Humble brag, eli nöyrä kerskailu keskuudessamme

  • 252 340
  • 953

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Humble brag - tästä eteenpäin nöyrä kerskailu - tarkoittaa sitä, että kun ihminen viestii jostakin asiasta, hän asettaa ikään kuin sivumennen ja alitajuisesti viestiinsä kerskailua. Tämä alitajunnasta muka-kumpuavuus on nöyrän kerskailun tunnuspiirre, tavallinen kerskailu ei tähän kuulu, minun puolestani jokainen saa rehennellä rauhassa esimerkiksi autollaan tai rahoillaan kunhan tekee sen suoraan. Mutta nöyrä kerskailija kerskailee epäsuorasti, erilaisten mielleyhtymien kautta. Tämä on mielestäni vilunkia, ja vilunki on pahasta.

Otetaanpa tähän esimerkki nöyrästä kerskailusta Jatkoajassa, lähteenä on Naisasiat-ketju ja Carlosin viesti:

Naisasioihin liittyen, minulle valkeni juuri eilen miten valtava voima niinkin turhamaisella asialla kuin Louis Vuittonin käsilaukulla voi olla. Päätin meinaan hetken mielijohteesta lähteä eilen töistä hiukan aikaisemmin, koukkasin LV:n liikkeen kautta kotiin ja ojensin pahaa aavistamattomalle rouvalleni ko. nyssäkän. Arvelin että hän ilostuu siitä, mutta että näin paljon. Voi herranjestas hän on ollut siitä asti jossain transsimaisessa taivaallisessa pilvessä, oli erittäin kiitollinen läpi yön ja vielä aamullakin (nyt väsyttää ihan simona).

Ei meillä mitään ongelmaa ole ollut avioliitossa, menee kaikinpuolin hyvin, mutta vinkkinä vaan muille että tämmöinen pieni ele voi saada aikaan ihmeitä. Sanoisinko että oli hintansa väärti. :-)

Eli Carlosille on vain pieni ele hankkia naiselleen Louis Vuittonin käsilaukku. Mistä tämä kertoo? No siitä tietenkin, että rahaa, sitä nimittäin on. Lisäksi Carlos tuo julki, että pillua, sitä nimittäin sain.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Monta kertaa olen tätä Audilla ajauessani miettinyt, mutta tullut kuitenkin siihen lopputulokseen etten siihen itse syyllisty.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KiVi
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
No nyt kun tässä kahden auton tallia siivoillessani tulin tuon iPadiltani lukeneeksi, niin voihan tuossa olla perääkin. On nimittäin siivottava moottoripyörät varastoon, että saa molemmat BMW:t talliin ennen lumien tuloa. Eihän sitä nyt viitti lumisella ja jäisellä autolla töihin mennä, niinkuin jotkut köyhät tekevät.

Pienoinen ongelma tulee kyllä tuosta avoautosta, että mihin se mahtuu, mutta kai sille on tehtävä talveksi tilaa tuonne kolmanteen talliin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tietäisikö joku mistä voisi löytää halvalla jonkun pikku kirjahyllyn keittokirjoille. Voisi olla jotain kivoja aiheeseen sopivia koristekuvioita siinä. Keittiön kaappeihin eikä hyllyköille ei nimittäin mahdu mitään, sillä 115 litran (160 pulloa) single malt-kokoelma vie kaiken vapaan tilan. Myös olkkarin kaapeista.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Käytiin asuntoesittelyssä. Espoo, 6 h + keittiö + parveke + uima-allas. Ei tarjottu, koska siitä puuttui se WOW.

Edellinen tosielämästä
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Miten siinä voisi olla se WOW, jos se kerran oli Espoossa? Kai te nyt tuon tajusitte jo mennessänne?

Ehkä se näin Kauniaisissa asuvalle tosiaan on periferiaa tuo Espoo. Sitäpaitsi takavetoista saksalaista on vaikea ajaa kahden auton talliin, on siinä sellainen rinne autotallin edessä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ehkä se näin Kauniaisissa asuvalle tosiaan on periferiaa tuo Espoo. Sitäpaitsi takavetoista saksalaista on vaikea ajaa kahden auton talliin.

Ai, tajusin vasta edellisestä viestistäsi, että täällä oli tarkoitus puhua totta. No myönnetään, bluffasin. Ei minulla oikeasti ole kahta moottoripyörää, se toinen on oikeastaan skootteri, jos tarkkoja ollaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ai, tajusin vasta edellisestä viestistäsi, että täällä oli tarkoitus puhua totta. No myönnetään, bluffasin. Ei minulla oikeasti ole kahta moottoripyörää, se toinen on oikeastaan skootteri, jos tarkkoja ollaan.

No on minullakin pari Vespaa odottelemassa että lapset kasvavat isoiksi. Nyt on kuitenkin prioriteettina että oppivat saksaa. Voi noita lapsia muuten kun palailevat kielikylvystä. Meillä on oltu välillä ihan narussa noiden saksankielisten letkautusten kanssa. <3. Ollaan terästetty Joelin kanssa muistia. Heh.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulle ei voi sattua humble brageja koska olen erinomaittain köyhä. Vaimonikin on. Köyhiä ovat myös kumpainenkin autonkuljettajamme, kaikki siivojamme, kuin myös puutarhuri. Pääsisäkkö se vasta köyhä onkin. Sellaisia me olemme, köyhiä ja kurjia. Voi.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
No on minullakin pari Vespaa odottelemassa että lapset kasvavat isoiksi. Nyt on kuitenkin prioriteettina että oppivat saksaa. Voi noita lapsia muuten kun palailevat kielikylvystä. Meillä on oltu välillä ihan narussa noiden saksankielisten letkautusten kanssa. <3. Ollaan terästetty Joelin kanssa muistia. Heh.

Tiedän yhden, joka voisi varmaan mentoroida sekä saksalaistyylisen ajattelu- ja elämäntavan omaksumisessa että nöyrässä kerskailussa...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Yksi laji tätä on namedropping:

Istuin iltaa Elitessä Veskun ja Pirkkiksen, siis Loirin ja Peteliuksen, kanssa ja juteltiin vähän suomalaisen tv-viihteen tilasta. Oli tosi nasta ilta ja mehän painuttiin siitä jatkoille Virtasen Villelle. Pidettiin musa-aiheinen tietokilpailu ja eihän ne uskoneet mun yhtä Hurriganes-vastausta ennenkuin soitin Remulle.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
NHL-kausi alkaa 2.11.2012 sillä pelaajayhdistys on hyväksymässä uuden työehtosopimustarjouksen. Lähteenä NHLPA jäsensivuston äänestys asiasta.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Eilen illalla, kun tulin erään mallitoimiston pikkujouluista, mietin, miksi saatavilla olevat kondomit ovat yleensä niin kamalan pieniä. Eikä tämä ongelma koske vain Suomea. Ihan samaan olen törmännyt Monte Carlossa, Dubaissa, New Yorkissa ja Cannesin elokuvajuhlilla.
 
Perheenisänä sydäntäni riipaisi tänään kun kävimme poikani kanssa varaosaliikkeessä hankkimassa varaosia harrasteautooni (tykkään puuhailla autojen kanssa omassa pikku pajassani). Nähdessään liikkeen pihalla seisoneen uuden GLK:n, poika huudahti että se näyttää aivan papan GL 63 AMG:n lapselta, "lika som pappa och jag!"
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Veljeni osti kesällä siistin kellon, semmoisen Breitlingin. Hyvää niissä on myös se, että kellosta näkee ajan yhdellä vilkaisulla. Ei tarvitse tihrustaa jalometallisten koristeiden ja monimutkaisten rataskoneistojen välistä viisareita, kuten täytyy kaikissa tourbillon -kelloissani. Ainakin useimmissa.

Tosin Breitlingit täytyy toimittaa itse huoltoon, automaattikoneistothan pitää puhdistaa aika ajoin. Minun tourbillonit sentään haetaan kotoa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Hyva kun muistutit! Mulla on unohtunut se mun Breitling jonnekin sinne keittion laatikkoon... Voiskin kayttaa sita taas joskus kun laittaa ruskeeta paalle.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Breitling Aviator on ihan kätsy kello noin niinkuin arkikäytössä, varsinkin jos kesken työpäivän sattuu saamaan päähänsä lähteä lentämään omalla koneellaan, kuten minulle aika usein käy.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Meillä on laitettu lapsille Tissot, ihan hyvä opetella kompassi sillä. Tosin on iPhoneissakin heillä kello, no... oppivatpahan digitaalisen ja analogisen kellon erot.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Makin lentelen aina silloin kun huvittaa (ja ilmaiseksi), mutta ei tartte lentaa itse. Voi ottaa napsua! ;)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Pienoinen ongelma tulee kyllä tuosta avoautosta, että mihin se mahtuu, mutta kai sille on tehtävä talveksi tilaa tuonne kolmanteen talliin.

Mietin kanssa avoauton hankkimista, mutta toistaiseksi jätin väliin. Meilläpäin kun aurinko paistaa paljon ja kuumasti, niin helposti palaa iho huomaamattakin. Ehkä sitten, jos hankitaan vielä yksi auto, voisi se olla avattavalla katolla.
 

Kihaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
NHL-kausi alkaa 2.11.2012 sillä pelaajayhdistys on hyväksymässä uuden työehtosopimustarjouksen. Lähteenä NHLPA jäsensivuston äänestys asiasta.

Pakko myöntää, ettei älykkyyteni riitä oivaltamaan tämän viestin pointtia. Sisäinen Jortikkani vaatii Tukiota paikalle selittämään asian minullekin.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjautuessani aamulla ulos hotelli Kämpistä huomasin jalkakäytävällä tällaisen katusoittajan, joka soitti todella hienosti kitarallaan Dire Straitsia. Siinä kun oli hetkisen ylimääräistä joutoaikaa odotellessani autonkuljettajaani saapuvaksi limolla, ehdin vakuuttua toden teolla kyseisen kaverin taidoista. Niimpä koitin kaivaa lompakostani jotakin pientä palkkioksi tästä, mutta huomasin, että pienin setelini olikin 100 euron seteli. 500 euron seteliä tulisin tarvitsemaan ravintolaillallisella vielä myöhemmin saman päivän aikana, joten päädyin antamaan sitten sen pienemmän setelin. Huomasin, että tulin itsekin hyvälle tuulelle nähdessäni katusoittajan hymyn tämän jälkeen. Vähän jäi kyllä kaihertamaan oma pihiys, olisiko sittenkin pitänyt antaa se suurempi seteli?

Keskustelin vielä ravintolaillallisen jälkeen mallivaimoni kanssa asiasta ja hän tuli siihen johtopäätökseen, että 100 euroa oli aivan riittävästi kyseiselle katusoittajalle. Minun ei pitäisi kuulemma vaivata asialla enää päätäni. Mutta silti, olisinhan voinut maksaa ravintolaillallisen esimerkiksi kultaisella MasterCardillani. Ja antaa 500e setelin soittajalle. Ihminen on kummallinen.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Pakko myöntää, ettei älykkyyteni riitä oivaltamaan tämän viestin pointtia. Sisäinen Jortikkani vaatii Tukiota paikalle selittämään asian minullekin.
Minun kieltämättä kohtalaisen kehittyneet aivoni ymmärsivät tuon siten, että Gags vahingossa lipsautti pelaavansa NHL:ssä, kun kerran NHLPA:n jäsensivustojen äänestyksiin pääsee käsiksi. Ajattelutyöni on kerännyt kiitosta aiemminkin, joten lähtisin siitä olettamuksesta, että olen oikeassa, vaikkei tämä kyllä kummoinen mysteeri ollutkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös