Huvipuistot

  • 24 542
  • 97
Huvipuistot on mielestäni hauskoja joten nauranpa vähäsen: hehehehiihhiahhahaha. No niin, sitten aiheeseen. Käytkö huvipuistoissa? Mikä on paras huvittelulaite?

Minä itse tykkään huvipuistoista, joka kesä tulee jossain päin käytyä. Paras laite on varmaan Särkänniemen Half-Pipe. Hyviä laitteita ovat myös Särkänniemen Tornado, Powerparkin Booster ja Linnanmäen Space-Shot.

Huvipuistoissahan on myös paljon mutkin kuin laitteet. Särkänniemessä delfiinit,eläintarha,Näsinneula. Powerparkissa karting-rata ja Linnanmäellä merimaailma.

Kouvolan Tykkimäestä eikä Vaasan Wasalandiasta ei ole paljon tietoa koska en ole niissä käynyt.

Linkkejä

Särkänniemi
Linnanmäki
Powerpark
Tykkimäki
Wasalandia
Suomen huvipuistoseura
 

Rocco

Jäsen
Wasalandia on kyllä niin turha paikka kuin vain voi olla... Laitteita ei juuri nimeksikään, taitaa hurjimmat kyydit saada tukkijoessa, missä on hurjat kaksi mäkeä...
 

KARHU III

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huvipuistothan ovat mahtavia paikkoja! Pienestä asti ollut haaveena päästä Disney Worldiin, mutta eipä ole vielä tullut käytyä.
Nämä suomen kaksi (Linnanmäki & Särkänniemi) huvipuistoa ovat jo liiankin tuttuja, eikä niissä loppupeleissä juurikaan hyviä laitteita ole. Lintsillä Space Shot (vai mikä se nyt on) on ihan OK, mutta mikään Suomen tivoleiden laite ei tunnu enää tuon jälkeen miltään. http://www.geocities.com/kypros03/IMG_2437.jpg
Tuohon pääsin viime kesänä ja se oli melko mahtava härveli!
edit. niin siis tuo vasemman puoleinen laite missä on 2 "tornia".
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viime kesänä tuli vierailtua power parkissa. Todella positiivinen kokemus. Paikka oli todella siisti ja hyvin hoidettu. Laitteiden ja ruuan hinnoittelu asiallinen. Paikka on melkoisen pieni. Aikuisille ei ole hirveästi laitteita, mutta oma 7v tytär viihtyi hyvin.
Niin ja onhan samassa puistossa ne carting radatkin. Sisärata oli sähköautoilla ja ulkorata polttomoottoriautoilla. Molemmat radat aivan huippuja ja hinnoittelu asiallinen. Suosittelen!
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Viestin lähetti KARHU III
Lintsillä Space Shot (vai mikä se nyt on) on ihan OK, mutta mikään Suomen tivoleiden laite ei tunnu enää tuon jälkeen miltään. http://www.geocities.com/kypros03/IMG_2437.jpg
Tuohon pääsin viime kesänä ja se oli melko mahtava härveli!
edit. niin siis tuo vasemman puoleinen laite missä on 2 "tornia".

Maailmanpyörä on kyllä paha, ei siinä mitään. Varsinkin, kun oma kori sattuu pysähtymään aivan ylös. Mahasta ottaa, huimaa, tuntuu ettei selviä. Kun korista viimein pääsee pois, tuntuu maa varsin turvalliselta jalkojen alla.

Itse en ole kauheasti huvipuistoissa pyörinyt, mutta kun Härmästä olen kotoisin, on Powerparkissa tullut vierailtua paljon. Boosteri on kyllä mukava laite. 100km/h on huippunopeus ja sen kyllä huomaa. Penkkeihin painuu mukavasti kiinni. Eikä tule edes paha olo, kun laite ei vetkuta sivuttain. Tänä kesänä Powerparkkiin ilmeisesti rakennetaan kilometrin mittainen vuoristorata, mutta tietääkseni se ei ehdi valmistua vielä tämän kesän käyttöä varten.

Edit: HABS:lle sen verran, että jos käyt Powerparkin sivuilla, niin huomaat, että paikka on laajentunut ja laajenee kokoajan. Kaikista uudistuksista ei kerrota kylläkään edes netissä. Osasta uudistuksista on ollut pohjalaisissa lehdissä.
 
Viimeksi muokattu:

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Viestin lähetti KARHU III
Huvipuistothan ovat mahtavia paikkoja! Pienestä asti ollut haaveena päästä Disney Worldiin, mutta eipä ole vielä tullut käytyä.
Nämä suomen kaksi (Linnanmäki & Särkänniemi) huvipuistoa ovat jo liiankin tuttuja, eikä niissä loppupeleissä juurikaan hyviä laitteita ole. Lintsillä Space Shot (vai mikä se nyt on) on ihan OK, mutta mikään Suomen tivoleiden laite ei tunnu enää tuon jälkeen miltään. http://www.geocities.com/kypros03/IMG_2437.jpg
Tuohon pääsin viime kesänä ja se oli melko mahtava härveli!
edit. niin siis tuo vasemman puoleinen laite missä on 2 "tornia".


Itse olen käynyt Disney Landissä(?),eikös se ole se mikä on Pariisin lähellä.
Jos vuoristoradoista pitää niin suosittelen kyllä.Itsekkin tuli muutamassa poikettua ja mentiin kyllä ympäri joka suuntaan.Välillä istuttiin kaivosvaunussa ja välillä avaruusraketissa.
Suomen paikoista ainakin Särkänniemellä useita kertoja käyty ja onha Vaasa ja Helsinkikin käytynä.


EDIT:Niin ja jos tässä nyt jonoista puhutaan vielä niin tuolla Pariisissa noin viisi vuotta sitten jonotkin olivat kyllä sitten paria luokkaa pidemmät kuin Suomen huvipuistoissa.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti karhu
Itse olen käynyt Disney Landissä(?),eikös se ole se mikä on Pariisin lähellä.

Pariisin "lähellä" - onhan sinne muistaakseni reilun tunnin ajomatka ruuhkattomaan aikaan - on tämä Euro-Disneyland tai -world, jompi kumpi kuitenkin. Muistaakseni kyseessä on toinen yhdysvaltojen ulkopuolelle rakennettu Disney-huvipuisto, ensimmäinenhän rakennettiin Japaniin, voi olla, että niitä löytyy nyt jo useampiakin Yhdysvaltojen ulkopuolelta.

Omat huvipuistokokemukseni ovat perin rajalliset, kahdesti olen käynyt Särkänniemessä, viimeisimmästäkin piipahduksesta on kulunut aikaa jo likimain 20 vuotta. Paikka on taatusti paljon muuttunut sitten viime vierailuni.

Lintsillä tuli käytyä toissa kesänä viimeksi, sykähdyttävimmät vempeleet löytyvät linjalta Space shot ja Top spin, sitten siellä oli tuolloin joku kieputin mikä pyörytti ympäri-ämpäri - joskin aivan liian lyhyen ajan verran. Vonkaputous kastelee kivasti, vuoristorata ja Viikinkilaiva ovat muuten vaan nostalgisia vempeleitä. Tänä suvena uudelleen kun taas tässä lähituntumassa asutaan.

vlad.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Särkänniemellä on tullut useasti käytyä. Sääli, ettei pää/maha kestä useimpia kieputtimia.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Eniten näissä puistoissa ärsyttäää ne mielettöät jonot JOKA paikkaan..

En ollut kuullutkaan tullaisesta PowerParkista ennen NYT-liitteen huvipuisto vertailua.
Mistä asti tämmöinen on ollut ja onko mistään kotoisin?

Myös Lintsin hölmöt suomenkieliset laitteen nimet olisi saanut jäädä kääntämättä.
Se Lintsin uusi "4D" elokuvasali pitää kyllä käydä tsekkaamassa jossain vaiheessa.
 

Dolgor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Rags
Kävin Lintsillä, kun se tänä vuonna aukesi (toissaperjantai?). Yllättävän vähän ihmisiä oli liikkeellä. Runsaasti kyllä, mutta ei mitään varsinaista tungosta ollut lippuluukulla saatikka laitteissa. Asiaan saattoi vaikuttaa illan pikku viileys, mutta ei se ainakaan minua hidastanut.

"4D-kinossa" sain uutuutena vettä ja saippuakuplia päälleni. Ihanaa. Mennyt aivan väärään suuntaan laite, jättäisivät suosioilla nuo asiat pois.

Suomen ulkopuolella on kokemusta parilta reissulta Espanjan Tivoli Worldistä.
 
Viestin lähetti stiflat
Eniten näissä puistoissa ärsyttäää ne mielettöät jonot JOKA paikkaan..

Viime vuonna käydessäni yllätyin positiivisesti verrattuna Särkänniemeen tai Linnanmäkeen kun mitään ei tarvinnut pahemmin jonotella.

Ihan asiallinen paikka muutenkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Meinasin quotata ensin jotain, mutta sitten huomasin, että sama vinetys on monissa viesteissä.

Kuinka te jaksatte valittaa niistä muka jonoista? Onko sinne puistoon pakko mennä kesän aurinkoisimpana päivänä, kun aivan varmasti tietää, että siellä on niin paljon ihmisiä, että päivä saattaa mennä jopa pilalle sen takia.

Ette kai te käy kaupoissakaan esim. aattoina tai muina hulluina päivinä? Jos käytte, niin sitten en osaa auttaa.

Mikä vika pikku sateessa on keskellä kesää?
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Olen käynyt hyvin vähän huvipuistoissa, Särkäniemessä ja Muumi-maassa lasten kanssa (jos se nyt huvipuistoksi lasketaan),Tykkimäki on myöskin tullut nähtyä. Minä pidän enemmän Tivoleista, tunnelma on jollakin tapaa mukavampi, Onni Suurusen moottoripyörä Show, ihminen ilman käsiä ja jalkoja Fata Morgana Show (en tiedä miten kirjoitetaan), on jääneet lähtemättömästi mieleeni. Samoin tivoleiden tuoksut.

Yhteenaikaan osasin kaikki Raumalla vieraileiden tivolien mainos huudot ulkoa, ilmakivääri ammunta surkeilla aseilla, pallon heittämiset narun vedot ym, minusta ne olivat ihmisläheistä ja hauskaa. Niin että kannattaisin enemmän pienimuotoisia hyvin hoidettuja erinlaisia tivoleja kuin suuria huvipuistoja.

Mitä tulee siihen että on paljon ihmisiä, ne juuri tekevätkin osaltaan tivolin tai huvipuiston. Mikään ei ole surkeampaa kuin tyhjä huvipuisto.
 
Viimeksi muokattu:

Lape7

Jäsen
Powerpark

Powerkissa on carting-rata, eikö? Onko kukaan käynyt? Pääseekö sinne radalle noin vain ajelemaan, vai pitääkö lähteä porukalla ja varata aika etukäteen?
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Linnanmäki on liiankin tuttu ja Särkänniemessä on tullut kolmisen kertaa käytyä. Pienempänä tuli käytyä huvipuistossa 1-2 kertaa kesässä, perheen kera ja koulun kanssa. Kyllä lintsillä on muutama hyvä laite mutta selvästi suunnattu enemmän nuorelle väelle.
Särkänniemi kiinnostaa kovasti ja sinne aion suoriutua tämän kesän aikana, siitä on aikaa kun siellä on viimeksi tullut oltua. Tornado taisi silloin olla kovin hitti kun oli niin uusi. Pienempänä kauhua ja kunnioitusta herättänyt ns. Coca-Cola on aina vaikuttavan näköinen pienen maalaistollon silmissä. Siellä oli myös sellainen peli missä oli "maalivahti" eli jonkinlainen nukke maalissa ja sitten oli tehty pieniä reikiä joihin piti osua, se oli todella hienoa, sain pari maaliakin! Tuollaisia saisi olla enemmän missä itse saa kilpailla.
Särkänniemi siis ranking 1 ja Linnanmäki 2, muista ei ole kokemuksia. Aikoinaan olin Keravan planet fun-funissa, siellä kuvattiin gladiaattoreitakin, oli veikeä paikka. Enää sitä ei taida edes olla olemassa..
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Re: Powerpark

Viestin lähetti Lape7
Powerkissa on carting-rata, eikö? Onko kukaan käynyt? Pääseekö sinne radalle noin vain ajelemaan, vai pitääkö lähteä porukalla ja varata aika etukäteen?

Koti sattuu olemaan parin kilometrin päässä kyseisestä paikasta, joten käynyt olen, kuten aiemmassa viestissä kerroin. Radalle pääsee ilman varauksia, mutta kannattaa ottaa huomioon, että joku on voinut tehdä varauksen radalle. Asia ratkeaa helposti, kun soittaa asiakaspalveluun ja ottaa selvää varauksista. Ulkoradalla en ole ajanut, vain (ainakin rakennushetkellä mainostetussa) euroopan suurimmassa sisäkartin hallissa. Autot ovat hallissa sähköautoja (en tiedä miten muualla, Oulussa on ainakin ihan paska rata ja autot verrattuna PowerParkkiin), joten ilmassa ei leiju palaneen käry. Autot liikkuvat ihan mukavasti sisälläkin.

Edit: Ja tuollahan näyttää olevankin kerrottu paremmin, siitä vuoristoradasta, joka on tulossa PowerParkkiin. http://www.huvipuistogalleria.com/huvipg/shs/forum/viewtopic.php?t=7
 
Viimeksi muokattu:

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kävin pari viikkoa sitten Saksassa Holiday Parkissa. Varsinkin vapaapudotus ja vuoristorata (joka on äänestetty maailman parhaaksi) ovat todella hyviä. Muuten puisto oli kyllä pieni pettymys. Toisaalta, en pahemmin jaksa huvipuistoissa käydä. Pää ei oikein jaksa sitä.

Holiday Park
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Huvipuistot ovat mukavia paikkoja. Joskaan näin myöhemmällä iällä on se suurin innostus hävinnyt. Enää en juokse laitteista toiseen, kuten joskus ennen ;)
Kyllähän silti menee sellaiset pienet väristykset, kun huvipuiston porteista astelee sisälle.

Lintsi on tuttu paikka. Muutama kesä sitten omistin timanttikortin, joten laitteet tuli käytyä läpi suht´perusteellisesti. Viime kesänä käytiin kerran ja kyllä sinne tänä kesänäkin on päästävä. Särkänniemessä on myös tullut käytyä muutamaan otteeseen. Muutama vuosi on kyllä aikaa viimeisestä vierailusta siellä, eli en ole perillä Särkänniemen uusimmista laitteista.

Keravan Fanfaarissa (FunFun) tuli käytyä myös joskus pariin otteeseen. Näin jälkikäteen mietittynä se ei kuitenkaan ollut mitenkään erikoinen paikka, mutta silloin se tuntui aika siistiltä olla sisähuvipuistossa. Se oli aikaa, jolloin Jukan takahiukset olivat huomattavasti lyhyemmät.
 
Viestin lähetti puuha-pete
. Pienempänä kauhua ja kunnioitusta herättänyt ns. Coca-Cola on aina vaikuttavan näköinen pienen maalaistollon silmissä. Siellä oli myös sellainen peli missä oli "maalivahti" eli jonkinlainen nukke maalissa ja sitten oli tehty pieniä reikiä joihin piti osua

Särkänniemessä ei enään ole tuota oikealta nimeltään Sky-Flyer vetkutinta, koska tuli joku tekninen vika. Olen samaa mieltä että saisi olla enemmän tuon lätkäpelin tyyppisiä pelejä.
 

Lexa

Jäsen
Viestin lähetti KARHU III
Huvipuistothan ovat mahtavia paikkoja! Pienestä asti ollut haaveena päästä Disney Worldiin, mutta eipä ole vielä tullut käytyä.
Nämä suomen kaksi (Linnanmäki & Särkänniemi) huvipuistoa ovat jo liiankin tuttuja, eikä niissä loppupeleissä juurikaan hyviä laitteita ole. Lintsillä Space Shot (vai mikä se nyt on) on ihan OK, mutta mikään Suomen tivoleiden laite ei tunnu enää tuon jälkeen miltään. http://www.geocities.com/kypros03/IMG_2437.jpg
Tuohon pääsin viime kesänä ja se oli melko mahtava härveli!
edit. niin siis tuo vasemman puoleinen laite missä on 2 "tornia".


Selvennetään sen verran, että DisneyWorld sijaitsee Floridassa, tarkemmin sanottuna Orlandossa. DisneyLand on se ensimmäiseksi rakennettu ja sijaitsee Californiassa, muistaakseni Anaheimissa. Euro DisneyLand sijaitsee jossain Pariisin lähistöllä ja on tuorein näistä puistoista.

Olen takavuosina vieraillut tuossa DisneyWorldissa ja se on kyllä valtavan kokoinen kompleksi. Parhaiten mieleen jäi "maailman suurimmaksi sisävuoristoradaksi" mainostettu laite. Valotehosteet ym. antoivat kyllä mielenkiintoisen vuoristotorata-kokemuksen. Jonot olivat paikoitellen valtavat ja tämä yhdistettynä alueen laajuuteen, tekevät alueeseen tutustumisesta kovin pintapuolista, ainakin yhden päivän aikana.

Samalla kun spedeilee Orlandon suunnalla, niin kannattaa käydä tsekkaamassa myös tiedepuisto Epcot, Disneyn elokuvastudio, Kennedyn avaruuskeskus ja miksei myös SeaWorld. Kannattaa myös varata aikaa ja ennenkaikkea rahaa runsaasti. Varsinkin tuolla Huvipuiston puolella kuluu niitä molempia.
 

Jallu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti KARHU III
Huvipuistothan ovat mahtavia paikkoja! Pienestä asti ollut haaveena päästä Disney Worldiin, mutta eipä ole vielä tullut käytyä.

Ennen kuin luen pidemmälle tekstiä, niin voisin kommentoida tuota Euro Disneylandia. Minulle laitteiden määrä oli aikamoinen pettymyt. Niin sanottuja hurjia laitteita oli kokonaiset 7 (viisi vuotta sitten). Paljon rahastusta(samaan kuvaan mikin tai akun ja muiden kanssa) ja kaikki, myös ruoka älyttömän kallista. Positiivisia asioita oli hienot "elämykselliset" paikat. Esimerkiksi nyt Helsinkiin tullut neliulotteinen elokuvateatteri, joka tuntui kyllä uskomattoman aidolta. Jonotus aikaa noin puoli tuntia laitetta kohti. Kyllähän siellä päivä vierähti, mutta voin hyvällä omatunnolla sanoa, että kyllä meillä Suomessa on aika tasokkaat huvipuistot (Linnanmäki ja Särkänniemi).
 

chrisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Viestin lähetti seisnauraa
Itse en ole kauheasti huvipuistoissa pyörinyt, mutta kun Härmästä olen kotoisin, on Powerparkissa tullut vierailtua paljon. Boosteri on kyllä mukava laite. 100km/h on huippunopeus ja sen kyllä huomaa. Penkkeihin painuu mukavasti kiinni. Eikä tule edes paha olo, kun laite ei vetkuta sivuttain.
Eli pieni korjaus tuohon eli Boosterin huippunopeus on 95km/h ja se on Suomen nopein laite. Boosterissa voi myös ruveta voimaan pahoin. Kokemusta on. En itse mutta kun olin viime kesän siellä töissä ja tuli ajettua tuota Boosteria aika paljon niin kyllä siellä ihmiset oksentaa. Itse kuivasin toisten laatoituksia yhteensä neljä kertaa koko kesän aikana. Riippuu paljon kuskista ja miten hyvin saa sen ajon onnistumaan.

Henkilökohtainen suosikkini on kyllä Mega Drop. Se ei koskaan petä. Aina yhtä huippulaite. Boosteri sen sijaan voi myös olla aivan mahtava mutta niinkuin sanoin tuossa aiemmin niin riippuu kuskin ajotaidoista ja tuurista.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Eilen tuli kokeiltua Särkänniemen tämän kesän tulevan hitin eli Trombin. Laitteessa maataan mahalla. Paljon hehkuttu, mutta minulle henkilökohtaisesti todella suuri pettymys. Ei nappaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös