JyP, JyP HT, JYP... kolme nimeä, yksi seura? – keskustelua identiteetistä

  • 23 368
  • 164

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Logon vaihtaisin vanhaan "nahkapaikkaan" mutta ehkä pitäisin seuran ja logon värityksen nykyisellään. Hurrikaani on omasta mielestä ollut alusta asti hieman muovinen ja tekaistu eikä oikeastaan liity JKL:n tai Keski-Suomeen mitenkään, vaikkei se itseäni suuresti haittaa.
Eikös perinteinen JyP HT -logo ole sellainen sini-puna-keltainen iso K-kirjain. Kuten tuossa kuvassa: https://www.kiekkobussi.com/WebRoot...69C8/4C4B/5751/0A28/104C/E2CF/55572_77834.jpg

(Ja joo, tiedän kyllä ettei se ole seuran logo vaan mainos, mutta kyllä JyP:in liiganousun jälkeisenä vuosina vähintään puoli Suomea oli sitä mieltä että tuo on on JyP:n/JyP HT:n logo.)
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Itse olen seuraan kasvanut Hurrikaani-ajalla, joten ehkä se tuntuu itselle omimmalta. Tykkäsin kyllä tosin nykyistä enemmän siitä edellisestä hurrikaanilogosta jossa oli päällä teksti JYP. Seuran väritkin mielestäni ovat ihan passelit Keski-Suomeen ja sen identiteettiin viittaavat, enkä niitäkään vaihtaisi, mutta @knttrtknkn1 :lla on vinha perä tuossa "nahkamerkissä" nykyisillä väreillä. Veinillähän (linkki alla) oli toissa kaudella kypärässään juurikin sellainen logo nykyisellä väriskaalalla.

http://www.jatkoaika.com/sites/default/files/styles/iso960/public/media/Pöppönen/Pöppönen 2015-2016/Liiga/2015-12-11-JYP-Tappara/146_JYP-Tappara_11_12_2015.jpg?itok=KN_Ea6ez

Linkki vie jatkoajan kuvaan.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen seuraan kasvanut Hurrikaani-ajalla, joten ehkä se tuntuu itselle omimmalta. Tykkäsin kyllä tosin nykyistä enemmän siitä edellisestä hurrikaanilogosta jossa oli päällä teksti JYP. Seuran väritkin mielestäni ovat ihan passelit Keski-Suomeen ja sen identiteettiin viittaavat, enkä niitäkään vaihtaisi, mutta @knttrtknkn1 :lla on vinha perä tuossa "nahkamerkissä" nykyisillä väreillä. Veinillähän (linkki alla) oli toissa kaudella kypärässään juurikin sellainen logo nykyisellä väriskaalalla.

http://www.jatkoaika.com/sites/default/files/styles/iso960/public/media/Pöppönen/Pöppönen 2015-2016/Liiga/2015-12-11-JYP-Tappara/146_JYP-Tappara_11_12_2015.jpg?itok=KN_Ea6ez

Linkki vie jatkoajan kuvaan.

Mulla on jossain tallessa sellainen kangaslogo, jota on käytetty JyP:n/JyP HT:n pelipaidassa joskus junnuissa (ehkä 80-luvulla), joka on ulkoasultaan vielä vanhemman näköinen kun tuo Veinin kypärässä ollut. Se on no aika retro, tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia. Google kuvahaulla löytyy vielä vanhempi logo.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Eikös perinteinen JyP HT -logo ole sellainen sini-puna-keltainen iso K-kirjain. Kuten tuossa kuvassa: https://www.kiekkobussi.com/WebRoot...69C8/4C4B/5751/0A28/104C/E2CF/55572_77834.jpg

(Ja joo, tiedän kyllä ettei se ole seuran logo vaan mainos, mutta kyllä JyP:in liiganousun jälkeisenä vuosina vähintään puoli Suomea oli sitä mieltä että tuo on on JyP:n/JyP HT:n logo.)
Itse en HT-logoa liputa, vaan nimeomaan originaalilogo takaisin joko sellaisenaan, tai värjättynä nykyväreihin. Original logoon linkki (Eli käytännössä sininen osa vaihtuisi punaiseksi, pallo ehkä valkeaksi ja vuosiluku punaiseksi, suhkot yksinkertaista)
 
Viimeksi muokattu:

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Mitä tuohon alkuperäiseen logoon tulee, niin jossain ikivanhassa paidassa näin pallon tilalla mustan kiekon mikä oli siis vain käytännössä mustattu pallo. Samaten vuosiluvun numerot oli mustalla. Näin olen käsittänyt että tuollaiseksi logo muutettiin kiekkojoukkueelle mikä siis perustettiin 1947. JyP HT:n tullessa 1977, logon kiekko taas kääntyi kolmiulotteiseksi ja vinotekstin alle myöskin vinoon kirjaimet "HT". Tuollaisen HT-paidan olen mm. Pojulla nähnyt päällä joissakin pirskeissä. Oranssia väriä myös paidassa on vaikka sitä ei siis logossa jääkiekon puolella ole ollut ilmeisesti koskaan, vain tuossa alkuperäisessä JyP:n logossa minkä siis voi löytää JJK:n sivujen historia-osiosta. Tunnetumman näköinen HT-no smoking team-logo tuli sitten jossain 80-luvun puolivälissä. Dinot oikokoon!
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Mitä tuohon alkuperäiseen logoon tulee, niin jossain ikivanhassa paidassa näin pallon tilalla mustan kiekon mikä oli siis vain käytännössä mustattu pallo. Samaten vuosiluvun numerot oli mustalla. Näin olen käsittänyt että tuollaiseksi logo muutettiin kiekkojoukkueelle mikä siis perustettiin 1947. JyP HT:n tullessa 1977, logon kiekko taas kääntyi kolmiulotteiseksi ja vinotekstin alle myöskin vinoon kirjaimet "HT". Tuollaisen HT-paidan olen mm. Pojulla nähnyt päällä joissakin pirskeissä. Oranssia väriä myös paidassa on vaikka sitä ei siis logossa jääkiekon puolella ole ollut ilmeisesti koskaan, vain tuossa alkuperäisessä JyP:n logossa minkä siis voi löytää JJK:n sivujen historia-osiosta. Tunnetumman näköinen HT-no smoking team-logo tuli sitten jossain 80-luvun puolivälissä. Dinot oikokoon!
En ole dino, mutta voin vahvistaa, sillä olen samat nähnyt itsekin.

Näiden lisäksi jossain kehyksessä olen nähnyt viirin jossa original-logosta oli vielä hieman erilainen versio. Eli siinä oli tuo ihan alkuperäinen logo palloineen, mutta alareunassa oli sitten tuo musta pallo eli kiekko. En tiedä onko tuo versio koskaan ollut muussa käytössä kuin tuossa ja jossain muussa viirissä.
 
Viimeksi muokattu:

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Mulla on jossain tallessa sellainen kangaslogo, jota on käytetty JyP:n/JyP HT:n pelipaidassa joskus junnuissa (ehkä 80-luvulla), joka on ulkoasultaan vielä vanhemman näköinen kun tuo Veinin kypärässä ollut. Se on no aika retro, tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia. Google kuvahaulla löytyy vielä vanhempi logo.

Mulla oli myös tuo junnuna käytetty pelipaita jossakin, ja se ei tosiaan ollut samanlainen kuin tuo No Smoking Team -logo. Kilpi oli samanmuotoinen, mutta siinä oli kieltämättä hyvin vanhahtavasti muotoiltu J Y P poikittain (olisiko ollut tuon P:n palluran kohdalla kiekko tms., ja poikittaiset kirjaimet katkaisivat sinisen ja valkoisen rajan, ehkä). En löydä enää sitä samaa logoa Googlestakaan. Oon sen pelipaidan jonnekin myös jo hävittänyt, harmillista kyllä.

En tiedä millainen se ihan alkuperäinen Jyväskylän Palloilijoiden logo on ollut, mutta mielikuvana ihan vaan pelkät kirjaimet JYP. Joskus 90-luvulla taisi olla isolla hallilla (so. LähiTapiola-areenalla) lasikaappi, jossa oli myös Diskoksen vanha villapaitainen peliasu JyPin vanhan vieressä. Pikkujunnuna noita tuli ihmeteltyä.

Tai sitten muistan kaiken aivan väärin, ei täysin mahdotonta. Eikös Diskos ollut itse asiassa olemassa jo ennen Lohta (vai pitääkö se kirjoittaa "Lohia")?
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
Mielestäni nuo kaikki vanhat logot ovat aivan kauheita, eikä toimi edes retromielessä kyllä millään tavalla. Jonkinlainen modernisointi noissa olisi paikallaan, jos nyt edes harkittaisiin noita vanhojen logojen käyttöä. Ei mitenkään menneiden päälle halua paskoa, mutta nykyaika on nykyaika, ei nuo vaan lähde kyllä yhtään. Toki nykyinen logo on joillekkin pelkkä kiekura, mutta se tuntuu omimmilta tällä hetkellä. Ehkä jokin kolmospaidan uusittu hurrikaani joka olisi oikeasti enemmän hurrikaanin näköinen (yksityiskohtaisempi mutta NHL-tyylillisesti, ei mikään Hurricanes kuitenkaan, joka on myös melko karsea..).
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Mielestäni nuo kaikki vanhat logot ovat aivan kauheita.
Vahva eri, mielestäni tuo original JyP-logo komeimpia logoja joita tiedän, harmi vain että normaalilla värillä se ei toimi nykyisessä värimaailmassa. En kuitenkaan tosiaan halua henk.koht luopua nykyisestä värimaailmasta toimii lian hyvin.
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
Vahva eri, mielestäni tuo original JyP-logo komeimpia logoja joita tiedän, harmi vain että normaalilla värillä se ei toimi nykyisessä värimaailmassa. En kuitenkaan tosiaan halua henk.koht luopua nykyisestä värimaailmasta toimii lian hyvin.
Silti, se vaatisi modernisointia fontin ja kilven muodon suhteen, jotta olisi jollain tavalla nykyaikaa. Monella joukkueella on todella hienot retrologot mutta tuo ei valitettavasti ole yksi niistä tuollaisenaan. Viilauksella toki voisi ollakin.

Värimaailma tosiaan on hyvä ja sitä ei pitäisi lähteäkään muuttamaan. Kolmospaidan logona voisi olla jokin hieno metsologokin, joka olisi Keski-Suomen maakuntatunnusta mukaileva, tämäkin olisi nätti jonain NHL-tyyppisenä logona. Vihainen metso tms. Pitkään pitänyt itseasiassa tuota vähän suunnitella ihan omasta halusta, eipä vain ole saanut aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vahva eri, mielestäni tuo original JyP-logo komeimpia logoja joita tiedän, harmi vain että normaalilla värillä se ei toimi nykyisessä värimaailmassa. En kuitenkaan tosiaan halua henk.koht luopua nykyisestä värimaailmasta toimii lian hyvin.
Erittäin vahva eri. Vanhat logot ovat hienoja muistomerkkejä, mutta nykymaailmassa ne eivät toimi. Niistä paistaa läpi tietynlainen mielikuvituksettomuus ja vanhanaikainen toteutus. Jotkut nykyäänkin liigassa käytössä olevat vanhat logot ovat olleet jo aikanaan niin kovaa kamaa, että ei ole mikään ihme, vaikka niitä edelleen käytetään. JYPin vanhat logot eivät ole tällaisia.

Enkä missään nimessä toivo, että nimen nykyisestä muodosta luovuttaisiin, vaan sen tulee olla JYP jatkossakin. Olisin ihan oikeasti todella vihainen, jos palattaisiin takaisin JyP -muotoon.

Nykyinen logo on kaikessa yksinkertaisuudessaan tyylikäs ja joukkueeseen liittyvä värimaailma on täydellinen. En toivo mitään muutoksia väreihin, logoon tai nimen kirjoitusmuotoon. Historiaa ja menneitä tulee kunnioittaa, mutta niin tulee kunnioittaa myös niitä asioita, mitä nykyisen nimen ja logon alla on saavutettu. Nyky-JYP on se JYP mitä minä rakastan.
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelipaikallinen JYP, Ukrainan maajoukkue
...Mitä mieltä sinä olet, tulisiko Keski-Suomen kiekkoylpeyden olla alkuperäinen JyP, legendaarinen JyP HT vai nykymuotoinen, oman identiteettinsä jo osin luonut JYP?

Kuten nimimerkistä voitte päätellä, niin minulle vahvin kiinnittyminen JYPiin on tapahtunut JYP HT:n aikaan. Henry Saleva, Risto Kurkinen.. tuulennopea Tero Lehikoinen.. Menestyminen, alkuhuuma ja jatkuva pelien ja peaajien analysointi opiskelukavereiden kanssa kiinnitti minut JYP kannattajaksi. Kannattamisessa sitten myöhemmin alkoi hahmottaa pidempää tarinaa, jatkumoa ja myös organisaation identiteettiä. Se mitä Jyväskylän palloilijoiden jääkiekkojaosto oli saanut joskus aikaan, oli minulle historiaa, mutta mielenkiintoista.

Eli vähän sama asia kun tutustuu johonkin bändiin sen läpimurtolevyn kautta. Suhde syntyy heti ja vähän ajan päästä kaikki mitä bändi on aiemmin tehnyt ja tulee jatkossa tekemään muuttuu merkitykselliseksi. Siitä huomatta vaikka jäsenet vaihtuu ja tyylisuunnat muuttuu.

Kyllähän jo silloin aikanaan ihmetytti, että mikä ihmeen vimma on Keski-Suomessakin kaikki nimetä amerikan kielellä. JYP Hockey Team - No Smoking Team.. Jos olisin kannattanut Kalpaa, niin olisin varmaan saanut monet naurut ainakin tuosta lisänimestä.

Minusta on turhaa mennä arvottamaan JYPin kaltaisen tarinan eri vaiheita toisistaan paremmiksi tai aidoimmiksi. Tällä kaudella omaa JYP tarinaansa aloittelevat kiinnittyvät Hurrikaani-identiteettiin, mutta ovat varmaan kiinnostuneita jossain vaiheessa myös aikaisemmista legendoista. Olen samaa mieltä, että nykyinen ilme on varmasti helpompi markkinoida ja sillä on taas oma merkityksensä tarinan jatkumisen kannalta.

Täytyy myöntää, että ihmettelin itsekin kun HIFK käytti jonkun vuoden Kissalogoa paidoissaan. HIFKillä jos millä luulisi olevan brändi kohdallaan. Mutta ehkä se on se uudistumisen tarve, joka väistämättömänä voimana joskus puskee päälle.
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Tein todella nopeasti ja huolimattomasti nuo värin muutokset, mutta idea selvinnee. Original (Punamustavalkea)
Tää näyttää oikeastaan todella hyvältä. Voisi olla toimiva kompromissi juurien ja nykyisyyden välillä. Mä tosin haluaisin nähdä ensin varmuuden vuoksi alkuperäisen sinilogon punamustavalkoisissa pelipaidoissa.

Tohon logon värien muuttamiseen en siis enää suhtaudu erityisen kielteisesti, mutta pallo pysyköön pallona kahdestakin syystä. Ensinnäkin se korostuu nimessä Jyväskylän Palloilijat ja jääkiekkokin lasketaan pallopeliksi. Toiseksi, jos joskus seuran toimintaan kuuluisikin taas useita lajeja, se asettaisi vain tarpeettomia raja-aitoja eri lajien välille; fanituotteet eivät olisi tunnukseltaan täysin yhtenäisiä ja niin edelleen.

Historiaa ja menneitä tulee kunnioittaa, mutta niin tulee kunnioittaa myös niitä asioita, mitä nykyisen nimen ja logon alla on saavutettu. Nyky-JYP on se JYP mitä minä rakastan.
Ei kai viimeisen vuosikymmenen tekemisen taso ole yhtä kuin isot kirjaimet ja hurrikaanibrändi? Sitä mitä on saavutettu kunnioitetaan parhaiten kehittymällä entistä kovemmaksi niin kaukalossa ja katsomossa kuin kabineteissa ja kaduillakin. Enemmän on syytä olla huolissaan juurien, historian ja perinteiden heitteillejätöstä. Yhdistelmä vanhaa sekä uutta (kuten esimerkiksi tuomalla alkuperäinen nimi ja tunnus takaisin yhdessä punamustavalkoisuuden rinnalle) olisi täydellinen tapa huomioida seuran historia kokonaisuudessaan. Ei kohta sata vuotta sitten perustetun seuran tarvitse edustaa väen väkisin vain ja ainoastaan nykyaikaa – jos siis haluaa sen edustavan itseään täysin eikä pelkästään ikänsä viimeisimmän viidesosan verran.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla oli myös tuo junnuna käytetty pelipaita jossakin, ja se ei tosiaan ollut samanlainen kuin tuo No Smoking Team -logo. Kilpi oli samanmuotoinen, mutta siinä oli kieltämättä hyvin vanhahtavasti muotoiltu J Y P poikittain (olisiko ollut tuon P:n palluran kohdalla kiekko tms., ja poikittaiset kirjaimet katkaisivat sinisen ja valkoisen rajan, ehkä). En löydä enää sitä samaa logoa Googlestakaan. Oon sen pelipaidan jonnekin myös jo hävittänyt, harmillista kyllä.

En tiedä millainen se ihan alkuperäinen Jyväskylän Palloilijoiden logo on ollut, mutta mielikuvana ihan vaan pelkät kirjaimet JYP. Joskus 90-luvulla taisi olla isolla hallilla (so. LähiTapiola-areenalla) lasikaappi, jossa oli myös Diskoksen vanha villapaitainen peliasu JyPin vanhan vieressä. Pikkujunnuna noita tuli ihmeteltyä.

Tai sitten muistan kaiken aivan väärin, ei täysin mahdotonta. Eikös Diskos ollut itse asiassa olemassa jo ennen Lohta (vai pitääkö se kirjoittaa "Lohia")?

Samasta logosta puhutaan. Mulla ei ole ollut paitaa omana, tai uskoakseni meidän on se pitänyt silloin joskus aikoinaan palauttaa. Muistelisin että silloin junnuna ei oltu hirveän tyytyväisiä kun jouduttiin pelaamaan sillä paidalla missä oli vanha logo eikä saatu paitaa jonka logossa ois ollut HT ja olisi vielä lukenut No Smoking team. En yhtään muista mistä tuo vanha logo mulle joskus eksyi. Ehkä ostin sen jostain kirpparilta tms.. Mitä Loheen tulee niin meillä sanottiin; "että lähdetään Lohen peliin." Lohella oli kovia vastustajia, Hurttia, PePoa, Ketterää jne...
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Samasta logosta puhutaan. Mulla ei ole ollut paitaa omana, tai uskoakseni meidän on se pitänyt silloin joskus aikoinaan palauttaa. Muistelisin että silloin junnuna ei oltu hirveän tyytyväisiä kun jouduttiin pelaamaan sillä paidalla missä oli vanha logo eikä saatu paitaa jonka logossa ois ollut HT ja olisi vielä lukenut No Smoking team. En yhtään muista mistä tuo vanha logo mulle joskus eksyi. Ehkä ostin sen jostain kirpparilta tms.. Mitä Loheen tulee niin meillä sanottiin; "että lähdetään Lohen peliin." Lohella oli kovia vastustajia, Hurttia, PePoa, Ketterää jne...

Itse asiassa, nyt kun jopa pikaisesti googlasin, niin löytyi hyvin läheltä sitä vastaava:

http://jjkcdn.jjkkeskisuomioy.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/jyp-1923-logo.jpg
(Linkki vie kuvaan JyPin logosta, ilmeisesti JJK:n sivuilta)

Mulla on kuitenkin sellainen mielikuva silti, että tuossa olisi ollut jossakin kiekko pallon sijaan. Eli tuo ei ihan se ole, ellen nyt täysin väärässä ole.

Jaaaa, noooo, eipä tuo nyt mikään erityisen upea ilmestys ole... Modernisoinnissa saisi olla jo hilppasen luovempi.

Jos saisin päättää, niin nykyiset värit joka tapauksessa haluaisin säilyttää, mutta en ole katkera, jos kilpilogo tuotaisiin jossakin muodossa takaisin. Hurrikaani ei oikein minulle ole ollut mitenkään erityisen läheinen sinänsä, tokihan se nyt on ihan ok, kun kerran joukkuetta kannattaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kai viimeisen vuosikymmenen tekemisen taso ole yhtä kuin isot kirjaimet ja hurrikaanibrändi? Sitä mitä on saavutettu kunnioitetaan parhaiten kehittymällä entistä kovemmaksi niin kaukalossa ja katsomossa kuin kabineteissa ja kaduillakin. Enemmän on syytä olla huolissaan juurien, historian ja perinteiden heitteillejätöstä. Yhdistelmä vanhaa sekä uutta (kuten esimerkiksi tuomalla alkuperäinen nimi ja tunnus takaisin yhdessä punamustavalkoisuuden rinnalle) olisi täydellinen tapa huomioida seuran historia kokonaisuudessaan. Ei kohta sata vuotta sitten perustetun seuran tarvitse edustaa väen väkisin vain ja ainoastaan nykyaikaa – jos siis haluaa sen edustavan itseään täysin eikä pelkästään ikänsä viimeisimmän viidesosan verran.
Jokseenkin kapeakatseisesti mielestäni katsot nyt tätä asiaa. Tarkoituksena oli vain todeta, että nykyisen brändin merkitys on väkisinkin suurempi, kun sen alla organisaatio on saatu toimimaan paremmin kuin koskaan aiemmin ja saavutettu seurahistorian merkittävimpiä asioita.

Mielestäni vanhojen nimien ja logojen perään haikailu on epäkunnioittavaa nykyistä seuraa kohti. Tässä ei ole enää kyse mistään muovisesta yrityksestä siirtyä nykyaikaan, vaan siitä mitä JYP nykyään on. Brändin, nimen ja logon kanssa jos jälleen lähdettäisiin kikkailemaan, niin se tekisi mielestäni JYPista muovisemman tuntuisen, vaikka yritettäisiinkin paluuta vanhoihin. Seuran värejä ei kuitenkaan ole mielestäni järkevää lähteä enää muuttamaan, joten täysin entisiin logoihinkaan ei voi palata. Menee väkisinkin väkinäiseksi vääntämiseksi, jos vanhoja logoja lähdetään värittämään uudelleen.

Olisi eri asia lähteä tekemään paluuta vanhaan, jos nyky-ilmeellä ei olisi jo takanaan 20 vuoden historiaa. Olisi myöskin markkinoinnin kannalta hyvin vaikea nähdä, että mikään muutos kovin herkästi helpottaisi tekemistä.

Kuten sanoin, niin historiaa tulee kunnioittaa, mutta ei lähi-historian kunnioittamisen kustannuksella. Vaikka historia ulottuu lähes sadan vuoden päähän, niin totuuden nimissä viimeiset 20 vuotta ovat monille kannattajille ne ylivoimaisesti merkittävimmät vuodet. Pohjamutien taaperruksesta on tehty aivan huikea nousu liigan kärkeen ja pysytty siellä jo hyvän aikaa. Tällaista ei ihan joka päivä tapahdu. Historiaa voidaan kunnioittaa muillakin tavoin, kuin palaamalla niihin vanhoihin logoihin tai nimiin.
 

Aito Taisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulle seura on JYP, koska se on nykyisen seuran nimi (ollut jo hetken aikaa). Hurrikaanilogo on myös mielestäni tyylikäs. Jos oltaisiin jatkettu JyP HT -meininkiä, kannattaisin sen nimistä seuraa; tai JyP, mikäli se olisi seuran nimi. Vanhat logot ja värit nayttävät - niin vanhoilta logoilta ja väreiltä. Mielummin katson tulevaan kuin menneeseen.
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Jokseenkin kapeakatseisesti mielestäni katsot nyt tätä asiaa. Tarkoituksena oli vain todeta, että nykyisen brändin merkitys on väkisinkin suurempi, kun sen alla organisaatio on saatu toimimaan paremmin kuin koskaan aiemmin ja saavutettu seurahistorian merkittävimpiä asioita.

Mielestäni vanhojen nimien ja logojen perään haikailu on epäkunnioittavaa nykyistä seuraa kohti. Tässä ei ole enää kyse mistään muovisesta yrityksestä siirtyä nykyaikaan, vaan siitä mitä JYP nykyään on. Brändin, nimen ja logon kanssa jos jälleen lähdettäisiin kikkailemaan, niin se tekisi mielestäni JYPista muovisemman tuntuisen, vaikka yritettäisiinkin paluuta vanhoihin. Seuran värejä ei kuitenkaan ole mielestäni järkevää lähteä enää muuttamaan, joten täysin entisiin logoihinkaan ei voi palata. Menee väkisinkin väkinäiseksi vääntämiseksi, jos vanhoja logoja lähdetään värittämään uudelleen.

Olisi eri asia lähteä tekemään paluuta vanhaan, jos nyky-ilmeellä ei olisi jo takanaan 20 vuoden historiaa. Olisi myöskin markkinoinnin kannalta hyvin vaikea nähdä, että mikään muutos kovin herkästi helpottaisi tekemistä.

Kuten sanoin, niin historiaa tulee kunnioittaa, mutta ei lähi-historian kunnioittamisen kustannuksella. Vaikka historia ulottuu lähes sadan vuoden päähän, niin totuuden nimissä viimeiset 20 vuotta ovat monille kannattajille ne ylivoimaisesti merkittävimmät vuodet. Pohjamutien taaperruksesta on tehty aivan huikea nousu liigan kärkeen ja pysytty siellä jo hyvän aikaa. Tällaista ei ihan joka päivä tapahdu. Historiaa voidaan kunnioittaa muillakin tavoin, kuin palaamalla niihin vanhoihin logoihin tai nimiin.
Pahoittelut, että otin aikani vastaamisessa; ollut kiirettä ja vähän vaikeuksia jaksamisen kanssa, joten hoitanut Jatkoajassa vain noi akuutit postaukset.

Siitä ei olla eri mieltä etteikö nykybrändin arvoa osan silmissä ole kasvattanut viime vuosien menestys. Näkeehän sen jo sunkin suhtautumisestasi asiaan. Oli kuitenkin paikallaan huomauttaa, ettei nykyimagon ja 2000-luvun menestyksen väliltä löydy kausaliteettia – ellei sulla sitten ole esittää siitä tutkittua tietoa. Mä meinaan muistan melkoista taaperrusta tapahtuneen näinä moderneina aikoinakin...

Kuten kerroin, olen kasvanut hurrikaaniuden vaikutuksen alaisena, joten en suinkaan ole mikään "minun aikanani kaikki oli paremmin" -vänkyrä, vaan kannattaja joka alkoi kulkea matseissa jo alle kouluikäisenä faijansa mukana kaudella 1998-1999. Sitä edeltävästä ajasta mulla ei ole muistikuvia. Jossain vaiheessa sitten aloin ymmärtää historian päälle ja siitä asti alkuperäiseen [edes suurimmilta osin] paluu on ollut yksi mun tärkeimmistä haaveistani.

En koe, että on olemassa entinen ja nykyinen seura, ja siksi haluankin seuramme tunnustavan näkyvästi koko historiansa. Siksi toistan sanani edelliseltä sivulta: "Paluu alkuperäiseen ei olisi sen korjaamista mikä ei ole rikki, vaan rohkea ja omanarvontuntoinen tunnustus sen suhteen että täällä ollaan korjailtu sitä mikä ei ollut rikki." Siinä sivussa jos annamme tilaa myös punamustavalkoisuudelle, tää viimeiset sata vuotta tiivistyisi täydellisesti ja kuvastaisi seuran koko sielua ilman hurrikaaniudessa ilmentyvää anti-paikallista pyrkyrimäisyyttä eikä meidän tarvitsisi enää koskaan koskea kirjoitusasuun, tunnukseen tai väreihin.

Puhuttaessa markkinoinnista, on parasta unohtaa tunkkainen tuotejargoni ja hurrikaaniuden kaltaiset kapitalistiset vippaskonstit. Sen sijaan on hyvä sekä ottaa vielä uusia askelia eteenpäin kaukalossa ja tuoda kannattajien toimin hornankattilamainen tunnelma takaisin Hippokselle että etenkin tiivistää entisestään seurayhteisön eri toimijoiden välisiä suhteita ja nousta kaupungissa yhteiskunnallisesti vielä merkittävämmäksi voimaksi. Olennainen kysymys onkin: miten tästä seurasta tulee aidosti tärkeä osa suunnilleen jokaisen paikallisen elämää? Voi toki olla, että mun mielessäni vielä sumeana välkehtivä visio tulevaisuudesta kostautuu liiankin kunnianhimoiseksi, mutta haluan meidän tekevän selväksi kyse olevan muustakin kuin itse lajista ja tän seuran olevan aidosti jokaisen keskisuomalaisen takana puhuttiin sitten mistä tahansa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli kuitenkin paikallaan huomauttaa, ettei nykyimagon ja 2000-luvun menestyksen väliltä löydy kausaliteettia – ellei sulla sitten ole esittää siitä tutkittua tietoa. Mä meinaan muistan melkoista taaperrusta tapahtuneen näinä moderneina aikoinakin...
En ymmärrä miksi ja miten tästä edes voisi löytyä kausaliteettia? Ja mitä tekemistä sillä edes on koko keskustelun kanssa. Mielestäni seuran brändi ja menestys kulkevat varsin tiiviisti omia polkujaan, vaikka tietysti niillä on aina olemassa myös tiivis yhteys. On varsin pitkälti vain sattumaa, että nykyisen brändin alla hommat ovat lähteneet luistamaan, mutta siitä huolimatta tämä menestys yhdistetään todella herkästi nykyiseen brändiin. Sama jengi siellä on toki ollut edistämässä brändiä ja laittanut organisaatiota kuntoon, joten yhteyttä löytyy sitä kautta tietysti.

Jotenkin tekstistäsi paistaa tietynlainen vanhojen aikojen yliromantisointi. En tiedä johtuuko tämä siitä, että et ole JYPin mukana elänyt ennen hurrikaaniaikoja, mutta hieman erikoiselta tämä tuntuu. Itsekään en ehtinyt JYPin otteita seuraamaan kuin noin 7-8 vuotta ennen hurrikaanien tuloa, mutta ehdinpä kuitenkin. Olen myös tutustunut JYPin historiaan kohtalaisen paljon ja pidän sitä hyvin tärkeänä. Isäni puolestaan on ehtinyt elää JYPin mukana jostain 60-luvulta lähtien. Miksi otan isäni tässä esille? No siksi, että hänen mielestään nykyisestä brändistä ei missään nimessä tulisi palata vanhoihin, vaan korkeintaan vahvistaa ja kehittää nykyistä eteenpäin. Hän muistaa vanhat ajat hyvin ja sen vuoksi osaa arvostaa nykyistä organisaatiota brändeineen todella paljon.

Oma näkemykseni ja käsitykseni viimeisestä vuosikymmenestä ennen hurrikaanilogoa on sellainen, että JYP oli seurana tuolloin varsin muovinen ja ratsasti eteenpäin velkarahalla saavutetun menestyksen, sekä tyhmien yhteistyösopimusten kanssa. Hurrikaanibrändin alla koetut vaikeat ajat ovat pitkälti sitä perintöä, mitä tuo vuosikymmen JYPille jätti. Sanoit, että täällä olisi korjailtu jotain mikä ei ollut rikki. Itse näen, että täällä nimenomaan korjattiin jotain mikä oli aika pahasti rikki. Ei tuota brändimuutosta huvin vuoksi aikanaan tehty.

Kuten olen moneen kertaan todennut, niin menneitä tulee kunnioittaa ja muistella, mutta sitä voi tehdä monella tavalla. Ja vaikka puhun nykyisestä seurasta, niin tarkoitan sillä vain sitä tilaa, missä seura tällä hetkellä on. Tietenkin kyse on aina samasta seurasta, mutta jollain tapaa on hyvä eritellä eri ajanjaksoja seuran historiassa. Seuran historiaan mahtuu paljon kaikenlaista sekavaa soppaa ja aikoja, joita ei ole niin mukava muistella, mutta niistä on opittu ja niiden pohjalta nyky-JYP on syntynyt. Nykyisen brändin alla koko seuraorganisaatio on tervehtynyt ja asiat on saatu rullaamaan hienosti sekä urheilullisesti, että kaukalon ulkopuolella.

Edelleen pidän epäkunnioittavana, kun puhutaan siitä, että nykyinen brändi pitäisi heittää roskikseen ja palata vanhaan. En yksinkertaisesti ymmärrä miksi näin tulisi tehdä. Yhtäkään hyvää syytä ei kukaan ole mielestäni onnistunut esittämään, vaan lähinnä olen törmännyt vanhojen aikojen romantisointiin ja tietynlaiseen välinpitämättömyyteen viimeistä kahta vuosikymmentä kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
En ymmärrä miksi ja miten tästä edes voisi löytyä kausaliteettia? Ja mitä tekemistä sillä edes on koko keskustelun kanssa. Mielestäni seuran brändi ja menestys kulkevat varsin tiiviisti omia polkujaan, vaikka tietysti niillä on aina olemassa myös tiivis yhteys. On varsin pitkälti vain sattumaa, että nykyisen brändin alla hommat ovat lähteneet luistamaan, mutta siitä huolimatta tämä menestys yhdistetään todella herkästi nykyiseen brändiin.
Sä siis tosissasi anelet mua käyttämään rautalangan sijasta rautakankea? Mä en ole kirjoittaja, joka toi hurrikaanibrändiä tukemaan sen alla saavutetun menestyksen ja joka edelleen jatkaa tekemisen tason sekä kulloisenkin ulkokuoren yhdistämistä aina kun se omaan agendaan sattuu sopimaan; huomautin hurrikaaniaikoinakin nähdyn rämpimistä ja tietenkin selittelet sitä jollain JyP HT -perinnöllä, tuomitsin logo- ja nimimuutokset perusteettomiksi jolloin vastaat seuran nimenomaan olleen silloin rikki niiltä osin: "Sanoit, että täällä olisi korjailtu jotain mikä ei ollut rikki. Itse näen, että täällä nimenomaan korjattiin jotain mikä oli aika pahasti rikki. Ei tuota brändimuutosta huvin vuoksi aikanaan tehty."

En voi enkä halua puhua isäsi puolesta (eikä mun mielestä poikansakaan pitäisi tehdä sitä...), mutta mies tuntuu sortuvan vähän samaan ansaan kuin sinäkin. Vai voiko isäsi käsi sydämellä vannoa hänellä olevan aidosti jotain nimeä Jyväskylän Palloilijat ja sitä vanhaa tunnusta vastaan? Toisin sanoen; muutakin kuin se, että niinä vuosikymmeninä liigahuipun sijaan pelattiin alasarjoissa ja niin edelleen.

Seurassa haiskahti muovi jo viimeisen vuosikymmenen ajan ennen hurrikaanilogoa? Ohhoh, jotkut tapaavat puhua tässä kohtaa Mietaasta ja mämmistä. Mistäköhän mahtoi johtua? En edelleenkään haikaile Hockey Teamin aikoja, vaan juurille paluuta satavuotisjuhlien kunniaksi – johon olen valmis sisällyttämään värien myötä historiaa myös viime vuosikymmeniltä (nimi JyP jo sisältää jotain HT-vuosistakin).

Toi on aika paksua, kun sanot mun suhtautuvan välinpitämättömästi joitakin seuran vuosikymmeniä kohtaan, vaikka meistä kahdesta mä olen se joka haluaa jatkossa huomioida näkyvästi seuran koko historian. Olen kertonut miksi siihen tulee muutaman vuoden kuluttua täydellinen tilaisuus sekä painottanut mikä hurrikaanissa mättää. Siltä varalta etten sitä ole vielä tehnyt, sanon myös miksi toi nykyinen nimi on typerä. Lyhenne joka ei tarkoita mitään? Tyyliltään urheiluseuran arvolle naurettavan sopimaton iPhone.

(Huom! Applen ystävät, kirjoitan tätä viestiä MacBook Prolla eikä mulla ole iPhonea vastaan mitään kännyköiden kontekstissa; käytin brändiä kuvaannollisesti.)

Huvittaa sekin, että ehdit aikaisemmin leimata mun katsovan asioita kapeakatseisesti, vaikkei mun tarvitse alkaa sun tapaan sössöttää kuinka kukaan ei ole esittänyt yhtään hyvää ja ymmärrettävää vastakkaista perustelua [nykytilanteessa pysymisen puolesta] – ilman muuta on, Jyväskylän Palloilijoiden renessanssiin henkeä puhaltavat perustelut vain ovat vielä painavampia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sä siis tosissasi anelet mua käyttämään rautalangan sijasta rautakankea? Mä en ole kirjoittaja, joka toi hurrikaanibrändiä tukemaan sen alla saavutetun menestyksen ja joka edelleen jatkaa tekemisen tason sekä kulloisenkin ulkokuoren yhdistämistä aina kun se omaan agendaan sattuu sopimaan; huomautin hurrikaaniaikoinakin nähdyn rämpimistä ja tietenkin selittelet sitä jollain JyP HT -perinnöllä, tuomitsin logo- ja nimimuutokset perusteettomiksi jolloin vastaat seuran nimenomaan olleen silloin rikki niiltä osin: "Sanoit, että täällä olisi korjailtu jotain mikä ei ollut rikki. Itse näen, että täällä nimenomaan korjattiin jotain mikä oli aika pahasti rikki. Ei tuota brändimuutosta huvin vuoksi aikanaan tehty."

En voi enkä halua puhua isäsi puolesta (eikä mun mielestä poikansakaan pitäisi tehdä sitä...), mutta mies tuntuu sortuvan vähän samaan ansaan kuin sinäkin. Vai voiko isäsi käsi sydämellä vannoa hänellä olevan aidosti jotain nimeä Jyväskylän Palloilijat ja sitä vanhaa tunnusta vastaan? Toisin sanoen; muutakin kuin se, että niinä vuosikymmeninä liigahuipun sijaan pelattiin alasarjoissa ja niin edelleen.

Seurassa haiskahti muovi jo viimeisen vuosikymmenen ajan ennen hurrikaanilogoa? Ohhoh, jotkut tapaavat puhua tässä kohtaa Mietaasta ja mämmistä. Mistäköhän mahtoi johtua? En edelleenkään haikaile Hockey Teamin aikoja, vaan juurille paluuta satavuotisjuhlien kunniaksi – johon olen valmis sisällyttämään värien myötä historiaa myös viime vuosikymmeniltä (nimi JyP jo sisältää jotain HT-vuosistakin).

Toi on aika paksua, kun sanot mun suhtautuvan välinpitämättömästi joitakin seuran vuosikymmeniä kohtaan, vaikka meistä kahdesta mä olen se joka haluaa jatkossa huomioida näkyvästi seuran koko historian. Olen kertonut miksi siihen tulee muutaman vuoden kuluttua täydellinen tilaisuus sekä painottanut mikä hurrikaanissa mättää. Siltä varalta etten sitä ole vielä tehnyt, sanon myös miksi toi nykyinen nimi on typerä. Lyhenne joka ei tarkoita mitään? Tyyliltään urheiluseuran arvolle naurettavan sopimaton iPhone.

(Huom! Applen ystävät, kirjoitan tätä viestiä MacBook Prolla eikä mulla ole iPhonea vastaan mitään kännyköiden kontekstissa; käytin brändiä kuvaannollisesti.)

Huvittaa sekin, että ehdit aikaisemmin leimata mun katsovan asioita kapeakatseisesti, vaikkei mun tarvitse alkaa sun tapaan sössöttää kuinka kukaan ei ole esittänyt yhtään hyvää ja ymmärrettävää vastakkaista perustelua [nykytilanteessa pysymisen puolesta] – ilman muuta on, Jyväskylän Palloilijoiden renessanssiin henkeä puhaltavat perustelut vain ovat vielä painavampia.
Jotenkin nyt tuntuu, että menee liikaa tunteisiin tämä. Systemaattisesti tyrmäät kaiken mitä sanon, etkä edes yritä ymmärtää näkökantaani tai ota tosissasi asioita mitä sanon.

Osittain syy on minun, sillä tunteisiin meni itsellänikin ja joiltain osin kirjoitin turhan hyökkäävästi. Pahoittelut siitä.

Tämä keskustelu meni viimeistään nyt niin epäasialliseksi, että en halua enää sitä jatkaa. Valitettavasti tämä viimeisin viestisi on myös vaikuttanut hyvin negatiivisesti siihen, millaisena kirjoittana sinut näen. Toivottavasti paluu asialinjalle tapahtuu pian.

Pyydän omasta puolestani anteeksi, sillä aivan selvästi onnistuin sinua loukkaamaan ja se ei ollut tarkoitukseni. Nämä asiat ovat sellaisia, että ne menevät herkästi tunteisiin ja niin täytyykin mennä, mutta loukkaaviksi viestit eivät silti saisi mennä. Meillä on asiaan erilaiset näkemykset ja se on täysin hyväksyttävää.

Sen verran voisin lopuksi kuitenkin kysyä, että jos kerran haluaisit huomioida näkyvästi koko seuran historian brändimuutoksen kautta, niin millä tavalla viimeiset 20 vuotta mielestäsi tulisi huomioida tuossa toivomassasi uudessa brändissä? Minulle on välittynyt lähinnä sellainen mielikuva, että haluat paluuta vanhaan ja unohtaa nykyisen brändin kokonaisuudessaan. En ole missään vaiheessa ollut historian kunnioittamista ja arvostamista vastaan, vaan olen yrittänyt sanoa, että sitä voidaan kunnioittaa myös ilman brändimuutosta.
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Jotenkin nyt tuntuu, että menee liikaa tunteisiin tämä. Systemaattisesti tyrmäät kaiken mitä sanon, etkä edes yritä ymmärtää näkökantaani tai ota tosissasi asioita mitä sanon.

Osittain syy on minun, sillä tunteisiin meni itsellänikin ja joiltain osin kirjoitin turhan hyökkäävästi. Pahoittelut siitä.

Tämä keskustelu meni viimeistään nyt niin epäasialliseksi, että en halua enää sitä jatkaa. Valitettavasti tämä viimeisin viestisi on myös vaikuttanut hyvin negatiivisesti siihen, millaisena kirjoittana sinut näen. Toivottavasti paluu asialinjalle tapahtuu pian.

Pyydän omasta puolestani anteeksi, sillä aivan selvästi onnistuin sinua loukkaamaan ja se ei ollut tarkoitukseni. Nämä asiat ovat sellaisia, että ne menevät herkästi tunteisiin ja niin täytyykin mennä, mutta loukkaaviksi viestit eivät silti saisi mennä. Meillä on asiaan erilaiset näkemykset ja se on täysin hyväksyttävää.

Sen verran voisin lopuksi kuitenkin kysyä, että jos kerran haluaisit huomioida näkyvästi koko seuran historian brändimuutoksen kautta, niin millä tavalla viimeiset 20 vuotta mielestäsi tulisi huomioida tuossa toivomassasi uudessa brändissä? Minulle on välittynyt lähinnä sellainen mielikuva, että haluat paluuta vanhaan ja unohtaa nykyisen brändin kokonaisuudessaan. En ole missään vaiheessa ollut historian kunnioittamista ja arvostamista vastaan, vaan olen yrittänyt sanoa, että sitä voidaan kunnioittaa myös ilman brändimuutosta.
Tunnustettava tosiaan, että koska asia on henkilökohtaisesti hyvin tärkeä, kyllähän tässä vähän tunteet puskee välillä pintaan. Vaikka tunsinkin liikkuvani rajoilla, en tajunnut ton viestini menneen liian aggressiiviseksi, mutta koska sen sellaisena koit, se sitä kiistatta sitten oli. Siksi pyydän aidosti anteeksi toisinaan väärässä kohtaa karkeata kieltäni; en mä missään nimessä halua tyhjentää edes sanallista lipasta omia kohti.

Kokeilen vielä avata ajatusmaailmaani tässä:

Huomasin mun hermojen menevän, kun et tuntunut itsekään tietävän mitä oikein koitat sanoa. Välillä annoit aikalailla ymmärtää (muun muassa seuraavassa: "Sanoit, että täällä olisi korjailtu jotain mikä ei ollut rikki. Itse näen, että täällä nimenomaan korjattiin jotain mikä oli aika pahasti rikki. Ei tuota brändimuutosta huvin vuoksi aikanaan tehty.") kuinka brändimuutos olisi ollut jotenkin oleellisessa osassa viimeisten vuosikymmenten saavutuksissa, mutta toisaalta taas et tajunnut taustaa huomautukselleni siitä ettei nykybrändin ja 2000-luvun menestyksen väliltä löydy syytä ja seurausta, vaan pidit sanomaani itsestään selvänä ja täten tarpeettomana. Ymmärrätkö nyt? Tai vastaavasti auttaisitko mua ymmärtämään...

Meinaan tottahan toki tota ärsytystä oli osin aiheuttamassa mielessä piipahtanut mahdollisuus siitä, että se olenkin mä jolla on lukutaito kadoksissa. Jos näin oli, kaikista parasta tietysti olisi kun joku keskustelua sivusta seurannut huikkaisi asiasta, mielellään esimerkki mukanaan.

Tohon kysymykseesi: mulla oli ennen tätä ketjua mielessä täysi paluu vanhaan, mutta kun on lukenut täältä erilaisia näkemyksiä asioista, olen kallistunut sille kannalle että nykyvärit voivat aivan hyvin säilyä. Niille löytyy paikalliset perusteet Keski-Suomen maakunnan vaakunasta ja niissä pysyminen on sellainen tapa kunnioittaa nykyistä ajanjaksoa, jota kohtaan en koe tarvetta asettua poikkiteloin.

Nimessä on mun mielestä vahvat syyt palata vanhaan: JYP näyttäytyy lyhenteettömänä liian tuotemaiselta, kun taas Jyväskylän Palloilijat on hieno, perinteinen suomalaisen urheiluseuran nimi ja siinä sivussa lyhenteensä JyP ansiosta myös persoonallinen, sillä kolmikirjaimiset lyhenteet ovat poikkeuksetta kokonaan isoin kirjaimin (TPS, HJK, VPS, KJT, IHK...).

Nykyisen logon suhteen mun on helppo uskoa joidenkin pitävän sitä tyylikkäänä enkä sano heidän olevan siinä väärässä, vaikkakin mun mielestä muotonsa muistuttaakin vähän liikaa jotain vaatebrändiä ollakseen sopiva urheiluseuralle. Kynnyskysymyksenä kaikuu kuitenkin se että kyseessä on hurrikaani. Hurrikaani ei edusta paikallisuutta vaan häivyttää sitä tuomalla tilalle Amerikan meininkiä, minkä vuoksi painotan paluuta alkuperäiseen. Se saa aina surulliseksi, kun kuulee puhuttavan hurrikaanista keskisuomalaisen kotikaupunkinsa seuran kohdalla.

Lempinimi 'Traktorit' kuulunee kanssa nykybrändiin jollain tasolla? Mä pidän siitä että Valtran kaltainen paikallinen yritys on pääsponsorimme, ja vaikkei mulla omaa kosketuspintaa traktoreille tyypilliseen maatilatouhuun olekaan, ne ovat osa näiden maisemien sielua ja sydäntä sekä monen paikallisen elämää, joten tota nimitystä voin vilpittömästi arvostaa.

Tästä ja todennäköisesti monesta muustakin viestistä on varmasti käynyt selväksi kuinka paikallisuus toimii mulle tärkeimpänä arvona mitä tulee kotikaupungin seuraan. Mä olin esimerkiksi todella iloinen silloin kun Aku Vallenius valittiin uudeksi toimitusjohtajaksi. Ymmärsin niitä ilmoilla olleita huolenaiheita kokemattomuudestaan, mutta samaan aikaan seisoin täysin sen takana että nuorelle, omalle jätkälle uskalletaan antaa tilaisuus noin suurissa saappaissa. En tietystikään sano kuinka kaikki pestit olisi täytettävä paikallisilla, ja sitäkään vastaan mulla ei ole mitään jos jossain joku jolla ei ole siteen sidettä Jyväskylään ja Keski-Suomeen kannattaa tätä seuraa, sen vain täytyy tapahtua keskisuomalaisen ympäristön ehdoilla, ei siten että brändätään seurastamme väkisin kansainvälisempää vain koska globaalius kolkuttaa takaraivossa.

Tässä keskustelussa ei siis ole kyse ainoastaan historiasta (jota kuten kerroit, voidaan kunnioittaa ja arvostaa usein eri tavoin) tai pelkistä perinteistä, vaan vahvasti myös paikallisuuden vaalimisesta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tunnustettava tosiaan, että koska asia on henkilökohtaisesti hyvin tärkeä, kyllähän tässä vähän tunteet puskee välillä pintaan. Vaikka tunsinkin liikkuvani rajoilla, en tajunnut ton viestini menneen liian aggressiiviseksi, mutta koska sen sellaisena koit, se sitä kiistatta sitten oli. Siksi pyydän aidosti anteeksi toisinaan väärässä kohtaa karkeata kieltäni; en mä missään nimessä halua tyhjentää edes sanallista lipasta omia kohti.

Kokeilen vielä avata ajatusmaailmaani tässä:

Huomasin mun hermojen menevän, kun et tuntunut itsekään tietävän mitä oikein koitat sanoa. Välillä annoit aikalailla ymmärtää (muun muassa seuraavassa: "Sanoit, että täällä olisi korjailtu jotain mikä ei ollut rikki. Itse näen, että täällä nimenomaan korjattiin jotain mikä oli aika pahasti rikki. Ei tuota brändimuutosta huvin vuoksi aikanaan tehty.") kuinka brändimuutos olisi ollut jotenkin oleellisessa osassa viimeisten vuosikymmenten saavutuksissa, mutta toisaalta taas et tajunnut taustaa huomautukselleni siitä ettei nykybrändin ja 2000-luvun menestyksen väliltä löydy syytä ja seurausta, vaan pidit sanomaani itsestään selvänä ja täten tarpeettomana. Ymmärrätkö nyt? Tai vastaavasti auttaisitko mua ymmärtämään...

Meinaan tottahan toki tota ärsytystä oli osin aiheuttamassa mielessä piipahtanut mahdollisuus siitä, että se olenkin mä jolla on lukutaito kadoksissa. Jos näin oli, kaikista parasta tietysti olisi kun joku keskustelua sivusta seurannut huikkaisi asiasta, mielellään esimerkki mukanaan.

Tohon kysymykseesi: mulla oli ennen tätä ketjua mielessä täysi paluu vanhaan, mutta kun on lukenut täältä erilaisia näkemyksiä asioista, olen kallistunut sille kannalle että nykyvärit voivat aivan hyvin säilyä. Niille löytyy paikalliset perusteet Keski-Suomen maakunnan vaakunasta ja niissä pysyminen on sellainen tapa kunnioittaa nykyistä ajanjaksoa, jota kohtaan en koe tarvetta asettua poikkiteloin.

Nimessä on mun mielestä vahvat syyt palata vanhaan: JYP näyttäytyy lyhenteettömänä liian tuotemaiselta, kun taas Jyväskylän Palloilijat on hieno, perinteinen suomalaisen urheiluseuran nimi ja siinä sivussa lyhenteensä JyP ansiosta myös persoonallinen, sillä kolmikirjaimiset lyhenteet ovat poikkeuksetta kokonaan isoin kirjaimin (TPS, HJK, VPS, KJT, IHK...).

Nykyisen logon suhteen mun on helppo uskoa joidenkin pitävän sitä tyylikkäänä enkä sano heidän olevan siinä väärässä, vaikkakin mun mielestä muotonsa muistuttaakin vähän liikaa jotain vaatebrändiä ollakseen sopiva urheiluseuralle. Kynnyskysymyksenä kaikuu kuitenkin se että kyseessä on hurrikaani. Hurrikaani ei edusta paikallisuutta vaan häivyttää sitä tuomalla tilalle Amerikan meininkiä, minkä vuoksi painotan paluuta alkuperäiseen. Se saa aina surulliseksi, kun kuulee puhuttavan hurrikaanista keskisuomalaisen kotikaupunkinsa seuran kohdalla.

Lempinimi 'Traktorit' kuulunee kanssa nykybrändiin jollain tasolla? Mä pidän siitä että Valtran kaltainen paikallinen yritys on pääsponsorimme, ja vaikkei mulla omaa kosketuspintaa traktoreille tyypilliseen maatilatouhuun olekaan, ne ovat osa näiden maisemien sielua ja sydäntä sekä monen paikallisen elämää, joten tota nimitystä voin vilpittömästi arvostaa.

Tästä ja todennäköisesti monesta muustakin viestistä on varmasti käynyt selväksi kuinka paikallisuus toimii mulle tärkeimpänä arvona mitä tulee kotikaupungin seuraan. Mä olin esimerkiksi todella iloinen silloin kun Aku Vallenius valittiin uudeksi toimitusjohtajaksi. Ymmärsin niitä ilmoilla olleita huolenaiheita kokemattomuudestaan, mutta samaan aikaan seisoin täysin sen takana että nuorelle, omalle jätkälle uskalletaan antaa tilaisuus noin suurissa saappaissa. En tietystikään sano kuinka kaikki pestit olisi täytettävä paikallisilla, ja sitäkään vastaan mulla ei ole mitään jos jossain joku jolla ei ole siteen sidettä Jyväskylään ja Keski-Suomeen kannattaa tätä seuraa, sen vain täytyy tapahtua keskisuomalaisen ympäristön ehdoilla, ei siten että brändätään seurastamme väkisin kansainvälisempää vain koska globaalius kolkuttaa takaraivossa.

Tässä keskustelussa ei siis ole kyse ainoastaan historiasta (jota kuten kerroit, voidaan kunnioittaa ja arvostaa usein eri tavoin) tai pelkistä perinteistä, vaan vahvasti myös paikallisuuden vaalimisesta.
Joo en oikein ymmärrä miksi olet käsittänyt kirjoituksistani, että nykyisellä brändillä ja sen alla tulleella menestyksellä olisi olemassa olemassa syy-yhteys. Missään vaiheessa en ole sitä tarkoittanut, eikä siinä mitään järkeä olisikaan. Erilaiset vaiheet seuran historiassa vain yhdistetään herkästi sen hetkiseen brändiin, mikä puolestaan aiheuttaa ihmisissä erilaisia tunteita suuntaan tai toiseen. Näitä asioita ei vain mielestäni voi ohittaa, kun puhutaan mahdollisesta brändimuutoksesta.

Kun totesin, että brändimuutoksella 90-luvun lopussa yritettiin korjata jotain mikä oli rikki, niin tarkoitin juurikin sitä, että JYPin imago ja brändi oli tuohon aikaan (ihan oikeasti) kovalla koetuksella. Muutoksella haluttiin uusia tuulia ja unohtaa ne virheet, mitä oli viimeisen vuosikymmenen aikana tehty. Toki tuohon vuosikymmeneen kuuluu myös hienoja hetkiä, mutta niiden saavuttamisesta maksettiin pitkään kovaa hintaa.

Itse olen pitänyt nykyistä nimeä ja kirjoitusmuotoa nimenomaan omaperäisenä ja hienona. On jollain tapaa hienoa, että se ei ole lyhenne mistään ja poikkeaa tällä tavoin massasta. Kyseiset kolme kirjainta myös näyttävät hyvältä isolla kirjoitettuna. JyP puolestaan särähtää silmään pahasti ja en pidä tuosta kirjoitusasusta yhtään. Tuo on toki lyhenne Jyväskylän Palloilijoista, jossa ei ole sinällään mitään vikaa, mutta en myöskään erityisesti haikaile sen perään.

En ole koskaan kokenut, että nykyinen logo esittäisi hurrikaania, sillä eihän se edes näytä tippaakaan hurrikaanilta. Kyseessä on simppeli logo, joka kuvastaa myrskytuulta ja hurrikaani nyt sattuu olemaan kovin mahdollinen myrskyn muoto, joten sitä alettiin puhekielessä käyttämään. En millään enää muista, että lähtikö hurrikaani terminä JYPin markkinointiosastola vai tuliko se jonkun median kautta ihmisten huulille. Logo itsessään näyttää enemmänkin tornadolta tai trombilta.

Paikallisuus on urheiluseuran kohdalla aina tärkeä arvo, enkä halua sitä lähteä väheksymään yhtään, joten ymmärrän tältä osin näkökantasi täysin. En kuitenkaan itse ole sitä mieltä, että aivan kaikki tulee tehdä paikallisuuden ehdoilla, vaan mukana saa ja pitääkin olla myös kansainvälisyyttä. Pienenä kuriositeettina Akuun liittyen voisin todeta, että hänen ajatusmaailmansa tämän suhteen tuntuu menevän hyvin pitkälle samoilla linjoilla, eli korostetaan paikallisuutta, mutta ripotellaan päälle kansainvälisyyttä.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Tein todella nopeasti ja huolimattomasti nuo värin muutokset, mutta idea selvinnee. Original (Punamustavalkea)

Ei tuokaan mitenkään hullumpi logo olisi. Kunhan vaan tuo lentopallo vaihdettaisiin joko kiekkoon tai jätettäisiin tyystin pois. Lentopallon kuva jääkiekkojoukkueen paidassa/logossa on jotenkin korni jo ajatuksenakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös