"Jonkin kaltaiset" pelaajat vai suosikkijoukkue?

  • 1 908
  • 19

Minkä takia seuraat jääkiekkoa?


  • Äänestäjiä
    127

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkusysäyksen tähän äänestykselle sain lueskellessani Jesse Niinimäen JYP-aikaisia otteita käsittelevää ketjua - yllätys, yllätys - JYPin joukkueosastosta. Siellä silmiini osui JYPin kannattajaksi tunnustautuvan nimimerkki (tai ehkäpä oikea nimi, mutta hämää ainakin, kun lukee pienellä) kimmon kommentti reilun kahden kuukauden takaa. Siinä hän kirjoitti näin: "Jesse Niinimäen kaltaisten pelaajien takia minä jääkiekkoa seuraan".

Huomattuani tuon kommentin, suuni loksahti auki. Mies, joka on tehnyt hyvin selväksi hyvin vankan siteensä JYPiin, kertoo, että seuraa jääkiekkoa jonkin kaltaisten (sillä ei ole tässä yhteydessä mitään väliä, minkä kaltaisten) pelaajien takia. Se herätti päähäni myös suuren kysymyksen "mitä, jos Jesse Niinimäen kaltaisia pelaajia ei olisikaan?". Eikö kimmo silloin seuraisi jääkiekkoa ollenkaan? Eikö hän olisi silloin enää JYPinkään kannattaja?

Itse olen seurannut jääkiekkoa käytännössä syntymästäni asti ennen kaikkea JYPin takia, jonka peleissä on tullut käytyä - ja jonka pelejä on tullut kuunneltua radiosta - jo ihan pikku nassikasti asti. Tämä ei toki tarkoita, etteikö jääkiekko muutenkin olisi minusta erittäin hieno laji, jota katselee kovin mielellään, vaikkei JYP kaukalossa olisikaan, mutta minkään kaltaisten pelaajien takia en itse tätä lajia ole koskaan seurannut.

Mutta mitenpä on Sinun laitasi? Seuraatko jääkiekkoa "jonkin kaltaisten" pelaajien vai oman suosikkijoukkueesi takia? Vai eikö kumpikaan näistä ole syy seuraamiseen? Vai eikö syytä edes ole, etkä seuraa koko lajia? Mutta jos näin on, niin miksi olet täällä?

Vastailemisiin...
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Seurailen jääkiekkoa ihan vain siitä syystä, että saan nähdä hienoja pelejä. Tottakai jos valita saa katson aina mielummin suosikkijoukkueeni pelejä.

Tosin tämän vuoden finaaleja en jättäisi katsomatta mistään hinnasta.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Ehdottomasti oman suosikkijoukkueen takia.
Mutta silti on hienoa nähdä kiekkoa, missä tahansa, mistä tahansa, miten tahansa vaikka Blues ei pelaisikaan. Lajina on niin hieno, että pakko katsoa.

Jos ei ole suosikkijoukkueen peli kyseessä, niin saatan paikan päällä ollessa seurailla vaan tiettyä/tiettyjä pelaajaa/jia.
 

TML

Jäsen
Jääkiekko on Coolest game on earth. Thats why!

Suosikkijoukkue täytyy tosin aina löytyä lajista kuin lajista tai katselemisesta puuttuu palo ja into.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensisijaisesti suosikkijoukkueen takia. Muutenkin toki kiekkoilua seuraan, mutta siinä tapauksessa ilman mitään tunteen paloa.

Suosikkijoukkueen merkitys tuli hyvin esiin kaudella 1989-90, jolloin ei sm-liiga kiinnostanut oikeastaan hevon helvettiäkään, vaan kaikki mielenkiinto oli ykkösdivisioonassa - sarjassa joka ei sitten ole sen koommin kiinnostanut.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Itselläni olen huomannut ettei tällaista kotiseuturakkautta ole ollenkaan, SaiPaa en ole seurannut kauhean kiinnostuneesti muuten, kun viimekaudella, sillä joukkueessa pelasi pelaaja, jonkatyyppisiä pelaajia on kiinnostava seurata.

Eli yleensäkin seuraan enemmän yksittäisiä pelaajia ja vasta sitäkautta jotakin joukkuetta, tässä tapauksessa tällaisia kovia ja tietyllätapaa hulluja kavereita, joilta on lupa odottaa mitä vaan.

Vittu, selitän selkeämmin joskus kun pää toimii...
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Hyvä kysymys

En ole koskaan oppinut ymmärtämään absoluuttista seomajengi-kulttuuria. Hyvänä esimerkkinä kun IFK-taustainen loistava pelaaja ja hieno ihminen Ville Peltonen tuli Jokereihin tässä taannoin niin kaverini, joka on IFK-fani menetti uskonsa jätkään täydellisesti ja piti Villeä takinkääntäjänä, homona ja ties minä. Kaiken lisäksi kun veli venäläinen kävi torppaamassa Peltosen laitaa vasten jossain Karjala-Turnauksessa (Peltonen menetti etuhampaansa ja joutui muistaakseni jättämään pelin kesken) niin kyseisen kaverini kommentti oli: "vähintään oikein sille homolle takinkääntäjäpaskalle". Peltonen oli ollut kaverini suurin sankari vain viisi vuotta takaperin. Miten hyvä jätkä voi muuttua huonoksi vaihtaessaan joukkuetta?

Oma suosikkijoukkue on tietenkin se mitä seurataan ja minkä mukana huudetaan. Nyt kumminkin kun omat on jo ajat sitten pudonneet niin kummasti sitä kiekko vielä kiinnostaa. Tietyntyyliset pelaajat kieltämättä kiinnostaa, itseäni lähinnä playoff-vääntäjät ja kulmaröyhijät. Kiekko-ottelu tapahtumanakin kiinnostaa. Lätkässä on ihan omanlaisensa mukaansatempaava katsomokulttuuri. Tunnelma ei synny väkisin väännettyjen kannatuslaulujen ja kaiken maailman tifojen myötä vaan ennemmin siitä kun jännittävä peli tempaa katsojat mukaansa. Täysi halli on miellyttävä paikka ja kun kotijoukkue tekee maalin ja halli räjähtää niin täytyy sanoa, että itselle tulee välillä kylmiä väreitä.

Jotain siltä väliltä on vastaukseni.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Jääkiekkoa nykyään vain HPK:n takia. Perustelin itselleni tuota Canalin hankkimista sillä, että tulisi änäriäkin katsottua -> rahalle enemmän vastinetta. Eipä ole tullut katsottua kuin kolme peliä koko kaudella, niistäkin kaksi koosteena.

Maajoukkuekin on jäänyt pahasti taka-alalle, vaikka se joskus yläaste-aikoina oli paljon isompi juttu kuin Kerho.

Jalkapallossa on täysin eri jutska. Siinä en ole ikinä pystynyt kehittämään itselleni suosikkijoukkuetta, paitsi maajoukkueista Italia. Pitkään "suosikkijoukkue" vaihtui Baggion perässä. Nykyään Romaa tulee eniten seurattua Tottin takia.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Seuraan jääkiekkoa siksi, että on mielestäni mielenkiintoinen laji. Valitsin vaihtoehdon muiden syiden takia, koska en voi suoraan sanoa, että jääkiekko olisi siksi mielenkiintoista, että tietyt pelaajat pelaa sitä tai tietyt joukkueet.

Ensin on ollut kiinnostus jääkiekkoon ja sitten kiinnostus tiettyyn seuraan, eli HPK:hon. Do you know?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
tilliliha kirjoitti:
En ole koskaan oppinut ymmärtämään absoluuttista seomajengi-kulttuuria.

Vaikket tätä suoranaisesti mulle kohdistanutkaan, niin haluan silti - ikään kuin "tarkennuksena" - lisätä tuohon aloitusviestiini, etten pidä itseäni mitenkään erityisen kiihkeänä tai fanaattisena (JYPin) kannattajana. Tämä näkyy mm. jo ihan siinä, että henkilökohtaisesti vierastan monien omasta suosikkijoukkueestaan käyttämää "me"-muotoa, ja jos JYP joskus voittaa Suomen mestaruuden, niin sanon, että "JYP voitti kultaa" enkä "me voitettiin kultaa". Vielä joskus kymmenen vuotta oli ehkä eri asia, kun pelaajat pysyivät samoissa joukkueissaan keskimäärin pidempään. Nykyäänhän siirtoruletti on (turhan) kovaa jo kesken kauden, keväästä ja kesästä puhumattakaan.

Joka tapauksessa kiinnostukseni jääkiekkoon on tullut minulle JYPin kautta eikä päinvastoin, ja tästä syystä suosikkijoukkueen seuraaminen on minulle ehdottomasti "se juttu" tässä lajissa. Se, minkä kaltaisia pelaajia kaukalossa kirmaa, on täysin toisarvoista.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pee kirjoitti:
Se, minkä kaltaisia pelaajia kaukalossa kirmaa, on täysin toisarvoista.

Minulle ei, siinä vaiheessa lopetan viimeistään lätkän seuraamisen kun pelaajia ei erota pelityylin tai muunkaan puolesta laisinkaan kaukalopalloilijoista. Ihan sama vaikka lajia kutsuttaisi jääkiekoksi mutta jos se minusta muistuttaa kaukalopalloa niin siihen loppui vladin "kiekon" seuraaminen.

vlad.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Seuraan jääkiekkoa lajin itsensä vuoksi.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Ennen seurasin lätkää pääosin itse pelin takia ja varsinkin NHL(niin hyvin kuin nyt 99.99% Suomesta käsin pystyi sitä liigaa seuraamaan) oli silloin tärkeä juttu lätkässä. Toisaalta koska en suosikkijengiä ikinä änärissä omannut(paitsi skidinä tietty Edmonton Oilers Kurrin & Gretzkyn takia), niin eniten tunteita lätkässä on herättänyt aina maajoukkue ja Jokerit. Siinä järjestyksessä.

Pelin muuttuminen liian passiiviseksi ja ylipalkattujen wannabestarojen ja duunareiden robottilätkä laimensi kuitenkin kiinnostusta lajiin vuosituhannen vaihteessa, varsinkaan kun ei höntsäilytkään enää nappaa. Tässä on sinänsä jumalaton ristiriita, sillä jos olisin koutsi, jengini pelaisi lähes satavarmasti armotonta robottilätkää, koska haluaisin voittaa tietty joka matsin. Ja robottilätkällä tarkoitan lähinnä puolustusvoittoista trappia ja armotonta roolitusta sekä pelikuria. Tosin kovan intensiteetin uskoisin kuitenkin lisäävän myös Team Panzerfaustin pelillistä viihdearvoa, vaikka taitelijasielut eivät vapaina kirmaisikaan.

Joka tapauksessa nykyisin katson harvoin muita kuin Jokereiden tai Suomen maajoukkueen pelejä. Esim. NHL:n takia olen valvonut vain muutaman yön tällä kaudella ja nekin vain sen takia, kun olin muutenkin hereillä.

Äänestin siltä väliltä, koska ei se nyt ihan sama ole minkälaisia pelaajia siellä suosikkijengeissäkään on.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Seuraan jääkiekkoa monella saralla. MM-kisoissa kaikki mahdolliset pelit, Elitserien, NHL, Mestis. Yksi on kuitenkin ylitse muiden ja se on SM-liiga ja IFK. Äänestin seurajoukkueen vuoksi.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä vanhemmaksi tulee, (sanoo ikäloppu 19vee) niin sitä vähemmän itse joukkueella on merkitystä. Tottakai edelleenkin käy mieluiten katsomassa Jokereiden pelejä ja iloitsee Jokereiden voitoista.

Mutta esim. tämän kauden aikana Areenalla pelattiin sen verran huonoa kiekkoa, että tuli eksyttyä useammin vanhaan jäähalliin. Se ei mielestäni ole mitään takinkääntämistä tms, vaan yksinkertaisesti rakkautta hyvää jääkiekkoilua kohtaan. Haluan nähdä hyviä pelejä ja se on minulle pääasia.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
girlzilla kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi tulee, (sanoo ikäloppu 19vee) niin sitä vähemmän itse joukkueella on merkitystä.

Kyllähän tuossa iässä kandee koko lätkän seuraaminen jättä jo nuoremmalle sukupolvelle ja siirtyä pelaamaan bingoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös