Historian havinaa

  • 139 318
  • 506

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Joulukuussa 1991 pelattiin Raksilassa Suomi-Kanada ja peli päättyi täyden hallin edessä 2-4. Ja ennen ottelua hypetys oli kyllä ennennäkemätöntä kun NHL:n ykkösvaraus ja Gretzkyn ja Lemieuxin takuuvarma manttelinperijä, "The Next One" esiintyisi Raksilan jäähallissa. Ja olinhan siellä jäähallin ulko-ovilla pelin jälkeen minäkin ja sain Lindrosin nimmarin. Missähän sekin nykyään lienee...?
Joo elikkä minulla mennyt mielikuvissa asiat sekaisin, mutta ehkä armahdan itseni, onhan näistä keskimäärin se 30v aikaa. Paikalla olin kuitenkin sekä 1991,että 1998..

Pelasihan Kärpät myös Suomea vastaan ysärin lopussa ja taisi jopa voittaa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Näköjään tätä harvinaista herkkua oli tarjolla myös iloisessa Itä-Suomessa

 

JPL

Jäsen
Kärpät pelasi vuonna 1998 kaksi harjoituspeliä Kanadaa vastaan, mutta ei siellä kesken kauden sentään Eric Lindroos pelannut.
Oliko tämä se kerta, kun Bergeron pelasi Kanadan riveissä ainakin toisessa ottelussa?
Paikalla olin, mutta on kyllä hatarat muistikuvat tuosta.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Exeter City, TP-47
Minkälaiset olivat Kärppien jääkiekkokeskustelun pioneeriajat 1990 -luvulla?

Itse tulin mukaan reilusti 2000 luvun puolella kirjoittelun merkeissä. Taisin kyllä lukea keskusteluja aikaisemmin mutta muistikuvat ovat hämäriä.
Mikä oli palstan nimi ennen Jatkoaikaa? Muistaako joku tarkan vuodenkin milloin jääkiekkokeskustelu internetissä alkoi ja milloin Kärpillä oli ensimmäinen oma palstansa? Oliko jo divariaikoina?
Vähän on muistissa nyt aukkoja vuosilukujen kanssa, mutta näin. Aktiivisesti seurasin Kärppien Fan Club palstaa
Minkälaiset olivat Kärppien jääkiekkokeskustelun pioneeriajat 1990 -luvulla?

Itse tulin mukaan reilusti 2000 luvun puolella kirjoittelun merkeissä. Taisin kyllä lukea keskusteluja aikaisemmin mutta muistikuvat ovat hämäriä.
Mikä oli palstan nimi ennen Jatkoaikaa? Muistaako joku tarkan vuodenkin milloin jääkiekkokeskustelu internetissä alkoi ja milloin Kärpillä oli ensimmäinen oma palstansa? Oliko jo divariaikoina?
Hieman on nyt vuodet hakusessa, mutta näin. Muistin varassa. Kirjoittelin ja seurasin aktiivisesti Kärpät fan clubin kirjoituspalstaa samalla nimimerkillä. Raksilan veteraani. Yleisväritys palstalla oli keltainen. Jossain vaiheessa palstaa lopeteltiin, oliko ylläpito vaikeaa vai siirtyikö kirjoittajat Jatkoajan puolelle.

Niinpä hain kirjoitusoikeuksia Jatkoaikaan. Hakemus piti perustella. Perusteluksi laitoin hakemukseen.
Pohjoista jääkiekko näkemystä etelän variksille.
Sain toimitukselta tarkentavan kysymyksen "mitä tarkoitan" tällä lauseella. En muista vastasinko vai vastasinko jotain samanlaista humoria.
Joka tapauksessa hakemukseni hylättiin. Hämmästys oli melkoinen. Seurailin ja lueskelin kuitenkin palstaa vuosia, ettei vuosikymmeniä.
Muistan hakeneeni kirjoitus oikeuksia pariinkin otteeseen vuosien varrella. Hakemuksiin ei vastattu ja kirjoitus oikeudet jäivät saamatta.
Vasta 2019 päätin, kokeilen miten hakemuksen kanssa käy. No nyt tämä Jatkoajan sensuuri oli ilmeisesti löystynyt ja 2019 sain kirjoitusoikeudet.
Onkohan muilla vastaavia kokemuksia, että hakemus olisi hylätty. Luulen, että toimituksen linja nykyään muuttunut ja kaikki halukkaat voivat saada kirjoitusoikeudet.
 
Viimeksi muokattu:

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Mulla on muutama ottelu vhs-nauhalla, mm Junkkarit peli jossa Veivo loukkaantui... Tais pelata Kojo ja Sinisalo tuolloin Kärpissä. Pitäs kaivaa joku päivä videot ja kasetit esille.

Ja peli jossa Evzen Musil tekee maalin ja kiipeää melkein kaukalon pleksin ylitse.
Kojo pelasi tuossa pelissä kyllä, mutta Junkkarien paidassa. Hän ja Sinisalo olivat Kärppien paidassa seuraavalla surullisenkuuluisalla 1993-94 kaudella. Itse olin paikalla tuossa em. Junkkarit-ottelussa syksyllä 1992 ja olihan se synkkä hetki, kun autossa kuunneltiin matsin jälkeisestä lehdistötilaisuutta, ja Kärppien koutsi Pasi Mustonen totesi, että ei ole ikinä ollut niin paska fiilis, Veve saattaa olla halvaantunut. Tuosta matsista alkoivat kyllä ankeat ajat. Myöhemmin kaudella Kärppien fanibussi joutui jossain muistaakseni Itä-Suomessa onnettomuuteen, jossa bussikuski menehtyi. Mustonen sai (mielestäni aiheettomasti) kenkää kesken kauden ja kausi päättyi kotitappioon Karhu-Kissoja vastaan, vaikka muistaakseni voitolla olisi päästy karsimaan. Siitä sitten seuraavalle 93-94 kaudelle kovin odotuksin ja kaikki tietää miten siinä kävi.

Musil teki tuon kaukalon reunalle nousun ainakin kärkiottelussa JoKP:ia vastaan syksyllä 1991. Siinä oli kyllä värikäs kaveri. Normaalistihan maalin jälkeen Musil teki puolivoltin (joka toki aina jäi vajaaksi) Real Madridin Hugo Sanchezin tyyliin. Kaverilla oli mursuviikset ja leveä hymy naamallaan.

Noista Kanada-otteluista tuo joulukuun 1991 matsi oli tosiaan Suomi-Kanada. Kanadalla pelasi Eric Lindrosin lisäksi muitakin nimimiehiä, mm. seuraavalla kaudella Selänteen kanssa tulokastittelistä taistellut Joe Juneau ja maalissa oli jo silloin maineikas Sean Burke. Suomen avausmaalissa Burken luistin jäi kiinni siihen maalin ns. väliverkkoon, jota siihen aikaan käytettiin, ja Selänne pääsi puttaamaan kiekon helposti puoliksi tyhjään maaliin. Burke oli aivan hiilenä, ja loppumatsin ajaksi ne verkot nostettiin maalin päälle. Lindros teki tyylikkään maalin puolittaisesta läpiajosta ja Kanada voitti ottelun 4-2.

Noita 98-99 kauden Kanada-maaotteluita en nähnyt armeijan takia. Sen sijaan näin tuon Kanadan maajoukkueen viikonloppuvapaalle päästyäni viettämässä iltaa Mona Lisa -yökerhossa Asemakadulla. Jollekin pelaajalle kävin juttelemassa peruskohteliaisuudet, mutta en kyllä ketään tunnistanut tummaihoista Braithwaitea lukuunottamatta, ja hän pelaajista taisi lopulta maineikkaimmaksi noustakin, koska pelasi jo seuraavalla kaudella Calgaryn ykkösmolarina.
 

Miekkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
90-luvun lopulla Kärpät-Suomi oli Raksilassa omalaatuinen ja mieleen painunut ottelu. Tästä ottelusta taitaa olla vieläkin Kärppien tuottama CD-tallenne hyllyssä. Olihan se omanlaisensa tapahtuma: maajoukkueelle buuattiin, Kärpille hurrattiin. Ja silloista Leijonien ykköskenttää vaihtoaition takana istuvat rääväsuut pilkkasivat höpöhöpöhöpö-ketjuksi viitaten Tupuhupulupu-ketjuun joka silloin oli HPK:n Miettisen(?) trio. SM-liigaseurat ja eritoten Frank Moberg eivät ottelusta pitäneet, kun heidän liigapelaajillaan divariseura teki rahaa täydellä halilla.

Joo oli kyllä huikea matsi. Alkulämmitelyistä jäi jo mieleen, että maajoukkuejätkien vedot lähti keskimäärin aika paljon napakammin, kun keskimäärin divarissa oli totuttu tai ainakin siltä vaikutti. Markus "Karhu" Korhonen otti lähes kaiken kiinni, kuten tuolla kaudella oli tapana. Kärppien voittomaalin taisi tehdä Kimmo Salminen. Kyllä herätti Kärpät jo tuolloin paljon kateutta liigaseuroissa, kun pohjosen puhuri puhalsi ja buumi alkoi olla todella kovaa. Moberg tosiaan taisi kommentoida urheiluruudussa tyyliin, että "käsittämätöntä, että a-maajoukkue pelaa harjoitusotteluita jotain divarijoukkuetta vastaan". Hauskoja muistoja!
 

Kramer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oliko tämä se kerta, kun Bergeron pelasi Kanadan riveissä ainakin toisessa ottelussa?
Paikalla olin, mutta on kyllä hatarat muistikuvat tuosta.
Ei pelannut. 1998 pelissä Bouchardilla otti olkapää osumaa maalin takana, kun vetivät olkapää vs. olkapää hipat . Huilasi muutaman pelin tämän jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös