Junioritoiminta ja junioripäällikkö

  • 2 295
  • 7

Haba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, HIFK
Lueskelin tuota Skrikon ketjua, jossa keskustelu oli ajautunut otsikosta hiukan sivuraiteille koskemaan junioripäällikköä ja junnutoimintaa muutenkin. Mielestäni aihe on erittäin tärkeä joten se ansaitsisi ehkä kokonaan oman ketjunsa. Heti näin alkuun todettava että en halua asettua tukemaan ketään Skrikon ketjuun kirjoittanutta nimimerkkiä taikka asettumaan ketään vastaan vaan ilmaista oman henkilökohtaisen mielipiteeni. Olen itse jo aiemmin joskus keväällä avannut tälle palstalle oman ketjun junioritoiminnasta, jonka yhteydessä kritisoin aika vahvasti Lahtisen toimia tiettyjen esimerkkien ja perustelujen valossa.

Kuten Skrikon ketjussa nimimerkki mirasane totesi, paras tapa vaikuttaa asioihin ei todellakaan ole vuodattaa tekstiä anonyymina nettiin, mutta esimerkiksi mä en itse halua etelä-saimaaseen omalla nimelläni kirjoittaa, koska silloin näin pienessä kaupungissa sukunimen leima olisi pelaavien nuorien junnujen kohdalla turhan musta ja pitkäaikainen.

Ettei tää mene ihan puhtaaksi morkkaamiseksi niin todettakoon että Lahtisella on monia hyviä ajatuksia ja hän on tuonut pestinsä aikana monia positiivisia muutoksia seuran toimintaan, sitä en missään nimessä halua kiistää. Ja jo hänen asemansa junioripäällikkönä velvoittaa häntä hakemaan junioreilta sekä painottamaan heille ainostaan yhtä asiaa: menestystä. Se on toiminnan ydin ja sen mukaan mennään. Teoriassa ihan oikein, mutta toteutus ontuu -ja joiltain osin todella pahasti.

Mun mielestä Lahtiselta puuttuu sosiaalinen pelisilmä aivan täysin ja sosiaaliset taidot ovat muutenkin hänellä valitettavan huonot. Vastaavalla käytöksellä ja ihmisten kanssa kommunikoinnilla varustettu henkilö ei liike-elämässä ikimaailmassa voisi toimia tehtävässä, joka edellyttää yhteistoimintaa, koordinointia ja sosiaalista kanssakäymistä samassa mittakaavassa kuin hänen nykyinen toimenkuvansa SaiPassa. Tiedän kyllä monia yksittäisiä henkilöitä jotka ovat ihan hyvää pataa hänen kanssaan, mutta paljon enemmän tunnen niitä jotka eivät tule Lahtisen kanssa toimeen alkuunkaan. Tässä olisikin näkemykseni mukaan ehdottomasti tärkein personal action point Lahtiselle vastaisuutta varten. Varmasti moni asia hoituisi erilailla ja ihmiset suhtautuisivat häneen toisella tavalla jos sosiaaliset taidot olisivat edes hitusenkaan paremmat. Perimmiltään hänen ajatuksensa saattavat olla paljonkin parempia kuin se lopputulos, joka vastaanottavalle kuulijalle nykyisin keskimäärin välittyy.

Toinen merkittävä ongelma Lahtisen toimissa juontanee juurensa hänen pääkaupunkilaistaustaansa. Pelikenttä junnutoiminnassa on nimittäin siellä aivan toisenlainen kuin LPR:n kokoisessa kaupungissa ja syykin on nähdäkseni sangen yksinkertainen: täällä tarjokkaita ei vaan yksinkertaisesti ole niin paljoa että jokaisen lähtevän/lopettavan juniorin tilalle olisi aina tulossa joku toinen tai jopa useampia.

Ei meillä jumalauta ole varaa menettää yhtään junnua tai varsinkaan luokitella heitä jo 12-13 vuotiaina siten ketkä voi suosiolla lopettaa jos homma ei maistu nykyisillä ehdoilla. Paska putoaa rattaista joo, mutta sitä jakoa kuka on paska ja kuka ei on ihan totaalisen älytöntä tehdä liian nuoressa iässä. Tätä ideologiaa olin itse todistamassa erittäin läheltä viime vuoden keväällä jolloin -89 ikäluokan joukkueita jaettiin uudelleen (itse asiassa just se jako kirvoitti mua avaamaan sen aiemman ketjun).

Referoin lyhyesti tilannetta, vaikka tikulla silmään -ideologia jyskyttääkin hiukan takaraivossa. Silloinen vastuuvalmentaja toisessa -89 jengissä vastusti suht tasavahvojen joukkueiden jakamista pelaajien mukaan parempaan ja huonompaan. Riski siitä, että suuri osa huonompaan joukkueeseen jääneistä pojista vähitellen menettäisi motivaationsa ja lopettaisi pelaamisen oli Peten mukaan liian suuri. Lahtisen kommentti tähän oli siis ykskantaan se, että "mitä sitten, ei me huonoilla pelaajilla mitään tehdä". Ja tuolloin pojat olivat siis 13-vuotiaita.

Junnut kuitenkin kehittyvät aivan eri aikoihin, ja juuri murrosiässä kehityspyrähdykset vaihtelevat todella paljon. Yksittäiset pojat kehittyvät eri aikoihin, ja 13-vuotiaana erittäinkin lupaavana juniorina pidetty pelaaja voi tasoltaan vajota myöhemmässä vaiheessa (esimerkkejä löytyy SaiPastakin...), tai jostain muusta syystä lopettaa kiekkoilun -itse asissa syitä tähän voi olla ties kuinka monia. Ja vice versa, jätkä kuka on täysin "rivijannu" tai jopa huono voi muutamassa vuodessa murrosikäisenä nostaa tasoaan todella radikaalisti. Olen ilokseni todistanut sivusta tällaisiakin tapauksia vuosien varrella aika monia.

Eli summa summarum junioreiden osalta: pikkuseuralla ei ole varaa sanoa että me ei huonoilla junnuilla tehdä mitään! Lopettavien poikien tilalle ei ole tulossa jonossa uusia tulokkaita kuten pääkaupunkiseudulla taikka esimerkiksi Turussa. Junioripyramidi on pidettävä pohjaltaan mahdollisimman levenänä jotta kaikki potentiaali on käytössä. C-, B- ja A-junnuissa pitäisi olla jengi SM-sarjassa se on totta, mutta liian sokeasti hyvien pelaajien suosimiseen pohjautuva tyyli toimii pitkässä juoksussa pikkuseuraa vastaan. Kyllä esimerkiksi peruskoulun jälkeen ne pelaajat alkavat erottua ketkä panostavat kiekkoon ja monella into pelaamiseen muuten vaan latistuu tuossa iässä. Mutta SaiPan ei oma-aloitteisesti pitäisi potkia pois ketään nuorta junnua taikka antaa millään tavoin implikaatiota moisen ajatuksen suotavuudesta tai edes sen osittaisesta hyväksyttävyydestä. Meillä ei yksinkertaisesti junnujen määrä riitä siihen ja piste.

Sitten toisena osa-alueena toiminta ja yhteistyö juniorivalmentajien kanssa. On rikkaus pikkuseuralle jos sillä on innostuneita ja asiantuntevia valmentajia mukana junioritoiminnassa. Itse asiassa tämä mun mielestäni on pitkällä aikavälillä koko seuran toiminnan elinehto. Vain siten taataan toiminnan jatkuvuus ja yksittäisen junioreiden nousu miesten liigajoukkueeseen edellyttäen että on pelaajia mitä valmentaa.

Meillä ei ole yksinkertaisesti varaa menettää ketään sellaista kaveria jolla on asiantuntemusta kiekosta ja joka haluaa seurassa valmentaa. Katkerin esimerkki tällaisesta on tapaus Tase. Henkilökohtaisesti mä kunnioitan Tasea erittäin paljon niin valmentajana kuin yksittäisenä henkilönä kaukalon ulkopuolellakin. Tase teki 1.5 vuoden aikana -89 ikäluokassa kerrassaan loistavaa työtä poikien kanssa, sitä oli suorastaan ilo seurata kaukalon laidalta. Moni varmasti muistaa lähimenneisyydestä tilanteen kun B-junnujen otteet eivät olleet sitä mitä piti ja Lahtinen hälytti Tasen -89 joukkueesta pelastamaan tilannetta. Lahtisen mielestä liian nuorella joukkueella oli liian hyvät valmentajat. No joo, jotenkin ymmärrän sen että tuossa tilanteessa jotain piti tehdä ja Tasella ainakin meriittejä oli.

Lahtinen olisi tämän jälkeen halunnut Tasen jatkavan vanhempien junnujen kanssa, vaikka Tase ilmoitti haluavansa keskittyä nuorempaan ikäluokkaan perhesyistä. Tasella on pienet lapset kotona ja esim. -89 ikäluokan (tms) kanssa toimiminen olisi jättänyt hänelle vähemmän ammattimaisena hommana enemmän vapaa-aikaa perheen kanssa. Lahtinen ei tähän suostunut ja seuraus on se, että tällä kaudella Tase ei valmenna mitään joukkuetta SaiPassa.

Siis jos meillä on rosterissa kaveri kuka on valmentanut A-juniorit suomen mestareiksi ja hän haluaa perhesyistä valmentaa nuorempaa ikäluokkaa niin sellaista ammattitaitoista kaveria tuollaisilla näytöillä ei jumalauta sössitä seuran toiminnan ulkopuolelle väkisin, ei SaiPalla helvetti sentään ole varaa siihen! Kunhan pidetään kaveri toiminnassa mukana ja jos hän haluaa keskittyä nuorempiin niin so be it. Ei se ikuista ole. Näillä valmentajien palkoilla yksilön toiveita ei dissata tosta vaan jos kaverilla on ammattitaitoa keskiverto-junnu-isää enemmän ja muutenkin intoa olla seuran toiminnassa mukana. No, toivottavasti Tase vielä jatkossa nähdään tositoimissa, mä ainakin henkilökohtaisesti toivon sitä, valmentaa Tase sitten mitä jengiä tahansa SaiPassa.

Ja toinen -89:en entinen valmentaja Pete ei myöskään ole enää SaiPan junioritoiminnassa mukana mitenkään. Ja hänellä on paperit kasvatustieteestä, alan ammattilainen siinä mielessä ja tulee erittäin hyvin nuorten kanssa toimeen. Mutta sukset on ristissä Lahtisen kanssa viime kevään jälkeen eikä halua ole vallitsevassa tilanteessa tulla takaisin. Ja kyse ei ole siitä etteikö Peteä kiinnostaisi nuorten valmentaminen SaiPassa tai etteivätkö esim. junnujen vanhemmat ottaisi Peteä avosylin takaisin anytime.

Eli koko tän romaanin voisi tiivistää siihen, että junioitoimintaan on tullut Lahtisen myötä hyviä ajatuksia oikeaan suuntaan, mutta rapatessa on roiskunut ihan liikaa. SaiPa on pikkuseura ja toiminta lähtee liikkeelle täysin erilaisista lähtökohdista kuin pääkaupunkiseudulla. Lahtinen ei ole ainoa joka linjauksista vastaa, vaan nimenomaan valmentajat ja joukkueenjohto eri ikäkausijoukkueissa toteuttavat käytännössä näitä ajatuksia, heidän vastuutaan ei pidä väheksyä taikka kaataa kaikkea scheissea Lahtisen niskaan. Tasen ja Peten olen vaan maininnut esimerkkeinä koska heidän toimintaansa olen itse menneinä vuosina läheltä seurannut. SaiPalla on monia muitakin hyviä valmentajia remmissä mukana (ekana tulee mieleen esimerkiksi Lohkon Timo) ja se on ennenkaikkea vahvuus seuralle. Toivottavasti näin myös jatkossa.

Mutta oma-aloitteisesti ei pidä asioita ryssiä varsinkaan pikkuseuran junioritoiminnassa jos virheet ovat kohtuullisella effortilla korjattavissa ja muutokset esimerkiksi yksittäisten henkilöiden toimintatavoissa mahdollisia. Hinta joka junioritoiminnan hölmöilystä maksetaan muodostuu pikkuseuralle pidemmällä aikavälillä tutkisteltuna aivan liian korkeaksi.

PS. Mun mielestä tämä on aihepiiri, josta tällaisella foorumilla voidaan avoimesti keskustella ja perusteltua rakentavaa krittiikkiä on lupa esittää korrektilla tavalla.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Haba, kerrassaan upea kirjoitus sinulta. Olen nyt kiireinen ja pian lähdössä Areenalle, joten en ehdi pidemmälti kommentoimaan sitä. Luen kirjoituksesi myöhemmin ajatuksella uudestaan läpi ja vastaan sitten omiakin mietteitäni. Tämä aihe ansaitsi ehdottomasti oman ketjun, sillä juniorikoneisto on pikkuseurassa niin suuressa roolissa, että sen rattaissa ei saisi olla soraa.
 

heebo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Saipa
Loistava kirjoitus Haba, vaikkakin kohta varmaan taas joku (Jubomir) sylkee mun silmille mun omien ajatusten puutteesta...

Siis jos meillä on rosterissa kaveri kuka on valmentanut A-juniorit suomen mestareiksi ja hän haluaa perhesyistä valmentaa nuorempaa ikäluokkaa niin sellaista ammattitaitoista kaveria tuollaisilla näytöillä ei jumalauta sössitä seuran toiminnan ulkopuolelle väkisin, ei SaiPalla helvetti sentään ole varaa siihen!

Toinen tällainen herra, jolla varmasti on annettavaa Saipan juniorityölle on Väätämöisen Anttu, joka ei myöskään tule toimimaan Saipan organisaatiossa Lahtisen aikaan...

Tuosta Lahtisen käyttäytymisestä löytyy ulkopuolelle hirveitä esimerkkejä...mm. viime vuoden jäävuorojen kanssa herra sai poltettua melkoisen monen ihmisen hermot omistaessaa luonnollisesti koko Lappeenrannan jäähallitoiminnan..., vaikkakin minulla on sellainen käsitys tästäkin asiasta, että Lahtisella ei pitäisi olla päätäntävaltaa kuin Saipan seuran sisäisistä jäävuoroista...

Ettei tää mene ihan puhtaaksi morkkaamiseksi niin todettakoon että Lahtisella on monia hyviä ajatuksia ja hän on tuonut pestinsä aikana monia positiivisia muutoksia seuran toimintaan

On pakko kyllä myöntää, että herra on saanut positiivistäkin aikaan, mutta sopisi ehkä paremmin jonkinlaiseksi koordinaattoriksi, tai vastaavaksi ettei hänen tarvitsisi olla junioreiden kanssa missään tekemisissä henkilökohtaisesti...


SaiPalla on monia muitakin hyviä valmentajia remmissä mukana (ekana tulee mieleen esimerkiksi Lohkon Timo) ja se on ennenkaikkea vahvuus seuralle. Toivottavasti näin myös jatkossa.

Yksi valmentaja, joka on ansainnut minun kiistattoman kunnioituksen on Jukka Tanskanen, joka on tehnyt loistavaa työtä sekä 87, että 89 ikäluokkien kanssa...
 

Haba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, HIFK
Viestin lähetti ElBimbo
Habahan höpötti kuin viime keväänä.

Niin eipä asia viime keväästä ainakaan parempaan suuntaan ole muuttunut ja aihe on akuutti juttu mielestäni edelleen -niin kauan kunnes parannuksia saadaan aikaan. Sitä edellistä avaamaani ketjua en enää missään nähnyt, loppuosaa sun viestistäsi en sitten oikeastaan tajunnutkaan.

Hiukan vielä tosta ikä-asiasta lisää. Sen mä voin sanoa ihan suoraan, että omasta mielestäni Lahtisen näkemys siitä, että jo 11-12 vuotiaana pitää peliajan suhteen suosia hyviä pelaajia ja liian nuorena tehdä jakoa hyvien ja huonojen junnujen välillä on aivan totaalisen perseestä -ja todella vaarallinen seuran kannalta pitkässä juoksussa. Perusteluja on kattavammin tuossa edellisessä postauksessani, mutta täsmennän sen verran, että tuossa iässä pitää huomioida lisäksi vielä harrastus-aspekti: SaiPan pitää tossa iässä tarjota jokaiselle jääkiekosta kiinnostuneelle nuorelle juniorille (joita ei pienessä kaupungissa ole koskaan liikaa) mahdollisuus pelata jääkiekkoa ja nauttia mukavasta harrastuksesta. Ei jokaisella tarvitse kiintää SM-liiga ja NHL silmissä vielä noin nuorena tai pitäiskö sanoa jopa noin pienenä. Kyllä ne prioriteetit iän mukana kehittyy. Pääasia että saadaan lajista kiinnostuneita mukaan seuran toimintaan ja innostumaan pelaamisesta.

Kaksikko Tase&Pete:n erimielisyydet Lahtisen kanssa taisivat muuten alkaa juuri siitä, että poikien ollessa 11-12 vuotiata käsky kävi peluuttaa parhaita enemmän. Tähän eivät herrat suostuneet vaan halusivat jakaa peliajan tasaisesti kaikkien kesken ja lisäksi ottaa joukkueeseen mukaan kehittymään poikia, jotka oli toisesta ikäkausijoukkueesta raakattu liian huonoina pois -antamatta edes kunnollista näyttömahdollisuutta.

mirasane, luen mielelläni mietteitäsi aiheen tiimoilta kunhan pääset rauhassa päätteen ääreen.

EDIT: pieni tarkennus
 
Viimeksi muokattu:

heebo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Saipa
Hiukan vielä tosta ikä-asiasta lisää. Sen mä voin sanoa ihan suoraan, että omasta mielestäni Lahtisen näkemys siitä, että jo 11-12 vuotiaana pitää peliajan suhteen suosia hyviä pelaajia ja tehdä jakoa hyvien ja huonojen junnujen välillä on aivan totaalisen perseestä.

Tämä se on varmasti se mikä aiheuttaa eniten närää hallilla...ja Lahtisen mentaliteetti, että jos näyttää siltä, että pelaaja ei ole viimeistään 12 -vuotiaana kypsän oloinen pelaaja, niin voi senkin harrastuksen lopettaa jo siinä vaiheessa, vaikka tykkäisi lajista miten paljon...
Ja pitää myös muistaa ettei noin nuorilla pojilla jääkiekon pelaaminen ole todellakaan vielä verenmaku suussa treenaamista ja pelaamista...ainakaan toivottavasti...vaan kyllä siihen väkisin tulee vielä mukaan kavereiden kanssa mukava puuhastelu ja muutenkin yhdessä oleminen...

Itse olen myös kesätreeneissä kerran todistanut vastuuvalmentajan sanat "sinusta ei koskaan tule jääkiekkoilijaa..." jatkoa en muista mutta jatkui samaan malliin...asia johti siihen, että ao. herra sai pojan itkemään siinä koko joukkueen silmien edessä ja varmisti näin ollen totaalisen nöyryytyksen kyseiselle nuorelle, joka johti sitten myös yllättäen lopettamiseen näiden treenien jälkeen...

Tuossa yhden edustuksen joukkueen pelin aikaan juttelin erään tutun kanssa ja tämä keskustelu palautti uskoa jotenkin lappeenrannan nuorison mahdollisuuteen harrastaa jääkiekkoa...
Lahtinen oli yrittänyt myös käydä (yllätys yllätys) hämmentämässä kyseisen herran valmentaman joukkueen kopissa/treeneissä... Tästä seurauksena kyseistä ikäluokasta kerättiin halukkaat pojat ja perustettin Pepon alle uusi juniori joukkue...
 

sputnik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Viestin lähetti heebo
Tämä se on varmasti se mikä aiheuttaa eniten närää hallilla...ja Lahtisen mentaliteetti, että jos näyttää siltä, että pelaaja ei ole viimeistään 12 -vuotiaana kypsän oloinen pelaaja, niin voi senkin harrastuksen lopettaa jo siinä vaiheessa, vaikka tykkäisi lajista miten paljon...
Ja pitää myös muistaa ettei noin nuorilla pojilla jääkiekon pelaaminen ole todellakaan vielä verenmaku suussa treenaamista ja pelaamista...ainakaan toivottavasti...vaan kyllä siihen väkisin tulee vielä mukaan kavereiden kanssa mukava puuhastelu ja muutenkin yhdessä oleminen...

Itse olen myös kesätreeneissä kerran todistanut vastuuvalmentajan sanat "sinusta ei koskaan tule jääkiekkoilijaa..." jatkoa en muista mutta jatkui samaan malliin...asia johti siihen, että ao. herra sai pojan itkemään siinä koko joukkueen silmien edessä ja varmisti näin ollen totaalisen nöyryytyksen kyseiselle nuorelle, joka johti sitten myös yllättäen lopettamiseen näiden treenien jälkeen...



Puhut asiaa Heebo. Asiahan olut näin jo n. 15 vuotta, voin myös itse osittain yhtyä puheisiisi. Olin itse aktiivisesti mukana jääkiekkotuomaritoiminnassa ja puhalsin -90 luvun vaihteessa paljon junnujen pelejä mutta lopetin ko. "harrastuksen". Ja syy oli se että en kestänyt ns. valmentajien / huoltajien toimintaa ( olivat varmasti 90% pelaajien isiä) vaihtoaitiossa ym. Oli nimittäin melkoista työskennellä tuomarina jos satuit puhaltamaan jäähyn kultapojulle kenen isä oli valmentaja kyllä sai korvat punaisena kuunnella vaikka mitä ja 10 - 12 vuotiaat pojat katselevat vierestä miten isi/valmentaja keskustelee tuomarinkanssa. Olen monesti miettinyt kumpihan on pahempipaikka harjoitushalli junnupeli kaukalon laidalla kourallinen pelaajien vanhempia vai sm-liiga peli. ????
 

Haba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, HIFK
Viestin lähetti heebo
Tämä se on varmasti se mikä aiheuttaa eniten närää hallilla...ja Lahtisen mentaliteetti, että jos näyttää siltä, että pelaaja ei ole viimeistään 12 -vuotiaana kypsän oloinen pelaaja, niin voi senkin harrastuksen lopettaa jo siinä vaiheessa, vaikka tykkäisi lajista miten paljon...

Niin, tämähän on nuorten poikien kannalta todella ikävää ja voi johtaa kurjiin tilanteisiin kuten tuossa on kuvattukin. Ei mua kuitenkaan ensimmäisenä huoleta se, että poikia surettaa tai että närää aiheutuu vanhempien keskuudessa tosta peluuttamisesta, ne on tavallaan sivuseikkoja vaikkakin todella ikäviä sellaisia. Toivottavasti kukaan ei käsitä tätä väärin, kaikilta tollaisilta ilmiöiltä pitäisi koettaa välttyä jos suinkin mahdollista.

Ennenkaikkea mua itseäni arveluttaa ja ihmetyttää se tosiasia taustalla, että tolla tietoisella liian aikaisella valintapolitiikalla pienennetään ja kavennetaan vapaaehtoisesti junioripyramidin perustaa. Just se on vaarallista pienessä kaupungissa pikkuseuralla ja siinä on lisäksi pirusti negatiivisia sivuvaikutuksia joita ei todellakaan tarvittaisi.
 

Haba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, HIFK
Silläkin uhalla että tää ketju muotoutuu mun monologiaksi palaan pienen hiljaiselon jälkeen asiaan. Löysin nimittäin kirjoituspöydän laatikoita siivotessani SaiPan tiedotteen joka on ilmeisesti jokin aika sitten jaettu junioreille. Koska olen kiitollisesti influenssan kourissa jumissa sisätiloissa ajattelin forwardoida tiedotteen myöskin tänne ja naputtaa muutamia ajatuksiani siitä.

________________________________________________

Tiedote 19.12.2003

A, B, ja C nuoret 2004 ->

Valmennusorganisaatio jatkaa seurantaa ja valmistautumista tulevaisuuden haasteisiin. Käytännössä tämä tarkoittaa kevätkaudella 2004 pelaajien edesottamusten tarkempaa kartoittamista ja harjoittelun tehostamista.
Tulevaisuuden harjoitteluryhmät jaetaan pelaajien pelitaitojen, harjoittelumotivaation sekä urheilullisen kehitysvaiheen perusteella.

86 syntyneet pelaajat siirtyvät seuraavalle kaudelle A-nuoriin ja 88- ja 87 –syntyneet pelaajat sijoittuvat pääasiassa B nuorten kahteen joukkueeseen (B ja Bteam).

89 syntyneet pelaajat muodostavat C nuoret ja Cteam ryhmät yhdessä 90-syntyneiden pelaajien kanssa.

Seurannan ja harjoittelun perusteella, pelaajalle pyritään löytämään oikea ryhmä pelata ja harjoitella kykyjensä ja innokkuutensa mukaisesti.

Valmennuksen seurannan toteuttajina toimivat seuran valmennuspäällikkö sekä A,B, C ja D-ikäluokkien valmentajat.

”Ei ole huonoa tuuria. On vain liikaa odotuksia liian vähällä työllä… ”

Terveisin
Mikko Lahtinen
Valmennuspäällikkö
SaiPa ry

_________________________________________________


Yleisesti ottaen on mielestäni hyvä että tällainen on ylipäätään organisaation taholta tehty. Tikulla silmään, mutta esimerkiksi viime kevääänä vastaava asiahan jäi kokonaan virallisesti tiedottamatta ja poikien jako muutenkin hoidettiin monessakin mielessä erittäin huonosti ellei jopa surkeasti –eikä pelkästään yhdessä jengissä. Paskaa taisi sataa niskaan sekä valmentajille että seuralle ja opiksi otettiin. Siinä mielessä tärkeä parannus joskin totaalisen välttämätön sellainen.

Perusidea on ihan jees, ja se on myös ilmaistu pelkistetyn asiallisesti. Hiukan rohkaisempaa viestiä olisi kuitenkin ehkä voinut välittää ja varsinkin toi viimeinen lainaus kuvastaa hyvin sitä, että ajatus Lahtisen sanojen takana on valitettavan usein ihan toinen kuin se mitä hän todellisuudessa kenties tarkoittaa (tosin hänhän on aiemmin monestikin todennut ääneen sen perusidean että huonoilla pelaajille SaiPa ei tee mitään jne). Joku kynäniska voisi jopa tulkita ton lainauksen jonkunasteisena ylimielisenä vittuiluna koska saman asian jota sillä tarkoitetaan olisi voinut ilmaista paljon korrektimminkin, esim. ”muista että vain kova säännöllinen työnteko vie menestykseen” tms…. no joo.

Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että tää on selkeä viesti seuran johdolta junioreiden vanhemmille ja ennenkaikkea kaikille viestin tarkoittamille junioreille –myös nuoremmille. Strategisesti erittäin iso linjaus tärkeälle kohderyhmälle. Sen takia ainakin mä olisin Lahtisen asemassa hiukan huolellisemmin muotoillut sanani, pienilläkin asioilla voi tällaisessa asiayhteydessä välittää viestiä jopa pirullisen tehokkaasti koska kohderyhmä on niin laaja ja merkityksellinen. Ainakin yritysmaailmassa koulunsa käynyt ajattelisi vastaavassa tilanteessa todennäköisesti jotakuinkin noin.

Mutta anyway, hyvä että jotain tiedotettiin ja mielenkiintoista nähdä miten tätä seurantaa keväällä käytännössä toteutetaan. Mun mielestä joukkuiden valmentajilla on kova vastuu tässä mielessä, miten he jakavat pojat eri jengeihin ja kaikki siihen liittyvä toiminta jne. Mä kiinnittäisin lisäksi huomiota ennenkaikkea siihen, että kenellekään pelaajalle ei välitetä ”sua ei täällä tarvita” –viestiä kuten viime keväänä. Eli jako ei suinkaan mene akselilla hyvät ja huonot pelaajat vaan ne, ketkä innokkaana pelaavat SM-sarjaa ja ne, joiden on vielä panostettava työntekoon entistä enemmän.

Vieläkin tärkeämpi aspekti on mielestäni se, että seurannan avulla toivottavasti myös annetaan alemmassa sarjassa pelaaville mahdollisuus nousta mukaan toisen jengin treeneihin ja matseihin mikäli otteissa tapahtuu riittävästi kehitystä –ja päinvastoin. Eli vaikka aloittaa kauden huonommassa jengissä ei se automaattisesti tarkoita että siellä joutuu pelaamaan koko kauden jos tekee duunia ja osoittaa kehittymistä. Tää pitäisi infota myös selkeästi pojille kannustimena ja valmentajien täytyy pystyä noudattamaan tehtyä linjausta käytännössä. Kehitystä tapahtuu eri yksilöillä eri aikoina kuten on todettu ja ainakin mun mielestä mahdollisimman monta poikaa täytyy pitää remmissä mukana, pelaavat he sitten liigaa tai jossain alemmassa sarjassa. Haastava tilanne kaikenkaikkiaan.

Ja tää jakohan koskee suoranaisesti vain C-, B-, ja A-junnuja, eli se miten nuorempia ikäluokkia peluutetaan ja mahdollisesti jollain tavalla jaotellaan on ihan oma kysymyksensä.

Onko jatkoajan lukijoista muut saaneet vastaavaa A4-tiedotetta himaan ja miten se on otettu vastaan?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös