Huonot toimittajat vauhdissa

  • 1 154 842
  • 4 654

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
HS-otsikot Iltasanomien sivuilla liitteessä.

Ykkösotsikko on Suomen ampumahiihtomaajoukkueen valmentajan kaatuminen ja hänen olemisensa sairaalahoidossa. Pienemmällä fontilla taas on alempana otsikko, jossa todetaan saman miehen menehtyneen. Tuo kuolinuutinenkin on julkaistu jo kolme tuntia sitten eli olisihan tuon järjestyksen/asettelun ehkä jo ehtinyt korjata.
 

Liitteet

  • HS_otsikot.jpg
    HS_otsikot.jpg
    134 KB · kertaa luettu: 416

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
http://yle.fi/urheilu/3-9519376

Tässä on linkki Ylen Tommi Seppälän NHL-aiheiseen artikkeliin Ylen sivuilla. Se toimii esimerkkinä monien toimittajien karmeasta kirjallisesta ilmaisusta. Eikös tämäkin toimittaja ole saanut meriittinsä lähinnä Jatkoajassa? Valitettavasti kouluttamattomuus myös näkyy. Eikä tämä ole ainoa kerta, kun olen tuntenut hänen kirjoituksiaan lukiessa myötähäpeää. Toki itse aihepiiriä eli NHL-kiekkoa selvästi seuraa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Petri Elonheimo on jostain syystä palkattu töihin Iltalehteen, vaikkei hän käsittääkseni ole toiminut päivääkään Jatkoajan toimittajana. Tämän vuoksi on perusteltua kysyä, käviköhän raiskaajan ikä kaikille selväksi oheisesta Petrin toimittamasta uutisesta. Toinen mieltäni askarruttava kysymys on, onko jutun jokaisessa ikä-kohdassa ollut alunperin nimi; sehän olisi tässä rakkauden valtakunnassa ajatusrikos, ja siihen ei Petri onneksi sortunut.

Pistipä silmään vanha viesti tästä ketjusta, kun saman toimittajan kirjoitukseen tältä päivältä törmäsin. Tyyli ei näköjään ole muuttunut tässä vajaan neljän vuoden sisään pätkääkään, kun laskin sanan "15-vuotias" esiintyvän uutisessa 12 kertaa.

Muutenkin jotenkin amatöörimäinen kirjoitustapa kyseisellä herralla, pari sanaakin kiireessä unohtunut välistä.


Naiset ammuskelivat ilmapistoolilla leikkikentälle - selitykset eivät auttaneet käräjillä | m.iltalehti.fi linkki kyseiseen ripulointiin iltalehden sivuille.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Siellä on taas kuumeisesti mietitty hassunhauskaa otsikkoa, kysehän on siis luonnollisesti herra tasavallan presidentin linnunpöntön sisällyksestä, ei muiden pönttöjen...

Linkki vie siis Ilta-Sanomiin.

Jos toimittajan tavoite on ollut saada mahdollisimman houkutteleva klikkihuorausotsikko, niin kuin iltapäivälehdissä on tapana, niin eihän häntä tällaisen perusteella voida huonoksi haukkua. Minä ainakin haukun toimittajan sijaan niitä lukijoita, jotka lankeavat noihin otsikoihin ja antavat lehdelle klikkauksia. Ehkä tämä palsta kaipaakin huonot lukijat vauhdissa -ketjua.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
"Jääkiekkoilijan silmitön raivonpurkaus: Karmea pommi tyrmäsi vastustajan, löi sen jälkeen valokuvaajaa haaroväliin

Ruotsin jääkiekon Allsvenskanin Moran pistekärjen Jacob Nilssonin kaukaloraivo lähti käsistä Leksand-vieraspelissä."

Näin uutisoi IL:n Teemu Stupido. Ohessa linkki kyseiseen tapahtumaan, jokainen päätelköön itse, onko "vähän" revitelty otsikossa.. linkki Twitteriin
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Juha Hiitelä.

Juha Hiitelän kommentti: Jääkiekko on tienhaarassa – pitääkö sääntökirja kirjoittaa dramaattisesti uusiksi? - SM-liiga - Ilta-Sanomat

Esim. "Jos jääkiekko avoimesti lajina hyväksyy sen, että lajiin kuuluvan taklaamisen yksi perimmäinen tarkoitus on vahingoittaa vastustajaa, silloin myös sääntökirja pitää kirjoittaa sen mukaiseksi. Silloin seuraamuksista ei rangaista koskaan ja silloin myös vahingossa vastustajan naamaan osuvasta mailanheilahduksesta pitää selvitä ilman rangaistusta."
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jos toimittajan tavoite on ollut saada mahdollisimman houkutteleva klikkihuorausotsikko, niin kuin iltapäivälehdissä on tapana, niin eihän häntä tällaisen perusteella voida huonoksi haukkua. Minä ainakin haukun toimittajan sijaan niitä lukijoita, jotka lankeavat noihin otsikoihin ja antavat lehdelle klikkauksia. Ehkä tämä palsta kaipaakin huonot lukijat vauhdissa -ketjua.

Tämän takia hieman fanitan Klikinsäästäjiä. Tälle palstalle voisi olla hauska tehdäkin veli tuolle palvelulle.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juha Hiitelä.

Juha Hiitelän kommentti: Jääkiekko on tienhaarassa – pitääkö sääntökirja kirjoittaa dramaattisesti uusiksi? - SM-liiga - Ilta-Sanomat

Esim. "Jos jääkiekko avoimesti lajina hyväksyy sen, että lajiin kuuluvan taklaamisen yksi perimmäinen tarkoitus on vahingoittaa vastustajaa, silloin myös sääntökirja pitää kirjoittaa sen mukaiseksi. Silloin seuraamuksista ei rangaista koskaan ja silloin myös vahingossa vastustajan naamaan osuvasta mailanheilahduksesta pitää selvitä ilman rangaistusta."

Itse olen aina kuvitellut, että taklaamisella halutaan lähinnä lämminhenkisesti tsempata vastustajaa. Hyvä, että Ameriikan ihmemaassakin pressiboksit nähnyt Hiitelä nyt tekee tällaisen päänavauksen.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
15 kiloa pudottanut Mira Kasslin, 39, paljasti uskomattoman treeninsä – pystyisitkö sinä tähän kuuden tunnin rääkkiin? - Viihde - Ilta-Sanomat

"Kasslin nousi tunnetuksi voitettuaan Harry "Hjallis" Harkimon vetämän Diili-ohjelman kolmannen kauden vuonna 2010. Sen jälkeen Kasslin on nähty omassa Mira ja miljoonakodit -sarjassaan."

Ei riittäny parit olympialaiset ja muut urheilusaavutukset tekemään Mira Kasslinista niin tunnettua että IltaSanomien Iida Kantola olis tienny Miran. Itse en tienny sen kiinteistönvälittäjähommista.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Tšekkiosaamista Canadiensin puolustukseen - NHL - 01.05.2017 - Uutiset - Jatkoaika.com - Kaikki jääkiekosta

"Isokokoinen Jerabek teki Vitjazin riveissä 56 runkosarjaottelussa tehot 5+29. Pudotuspeleissä hän teki yhden maalin ja syötön, kun Vitjazin urakka päättyi ensimmäisellä kierroksella mestari SKA:ta vastaan suoraan neljääsä ottelussa."

HEIGHT 180 cm / 5'11" WEIGHT 86 kg / 190 lbs

Kirjoittaakohan Jatkoajan uutisia joku kääpiö? Kyllähän tuo Jerabek NHL-puolustajaksi on todella pienikokoinen. Ainoastaan 17 lyhempää pakkia löytyy koko liigasta.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
http://yle.fi/urheilu/3-9519376

Tässä on linkki Ylen Tommi Seppälän NHL-aiheiseen artikkeliin Ylen sivuilla. Se toimii esimerkkinä monien toimittajien karmeasta kirjallisesta ilmaisusta. Eikös tämäkin toimittaja ole saanut meriittinsä lähinnä Jatkoajassa? Valitettavasti kouluttamattomuus myös näkyy. Eikä tämä ole ainoa kerta, kun olen tuntenut hänen kirjoituksiaan lukiessa myötähäpeää. Toki itse aihepiiriä eli NHL-kiekkoa selvästi seuraa.

Olen aika paljon Seppälän artikkeleja lukenut ja vaikka jätetään nuo "käsi ylös kuka näki tämän tulevan"-jututkin pois, niin jotenkin tekstistä huokuu läpi jonkinlainen henkinen kypsymättömyys. Vähän kuin lukiossa joku kirjoittaa äidinkielestä Magnan ja toinen Laudaturin, vaikka kirjoitusvirheitä ei kummankaan tekstistä juurikaan löydy. Seppälä on sitä M-osastoa.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
15 kiloa pudottanut Mira Kasslin, 39, paljasti uskomattoman treeninsä – pystyisitkö sinä tähän kuuden tunnin rääkkiin? - Viihde - Ilta-Sanomat

"Kasslin nousi tunnetuksi voitettuaan Harry "Hjallis" Harkimon vetämän Diili-ohjelman kolmannen kauden vuonna 2010. Sen jälkeen Kasslin on nähty omassa Mira ja miljoonakodit -sarjassaan."

Ei riittäny parit olympialaiset ja muut urheilusaavutukset tekemään Mira Kasslinista niin tunnettua että IltaSanomien Iida Kantola olis tienny Miran. Itse en tienny sen kiinteistönvälittäjähommista.

Eli sinä ja Iida Kantola olette molemmat aika kujalla. Kyllähän maailmaa seuraava ihminen on Kasslinin molemmista puolista tietoinen. Enemmän ihmettelen, ettet muka ole törmännyt lainkaan Kasslinin kiinteistönvälityshommiin. Sen voin vielä ymmärtää, jos joku nuorehko toimittaja ei muista kahdenkymmenen vuoden takaisia pyöräilykilpailuja.

Jotenkin outoa, että kommentoi toisen tietämättömyyttä ja samalla paljastaa itse olevansa yhtä tietämätön.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olen aika paljon Seppälän artikkeleja lukenut ja vaikka jätetään nuo "käsi ylös kuka näki tämän tulevan"-jututkin pois, niin jotenkin tekstistä huokuu läpi jonkinlainen henkinen kypsymättömyys. Vähän kuin lukiossa joku kirjoittaa äidinkielestä Magnan ja toinen Laudaturin, vaikka kirjoitusvirheitä ei kummankaan tekstistä juurikaan löydy. Seppälä on sitä M-osastoa.

Aika hyvin kuvailtu. Tuli mieleen, että itse olisin voinut kirjoittaa vastaavan tyylisiä artikkeleita ollessani yläasteella.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Viimeksi muokattu:

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
edit. Nyt on kuva vaihdettu oikeaan, silti nimi pysyy edelleen muodossa "Lindström", näköjään kuvakaappausta en saa nyt liitettyä tähän jostain syystä...
Kuvatekstissä on sentään saatu nimi oikeaan muotoon, mutta itse kuvassa Lidström on hivenen vasemmalla puolella ja oikeassa reunassa näkyy tuomari. Silti kuvatekstissä tarkennetaan "Niklas Lidström (oik.)"

Tulee tästä koko uutisoinnista mieleen vanha klippi jostain jalkapallopelistä, missä sama kaveri laukoo ensin kaksi kertaa tolppaan ja lopulta puskee pallon maalin yli.
 
Viimeksi muokattu:

Valumato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Kokkolan Hermes, KalPa

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Santtu Silvennoinen on täysin omassa kastissaan Suomen huonointa urheilutoimittajaa rankattaessa. On vaikea uskoa tän tontun saavan esimiehiltään työtehtäviä. Kertoo erittäin paljon myös näistä esimiehistä, että Santtu saa jatkaa samaa menoa vuodesta toiseen. Joka tapauksessa kertakaikkisen väkevää toimintaa toimittajakunnan kuningaskultakalan toimesta. Sopii toki oikein hyvin Iltalehden tyyliin. Seiska-tyylisiä otsikoita ja kansa klikkaa.

Linkin takaa löytyvän jutun ohessa aivan loistava 15 sekunnin videopätkä, jossa Santtu osoittaa asiantuntemuksensa ja kykynsä myös astetta syvempään ja rakentavampaan analyysiin: Hannu Jortikka ja muut valmentajat tylyttävät Leijonien valmennusta: "Teki oikein pahaa katsoa"

Oli Vesa Rantasesta mitä mieltä tahansa, niin on "pikkuisen" eroa journalismin tasossa ja kritiikin muotoilussa ja perusteluissa. Kommentti: Aaltosten kohtelu rapauttaa Leijonien moraalia – Marjamäki tarvitsee nyt herätyksen - MM-kiekko - Ilta-Sanomat
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös