Käytätkö lompakkoa?

  • 13 989
  • 136

Käytätkö lompakkoa?

  • Kyllä

    Ääniä: 178 85,2%
  • Ei

    Ääniä: 31 14,8%

  • Äänestäjiä
    209

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Oon kyllä sanonutkin, että mitäs sitten jos se kännykkän menee hukkaan / pöllitään? Siinä on sitten kiva: menee pankkikortit, luottokortit, ajokortti, kelakortti. Jos on niin tyhmä tässä asiassa, että pistää ns. "kaikki munat samaan koriin" niin saa sitten itse kuolettaa kortit ja hankkia omaan piikkiin myös uudet kortit tilalle. Ihan uskomattoman lapsellista ajatusmaailmaa pitää kaikkea, aika tärkeääkin omaisuutta kännykän yhteydessä, joka kelpaa nykyisin taskuvarkaillekin melkein paremmin kuin lompakko. Ja nimenomaan juuri siitä syystä, että jengi pitää koko omaisuuttaan nykyään kännykkään kiinnitettynä.

Entäs jos se korttien ja käteisen täyttämä lompakko pöllitään? Yhtälailla silloin pitää kuolettaa kaikki kortit. Toki kännykkä säästyy, mutta kortteja menee jopa enemmän kuin ne muutama kännykkäkotelossa oleva. Samalla menee myös enemmän rahaa kuin kännykkäkotelossa.
Ja avainnippuhan se varsinainen pommi on tässä mielessä.

Itse en harrasta mitään isoja möhkäleitä taskuissani. Tykkään siitä että mukanani on mahdollisimman vähän tavaraa. Kaikki avaimetkin ovat erillään. Kotoa lähtiessä siis mukaan kännykkä (ei koteloa), nahkainen korttitasku (4 korttia + 20e) sekä kotiavain avaimenperässään. Jos lähden autolla/prätkällä niin sen avain vielä erikseen. Sama systeemi toimii kesät talvet, pukeutumisesta riippumatta.
Mutta nämä ovat vain omia tottumuksiani, jotka olen havainnut itselleni sopiviksi. Muille sopii sitten erilaiset tavat, seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oikeassa perstaskussa. Satunnaisesti takin povitaskussa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ei ikinä perstaskussa. Joko housujen etutaskussa tai sitten povitaskussa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Käytän, jossainhan ne kaikki kortit on säilytettävä, samoin tietysti käteinen. Ja minä en ole oppinut seteleitä käärimään pienempään luottokorttirasiaan mahtuvaan muotoon, setelit tulee säilyttää siististi luonnollisessa koossaan, en tiedä miksi. Ei lompakkoa perstaskuun, junttiketjun kamaa sellainen. Takin taskussa tai kesäkeleillä housujen etu- tai reisitaskussa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olisi aika epämiellyttävää ajaa autoa tai istuksia muutoin jossain, jos perseessä möllöttäisi jotain sinne kuulumatonta.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Puhelin ja avaimet on oikeassa etutaskussa. Lompakko on vasemmassa etutaskussa
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Käytän, jossainhan ne kaikki kortit on säilytettävä, samoin tietysti käteinen. Ja minä en ole oppinut seteleitä käärimään pienempään luottokorttirasiaan mahtuvaan muotoon, setelit tulee säilyttää siististi luonnollisessa koossaan, en tiedä miksi.

Minulla on makuuhuoneen pöydällä yksi isohko seteli mikä ei kioskilla kelvannut. On se kyllä aika revennyt.

Nythän tässä on kaksi vaihtoehtoa, ostaa vaikka pankkikortilla jotain näkymätöntä teippiä tai sitten menee pankkiin jonottamaan ja kysymään käykö teille käteinen raha.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minulla on makuuhuoneen pöydällä yksi isohko seteli mikä ei kioskilla kelvannut. On se kyllä aika revennyt.

Nythän tässä on kaksi vaihtoehtoa, ostaa vaikka pankkikortilla jotain näkymätöntä teippiä tai sitten menee pankkiin jonottamaan ja kysymään käykö teille käteinen raha.
Tämä tieto on peräisin markka- ajoilta, mutta kahtia revenneen setelinkin toinen puoli(tietyt tunnisteet sisältävä) pitäisi käsittääkseni kelvata maksuvälineeksi tai ainakin pankeille ja viimeisenä oljenkortena Suomen pankille.

EDIT: Tarkistin, yli puolet pitää olla setelistä jäljellä, niin vaihdetaan. Kaupat saavat olla ottamatta vastaan, jos epäilevät aitoutta.
 
Viimeksi muokattu:

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Kyllähän se musta nahkapörssi pitää miehellä olla. Ja sen paikka löytyy vasemmasta etutaskusta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
EDIT: Tarkistin, yli puolet pitää olla setelistä jäljellä, niin vaihdetaan. Kaupat saavat olla ottamatta vastaan, jos epäilevät aitoutta.

Ei ole euroseteli, mutta eiköhän säännöt ole samansuuntaisia kaikkialla.
 

Nick Neim

Jäsen
En käytä enää. Äänestäessäni olin käyttänyt.

Itse asiassa ulkomailla käydessäni tosin käytän lompakkoa, koska tykkään käyttää siellä enemmän käteistä, enkä tiedä edes miksi. Aina on kortitkin toimineet tähän asti. Euroalueen ulkopuolella siis.

Saattaisi olla aika erilaiset prosenttiluvut, jos äänestystä pistettäisiin nykypäivänä pystyyn.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äsken ulkona lompakossa oli pankkikortti ja matkakortti. Lähtiessä otin kirjastokortin pois ja futiskausarin.

Mut oikeasti joillakin näkee vaikka mitä tulityökortteja. Ja tarvitseeko sitä Kelakorttia oikeasti jos yllättäen jää vaikka auton alle? Kirjastokorttiakin on hölmöläisten hommaa päivästä toiseen kannella, jos tarvitse vaikka vaan pari kertaa vuodessa. Tai entä jotkut lentoyhtiön kortit tai laivafirmojen? Joo joskus nuorempana tuli muutaman kerran lähdettyä yllättäen kun oli kaverilla kaljalla, mutta tuskin silloin edes mitään kortteja mietti.

Mut miettikää vaikka jotain ryyppyreissua niin eikö se ole kivempaa olla stressaamatta että hävitätkö sä ne tai pölliikö joku jos vaikka sammut puun alle. Ja kyllähän muutenkin jotkut ihmiset kadottaa välillä tavaroita ja jotkut varastaa. Ja sit tulis väkisinkin se dorkafiilis.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä ja en. Entistä useammin tulee kyllä otettua vain kännykkä mukaan ja laitettua sen koteloon tarvittavat kortit ja muutama seteli. Lisätäytteet, kuten kolikot ja bussikortti, menee sitten vaikka paidan rintataskussa. Ei viitsi kantaa kahta mötikkää mukana ainakin jos on liikkeellä ilman takkia.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellinen lompakkoni hajosi kesällä erään palstatoverin kanssa tehdyn DDR:ään suuntautuneen reissun jälkeen. Ostin uuden.

En ole kertaakaan käyttänyt kaupassa/ravintolassa/ym käteistä tämän jälkeen ja samalla siistin myös lompakkoni turhista korteista. Siellä on enää oma debit-kortti, firman debit-kortti, bensakortti, ajokortti ja se semmoinen dansken verkkopankkitunnuslukukortti sekä 50 euroa käteistä.

Kaikista näistäkin pääsisi eroon jos ja kun mobiilimaksaminen/-varmenteet yleistyvät. Vasta sen jälkeen lompakko on tarpeeton.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
En yleensä. Jos on joku pidempi reissu, saatan muuttaa mieleni. Kaupungilla jos yksin liikun, on käytössä hieman kukkarotyyppinen pussukka, samaan saan avaimeni. Toisinaan tarpeelliset kortit puhelimeni kotelossa.

Koska olen nainen, vertaankin itseäni hieman naisiin. En kovin outo ole, onhan teinilikoillakin perstaskussaan älypuhelimet korttineen.
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Kyllä käytän. Lompakossa on lähes päivittäessä käytössä ajokortti, opiskelijakortti, luottokortti, ja sitten ehkä max. 5 sellaista jotka ovat epäsäännöllisessä käytössä, kuten yliopiston kirjastokortti yms. Käteisen lisäksi lompakkoon tulee laitettua esimerkiksi jotkut pienet muistilaput, tai jos ostaa etukäteen vaikka johonkin matsiin lipun jne.

Ymmärrän sen, että moni käyttää kännykkäkoteloa ja laittaa sinne luottokortin ja pärjää sillä hyvin pitkälle, ellei ole joku poikkeustapahtuma. Päätin joskus jopa itse kokeilla tätä, mutta se jäi lyhyeksi kokeiluksi. Syy kokeilun epäonnistumiseen on se, että en pitänyt enää kännykän käytöstä jos siinä on se hemmetin nahkakotelo mitä pitää veivailla että puhelin edes kunnolla mahtuu yhteen käteen. Saatikka jos joku soittaa ja pitää nostaa korvalle niin silloinhan se vasta epäkäytännölliseksi muuttui. Pikkujuttuja, mutta kun ei vain tuntunut kädessä mukavalta, niin se jäi sitten siihen. Lompakkoa kuitenkin kantanut OIKEASSA TAKATASKUSSA (olen siis hetero) jostain mopoikäisestä saakka, niin se tuntuu yhtä luonnolliselta kuin sukkien jalkaan laitto.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Käytän lompakkoa, kotimaassa aina, ulkomailla vaihtelevasti. Lompakossani kannan normaalisti kaikki tarvittavat kortit ja vähäisiä summia käteistä, mutta ulkomailla en pidä luottokortteja mukanani kuin erikoistapauksissa, käteinen raha kulkee kätevästi kyllä taskussakin. Venäjällä asuessani passin piti olla usein mukana ja sen välissä oli kätevä kuljettaa käteistäkin tarpeellinen määrä. Pidän lompakkoa paikasta ja housuista riippuen joko etu-, reisi- tai takataskussa ja autoa ajaessani niin puhelin kuin lompakkokin ovat keskikonsolin lokerossa - takamus ei kestä edes laihan lompakon painamista takataskussa.
Pyhä kolminaisuus: avaimet, lompakko ja puhelin, aiheuttivat joskus yksin asuessani hauskan näköisiä pantomiimejä, kun ulko-oven sulkeuduttua heräsin kopeloimaan taskujani tarkistaakseni, pääsenkö vielä kotiin ja/tai voinko soittaa apua - onneksi vara-avaimeni olivat tyttärelläni. Nykyisin kotiinpääsy on varmistettu seinään kiinnitetyllä numerolukollisella avainboksilla.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Luottokortin kokoinen "korttilompakko", jossa muutama tärkein kortti, kulkee aina vasemmassa etutaskussa mukana. Kolikoista ja käteisen rahan käytöstä olen luopunut jo vuosia sitten. Jos jostain kumman syystä kolikoita eksyy lapasiin, työnnän ne lähimpään pelikoneeseen tai vaihtoehtoisesti kerjäläiselle.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Viime aikoina olen alkanut tunkea anukseeni niitä esineitä, joita aiemmin tungin lompakkooni. Aiemmin olen pitänyt perseessäni avaimia, mutta sopii sinne muutakin. Meillä Torkkelinmäellä (kaupunginosan tapainen Helsingissä) on useilla koko elämä ihan perseessä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Viime aikoina olen alkanut tunkea anukseeni niitä esineitä, joita aiemmin tungin lompakkooni. Aiemmin olen pitänyt perseessäni avaimia, mutta sopii sinne muutakin. Meillä Torkkelinmäellä (kaupunginosan tapainen Helsingissä) on useilla koko elämä ihan perseessä.

Monille ihmisille oma perse on se tärkein, joten lähelle anusta tungetaan luonnollisesti kaikki maksuvälineetkin. Joskus se persekin käy maksuvälineestä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En enää, nykyään lomakon on korvannut tällainen. Ei kylläkään tuolta linkin kaupasta hankittu, mutta samanlainen. Tuohon mahtuvat ne viisi-kuusi korttia joita aina mukana kannan eli henkilökortti, pankkikortti, työeläkekortti ja K- sekä S-ryhmien plussaboonushuoraamiskortit. Toisinaan noiden lisäksi kelakortti ja Tallinkin Club One-kortti, mutta nuo ensinmainitut viisi ovat aina mukana.

Käteistä käytän ja siten kannan mukana äärimmäisen harvoin ja silloin se kulkeutuu ihan vain taskun pohjalla. Olen toki pohtinut pari kertaa, että ehkä tuohon "korttilompakkoon" voisi hommata tällaisen lisäosan, jolloin olisi kompaktia tilaa myös sille satunnaiselle käteiselle, käyntikorteille ja sen sellaiselle, mutta toistaiseksi olen pärjännyt ilmankin.
 
Viimeksi muokattu:

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Ei ole lompakkoa ollut enää moneen vuoteen. Mukana kulkee vain kännykän suojakuoret, jossa yksi erillinen korttipaikka ja hieman isompi tasku. Näihin on sijoitettuna pankkikortti ja ajokortti. Muuta en tarvi säännöllisesti.

Auton hanskalokerossa säilytän kaikenmaailman kanta-asiakaskortit, mistä ne saa nopeasti mukaan, jos menee niiden mukaiseen paikkaan asioimaan. Kotona sitten säilytän kelakorttia yms., jotka nappaan mukaan kotoa lähtiessä, jos olen niiden kanssa menossa johonkin asioimaan.

En ole kaivannut lompakkoa pullistelemaan taskuihin ja käteistä rahaa ei tule enää käytettyä käytännössä ollenkaan. Kotona on pari hätäseteliä, mutta en jaksa niitä mukana kantaa. Jos ei kortit toimi, niin sitten ei toimi. En muista kuin yhden kerran, kun olen jossain seisonut asioimassa ja ihmettelemässä, kun ei meinannut pankkikortit toimia ollenkaan, joten en ole kokenut, että tarttisi koko ajan olla varautuneena korttien toimimattomuuteen.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kortit ovat melkoisen vanhan hopeisen sikarirasian sisällä. Korttikotelo on aina vasemmassa povitaskussa. Setelit ja näennäisen pakolliset kolikot ovat takin oikeassa alataskussa. Avaimet vasemmassa alataskussa. Lerppana vasemmassa lahkeessa. Jos on riittävän järjestelmällinen, niin mikään ei mene koskaan hukkaan. Unohteleva vaimo pitää minua muutenkin reikäpäisenä kontrollifriikkinä.
Hän on aika usein oikeassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös