Huonoin elokuva, jonka olet nähnyt

  • 253 748
  • 1 553

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Suurin osa näistä supersankari-elokuvista. Nykyään niitä tosin tulee sellaisella tahdilla jo tuutista, ettei niitä oikein ehdi katsoakaan.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ponterosa on vahva ehdokas. Koko leffa vaikuttaa siltä, että tuota on pyritty myymään vain näyttelijäkaartin perusteella, ei niinkään elokuvallisin keinoin. Leffa on vähän kuin pakollinen paha, jotta Halme, Tuomola, Ahola ja kumppanit saadaan osaksi "rahantekokonetta". Joku vain unohti kelvollisen kässärin tai muut vastaavat pienet nyanssit. Tuon voisi hyvin kuvitella jonkun tarkkislaisen käsikirjoittamaksi ja darraisen spurgun kuvaamaksi.

Maailmalta sitten Zombie Strippers on nostettava esille. Leffasta jäi vähän sellainen fiilis, että kaikki mahdollinen on isketty tehosekoittimeen ja toivottu parasta. Lopputulemana tuo ei ole hauska, jännittävä tai mitään. Tissejä näkyy jonkin verran, mutta tuonkin toteutus kusee: jos Jenna Jamesonin tissit kiinnostavat, niin niistä löytää pätkiä ilman tuota muuta kuraa tai zombiemeikkausta.

Jos tahtoo saada paskan leffan aikaan, niin toimivaksi kaavaksi löytyy myyvän nimen yhdistäminen B-luokan kässäriin. Myyvä nimi ei tosin saa olla näyttelijätaitojensa puolesta myyvä, vaan esimerkiksi turha julkkis, pornotähti tai vaikka urheilija. En sano etteikö urheilijoista tai pornotähdistä voi tulla myös hyviä näyttelijöitä, mutta lähtökohtaisesti antaisin muiden "koeajaa" leffan ennen kuin edes harkitsen noilla spekseillä kuvatun pätkän katsomista.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Katsoin elokuvan Spring Breakers enkä löytänyt elokuvasta mitään edes etäisesti juoneen viittaavaa. SB keskittyi nuorten teinityttöjen runsaaseen bailaamiseen, johon sisältyi runsaat määrät kömpelöitä joukkokohtauksia.

Olin myös hyvin pettynyt näkemääni. Ehkä jopa pettyneempi kuin koskaan aiemmin elokuvan parissa. Leffan kohderyhmänä olisi pitänyt olla keskivertorunkkarit, mutta kaikki asiat vedetty perseelleen aina roolivalinnoista sisältöön saakka. Mimmien tonttia hoitamassa kaksi disneyhoroa, kaiken jo paljastanut sekä Ashley Benson. Ei. Noin. Francossa aivan liikaa seksiä hahmoon nähden.

Sen sijaan neljän nuoren naisen roolia hoitamassa Ashley Benson, Willa Holland, Taylor Momsen, Lucy Hale ja kaikilla etuhyvät paljaana 45min leffan ajasta. Francon tilalle Seth Rogen, koska uunissa lämmitetty kansa osaa takoa leffoilla rahaa. Ei sillä etteikö Francokin, mutta Rogen on läski limanuljaska(rooliin sopivampi) ja pirun tuottava sellainen. Ehkä myös Apatow jonnekin takavasemmalle auttamaan. Tällä reseptillä oltaisiin alelaarin sijaan tavattu Oscareissa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Visa Mäkisen elokuva Vapaa duunari Ville-Kalle. Ihan hirveetä skeidaa.

Ahaa.. jos olet tuota mieltä, niin et selvästikään ole nähnyt Visa Mäkisen kaikkien aikojen hyper-klassikkoa Agentti 000 Ja Kuoleman Kurvit. Elokuva on niin huono, että kriitikot eivät suostuneet arvostelemaan sitä lainkaan.. tällä lauseellahan sitä nykyään ihan kaupataankin, esimerkiksi DVD:n takakannessa :D
 

Baldrick

Jäsen
Free Jimmy (2006) - IMDb

En ymmärrä miten tämä elokuva on saanut 6,1 arvosanan Imdb:ssä. Ainut leffa, josta on tullut lähdettyä kesken pois. Jonkun rapian tunnin tuota jaksoi ja oli aivan hirvittävää paskaa, sekä meinasi ruveta nukuttamaan, kun oli elokuvissa katsomassa. Ehkä pitää katsoa uudelleen ja kokonaan, koska en voi käsittää tuota 6,1 arvosanaa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Taru sormusten herrasta: Kaksi tornia - DVD:ltä jaksoin katso vähän yli puolitoista tuntia ja näin jälkeenpäin ei kyllä kaduta että keskeytin elokuvan katsomisen.

Tämä on kyllä heikko jo TSH-mittapuullakin. Tosin päätösosa väsytti leffateatterissa enemmänkin, tuossa aiemmassa leffassa on sentään toimintaa ja se loppuu, vikassa kun toiminta loppuu leffa kestää vielä noin ikuisuuden. Hienoja kulisseja pökkelöillä hahmoilla.

Katsoin juuri tv:stä Alien 3:n jälkipuoliskon, aiemmin olin nähnyt ainakin ekan puoliskon ja ilmeisesti nukahtanut sen jälkeen kun en muistanut miten kehno se jälkiosakin oli. Jonnekin hemmetin avaruusluostariin !? laitetaan myös Ripley kaljuna ?! ja lopussa Alienit tulee ja munkit kuolee, ilmeilee ja huutelee kuin pikkupojat eikä tapahtumista saa minkäänlaista kokonaiskuvaa, siis tuota punaista lankaa enempää. Saagan erinomaisten, toisiaan täydentäneiden kahden avausosan jälkeen tuo osa on häpeäpaalu ja ruma rimanalitus. Fincherillä ehkä voi laskea pikkuriikkisen nuoruuden piikkiin ja saa hieman anteeksi myöhemmillä mestariteoksillaan. Tuo kolmososa pitäisi kuitenkin hävittää avaruuteen.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ahaa.. jos olet tuota mieltä, niin et selvästikään ole nähnyt Visa Mäkisen kaikkien aikojen hyper-klassikkoa Agentti 000 Ja Kuoleman Kurvit. Elokuva on niin huono, että kriitikot eivät suostuneet arvostelemaan sitä lainkaan.. tällä lauseellahan sitä nykyään ihan kaupataankin, esimerkiksi DVD:n takakannessa :D

Mitä helvettiä? Tuo on (näkemistäni - taitaa olla tosin ainut) Visa Mäkisen leffojen kulminaatiopiste, kotimainen mestariteos lajissaan. Suosittelen, on nimittäin kulttiklassikko.
En oikeasti taida muistaa mistään muusta kotimaisesta leffasta yhtä paljon eri kohtauksia... Pääosassa legendaarinen Ilmari Saarelainen.

No joo, tokihan myös toinen hieno pätkä eli Yön Saalistajat tuli aikoinaan katseltua. Hieno sekin!
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos absoluuttisisesti huonointa elokuvaa mietin, niin sen täytyy olla joku B-luokan monsterielokuva. Mega Shark vs. Giant Octopus, Two Headed Shark Attack, Swamp Shark, Mega Piranha, onhan näitä. Sharknado-trilogia kuuluu samaan sarjaan ja on varmasti näistä tunnetuin. Jossain vaiheessa otin ihan harrastukseksi katsoa jonkun tällaisen tasaisin väliajoin, tiettyä camp-huumoriahan noissa on ja järkyttävän huonosta käsikirjoituksesta, erikoistehosteista sekä näyttelystä saa hyvää viihdettä kaveriporukalla pienissä kaljoissa. https://www.youtube.com/watch?v=I16_8l0yS-g ja linkissä pientä makupalaa ensin mainitun elokuvan kohtauksesta. Mikä mestariteos!

Noita olen kuitenkin katsonut siten, että olen jo etukäteen tiennyt mitä paskaa odottaa. Oma lukunsa ovat leffat, joilta olen odottanut suuria, mutta pettynyt pahasti lopputulokseen. Noista saisi varmasti oman ketjunkin aikaiseksi, mutta mainitaan nyt vaikka Avatar, A Serious Man ja Domino. 2 ensin mainittua ovat ainoat elokuvat, joiden aikana olen onnistunut nukahtamaan teatteriin. Domino taas oli niin ärsyttävään tyyliin ohjattu, kuvattu ja leikattu, että sinänsä mielenkiintoinen tarina jäi toissijaiseksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Free Jimmy (2006) - IMDb

En ymmärrä miten tämä elokuva on saanut 6,1 arvosanan Imdb:ssä. Ainut leffa, josta on tullut lähdettyä kesken pois. Jonkun rapian tunnin tuota jaksoi ja oli aivan hirvittävää paskaa, sekä meinasi ruveta nukuttamaan, kun oli elokuvissa katsomassa. Ehkä pitää katsoa uudelleen ja kokonaan, koska en voi käsittää tuota 6,1 arvosanaa.
Yksi harvoja leffoja jotka olen vuokrannut mutta en katsonut loppuun. Jotenkin huikean raskasta katsottavaa.

Tulipa nähtyä aivan absoluuttisen huono leffa viime viikonloppuna, nimittäin käytiin katsomassa porukalla Nälkäpeli, matkijanärhi osa 2. En nyt muutenkaan kuulu kohderyhmään, mutta edelliset kolme osaa olivat olleet korkeintaan naiiveja ja hiukan hölmöjä, mutta silti ihan viihdyttäviä paketteja. Tämä neljäs osa oli sitten taas kömpelyydessään, kökköydessään, väkisinväännettyydessään ja kaikessa paskuudessaan ihan omissa sfääreissään. Ensinnäkin kirjan (jota en ole lukenut, mutta viisaammat (vaimo) kertoi) viimeiset 50 sivua oli venytetty yli kahden tunnin leffaksi. Juoni saatiin hädin tuskin silti kurottua edes etäisesti kasaan. Aivan hirveä leffa, välttäkää kaikin keinoin!
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
The Room. Kaikkien aikojen huonoin leffa. Huonoin paanayttelija, ohjaaja ja kasikirjoittaja ja kaiken taman takana sama mies. Niin huono etta viihdyttaa ja nauratta, suorastaan allistyttaa nahda niin paskaa leffaa. Maailman huonoimman leffan tekemisesta on tehty jopa best seller kirja ja tuon kirjan pohjalta tehdaan leffa isolla budjetilla! Kertoo kaiken leffan kulttimaineesta. Leffasta on myos tehty peli! Leffa on saanut 3,5 tahtea imdb:ssa, mutta taytyy muistaa etta 24 % aanista on kymppeja!

The Room (2003) - IMDb

Jos olet leffafriikki tai muuten vain tykkaat leffoista, The Room on pakko katsoa, koska tarkeaa on nahda mika on paskin leffa kautta aikojen! Lisaksi leffa on kaikessa paskuudessa helvetin viihdyttava!

Tuosta viela leffan parhaat palat: The Room (2003) - Funniest Scenes - YouTube

ENJOY!
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Mielestäni Visa Mäkinen saa tarpeetonta paskaa niskaansa. Joku Markus Selin on tuottanut ihan vastaavaa paskaa paljon kalliimmalla budjetilla.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En oo koskaan ymmärtänyt sitä, että leffassa pitäisi olla jokin simppeli juoni, jotta se voisi olla hyvä. Tietty jotkut eivät edes tiedä mitä juoni tarkoittaa, joten on toisinaan vaikea sanoa ymmärtävätkö elokuvista mitään. Tällöin listataan varsin kekseliäitä ja jopa nerokkaitakin elokuvia.

Varmaan huonoin näkemäni elokuva olisi joku amatöörisplatteri, joissa ei ole yleensä mitään arvoja.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
En oo koskaan ymmärtänyt sitä, että leffassa pitäisi olla jokin simppeli juoni, jotta se voisi olla hyvä. Tietty jotkut eivät edes tiedä mitä juoni tarkoittaa, joten on toisinaan vaikea sanoa ymmärtävätkö elokuvista mitään. Tällöin listataan varsin kekseliäitä ja jopa nerokkaitakin elokuvia.

Varmaan huonoin näkemäni elokuva olisi joku amatöörisplatteri, joissa ei ole yleensä mitään arvoja.

En ymmärrä miksi missään pitäisi olla minkäänlainen juoni, jotta se olisi hyvä. Juoni voi olla pop, mutta ei välttämättä. Mitä amatöörisplattereihin tulee niin onhan esim. Bad Taste ja Braindead ihan kivoja pätkiä. Vaikka en tiedä onko Braindead enää amatöörileffa. Bad Taste nyt ainakin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En ymmärrä miksi missään pitäisi olla minkäänlainen juoni, jotta se olisi hyvä. Juoni voi olla pop, mutta ei välttämättä. Mitä amatöörisplattereihin tulee niin onhan esim. Bad Taste ja Braindead ihan kivoja pätkiä. Vaikka en tiedä onko Braindead enää amatöörileffa. Bad Taste nyt ainakin.

Kaikissa leffoissa on jonkinlainen juoni, vaikka ei siltä tuntuisikaan. Juoni on kirjaimellisesti katsoen vain näkökulma käsiteltyyn aiheeseen, jota teemat ryydittävät. Joskus juoni on ohut, sillä katsojalle annetaan päätösvalta miten se tulkitsee näkemänsä. Usein jopa yksittäinen teema menee juonen edelle, kenties jopa muuntuen juoneksi, jolloin yksikin pieni teema voi kertoa kaiken mitä näkemästään voi aistia. Sitten jos lähdetään todella simppeleistä juonielokuvista eteenpäin, päästään silkkaan tunnelmaan nojaaviin tunnelmaelokuviin. Kyllä, tämä on radikaali kahtiajako, on juoni- ja tunnelmaelokuvia. Taide-elokuvat vetoavat usein tunnelmaan erinäisten esteettisten keinojen kautta, jolloin niissä tapahtumien aikaansaama ja välittämä tunnelma korvaa kaiken muun kirkkaasti - jättäen kuitenkin tulkinnalle varaa, on se sitten audiovisuaalista, moraalista, poliittista, mitä tahansa, joskin se jää katsojan kontolle. Sitten jos elokuvassa riittää tunnelmaa ylitse muiden keinojen, mutta sen dramaturgisesti kypsä ja monipuolinen juonikin kiehtoo, ollaan mestariteoksen äärellä. Liian harvoin tosin näkee elokuvia, joissa kumpikin maalailemani osa-alue pelaa tarkoituksenmukaisesti yhteen. Ymmärtäkää ihmiset se tarkoitus, se mitä elokuvalla haetaan, niin "huonokin" muuttuu monesti hyväksi. Osatkaa lukea elokuvaa "tekstimuodossa" ikään kuin lukisitte kuvia. Toisinsanoen, kuvalukutaito on yhtä tärkeä kuin sisälukutaito muutenkin.

Mitä tulee amatöörisplattereihin, niin nuo mainitsemasi ovat vain niitä hyviä sellaisia. Huono amatöörisplatteri ei, kuten jo sanoinkin, sisällä mitään arvoja. Ei huumoria, ei kiinnostavaa väkivaltaa, ei tarpeeksi epäkorrektia väkivaltaa, ei mitään muuta kuin että kaveriporukka on kuvannut takapihallaan paskaa täyspitkän elokuvan muotoon ymmärtämättä edes alkeellisia elokuvakerronnan lainalaisuuksia.

Moni ei ole oikeasti ja täysin kirjaimellisesti huonoja elokuvia nähnytkään siitä päätellen mitä täällä mainitaan, tai sitten joku on kertonut heille mikä on huono elokuva, ja he nielevät sen mukisematta ymmärtämättä missä menee pieleen. Tai sitten katsovat elokuvia hyvin vähän. Eri asia on jos mietitään mikä on huono elokuva, ja annetaan jokin budjettiraja. On nimittäin täysin käsittämätöntä, että useilla miljoonilla saadaan aikaan täysin aliarvoista paskaa. Ovatko ne huonoimpien näkemieni elokuvien joukkoon pääseviä "teoksia", aivan takuuvarmasti. Mutta, ne ovat vain epäonnistuneita siinä mitä "objektiivisesti" katsottuna yrittävät, joskin sisältävät ammattitaidoksi laskettavia osa-alueita. Eivät ne ainakaan siinä mielessä ole huonoimpia koskaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Katsoin elokuvan Spring Breakers enkä löytänyt elokuvasta mitään edes etäisesti juoneen viittaavaa. SB keskittyi nuorten teinityttöjen runsaaseen bailaamiseen, johon sisältyi runsaat määrät kömpelöitä joukkokohtauksia.
Et vain tajunnut elokuvaa. Sehän keskittyi uuteen amerikkalaiseen unelmaan ja sen tyhjyyden tarkasteluun. Hyvä leffa se on.
 

Baldrick

Jäsen
Moni ei ole oikeasti ja täysin kirjaimellisesti huonoja elokuvia nähnytkään...

Kun nyt olet tässä nostellut itseäsi jalustalle, niin kertoisitko esimerkin ns. teknisesti huonosta elokuvasta ja miksi se on huono. Voiko myös niin kutsuttuja elokuvakerronnallisia sääntöjä rikkova elokuva olla hyvä elokuva? Mielestäni myös vedät hyvän/huonon elokuvan päättelemisen liian absoluuttiseksi, sillä kyse on myös pitkälti tulkitsijasta. Elokuvan muodossa tapahtuvalle kerronnalle on tottakai omia sääntöjään ja tehokeinojaan, joita yleisesti käytetään tiettyjen tavoitteiden luomiseksi, mutta voiko siis elokuva olla hyvä siitä huolimatta, että taiteellisen vapautensa nimissä tekee yleisistä käytännöistä eri tavalla? Vai onko tässä nyt kaksi eri tapaa olla hyvä/huono? Onko kerronnallisesti sääntöjä rikkova, mutta muuten viihdyttävä elokuva väärin hyvä? Tai voiko "teknisesti" oikein elokuvataiteen perusperiaatteiden mukaan elokuva olla huono?

Itse en siis todellakaan ole mikään elokuvataiteen osaaja, jotta voisin tästä lähteä kikkelimiekkailemaan. Minua lähinnä ärsytti ylimielisyytesi ja ehdottomuutesi elokuvan hyvyydessä/huonoudessa ja jälkimmäiseen siis kaipailisin tarkennusta.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse lasken Sharknadot huonoimmiksi elokuviksi. Niissä on lähdetty tarkoituksella tekemään mahdollisimman huonoa että saisi kulttistatuksen niin huono että on hyvä. Mutta nää on vielä siitä huonompia että menee kategoriaan täyttä paskaa. Nää 2 päisen hain hyökkäys tai giant shark vs Mega octopus tms. on hyvää viihdettä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Viimeaikaisista on mainittava Schwarzeneggerin tähdittämä Commando. Parasta tässä on, että ilmeisesti kuin muutkin kuin camp-elokuvien ystävät ovat aidosti pitäneet tästä hirvittävästä elokuvan irvikuvasta. No, aatehistoriallisesti elokuva oli onneksi mielenkiintoinen. Sinänsä yksinkertainen diktaattorin tappamisfantasia sisälsi jälkikäteen mielenkiintoisia arvolatauksia!
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Kaikennäköistä paskaa on tullut katsottua, ja useimmiten siihen jopa osaa asennoitua oikein. Otetaan esimerkiksi, että kaveriporukan illanvietossa laitetaan pyörimään "yhteisymmärryksessä" joku aivan b-luokan raina, niin paskuudesta huolimatta sen katsominen ei varsinaisesti jää harmittamaan.


Eilen sitten ViaPlaylta katsoin kovin odotuksin Channing Tatumin,Mark Ruffalon ja Steve Carellin tähdittämän, viime vuonna Oscar-ehdokkuuksia kahmineen elokuvan Foxcatcher. Ei prkl, täähän oli aivan farssi. Hidastempoinen leffa, mistä ei oikein saanut mitään irti. Carellin hahmo oli niin outo, että olin ihan varma leffan "loppupläjäyksen" olevan se, että tyyppi olisi homo. Sitten siinä kohtaa kun Tatumin hahmo "kävi pohjalla", niin ei siitäkään kovin viihdyttävää matskua tullut aikaan.

Ainut plussa, että kyllä se sitten 2h30min jälkeen leffan loppuratkaisu(mikä muuten siis perustuu tositapahtumiin, joten tässä ei ole tarvetta spoilaukselle, se on yleisesti tiedossa olevaa asiaa) sävähdytti. Ei silleen, että olisin haukkonut henkeäni Fight Clubin tai Se7enin tai Kuudes aisti -tyyliin, vaan lähinnä lopputuloksena oli todella iso hämmennys. Huono leffa, mielestäni.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Viimeaikaisista on mainittava Schwarzeneggerin tähdittämä Commando. Parasta tässä on, että ilmeisesti kuin muutkin kuin camp-elokuvien ystävät ovat aidosti pitäneet tästä hirvittävästä elokuvan irvikuvasta. No, aatehistoriallisesti elokuva oli onneksi mielenkiintoinen. Sinänsä yksinkertainen diktaattorin tappamisfantasia sisälsi jälkikäteen mielenkiintoisia arvolatauksia!

Oletko vasta nyt katsonut tuon Commandon ensimmäisen kerran?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kun nyt olet tässä nostellut itseäsi jalustalle, niin kertoisitko esimerkin ns. teknisesti huonosta elokuvasta ja miksi se on huono.

Amatöörisplatter-linjalle kun lähdin, niin laitetaan vaikka Andreas Schnaasin Violent Shit vuodelta 1989. Siinä ei ole mitään, niin kuin mitään arvoja, paitsi gorehoundien mielestä, jotka ihastelevat kaikkea väkivaltaa siksi kun se nyt on väkivaltaa ilman muuta tarkoitusta - ei väliä vaikka sekin olisi huonojen tehosteiden juhlaa. "Väkivaltainen paska" on rahattoman kaveriporukan takapihallaan suttuisesti kuvaama ja kaiketi samaan aikaan ideoimakin, eli toisin sanoen välinpitämätöntä hauskanpitoa. Se ylittää ne paskuusmittarit, joilla itse arvioin näkemääni.

Voiko myös niin kutsuttuja elokuvakerronnallisia sääntöjä rikkova elokuva olla hyvä elokuva?

Ilman muuta, useimpia mielestäni parhaimmista elokuvista ei ole tehty liiaksi sääntökirjaa noudattamalla - päinvastoin. Ne hyvät leffat kuitenkin muodostavat yleensä jonkin kiinnostavan dramaturgisen kokonaisuuden, sillä elokuva genrestä riippumatta luo pohjimmiltaan omat sääntönsä, joita sen pitää noudattaa, mikäli sen sisäisen maailman on tarkoitus on jollain tasolla toimia. Joskus keinoja on niin paljon, että on jopa vaikea hahmottaa elokuvan omia sääntöjä, jos niitä edes on. Se ei kuitenkaan ole mikään tae hyvälle viihteelle/taiteelle, että elokuva on liian insinöörimäisesti rakennettu. Elokuvankieli on vaikea laji.

Mielestäni myös vedät hyvän/huonon elokuvan päättelemisen liian absoluuttiseksi, sillä kyse on myös pitkälti tulkitsijasta. Elokuvan muodossa tapahtuvalle kerronnalle on tottakai omia sääntöjään ja tehokeinojaan, joita yleisesti käytetään tiettyjen tavoitteiden luomiseksi, mutta voiko siis elokuva olla hyvä siitä huolimatta, että taiteellisen vapautensa nimissä tekee yleisistä käytännöistä eri tavalla? Vai onko tässä nyt kaksi eri tapaa olla hyvä/huono?

On hyvää hyvää, hyvää huonoa, huonoa hyvää ja huonoa huonoa, jos absoluuttisesti ajatellaan. Näidenkin luonnehdintojen välillä rajat ovat varsin himmeitä, ja yleensä tarpeen vain kuvailtaessa jotakin elokuvaa pintapuolisesti ja mahdollisimman lyhyesti. En tietääkseni ole missään vaiheessa väittänyt, ettei tulkinnoille olisi tilaa - elokuvat, tai taide, ei elä jollei niitä tulkitse. Tai jollei niitä ole tehty tulkittaviksi, sillä liian usein tekijät pureskelevat kaiken katsojan puolesta, mitä pidän huonona elokuvantekemisenä. Samoin pidän sellaista huonona elokuvantekemisenä, joka taas ei tunnu antavan minkäänlaiselle tulkinnalle sijaa vaan se on taiteilijan omakuvaa hyvässä ja pahassa. Mitä tulkitsemiseen yleensä tulee, niin moni itse asiassa minuakin kuninkaallisemmin vääntää mielipiteensä absoluuttiseksi totuudeksi. Enemmän kuin yleistä, joskin vain sellaisten keskuudessa, jotka katsovat hyvin vähän tai suppeasti elokuvia. Tulkinnallisia kykyjään voi kuitenkin harjaannuttaa, mikäli on yhtään kiinnostunut siitä mitä elokuva mahdollisesti kertoo. Useimmat eivät ole, jolloin saa lukea perusteettomia "no mut ku mä tykkäsin" -puheenvuoroja.

Onko kerronnallisesti sääntöjä rikkova, mutta muuten viihdyttävä elokuva väärin hyvä?

Ei.

Tai voiko "teknisesti" oikein elokuvataiteen perusperiaatteiden mukaan elokuva olla huono?

Kyllä.

Itse en siis todellakaan ole mikään elokuvataiteen osaaja, jotta voisin tästä lähteä kikkelimiekkailemaan. Minua lähinnä ärsytti ylimielisyytesi ja ehdottomuutesi elokuvan hyvyydessä/huonoudessa ja jälkimmäiseen siis kaipailisin tarkennusta.

En tiedä mistä olet saanut päähäsi, että olisin ehdoton elokuvan hyvyydessä tai huonoudessa - katson paljon ns paskaakin pitäen siitä jopa runsain määrin. Ehkä parhaiten voisi kuvailla, että pidän eniten elokuvista jotka viihdyttävät, ovat ne sitten ns vaikeammin ymmärrettävää taidetta tai sitten kevyttä ja helposti sulateltavaa viihdettä. Tämä taiteen ja viihteen kaksijakoinen rajakin on joskus kovin harmaalle vyöhykkeelle menevä, mutta rispektit yleensä lohkeaa vain jos elokuva haastaa minut ajattelemaan, tai tuntemaan jotain suurta.

Ylempänä mainittu Commando tekee kaiken omalla tavallaan oikein. Siinä ei ole turhaa minuuttia ollenkaan. Se on aikaisemmin esitellyn jaottelun mukaan lähimpänä hyvää huonoa.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Cabin in the woods.

On varmaan olevinaan jotain satiiria, mutta ei toimi sitten vähääkään ei kauhuna eikä komediana.

Muita surkeita kauhuleffoja mm. Creep ja the Cave, tuollaista örkkimoskaa, jostain sharknadoista yms. puhumattakaan.

Komedioista jopa tuollaiset teinikomediat jaksaa joskus katsoa, mutta jos leffassa on sellainen kohtaus jossa oksennetaan toisten päälle jotain kolmen metrin kaaria (kuten nykyään melkein jokaisessa teinikomediassa) leffan katsominen loppuu ihan sillä sekunnilla. En ymmärrä kenen mielestä voi olla hauskaa. Toisaalta, katsovathan jotkut Putoustakin...
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Huonoin elokuva odotuksiin nähden on ehdottomasti "pelottavin ikinä missään" Paranormal Activity. Odotin elokuvalta hieman enemmän kuin oven liikkumista yöllä, etenkin parin kaverin yhdyttyä näin "pelottavin ikinä missään"- hehkuttajiin. Lopputekstien alkaessa piti ihan tarkistaa, olenko katsonut oikean pätkän. Jatko-osatkin on tullut katsottua, eikä niistäkään mitään jäänyt käteen oikein muuta kuin parempi mieli ilman pettymystä, koska ei enää odottanut mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös