Juuso Salmi – ikuisesti meidän

  • 51 500
  • 214

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Symppis ja kovan asenteen omaava pelaaja, mutta siihen se jää. Mahtuu toki 8/9 pakiksi minun IFKhon, ja loukkaantumisia paikkaamaan tulevaisuudessakin, muttei yhtään enempää. En olisi kyllä koskaan uskonut näkeväni IFKssa tiukkaa yhden maalin johtoa sarjakakkosta vastaan puolustamassa paria Salmi-Varakas, ja toivottavasti en näekään enää. Sen verran kauhean näköistä oli molempien touhu, ja varsinkin Salmen kaksi umpisurkeaa purkua suoraan Tepsipakin lapaan. Toki sehän ei ole kahden em.herran syytä, ettei Karavaanari osannut koota puolustusta.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmi tiedostaa omat rajoitteet ja harrastaa tervettä itseironiaa näillä "nännin" korkuisilla syötöillä.

Tässä on nyt tiedostettu ensimmäistä kertaa modernin ammattilaisurheilun tuoma evoluutio. Lähes tai jopa kokonaan yhteiskunnan varoin tuotetussa hikiurheilussa, jota olympiaurheiluksikin kutsutaan, pääasia on suorittaa tekemisensä maailman parhaiten, mutta viihdebisnekseen vertautuvassa ammattiurheilussa voi olla pelaajilla tosiaan sellaisiakin vahvuuksia kuin "itseironinen pelityyli".
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Paitsi, että Saravo osaa pelata myös kiekolla. Ja toimi jenginä kapteenina monta vuotta. Pelasi maajoukkueessa, MM-skaboissakin.
Vähän järkeä nyt.

Juurikin näin. Ihmettelen suuresti tätä Salmi hehkutusta. Kaverin mailatekniikalla ei pitäisi mahtua liigan kärkibudjetin omaavan joukkueen pelaavaan kuusikkoon.

Toki tuo ei ole Salmejuuson vika. Peliaikaa on taitoihin suhteutettuna tullut liikaa. Menee kyllä tuolla paikkaajana, mutta en voi olla nauramatta kun kaveri tekee jotain kiekollisena: syöttö kaverin pohkeisiin tai selkään, löysä D-junnuveto veskan syliin tai plekseihin... Puhumattakaan näistä viime aikaisista yks-ykkösistä! Mieleen tulee aina, että "mitäs jos tuossakin tilanteessa olisi Käpsän tilalla joku edes auttavat kiekolliset taidot omaava kaveri". Paikat voisivat IFK:n vinkkelistä tuottaa hiukan paremmin.

Silti kundi kyllä tosiaan fysiikkansa ansiosta pärjää hyvin kulmissa ja maalin edustalla. Ja kuten noista hiljattain siunaantuneista paikoista voi päätellä, sijoittuu molemmissa päissä hyvin.
 

444

Jäsen
Juurikin näin. Ihmettelen suuresti tätä Salmi hehkutusta. Kaverin mailatekniikalla ei pitäisi mahtua liigan kärkibudjetin omaavan joukkueen pelaavaan kuusikkoon.
Ja kun katsot tuota meidän loukkaantumislistaamme puolustajien osalta, niin ymmärrät varmaan hyvin, ettei kuuluisi normaalitilanteessa edes IFK:ssa pelaavaan kuusikkoon.
- O’Connor (1), Eronen (2) ja Finley (3) loukkaantuneina
- Laakso (4) poistunut
- Heiskanen (5) lepäilemässä junnukisojen jälkeen

Näiden lisäksi meillä on Salmi mukaan luettuna 8 puolustajaa, joista yksi ei ole pelannut peliäkään edarissa.
Salmi pelaa tänään 7-pakin roolissa. Eli 12 puolustajan hierarkiassa hän on sijalla 11. Vaan kun edestä putoaa tarpeeksi jengiä pois, niin peliaikaa on luvassa.

Voisikohan tähän listata muiden joukkueiden 11. puolustajat? Saisi vähän reality checkiä vaihtelun vuoksi.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Eikö se ole sanomattakin selvää, että kun neljä kärkipakkia on poissa niin täytemiehethän siellä silloin pelaa isoja minuutteja.

Ihan en ymmärrä tätä logiikkaa, että Salmen peliminuuttien määrää kritisoidaan. Onhan tuolla nyt aivan poikkeustilanne ja viime pelissä vielä kesken pelin yksi pakki pois.

Poissaolevista neljästä pakista kaikki menevät pelaavaan kuusikkoon, tähän tulee lisäksi Kankaanperä. Toki se voi olla, ettei Finleystä ja Erosesta ole tällä kaudella enää mihinkään ja silloin ollaan kusessa.

Ei millään joukkueella olisi näkymättä neljän kärkipuolustajan poissaolo.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Ei kai @Pekka Kaukalo tuossa viittaakaan salmejuuson olevan huono 11. pakki. Vaan hän mielestäni tarkoittaa, ettei Juuson pitäisi kuulua Top-6 pakistoon.
@Ishmael reality-checkia miettiessäni, olen varma, Käpsä on Liigan kärkeä 11.-pakkien kategoriassa.
Käyttökelpoinen pelaaja stunttaamaan bottom-3 pakkeja.
 

444

Jäsen
Ei pitäisi kuulua pelaavaan kuusikkoon (eikä tänään kuulukaan), mutta ei lähtökohtaisesti 11. sijalla pelaavalle tyypille oikein voi sanoa viiden pelaajan puuttuessa edestä, että ei sulle tänään oikein ole käyttöä. Käytännössä siis puhutaan samasta asiasta, mutta mun mielestä tässä tilanteessa on vaan jotenkin turhaa mainita, että Salmen ei pitäisi kuulua kärkibudjetin jengin pakiston kärkikuusikkoon.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Roolitus ratkaisee. Otan 100/100 pakkipariksi Juuso Salmen ja Oliwer Kasken TAI Ryan O’Connorin kuin Kasken JA O’Connorin, poislukien ylivoimat. Salmen suuri peliaika on tällä kaudella perustunut paitsi muiden loukkaantumisiin myös siihen, että hän on käytännössä ainoa puolustaja, joka pystyy heittämään mikkihiiret helvettiin maalin edestä. Luulen myös, että valmennus arvostaa sitä, että tietävät, mitä saavat yhdeksän kertaa kymmenestä ja hyvän ja huonon pelin ero on melko pieni. Se helpottaa myös muiden pelaamista. Heiskasta lukuunottamatta kaikkien muiden pakkien peli voi olla ihan mitä tahansa upean ja umpipaskan välillä ja taso vaihtelee pelin sisälläkin melko paljon.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
että hän on käytännössä ainoa puolustaja, joka pystyy heittämään mikkihiiret helvettiin maalin edestä
Ei pidä paikkaansa, Salmi ei ole pelitavaltaan erityisen fyysinen, aika vahva kylläkin. Staattisessa vääntötilanteessa pärjää, mutta ei pysty kyllä ketään "heittämään" yhtään mihinkään yhtään mistään.
Eikä taklauspeli muutenkaan ole hänen peliään vahvistava tekijä, johtuen rajallisesta luisteluvoimasta/taidosta.
Toki olen mielelläni väärässä, kun linkität yhden klipin, jossa salmejuuso heittää jonkun tonttiin, vaikkapa Kankimaisella tyylillä.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmi on HIFK:n 11 puolustaja hierarkiassa siis? Okei, nyt ois kova saada faktaa tästäkin asiasta. Mainittakoon meidän 11.pakin pelimäärät kausilta;

2017-2018 30 ottelua (lisää tulee vaikka muut tekevät paluun)
2016-2017 50 ottelua
2015-2016 17 ottelua
2014-2015 27 ottelua
2013-2014 11 ottelua
2012-2013 26 ottelua
2011-2012 15 ottelua
Playoffsit 13 ottelua

HIFK:ssa siis yhteensä 189 ottelua. Mun mielestä 11.pakin roolissa pelatessaan tää olis aivan helvetisti liikaa? Mun mielestä Salmen roolia hierarkiassa ei voi määritellä numeroina. Salmi on numeroimaton.

Mainittakoon että Salmella tulee 200. liigaottelua HIFK:ssa täyteen KooKoo:ta vastaan 30.1. Eiköhän 2.2. kotimatsissa JYP:iä vastaan kukkapuskaa jaella hänelle.

Salmi jos jatkaa about tollasella 20-30 pelin ka:lla HIFK:ssa sanotaanko seuraavat 5-6 kautta, niin kaverihan hätyyttelee melkein 400 ottelun rajapyykkiä meillä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tuota noin, mitäköhän tähän nyt sanoisi.

On varmastikin ihan totta, että The Sinko ei lähtökohtaisesti kuulu nk. pelaavaan pakistoon kovassa Liiga-jengissä, mutta koska saikut niin kuuluu!

Tämän jälkeen pitää katsoa hänen suoritumistaan näissä pelatuissa peleissä hänen omiin taitoihinsa ja tasoonsa verraten => mielestäni (ja ainkin niissä peleissä joita henk. koht. olen nähnyt) Juuso "The Sinko" Salmi on ollut oma paras itsensä joka ...tun kerta! Kuinka monesta pakista voidaan käsi sydämellä sanoa samaa?

Vertailu esim. Eroseen, Heiskaseen tai Finley'n on ihan sama kuin laittaisi 1,4TSi Octavian X6 BMW'n rinnalle. Skodillacilla mennään, ja hyvä näin...
 

444

Jäsen
Salmi on HIFK:n 11 puolustaja hierarkiassa siis? Okei, nyt ois kova saada faktaa tästäkin asiasta.
Tämähän perustuu vain ja ainoastaan siihen laskelmaan, jonka esitin tuossa ylempänä. Jos haluat tiukkaa faktaa, soita Selinille. Hän voi olla eri mieltä tuosta hierarkiasta. Mutta ei tää mitään tiukkaa tilastorunkkausta sentään ole, ennemminkin kieli poskessa heitetty ”fakta”: neljä ukkoa, jotka kaikki ovat lähtökohtaisesti Salmen edellä, puuttuu kokoonpanosta ja siitä huolimatta Herra 47 on tänään 7-pakki. Sen voi joko ottaa tosissaan tai sitten ei. Mutta siitä varmaan kaikki ovat yhtä mieltä, että Salmejuuso ei ole optimitilanteessa top6-puolustaja tässä joukkueessa.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Tämähän perustuu vain ja ainoastaan siihen laskelmaan, jonka esitin tuossa ylempänä. Jos haluat tiukkaa faktaa, soita Selinille. Hän voi olla eri mieltä tuosta hierarkiasta. Mutta ei tää mitään tiukkaa tilastorunkkausta sentään ole, ennemminkin kieli poskessa heitetty ”fakta”: neljä ukkoa, jotka kaikki ovat lähtökohtaisesti Salmen edellä, puuttuu kokoonpanosta ja siitä huolimatta Herra 47 on tänään 7-pakki. Sen voi joko ottaa tosissaan tai sitten ei. Mutta siitä varmaan kaikki ovat yhtä mieltä, että Salmejuuso ei ole optimitilanteessa top6-puolustaja tässä joukkueessa.

Onko muuten Selin se kuka peluuttaa pakkeja? Hierarkiasta en tiedä, mutta usein se tuolla alivoimalla ja viimeisten minuuttien aikana häärii.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pidä paikkaansa, Salmi ei ole pelitavaltaan erityisen fyysinen, aika vahva kylläkin.

Minä en linkittele, joten joudut valitettavasti itse etsimään haluamasi clipit. Pitäydyn myös kannassani, että pystyy halutessaan heittämään oman veskarin edestä mikkihiiret pois, sillä se oli enemmänkin vertauskuvallinen sanamuoto kuin kirjaimellisesti otettava. Voin toki korjata sanomaani toteamalla, että hänellä on riittävät fyysiset ominaisuudet...
 

444

Jäsen
Onko muuten Selin se kuka peluuttaa pakkeja? Hierarkiasta en tiedä, mutta usein se tuolla alivoimalla ja viimeisten minuuttien aikana häärii.
Enpä tiedä. Ajattelin päävalmentajan kuitenkin osaavan laittaa pelaajat jonkinlaiseen järjestykseen.

Mutta Herra 47 on aina tervetullut mun IFK:hon, kunhan rooli on taidoille sopiva.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Minä en linkittele, joten joudut valitettavasti itse etsimään haluamasi clipit. Pitäydyn myös kannassani, että pystyy halutessaan heittämään oman veskarin edestä mikkihiiret pois, sillä se oli enemmänkin vertauskuvallinen sanamuoto kuin kirjaimellisesti otettava. Voin toki korjata sanomaani toteamalla, että hänellä on riittävät fyysiset ominaisuudet...
Tee niin. Miika Tuomaisellakin oli riittävät fyysiset ominaisuudet lanaamaan äijä vaikka laidasta läpi, näin vertauskuvaannolisesti. Eikä se taklannut koskaan.
Enkä siis vertaa Salmea Tuomaiseen, vaan olen eri mieltä kanssasi Salmen preesensistä oman maalin edessä. Faktuaaalisesti, en vertauskuvaannollisesti.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Ei kai @Pekka Kaukalo tuossa viittaakaan salmejuuson olevan huono 11. pakki. Vaan hän mielestäni tarkoittaa, ettei Juuson pitäisi kuulua Top-6 pakistoon.
@Ishmael reality-checkia miettiessäni, olen varma, Käpsä on Liigan kärkeä 11.-pakkien kategoriassa.
Käyttökelpoinen pelaaja stunttaamaan bottom-3 pakkeja.

Ehkäpä oma antini jäi vähän köyhäksi ja jätti liikaa tulkinnan varaa.

Ei pitäisi kuulua pelaavaan kuusikkoon (eikä tänään kuulukaan), mutta ei lähtökohtaisesti 11. sijalla pelaavalle tyypille oikein voi sanoa viiden pelaajan puuttuessa edestä, että ei sulle tänään oikein ole käyttöä. Käytännössä siis puhutaan samasta asiasta, mutta mun mielestä tässä tilanteessa on vaan jotenkin turhaa mainita, että Salmen ei pitäisi kuulua kärkibudjetin jengin pakiston kärkikuusikkoon.

Pitäisikö pyyhkiä tuosta tuo maininta, jotta saat illalla unesta kiinni?

Salmeen on hankala suhtautua; kaveri on kyllä isolla sydämellä mukana ja puolustaa suhteellisen hyvin. Loukkantumisien ansiosta tosiaan päässyt hiukan liiankin isolle peliajalle ja käytännössä tuhoaa hyökkäyksiin lähdöt / viivapelin.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Tee niin. Miika Tuomaisellakin oli riittävät fyysiset ominaisuudet lanaamaan äijä vaikka laidasta läpi, näin vertauskuvaannolisesti. Eikä se taklannut koskaan.
Enkä siis vertaa Salmea Tuomaiseen, vaan olen eri mieltä kanssasi Salmen preesensistä oman maalin edessä. Faktuaaalisesti, en vertauskuvaannollisesti.
Tästä olen kyllä harvinaisen samaa mieltä kanssasi, ja mielestäni SalmenJuuson fyysisyys on myytti. Ei ole kerta eikä ensimmäinenkään, kun Piitulaisen kaltainen kääpiö on taklannut Salmen kontilleen, ja tämä johtuu juurikin Salmen huonosta luistelutekniikasta ja tasapainosta.
 

444

Jäsen
Pitäisikö pyyhkiä tuosta tuo maininta, jotta saat illalla unesta kiinni?
Ei tarvitse, se on jo syöpynyt verkkokalvoon kiinni, joten unettomuutta odotellessa. ;)
Eiköhän tää jankkaus ala riittää. Ollaan kuitenkin samaa mieltä asiasta, niin sitä semantiikkaa ei oikein vain jaksa vatkata. Peace, out.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Symppis ja kovan asenteen omaava pelaaja, mutta siihen se jää. Mahtuu toki 8/9 pakiksi minun IFKhon, ja loukkaantumisia paikkaamaan tulevaisuudessakin, muttei yhtään enempää. En olisi kyllä koskaan uskonut näkeväni IFKssa tiukkaa yhden maalin johtoa sarjakakkosta vastaan puolustamassa paria Salmi-Varakas, ja toivottavasti en näekään enää. Sen verran kauhean näköistä oli molempien touhu, ja varsinkin Salmen kaksi umpisurkeaa purkua suoraan Tepsipakin lapaan. Toki sehän ei ole kahden em.herran syytä, ettei Karavaanari osannut koota puolustusta.

Katsottiin vissiin eri peliä, koska kiinnitin huomiota ilmeisesti noihin kuvaamiisi purkuihin, jotka eivät todellakaan mihinkään (v***n) lapaan pudonneet, vaan pakki pystyi pitämään kiekon alueella, muttei tosiaan päässyt suoraan virittelemään pommia. Mielestäni purkuyritykset olivat ihan kohtuullisia, ja siinä tilanteessa ei kovasti muitakaan vaihtoehtoja ollut. Kuitenkin on syytä muistaa, että jos olisi alkanut kikkailemaan, olisi oikeasti voinut käydä niin, että Tepsi olisi saanut suoran maalipaikan, jota nyt siis ei tullut. Toki olen samaa mieltä, että parempi, jos saisi nuo purettua paremmin, mutta tuosta kirjoituksestasi saa pelin näkemätön ihminen sen käsityksen, että Salmi tarjoili kaksi helppoa vastustajan lapaan.

Mitä tulee Salmeen, niin itse arvostan juuri näistä syistä, joita täällä on jo mainittu (hinta-laatusuhde, periksiantamaton, ilmeisesti joukkuehengen kannalta positiivinen...). Mutta sen sanon, että meistä kukaan ei tiedä, mille tasolle Salmi tästä vielä päätyy. Tai no ei siitä mitään Rafalskia tule, mutta kun ottaa huomioon, että fysiikkavalmentaja on vaihtunut, Salmi on saanut usean rikkonaisen kauden päälle nyt pari ehjää alle, voi taso hyvinkin nousta. Eli olisin ainakin itse varovainen dumaamasta ihan totaalisesti. Lätkä kun tuntee useamman myöhäisherännäisen...
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Ei tarvitse, se on jo syöpynyt verkkokalvoon kiinni, joten unettomuutta odotellessa. ;)
Eiköhän tää jankkaus ala riittää. Ollaan kuitenkin samaa mieltä asiasta, niin sitä semantiikkaa ei oikein vain jaksa vatkata. Peace, out.

Juurikin näin. :)

Salmi on pelannut siksi, että ilman Finleytä pakkikalusto on tosi köykäinen. Tänään kaveri aiheellisesti lepää, koska on saatu Kanki kokoonpanoon.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Juurikin näin. :)

Salmi on pelannut siksi, että ilman Finleytä pakkikalusto on tosi köykäinen. Tänään kaveri aiheellisesti lepää, koska on saatu Kanki kokoonpanoon.

Kuka lepää? Onhan #47 7. pakkina ja aivan varmasti saa peliaikaa.

Tiesittekö muuten, että vuonna 2008 Juuso Salmi on voittanut leuanvedon Suomen mestarruden? En tiennyt, en kyllä tiedä miksi se on listattu eliteprospectiin myös.

Itsellä on sellainen muistijälki, että Salmi olisi ollut tehokkain puolustaja Matikaisen kauden treenisesongilla siihen asti kunnes loukkantui. Luistin liikkui ja oli muutenkin sellainen joka jäi mieleen. Loukin jälkeen ei päässyt enää takaisin tasolleen.

Kävin hieman tutkimassa 2011-2012 ketjuja niin jossain veistissä pidettiin mielummin Salmi kokoonpanossa kuin Melart. Ja pidettiin Salmea myös fyysisempänä maalin edessä :) Se taisi olla sitä nuoruuden intoa mistä enää muisto vain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös