JYP2025 strategian seurantaketju – paluu mestaruuksiin?

  • 13 231
  • 74

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
U13 porukka missä Viitasen oma poika pelaa. Ymmärtääkseni menevät tavallaan jonossa kentälle eli pelissä ei ole vakioituja pelipaikkoja vaan pelipaikan vaihtuvat jatkuvasti. Joku vanhempi tuosta mulle joskus puhui, että on jotain pelipaikatonta pelaamista. Yhden pelin joskus näin ja aika sekavaa touhua oli, mutta siellä on jotain yksilöitä jotka dominoivat luistelulla joten tuloksellisesti ilmeisesti toimii.
Hetkinen, siis Toivonen oikeasti viittasi JYP-strategiajulkistuksessa oman lapsensa joukkueeseen? Ja noin nuoriin? "Tulokset ovat sen mukaiset". Ok. Vähän kiusallista ehkä, jos näin todella on.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hetkinen, siis Toivonen oikeasti viittasi JYP-strategiajulkistuksessa oman lapsensa joukkueeseen? Ja noin nuoriin? "Tulokset ovat sen mukaiset". Ok. Vähän kiusallista ehkä, jos näin todella on.
Siis tuon joukkueen ainakin tiedän pelaavan erilailla ja siellä on vähän turhautuneitakin vanhempia avautunut jo ilmeisesti asiasta. Ovat käsittääkseni myös aika ylivoimaisia ikäluokassaan ihan kansallisestikin niin tuota on jatkettu. Jännä nähdä millainen talentti tuolta muutaman vuoden päästä tulee. Treenimäärät ovat vissiin olleet kovia ja siellä on pirun kovia yksilöitä kenen ansiosta sitä tulosta tulee, mutta tosiaan yhden pelin olen vain nähnyt niin en tiedä miten nuo pelaavat sitten yleensä.

Varmaan tuossa kokeillaan jotain uutta ja hienoa ja saattaahan tuo tapa tulla yleiseksi, jos tuottaa tulosta. Toki kovin vanhoihin ikäluokkiin tuskin soveltuu. Eikä tuonkaan systeemin tuloksia nähdä vielä moneen vuoteen, kun ihan jokainen 13v huippu ei sinne liigaan saati änäriin selviä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Siirretty parempaan ketjuun.
Rautakorpi sanoi viimeisen pelin jälkeen, että ammattiurheilun rutiineissa ja tekemisessä on tällä kaudella päästy eteenpäin, ituja tulevaisuutta varten on. Samaan aikaan melkein samalla kellonlyömällä julkaistussa Keskisuomalaisen jutussa Seppänen sanoi, että strategiaa ei noudatettu. Lisäksi Seppänen on nähnyt punaista, kun Jyp on "linnoittautunut oman maalin edustalle, kun vahvuudet ovat muualla". Liikaa trap-kiekkoa, hän arvosteli. Jos iso pomo on näin eri mieltä pienemmän pomon kanssa, mielestäni tilanne huutaa suorastaan sitä, että Jypissä mietitään nyt valmentajan vaihtamista. Eri asia on, toteutuuko se. Kalliiksi tulisi. Vaihdos maksaa niin monta sataa tuhatta euroa, että samalla hinnalla saisi monta tähtipelaajaa Jyväskylään.

Panin silti merkille jännän sattuman, että Mikko Manner sai juuri potkut ruotsalaisseurasta.
En nyt tiedä että tarttuuko porukka vähän liikaa Seppäsen kommentteihin, etenkin kun suurin osa meistä on lukenut vain yhden palstaveljen tekemän tiivistelmän jutusta.

Jos palautellaan mieleen 11 kuukauden takaisia asioita, niin JYP2025-strategia koostui kolmesta pääteemasta ja näiden alla vielä pienemmistä tekijöistä. Seppänen puhuu vähän epäselvästi strategian epäonnistumisesta, muttei tarkenna sitä, miltä osin strategia on pettänyt vai onko laidat vuotaneet kauttaaltaan. Tässä mielessä on epäreilua heittää JR:ää junan alle epäonnistumisesta, Rautakorpi kun vastaa vain maksimissaan 1/3-osasta uudesta strategiasta, ja lisäksi Veikko Viitasella on siinä vähintään yhtä paljon sormia pelissä kuin päävalmentajalla.

Tässä kuvakaappauksia tasan 11 kuukauden takaisesta tiedotustilaisuudesta, josta jokainen voi palauttaa mieleen JYP2025-strategian koostumuksen:


Tuota strategiaa katsellessa ei voi antaa kyllä muullekaan organisaatiolle täysiä pisteitä, eli näinköjän Seppänen edes piikitteli jutussa nimenomaan Rautakorvelle? Sitä paitsi kolmen vuoden mittaisen strategiamuutoksen analysointi alle vuoden päästä startista on tosi vaikeaa. Muutos ei tapahdu koskaan yhdessä yössä, vaan pitkässä juoksussa, joten liian suuria johtopäätöksiä ei voi vetää siitä, jos heti ensimmäisellä yrittämällä asiat eivät lähteneet oikenemaan.

Ihmettelen todella paljon sitä, jos kaikista maailman ihmisistä juuri Seppäsellä on hirveä hätä ja kiire tässä asiassa. Hän jos kuka on kerran päässyt jo kokemaan sen, miten strategia viedään onnistuneesti läpi. Keväällä 2004 JYP lanseerasi Missio 2007 -projektin, jonka tavoitteena oli tuoda minardi-JYP kiinni mitalipeleihin seuraavan kolmen vuoden aikana. En muista enää millä tavalla JYPin oli määrä tämä tehdä, mutta projektihan "epäonnistui", eli mitalia ei tullut kevääseen 2007 mennessä - kuten ei muutakaan mairittelevaa menestystä. Keväällä 2007 Dufvan tultua rattiin koko Missiota pidettiin häpeällisenä tappiona, vaan kuinkas sitten kävikään.

Mission aikana oli kylvetty siemen, jota RD:n aikana kasteltiin entistä enemmän kaikkien ravinteiden kera, ja kas kummaa, keväästä 2009 lähtikin sitten JYPin vuosikymmenen mittainen menestysputki. Mitaleja tuli roppakaupalla ja kymmenen vuotta putkeen JYP oli Suomen TOP5-seura.

Sen jälkeen kun tuo menestysputki romuttui, JYPin toimintaa on leimannut eräänlainen pitkäjänteisyyden puute. Valmentajia on palkattu ja potkittu, palkattu ja potkittu. Restartia on hakattu kerta toisensa jälkeen ja välillä tuntuu vähän siltä, ettei kone ole edes ehtinyt päästä kunnolla käynnistymään, kun sormi hapuilee taas restart-nappulalle.

Rautakorven potkiminen ja muut paniikiratkaisut olisivat vain typerää jatkoa tälle sekoilulle. Jokainen voi katsoa mallia Lappeenrannasta miten hyvin paniikkiratkaisut siellä toimivat. Hyvämaineinen Pekka Virta tuli Lappeenrantaan haasteen perässä, ja ensimmäinen kausi oli vaikea. Toiseen kauteen lähdettiin suuremmin odotuksin, kunnes Virta erotettiin/potkittiin yhteisymmärryksessä mielestäni aika erikoisista syistä, jonka jälkeen piti saada korvaava valmentaja kengännauhabudjetilla. Huhujen mukaan Ville Hämäläinen olisi jatkamassa farssin jälkeen vielä SaiPassa, mikä kertoo karua kieltä siitä, että ison restartin jälkeen peliä ei voida aloittaa alusta lähtöruudusta, vaan joskus joutuu aloittamaan puoli kilometriä ennen lähtöviivaa.

Nyt on ensimmäinen kolmannes kohta kelailtu strategiasta ja onhan tuolla tullut onnistumisiakin. Vaikka halli on mitä on, yleisö näyttää löytävän kivasti hallille. Parin paikalla nähdyn pelin otannalla olen kuitenkin sitä mieltä, että JYP itse on vähän jättänyt oman osuutensa strategian tästä kohdasta pimentoon. Halli tuntuu täyteen ahdetulta jo 3500 katsojallakin, vaikka en nähnyt kertaakaan yli 4000 katsojan peliä. Tälläkin palstalla moni on osoittanut turhautumistaan esimerkiksi etätauko-oluen saamiseen, kun samaan aikaan siellä minihalli kumisee tyhjyyttään.

Olisi kiva kuulla seurajohdon näkemys tähän, että miksei palvelut ole palanneet koronaa edeltävälle tasolle, vaikka yleisömäärät alkavat jo olla siellä? Mielestäni tässä kohti ei voi vetää mitään "mutku vanha halli"-korttia, koska se uusi halli ei ole vielä näköpiirissä, eli vanhalla hallilla tulee mennä vielä ainakin kauden ajan. Sekin tarkoittaisi sitä, että kaksi kolmesta prosessikaudesta menisi tyhjäkäynnillä ajamiseen hallipalveluiden osalta.

Onhan tuossa toki muitakin kohtia strategiassa, joihin voisi tarttua. Myynti ja markkinointi tuntuu JYPillä olevan vieläkin aika lapsenkengissä, vaikka Korpela lupailikin vuosi sitten CRM-järjestelmän hankintaa (:D). Olen tätä jo monesti aiemminkin tällä palstalla ihmetellyt, mutta saan toistuvasti IFK:n ja Kiekko-Espoon mainoksia somessa, jossa myydään ottelulippuja. Yrityspuolella homma näyttää parantuneen Jyväskylässä selvästi, mutta tavallisen fanin housuissa en osaa oikein sanoa, että miltä osin myynti ja markkinointi olisi ottanut edistysaskelia. Somen haltuunotto on onnistunut hyvin mm. podcastin osalta, mutta muuten mielestän aika laihoja tuloksia. Fanituotepuolesta en halua edes lähteä puhumaan tässä viestissä.
 
Suosikkijoukkue
JYP
En nyt tiedä että tarttuuko porukka vähän liikaa Seppäsen kommentteihin, etenkin kun suurin osa meistä on lukenut vain yhden palstaveljen tekemän tiivistelmän jutusta.
Minä luin koko jutun, ja kun en tunne Seppästä, yllätyin, kuinka kovaa kritiikkiä hän esitti julkisesti. Olen tottunut työelämässä siihen, että jos ylin johto arvostelee voimakkaasti julkisesti, se tarkoittaa, että monia muutostoimenpiteitä on jo laitettu liikkeelle. Tässä mielessä jäin pohtimaan, etsitäänkö Rautakorvelle seuraajaa edes skenaariotasolla.

Toisaalta voi olla, että Seppänen kertoi oman näkemyksensä ja "pesee likapyykkiä", niin kuin asiaa jutussa kuvattiin, puhtaalta pöydältä seuran henkilökunnan ja hallituksen kanssa.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä olen varmaan tähän päivään asti ollut sitä mieltä, että kriittisen palautteen paikka ei ensimmäisenä ole julkisuudessa. Jotenkin tässä tapauksessa pidän kuitenkin jopa virkistävänä, että on pokkaa tulla sanomaan yhteisölle, että päin persettä meni ja tätä ei todellakaan haettu. Kyllä minun näkemyksen mukaan tuosta palautteesta sai osansa koko organisaatio.

Omasta mielestä tässä hommassa ympärillä oleva yhteisö (kannattajat, yhteistyökumppanit) on niin merkittävässä asemassa, että epäonnistumisen/ onnistumisen toteaminen julkisesti on parempi kuin se kuuluisa omien pierujen haistelu kampaviinereiden ja munkkiliköörin ääressä ilman, että ulos kerrotaan mitään. Minulle kannattajana on tärkeä viesti, että hallituksessa vituttaa tällainen tulos siinä missä itseänikin.

Valmennuksessakin on sen verran kokenutta sakkia, että pitäisi perseen kestää merivettä. Varsinkin, kun paikalle saavuttiin organisaatiota mollaten ja vielä kesken kaudenkin sitä äimisteltiin lehdessä. En sano, ettei olisi ollut kritisoitavaa tai korjattavaa, mutta ken leikkiin lähtee, se leikin kestäköön.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tulikin tuohon jo ensi kauden ketjuun pohdittua pakkihankintoja JYPin 2025-strategian pohjalta. Pieni muistutus mitä strategiassa puhutaan pelaajistosta:

  • Liigajoukkueen runko kehitetään ja kasvatetaan jyväskyläläisistä ja muista suomalaisista pelaajista
  • Joukkueen ydin on paikallisissa pelaajissa, joille pelaaminen JYPissä merkitsee paljon
  • JYP-omavaraisuusaste liigajoukkueessa yli 50%.
  • Joukkueessa 1-3 ulkomaista kärkipelaajaa
Kun katselen tulevan kauden rosteria, niin aika kaukana JYP on näistä strategian mukaisista tavoitteista.

Jo kiinnitetyt
Turkulainen*
S. Koskela*
Lahtinen
Lassila*
Petman
Puustinen***
Vehviläinen*
Vidgren
Christoffer(U)
Gardiner(U)
Heljanko
Rooba**(U)
Salonen (huhut vievät pois sopimuksesta huolimatta)
Siikanen***
Winberg
Perttu

Optiot
Malinen*

Ei sopimusta
Kakkonen*
Leinonen*
Niku*
Parkkinen
Platzer(U)
Seppälä
Stråka*
Suhonen

Yhdellä tähdellä merkityt ovat JYP-junnupolun läpikäyneitä pelaajia, kahden tähden miehet ovat vahvasti jyväskyläläistyneitä pelaajia ja kolmen tähden pelaajat ovat ainakin jossain määrin identifioituneet juuri Jyväskylään - tämän kolmannen olisi ehkä voinut jättää kokonaan poiskin. U-kirjaimella merkityt ovat ulkkareita.

Varsin vähän on omia poikia tällä hetkellä jatkamassa. Jerry jatkaa ainakin kauden, Koskelalla, Lassilalla ja Vehviläisellä on vielä kaksi vuotta sopimuksessa. Malisella on optio, jonka uskon käytettävän.

Lähtijöissä tai sopimuksettomissa pelaajissa on valitettavan paljon niitä omia poikia, joista ehkä Leinonen on ainoa, joka saattaisi tänne vielä jäädä.

Strategiassa määritellyt bulletit ovat aika vaikeita täytettäviä. Tällä hetkellä tilanne on lähes fity-sixty, jos Puustiset ja kumppanit lasketaan vähän rimaa hipoen "omiksi jyväskyläläisiksi", mutta viimeistään siitä kohti kun niitä uusia pelaajia alkaa tippua Erosen ja muiden muodossa, niin JYP-taustaiset jäävät entistä pahemmin vähemmistöön.

Myös ulkomaalaisille asetetut tavoitteet paukkuvat pahasti yli. Sallitusta 1-3 pelaajasta olemme jo nyt kiinnittäneet 3 (Rooba laskettu ulkkariksi), ja Platzerin kanssa kuulemma neuvotellaan yhä ja huhuissa tänne on tuotu muitakin ulkkareita.

Tämä osuus strategiasta tuntuu tällä hetkellä melko utopistiselta. Miten ihmeessä JYP saa haalittua omia poikia joukkueeseen kovalla kädellä? Mitkään yksittäiset Nättiset, Palveet, Pesoset tai muut kotiinpalaajat eivät ongelmaa ratko. Onko JYP tehnyt ratkaisuja, joiden pohjalta voidaan olettaa junnujen syöttävän aiempaa enemmän pelaajia Liiga-joukkueen käyttöön?

Koska strategian nimi on JYP 2025, oletan näiden tavoitteiden olevan ajankohtaisia seuraavan kahden vuoden aikana. Jotenkin todella vaikea nähdä, että tähän yllettäisiin edes lähimainkaan.

Ja ehkä se tärkein kysymys: onko omilla pojilla sitten loppujen lopuksi mitään merkitystä? Pitäisikö Kakkoselle tehdä sopimus "vain siksi", että se noudattaisi strategiaa?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ja vastataan tähän ketjuun Köpille, kun hän kommentoi edellisen viestin kirjoittamisen aikana minulle toisaalla.
Eihän tuossa strategian julkistuksessa mitenkään määritellä että se 50% pitää olla 2025. Puhutaan tulevaisuudesta ja koko joukkueen osalta.

EDIT: Ja se on tavoite. Eihän tuommoiseen nyt voi hirttäytyä kiinni, kun ei ole mitään varmuutta kuinka lahjakkaista junnuista kasvaa liigapelaajia
Siitä olemme samaa mieltä, että ei joukkuetta voi lähteä kasaamaan sillä perusteella, että omia poikia on varmasti tietty osa - etenkin kun tällä hetkellä tavoitteen kanssa ollaan jäljessä, eli vahvistukset tulisi takamatkan vuoksi tehdä lähestulkoon pelkästään omista pelaajista.

Eri mieltä olemme sen sijaan siitä, että kyllähän JYP on itse tuon vuoden 2025 tähän keskusteluun tuonut. Ei sitä ole missään kohti suoraan sanottu, että tämä on nyt vaan tämmöinen suuntaa antava tavoite. Minkä takia nostaa sellaisia tavoitteita pöydälle, joita ei olla missään kohti edes yrittämässä täyttää? Minun mielestäni JYPin toiminta ei ole ohjannut edes hirveästi toimintaa tuohon strategian mukaiseen suuntaan.

Omien poikien lisäksi voidaan puhua myös ulkkareista, joita oli tavoite pitää joukkueessa 1-3 pelaajan verran. Viime kauteen kuitenkin oltiin kuitenkin lähtemässä BC:n, RG:n, Rooban, Platzerin, Plattin, Scotkan ja Lindgrenin voimin, joista viimeinen vaihtui lennosta Tevesiin.

Minun mielestäni menee vähän sekoilun puolelle, jos yhtiön pääomistaja voivottelee ärhäkkäästi mediassa siitä, ettei strategian edistämistä ole noudatettu, mutta sitten samaan aikaan joillekin strategian viitataan kintaalla ja hymistellään, että nää on nyt vaan tavoitteita.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hiton hyvää pohditaa @JYP#44 ! Itsekin olen ymmärtänyt niin, että strategiajulistus oli nimenomaan seuraavaksi kolmeksi vuodeksi ja siksi muutaman kerran olen noiden tavoitteiden realistisuutta pohtinut täälläkin. Ei niiden tavoitteiden tarvitse helppoja olla, mutta jos lähtökohdat huomioiden kolmessa vuodessa tavoitellaan sekä top-6:sta Liigassa, että tuota omavaraisuusastetta, niin kuulostaa jopa utopistiselta ja sanoisin joko tai.

Vähän tuo tosiaan vaikuttaa sellaiselta perinteiseltä strategiatyöpajalta, jossa konsultin johdolla käydään Levillä keksimässä hieno strategia, joka unohdetaan sitten saman tien, kun krapula helpottaa. Korvissa soi "mä oon teidän CEO" ja verkkokalvoille on palanut "Stragety". Siinä mielessä olen Seppäsen kanssa täysin samaa mieltä, että jos on kerran jokin suunta ja tavoitteet sovittu, niin sitten toteutetaan sitä.

Onkohan tuota omavaraisuusastetta muuten miten myyty Rautakorvelle ja miten lienee tuo asia ostettu? Vai onko valmennuksen fokus pelkästään siinä, että noustaan top-6 -joukkueeksi.

Sitten tuohon kysymykseen Kakkosesta: jos strategian omavaraisuustavoitetta on tarkoitus noudattaa, niin olisi pitänyt jatkaa täällä. Jos tärkeämpää on top-6, niin en ole ihan varma. Tässäpä se strategian dilemma on; molempia ei voida kolmessa vuodessa saavuttaa IMHO. Voi tosiaan sitäkin pohtia junnutuotantoon nähden, että onko tuo tavoite omavaraisuudesta millään lailla realistinen? Ketkä on ne parin vuoden päästä vastuuta kantavat JYP-taustaiset 50%?

Summa summarum, jos strategia on määritelty, sen mukaan pitäisi operoida. Jos strategia on huono (esim. epärealistinen), kääntyy katse hallitukseen ja omistajiin, jotka ymmärtääkseni strategian hyväksyy ja laittaa johdon sitä toteuttamaan.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
EDIT: Ja se on tavoite. Eihän tuommoiseen nyt voi hirttäytyä kiinni, kun ei ole mitään varmuutta kuinka lahjakkaista junnuista kasvaa liigapelaajia
Tähän nappaan vielä minäkin. Strategian kuuluu ohjata organisaation toimintaa ja periaatteessa kaiken päivittäisen tekemisen pitäisi palvella strategiaa ja sen tavoitteita. Jos ei nyt hirttäydytä, niin ei hirveän paljon muutakaan. Sitten jos matkalla todetaan, että pitää muuttaa suuntaa tai jopa strategiaa, niin sitten se on tehtävä.

Toivon hartaasti, ettei strategiatyö rakkaassa seurassamme ole sitä, että heitetään tavoitteeksi 50% omavaraisuusaste, nostetaan jalat pöydälle ja odotetaan, josko sieltä joku hyvä jääkiekkoilija tupsahtaisi junnupolun päästä. Kyllä tuo minun mielestä viittaa siihen, että juniorityöhön panostaminen ja polun rakentaminen liigapelaajaksi pitäisi olla iso osa JYP-organisaation arkea, kun se strategiassa on mainittu.

Seppäsen mölinän mukaanhan organisaatio ei ilmeisesti ole nyt ihan onnistunut tekemään päivittäisessä työssä asioita, jotka palvelevat strategisia tavoitteita.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minusta tämä "strategia" voi ja sen myös pitää tarkoittaa, että siihen junnutyöhön panostus on todellista. Se ei välttämättä tarkoita, että homma on heti liigajoukkueessa näin, vaan kyse on tavoitteesta, johon pääseminen ei myöskään valmistu päivässä parissa. Kovalla työllä voidaan olla tilanteessa, jossa omavaraisuus aste on mainittu. Syy linjaamiseen on ilmiselvä, raha. On halvempi kasvattaa, kuin ostaa. Silti, kun ei voi yksinkertaisesti tietää, ketkä prospekteista breikkaa liigarosteriin asti, se ei voi myöskään voi olla ehdoton hirttoköysi, vaan ohjenuora, johon pyritään. Näin minä sen ymmärrän.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ja vastataan tähän ketjuun Köpille, kun hän kommentoi edellisen viestin kirjoittamisen aikana minulle toisaalla.

Siitä olemme samaa mieltä, että ei joukkuetta voi lähteä kasaamaan sillä perusteella, että omia poikia on varmasti tietty osa - etenkin kun tällä hetkellä tavoitteen kanssa ollaan jäljessä, eli vahvistukset tulisi takamatkan vuoksi tehdä lähestulkoon pelkästään omista pelaajista.

Eri mieltä olemme sen sijaan siitä, että kyllähän JYP on itse tuon vuoden 2025 tähän keskusteluun tuonut. Ei sitä ole missään kohti suoraan sanottu, että tämä on nyt vaan tämmöinen suuntaa antava tavoite. Minkä takia nostaa sellaisia tavoitteita pöydälle, joita ei olla missään kohti edes yrittämässä täyttää? Minun mielestäni JYPin toiminta ei ole ohjannut edes hirveästi toimintaa tuohon strategian mukaiseen suuntaan.

Otetaanpa suora lainaus tästä strategian julkistuksesta:
"Edessä on kova, monivuotinen savotta, jonka tavoitteena on luoda koko ajan nopeutuvan pelin vaatimia, menestyviä ja itsenäisiä JYP-pelaajia. Haemme seuralle tulevaisuuden kilpailuetua jyppiläisestä urheiluideologiasta eli tavasta ja tyylistä toimia ja sitä, että tulevaisuuden JYPin liigajoukkueen omavaraisuusaste nousee pysyvästi yli 50 prosentin"

Kuten sanottu, missään ei todeta että sen omavaraisuusasteen pitää olla 50% vuoteen 2025.
Tietysti jos haluaa asian tulkita niin, niin ihan vapaasti.

Tuo 50% on tavoite, johon pitää tietysti pyrkiä ja sen eteen tehdä töitä. Mutta sen vuoksi ei pidä roikottaa pelaajia mukana, joiden anti joukkueelle on täysin rajallinen. Jos urheilullisuus ja menestyksen tavoittelu vaatii pelaajien hankkimista organisaation ulkopuolelta, se on silloin tehtävä.
Lainaan tähän alle JyPFabua joka tiivistää asian juuri niinkuin sen pitäisi olla :

Minusta tämä "strategia" voi ja sen myös pitää tarkoittaa, että siihen junnutyöhön panostus on todellista. Se ei välttämättä tarkoita, että homma on heti liigajoukkueessa näin, vaan kyse on tavoitteesta, johon pääseminen ei myöskään valmistu päivässä parissa. Kovalla työllä voidaan olla tilanteessa, jossa omavaraisuus aste on mainittu. Syy linjaamiseen on ilmiselvä, raha. On halvempi kasvattaa, kuin ostaa. Silti, kun ei voi yksinkertaisesti tietää, ketkä prospekteista breikkaa liigarosteriin asti, se ei voi myöskään voi olla ehdoton hirttoköysi, vaan ohjenuora, johon pyritään. Näin minä sen ymmärrän.

Preciis. Juurikin näin.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten sanottu, missään ei todeta että sen omavaraisuusasteen pitää olla 50% vuoteen 2025.
Tietysti jos haluaa asian tulkita niin, niin ihan vapaasti.
Itse pitäisin hieman outona, että otsikon "JYP Strategia 2025" alla pitäisi erikseen todeta, että tämän jakson tavoite onkin vasta tarkoitus saavuttaa joskus hamassa tulevaisuudessa. Tämän ketjun ekasta viestistähän tuo julkistus löytyy ja sieltä screenshottina liitteenä dia otsikolla "Vahva urheilussa - JYP 2025" alakohdalla JYP-omavaraisuusaste Liigassa yli 50%. En minä tiedä, miten tuon oikein muuten voi tulkita.

Tuo 50% on tavoite, johon pitää tietysti pyrkiä ja sen eteen tehdä töitä. Mutta sen vuoksi ei pidä roikottaa pelaajia mukana, joiden anti joukkueelle on täysin rajallinen. Jos urheilullisuus ja menestyksen tavoittelu vaatii pelaajien hankkimista organisaation ulkopuolelta, se on silloin tehtävä.
Totta tuokin, mutta jos mennään ajassa 20 vuotta taakse päin, niin siellä (olosuhteidenkin pakosta) roikotettiin sillä hetkellä rajallista antia tarjoavaa Pihlmania, Jääskeläistä, Hytöstä ja kumppaneita. Tulokset tunnetaankin kaikki. Porista tuotiin parin tehopisteen hyökkääjää rosteriin. Puhtaasti strategian ohjaamana olisi siis hyvin perusteltua pitää Kakkonen ja Stråka täällä. Se, onko tuo sitten minua kannattajana lämmittävä asia, onkin jo ihan eri asia.

Edit: typot
 

Liitteet

  • stragety25.png
    stragety25.png
    292,4 KB · kertaa luettu: 85

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Tulikin tuohon jo ensi kauden ketjuun pohdittua pakkihankintoja JYPin 2025-strategian pohjalta. Pieni muistutus mitä strategiassa puhutaan pelaajistosta:

  • Liigajoukkueen runko kehitetään ja kasvatetaan jyväskyläläisistä ja muista suomalaisista pelaajista
  • Joukkueen ydin on paikallisissa pelaajissa, joille pelaaminen JYPissä merkitsee paljon
  • JYP-omavaraisuusaste liigajoukkueessa yli 50%.
  • Joukkueessa 1-3 ulkomaista kärkipelaajaa
Kun katselen tulevan kauden rosteria, niin aika kaukana JYP on näistä strategian mukaisista tavoitteista.

Jo kiinnitetyt
Turkulainen*
S. Koskela*
Lahtinen
Lassila*
Petman
Puustinen***
Vehviläinen*
Vidgren
Christoffer(U)
Gardiner(U)
Heljanko
Rooba**(U)
Salonen (huhut vievät pois sopimuksesta huolimatta)
Siikanen***
Winberg
Perttu

Optiot
Malinen*

Ei sopimusta
Kakkonen*
Leinonen*
Niku*
Parkkinen
Platzer(U)
Seppälä
Stråka*
Suhonen

Yhdellä tähdellä merkityt ovat JYP-junnupolun läpikäyneitä pelaajia, kahden tähden miehet ovat vahvasti jyväskyläläistyneitä pelaajia ja kolmen tähden pelaajat ovat ainakin jossain määrin identifioituneet juuri Jyväskylään - tämän kolmannen olisi ehkä voinut jättää kokonaan poiskin. U-kirjaimella merkityt ovat ulkkareita.

Varsin vähän on omia poikia tällä hetkellä jatkamassa. Jerry jatkaa ainakin kauden, Koskelalla, Lassilalla ja Vehviläisellä on vielä kaksi vuotta sopimuksessa. Malisella on optio, jonka uskon käytettävän.

Lähtijöissä tai sopimuksettomissa pelaajissa on valitettavan paljon niitä omia poikia, joista ehkä Leinonen on ainoa, joka saattaisi tänne vielä jäädä.

Strategiassa määritellyt bulletit ovat aika vaikeita täytettäviä. Tällä hetkellä tilanne on lähes fity-sixty, jos Puustiset ja kumppanit lasketaan vähän rimaa hipoen "omiksi jyväskyläläisiksi", mutta viimeistään siitä kohti kun niitä uusia pelaajia alkaa tippua Erosen ja muiden muodossa, niin JYP-taustaiset jäävät entistä pahemmin vähemmistöön.

Myös ulkomaalaisille asetetut tavoitteet paukkuvat pahasti yli. Sallitusta 1-3 pelaajasta olemme jo nyt kiinnittäneet 3 (Rooba laskettu ulkkariksi), ja Platzerin kanssa kuulemma neuvotellaan yhä ja huhuissa tänne on tuotu muitakin ulkkareita.

Tämä osuus strategiasta tuntuu tällä hetkellä melko utopistiselta. Miten ihmeessä JYP saa haalittua omia poikia joukkueeseen kovalla kädellä? Mitkään yksittäiset Nättiset, Palveet, Pesoset tai muut kotiinpalaajat eivät ongelmaa ratko. Onko JYP tehnyt ratkaisuja, joiden pohjalta voidaan olettaa junnujen syöttävän aiempaa enemmän pelaajia Liiga-joukkueen käyttöön?

Koska strategian nimi on JYP 2025, oletan näiden tavoitteiden olevan ajankohtaisia seuraavan kahden vuoden aikana. Jotenkin todella vaikea nähdä, että tähän yllettäisiin edes lähimainkaan.

Ja ehkä se tärkein kysymys: onko omilla pojilla sitten loppujen lopuksi mitään merkitystä? Pitäisikö Kakkoselle tehdä sopimus "vain siksi", että se noudattaisi strategiaa?

Tästä oivallisesta pohdinnasta on mennyt vajaa kuukausi ja jatkot on sorvattu kahdelle-kolmelle jyväskyläläiskasvatille (Niku, Leinonen ja ilmeisesti myös Malinen, kun kerta joukkueen kokoontumisessakin oli mukana tänään) ja hankittu takaisin useamman vuoden JYP-taustan omaava Juuso Vainio.

Noista strategia-bulletit ovat paitsi haastavia täytettäviä, valitettavasti jälleen verhottu sellaiseen semijargoniin, että niitä pitää vähän suomentaa.

- "Liigaoukkueen runko kehitetään ja kasvatetaan jyväskyläläisistä ja muista suomalaisista pelaajista". Totta kai halutaan omia junnupolun käyneitä pelaajia vietyä Liigaan asti, mutta myös muualta Suomesta tuodaan pelaajia kehittymään tulevaisuuden runkopelaajiksi. Ottavainen, Peltola, Perttu, Heljanko ja Petman on tuotu muualta kehittymään. Ottavainen kehittyikin niin paljon että sai NHL-sopparin.
- "Joukkueen ydin on paikallisissa pelaajissa, joille pelaaminen JYPissä merkitsee paljon". Mikä on ydin? Riittääkö ytimeksi esimerkiksi Vehviläinen, Niku ja Turkulainen? Tarvitseeko olla "paikallinen" pelaaja, kunhan pelaaminen JYPissä merkitsee paljon. Jos luistetaan paikallisesta, niin Vainio, Puustinen ja Rooba voidaan huoletta nostaa listalle. Taustaa JYPistä jo enemmän ja kaikki ovat kehuneet aikaansa JYPissä ja siksi halusivat tulla takaisin. Jos jätetään sana paikallinen vähemmälle painoarvolle, niin onhan siinä JYP-henkinen ydin jo kasassa noiden kuuden pelaajan voimin.
- "Omavaraisuusaste liigajoukkueessa yli 50%". Tämä on itselle se eniten kysymyksiä aiheuttava ja epäselvin näistä tavoitteista. Jos puhutaan omavaraisuusasteesta, niin tarkoitetaanko sillä a) pidemmän tai mahdollisesti koko junnupolun JYPissä käyneitä vai b) vähintään x-vuotta JYPissä pelanneita? Vai c) jotain muuta? Minulle riittäisi se, että 50%:lla joukkueesta olisi "vahva JYP-tausta", jonka voi saada jo pelatessaan merkittävässä roolissa muutaman vuoden. Jos esimerkiksi Gardiner tekisi vielä jatkon tämän kauden jälkeenkin, niin minun mielestäni hän olisi jo "vahvasti JYP-taustainen pelaaja".
- "Joukkueessa 1-3 ulkomaalaista kärkipelaajaa". Tällä hetkellä sopimuksen alla on 3 ulkomaalaista, vaikka Roobaa ei välttämättä osaa tähän kategoriaan laskeakaan. Huhujen mukaan ensi kaudelle on kuitenkin 2-3 ulkkaria vielä tulossa lisää, mutta katsotaan nyt. En näe minkäänlaisena itseisarvona tätä ulkomaalaisten rajaamista, mutta ymmärrän mitä tällä haetaan. Ja Plattin ja Tevesin kaltaisten epäonnistumisten myötä ymmärrän kyllä senkin, että halutaan vähän rajata ulkomaalaisten signaamista.
 

Baldrick

Jäsen
Vois ottaa pienen katsauksen strategian etenemiseen urheilulliselta kannalta. Katsoin läpi tiedotustilaisuuden ja kirjailin ylös siinä nähtyjä asioita.
Visio & missio - JYP2025 "Vahva yhdessä"

Visio: Voittavalla identiteetillä vahva yhdessä, vahva kaukalossa, vahva datassa & digissä, vahva Hippoksella.
Missio: Syty. Innostu. Sytytä innostus.

Vahva urheilussa
  • Strategiset painopisteet:
    • Voittava JYP-pohjainen joukkue.
    • Seuralla oma urheiluideologia.
    • Oma valmennuslinja.
    • Ammattivalmennuksen lisääminen.
    • JYP-runko Liigaan.
    • Mitalipelitasolle.
  • JYPin Liigajoukkueen urheilulinjaus:
    • Liigajoukkueen runko kehitetään ja kasvatetaan jyväskyläläisistä ja muista suomalaisista pelaajista.
    • Joukkueen ydin on paikallisissa pelaajissa, joille JYPissä pelaaminen merkitsee paljon.
    • JYPin liigajoukkueen omavaraisuusaste yli 50%.
    • Joukkueessa 1-3 ulkomaalaista kärkipelaajaa.
  • Urheilustrategia:
    • JYPin urheilustrategia nojaa kahteen asiaan:
      • LYHYT AIKAIKKUNA: Liigajoukkueeseen panostamiseen. Sen rakentamiseen panostetaan rahaa nykyistä enemmän ja joukkueen rakentamisen tavoitteita myös selkeytetään. Ammattiurheilu vaatii tuloksia. Keskeisimmät arvot ovat pelaajien kotimaisuus ja JYP-taustaisuus.
      • PITKÄ AIKAIKKUNA: Pysyvää kilpailuetua tuottavan valmennuslinjan - oman urheiluideologian - rakentamiseen. JYPille rakennetaan yhtenäinen tieteeseen perustuva valmennuslinja junioreista liigajoukkueeseen. Sen tavoitteena on tuottaa omatoimisia, urheilullisia, peliä nopeasti hahmottavia, nopeita ja kamppailuvoimaisia JYP-pelaajia.
JYPin arvot
  • Positiivisuus - Hyvä henki, myönteinen asenne, ratkaisukeskeisyys. Nähdään mielummin mahdollisuuksia kuin uhkia.
  • Uskallus - tehdä asioita eri tavalla.
  • Luotettavuus - työyhteisössä, kumppanuuksissa.
  • Ammattimaisuus - osaaminen, kehitystyö, vahvuudet esiin.
  • Yhteisöllisyys - sitoutuminen organisaatiossa, sekä kannattajien ja kumppaneiden sitouttaminen.
  • Vastuullisuus - yhteiskunta, ympäristö, yhteistyö. Laaditaan lisäksi JYPin oma vastuullisuusohjelma.
Jos nyt sitten lähdetään vähän purkamaan omia ajatuksia tästä:
  • Urheilullinen mitattava menestys, ja lähinnä sen puute, on melko itsestäänselvyys, jota ei tarvinne enempää avata.
  • Itse strategiassahan sinänsä ei ole mitään vikaa. Ehkä naulattu 50% omavaraisuusaste kuulostaa vähän turhan hurjalta ja kahlitsevalta, mutta muuten siis sanallisesti strategia on ihan mukiinmenevä. Se mikä tässä näyttää sakkaavan, on toteutus. Siellä on Veken ja kumppaneiden toimesta lähdetty kokemattomina, mutta innokkaina linjaamaan isoja asioita ja ehkä sitten työkalupakista ei ole löytynyt tarpeeksi oikeanlaisia välineitä viedä tätä järjestelmällisesti käytäntöön.
  • Yhteistyö ja "vahva yhdessä" on sakannut, kun organisaatiossa on tuntunut olevan eripuraa aina pukukopista hallitukseen asti. Tämä varmasti haitannu muun toteutuksen kanssa, kuten on nähty esim. pelikentällä miten pelaajilla loppui moti totaalisesti JR:n potkujen jälkeen.
  • Junnukoutseja ottanut lopareita ja monet junnujen vanhemmat näreissään. Tätä ruljanssia johtanut kaveri on todennut lehteen, että eri mieltä olevat "eivät joko ymmärrä tai halua ymmärtää". Ei kuulosta vahvalta yhteistyöltä. Annetaan ajan näyttää, mutta tälle on vaikeaa povata menestystä nykyisillä nokkamiehillä. Toistaiseksi nostetut juniorit Lassilaa ja Pulkkista lukuunottamatta ovat olleet lähinnä selviytymässä kentällä, joilla nopea pelin hahmotus, nopeus ja kamppailuvoima on ollut järestään kateissa. Ehkä Vargan voi laskea tähän joukkoon. Oman näkemykseni mukaan nämä olisivat kuitenkin raivanneet tiensä nykyiselle tasolle ilman JYPin valmennusideologiaakin ja sen tuotanto nähdään nimenomaan niiden "secondary talenttien" tasossa, eli niissä junnuissa, jotka ei nouse kohinalla putkessa ylöspäin. Tai no, jos näitä maju-tason junnutähtiä alkaa ropisemaan määrällisestikin enemmän, niin se on tietysti toinen juttu.
  • Ehkä enemmän loppujen lopuksi kritisoitavaa lopputuloksen näkökulmasta kohdistuisi siihen, mitä Korpela ja Viitanen puhuivat. Tekstit siis napattu slaideista, mutta Viitanen esim. korosti voittavaa ja urheilullista arkea päivästä, viikosta, kuukaudesta ja kaudesta toiseen.
  • Ehkä syytä vielä kerran mainita, että JYP ei siis tavoittele Liiga-joukkueen pelitavalla vaan junnutuotannon synergialla sitä pysyvää kilpailullista etua. Epäselväksi on vain jäänyt, että kuinka paljon tuota tieteeseen perustuvaa ulkohöntsäharjoittelua ulotetaan liigamiehistöön.
  • Tässä kokonaisuudessa on kyllä niin paljon purettavaa, ja niin paljon epäonnistuttu, en enää osaa oikein tästä pidemmälle tällä hetkellä huonosti nukutun yön jälkeen asiaa jäsennellä. Jatketaan myöhemmin lisää.
EDIT:
  • Itse strategia ei ole huono, jos sen tulkintoihin tulisi pieniä muutoksia seurajohdossa ja erityisesti toteuttajissa. Olen vieläkin tämän valmis ostamaan. Nykyiset tekijät vaan vetävät kerta toisensa jälkeen perse edellä puuhun isosti, mutta bubbling under on kyllä myös oikeansuuntaistakin tekemistä. Niminä tähän voi heittää esim. Antti Turunen ammattilaisena U20-koutsina (joka myös ilmeisesti osaa tehdä tuosta "avoimesta harjoittelusta" oikeasti jotain hyödyllistä) ja V-V Pohjanvirta, jolla ainakin paperilla on sitä tiedetaustaa työn tukena. Jälkimmäisen työn tuloksesta en osaa tarkemmin sanoa, mutta kyllä JYP on halutessaan jaksanut luistellakin. Luistin on lakannut liikkumasta peleissä ennemminkin henkisistä syistä.
  • Jäi jo tuolloin lehdistötilaisuudessa pieni kutina, että puhe on korkealentoista, mutta miten käy lopputuloksen. Alkaa vaikuttaa siltä, että organisaatiosta löytyy paljon hyviä puhujia, mutta vähemmän hyviä tekijöitä.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Jos nyt lakataan hetkeksi märehtimästä tätä paskaveden täyttämää suota, jossa JYP parhaillaan rämpii, ja keskitytään steppeihin tästä eteenpäin:

JYPin pitää palkata viestintäasiantuntija. Jo ennen tätä JR:n potkujen jälkeistä turbulenssia JYP olisi kaivannut osaavaa viestintää esimerkiksi junnutoiminnan uudistuksista sisäisiin sidosryhmiin (valmentajat) ja ulkoisiin sidosryhmiin (junnujen vanhemmat). Jos strategian mukaisesti halutaan kannattajia ja kumppaneita sitouttaa, niin nyt rehti ja läpinäkyvä viestintä voi vielä pelastaa paljonkin. Urheilubisneksessä on se hyvä puoli, että todellista kilpailua kannatettavasta seurasta on vähän ja kannattajat ovat valmiita antamaan anteeksi nähdynkaltaisen shitshow’n jälkeenkin. Nyt vaan niin ulkoinen kuin sisäinen viestintäkin pitää saada minttiin ja kaikki samalle sivulle siitä mitä ollaan tekemässä. Nyt on paljon yleistä epäselvyyttä siitä, mitä käytännössä ollaan tekemässä ja Jukan sekä Veken luokaton viestintä on sitä vain pahentanut.

Tuleva valmentajarekry on oltava strategian mukainen, eli Manner, Ahokas tai muu uudistaja, jolla on kuitenkin kannuksia. Kerran tätä strategian mukaan tehdään, ja strategiaa ei olla kriittisiltä osin valmiita muuttamaan, niin sitten pitää tehdä sen raameissa paras mahdollinen tulos. Mikko Manner lienisi paras mahdollinen rekry tässä tilanteessa, mutta olen pitänyt häntä Sportiin menijänä ja tiputtanut spekulaatioista. Mutta jos joku mahdollisuus hänet on palkata, niin nimet papereihin ja jumankauta sassia.

Jussi Ahokas olisi toinen vaihtoehto, mutta noinkohan on Ameriikan valloitukseltaan kotiin tulossa. Sitä en tiedä miten Seppäsen pirtaan sopii Ahokkaan nojaaminen trappiin, onko HPJ:lle tarpeeksi iloista ja luovaa? Ettei sitten tule yllätyksenä, kun pelipaikkarotaation ohella onkin kurinalainen viisikko pelin alla, eikä iloisesti säntäilemässä ympäri kenttää. ”Pelipaikatonta” kun voi tehdä myös anti-jääkiekkoversionakin ja käsittääkseni sen Ahokas ainakin TPS:ssä ensin laittoi kuntoon, ja vasta sitten alettiin katsomaan, että mitenhän niitä maaleja tehtäis.

Voittamisen kulttuurin palautus pelaajamateriaaliin. Viime vuosina JYPissä häviämään oppineita ei pidä tuoda takaisin jatkamaan pilaantunutta taikinanjuurta, vaan nyt tarvitaan kurinalaisuutta ja ymmärrystä työnteon vaateesta niin kärkijätkiltä kuin alaketjuistakin, jos halutaan menestyä. Kärkkyjien ja neppailijoiden ajan on oltava ohi tämän kauden jälkeen. Käsittääkseni molemmat Manner ja Ahokas ovat pelaajien keskuudessa pidettyjä hahmoja ja osaavat valmentaa junnutähdet pelaamaan mielummin viisaasti kuin hienosti.
 

Ciccarelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jussi Ahokas olisi toinen vaihtoehto, mutta noinkohan on Ameriikan valloitukseltaan kotiin tulossa. Sitä en tiedä miten Seppäsen pirtaan sopii Ahokkaan nojaaminen trappiin, onko HPJ:lle tarpeeksi iloista ja luovaa? Ettei sitten tule yllätyksenä, kun pelipaikkarotaation ohella onkin kurinalainen viisikko pelin alla, eikä iloisesti säntäilemässä ympäri kenttää. ”Pelipaikatonta” kun voi tehdä myös anti-jääkiekkoversionakin ja käsittääkseni sen Ahokas ainakin TPS:ssä ensin laittoi kuntoon, ja vasta sitten alettiin katsomaan, että mitenhän niitä maaleja tehtäis.
Ahokkaalla on 2+2 vuotinen sopimus Kitchener Rangersiin ensimmäisenä eurooppalaisena valmentaja OHL:ssa, joukkue menossa vasten kaikkia odotuksia pudotuspeleihin ja Ahokasta spekuloidaan ylivoimasesti vahvimmin seuraavana suomalaisena NHL-valmentajana.
Eli Ahokas ei edes utopiaketjun kamaa.
 

Baldrick

Jäsen
Rupesin muuten tässä pohtimaan, että kun hiljaa mielessäni hihittelin, että Hämäläisen ei tarvitse mennä IFK:ta tuhoamaan, kun ei ne kuitenkaan mitään voita. Nimittäin olen itse vierastanut IFK:n viestinnässä ja ympärillä stadilaisten pelaajien glorifiointia ja kuinka esim. Matti Hagman nenä purppurana ähisi kuinka HIFK ongelma on liian iso määrä maalaisia. Tämä tekee väistämättä uskoakseni sellaista pientä ulkopuolisuuden tuntua niille maalaisille pelaajille ja helposti varmaan tulee jonkinmoinen palkkasoturifiilis.

Siitä päästäänkin JYPiin. Mestaruuksia voittaineissa JYPin joukkueissa korostui mielestäni enemmän se, että kaikki olivat tervetulleita ja kuinka moni oli tuntenut Jyväskylän kodikseen, ja moni jäikin asumaan vaikka seura vaihtui. Immonen, Rööki-Ana, Louhivaara, Tuppurainen, jne.

Tästä ajatusjuoksusta päästäänkin JYPin viimeisimpään strategiaan, jyväskyläläisyyden korostamiseen ja korkeaan omavaraisuusasteeseen. Johtaako tämä esim. nuorien ja ilman JYP-taustaa tulevien ulkopuolisuuteen edes alitajunnan hivenessä? Ja joutuuko esim. alempien ketjujen pelaajat miettimään, että saako itseä hieman huonompi pelaaja pelipaikan/peliaikaa sen takia, että on paikallinen? Jos nyt miettii, että Heljanko, Salonen, Parkkinen, niin siellä on saanut kuitenkin kokoonpanossa peliaikaa heidän edessään myös JYPin kasvatit, samalla kun itse saa hajavaihtoja jos pääsee edes pukemaan. Viime kaudellakin Petmania olisi kuumina hetkinä voinut nostella pitkäaikaisten JYPiläisten Siikasen ja Rooban ohi.

Pitäisikö joukkueen jyväskyläläistyminen tapahtua siis ehkä mielummin orgaanisesti hyvän junnutuotannon seurauksena kuin naulata teesinä kirkon oveen? Ja pitäisikö korostaa sitä, että JYP pitää huolen omistaan syntymäpaikkakunnasta riippumatta ja kaikki ovat tervetulleita jättämään jälkensä seuran historiankirjoihin ja tuntemaan Jyväskylän ja JYPin kodikseen?

Tällainen ajatusleikki tässä vaiheessa — mietteitä?
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Tapparan mestaruusjuhlista lukiessa muutama huomio.

Näin Grönborg IS:n haastattelussa:
"– Mielestäni tämä on tervettä suomalaiselle jääkiekolle, että voi voittaa erilaisella tyylillä. Se tuo lisää dynaamisuutta lajiin. Haluan nähdä, että pelaajat yrittävät täysillä, luistelevat täysillä ja saavat korkean taitotasonsa parhaiten näkyville. Se ei näy pelaamalla hitaasti.

Toisaalta myös:
"– Tappara on niin paljon isompi asia kuin yksi päävalmentaja tai muutamat pelaajat. Kaikki pelaajat kokeneimmista nuorimpiin sitoutuivat täysillä pelaamaan eri tavalla kuin aiemmin. Meillä oli seurana kärsivällisyyttä muutoksen keskellä."

Mutta silti:
"– Ainoat ihmiset, joita kuuntelen ovat valmennusryhmäni jäsenet. He ovat olleet uskomattomia koko kauden. Kävimme paljon myös keskusteluita pelaajien kanssa. Kaikki ovat olleet sitoutuneita alusta asti."

Yhteenvetona: hidas jätönjättö on paskaa, pelitapaa voidaan muuttaa kauden aikana ja voittaa heti mestaruus, jos kaikki ovat sitoutuneet siihen alusta asti/saadaan sitoutumaan siihen keskustelemalla ja kolmanneksi valmentajilla on työrauha.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Jatketaanpa vielä edelliseen kommenttiin liittyen, koska Jatkoaika teki tarkan analyysin voittavasta kiekosta.

"- Isossa kuvassa kenties isoin tekijä sarjan kannalta oli Tapparan prässipelaaminen, kahdestakin syystä. Ensinnäkin se tuotti Tapparalle riistoja hyökkäysalueella, ja kirvesrinnat saivat ohjattua peliä kaukalossa prässin avulla niille alueille, joille se kulloinkin pelin halusi."

Hurrikaaniprässi keeps on giving.

"- Tappara myös kontrolloi kiekkoa vahvasti läpi sarjan, mikä entisestään takasi sille hallintaa pelin virtauksesta. Monesti pelin kuva oli se, että prässi pakotti Pelicansin siirtokiekkoon keskialueelle, Tappara rytmitti ja tuli lentäen keskialueen yli ja pääsi joko jatkopeleille tai sitten edellä mainittu tapahtumasarja toistui."

Keskialueen voittaminen mainittu @JypFabu.

"- Maininnan arvoinen asia on myös Tapparan luoma suorahyökkäysuhka, joka pystyi peli toisensa jälkeen yllättämään laadullaan. Puolinopeat ja nopeat pelin käännöt olivat Pelicansille myrkkyä, kun taitavat ja nopeat Tappara-hyökkääjät vyöryivät kohti lahtelaispäätyä."

Nopeasti pystyyn, halleluja!

"- Tapparan isokokoiset puolustajat siivosivat kerta toisensa jälkeen maalinedustaa Pelicans-pelaajista ja hyökkääjät pysyivät tunnollisesti pelin sisäpuolella puolustamassa. Keskusta oli vahvasti tukittuna pitkin sarjaa."

Aamen, aamen, aaaaameen.



(No, pakko todeta myös, että voittavan pelitavan lisäksi Tapparan rosterissa oli vain 1 pelaaja, joka ei ollut urallaan voittanut mestaruutta jossain ja sekin oli Petri Kontiola. Eli olihan tuo hirmuinen nippu voittavia pelaajia.)
 

Maalari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
(No, pakko todeta myös, että voittavan pelitavan lisäksi Tapparan rosterissa oli vain 1 pelaaja, joka ei ollut urallaan voittanut mestaruutta jossain ja sekin oli Petri Kontiola. Eli olihan tuo hirmuinen nippu voittavia pelaajia.)

Pelityyli ja pelaaminen on aina suhteessa käytettävään materiaaliin. Tapparalle on käytössään lähes EHT tason ryhmä, joten tämä on hyvä muistaa kun mietitään pelitapoja. Materiaaliero korostui Tapparan eroksi erityisesti erikoistilannepelaamisessa.

On hyvä huomioida se, että riittävän tasokkaat pelaajat myös mahdollistavat eri tyylisen pelaamisen, kuin mihin esimerkiksi keskinkertaisilla puukäsillä varustettu joukkue esim Saipa pystyy.
 

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelityyli ja pelaaminen on aina suhteessa käytettävään materiaaliin. Tapparalle on käytössään lähes EHT tason ryhmä, joten tämä on hyvä muistaa kun mietitään pelitapoja. Materiaaliero korostui Tapparan eroksi erityisesti erikoistilannepelaamisessa.

On hyvä huomioida se, että riittävän tasokkaat pelaajat myös mahdollistavat eri tyylisen pelaamisen, kuin mihin esimerkiksi keskinkertaisilla puukäsillä varustettu joukkue esim Saipa pystyy.
Kiteytit asian täydellisesti, se on juuri näin! Tämä juttu fanien pelitapatoivomuksissa usein unohtuu!
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelityyli ja pelaaminen on aina suhteessa käytettävään materiaaliin. Tapparalle on käytössään lähes EHT tason ryhmä, joten tämä on hyvä muistaa kun mietitään pelitapoja. Materiaaliero korostui Tapparan eroksi erityisesti erikoistilannepelaamisessa.

On hyvä huomioida se, että riittävän tasokkaat pelaajat myös mahdollistavat eri tyylisen pelaamisen, kuin mihin esimerkiksi keskinkertaisilla puukäsillä varustettu joukkue esim Saipa pystyy.
Tähän lisäisin vielä koko organisaation iskukyvyn ja kulttuurin. Kovassa tikissä olevaa konetta ei helposti rikota, mutta kyllä sekin onnistuu, kun tarpeeksi yrittää...
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On hyvä huomioida se, että riittävän tasokkaat pelaajat myös mahdollistavat eri tyylisen pelaamisen, kuin mihin esimerkiksi keskinkertaisilla puukäsillä varustettu joukkue esim Saipa pystyy.
Kiteytit asian täydellisesti, se on juuri näin! Tämä juttu fanien pelitapatoivomuksissa usein unohtuu!
AAMEN!

Ja se, että kumpi on todennäköinen syy ja kumpi todennäköinen seuraus (hyvä rosteri - toimiva pelitapa)
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
AAMEN!

Ja se, että kumpi on todennäköinen syy ja kumpi todennäköinen seuraus (hyvä rosteri - toimiva pelitapa)

Jaa, no mä laittaisin, että aina se pelitapa jolla pärjää on perusedellytys ja sitten jos pätäkkä riittää, niin rahalla saa sitä paremmin toteuttavia. Toisin päin se ei oikein onnistu, rahallakaan kun et osta identiteettiä ja pelitapaa. Tämähän vissiin ihan todistettiin juuri päättyneessä finaalissa. Kaksi joukkuetta jolla hyvä ja toimiva pelitapa, mutta toisella kovempi kokonaistaso rosterissa.

Eiköhän tossa lie syy ja seuraus avattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös