Jatkoaika.comin KalPa-kannattajat esittelyssä

  • 13 534
  • 28
Suosikkijoukkue
KalPa
Laitetaas tämmöistä pystyyn. Kertoilkaa KalPa -kannatuksen taustaa, peleissä käyntiä, muuta tukemista rakkaan kiekko-joukkueemme kannatuksen hyväksi. Jokainen uusi käyttäjä, kuka mainitsee suosikikseen KalPan, esittäytyköön täällä. Nimimerkin taustaakin voi selventää, jos haluaa. Ihan vapaasti tästä kaikesta siis!

Allekirjoittanut iki-kuopiolainen, reilu 3kymppinen fanaatikko. Kannatus alkoi joskus 80-luvun puolessa välissä urheiluruudun koosteista. Siitä aika nopeasti hallikatsojaksi junnulisensssillä. On nähty ekat nousut 80-luvun lopulta murheelliseen vuosituhannen vaihteeseen saakka. Lähes kaikki liiga-pelit seurattu hallilla 20 vuoden ajan. Mestis-aikakin tuli seurattua lähes kokonaan livenä.

Mieleenpainuvimpana hetkenä varmaankin Pulliaisen Upen jatkoaikamaali 90-luvun alussa välierissä jypht:tä vastaan, sitten tietysti viime kevät ja varsinkin mäkkärin ratkaisu jatkoajalla kerhoa vastaan.
 

Brian Glough

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Valioliiga, KuPS, Mike Patton
Nimimerkki pohjautuu jalkapalloon vaikka kova jääkiekon seuraaja olenkin.
Olin nuorempana kova Nottingham Forest-fani. Pitkäaikainen valmentaja Brian Clough on saanut siis minun kunnioitukseni.

Ensimmäinen pelini minkä näin oli keväällä 1987, kun HIFK voitti montussa 2-4. Oli jännää istua siellä puupenkeillä isän kanssa ja ihmetellä miten paljon varsinkin maalivahdit liikkuivat. Mieleenpainuvimpia hetkiä viime kevään ohella ovat myös Jari Pulliaisen jatkoaikamaali, 1997-1998 kauden karsintamatsit Kärppiä vastaan sekä uusi nousu liigaan.

Viime kausi oli ihan mieletön pitkän räpellyksen jälkeen ja tämä kausi on lähtenyt vielä paremmin, mutta yli 20 vuotta pelejä seuranneena napit pysyvät kiinni.

Poikasena varsinkin Brent Sapergian pelityyli upposi minuun. Tuntui, että aina kun mies oli kentällä KalPa teki maalin tai sitten Brent otti jäähyn. Todellinen kulttihahmo.
 
Viimeksi muokattu:

Giba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kainalniemen Hiki
Morjensta pöytään!

Nimimerkikiä en nyt niin ala selvittelemään, uskon että jokainen tajuaa mistä se kumpuaa :)
Ensimmäinen pelini Niiralan montussa oli 1980-luvun alkupuolella, kun vielä oltiin silloisen 1-divisioonana alkupuolella. KalPa-JoKP oli näytös ja pikkupoikana ei paljoa seisomakatsomon keskeltä nähnyt itse peliä. Silloinen zamboni jäi mieleen erätauoilla. Ottelu päättyi 3-9 tai 2-9. KalPan joukkueessa pelasi tuolloin Iso Musta Vellu Ketola ja muista jäi mieleen nimet Petri Ervelius ja Markku Maukonen :)

Ikimuistoisia hetkiä on monen monta, mutta jo edellä mainittu Pulliaisen jatkoaikamaali 1991 keväällä palailee mieliin vieläkin. Toisena kohokohtana on KalPan ensimmäisen liiganousun varmistanut ottelu TJ-V:a (Tikkurilan Jää-veikot) vastaan KalPa otti kotivoiton 10-3 ja riemu repesi lopullisesti kun TuTon kuulutettiin hävinnen HPK:lle. Nämä tulokset varmistivat KalPan ensimmäisen liiganousun, vaikka muutama peli oli vielä jäljellä.

Nykytaivalta liigassa on alun tuskan ja tappioden jälkeen koko ajan mukavampaa seurata. Ja toivotaan että hymy naamalta ei lähe vielä moneen vuoteen :)
 

Kopari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Mikkelin Kittaajat
Kopareissa tuli pelattua aikoinaan junnuna ja onhan joukkueella yksi hienoimmista kannatuslauluista. Onneksi sitä kuulee vieläkin silloin tällöin Henrys Pubissa.

Ensimmäinen näkemäni KalPan peli oli muistaakseni -83 Heinolan Peliittoja (nyk. HeKi) vastaan. Parhaimmat muistot peleistä tietenkin välierät hopeakaudella JypHT:ta vastaan ja varsinkin ratkaiseva ottelu, johon en saanut lippua tunnin jonotuksen jälkeen. Onneksi erätauolla eräs mummeli antoi minulle ulosmenolipun ja sain nauttia pelin parhaat hetket. Myös karsintapelit Kärppiä vastaan vuosituhannen vaihteessa olivat hienoa katseltavaa, varsinkin Oulussa. Tietysti muuten nuo vuosituhannen vaihteen pelit kun kontattiin liigassa tai pelattiin mestistä olivat raskasta aikaa kannattajille. Mutta toisaalta nyt sitä osaa arvostaa menestystä enemmän.

Nykyään etäkannattaja.
 

theace

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Moro,

oma KalPan seuraaminen ja kannattaminen on koko elämän ajan tapahtunut enempi vähempi etänä kotipaikkakunnan takia (Suonenjoki) ja opiskelujen/työn vietyä yhä kauemmas Kuopiosta. Mutta nuorena poikana jo 80-luvulla tuli kuunneltua KalPan pelejä radiosta ja ajokortin saatuani jopa käytyä katsomassa sillon tällön livenäkin.
Ikimuistoisin hetki on ehkä KalPan viimeisin nousu liigaan television välityksellä jännitettynä ja yksiössä kurkku käheenä huudettuna. Kaameeta pään aukomista sai kuulla Suomi sarja aikoina "Kalpa liigaan jonain päivänä" toteamuksista, mutta niin ne ivahuudot on laantuneet. Usko parempaan tulevaisuuteen ei horjunut huonoinakaan aikoina!

Nykyään Pirkanmaalla asuvana koitan Hakametsässä käydä katsomassa kaikki KalPan pelit jos suinkin mahdollista. Ja kotopuolessa vieraillessa koitan ainakin kerran kaudessa päästä Niiralan Monttuun aistimaan uuden nousun tunnelmaa. Vaikeiden aikojen jälkeen osaa tosiaan nauttia näistä hyvistä hetkistä paljon enemmän kuin joku muu!
 

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Hellurei kilpirintaiset toverit.

KalPaa olen seurannut nuorekkaan ikäni vuoksi verraten vähän, mutta tarkempi kannatus ja seuranta alkoi tämän vuosituhannen alkuvuosina. Ensimmäisiä muistoja ovat joskus kaudella 2002-2003 pelistä hankittu juliste, joten niitä pelejä lienevät ekat livepelit Niiralan pyhätössä. Ehkäpä Hermes lienee ollut vastustajana. Yksi muistikuva on myöskin eräästä erikoisemmasta pelistä, kun KalPan Mestisjoukkue pelasi Kiinan maajoukkuetta (tms?) vastaan niinä vuosina.

Paras muistikuva on tämä viimeisintä liiganousua edeltänyt kausi, Hall, Kapanen ja Timonen sekä Kuivalaisen huikeat pelit finaaleissa Sportia vastaan ovat äärimmäisen hyviä muistoja seurahistoriasta. Kuopioon muutettuani -06 olen käynyt montussa yhden kausikortin, sekä satunnaisten yksittäismatsien kautta melko vähän. Aikeissa on kuitenkin käydä entistä useammin, kunhan saa tätä melko surkeaa rahatilannetta nostatettua.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Hellurei arvon kanssakannattajat.

Minä olen seurannut KalPan pelejä jo 80-luvun puolella, mutta tuolloin olin niin pieni taistelija, että muistot ovat varsin vähäisiä. Varsinainen aktiivi seuraaminen alkoi 90-luvun lopun liigakarsinnoista ja siitä asti olen katsonut miltei kaikki kotimatsit.

Hallissa on istuttu, niin liigasta tippumisen aikaan, kuin suomi-sarjan pelejä seuraten. Hienoimmat muistot osuvat uusimpaan liiganousuun, sekä viime keväiseen pronssiin. Uskon vakaasti, että kaikkein hienoimmista kiekkohetkistä täytyy vielä puhua futuurissa. Ehkäpä jo tämä kausi tuo lisää mukavia hetkiä Kuopiolaisille kiekkodiggareille.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Terveppä terve.

80-luvun puolella minäkin seurasin KalPan matseja montusta käsin. Jari Hämäläinen, Pekka Tirkkonen, Peter Slanina, Darius Rusnak ja Juha Jokiharju muistuu mieleeni parhaiten.

Itsekin muistan juuri tuon Brian Gloughin HIFK matsin joka päättyi tappioon 2-4. Olin katsomassa kyseistä peliä. Niin, ja toki muistan Jari Lindroosin tekemän tasoitusmaalin ottelun viimeisellä sekunnilla. Kyllä sapetti.

Hienoimmat muistot joita itse olen paikalla ollut todistamassa osuvat juurikin tuohon liiganousun tietämille. Nykyään ei valitettavasti pääse niin useasti matseihin, kuin haluaisi.

KalPaa on tullut seurattua myös läpi Suomi-sarjan, siitä lähtien, kuin eka matsiin menin 80-luvulla.

Välillä on lentänyt perkele aika moneenkin kertaan, varsinkin Virtalan Temen pelatessa joukkueessa ;)
 

asloser

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, 7 Ringettes, Kurra, JoKP 88-89
No josko minäkin

Itselläni KalPan seuraaminen alkoi syksyllä 89 kun muuttin Joensuusta Kuopioon. Edellisenä talvena olin seurannut JoKP:n voittoisaa divarikautta jolloin lätkäinnostus heräsi. Omat ikimuistoisimmat hetket ovat keväältä 90 kun Joukki Rinne organisoi valierämatsissa KalPan viime minuteilla tasoihin. Mutta se Mal Davis...

Muutaman kauden ajan tuli Kuopiossa seurattua pelejä tiiviisti, mutta muutto pk-seudulle lopetti aktiivisen peleissä käymisen 97. Sen jälkeen ainoa matsi jonka olen Kuopiossa nähnyt oli KalPa-SaiPa kevättalvella 2007. Muuton jälkeen olen käynyt katsomassa vieraspelejä Pk-seudulla ja Tampereella (ex-työkaveri on kova Ilves -fani). Kävin peleissä myös 2divari/suomisarjan aikoina Myyrmäessä, sekä Tikkurilassa mestis-matsiessa.

Tämä KalPan kannattaminen on täällä isossa kylässä ollut vähän tälläistä kylähullun hommaa, mutt kyllä viime kausi ja tämän kauden alku ovat palkinneet pitkän uskollisen odotuksen. Tällä hetkellä eletään unta josta ei halua herätä. :-)
 

Splendide

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flygande fisktuppar
Itse aloin kannattamaan KalPaa, kun KalPa pelasi TPS:a vastaan finaalissa. Kannattaminen alkoi ihan pelipaidan väristä. Tykkäsin KalPan pelipaidoista. Asuimme tuolloin Kiuruvedellä, Savossa, ja kun faija kertoi, että kyseinen joukkue on vielä tuosta ihan suht läheltä, eli Kuopiosta. Se oli siinä. Sen jälkeen aloin about 10-vuotiaana koltiaisena seuraamaan kaikkia juttuja, mitä KalPasta vain irtosi.

Tein jopa lehtileikkeen kaudesta 1993-94, kaikki lehtileikkeet, mitä vain lehdissä oli, liimasin tuohon ruutuvihkoon. Kuuntelin pelejä radio merisäästä tai seurasin tilanteita teksti-tv:stä. Jos KalPa hävisi, niin itku pääsi.

Aina kun TV3 (vai oliko se jo silloin 90-luvulla MTV3?) näytti SM-liigaa, ja KalPan otteluita, kyseistä peliä odotettiin vesi kielellä! Koska faija, eikä lähipiiristä juuri kukaan muukaan kannattanut KalPaa, en koskaan päässyt Savossa asuessani katsomaan paikan päälle KalPan peliä. Se oli todella katkera paikka.

Kun muutimme Espooseen, pääsin vihdoin ja viimein katsomaan Kiekko-Espoo-KalPa -ottelua vanhaan Matinkylän jäähalliin. Turpaan tuli 8-0.

Seuraavan pelin menin sitten katsomaan Helsingin vanhaan jäähalliin. Turpaan tuli 13-2. Tosin voin ihan suoraan myöntää, että lähdin pois 2. erän jälkeen tilanteen ollessa jotain about 7 tai 8-0. Ei tuntunut hyvältä. Ei ollenkaan.

Eikä sitten mennyt kauaakaan, kun KalPa teki konkan ja putosi suoraan Suomi-sarjaan. Se tuntui pahalta, mutta itkua ei enää tullut. Kai sitä jo tuossa välissä tajusi, että ehkä tämä romahtaminen tekee vain hyvää KalPalle.

Suomi-sarjan ajat ja osan Mestis-ajoistakin seurasin pelejä about 1-2 kertaa viikossa teksti-tv:stä. Että miten KalPalla nyt vain menee. Kun muutin Vantaalle, niin aloin seuraamaan Kiekko-Vantaan ja KalPan välisiä otteluita. Ne oli ihan viihdyttäviä otteluita, ja minulla oli ilo nähdä Adam Hall, Kimmo Timonen ja Sami Kapanen KalPan paidassa. Ja kävin katsomassa myös sen pelin, kun KalPa pudotti Kiekko-Vantaan jatkosta. Erityisesti Kimmo Timonen teki yv-pelissä sellaisia oivalluksia, että enpä muista koskaan moisia nähneeni! Aivan tajutonta!

Kun sitten KalPa nousi SM-liigaan, ilo repesi! Mestis-näkyvyyttä ei voi edes verrata SM-liigan näkyvyyteen. Mutta korpivaellushan siitä sitten tuli kolmeksi vuodeksi. Välillä raivottiin, välillä juhlittiin sitä harvinaista voittoa. Ei aina ollut kovinkaan helppoa. Täytyy sanoa, että Pekka Virran tultua KalPan peräsimeen, ihastuin ihan sikana Peksiin, ja hänen kommentteihin ja ajatusmaailmaan valmentajana. Ihan helvetin hyvä jätkä! Ja olen nauttinut täysin siitä, että KalPa ja Pekka Virta ovat nousseet kohti kansallista huippua. Viime kevään pronssiottelu Bluesia vastaan on ylivoimaisesti upein jääkiekkokokemukseni paikan päällä. Sen tulen aina muistamaan, hautaan saakka.

Ja niin upeasti on tämäkin kausi alkanut, että 20 vuotta KalPaa seuranneena, ei voi kuin iloita nykyisestä tilanteesta. Tästä joskus unelmointiin, ja nyt se on totta. Ja oli jo viime kaudella, mutta silloin sitä oli vaikea käsittää. Nyt sen käsittää. Tippa meinaa mennä välillä silmään, kun lukee ylistäviä kommentteja KalPan pelitavasta ja menestyksestä. Tämä on kerta kaikkiaan hienoa aikaa, ja itse ainakin aion nauttia tästä täysin siemauksin! Kiitos KalPa!
 

Focker

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Medveščak Zagreb, Alaska Aces
Isäni on kannattanut KalPaa 70-luvusta lähtien joten ei annettu muita mahdollisuuksia...noh oikeestaan KalPa fanitus lähti liikkeelle joskus 80 luvun lopussa Oikean Aseman Mikko Juntusen takia. KalPan pelit olivat tuolloin viikon kohokohta kun Radio/Tv/lehdet olivat ainut infon lähde.

Harvemmin tulee enää käytyä peleissä enää joten itseäni voi sanoa"teksti-tv" kannatajaksi nykyään.

Jooh, ninimerkistä voi sanoa että laitoin fockerin kun jotain pitä keksiä ja tuli mieleen Greg Focker. Oli varmaan 10 hakemus...ja meni viimein läpi.
 

Filimonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Nurmeksen Sepot
KalPaa on tullut seurattua ja kannatettua 90-luvun alkupuolelta saakka. Peleissä olen käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti rahan ja ajan antaessa myöten. Silloin kun en ole paikalle päässyt, niin radiosta tai vähintäänkin teksti-tv:stä on tullut lähes jokainen peli seurattua niin liiga-, mestis- kuin suomi-sarja-aikoinakin. Ja nimimerkkihän juontaa juurensa KalPassa taannoin pelanneesta puolustajalegendasta, jonka suurin osa varmasti muistaakin ;)
 

Laarsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ensimmäinen kertani livenä pelissä oli KalPa-JYP HT ehkä 1986. Muistan kylmät väreet kävellessäni isän vierellä tungoksessa hallissa. Musiikki pauhasi, yleisö kannusti. Kai peliäkin tuli seurattua vaikka tulosta en muista. Koukkuun jäin.

Aktiivisinta peleissä käynti oli 80-90-lukujen taitteessa ja erityisesti Wayne Thompson, Jari Pulliainen, Juha Jokiharju, Juha Tuohimaa ja Jouni Rinne ovat jääneet lähtemättömästi mieleen. Brent Sabergia olikin sitten oma lukunsa!

Sittemmin matka vei pitkäksi ajaksi pois Kuopiosta, mutta KalPaa tuli seurattua hyvin aktiivisesti eri medioista. Usein hieman vitutti jatkuva häviäminen, mutta silti tunne oli vahva: tämä on minun joukkueeni.

Parina viime vuonna olen Kuopioon palaamisen jälkeen voinut käydä taas aika mukavasti peleissä. Hienointa on, että peleihin on saanut nyt mukaan oman pojan. Vakavasti näyttää siltä, että KalPan kannattaminen on siirtymässä isältä pojalle. Erityistä lämpöä koin hiljan, kun nassikkani tutkaili sarjataulukkoa: "Nyt saa JYP opetuksen!" :)
 

Kuuhinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Winnipeg Jets
Heipä hei. Pitkästä aikaa tekstiä Kuuhiseltakin.

Päälle viitisentoista vuotta on tullut KalPaa fanitettua. Muutama vuosi siitä aikasemmin jo ihastuin KalPan peliasuun, isäukolla oli muistaakseni Rusnakin tai Slalinan juliste työpaikallaan. Ensimmäinen peli oli kuitenkin vasta 1995 syksyllä ja vastassa kova, Jursinov seniorin luotsaama TPS. Reijo Ruotsalainen oli lyhyellä visiitillään Kuopiossa ja silmä kovana tuli toljotettua legendaarista pelimiestä. Peli päättyi muistaakseni 5-1 ja riemu oli valtava. Tästäpä eteenpäin ei järin hyviä muistoja ollutkaan vuosiin, liian monet murskalukemat tuli nähtyä sekä se surullinen divariin tippuminen. Tosin tuo aiemmin mainittu karsintasarja Kärppiä vastaan oli jännää katottavvaa, varsinkin kun sarjapaikka säilyi. Ensimmäistä Suomi-sarjan peliä kun menin kahtomaan ja kysyin paikkalippua, järkkäri tokaisi "valitse ihan vapaasti" (yleisöä ehkä 200 ja vastassa joukkue tyyliin Konneveden Kirves -42).

Mutta kovia aikoja on koettu, joskin nyt on mahtava fiilis, että niistä on selvitty. Kovalla innolla ja menolla kohti tulevaisuutta Kalevan Pallo ja te arvon kanssafanit!
 

Silkkiuikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lentävä Kalakukko
Yksi muistikuva on myöskin eräästä erikoisemmasta pelistä, kun KalPan Mestisjoukkue pelasi Kiinan maajoukkuetta (tms?) vastaan niinä vuosina.

Pelit Kiinalaisia vastaan pelattiin edellisen liigataipaleen loppuvuosina.

Täällähän oli tarkoitus esitellä itsensä, eikä muistella vain parhaita muistoja, mitä jokainen nyt on tehnyt.

SILKKIUIKKU:

Silkkiuikku nimi tulee siitä, kun käyttöoikeuksia ei myönnetty huomattavasti miehekkäämmälle "silkkikalsarit" nimelle. Syytä en tiedä miksi. Ihastuin silkki sanaan joten sen halusin nimeen, mutta tuo "silkkiuikku" lipsahti näin jälkiviisaana hiukan liian hempeäksi. Ei se mitn.

Fanitus omalla kohdallani alkoi vuonna -85. Pelattiin viimeistä kautta mestistä tai ööö divaria. Yksi ylitse muiden mielessäni ja muistoissani on Wayne Thompson, kruunaamaton kaukaloiden kuningas. Jopa itse Great One oli ominut nimensä tähdeltäni, niin huikea mies Thompson oli. Roberto Lavoie (?) ja herra Sapergia ottivat myös paikan syömmestäni.

2005 muutin pois niiralanmontun kupeelta tänne etelämmäksi. Aktiivisuus jääkiekkoa kohtaan on vain kasvanut muuton jälkeen. Illalla, kun ei uni tule silmään, käännän ajatukseni kuopiolaiseen jääkiekkoon. Takavuosina unen tulo vain viivästyi moisesta, mutta nykyisin vaimo ihmettelee, että "miksi ihmeessä sinä nykyisin hymyilet läpi yön, oletko rakastunut?". Sanoppa se. Poskipäät ihan krampissa aamuisin.

Tuli tuossa minullakin mieleeni eräs muisto. 90 luvun lopulla olin kielikylvyssä Enklannissa muutaman kuukauden ajan. Rakas äitini, jota ei kiekko ole koskaan kiinnostanut pätkän vertaa, KUVITELKAA! Äänitti vanhalle C kasetille aina pelin silloin kun se tuli ja lähetti ne minulle kasetti kerrallaan. Au Pairina olin. Mahtoi isäntäperheen väki ihmetellä, että mitähän tuo jätkä kuuntelee. Ja olin aivan haltioissani. Anssi Ritari (vai oliko se joku muu. Ei ainakaan M Juntunen) selosti nuo pelit silloin, joten ihan autenttiseen, alkuperäiseen Radio Oikean Aseman tunnelmaan ei päässyt, mutta kuitenkin.
 

He70150Ro

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kalimaaros, Kalikka
He70150Ro

nimimerkki tulee Kuopion Neulamäen postinumerosta ja kirjaimet voi ihan itse päätellä. Kirjoitusoikeudet jatkoajalle ovat uunituoreet, mutta palstaa on tullut jo pitkään luettua ja KalPaa on tullut kannatettua 80-luvun loppupuolelta asti. Silloin junnukatsomosta, jonne pääsi ilmaiseksi lisenssillä. Nykyään täältä etelämästä tulee seurattua KalPa:n otteita, mutta muutama pelimatka KPO:n kaudessa on tavoitteena. (viime kaudella 1 toteutunut). Lapsena yhtenä suurimmista aarteista oli suoraan mailatelineestä Fonelta lihapiirakalla vaihdettu Rusnakin puinen Cooperi.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
"Etäfani"!

noh oikeestaan KalPa fanitus lähti liikkeelle joskus 80 luvun lopussa Oikean Aseman Mikko Juntusen takia. KalPan pelit olivat tuolloin viikon kohokohta kun Radio/Tv/lehdet olivat ainut infon lähde.

Harvemmin tulee enää käytyä peleissä enää joten itseäni voi sanoa"teksti-tv" kannatajaksi nykyään.

Melkein vastaava tekstiä olisin itsekin kirjoittanut. Itse asiassa KalPaa tuli seurattua jo ennen Oikean Aseman otteluselostuksia. Isäni ja hänen työkaverinsa kävivät katsomassa KalPan pelejä ja näin ollen minusta tuli KalPan etä-fani. 1980-luvun lopulla tuli käytyä katsomassa muutamia pelejä lukiolaispoikana. 1990-l. alkupuolella kaveriporukalla (Varkaudesta asti) käytiin katsomassa otteluita useampikin per kausi. Opiskelu-, perhe- ja työkuviot etäännyttivät allekirjoittaneen pitkäksi aikaa oma suosikkijoukkueeni parista.

Nyt olisi tarkoitus työkaveriporukalla tehdä pyhiinvaellus taas sinne Niiralanmonttuun ja nähdä KalPan peli/pelejä paekanpiällä.

Reilut kaksikymmentä vuotta on tullut KalPaa kannatettua.

Itse sain aikoinani kirjoitusoikeudet ensimmäisellä yrittämällä v. 1993. Nimerkkini antaa vihjettä suuntaan, jos toiseen (ei - en ole sotarikollinen). Lähinnä nikkini kertonee allekirjoittaneen kyseenalaisesta huumoritajusta ja provokatiivisestä kirjoitustyylistä.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Itse rupesin seuraamaan palloilulajeja 1985. Ensimmäinen tv:stä rekisteröimäni kiekkomatsi oli saman kevään MM-kisojen ottelu Kanada-Suomi (5-2). Ihmettelin, miksi Gretzky ei ollut mukana, koska olin kuullut hänestä koulussa. No, Gretzkyn puuttuminen ja monta muutakin kiekkomaailman ihmettä selvisivät minulle sitten myöhemmin.

Luulin vielä sen vuoden kesällä, että KalPa on jokin nelosdivarin jalkapallojoukkue, mutta asia onneksi selvisi sitten syyskuussa, kun jääkiekkokausi alkoi. Sitä kautta olikin sitten ihan kiva seurailla pikkujamppana.

KalPa mm. pelasi keskikaudesta 21 peliä putkeen ilman pistemenetyksiä. Sitä ei sitten uskonut Urheiluruudun setää, joka ilmoitti KalPan hävinneen Rinkelinmäellä 8-5, vaan meni yö ihmetellessä, ilmoittivatko ne tuloksen siinä väärin päin. No, Savon Sanomat kertoi aamulla, että tappiohan sieltä oli kuitenkin tulla kajahtanut ja itkuksihan se melkein pisti!

Oma äitini, jota jääkiekko ei ole koskaan kiinnostunut, teki pahan virheen viemällä minut 7.11. KalPa-Karhu-Kissat -otteluun. Siinä pelissä tuli ihmeteltyä mm. miksi KalPan pelaajilla oli vääränlaisia varusteita, kun Pentti Perhomaat ja kumppanit saivat jäähyjä mm. korkeasta mailasta tai poikittaisesta mailasta... 7-0-voitto joka tapauksessa lämmitti.

Kauden viimeisen kotimatsin jälkeen yleisö päästettiin juhlimaan nousua jäälle pelaajien kanssa. Se oli kyllä aikamoinen kokemus. Hankala kuvitella, että nykyään voitaisiin ottaa samanlaisia turvallisuusriskejä, mutta 80-luvun Suomi oli se vanha kunnon nousukauden turvallinen YYA-Suomi, jossa ei ollut huolta huomisesta.

Seuraavan kymmenen kauden aikana minulta ei sitten jäänytkään kuin kaksi kotiottelua väliin. Peleissä käyntiä ja yleensäkin hengailua jäähallilla tosin helpotti aika lailla se, että matkaa hallille oli alle kilometri.

Ensimmäinen näkemäni vieraspeli oli kauden 89-90 liiga-avaus Jyväskylässä. Kenth Vesterlund oli toisessa erässä about seitsemän kertaa yksin läpi, mutta Siekkinen otti ne kaikki, ja KalPa hävisi 3-2.

Tuon hyvän peliputken katkaisi sittemmin intti ja myöhemmin muutto hieman kauemmaksi Kuopiosta. Marraskuussa 1997 pelattu KalPa-TPS 2-5-ottelu oli 300:s paikan päältä näkemäni liigamatsi. Hieman harmillista on, että en ole tullut tarkastaneeksi nykyistä tilannetta, mutta luulisin olevani 400:n paremmalla puolella tuossa nyt.

Jälkikäteen noita 1980-luvun pelejä on hauska muistella, koska ne muistaa jostain syystä huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi 2000-luvun ottelut. Kenties sitä nuorempana asiat jäävät yleensäkin ihmiselle kirkkaammin mieleen, koska monet asiat tulevat eteen uusina tai ensimmäistä kertaa ja kokemus on sen vuoksi voimakkaampi.

Liigasta putoamisen jälkeen meni pari vuotta siinä vähän sivummalla kuvioista, mm. ulkomailla asumisen vuoksi, mutta tässä viimeiset kuutisen kautta on taas tullut oltua aika aktiivisesti mukana. Sellainen 20-25 peliä harjoituspelit mukaanlukien tulee nähtyä kaudessa livenä.

Parhaita fiiliksiä ovat aiheuttaneet sen hopeakauden ohella myös vuotta aiemmin tapahtunut IFK:n pudottaminen puolivälierissä. 4-0-voitto tupaten täyteen ahdetussa seisomapaikkapainotteisessa montussa oli melkoinen perjantai-illan kokemus. Uudemmista tapahtumista ensimmäinen paluun (-05) jälkeinen liigavoitto (IFK:sta 3-1) oli myös sangen liikuttava kokemus, vaikkakaan en ko. pelissä ollutkaan.

Lisäksi varsinkin ensimmäisen liigakauden (86-87) kotiottelut olivat kaikki omalla tavallaan unohtumattomia ja samalla uskomattomia näytöksiä. Vaikka siinä kauden lopussa meinasi KalPalle jäädä musta pekka kätöseen, niin tässä kaudessa oli jotain sellaista, jota en kokene jääkiekossa enää ikinä. Uskomattomat kanadalaiset (Thompson, Lavoie, Sapergia), yleisökeskiarvo 4900 (ilman loppukauden sukellusta olisi päästy vitosella alkavaan lukuun...), eka liigamatsi ja samalla voitto Kärpistä 6-4, kotimatsit JyP HT:tä vastaan, joista kahta KalPa johti jo 4-0, ennen kuin vieraat tulivat toisessa 4-3:een ja toisessä 4-4:ään, Jari Järvisen lämäri punaviivalta Jukka Tammen suojusten välistä pussiin 8-3-voitossa, Sapergian kuti päin Myllyksen pläsiä, viimeinen Jokeri-matsi, jossa Wayne Thompson nosti lopussa KalPan 0-2:sta 3-2-voittoon. KalPan voitto merkitsi käytännössä samalla Jokerien putoamista liigasta...

Suurimpia pettymyksiä ovat olleet JYPin tasoitusmaali viime hiihtolomalla ajassa 59.51, 3-6-tappio Ässille ja putoaminen pudotuspeleistä 1992, kotiedun puppeloiminen viimeisessä kotipelissä -90, jossa ilman panosta pelanneella Lukolla oli mukana 13 äijää - 5-6 tuli pataan KalPalle, joutuminen karsintaan 1987 kanadalaisten loukkaannuttua jne. 1990-luvun lopun tappiomatsit eivät sillä tavalla enää tuntuneet, koska siihen häviämiseen turtuu aika nopeasti. Vajoaminen Suomi-sarjaan tuntui kyllä viimeistään kaiken lopulta.

Kevään 2005 nousuhumussa oli hienoa seurata hallin päädystä Zambonia, joka ajoi viimeisen Sport-pelin jälkeen Mestis-jään pois Kuopion hallista. Tismalleen samassa paikassa olimme seuranneet kaverini kanssa kuusi vuotta aiemmin samaa (?) vehjettä, kun se ajoi liigajäät pois Pelicansin ja heidän faniensa tuuletellessa villisti liiganousua. Siinä se "historian harharetki" jollain lailla sulkeutui.

2000-luvun suurimmat positiiviset tunteet on kuitenkin ehdottomasti koettu viime keväänä Espoossa, kun KalPa teki uskomattomasta totta ottamalla mitalin. Sitä hetkeä ja niitä pelinjälkeisiä tunnelmia kelpaa muistella vielä vanhana patuna kiikkustuolissakin hymynkare suupielessä.

No, aika narsistisluonteinen viesti tuli heitettyä, mutta eikös tässä sellaista vähän haettukin?
 
Viimeksi muokattu:

Kalikankosto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen kohta kolmekymppinen KalPa-fani kuopiosta. Olen itse aiemmin pelannut KalPan junnuissa ja peleissä käynti alkoi ennen ala-asteikää. Arvomaailmani on hiukan vääristynyt, koska KalPa tulee aina ensin, sitten seuraa työ, raha jne.

Kaikki kotipelit tulee varmasti tällä kaudella katseltua ja lisäksi muutama vieraspelireissu tehtyä. Viimekaudella jäi yksi TPS-peli muuton takia väliin, enkä ole vieläkään antanut sitä itselleni anteeksi :) Myös Suomi-sarjaa ja Mestistä katsoin hallissa ahkerasti, joten vaikeat ajat ovat tulleet tutuiksi.

Täällä nimimerkkini on varmasti kaikille outo ja tuntematon, mutta se johtuu vaan siitä, että kirjoitin ensimmäisen viestini tänne tänään:)

Yritän omalta osaltani vilkastaa KalPaosiota täällä jatkoajassa. Kirjoittakaa kaikki muutkin entistä aktiivisemmin!
 

Splendide

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flygande fisktuppar
Yritän omalta osaltani vilkastaa KalPaosiota täällä jatkoajassa. Kirjoittakaa kaikki muutkin entistä aktiivisemmin!

Tuo on kyllä täyttä totta. KalPa-väki on täälläpäin hyvin laiskaa (minä mukaan lukien), ja kirjoittajia tuntuu olevan kohtuuttoman vähän. Kai tuo Niiralanmontun foorumi on niin kotoisa, että väki kirjoittelee vain sinne. Ja asiaan varmasti myös vaikuttaa se, että täällä nuo säännöt ovat 100x ankarampia.

Mutta yritetään kaikki kimpassa vähän aktivoitua, ja itse olen erityisen paljon kaivannut tänne pelaajakohtaisia kirjoituksia. Esimerkiksi tällä kaudella Adam Anderssonista ja Tuomas Kiiskisestä riittäisi varmasti juttua. Negatiivisempaan sävyyn sitten esim. Kermanista.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Moro.

Olen 25-vuotias kolmelapsisen perheen pää Turusta. Ensimmäiset 22 vuotta tuli elettyä rakkaalla savonmualla, Kuopio-Siilinjärvi akselilla. Ja tästä syystä sydän on keltamusta ikuisesti, vaikka tänne Turkuun jäinkin.

Ensimmäiset muistoni KalPasta ja peleistä sijoittuu KalPa-JoKP otteluun joka pelattiin hopeakaudella. Eli voisin sanoa faniuteni alkaneen siitä. Lapsena tuli käytyä usein isän kanssa kattomassa pelejä aina SS-turnauksia myöten. Isäni nuukana miehenä otti aina mukaan omat karkit ja limpparit =D. Muistan myös sen, kuinka kiihkeitä pelejä KalPan ja JypHT:n kohtaamiset olivat, kun seisomakatsomossa mätettiin ihan nyrkein toisia ja JypHT kannattajia nakattiin usein ovesta pihalle =)

Yksi parhaista muistoista on Sami Kapasen tekemä maali olisko ollut kaudella 93-94. Maali meni kutakuinkin näin: vastustaja oli ottanut pelin lopussa maalivahdin pois ja KalPan pakki X nakkasi kiekon omasta päästä kohti vastustajan päätyä, ja vastustajan pelaajat luulivat kiekon menevän pitkäksi jolloin luistelivat vaihtoon. Kapanen oli luistellut kiekon perässä päätyyn ja otti kiekon ja kunhan laittoi sen maaliin ja maalihan siitä sitten tulikin=) Joku ihminen voi vahvistaa tai kumota tämän muistoni.

18-vuotiaasta asti olen käynyt aktiivisesti katsomassa kotipelejä eli 01-02 kaudesta lähtien olen ollut koko sydämelläni mukana KalPan ylä-ja alamäissä. Mestis ajalta on paljon hyviä kokemuksia ja muistoja. Viimeisellä kaudella muistan kuinka aina jännitettiin monellako maalilla KalPa voittaa, ei nimittäin montaa kertaa KalPa hävinnyt kotona viimesellä Mestis kaudella.
2005 kevät ei unohdu koskaan, finaalisarja Sportia vastaan on ikimuistoinen. Vierasmatka Vaasaan oli myös erittäin unohtumaton, KalPan voitettua pelin vaasalainen veri kuohahti ja pihalla meinasi syntyä kunnon joukkotappelu. Viimeinen ja ratkaiseva peli Niiralan Montussa on allekirjoittaneen hienoin kokemus Montussa.

Kolme vuotta sitten Turkuun muutettuani KalPa suosikkijoukkueena vahvistui entisestään, kun ymmärisin kuinka tärkeä ja rakas seura onkaan. Kaikki KalPan pelit Turussa olen käynyt katsomassa ja viime kaudella tuli eka voittokin. Viimekausi oli ensimmäinen kausi, kun en nähnyt peliäkään Montussa, mutta siihen oli pätevä syy, kun lapsi syntyi tammikuun alussa. Tämä kausi alkoi paremmin ja olin paikalla jo ensimmäisessä kotipelissä.

Playoff huuma tuli koettua Hämeenlinnassa ja Espoossa, joka lienee paras jääkiekkokokemus elämässäni. Tunnelmaa ei voi sanoin kuvailla, vain paikanpäällä olleet tietävät Espoossa koetun, pronssiin johtaneet vaiheet.

Tällä kaudella ajattelin ottaa askeleen eteenpäin ja alkaa kiertämään enemmän Etelä-Suomen pelejä, koska Turku on aika optimi sijainniltaan.

Niin ja nimimerkki tulee omalta lätkäajalta, kun KalPan isot ja pahat pelaajat antoivat mulle sen lempinimen/haukkumanimen =) pelasin siis numerolla 5 ja hieman pyöreänä ja kovaa viivalta laukovana kehittelivät nimen TykkiJutila =D
 

Kilvenkantaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen lukenut kaikki tämän ketjun viestit ja vähän hävettää tänne edes kirjoittaa, kun omat muistot KalPasta ulottuvat juuri ja juuri 90-luvun loppupuolelle... Mutta eihän se minun vikani ole, eihän?

Kuopiossa lähes koko ikäni asuneena KalPa on kyllä ollut käsitteenä aina tuttu. Perheessä, ystävissä ja tuttavissa on aina ollut jääkiekkoihmisiä, joten peleissäkin on tullut pienestä pitäen käytyä. Ensimmäiset muistikuvat jääkiekosta liittyvät kyllä valitettavasti jääkoneeseen ja liigakarkkeihin, joista etsin aina KalPan logoa, enkä voinut ymmärtää miksi ne jossakin vaiheessa katosivat. Oikeasti kiinnostuin jääkiekosta KalPan mestisvuosina, mutta hallille asti en enää raahautunut. Näin jälkeenpäin ajatellen asia harmittaa, mutta tyhmyydestähän tunnetusti sakotetaan.

Liiganousu. Muistan ajatelleeni sitä, puhuneeni siitä ja muistan hieman pelänneeni sitä: suuri ja mahtava sm-liiga. No, huonostihan se alkoi. KalPan sijoitus sarjataulukossa oli helppo muistaa, jos muisti joukkueiden lukumäärän... Edelleenkin kartoin hallia, kunnes...

Ensimmäinen pelini pitkään aikaan (näin ainakin muistelen) oli syksyllä 2007. Pieniniemi oli juuri saanut potkut, Virta hypännyt ruoriin ja vastassa Helsingin Jokerit. Oli siinä vähän ihmettelemistä, tuntui kuin ei olisi ikinä jääkiekkoa katsonutkaan, kaikki oli niin uutta ja outoa. Mutta päällimmäisenä pelistä kuitenkin on jäänyt mieleen 5-1 voitto ja se ajatus takaraivossa, kun astelin ulos hallista iloisesti rupattelevien ihmisten seassa: "Tänne mä tuun uudestaan!"

Ja niin mä sitten aina vaan menin hallille, vaikka turpaan tuli. Ehkä mä olin vähän onnellisemmassa asemassa kun monta vuotta lätkää seuranneet: mä en nähny miten hirveetä paskaa se peli pahimmillaan oli, tai ainakaan en myöntänyt. Ei mua yleensä pahasti ottanut pattiin ne tappiot, enhän mä tiennyt muusta! Mä vaan harmittelin kun hirveäkään työmäärä ei juuri koskaan tuonut voittoa. Ja ne harvat voitot, kyllä niistä jaksoi puhua!

Ennen joulua 2007 KalPalla meni kohtalaisen hyvin. Ässät kaadetiin kotona murskaavin lukeminen, Järvinen esitti hienoja otteita debyytissään ja näytti hauista maajoukkuevalmentaja Rautakorvelle. Mutta ennen kaikkea ottelussa Pelicansia vastaan jätettiin jumbosija Ässille. Vain kuopiolaiset ymmärtävät minkälainen voitto se 13. sija oli keväällä 2008. Oltiin edelleen huonoja, oltiin edelleen tyvipäässä, mutta hemmetti vieköön, ei oltu jumboja! Kevättalvella huhut häppölöistä ja Sami Kapasen paluusta olivat sitkeitä ja a-nuorten mestaruus nostatti melkoista huumaa.

Viime kauden avausottelu on jostain syytä jäänyt hyvin mieleen. Siihen oli ladattu hirveät odotukset, Kapasen paluu, JYP vastassa ja tupa täynnä. Muistan miten nauroin kun Kapasen jäälletulo sössittiin, mutta kun näin Mustan verkoston 24-tifon, meni kyllä kieltämättä kylmät väreet selkäpiita pitkin. Se vain oli niin uskomatonta nähdä numero 24 oikeasti Niiralassa. (Kuten sanottua, mä missasin niin S.Kapasen kuin Kimmo Timosen ja Adam Hallin otteet kilpipaidassa...) No, se ottelu meni niin kuin meni, ja huikean Kärppä-voiton jälkeenkin oli vielä hiukan kankeaa menoa, mutta sitten. Mä muistan miettineeni, että eihän tällaista voi tapahtua, ei näin suurta muutosta voi tapahtua yhden kesän aikana! Viime kausi kokonaisuudessaan on mun paras muisto KalPasta.

Valitettavasti lähitulevaisuudessa on edessä muutto Kuopiosta. Sen mä tiedän jo etukäteen, ettei KalPa vaihdu mihinkään toiseen seuraan, ja että edelleen se kummallinen, lapsellinen ja täysin selittämätön kiinnostus KalPaa kohtaan tulee säilymään. Mikään ei pelasta ankeaa tiistai-iltaa niin kuin Niiralan Monttu ja KalPa.

Nimimerkistä vielä. Paitsi suosikkijoukkueesta se kertoo elämänasenteesta ja ehkä vähän sulkeutuneesta luonteestakin.


Ja hei, myydäänkö niitä liigakarkkeja vielä? :)
 
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, ManU, BM, RM, PuhtiPois
Moro.

Yksi parhaista muistoista on Sami Kapasen tekemä maali olisko ollut kaudella 93-94. Maali meni kutakuinkin näin: vastustaja oli ottanut pelin lopussa maalivahdin pois ja KalPan pakki X nakkasi kiekon omasta päästä kohti vastustajan päätyä, ja vastustajan pelaajat luulivat kiekon menevän pitkäksi jolloin luistelivat vaihtoon. Kapanen oli luistellut kiekon perässä päätyyn ja otti kiekon ja kunhan laittoi sen maaliin ja maalihan siitä sitten tulikin=) Joku ihminen voi vahvistaa tai kumota tämän muistoni.

Tapaus on totuus ja peli ajalta, jolloin KalPaan yritettiin haalia pelimiehiä milloin mistäkin. Tuolloin vahvistuksina olivat Kalajoen Junkkareista tulleet Jan Jasko ja Robert Pukalovic, joka myös "syötti" tuon Kapasen maalin. Selvä tuomarivirhe, tuumasi eräs ammattituomari myöhemmin, ei kuulemma osunut maalivahdin alueeseen kiekko mutta Sami vaan laittoi kiekon maaliin, kun ei vihelletty pitkää.

KalPan faniksi ajauduin 80-luvun alkupuolella aivan poikasena hyvin pitkälti sen vuoksi, että serkkuni pelasi KalPassa juniorina. Samainen serkku pelasi aikuisena liigaakin sekä toimi synkkinä Suomi-sarjan vuosina kapteeninakin palattuaan kiekkokiertolaisen lenkiltä Kuopioon. Jokainen saa pohtia, kenestä onkaan kyse.

Kuopiossa asuin itse vuosina 1992-2000 mutta KalPan peleihin olen vääntäytynyt vähintään kerran kaudessa paikan päälle aina vuodesta 1985 saakka. Kuopion vuosina juniorilisenssillä otteluita tuli seurattua hyvinkin tarkkaan. Sävähdyttävimpiä hetkiä ovat olleet kevään 1991 välierät, ilon repiminen irti liigapaikan säilymisestä karsintapeleissä 1998 ja viime kevään 6. ottelu Kerhoa vastaan, kun päätin vielä jäädä katsomaan tuonkin pelin, vaikka piti jo palata Joensuuhun.

Maalta lähempää Jyväskylää kun olen kotoisin, sain lapsena kuulla aina vinoilua KalPan kannatuksesta ja Jypin mestaruus sieppasi mutta voimme ottaa ommamme ensi keväänä. "Maalaisserkusten" kohtaamisia olen nähnyt paikan päältä eniten. Kerran Jyväskylässä liput loppuivat ja kuuntelimme ensimmäisen erän satojen muiden kanssa ovien ulkopuolella ennenkuin suuntasimme kotiin radiota kuuntelemaan.

Jotain kiekkohöperyydestä kertoo, että olen säilyttänyt kaikkien ottelujen pääsyliput vuodesta 1989 asti ja kirjannut ruutuvihkoon playoff-tulokset vuodesta 1991 asti. Aiemmin päivitin jopa KalPan pelaajien pistepörssiä kausiohjelmaan, joita löytyy muutamia 80-90 -lukujen taitteesta. Hockey-liiga tarroja löytyy myös vino pino. Niitä suklaita ei ostettu maun takia...
 

Kalikankosto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Yksi parhaista muistoista on Sami Kapasen tekemä maali olisko ollut kaudella 93-94. Maali meni kutakuinkin näin: vastustaja oli ottanut pelin lopussa maalivahdin pois ja KalPan pakki X nakkasi kiekon omasta päästä kohti vastustajan päätyä, ja vastustajan pelaajat luulivat kiekon menevän pitkäksi jolloin luistelivat vaihtoon. Kapanen oli luistellut kiekon perässä päätyyn ja otti kiekon ja kunhan laittoi sen maaliin ja maalihan siitä sitten tulikin=) Joku ihminen voi vahvistaa tai kumota tämän muistoni.

=D

Totta tämä tosiaan on! Vastassa tuolloin oli Jokerit. Muistan, että yritettiin kavereiden kanssa huutaa Samille, että laita kiekko maaliin... Lopultahan Sami laittoikin. Minun mielestä se kiekko meni juuri ja juuri maalivahdin alueen kulmasta yli päätyyn, jotan se oli ihan oikein tuomittu. Nyt tuo sääntö on poistunut ja pitkä vihelletään aina.

Pahoittelut off-topicista, mutta tästä tuli mukavat muistot mieleen.
 

Mr Tomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Iisalmen Peli-Karhut, KuPS , PK-37
Hei!

Täällä Oulun kovin KalPa-kannattaja.

Eilen sain tunnukset palstalle, ja oon ihan täpinöissäni, että saan osallistua minulle rakkaan urheiluseuran, KalPan, asioiden puimiseen. Onkos täällä muuten muita Ouluun muuttaneita oekeeta immeesijä?

Ja kyllä, vieläkin harmittaa kun menivät poistamaan Pub Yläpesältä sen mahdollisuuden, että pleksin takana olisi voinut peliä seurata!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös