Isänmaallisuus-mittari

  • 2 883
  • 28

Onko epäisänmaallista olla kannattamatta kotimaata?

  • Kyllä ehdottomasti!

    Ääniä: 93 48,2%
  • Ei, jokainen kumartakoon mieleiselleen lipulle

    Ääniä: 46 23,8%
  • Yhdentekevää

    Ääniä: 54 28,0%

  • Äänestäjiä
    193

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Otsikko ei ehkä vastaa äänestyksen aihetta, mutta silti..Onko epäisänmaallista olla kannattamatta kotimaan sankareita (joukkueet/yksilöurheilijat)?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Geez, kyse on vain urheilusta. Yhdentekevää.
 

Voittaja

Jäsen
Itse olen mielestäni varsin isänmaallinen, mutta se ei aina näy urheilussa. Puolustan Suomea mielelläni monessa asiassa, mutta urheilun parissa minulla on ihan muita suosikkeja, tosin myös suomalaisia.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Yhdentekeväähän tuo on. Nykypäivän maailmassa nationalistiselle uholle jää muutenkin vähemmän elintilaa. Ellei sitten asiaa valjasteta esim. populistiseksi rasismiksi.
 
En tiedä, onko epäisänmaallista olla kannattamatta kotimaamme sankareita, mutta itse en juurikaan syty suomalaisten urheilijoiden menestykselle. Ihan hieno homma, mutta minulle yhdentekevää.

Suomen jääkiekkomaajoukkueen, tai siis Leijonien, tietty, menestys ei ole jostain syystä koskaan kiinnostanut. Olen kyllä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta katsellut kaikki Suomen ottelut, mutta eipä menestys ole minua pahemmin lämmittänyt. Edes vuoden 1995 MM-rieha ei saanut minua syttymään, jotenkin se hehkutus ja "hyvä ME, ME teimme sen!"-henki rupesi vain ärsyttämään. Katsoin kyllä finaalinkin, mutta en tuntenut kylmiä väreitä summerin soidessa. Kaverit siinä jotain ulvoivat ja tuulettivat, minä vain hieman hymähtelin. MM-kiekko on ihan mukavaa seurattavaa tapahtumana, mutta Suomen menestys ei vaan juurikaan kiinnosta.

Hieno homma jos suomalaiset pärjäävät, minulla tosin on silloin parempaakin tekemistä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Mielellään sitä isänmaan edustusjoukkuetta kannattaa, mutta entäpä jos isänmaan edustusjoukkue sattuisi vaikkapa edustamaan sellaista pelityyliä, jota ei voi sietää, ja toisen maan edustusjoukkue pelityyliä, josta pitää? Eihän toisen maan joukkueen kannattaminen urheilullisista syistä tee kenestäkään epäisänmaallista. Vai tuleeko kansalaisesta epäisänmaallinen, jos hän ilmoittaa saavansa paremmat kiksit esimerkiksi Danko Jonesista kuin Tapani Kansasta?
 

Cube

Jäsen
"Yhdentekevää" tai "jokainen kumartakoon mieleiselle lipulleen". En näe mitään syytä sille, että pitäisi kannattaa jotain urheilijaa vain siksi, että hän on sattunut syntymään samassa maassa kuin minä. Tätä eivät erinäiset Teemu-loverit tunnu usein käsittävän. Useita suomalaisurheilijoitakin toki kannatan, mutta mikään yleinen teema se ei suosikkien suhteen ole.

Suomen jääkiekkomaajoukkuetta kannatin vielä joskus, mutta Antero Mertaranta pilasi koko homman minulta. Nykyään tulee välillä toivottua jopa Suomen häviötä, varsinkin Kanadaa ja USA:ta vastaan. Muutenkin pohjoisamerikkalainen pelityyli tuntuu miellyttävän.
 

Hordi24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Yksilöurheilussa kannatan muitakin kun suomalaisia, mutta vastasin kyllä koska ainakin esim. joukkuepeleissä on mielestäni velvollisuus kannattaa kotimaata.
Esimerkkinä autourheilusta, eli en kannata yhtään Kimi Räikköstä enkä Nico Rosbergia, mutta taas jokaisessa joukkuelajissa aina tietysti Suomea.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisihan se vähän noloa jos mm-kisoissa kannattaa Kanadaa silloin kun se pelaa Suomea vastaan. Kyllä mun kohdalla se kannustaminen menee ihan automaattisesti tohon Suomen suuntaan, eli vastasin kyllä...
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Ei se minulle kuulu, mitä muut tekevät tai kannattavat. Ulkomailla asuessa olen kyllä huomannut sen asian, että jostain syystä tulee kannatettua suomalaisia useammin kuin Suomessa asuessa. Yhtenä hyvänä esimerkkinä tästä on Kalle Palander. Suomessa asuessa en voinut sietää miestä. Itävallassa asuessa (alppihiihto on täällä todella suosittua tietysti) on aina mukavaa jos Kalle pesee paikalliset starat.

Aina olen tosin ollut Suomen maajoukkueen puolella - pelasi se sitten minkälaisella tyylillä tahansa. En voisi esim. lätkässä kannattavani jotain muuta jengiä. Futiksessa suosikkeihin kuuluu mm. Saksa, mutta kyllä silti toivon Suomen voittoa maiden kohdatessa.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Hordi24
...ainakin esim. joukkuepeleissä on mielestäni velvollisuus kannattaa kotimaata.

Miksi se on velvollisuus, ja kenen määräyksestä?
 

Hordi24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Joo no se oli taas multa huonosti muotoiltu lause!
Tarkoitin, että jos on isänmaallinen niin ei pitäisi olla mitään kysymystä siitä ketä esim. joukkueurheilussa kannattaa...Ei tietenkään oo mikään yleinen velvollisuus.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti kilonkingi
Totta kai ollaan isänmaalisia, on sen puolesta sentään taisteltu.
Eihän sillä ole mitään tekemistä urheilun kanssa...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vois olla aika ihmeissään kanadalaiset Kanada-fanit jos/kun joku suomalainen gloorihantteri tulis Kanada-Suomi -matsissa heille sössöttämään kannattavansa Kanadaa. Tuskin tulis juurikaan rispektiä ainakaan siltä taholta.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Esim jääkiekossa en ole koskaan pitänyt leijonajoukkueesta. Aina on ollut vain kaksi "suurta" eli Usa ja Kanada. Jo periaatteessa niiden pelityylin puolesta. Suomi ei ole koskaan sytyttänyt minua.

Sama pätee myös Kimi Räikköseen jota inhoan suunnattomasti. Ja tietenkin Teemu Selänteeseen!

Mutta en mä kuitenkaan sanoisi itseäni epäisänmaalliseksi tyypiksi. Koska kysehän on vain urheilusta ja jokainen saa minun puolestani kannattaa ketä haluaa.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti finnjewel
Vois olla aika ihmeissään kanadalaiset Kanada-fanit jos/kun joku suomalainen gloorihantteri tulis Kanada-Suomi -matsissa heille sössöttämään kannattavansa Kanadaa. Tuskin tulis juurikaan rispektiä ainakaan siltä taholta.

Miksi ihmeessä kenenkään pitää mennä sössöttämään kenellekään vain saadakseen "rispektiä"? Kyllä ihmisellä tulee olla sen verran itsetuntoa, ettei tarvitse kaikille omille tuntemuksilleen vahvistusta ja hyväksyntää muilta. Eräs ystäväni on suuri Latvian kannattaja, eikä hän kaipaa tähän diggailuunsa yhdenkään latvialaisen hyväksyntää - ja kestääpä hänen itsetuntonsa myös ystävien jatkuvan kuittailun tästä asiasta. Kyllä yksilön tulee olla sen verran sujut itsensä kanssa, ettei vain epämääräisen "hyväksytyksi tulemisen" vuoksi dumppaa omia tunteitaan ja ajatuksiaan.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
"Jokainen kumartakoon mieleiselleen lipulle"

Kiekkomaajoukkue ei ole vuosikausiin näyttänyt vähääkään siltä, miltä maatani edustavava joukkue pitäisi omasta mielestä näyttää. Ainahan joukkueeseen mahtuu pari inhokkia, mutta kun yli puolet joukkueesta maalivahteja myöten on omasta mielestä kuraa, niin vaikeaa siinä on siniristiä heilutella. Maajoukkueen kannattamisesta on mennyt maku myös epäpenkkiurheilijoiden koohotuksen myötä. Ei sitä saatana jaksa kuunnella, kun normaalisti kiekkoa seuraamattomat apinat jauhavat kahvipöydässä Mertarannalta opittua "kiekkotietoutta".

Yksilölajeissa kannatan lähes poikkeuksetta suomalaista. Oma lukunsa on jotkut aikuisena Suomen kansalaisuuden hommanneet urheilijat, joille ei kyllä lippu heilu. En myöskään pakahtunut ylpeydestä, kun selvisi, ettei se kultamaratoonari (joku Janne?) osannut puhua suomea.

On myös äärimmäisen hölmöä sotkea maailmanpolitiikkaa urheiluun. Esimerkiksi nyt hyvin pelannut USA:n jääkiekkomaajoukkue saa täältä varauksetta täyden sylillisen sympatiaa, vaikka maan touhut urheilun ulkopuolella herättävätkin vallan muita tunteita.

Tällä hetkellä telkun päällä jököttää pieni Kanadan lippu.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti M@rko77
Otsikko ei ehkä vastaa äänestyksen aihetta, mutta silti..Onko epäisänmaallista olla kannattamatta kotimaan sankareita (joukkueet/yksilöurheilijat)?

Ei lienee mikään ihme, että olen sitä mieltä ettei isänmaallisuutta lasketa sen mukaan kannattaako suomalaista yksilöurheilijaa tai joukkuetta menestymään. Kaikkiaan olen pyrkinyt omassa elämässäni tekemään selkeän eron urheilun ja isänmaallisuuden välillä, pyrin kannattamaan urheilijoita ja heidän tekoja riippumatta heidän kotimaasta, jos joku leimaa minut tällaisen käyttäytymisen vuoksi epäisanmaalliseksi henkilöksi niin tämä ei minua haittaa tippaakaan. Oikeastaan toisinaan isänmaallisuuden ja urheilun yhdistäminen nostattaa minussa ikäviä väristyksiä, miellän sellaisen vain kehittymättömien maiden harrastamaksi itsetunnon pönkittäjäksi. Urheilu on kuitenkin vain urheilua, ei elämän tärkein asia.

vlad.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos ottaisin kantaa musiikin suhteen sanoisin siinäkin olevan kyse laadusta eikä kotimaasta. Rasmuksen listasijoitukset briteissä ovat yhdentekeviä - järkyttävän laimeaa roskaahan musiikki kuitenkin on. Sen sijaan Amorphiksen ja Sentencedin tyylisissä bändeissä nimenomaan se Pohjolan julma ja kylmä henki sanotuksissa ja saudeissa saa tunnelman kohoamaan reippaasti.
 

Tormentori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh kyllä sitä tulee suomea kannustettua aina kun siihen saumat on. Vaikka pakko myöntää että on tässä pienestä kriisistä kärsitty identiteetin kanssa. Isä on saksalainen, äiti on puoliksi ruotsalainen. Yritä tässä sopassa sitten miettiä minkä puolesta liputtaa. Fenno-Germanic Svea? kenties :)
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Olen itse suomalaisten puolella monessa eri asiassa, mutta urheilussa tietyissä lajeissa en kannata suomalaisia mutta jos "me" voitetaan niin olen tietysti tyytyväinen koska olen itse myös suomalainen!

-Stouni-
 

Kyle

Jäsen
Yhdentekevää.. urheilussa.

Tässä viimme vuosien varrella on ottanut muutaman kerran jääkiekossa Suomen maajoukkueen vallinnat niin paljon hattuun, ettei todellakaan kiinnosta kannustaa Suomea, kun siellä on pari v***maista pelaajaa jotka eivät sinne mielestäni koskaan olisi kuulunut. En toki sitä ääneen hoilaa, enkä muutenkaan mitenkään ilmaise.


World Cupissa Suomi voittaa!
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Vastaukseni on EI.

Ainakaan jääkiekon MM-kisoissa en kannata Suomea, joskaan en erityisemmin mitään muutakaan maata. Aika lailla se ja sama jos Leijonat häviävät vaikka finaalin, oma seurajoukkue on se tärkein ja sen tappiot harmittavat selvästi enemmän. Ei se mielestäni epäisänmaallista ole, kuten sanottua kyse on "vain" urheilusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös