Jatkoajan kitaristit

  • 73 427
  • 350

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kitaran vinguttelijat tänne!

Kitaran vinguttelijat, tänne vinkkejä sun muuta hauskaa aiheeseen liittyvää.

Olen itse soitellut joskus, mutta homma vaan jäi. Nyt on yhtäkkiä tullut into päälle. Ostin akustisen heti ja aloin rämpyttää. Koska olin yksin kotona niin uskalsin jopa laulaa!

Tietääkö joku hyviä linkkejä mistä löytää otteita? Minulla on hallussa vain perusotteet. Asetin itselleni tavoitteeksi opetella D:A:D n kappaleen ”Laugh’n a half”. Homma kömmähti heti otteisiin Dsus2 ja Dsus4.. prle.. Ei löydy..

Ihan kiva biisi muuten! Sitä on kiva lauleskella vaikka suihkussa aamulla!

Tästä!

I learned politeness on my mother's knee..
I learned by uprightness my number of friends
Should increase...
- When I think about the things I've done...
I laugh out loud to noone ...
- Yeah, to noone..
- 'Coz it's so hard to meet the eyes that I see
When I try to open up my heart
There's something inside me'n'I know it's good...
- But understanding, it's misunderstood
At the end of a smile, there's a laugh'n'a 1/2

- But I became honest Mr. Mistaken
In spite of the curves my smile was makin'...
Bumpers and kickers in one big stream
I grew up in a life size pinball machine!
Yeah! - They're mean!.
'Coz it's so hard to meet the eyes that I see
When I try to open up my heart...
There's something inside me'n'I know it's good..
But understanding, it's misunderstood
At the end of a smile, there's a laugh'n'a 1/2
- On my behalf
There's something inside me and I know it's good...
But understanding, it's misunderstood
At the end of a smile, there's a laugh'n'a 1/2

- I tried to fill some silence -
'Coz the silence feels so long..
- I knew the ice was gettin' thinner
But I kept skating on!..
My mother threw me into this world as a winner
- But by the light of the yellow beer
They tell the jokes I'll never get to hear!!
- On my behalf
There's something inside me and I know it's good..
But understanding, it's misunderstood
At the end of a smile, there's a laugh'n'a 1/2

- On my behalf
There's something inside me and I know it's good
But understanding, it's misunderstood
At the end of a smile, there's a laugh'n'a 1/2
At the end of a smile, there's a laugh'n'a 1/2.
At the end of a smile, there's a laugh'n'a 1/2..
At the end of a smile, there's a laugh'n'a 1/2...
At the end of a smile, there's a laugh'n'a 1/2....
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hyvä ketju. Nimittäin taannoin kävi ihan vakavasti mielessä että voisi aloittaa harrastuksena kitaran, nimenomaan akustisen sellaisen, soittaminen. Ongelma on vain se että alkuun pääseminen tuntuu hankalalta. Totuuden nimissä en ole koskaan kitaraa siis soittanut, mitä nyt joskus rämpytellyt. Enkä muutenkaan instrumenttien kanssa liiemmin touhuillut. Kosketinsoittimia olen hiukan hakannut ja jopa saanut jotain aikaankin, mutta mielsin nyt että akustinen on se "juttu"...

Eli. Kuinka vaikea soitin akustinen kitara on? Mitä kannattaa tehdä että pääsee soittamisessa alkuun. Toisin sanoen, mistä perusteita kannattaa lähteä hakemaan? Koska olen vasuri, tarvitsisin luultavasti myös vasenkätisille suunnitellun kitaran.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Linkkejä on varmaa miljoonia. Olen kaivellut, mutta en varmastikaan ole löytänyt sitä parasta. Tässä tosin yksi, josta löytyy myös harjoituksia.
Suomalaisia vastaavia en ole onnistunut vielä löytämään.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ensialkuun ohessa linkki, johon kannattaa tutustua, olipa soitin sitten mikä tahansa, sivu tarjoilee teorian perusteen aika kattavasti: http://www.uta.fi/mute/

Niin, kitara ei ole välttämättä kaikkein helpoin soitin, mutta perusasiat oppii keskimääräisesti aika nopeasti. Treenaamista se vaatii, samoin halua oppia ja päättäväisyyttä. Suosittelisin tutkimaan paikkakunnan soiton opetuksen tarjontaa. Kitaran soiton alkeita varmasti järjestetään sielä sun täällä, niin opistojen toimesta, kuin esim. musiikin opiskelijoiden suunnalta.

Ted Raikkaalle tuosta vasenkätisyydestä, että luultavasti vasurikitara on sinulle passeli, tosin eihän mikään sinällänsä estä opettelemasta oikeakätisen kitaraakaan. Tosin silloin "vahvempi" kätesi on otelaudan käsi ja tuo näppäily/pikkauspuoli vaatii lujasti töitä.

Jos haluat homman todella mielenkiintoiseksi, otat oikeakätisen kitaran ja soitat sitä vasurina (ilman että vaihdat kieliä oikeakätisestä vasuriin), tulet saamaan kosolti respektiä muilta soittajilta sitten joskus ;)

Itse aloitin 20 vuotta sitten klassisen kitaran alkeista ja sitä innostusta kesti pari vuotta. Sen jälkeen rokenroll vei sydämen sen verran tiukasti, etten ole sen koommin teoriaa yms. juurikaan aktiivisesti harjoittanut. Vaikka kyllä pitäisi, teorian hallinta kaikkinensa antaa eväitä monipuoliseen soittamiseen.

Kuitenkin homma on loppupelissä kiinni siitä, miten soittamisen fiilinki välittyy soittajasta soittimen kautta kuulijalle. Tsemppiä vain soittamiseen.

Edit: Kannattaa hommata Ralph Denyerin (1982) Suuri kitarakirja käsiinsä, sieltä löytyy paljon hyödyllistä materiaalia. Taisi olla WSOY:n kustantama teos.
 
Viimeksi muokattu:

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
http://www.muusikoiden.net on nimensä mukainen paikka, josta löytyy kaiken muun sälän lisäksi kohtuullisen pätevä keskustelupalsta jossa ainakin 'aloittelijat'-palstalla voi kysyä tyhmiäkin kysymyksiä ja yleensä niihin saa jopa asiallisia vastauksia.

Sointutaulukko löytyy useimpien koulujen musiikkikirjojen takaa. Kannattaa etsiä jostain ja kopioida ihan kopiokoneella itselleen. Siitä löytyy sitten kaikki soinnut kätevästi yhdestä paikasta soiton lomassa.

Ralph Denyer: Suuri kitarakirja (WSOY) on tietenkin kaikkien kitaristien perusteos.
 
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Re: Kitaran vinguttelijat tänne!

Viestin lähetti finnishninja
Tietääkö joku hyviä linkkejä mistä löytää otteita? Minulla on hallussa vain perusotteet. Asetin itselleni tavoitteeksi opetella D:A:D n kappaleen ”Laugh’n a half”. Homma kömmähti heti otteisiin Dsus2 ja Dsus4.. prle.. Ei löydy..

Tällainen "sointumoottori" ainakin löytyy:http://chordfind.com

Googlella lisää vaikkapa hakusanalla "Guitar chords"
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vasenkätinen pikkuveljeni opetteli soittamaan aikoinaan normaalia, oikeakätistä kitaraa, ja soittaapa sitä nykyään huomattavasti paremmin, kuin minä. Eli aivan mahdollista se on, eikä häneltä siihen loppujen lopuksi paljon ylimääräistä aikaa mennyt.

Akustinen kitara on uskomattoman kauniin kuuloinen soitin, kun sitä osaa soittaa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Myös minulla oli joskus aikoinaan kaveri, joka oli vasenkätinen. Hän soitti kitaralla kuin kitaralla, tulitikku plektarna ja kaikki Creedensin kipaleet - muutaman kaljan kumarassa!
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Kitaran vinguttelijat tänne!

Viestin lähetti Snadi kundi Stadista
Tällainen "sointumoottori" ainakin löytyy:http://chordfind.com

Googlella lisää vaikkapa hakusanalla "Guitar chords"

Olipas mainio moottori!! Ei tosin löytynyt otteita Dsus2 ja 4:-(
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: Kitaran vinguttelijat tänne!

Viestin lähetti finnishninja
Olen itse soitellut joskus, mutta homma vaan jäi. Nyt on yhtäkkiä tullut into päälle. Ostin akustisen heti ja aloin rämpyttää. Koska olin yksin kotona niin uskalsin jopa laulaa!

Olisinpa ollut kärpäsenä katossa.

Hieno ketju! Itselläni on ollut jo jonkin aikaa aikeena aloittaa tämä jalo harrastus, josko nyt pääsisin tuumasta toimeen. Ei siinä mitään, myöhäistähän se on, kun on niin vanha, että ei kehtaa enää festareilla jälkipeleissä soitella ja vongata pikkutyttöjä. Tykkäävätkö ne isot tytöt kitaraa soittavista uroista?

edit: Ai niin, piti kiittää tuosta kirjavihjeestä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Re: Kitaran vinguttelijat tänne!

Viestin lähetti finnishninja
Olipas mainio moottori!! Ei tosin löytynyt otteita Dsus2 ja 4:-(

Mikäli soitat barre-soinnuilla, saat sus2.n jättämällä pikkurillin kokonaan pois. Sus-4 tulee puolestaan siirtämällä pikkurilliä yksi pykälä kitaran otelaudalla tallaan päin... vaikeasti selitettävää, *kele. Sävelet, mitkä noissa soinnissa ovat, ovat: Dsus2: D,E,A ja Dsus4: D,G,A. Ja jos oikein nussitaan pilkkua, niin Dsus2 on sama, kuin Asus4 (joskin bassosävel on eri)...

Hmm... mitenköhän nuo menivät ei-barre-otteilla... olisikohan näin:

Eli ensimmäinen väli on ensimmäisellä rivillä jne. x tarkoittaa sormen paikkaa.

D-sus2:

E A D G H E
| | | | | |
| | | x | |
| | | | x |
| | | | | |

D-sus4:

E A D G H E
| | | | | |
| | | x | |
| | | | x x
| | | | | |


Paksuinta kieltä ei saa rämpäyttää.... Tai no, D-sus2.ssa se ei musiikkimielessä haittaa. Sus-4.ssä kylläkin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Kitaran vinguttelijat tänne!

Viestin lähetti sopuli
Tykkäävätkö ne isot tytöt kitaraa soittavista uroista?
Takaan sen että tykkäävät! Pikku balladi ja homma on saletti! Täti ei sano ei..:-)

Löysin kanuuna otemoottorintäältä! Mutta ei vielä tämäkään ratkaissut meikän Sus ongelmaa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Jaa otteet hukassa?

Viestin lähetti jerry
Täältä olen itse luntannut tarvittaessa.
YES!!! Mies joka tiesi vaikkei viitannutkaan!! Nyt löytyi meikän Sussit, joita olen etsinyt reikä päässä!! Voi naapuri raukkoja!
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Kitaran vinguttelijat tänne!

Viestin lähetti Sistis


Paksuinta kieltä ei saa rämpäyttää.... Tai no, D-sus2.ssa se ei musiikkimielessä haittaa. Sus-4.ssä kylläkin.
Nyt kun sanot.. tämän kuulee selvästi kun kuuntelee kappaletta.. kun tietää:-)
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jotain näistä sus-soinnuista: Sus tulee sanasta suspended, eli yksinkertainen nyrkkisääntö on, että pidätetään edellisen soinnun määrätty ääni esim, Asus4 tarkoittaa, että pidätä edellisen soinnun neljäs ääni A-sointuun. En ole suuri teorian tuntija eli voi olla muitakin perusteita pidättämiseen, mutta kitaralla tuo on kyllä lähes aina pätenyt. Tämä siis näin äkkiseltään ilman että olisi keppiä tässä testata asiaa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tietääkö joku.. Thaimaassa myydään merkkikitaroita, mm. Yamahaa. Ovatko nämä kopioita? Ainakin soundiltaan ne ovat ihan hyviä sellaisia.
 

Ruma lapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
Noi kopiot on vähän makujuttu.
Mm. Stratoista löytyy ihan mainioita japsikopioita. Kyllä se kitarassa loppupeleissä kuitenkin on niin että jos se saundaa ja tuntuu hyvältä, niin eikös se silloin ole hyvä!?
Hyvään Yamahaan en tosin ole törmännyt...

Mikkejä etc. saa lankkuun kuin lankkuun ostettua uusia ja kitaraa saa aina fiilattua mieleisekseen.

Toisaalta onhan aito aina aito, kivempi brassailla muille muusikonretkuille jotka ei halvasta perusta. =)

Vinguttakaa!
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Ruma lapsi
Toisaalta onhan aito aina aito, kivempi brassailla muille muusikonretkuille jotka ei halvasta perusta. =)

Vinguttakaa!
Nojoo.. kiva kattella kun 12 vuotiailla on jo papan ostama Gibson, vaikkei osata soittaa kuin The House of Rising Sun:-)

Ostin omani Thaimaasta. Minusta siinä on yllättävän hyvä soundi ja ihan kiva otelautakin. Lisäksi se oli kolme kertaa halvempi kuin täälla saatavissa olevat aidot. Lakkauskin on ihan nätisti tehty. Kaupanpäälle komee nahkalaukku!

Mutta jees, kyll se Fenderi pitää vielä hankkia, kunhan nyt tässä ensin opitaan noi sussit!!
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kitaran kielet

Mitä kieliä suosittelette akustiseen? En syty oikein nailoneihin, vaan teräskielet tuntuvat mukavimmalta.
 

jerry

Jäsen
Ota mahdollisimman paksut teräskielet-> Täyteläisempi ääni, mutta raskaammat soittaa. Eli jos sormet kestää niin 11-48, jos ei niin 0,10-46.

Eilen kirjoitin pitkän jutun tähän threadiin mutta se hävisi IE:n kaatumisen myötä. Täytyy kokeilla uudestaan kunhan virtaa riittää.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti jerry
Ota mahdollisimman paksut teräskielet-> Täyteläisempi ääni, mutta raskaammat soittaa. Eli jos sormet kestää niin 11-48, jos ei niin 0,10-46.

Eilen kirjoitin pitkän jutun tähän threadiin mutta se hävisi IE:n kaatumisen myötä. Täytyy kokeilla uudestaan kunhan virtaa riittää.
Siis suosittelet paksuja kieliä paljon soittavalle / soittaneelle ja ohkaisia muille (minulle).

Minä viritän kitaran ihan vanhasta muistista käden käänteestä, mutta mistä lähtöääni tänä päivänä? Olen pannut merkille että saatavissa on jos minkälaisia vempeleitä tähän tarkoitukseen, mutta kyllä kai siihen löytyy jotain yksinkertaisempaakin?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Kitaran kielet

Viestin lähetti finnishninja
Mitä kieliä suosittelette akustiseen? En syty oikein nailoneihin, vaan teräskielet tuntuvat mukavimmalta.

Kun nyt otit akustisen puheeksi, niin oletkos kokeillut 12-kielistä? Teräskielillä siis.

Itse ketjun otsikkoon liittyen kerron että olen vinguttanut sähkölautaa ensimmäisen kerran 15-vuotiaana. Lukioaikoina poikain kanssa sitten perustimme bändin nimeltä The Tornados (Hurriganesin innoittamana, myöhemmin nimeksi tuli The Demon) mutta "musiikkimme" ei kuitenkaan ollut Ganes-tyylistä, vaan soitimme paljon siihen aikaan epätyypillistä "rautalankaa". Meikäläiseltä lähtee vieläkin kivuttomasti näpeistä Shadowsien Apachen komppaus tai soolo/komppaus rautalankaversioon ikivihreästä Emmasta.

Haepas piruuttasi tuolla oikeassa yläkulmassa olevan "search"-toiminnon avulla hakusanoina Lenhovda City, niin saat lisää tietoa bändistä jonka viimeinen keikka oli vuonna 1976.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Kitaran kielet

Viestin lähetti Predator
Kun nyt otit akustisen puheeksi, niin oletkos kokeillut 12-kielistä? Teräskielillä siis.
- Olen. Soinniltaan tosi rikas, mutta aika raskas soittaa.

Heh, myös meikäjäppinen väänsi kovasti vanhaa Hurriganesia puoliakustisella Arialla. Loistavan bändin tulevaisuus kaatui tosin siihen kun harjoituskämppä, vanha kaupungilta vuokrattu mökki paloi. Tai ei oikeastaan tulipalon johdosta, vaan olimme jo saaneeet sieltä häädön kovan metelin johdosta. Musiikin ohella nimittäin maistuivat myös lasiset laulukirjat..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös