Sinun, ja miksei monen muunkin, kannattaa vilkaista Trierin tuotannosta elokuva nimeltä Melancholia, joka edustaa masennustrilogian keskimmäistä osaa. Pääosissa Kiefer Sutherland, Kirsten Dunst sekä Trierin luottonäyttelijä jo mainituista elokuvista Antichrist sekä Nymphomaniac eli Charlotte Gainsbourg. Leffan sisällöstä ja teemoista voisi tähän kirjoittaa vaikka mitä, mutta elokuva kyllä puhuu puolestaan ilman pohjustuksia. Heti alkukohtauksessa otetaan katsojalta mykistävän kauniilla tavalla luulot pois ja loppu onkin sellaista monttuauki-kamaa, että vastaavaa kokee elokuvataiteen parissa aniharvoin.(--) aiemmin en ole von Trierin leffoista juurikaan välittänyt. Levyhyllystä löytyy joululahjaksi saatu Antichrist, joka on kerran katsottu. Silloin siitä tuli todella vahva mitävittuaminäjuurikatsoin-fiilis, mutta Nymphomaniacin jälkeen voisin yrittää katsoa tuon uudelleen.
Siis onko tuo Nymphomaniac oikeasti katsomisen arvoinen leffa? @vlad , @Musta Nuoli ?
Olen vaan kuullut juttua parilta ihmiseltä, että kyse on lähinnä aika puuduttavasta filkasta. (Teko?)taiteellisuuden silkkihuntoon verhottua panemista?
Niin, miksikäs ei. Antichristin jälkeen en kyllä halunnut pitkään aikaan koskea mihinkään von Trierin tekeleeseen pitkään aikaan, mutta jotenkin Nymphomaniac kiinnosti suuresti. Hyvä, että kiinnosti, sillä oli kyllä vahva elokuva (vaikka tosiaan vain sen saksitun version katsoinkin).Sinun, ja miksei monen muunkin, kannattaa vilkaista Trierin tuotannosta elokuva nimeltä Melancholia, joka edustaa masennustrilogian keskimmäistä osaa.
Hemmetti, ei tuollainen tullut meikäläisellä mieleenkään. Nythän tuo elokuva aukesi uudella tavalla. Ei loppuratkaisu mitenkään erikoisen epätyydyttävä ilman tuota selitystäkään ollut, mutta nyt siinä on paljon enemmän järkeä. Kiitos!Synkän jälkimaunhan tuo jätti, ja loppuratkaisu tuntui todella raa'alta alta lipan heiteltyltä vedolta kunnes tajusi senkin olevan pohjustettu elokuvan aikaisemmassa kerronnassa kun elokuvassa oli puhetta ihmisistä, jotka voivat elää lähes koko elämänsä ennen kuin vasta sattumalta tajuavat todellisen luontonsa.
Muistan naurahtaneeni pariin otteeseen, en tosin muista missä kohdissa, mutta mustaa huumoria oli kyllä aika ajoin.Kaikesta tästä ahdistavasta depressiosta huolimatta havaitsin elokuvassa myös joitakin mustan huumorin pilkahduksia, sysimustaa hirsipuuhuumoria. Eli teos ei ollut suinkaan yksivärisen harmaata ankeutta, harmaan seassa oli myös pikimustaa.
Sinun, ja miksei monen muunkin, kannattaa vilkaista Trierin tuotannosta elokuva nimeltä Melancholia, joka edustaa masennustrilogian keskimmäistä osaa. Pääosissa Kiefer Sutherland, Kirsten Dunst sekä Trierin luottonäyttelijä jo mainituista elokuvista Antichrist sekä Nymphomaniac eli Charlotte Gainsbourg. Leffan sisällöstä ja teemoista voisi tähän kirjoittaa vaikka mitä, mutta elokuva kyllä puhuu puolestaan ilman pohjustuksia. Heti alkukohtauksessa otetaan katsojalta mykistävän kauniilla tavalla luulot pois ja loppu onkin sellaista monttuauki-kamaa, että vastaavaa kokee elokuvataiteen parissa aniharvoin.
Antichrist on äärimmäisen haastava elokuva ja vaiheittain kuvottava kaikessa graafisuudessaan. En oikein osaa sanoa, pidinkö elokuvasta ja suosittelisinko sitä varsinaisesti kellekään. Kaikesta huolimatta Antichrist herätti minussa kiinnostuksen Trierin ohjaustöitä kohtaan, mikä lopulta johdatti elokuvateatterin katsomaan Melancholian.
Nymphomaniac löytyy digiboksilta kahden elokuvan pakettina ("Vol.1" & "Vol.2") Viasatilta nauhotettuna. Täytyy tuokin tekele joskus vilkaista, jotta saa mielenkiintoisen trilogian viimeistellyksi.
Kävin lainaamassa Melancholian kirjastosta ja katsoin sen punaviinilasin ääressä, yksin. Ymmärrykseni ei taida käydä yksin oman itsensä kanssa, sillä tuon elokuvan jälkeen huomasin, etten välttämättä olekaan piilevä (von) Trier -fani, pidin vain Nymphomaniacista elokuvakokemuksena.Ehdottomasti siis suositeltava elokuva ja elokuva joka pitää kokea rauhassa ja ilman ylimääräisiä häiriöitä - paljon mielummin siis yksin kuin epämääräisessä joukossa jossa ymmärrys ei käy yksin.
Niin, tätä jo sivusinkin, etten täysin ymmärtänyt, miten ensimmäinen ja toinen kertomus toisiinsa nivoutuivat, eli millä muotoa ensimmäinen tarina oli mitenkään olennainen lopputuloksen kannalta? Saattaa olla, että minulta jäi jotain olennaista huomaamatta.Melancholia antaa enemmän tilaa "hengittää" jo pelkästään sen vuoksi, että se koostuu ikään kuin kahdesta kertomuksesta, jotka toki nivoutuvat yhteen taidokkaasti.
Katsokaahan jossain välissä leffa nimeltä Last Vegas jossa mainiot 60-70v patut lähtee vielä kerran bilettää kuten The Hangoverissa. :)
No, onko tuo oikeasti hyvä vai onko elokuvat samankaltaisia lähinnä idealtaan? Jos vertaa ihan pelkästään imdb:n arvosanoja, niin helposti saa kuvan Last Vegasista perushöttökomediana joita on 13 tusinassa. Hangover 7.8, Last Vegas 6.7.
Laitetaan nyt tähän ketjuun kun leffapiratismia täälläkin on sivuttu. Kuten aikaisemmin ennustin niin Expendables 3 vuotajat on saatu kiinni. En haluaisi olla vuotajien housuissa koska ristiinnaulitseminen on tulossa. Kaikki merkit viittaavat että korvauksista ja tuomioista tulee valtavat kun halutaan näyttää esimerkki.
Hei, äijä spoilaa!! Yksittäisten kohtausten ja loppuratkaisujen puiminen ei oikein ole oikein soveliasta elokuva-arvosteluihin, nääs.vlad.
Fury oli kelpo sotaelokuva, raadollisen rankkaa tankkisotaa ja miehiä kurassa, veressä ja ruudinsavussa.
-clip-
Sota on siis helvettiä, mutta laadukkaiden sotaelokuvien ystäville helvetin taivaaltakin voi sataa mannaa.