiin?

Laita toki. Edellinen viestisi (Ei jumalauta! Missä on kaakko?) ei kyllä tuonut mielestäni yhtään mitään lisäarvoa tähän keskusteluun. Eikö täältä jatkoajastakin löydy vastaaville tyhjän päiväisille viesteille ihan omat ketjunsa? Itselläni jos ei ole tuon enempää sanottavaa niin mieluummin olen hiljaa. No jokainen taaplaa tyylillään.

Useimmat tähän ketjuun kirjoittaneet ovat kuitenkin tajunneet, että KooKoo vs. SaiPa on Kaakkois-Suomessa kova juttu. Kouvolassa on aitiot myyty jo loppuun tässä vaiheessa kesää kaikkiin kolmeen KooKoo vs. SaiPa otteluun. Paikallisottelut tulevat olemaan lopuunmyytyjä. Kouvolasta on varattu 300 lippua fanikatsomoon Lappeenrantaan ja toki otteluun on Kouvolastakin lähdössä huomattavasti enemmän väkeä. Onko se sinulta jotenkin pois, jos tämä ottelupari herättää kovaa kiinnostusta Kaakkois-Suomessa?
 
Viimeksi muokattu:

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ketjun otsikossa väitetään, että tämä olisi nyky-Liigan kovin derby. Kaakkois-Suomessa toki varmaan kiinnostaakin, koko Suomen/Liigan tasolla, tuskin.

No joo tämä on varmasti totta, mutta yhtälailla ei esimerkiksi Ässät vs. Lukko juurikaan kiinnosta Kaakkois-Suomessa. Ei minua tuo nyt ainakaan kiinnostaa yhtään sen enempää kuin vaikkapa Kärpät vs. HPK tai JYP vs. TPS.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös