Joukkue ei kiinnosta - miksi ostat tai et osta peliin lippua?

  • 83 565
  • 259

HokiHero

Jäsen
Näin opiskelijana pännii KalPan peleissä alennusryhmien lippujen hinnat. Istumapaikoille ei aleryhmät saa mitään etua ja seisomaankin hinta on 8€. Ongelma korostuu etenkin kun koitan saada kavereita lähtemään peliin mukaan ja sellaiselle vähemmän seuraavalle se istumalipun hinta on suuri tai voisi sanoa jopa ratkaiseva kynnys lähteä peliin.

3 vuotta tampereella asuneena voin kokemuksesta sanoa, että siellä sai kaverin peliin milloin tahansa kun aleryhmät pääsivät istumaan riveille 1-4 sillä samalla 8 eurolla. Tuollainen 12€ (suunnilleen vastaavat paikat) ero istumapaikkojen hinnassa on opiskelijalle kuitenkin merkittävä asia ja varmasti moni jättää tulematta peliin tuon takia, itseänikin kirpaisee huomattavasti enemmän maksaa lipusta 20€ kuin 8€.

Nuoret ovat niitä tulevia faneja, joita etenkin tulisi innostaa peleihin ja tällä hetkellä se ei kyllä toteudu sillä, että kerran kaudessa järjestetään joku opiskelipeli.
 

BooRadley

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos oikeasti haluaisi keskittyä ainoastaan siihen kysymykseen, missä ovat ne katsojat, jotka tällä hetkellä puuttuvat yleisöstä, tulisi tarkastelu aloittaa siitä, ketä nämä puuttuvat katsojat ovat. Ovatko kadonneet katsojat perheitä, opiskelijoita, eläkeläisiä..Kun tuon ryhmän on saanut profiloitua, silloin voisi keskittää markkinointia kyseiselle ryhmälle. No joo, täällä keskustellaankin enemmän joukkueen kiinnostavuudesta, ei ratkaisuista siihen miten halliin saataisiin porukkaa..

Tässä ollaan mielestäni nyt asian ytimessä, koskien mitä tahansa liiketoimintaa. Eli ensimmäinen, mitä minkä tahansa firman pitää tehdä on määritellä se, keitä ovat asiakkaat - ja toisaalta keitä ne eivät ole. Sen jälkeen voidaan alkaa miettimään, miten tämä valittu ryhmä tavoitetaan.

Toimiston pitäisi hiljalleen tajuta, että nyt olemme tekemisissä elämys-/tapahtuma-/viihdebisneksen kanssa, ei jääkiekkobisneksen. Tämä jo ihan sillä perusteltu, että kuinka hyvää bisnestä lätkä maassamme on. Tämä pitäisi mielestäni huomioida kaikessa tekemisessä, ennakkomarkkinoinnista itse ottelutapahtumaan.

Tuossa August edellä hetti idean valoshowsta hallin pihalle pelipäivinä, tämä olisi erinomainen ja vieälä edullisesti toteutettava ajatus. Itse asun melkein hallin vieressä, ja pelipäivinäkin tuolla kohdalla Kuopiota on pimeä läntti. Siis wtf!? Valot pyörimään ja musiikki soimaan pihalle. Lisäksi joukkueen pitäisi näkyä kaupunkikuvassa ihan kunnolla, kuka voi tällä hetkellä rehellisesti väittää että KalPa kaupungilla näkyy? Tapahtumarkkinointi ei missään nimessä ole helppoa, mutta itselläni on sellainen fiilis, että tällä hetkellä sitä ei oikeastaan edes yritetä. Luulisi S. Kapasellakin olevan ideoita vuosikaudet suuren veden toisella puolella asuneena, siellä kun osataan tämä urheilutapahtumien myyminen ja markkinoiminen tapahtumana ja showna. Sami voisikin houkutella nyt vaikka jonkin Flyers -organisaatioon kuuluvan promoottorin jeesaamaan Kuopioon työsulunajaksi. Antaa muiden hankkia änäriapuja pelaajistoon, otetaan meille toimistolle!
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Toiseksi parasta mitä voisi tapahtua, olisi "isännän paluu taloon". TPS-osion puolella nimittäin huudetaan jo potkuja Virralle. Toisi myöskin yleisöä, ja kiinnostus kasvaisi huimasti. Olisihan se samalla myös organisaatiolle oiva tilaisuus korjata virheensä.

Tässä taloustilanteessa ei ole oikein käyttöä valmentajalle, joka kinuaa ja saa useita puolustajia suorilla kahden vuoden sopimuksilla ja neljän kuukauden päästä haluaa ostaa samat ukot ulos, kun meno ei heti miellyttänytkään.
 

Yläpöysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KPT, Leijonat, Huuhkajat, Liverpool
Täällä on heitelty ilmoille tosi hyviä ajatuksia kiinnostuksen lisäämiseksi joukkuetta kohtaan. Omalta kohdaltani analyysini kallistuu tuohon, mitä jo täällä onkin esitetty. Eli viime kevään sukellus löi ilmoja pois myös faneilta. Taustalla on myös sitä edellisen kevään kilven murtuminen liian aikaisin - valuvika?

Tähän päälle ovat tulleet pelaajamuutokset ja valmentajakuviot...ilmat pois, ja tämä ei ollut maksettu mainos. Tosiasia on se, että KalPasta on keskusteltu omissa yhteisöissäni tänä syksynä huomattavasti vähemmän kuin mihin on viime vuosina tottunut.

Jostain syystä tuo hehkutus kaikkien aikojen nimekkäimmästä joukkueesta ei ole muuttunut lihaksi kiekkorahvaalle, jollaiseksi itsenikin luen. Historian kummuista nousee varjona mieleen kauden 1991-92 siihen mennessä kallein joukkue. Tuli Pekka Tirkkonen ja etenkin Jarmo Kekäläinen, mutta joukkue ei kiinnostanut enää yleisöä, loukkaantumiset vaivasivat, joukkueen parhaimpien pelaajien joukkoon nousi tulevaisuuden lupaus S. Kapanen ja lopulta kausi päättyi jäämiseen pleijareiden ulkopuolelle. Alkutahdit taloudelliselle sukellukselle oli otettu. Deja vu?

Vaan parasta mainosta yleisölle on voittava joukkue ja siinä mielessä tämä ilta oli taas askel eteenpäin. Kuten oli tavallaan myös tuo Ässät-peli. Yksi tärkeimmistä viesteistä noista peleistä on ollut (kuvaavaa kyllä, etten ole ollut itse noita katsomassa, myönnän), että Koskiseen on voinut nojata. Juuri häneen symboloitui koko joukkueen sulaminen viime keväänä.

Savolaisesta sielunmaisemasta on vaikea sanoa mitään varmaa, mikä sitä kääntelee. Vaan siitä olemme täällä ilmeisen yksimielisiä, että herätyskellojen on pitänyt jo soida toimistolla, kuten se on päivän lehden mukaan tehnytkin. Tsemppiä siis sinne, jäitä hattuun taloudellisten riskien kanssa ja ehkä allekirjoittanutkin ilmojen kylmetessä ehtii vääntäytyä sinne, mikäs sen paikan nimi nyt Niiralan montun jälkeen olikaan, kun sekkiin mäntiin muuttamaan.
 

Iggy12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Sharks, Flyers, KalPa, Jarome Iginla
Viime pelissä oli hitusen yli 3500 yleisöä ja KalPalla on koko sm-liigan huonoin yleisökeskiarvo. Jos sama tahti jatkuu niin ennen pitkään toimiston pakkoratkaisu tulee olemaan Salmisen ja Kuparisen myyminen Venäjälle, että saadaan taloudelliset tappiot kuitattua ainakin tältä kaudelta. Se toki merkitsisi sitä, että mestaruusmahdollisuudet samalla menisivät jos kahdesta arvokkaimmasta pelaajasta luovuttaisiin. Toki KHL-joukkueita ei taida tällä hetkellä kiinnostaa sm-liigan pelaajat, kun NHL-miehiä on tarjolla jonoksi asti. Sitten kun NHL:n lakko päättyy niin KHL voi aloittaa ryöstökalastuksen muualta Euroopasta. Tuo oli vain omaa pohdintaani, mutta hiukan pelottaa, että tuohon joutuu päätymään mikäli yleisökeskiarvot eivät ala nousemaan. Samalla Salmisen ja Kuparisen myyminen toisi pienen tyhjiön KalPan tulevaisuuteenkin, sillä tämän kauden jälkeen ovesta voi astella pois Sami Kapanen, Jukka Hentunen ja Tommi Miettinen. Mistä sitten korvaajat?
 

KalPan toveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eilinen peli oli hyvä ja tunnelma kokonaisuutena hallilla jopa kiitettävä. Avainsana tähän tunnelman nousuun oli taisteleva joukkue.

Ennen peliä yle Yle puheella toimittajat juttelivat KalPan yleisömäärästä ja joukkueen kiinnostavuudesta. Ylen toimittaja oli ennen pelia haastatellu Kuivalasta, joka oli luonnollisesti ymmällään ja pettunyt yleisömäärään. Haasttelussa Kuivalainen oli kertonut kuinka KalPan taholta oltiiin oltu yhteydessä yhteistyökummppaneihin ja kysytty, onko KalPa toiminut jotenkin väärin? Yhteistyökumppanit olivat vastanneet, että mitään ette ole väärin tehneet.

Positiivista tässä on se, että toimistolla on edes jonkin verran nöyryyttä tilannetta kohtaan, mutta vastaavasti asetelma, jossa Kapanen kysyy joltain toiselta pikkutakkimieheltä vikoja toiminnasta ei ole täysin objektiivinen. Minua kiinnostaisi tietää, miten KalPa aikoo selvittää tyytymättömien ihmisten mielipiteitä ja vastaavasti toimimaan sen palautteen mukaan.

Pinnat kuitenkin joukkueelle (toimistolle?) siitä, että pelaajat tervehtivät yleisön ennen ottelua. Siitä tuli hyvä mieli. Jos nyt pystyisin netin kautta kausikortin ostamaan, ostaisin jo pelkästään tuon eleen johdosta vastaeleenä.
 

Kalikankosto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eilinen peli oli hyvä ja tunnelma kokonaisuutena hallilla jopa kiitettävä. Avainsana tähän tunnelman nousuun oli taisteleva joukkue.

Ylen toimittaja oli ennen pelia haastatellu Kuivalasta, joka oli luonnollisesti ymmällään ja pettunyt yleisömäärään. Haasttelussa Kuivalainen oli kertonut kuinka KalPan taholta oltiiin oltu yhteydessä yhteistyökummppaneihin ja kysytty, onko KalPa toiminut jotenkin väärin? Yhteistyökumppanit olivat vastanneet, että mitään ette ole väärin tehneet.

Positiivista tässä on se, että toimistolla on edes jonkin verran nöyryyttä tilannetta kohtaan, mutta vastaavasti asetelma, jossa Kapanen kysyy joltain toiselta pikkutakkimieheltä vikoja toiminnasta ei ole täysin objektiivinen.

Pinnat kuitenkin joukkueelle (toimistolle?) siitä, että pelaajat tervehtivät yleisön ennen ottelua. Siitä tuli hyvä mieli. Jos nyt pystyisin netin kautta kausikortin ostamaan, ostaisin jo pelkästään tuon eleen johdosta vastaeleenä.

Tämä lainaamani viesti on asiaa alusta loppuun, joten lainauksen lyhentäminen oli vaikeaa.

Tunnelma hallissa yläparvelta aistittuna erittäin hyvä ja KalPan otteista jotenkin paistoi kova yritys ja raataminen voiton eteen. Läpsyttimet lisäsivät ääntä halliin, joten kai ne on hyväksyttävä kannustuksen apuvälineeksi, vaikka moni ei niistä tykkää ollenkaan.

Tuosta Kuivalaisen haastattelusta sen verran, että mielestäni on hyvä kysellä yhteistyökumppaneilta mielipidettä mm. yleisökatoon, koska se luo viestiä siitä, että toimisto yrittää ja haluaa pitää tärkeät yhteistyökumppanit tiiviisti mukana toiminnassa.

Tuo pelaajien tervehdysjuttu pääsi minulta menemään ohi, mutta kuulostaa hyvälle. Toivottavasti tuota jatketaan lauantaina.

Eikö mennä porukalla hakemaan kausikortit ihan toimistolta? Muita kiinnostuneita? Tukea se on pienikin tuki! :)
 

Dängleri

Jäsen
mutta vastaavasti asetelma, jossa Kapanen kysyy joltain toiselta pikkutakkimieheltä vikoja toiminnasta ei ole täysin objektiivinen. Minua kiinnostaisi tietää, miten KalPa aikoo selvittää tyytymättömien ihmisten mielipiteitä ja vastaavasti toimimaan sen palautteen mukaan.

Niin minuakin. Tuskin kai pikkutakkimiehillä on mitään valittamista, kun klubilla saa ruoat ja juomat, kahvit ja leivokset kylkiäisinä, ja sitä bisseekin saa hörppiä peliä katsellessa. Ja kun firmakin sattuu vielä kivasti maksaa koko lystin, niin vaikea kai siinä on mitään negatiivista seuran toiminnasta keksiä.

Eli jos halutaan selvittää miksi tavikset eivät peleissä käy, niin silloin paras tapa olisi jalkautua kaupungille ihmisten joukkoon, tehdä hieman syvällisempiä haastatteluja siellä, ja lyödä palkinnoksi ilmaislippu vaikka puolityhjillään olevaan päätykatsomoon.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei minun mielestäni yleisömäärä ole mikään itseiarvo vaan tärkeintä on että organisaatio saa tuloja maksimimäärän. Toki tunnelman luonnissa innokkaat katsojat auttavat ja oheismyyntikin kasvaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta nuo ilmais- tai alennusliput ovat aina kaksiteräinen miekka. Savolaiset velliperseet tottuvat noihin helposti ja pian täysihintaiset eivät mene kaupaksi entiseenkään tahtiin. Tämäkin on niin nähty 90-luvulla. Lisäksi jos sisään saadaan ihmisiä, joita itse peli ei kiinnosta, niin tuskin he tunnelmaakaan tuovat.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Eikö mennä porukalla hakemaan kausikortit ihan toimistolta? Muita kiinnostuneita? Tukea se on pienikin tuki! :)

Ei tähän kausikortin ostamiseen oikeasti mitään kaveriporukoita tarvita. Siitä vain menee toimistolle ja kantaa oman osansa yhteiseen pottiin. Ei tarvitse sitten myöhemmin KalPan pelailessa Suomisarjaa (tai vast.) kiikkustuolissa istuskellessa harmitella, ettei tullut osallistuttua ajoissa talkoisiin. Ei siis kannata vaipua dänglerien, kalpan toverien ja muiden Dana77:n mainitsemien "vellisten" tasolle keksimällä viikosta toiseen mitä "hauskimpia" tekosyitä kotiin jäämisiin ja kausikorttien ostamatta jättämisiin, vaan nyt kannattaa toimia. Vielä voi vaikuttaa.
 

Dängleri

Jäsen
Ei siis kannata vaipua dänglerien, kalpan toverien ja muiden Dana77:n mainitsemien "vellisten" tasolle keksimällä viikosta toiseen mitä "hauskimpia" tekosyitä kotiin jäämisiin ja kausikorttien ostamatta jättämisiin, vaan nyt kannattaa toimia. Vielä voi vaikuttaa.

Itse olen ainakin oman korteni jo kekoon kantanut, joten en nyt ihan täysin taas tuotakaan kommenttia ymmärrä. Vai meneekö se niin että jos keskustelee aiheesta, ja havannoi erilaisia näkökulmia, niin ne ovat automaattisesti kirjoittajan omia?
 

Kalikankosto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei tähän kausikortin ostamiseen oikeasti mitään kaveriporukoita tarvita. Siitä vain menee toimistolle ja kantaa oman osansa yhteiseen pottiin. Ei tarvitse sitten myöhemmin KalPan pelailessa Suomisarjaa (tai vast.) kiikkustuolissa istuskellessa harmitella, ettei tullut osallistuttua ajoissa talkoisiin.

Ei tarvita ei. Viimekaudella mulla oli kausikortti. Tälle kaudellekin piti hankkia, mutta siinä tulee vastaan se ongelma, että kaveri käy noin puolet kotimatseista katsomassa ja lipun osto viereiselle paikalle onnistui ainoastaan kahteen otteluun koko kauden aikana. Tietysti voi ostaa itselle myös sitten lipun, mutta sitten jää kausikortti käyttämättä. Irtolipuilla siis vielä toistaiseksi, mutta joka peliin kumminkin. Minulle KalPan kotipelien aikaan ei ole olemassakaan muuta vaihtoehtoa kuin monttu Niiralassa.

Tuo Suomisarjaan, Mestikseen tai Liigan häntäpään porukaksi päätyminen huolettaa. (Ei ole tietenkää tapahtumassa ihan hetkeen, mutta jos yleisöä ja sitä kautta rahaa ei saada lisää on tuo häntäpään liigaporukka nopeastikin tuttu paikka Kuopiolaisille.)
 

Haalariosasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei tarvita ei. Viimekaudella mulla oli kausikortti. Tälle kaudellekin piti hankkia, mutta siinä tulee vastaan se ongelma, että kaveri käy noin puolet kotimatseista katsomassa ja lipun osto viereiselle paikalle onnistui ainoastaan kahteen otteluun koko kauden aikana. Tietysti voi ostaa itselle myös sitten lipun, mutta sitten jää kausikortti käyttämättä. Irtolipuilla siis vielä toistaiseksi, mutta joka peliin kumminkin. Minulle KalPan kotipelien aikaan ei ole olemassakaan muuta vaihtoehtoa kuin monttu Niiralassa.

Juuri tuo ongelmahan kausikortissa on. Itse käyn peleissä vaimon, eri kaverien, työporukan, sukulaisten ym kanssa ja tällaisessa tilanteessa kyllähän se kausari hankaloittaa pelissäkäyntiä. Toimistolta kun kausarin jatkoa joskus aiemmin tarjosivat, kerroin ongelman mutta eipä tuohon vielä ilmeisesti ratkaisua ole olemassa.

Siitäkin huolimatta matseissa tulee käytyä ja veikkaan tai itseasiassa olen aivan varma että seuran kukkaroon kilahtaa paljon enemmän rahaa näin kun meinaan siinä samalla tulee retuutettua hallille rahvasta (viimekaudella arvio 20-30 henkilöä), jotka eivät sinne muuten varmaan eksyisi.
 

Dängleri

Jäsen
Juuri tuo ongelmahan kausikortissa on. Itse käyn peleissä vaimon, eri kaverien, työporukan, sukulaisten ym kanssa ja tällaisessa tilanteessa kyllähän se kausari hankaloittaa pelissäkäyntiä.

Tähän sama. Sen vuoksi itse just peräänkuulutin sitä, että noissa kausarimyynneissä kannattaisi tehdä jotain kamppanjaa, että kun ostaa kaksi viereistä, niin saa toisen vaikka puoleen hintaan. Uskoisin että moni ostaisi sen viereisenkin paikan, jotta voisi ottaa sen puolison, siskon/veljen, äidin/isän, kaverin tms. milloin kenetkin mukaan.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Juuri tuo ongelmahan kausikortissa on. Itse käyn peleissä vaimon, eri kaverien, työporukan, sukulaisten ym kanssa ja tällaisessa tilanteessa kyllähän se kausari hankaloittaa pelissäkäyntiä. Toimistolta kun kausarin jatkoa joskus aiemmin tarjosivat, kerroin ongelman mutta eipä tuohon vielä ilmeisesti ratkaisua ole olemassa.

Olisi siihen mahdollista kehittää ratkaisu, joka on muistaakseni tässäkin ketjussa jo mainittu. Eli kausikorttipaikan voisi myydä yksittäisiin peleihin ja hyvitys olisi käytettävissä vain hallin palveluihin eli palautuisi takaisin seuran kassaan. Ajatuksenahan tuo on erinomainen kaikkien osapuolten kannalta; kausikortin ostamisen kynnys madaltuu (ei haittaa jos muutama peli jää näkemättä), seura saa myydä paikan uudestaan pienellä voitolla ja hyviä paikkoja vapautuu muiden ostettavaksi. Tasapainoilua vaan vaatii löytää se sopiva hyvityksen määrä, että myyminen olisi todellinen vaihtoehto kausikortin lainaamiselle jollekin tutulle. Jos hyvityksen arvo olisi tyyliin munkkikahvien verran, niin luulenpa, että kovin moni ei täkyyn tarttuisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuo olisi hienoa jos tällainen palvelu järjestyisi. Oma ratkaisuni ongelmaan on ollut hankkia kaksi kausikorttia, toinen itselleni ja vieressä istujalle. Siihen hankin sitten istujan joka peliin. Onhan tuosta oma vaivansa, mutta kivempi on kaverin kanssa katsoa kuin itse. Näitä sitten tarvittaessa tasaillaan vieressä istuvien kausikorttilaisten kanssa puolin ja toisin.
 
Viimeksi muokattu:

KalPan toveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
. Ei siis kannata vaipua dänglerien, kalpan toverien ja muiden Dana77:n mainitsemien "vellisten" tasolle keksimällä viikosta toiseen mitä "hauskimpia" tekosyitä kotiin jäämisiin ja kausikorttien ostamatta jättämisiin, vaan nyt kannattaa toimia. Vielä voi vaikuttaa.

Viimeisen neljän kauden aikana olen ostanut seitsemän kausikorttia ja maksanut aition kerran. Viime kauden lopulla alkoi tulla mitta täyteen ja nyt sitten jätin kausarin ostamatta. Olen siis pyrkinyt vaikuttamaan osaltani aivan riittävästi. Minun puolesta jokainen saa kortin ostaa tai olla ostamatta. Minullakin on tähän oikeus. Ei se sen kummempaa ola.

Jos näitä juttuja ei kestä lukea, älä lue.
 

kaksyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Juuri tuo ongelmahan kausikortissa on. Itse käyn peleissä vaimon, eri kaverien, työporukan, sukulaisten ym kanssa ja tällaisessa tilanteessa kyllähän se kausari hankaloittaa pelissäkäyntiä. Toimistolta kun kausarin jatkoa joskus aiemmin tarjosivat, kerroin ongelman mutta eipä tuohon vielä ilmeisesti ratkaisua ole olemassa.
Eikös kausikortin voi saada myös lippuvihkona, eli mahdollisesti myös kausikortin arvoisena nippuna vouchereita? Silloin voisi voucherit vaihtaa haluamaansa peliin vaikka koko riviin oikeuttaviin lippuihin.
 

Janus

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei minun mielestäni yleisömäärä ole mikään itseiarvo vaan tärkeintä on että organisaatio saa tuloja maksimimäärän. Toki tunnelman luonnissa innokkaat katsojat auttavat ja oheismyyntikin kasvaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta nuo ilmais- tai alennusliput ovat aina kaksiteräinen miekka.

Niin kumpi optimoidaan? Tulot vai katsojamäärä hallissa? Tulojen optimoinnissa on se ongelma, että pienempi ryhmä ostaa niitä kalliimpia lippuja ja tämän usein uskotaan johtavan katkarapuleipä-kulttuuriin ja huonompaan tunnelmaan pelissä. Lippu- ja oheismyyntitulot ovat myös pienemmän asiakaskunnan varassa, joten riski menettää ne voi olla suurempi. Toisaalta kassaan virtaa rahaa ja voidaan rakentaa parempaa joukkuetta tulevaisuudessa.

Katsojamäärään optimointi taas on ehkä käytänössä helpompaa, sen kun lasketaan lippujen/oheismyynnin hintoja ja mainostetaan tätä. Tästä tietysti kärsii firman kassavirta, mutta se laventaa asiakaspohjaa. Tämän voisi kuvitella myös lisäävän sponsoreiden kiinnostusta, kun halli on "täynnä" potentiaalisia asiakkaita. Olisiko sponsorituloja mahdollista kasvattaa tuota kautta ja jos, niin kattaisiko ne menetetyt lipputulot? Toisaalta nykyiset kausikorttilaiset voisi olla hieman pettyneitä, jos lippujen hintoja laskettaisiin kesken kauden.

Itse luulisin että linja kannattaisi vetää noiden kahden ääripään väliin. Ei olisi kovin vaikea tehtävä mallintaa eri skenaariota KalPankin käytössä olevalla datalla ja tutkia mikä halvempien lippuhintojen todellinen vaikutus olisi kokonaistulokseen (tekemällä vaikka "what-if" analyysejä).

Pääsekö nykyään muuten vielä KalPan peliin ilmaiseksi juniorilisensillä? KalPalla on edelleenkin kai aika iso juniorimylly, josta varmasti löytyisi paljon innokkaita asiakkaita ja joista myös kasvaisi hyvä pohja tulevaisuudelle. Tälle sektorille (perheet) tosin riittää markkinoinnilla työnsarkaa yleisen taloustilanteen, viime kevään MM-kisojen lippufiaskon ja tämän syksyn väkivaltakeskustelun jäljiltä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tästä tietysti kärsii firman kassavirta, mutta se laventaa asiakaspohjaa. Tämän voisi kuvitella myös lisäävän sponsoreiden kiinnostusta, kun halli on "täynnä" potentiaalisia asiakkaita. Olisiko sponsorituloja mahdollista kasvattaa tuota kautta ja jos, niin kattaisiko ne menetetyt lipputulot?
Valitettavasti tosiasia on tosin, että ihmiset joille parikympit liput ovat liian kalliita eivät ole se tavoitelluin kohderyhmä sponsoreille. Ei silläkään puolella katsojamäärä ole itseisarvo, vaan se että tavoitetaan sellaisia ihmisiä, jotka ovat kyseiselle firmalle potentiaalisia asiakkaita. Ei se sattumaa ole että golfissa, purjehduksessa ja laskettelussa liikkuvat suhteellisen isot rahat vaikka eivät mitään varsinaisia yleisölajeja olekaan.

Tässä vaiheessa en näe hirveästi näe tarvetta joko-tai-vastakkainasettelulle, sillä halli ei ole loppuunmyyty. Nyt lippujen hintojen porrastaminen ei ole kovin onnistunut sillä tietyt paikat ovat täynnä ja toiset ovat tyhjillään. Optimitilanteessa paikat täyttyisivät tasaisesti. Eli pitäisi kalleimpien irtolippujen hintaa nostaa maltillisesti ja huonoimpien laskea.
 

Janus

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Valitettavasti tosiasia on tosin, että ihmiset joille parikympit liput ovat liian kalliita eivät ole se tavoitelluin kohderyhmä sponsoreille. Ei silläkään puolella katsojamäärä ole itseisarvo, vaan se että tavoitetaan sellaisia ihmisiä, jotka ovat kyseiselle firmalle potentiaalisia asiakkaita.

No enpä usko, että se ihan noinkaan menee. Kyllä tuolla KalPan päätukijoiden listalla on aika monta yritystä, joiden kuluttajia halvemmankin lipun ostajat ovat. Itsekään en juuri pariakymppiä enempää lätkämatsin lipuista maksa, mutta silti olen esim. työni puolesta usein asemassa, jossa mielipiteelläni on merkitystä kun valintoja palveluiden tuottajista tehdään.

Toisaalta uskon, että toimivalle ja suositulle tuotteelle on helpompi löytää tukijoita ja yksi tuon toimivuuden mittari on varmasti yleisömäärä ja tuotteen hype, suosio ja maine.
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Mielenkiintoista. Tässä ketjussa KalPaa tai jääkiekkoa seuraavat, eli potentiaaliset asiakkaat ovat pohtineet syitä yleisökatoon. Markkinoinnin epäonnistuminen ja seuran etääntyminen tavan katsojista ovat olleet tämän keskustelun selvästi eniten mainitut asiat. Nimimerkki kalakukko nosti Jokereiden me-henkisen markkinoinnin esille.

Nyt sitten KalPa julkaisi uuden markkinointitempauksensa: tais-TE-lem-ME!. Joka alleviivaa sitä, että KalPa on yhteinen asia ja sitä, että mukana on tunnetta, jonka valitettiin puuttuvan.

On aivan pomminvarmaa, että tätä ketjua on toimistolla luettu. Ja miksi ei luettaisi. Suomen suosituin kiekkofoorumi ja katsojat käyvät keskustelua miksi ottelut eivät kiinnosta. Parempaa markkinakyselyä tuskin saa edes rahalla.

Ihan hyvä reagointi KalPalta, vastaa suoraan siihen, mitä täällä on kaivattu. Nyt on vain kyse siitä, miten tuo jalkautetaan. Tuo pitäisi tuoda isosti Kuopion katukuvaan mukaan. Aivan joka puolelle, kaduille, hallille, mediaan.
 

August

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Todella hienoa huomata, kuinka hyvin ja vakavuudella toimistolla suhtaudutaan jo näinkin aikaisessa vaiheessa huoleen tuotteen kiinnostavuudesta, vaikka kausi on vasta alussa. Kertoo siitä, että KalPa tuotteena halutaan säilyttää jatkossakin kiinnostavana, eikä ylimielisyyteen ole varaa. Ei olisi myöskään huono idea, että KalPan markkinointivastaavat jalkautuisivat myös omalla nimimerkillä jatkoaikaan, ja keskustelu fanien ja johdon välillä olisi parempaa. Tällä tavoin nykyaikaistettaisiin kuluttajien ja tuotteen tarjoajan välistä kommunikointia.
 
Suosikkijoukkue
KalPa /naisjoukkue
Ei olisi myöskään huono idea, että KalPan markkinointivastaavat jalkautuisivat myös omalla nimimerkillä jatkoaikaan, ja keskustelu fanien ja johdon välillä olisi parempaa. Tällä tavoin nykyaikaistettaisiin kuluttajien ja tuotteen tarjoajan välistä kommunikointia.
Et arvaakaan kuinka suuren viisauden tuossa esille toit. Tätä kannatan aivan ehdottomasti, aivan loistava idea saada yhteistyötä aikaiseksi!
 

Dängleri

Jäsen
On aivan pomminvarmaa, että tätä ketjua on toimistolla luettu. Ja miksi ei luettaisi. Suomen suosituin kiekkofoorumi ja katsojat käyvät keskustelua miksi ottelut eivät kiinnosta. Parempaa markkinakyselyä tuskin saa edes rahalla.

Juurikin näin. Epäilin toimistonväen elävän 90-luvulla, ja uskovan että pelkkä pieni mainos Savon Seiskassa riittää tuomaan hallin täyteen porukkaa, mutta ehkäpä sielläkin on viimein sisäistetty ne lainalaisuudet mitä postmoderniin kulutukseen / markkinointiin liittyy. Toki täytyy muistaa, että näillä palstoilla kirjoittaa ainoastaa ne henkilöt, joita jääkiekko/KalPa edelleen kiinnostaa ja liikuttaa, mutta niiden satunnaiskannattajien äänet, jotka olivat buumissa mukana mutta sittemmin ovat jättäytyneet pois, jää kuulematta. Sen vuoksi KalPan markkinointitiimin lonkeroiden tulisi ulottua tuonne kaupungille rahvaan sekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös