Hissa-kisa 1, osa 1

  • 2 426
  • 24

Juulia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa. Sympatioita ei muille heru...
Koska itse rakastan kaikenlaisia visailuja, ajattelin tarjota kaikille historian ystäville visailun. Näin aluksi käsittelemme Suomen historiaa suhteellisen helpoilla, ja toivottavasti myös vähemmän helpoilla, kysymyksillä. Koska nykypäiväkin on tärkeää, osa kysymyksistä koskee myös tätä päivää. Onhan se joskus historiaa. Kysymykset on laajalta alueelta.

Kysymyksen jälkeen on suluissa tarjolla oleva pistemäärä. Vastausaikaa kutakuinkin viikko. Riippuen miten ehdin vastauksia tarkistaa näin vuorotyöläisenä.

Ja ei kun pähkäilemään....

1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.)

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?

4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu?

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
 

Liitteet

  • Arvot.JPG
    Arvot.JPG
    16,9 KB · kertaa luettu: 576
Viimeksi muokattu:

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
1.1450
2.1413
3.-
4.1548
5.Valvontakomission johtaja Zhanov lakkautti Lotta Svärdin järjestön loppuvuodesta 1944 (en tiedä tarkempaa), koska se oli komission mielestä liian fasistinen liike.
6.Helsingistä tuli Suomen pääkaupunki.
7.Akseli Gallen-Kallela
8.Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari ja Halonen
9.1858
10.Nopeusrajoituslaki
11.1870
12.1920
13. 30.11.1939-13.03.1940
14.Syntyi:1862 Kuoli: Helsingin rautatieasemalla marraskuussa 1940.
15.Veikataan Stalinin puhetta voitonpäivänä 9.5.1945. (sisälukutaito kunniaan!)
16.1936
17.
-ympäristöministeriö
-opetusministeriö
-liikenne- ja viestintäministeriö
-sisäasiainministeriö
-sosiaali- ja terveysministeriö
-ulkoasiainministeriö
-valtionvarainministeriö
-puolustusministeriö
-oikeusministeriö

18.
f)kenraali

Vuosilukuja oli kiva arvailla. Kiitos kysymysten laatijalle!
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokeillaan nyt jotain, vaikka ainain vuosilukukysymyksissä tuottaa vaikeuksia sijoittaa vastauksia edes oikealle vuosisadalle.


1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.) - Turkuun



8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.) - Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen.

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.) - Saima

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.) -Vuodesta tulee mieleen vain rahauudistus, jos se nyt mikään laki on.


14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.) - Köyliössä 1865, Helsingin rautatieasemalla 1939

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½) - Mannerheim talvisodan päätyttyä


17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.) - Ulko, sisä, opetus, liikenne, kulttuuri, valtiovarain, terveys, puolustus, viestintä

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a) Kersantti
b) Vääpeli
c) Yliluutnantti
d) Prikaatinkenraali
e) Majuri
f) Kenraali
 

Anton

Jäsen
Milloinhan tämä trivia tänne tipahti? Olin jo itsekin kyllästynyt odottamaan jonkin visailun tuloa, mutta Juulia ehti tehdä ensin.

1. Paikka oli Turun yliopisto, mutta aikaa en muista, arvataan 1590.
2. Savonlinna sai kaupunkioikeudet 1600. Kerjään säälipisteitä hyvästä arvauksesta.
3. Olivat keskiaikaisia ruotsalaisia kuninkaita.
4. Ensimmäinen suomenkielinen Raamattu tuli suunnilleen vuonna 1650.
5. Lotta Svärd –järjestön lakkautti Valvontakomissio (vasta) marraskuussa -44. Syynä oli se, että valvontakomission molopäiden mielestä LS oli fasistinen järjestö. Vrt. Suojeluskuntajärjestö
6. Vuonna 1812 ei tapahtunut oikeastaan mitään kummempaa. Paitsi Mozart olisi täyttänyt 56 vuotta, ellei olisi kuollut vuonna 1791… bollox!.
7. Suomen lipun suunnitteli Eero Snellman.
8. Presidentit:
- Ståhlberg
- Relander
- Svinhufvud
- Kallio
- Ryti
- Mannerheim
- Paasikivi
- Kekkonen
- Koivisto
- Ahtisaari
- Halonen
9. Ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti oli ”Tieto-Sanomat” ja vuosi vaikkapa 1805.
10. *muniin puhaltelua*
11. Seitsemän veljestä ja vuosi 1860.
12. Tarton rauha solmittiin 1920.
13. Talvisota 30. marraskuuta ja päättyi 13. maaliskuuta 1940. Olenkohan kysynyt itse joskus saman kysymyksen? *wirn*
14. Kallio syntyi 1865 Ylivieskassa ja kuoli Helsingissä 1940.
15. Ote Ylipäällikön päiväkäskystä talvisodan päätyttyä. Kts. kysymys kolmetoista.
(Olen ylpeä myös siitä uhrista, jonka tarjoaa tehdastyöläinen ja köyhän majan poika niin kuin rikaskin)
16. Eino Leino? Nyt en edes arvaa…
17. Ministeriöt:
- Puolustusministeriö, Opetus-, Sosiaali- ja terveys-, Valtiovarain-, Sisäasiain-, Työ-, Oikeus-, Ympäristö-, Liikenne-, Maa- ja metsatalous-, Kauppa- ja teollisuus-
Nyt on jotakin hukassa… pakko myöntää, olen tainnut ryypätä aivosolut tärviölle – nolottaa.
18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a) Kersantti
b) Vääpeli
c) Yli-luutnantti
d) Majuri
e) Prikaatinkenraali
f) Kenraali

Paljonko annat pinnoja kysymyksistä 7 ja 18? Kohta 17 on varsinainen pistepajatso, mutta niin myös muillekin. Olisin itsekin pistänyt tämän tyyppisiä kysymyksiä yleisestä historiasta, vähän muistakin maista.

Kiitokset sinne jonnekin päin!
 

Juulia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa. Sympatioita ei muille heru...
Anton kirjoitti:
Paljonko annat pinnoja kysymyksistä 7 ja 18? Kohta 17 on varsinainen pistepajatso, mutta niin myös muillekin.

Olisin itsekin pistänyt tämän tyyppisiä kysymyksiä yleisestä historiasta, vähän muistakin maista.

Hetipä tähän vastailen. Eli ensimmäiseen kysymykseesi vastaan, että 7. kysymyksestä saa 2pistettä ja kuvatehtävästä 1p./oikea vastaus.

Tuohon jälkimmäiseen... Eli olen tehnyt jo useamman osan tätä visailua ja joka osiossa käsitellään eri maata. Valmiita osioita on 3 tämän lisäksi. Viimeinen osio tulee olemaan sellainen yleis-luonteinen. Eli kysymyksiä laajalti. Mutta aluksi on siis eri maista. Että näin.

Kiitos kiitoksista...
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.) Varmaankin Turkuun ja se oli vuonna ....1630

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.) ööö...1650

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika? Poikia, poikia...ruottalaisia kuninkahia?

4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu? 1590

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.) 23.3.1946

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.) Silloin oli valtiopäivät

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.) Stålberg, Relander, Sivinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim,Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari ja Halonen

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.) 1848, Suometar

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.) Rahanuudistuslaki, pudotettiin muutama nolla pois seteleistä ja hinnoista

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.) 1874

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.) 1776

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.) 30.9.1939-13.3.1940

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.) "Köpi" syntyi todennäköisesti Hankasalmella vuonna 1862 ja kuolla kupsahti rautatieasemalla 1940

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½) Stalin 1946

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.) 1947

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.) Sosiaali ja terveys, kulttuuri, liikenne, kunta, ulkomaat, kauppa ja talous, sisäasiat, työ, teollisuus, maa ja metsätalous, valtionvarat, opetusministeriö.

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a) kersantti
b) vääpeli
c) yliluutnantti
d) prikaatinkenraali?
e) majuri
f) kenraali
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
1. 1451 Suomen Turkuun
2. 1515
3. sukulaisia keskenään :D
4. 1456
5. 14.05.1958 Juho Kusti Paasikivi, syynä järjestön fasistisuus
6. Suomesta tuli suurruhtinaskunta
7. J.V.Snellman
8. Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen
9. 1881
10. ---
11. 1921
12. 1412
13. 30.09.1939-13.03.1940
14. syntymästä ei muistikuvaa, kuoli v. 1939 Helsingissä
15. Risto Ryti v. 1941 radiopuheessaan jatkosodan puhjettua
16. 1954
17. liikenne ja viestintä, ympäristö, valtionvarain, ulko, sisä, opetus, kulttuuri, sosiaali ja terveys, oikeus, ...
18.
a) kersantti
b) vääpeli
c) yliluutnantti
d) prikaatinkenraali
e) majuri
f) kenraali

(ei muista ministeriöitä enempää, nolottaa varsinkin kun kävin tarkastamassa jo vastanneilta puuttuvat, kuuluisi kyllä yleissivitykseen)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.)
-Olisko ollu Turkuun yliopiston yhteyteen -ajankohdasta ei tietoa.

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)
- ???

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?
- Ruotsin kuninkaita

4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu?
-???

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)
- ???

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)
- Öööö

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?
- Eero Snellman (Bruno Tuukkanen).

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)
- Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen.

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)
- 1776, Tieto-Sanomat

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)
- ???

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)
- Empäs vaan muista

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)
- 1920

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)
- 30.11.1939 - 13.3.1940

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)
- Syntyi??? Kuoli 1940 ja varmaan Helsingissä.

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)
- Mannerheim

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)
- ???

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
- Opetusministeriö, valtonvarainministeriö, ympäristöministeriö, sosiaali & terveysministeriö, opetusministeriö, liikenneministeriö, sisäasiainministeriö, ulkoministeriö, työministeriö, puolustusministeriö, kauppa- ja teollisuusministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, oikeusministeriö.

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
Pöh - maavoimien laattoja - ei silakan tarvi näitä osata! :-)
a) Kersantti
b) Vääpeli
c) Yliluutnantti
d) ???
e) Majuri
f) Kenraali
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hävettää vastata näin heikolla tietopohjalla, mutta vastaan silti.

1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.)

1753 Turkuun

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)

1750

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?

Ruotsin kruunun Suomeen lähettämiä "maaherroja"


4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu?

1768

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)

13.1.1945, fasistisuutensa vuoksi, valvontakomission johtaja Zhdanov
(mitenköhän kirjoitetaan)

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)

Helsingistä tuli Suurruhtinaskunnan pääkaupunki

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?

En muista

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)

Kaarlo Juho Ståhlberg, Lars Kristian Relander, Pehr Evind Svinhufvud, Kyösti Kallio, Risto Ryti, Carl Gustaf Emil Mannerheim, Juho Kusti Paasikivi, Urho Kaleva Kekkonen, Mauno Henrik Koivisto, Martti Oiva Kalevi Ahtisaari, Tarja Kaarina Halonen

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)

1848, Päivälehti


10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)

Varmaan moniakin lakeja, veikkaan, että tässä haetaan Lakia Rahauudistuksesta, jolla säädettiin, että vanhasta markasta tuli penni.

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)

1893

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)

Lokakuussa 1920

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)

30.11.1939-13.3.1940

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)

Puumalassa 1876, Helsingin Rautatieasemalla 1940.

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)

Puolustusvoimain komentajan päiväkäskystä, Marsalkka Mannerheim, 13.3.1940

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)

1948

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)

Sisä-, Ulko-, Valtiovarain-, Puolustus-, Liikenne ja viestintä -, Kulttuuri-, Ympäristö-, Oikeus-, Opetus-, Kauppa ja teollisuus -, Sosiaali ja terveys -, Maatalous- sekä "en muista" -ministeriö

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.

En edes yritä.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Onpas vaikea

1. turkuun joskus 1800 luvulla
2. 1933
3. muinaisia suomen hallitsijoita
4. 1889
5. -
6. Autonomia
7. -
8. x, x, Svinhuvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen
9. 1930
10. keskarii kaupoista
11. 1920
12. -
13. noin keskimäärin 1939 syyskuu - helmikuu -40
14. ja-a en muista muutakun että se kuoli helsingin rautatie-asemalla sydänkohtaukseen
15. paasikivi 1945 eli siis rauhanpuhe
16. 1950

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
kulttuuri-
opetus-
liikenne-
työ-
puolustus-
sisäasiain-
onhän näitä lisääkin mutta ei nyt jaksa oikein..

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a)kersantti
b)vääpeli
c)yli-luutnantti
d)kenraali majuri
e)majuri
f)armeija voimien komentajan tjsp
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Enpä nyt tiedä, olenko historian ystävä, mutta nolataan itseni totaalisesti, kun visailuttaa.

1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.)
Turun yliopistoon ja sanotaan vaikka 1620

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)
Niin, sehän on varmaan aika kauan sitten, kun siellä on se linnakin. Sanotaan vaikka 1720

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?
Suomen hallitsijoita Ruotsi-Suomen ajoilta

4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu?
1450, enpä osaa paremmin arvata.

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)
En arvaa edes

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)
Suomi sai omat postimerkit

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?
Tämä pitäisi tietää. En vaan muista.

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)
Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen.

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)
1850 Turun Sanomat

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)
Olisiko tämä se laki, jossa markasta "otettiin kaksi nollaa pois" eli siis laki, joka muutti vanhan markan uudeksi. Ei tuolta ajanjaksolta mitään isompaakaan tule mieleen.

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)
1927

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)
Jaa-a, helpottaisi kovasti, jos muistaisi mihin sotaan se liittyy. Olisit kysynyt Pähkinäsaaren rauhaa, sen muistan. Sanotaan vaikka 1945 vastaukseksi.

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)
1939 loppusyksystä 1940 kevääseen.

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)
Viipurissa enkä tiedä, Helsingissä ja en tiedä. Eli siis arvaan.

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)
Mannerheimin muistelmista, Mannerheim ja 1939.

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)
1952

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
Oikeus-
Sisäasiain-
Ulkoasiain-
Maatalous-
Sosiaali- ja terveys-
Liikenne- ja viestintä-
Puolustus-
Valtiovarain-
Työ-
Opetus-
Kulttuuri-
Kauppa- ja teollisuus-
Terveys-
Siinä oli kolmetoista, osa hatusta ja osa ei. Toivottavasti meni suurin osa oikein.

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a) Kersantti
b) Vääpeli
c) Yliluutnantti
d) Prikaatinkenraali
e) Majuri
f) Kenraali
Toivottavasti muistin järjestyksen oikein, kun kuvat eivät ole enää auki.
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.) - ??

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.) - ??

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika? - Suomen Ruotsin vallan aikaisia hallitsijoita

4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu? - 1430

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.) - Neuvostoliiton johto vuonna -45, koska sitä pidettiin liian oikeistolaismielisenä

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.) - Helsingistä tuli Suomen pääkaupunki

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun? - Lars Sonck

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.) - Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.) - Uusi Suomi, 1816

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.) - Lapsilisiä

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.) - 1876

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.) - 1920

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.) - 29.11.1939-1.3.1940

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.) - Syntyi vuonna 1874 ja kuoli rautatieasemalla vuonna 1940

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½) - ??

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.) - 1926

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.) - Maatalous-, sosiaali ja terveys-, kulttuuri-, ulko-, sisä-, oikeus-, puolustus-, opetus-, liikenne-, ulkomaankauppa-, alue ja kunta-, ympäristö-, työministeriö.

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.

Ohi. Ei tule mitään, sillä sotilasarvot ovat ihan hepreaa.
 

Juulia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa. Sympatioita ei muille heru...
No niin, lauantaihin asti on vielä vastausaikaa. Sitten illalla laitan oikeat vastaukset, tulokset ja uuden visailun kehiin. Seuraavana käsittelemme maata, joka kuuluu myös Pohjoismaihin...
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.)
Ohi

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)
1755

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?


4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu?
1809

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)
Veikataan, että Kekkonen lakkautti tarpeettomana 4.7.74

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)
Suomi sai autonomian.

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?
Ohi

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)

Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)
Ensimmäisen Suomessa ilmestyneen muistaisin, mutta piruvie kun on ruotsinkielinen. Veikataan nyt Päivälehti ja 1899, vaikka huti taitaa ollakin.

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)
Ohi

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)
En kyllä edes arvaa.

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)
1819

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)
Mistä niitä tarkkoja päiviä muistaa. Ohi

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)
Kuoli 1940 Helsingin Rautatieasemalla. Syntymästä en sano mitään.

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)
Mannerheim Jatkosodan päätyttyä.

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)
1983

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
Ulkoasianministeriö, Valtiovarainministeriö, Opetusministeriö, Puolustusministeriö, Kauppa- ja teollisuusministeriö, Alue- ja kuntaministeriö, Kulttuuriministeriö, Ympäristöministeriö, Sosiaali- ja terveysministeriö, Ulkomaankauppaministeriö, Sisäministeriö.

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a) Kersantti
b) Vääpeli
c) Yliluutnantti
d) Everstiluutnantti
e) Kapteeni
f) Eversti
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Historiaa, kiva. Aina olen siitä tykännyt, mutta se ei paljoa auta kun vuosiluvut ja nimet eivät päässä pysy. Kaiken turhamaisuudenkin uhalla yksi pienoinen kaino pyyntö kuitenkin. Olisiko mahdollista vaihtaa nimestä "visa" johonkin muuhun? 23 järjestämästäni visasta huolimatta en kuvittele omaavani tuotemerkkioikeuksia, mutta helpottaisi hakutoiminnan käyttöä, esim. kun teen teen kaikkien aikojen pistelaskelmia.


Mutta sitten arvailemaan.

1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.) Veikataan vaikka Turkua, sehän on vanha sivistyskeskus.

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)
Ei muuten mitään hajua. Vanha paikkakuntahan se on, mutta milloin kaupungiksi? Ehkä kymmenkunta vuotta ennen Kouvolaa, arvataan 1950.

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?
Ruotsin vallan aikaisia hallitsijoita.

4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu?
1546

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)
Niin, se lakkautettiin koska Neuvostoliitto niin vaati rauhansopimuksessa, vai mikä antautumissopimus olikaan. Se, kuka varsinaisen lakkauttamisen sitten suoritti oli varmaankin eduskuntamme. Päivämääräksi heitetään 1.9.1945 - kun en tarkemmin muista sodanloppumista.

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)
Suomi siirtyi Ruotsilta Venäjälle.

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?
Tätä on kysytty ennenkin, mutten muista. Pacius :-)

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)
Ståhlberg, Svinhufvud, Relander, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen. Toivottavasti edes muistin kaikki.

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)
Suomen Tieto-Sanomat, 1790

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)
Rahauudistus, eli pari nollaa katosi vanhoista arvoista.

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)
Justiinsa sillä taisi joku juhlavuosi olla viime vuonna. Jos oikein muistelen, niin silloin ainoa siihen sattuva luku voisi 125v, eli 1870.

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)
1919

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)
syksy 1939 - kevät 1940.

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)
Kallio lyyhistyi Helsingin rautatieasemalla ja kuoli joko siihen tai sitten ambulanssiin, vuosi oli 1940. Syntymästä sanotaan vaikka 1872 ja Turku.

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)
Hitler Marskin synttäreillä.

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)
1960.

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
- sisäministeriö
- oikeusministeriö
- ulkoministeriö
- työministeriö
- puolustusministeriö
- valtiovarainministeriö
- kauppa- ja teollisuusministeriö
- sosiaali- ja terveysministeriö

... ja vielä viisi pitäisi keksiä...
- liikenneministeriö
- opetusministeriö
- ympäristöministeriö
- kulttuuriministeriö
- turhan tiedon ministeriö


18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a) luutnantti
b) kersantti
c) vääpeli
d) eversti
e) kyökkihintti
f) kapteeni

Voi kiesus, ei mitään hajua noista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.)

Uuteenkaupunkiin, vuonna 1726

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)

1630

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?

Näitä Ruotsin edustajia Suomessa Ruotsi-Suomen aikana... mutta mikäs se titteli sitten olisi... Turun herttua...

4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu?

1720

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)

Lakkautushan liittyi välirauhansopimukseen. Valvontakomissio piti huolta toimeksiannosta, eli Zhanov siellä käytännössä kaiketi oli taustalla. Mannerheim taisi presidenttinä tuon virallisen puolen hoitaa. Sanotaan vaikkapa, että 14.8.1947.

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)

Suomen pääkaupunki "muutti" Helsinkiin

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?

Sakari Topelius

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)

Kaarlo Juho Ståhlberg (Carl Johan)
Lauri Kristian Relander
Per Evind Svinhufvud
Kyösti Kallio
Risto Ryti
C.G.E Mannerheim
Juho Kusti Paasikivi
Urho Kaleva Kekkonen
Mauno Henrik Koivisto
Martti Oiva Kalevi Ahtisaari
Tarja Kaarina(?) Halonen

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)

Suometar, 1840

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)

Keskiolut-laki, vapautti keskioluen. Vai tulikos tuo vasta 70-luvulla?

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)

1865

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)

1920

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)

30.11.1939 - 13.3.1940

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)

Syntymäpaikasta ei ole mitään tietoa. Eikä vuodesta, mutta veikkaisin, että 1864. Kuoli Helsingin asemalla 1940.

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)

Mannerheim päiväkäskyssään talvisodan päätyttyä.

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)

1950

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)

ulkoasianministeriö
puolustusministeriö
sisäasiainministeriö
sosiaali- ja terveysministeriö
opetusministeriö
valtiovarainministeriö
kauppa- ja teollisuusministeriö
alue- ja kuntaministeriö
maatalousministeriö

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a) kersantti
b) vääpeli
c) yliluutnantti
d) prikaatinkenraali
e) majuri
f) kenraali
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
1. Porvoo 1720
2. Eikös Savonlinnalta vietykin välillä kaupunkioikeudet, kun kylä kuihtui oikein kunnolla? Ilmeisesti tässä kysytään sitä ensimmäistä myöntämiskertaa. Arvataan 1647.
3. Olavinlinnan isäntiä.
4. Agricolan kääntämä Uusi Testamentti 1570-luvulla (1572?), koko Raamatusta ei tietoa.
5. Syyskuussa 1944, koska välirauhan ehtoihin kuului fasistisiksi luokiteltujen järjestöjen lakkauttaminen. En tiedä, ketä nimenomaista henkilöä tässä haetaan.
6. Suomen pääkaupunki siirtyi Turusta Helsinkiin
7. ei tietoa, tuskin kukaan yksittäinen henkilö
8. Ståhlberg (1919-26), Relander (1926-32), Svinhufvud (1932-37), Kallio (1937-39), Ryti (1939-44), Mannerheim (1944-45), Paasikivi (1945-56), Kekkonen (1956-82), Koivisto (1982-94), Ahtisaari (1994-2000), Halonen (2000-)
9. Suomenkieliset Tieto-Sanomat aloitti 1776 ja aika pian myös lopetti
10. Varmaan silloin on astunut voimaan aika montakin lakia. Ei nyt muistu mieleen, mikä olisi ollut erityisen tärkeä.

11. 1871
12. 1920
13. Ei näitä päiviä muista... syyskuu 1939 - maaliskuu 1940
14. Syntyi Nivalassa, vuotta en muista... Kuoli Helsingin rautatieasemalla 1939.
15. Liekö joku Mannerheimin saarna, ei mitään hajua...
16. 1923
17. kauppa- ja teollisuusministeriö, kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, oikeusministeriö, opetusministeriö, puolustusministeriö, sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, työministeriö, ulkoministeriö, valtiovarainministeriö, ympäristöministeriö
18. en tunne sotilasarvoja

Kiitos kysymyksistä. Mukavaa kohdata historiavisa, joka käsittelee ainakin vähän myös muuta kuin vain sotia ja hallitsijoita.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
1. Turkkuses 1640-luvulla
2. hmmm tämäkin oli 1600-luvulla. Sanotaan 1600-1650
3. Ruotsin kuninkaitahan nämä kaikki ovat
4. Varmaan aika pian kirjapainon jälkeen... elikkä jämpti arvaus on joulukuussa 1648
5. Valvontakomission tekosia jatkosodan aikaan eli joskus 1945.
6. Helsingistä tulee Suomen pääkaupunki
7. Akseli Gallen-Kallelalla taisi olla ainakin jotain osuutta lipun suunnitteluun
8. Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen
9. ei sitten mitään hajua.
10. Rahauudistus. Uusia arvokkaampia seteleitä ja kolikoita liikkeelle.
11. 1860-luvulla veikkaisin
12. 1920
13. 30.11.1939 - 13.3.1940. 105 kunnian päivää
14. Tiedän vain että Kyösti on Ylivieskasta! syntymävuosi voisi olla 1885
15. Tämähän on Mannerheim joskus sotien aikaan.
16. 1955
17. puolustus-, maa- ja metsätalous-, kulttuuri-, valtiovarain-, liikenne-, työ-, oikeus-, sosiaali ja terveys-, kauppa- ja teollisuus-, opetus- ja sisäasiainministeriö. olikos joku kuntaministeriökin?
18. a) kersantti b) vääpeli c) - d) - e) majuri f) kenraali
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiitos. Tämähän näyttää mielenkiintoiselta. Ja vaikeelta...

1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.)
Turku on jotenkin jäänyt mieleen. Vuosiluku menee kyllä sitten hattuosastolle. Sanotaan 1669.

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)
Ja taas hatusta. 1711

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?
Ruotsin kuninkaita kauan kauan sitten. (1100-1200 -luvulla tai jotain)

4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu?
Agricola suomensi Uuden testamentin joskus 1500-luvulla. Koko raamattu paljon myöhemmin, sanotaan 1667.

5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)
Melkolailla heti Jatkosodan jälkeen se lakkautettiin eli sanotaan lokakuussa 1944. Virallista valtaa valvontakomissiolla ei kai ollut tuollaiseen, joten sanotaan että eduskunta lakkautti valvontakomission painostuksesta.

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)
Ekana tulee mieleen Iso-Britannian ja Yhdysvaltain sota, mutta se tuskin on tässä oikein. Huti.

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun?
Öööö... Ei kai sillä varsinaista suunnittelijaa? Vai onko?

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)
Ståhlberg
Relander
Svinhufvud
Ryti
Kallio
Mannerheim
Paasikivi
Kekkonen
Koivisto
Ahtisaari
Halonen


9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)
1700-luvun puolella se oli, sanotaan nyt vaikka 1788 ja lehden nimi oli Suomen Tieto-Sanomat. Lehti ei ilmestynyt kuin muutaman kuukauden.


10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)
Se käsitteli markan korvaamista uudella markalla, jossa uusi markka vastasi sataa vanhaa markkaa. Mikähän tuon lain virallinen nimi sitten oli? Sanotaan vaikka että rahauudistuslaki.

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)
Nyt mennään sillä perusteella, että Kivi kuoli muistaakseni 1874 ja muistaakseni 7 veljestä oli Kiven viimeinen teos. Joten 1872.

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)
Vuosi on 1920, mutta tarkempaa ajankohtaa en kyllä muista.

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)
Nyt aletaankin olla allekirjoittaneen vahvalla alueella. Sota alkoi aika tarkkaan aamuseitsemältä 30.11.1939 ja päättyi (virallisesti) 13.3.1940 klo 11.00. (Ihan kaikkia yksiköitä tieto ei ollut tavoittanut, joten pientä kinaa vielä tuonkin jälkeen. Siksi tuo "virallisesti".)

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)
Syntymäpaikka on Ylivieska, mutta vuosi hieman hakusalla. Eli kuitenkin noin seitsemänkymppiseksi ja kun kuolinvuosi on tiedossa niin heitetään sitten 1869. Kuoli joulukuussa 1940 asemalaiturilla Helsingin rautatieasemalla.

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)
Ylipäällikkö Marsalkka Mannerheimin päiväkäsky talvisodan loputtua.

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)
Auts. 1902.

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
Sisäasian
Ulkoasiain
Opetus
Puolustus
Liikenne
Oikeus
Ympäristö
Sosiaali ja terveys
Maatalous (vai onko se maa- ja metsätalous)
Kauppa ja teollisuus
Valtionvarain
Työ

Ööööö... Kun ei niin ei. Siis sitä viimeistä.

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a) Kersantti
b) Vääpeli
c) Yliluutnantti
d) Kenraalimajuri (Joo - nyt vähän hävettää kun näähän on muuttuneet omasta inttiajasta ja tää on oikeesti joku muu kai nykyään.)
e) Majuri
f) Kenraali

Kiitti ihan kivoista kyssäreistä. Pikkuisen olisin tuota pisteytystä viilannut jos mulla olis valta ollut, mutta samathan säännöt on kaikille.

Old TJ
 

Juulia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa. Sympatioita ei muille heru...
Myöhään tänä iltana tuleepi tähän ensimmäiseen visailuun vastaukset ja pistetilanne. Ja heitänpä myös uuden visailu-osan purtavaksi... Toisin sanoen nopeat ehtivät vielä tähän osioon vastaamaan.

Eli iltaa odotellessa!
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
1. Turkuun, 1748
2. 1578
3. Eerikinsukuisia Ruotsin kuninkaita 1000-luvun alkupuolelta
4. 1778
5. Valvontakomissio 30.11.1945
6. Helsinki Suomen pääkaupungiksi
7. Otto Donner
8. Kaarlo Juho Ståhlberg, Lauri Kristian Relander, Pehr Evind Svinhufvud, Kyösti Kallio, Risto Ryti, Carl Gustaf Emil Mannerheim, Juho Kusti Paasikivi, Urho Kaleva Kekkonen, Mauno Henrik Koivisto, Martti Oiva Kalevi Ahtisaari, Tarja Halonen
9. 1868, Päivälehti
10. Alkoholilaki, keskiolut vapautui
11. 1860
12. 1920
13. 30.11.1939–13.3.1940
14. Syntyi Haapavedellä 1865, kuoli Hgin rautatieasemalla 1940
15. Mannerheim päiväkäskyssään 1944
16. 1912
17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
- ulkoministeriö
- sisäministeriö
- valtiovarainministeriö
- sosiaali- ja terveysministeriö
- puolustusministeriö
- kauppa- ja teollisuusministeriö
- liikenneministeriö
- opetusministeriö
- oikeusministeriö
- kulttuuriministeriö
- ulkomaankauppaministeriö
- ympäristöministeriö
- yllättävän vaikea tämäkin ruveta yhtäkkiä miettimään
18. Nimeä sotilasarvot kuvasta.
a) kersantti
b) vääpeli
c) yliluutnantti
d) prikaatikenraali
e) majuri
f) kenraali
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Toivottavasti ehtii vielä mukaan...

1. Turkuun kaiketikin. Eli Turku ja vuosi olkoon 1525

2. 1645

3. Ohi

4. Koko Raamattu vai? Uusi Testamentti ilmestyi 1548

5. 1946 / järjestö tulkittiin fasistiseksi / ohi

6. Helsingistä tuli pääkaupunki

7. En edelleenkään muista

8. Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen

9. Suomenkieliset Tieto-sanomat, vuotta en muista, mutta veikataan 1730

10. Rahauudistuslaki. Markan arvosta tiputettiin kaksi nollaa pois.

11. 1872

12. 1920

13. 30.11 1939 - 13.3 1940

14. Syntymästä ei havaintoa, kuoli 1940 Helsingissä, rautatieasemalla.

15. Marsalkka Mannerheim sanoi päiväkäskyssä. Tarkasta ajasta ei tietoa.

16. 1926

17. Opetus, maa- ja metsätalous, puolustus, sosiaali - ja terveys, työ, liikenne, ympäristö, ulkoasian, sisäasian, kauppa - ja teollisuus, kulttuuri

18. a)Kersantti b)Vääpeli c)Yli-luutnantti d)Prikaatinkenraali e)Vänrikki f)Kenraali
 

Juulia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa. Sympatioita ei muille heru...
Oikeat vastaukset

No nyt on jo vuorokausi vaihtunut eli ollaankin jo sunnuntain puolella. Näin töissä ollessa aikataulut ei jatkoajan kannalta oikein täsmää aina... Mutta tässä tulee oikeat vastaukset ja kommentteja. Mitähän tässä sanoisi... No, katsellaan =)

1. Milloin ja minne perustettiin Suomen ensimmäinen kirjapaino? (3p.)
Turkuun vuonna 1642 Turun akatemian perustamisen jälkeen.
Tätä ei kukaan tiennyt täysin oikein, vuosiluku oli hakusessa. Pisteitä annoin kaupungista ja hiukkasen myös jos vuosisata oli oikein.

2. Minä vuonna Savonlinna sai kaupunkioikeudet? (2p.)
V. 1639.
Tämäkin oli vaikea. Pisteen annoin jos oli lähellä esim. 1643. Puolikas piste, jos vuosisata täsmäsi.

3. Keitä he ovat: Knuut Eerikinpoika, Sverker Kaarlenpoika, Eerik Knuutinpoika ja Juhana Sverkerinpoika?

Nämä herrat olivat Suomen hallitsijoita ja toki näin ollen Ruotsin kuninkaita v. 1167 - 1216 välisenä aikana. Tästä sai täydet pisteet 5 vastaajista.
Avainsanana oli Suomen hallitsijat Ruotsin vallan aikana.

4. Minä vuonna ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen Raamattu? (2p.)
Ensimmäinen suomenkielinen Raamattu ilmestyi samana vuonna kuin ensimmäinen kirjapaino perustettiin Suomeen. Vastaus siis 1642. Läheltä liippasi -vastauksia oli, mutta täysin oikeaa ei tullut.


5. Milloin (pvm/kk/vuosi), miksi ja kuka lakkautti Lotta Svärd -järjestön? (1½+1½+1½p.)
Tämän kysymyksen olisin voinut muotoilla ehkä toisinkin. No, täysin oikeaksi vastaukseksi hyväksyin yhden. Mutta aika hyvin pisteitä tuli suurimmalle osalle vastaajista. Oikea vastaus on siis: lakkautettiin Valtioneuvoston toimesta 23.11.1944, koska järjestöllä oli ollut liian läheiset suhteet Suojeluskuntiin. Tämähän on virallinen totuus. Mutta kyllähän tästä on paljon puhuttu, että LS-järjestö olisi ollut fasistinen ja painostusta olisi itä-rajan takaa tullut lakkauttamiseen.

6. Mitä merkittävää tapahtui vuonna 1812? (3p.)
Suomelle merkittävä tapahtuma: Aleksanteri I siirsi pääkaupungin oikeudet Turusta Helsinkiin. Oikein tiesi 8.

7. Kuka suunnitteli Suomen lipun? (2p.)
Tämä olikin hankala, vain 2 tiesi oikein. Ja ei, en antanut J.V. pistettäkään, vaikka sukunimi onkin sama. Siis Eero Snellman. Hän oli "pääpiruna" hahmottaen Suomelle siniristi-lippumme.

8. Laita presidenttimme aikajärjestykseen ensimmäisestä nykyiseen. (5½p.)
Tämä oli helppo 18 vastaajasta täysin oikein vastasi 15. Ståhlberg, Relander, Svinhufvud, Kallio, Ryti, Mannerheim, Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari ja Halonen.

9. Minä vuonna aloitti ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti ja mikä se oli nimeltään? (2p.+2p.)
Tämän tiesi 2 täysin oikein. Hienoa! Suomen(kielinen) Tieto-Sanomat ilmestyi v. 1776 Turussa. Jo v. 1775 ilmestyi näytenumero, seuraavana alkoi ilmestyä. Tosin lehdenteko päättyi jo samana vuonna. Lehden toimittaja sekä päätoimittaja oli Antti Lizelius. Suurimmat syyt lehden lyhtyikäisyyteen olivat lehden vähäinen menekki sekä suomea osaavien toimittajien puuttuminen. Antti ei löytänyt avukseen toista suomea taitavaa toimittajaa.

10. Mikä laki astui voimaan 1963 ja mitä se käsitteli? (3p.)
Tässä hain uutta rahalakia, jossa rahanarvo tippui 100mk:sta markkaan. Eli nollia pois. 7 oikein.

11. Minä vuonna ilmestyi Seitsemän veljestä? (2p.)
Vuonna 1870. 2 oikein.

12. Milloin solmittiin Tarton rauha? (2p.)
Tämä rauha Suomen ja Neuvostoliiton välillä solmittiin 14.10.1920. Pelkästä vuosiluvusta tuli 1 piste.

13. Milloin tarkalleen käytiin Talvisota? (4p.)
Tämä oli hyvin hallussa: 30.11.1939 - 13.3.1940. 10 tiesi päivälleen oikein.

14. Missä ja minä vuonna Kyösti Kallio syntyi? Entä missä ja minä vuonna hän kuoli? (2+2p.)
Kyösti syntyi Ylivieskassa 1873 ja kuoli 19.12.1940 Helsingin Rautatieaseman edustalla Kunniakomppanian edessä. Sydän petti. Moni tiesi kuolinhetken kuukauden/vuoden ja paikan, mutta syntymä-puoli oli hieman hakusessa. Ei täysiä kellekään.

15. Mistähän tämä pätkä on: "...Te ette tahtoneet sotaa, te rakastitte rauhaa, työtä ja kehitystä, mutta Teidät pakotettiin taisteluun, jossa olette tehneet suurtöitä, tekoja, jotka vuosisatoja tulevat loistamaan historian lehdillä..." Kuka sanoi ja milloin? (1½+1½+1½)
Tästä täydet pisteet 4 vastaajalle. Näin tarinoi päiväkäskyssä n:o 34 marsalkka Mannerheim Talvisodan päätytty 14.3.1940.

16. Minä vuonna Eino Leino kuoli? (1p.)
Kolmella oli tieto tähän. Eikka kuoli vuonna 1926.

17. Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
Ja tässä. Voi tavaton. Olen minä aika blondi: minä, yks,kaks,kol,nel,viis. Kaikki kentällä. Mitä, jäähy, miten niin liikaa kentäl???

Eli, ministeriöitä on todellakin 12 kappaletta. Ei enempää, ei vähempää. Jokaiselle annoin bonuspisteen. Mutta kaikki 12 oikein tiesi yksi vastaajista. Rankaisin vajaista ministeriöistä, esim. maatalousministeriö ->. Erikseen laittettuina vain toisesta sai puolikkaan. Olen minä julma. Mutta ne ministeriöt:
Ulkoasiain-
Oikeus-
Sisäasiain-
Puolustus-
Valtiovarain-
Opetus-
Maa- ja metsätalous-
Liikenne- ja viestintä-
Kauppa- ja teollisuus-
Sosiaali- ja terveys-
Työ-
Ympäristö-

Ministereitä on sitten enempi.

18. Nimeä sotilasarvot kuvasta. (1p./oikea vastaus)
a) kersantti
b) vääpeli
c) yliluutnantti
d) prikaatinkenraali
e) majuri
f) kenraali

Kaikki kuusi sotilasarvoa tunnisti oikein 7 vastaajista.

Ensimmäisen kisan jälkeen 18 kisailijan järjestys ja pistesaalis on seuraavanlainen:

1. Old TJ, Kärpät, 49
2. Anton 48½
3. Kerouac, Tampereen Ilves, 45½
4. tilliliha, Jokerit, 41
5. ipa rules, Ilves, 40½


6. seeyou@jäähalli, HIFK, 39
7. Sistis, HPK RY, 39
8. Ikuisesti Kärppä, Oulun Kärpät, 38½
9. Viikate, D-Kiekko…, 35½
10. E, Espoo Blues, 35


11. Everton, KooKoo, 34
12. Jukan takahiukset, , 33
13. Hauptmann, Jokerit, 30½
14. Lyrinna, Porin Ässät, 30½
15. Moto, HIFK, 26½


16. peruspata, Porin Ässät, 26½
17. Ghost, 23½, Ilves
18. mikkoz, HPK, 21½

Seuraavaan kisaan mukaan! -> Hissa-kisa 1, osa 2
 
Viimeksi muokattu:

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juulia kirjoitti:
Tällä hetkellä meillä on 13 ministeriötä, luettele ne. (13 p.)
Ja tässä. Voi tavaton. Olen minä aika blondi: minä, yks,kaks,kol,nel,viis. Kaikki kentällä. Mitä, jäähy, miten niin liikaa kentäl???

Kävinpäs tuossa googlettelemassa vastausteni jälkeen kun jäi vaivaamaan itseäkin tuo ministeriö, jota en muistanut kun "vain" kaksitoista keksin. Kyllä niitä ministeriöitä on tosiaankin 13. Se kolmastoista on "pääministerin ministeriö" eli valtioneuvoston kanslia.

Lainaus tuolta valtioneuvoston sivuilta:
"Valtioneuvoston kanslia on ministeriö, joka vastaa pääministerin johdolla hallitusohjelman toimeenpanon valvonnasta ja avustaa pääministeriä valtioneuvoston johtamisessa. Valtioneuvoston kanslia vastaa Suomen EU-politiikan yhteensovittamisesta ja käsittelee EU:n kehittämistä. Valtioneuvoston kanslia turvaa kaikissa olosuhteissa pääministerin ja hallituksen toimintaedellytykset."

Että näin.

Old TJ
 

Juulia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa. Sympatioita ei muille heru...
Old TJ kirjoitti:
Kävinpäs tuossa googlettelemassa vastausteni jälkeen kun jäi vaivaamaan itseäkin tuo ministeriö, jota en muistanut kun "vain" kaksitoista keksin. Kyllä niitä ministeriöitä on tosiaankin 13. Se kolmastoista on "pääministerin ministeriö" eli valtioneuvoston kanslia.

Lainaus tuolta valtioneuvoston sivuilta:
"Valtioneuvoston kanslia on ministeriö, joka vastaa pääministerin johdolla hallitusohjelman toimeenpanon valvonnasta ja avustaa pääministeriä valtioneuvoston johtamisessa. Valtioneuvoston kanslia vastaa Suomen EU-politiikan yhteensovittamisesta ja käsittelee EU:n kehittämistä. Valtioneuvoston kanslia turvaa kaikissa olosuhteissa pääministerin ja hallituksen toimintaedellytykset."

Että näin.

Old TJ

No niin, ja minä tuossa kisailun vielä ollessa käynnissä soitin ihan eduskuntaan tästä asiasta =) En nyt hae täydellisyyttä, mutta kuitenkin... No joo, samaa olin itsekin lukenut, että valtioneuvosto olisi ministeriö. Mutta, eduskunnan 4 eri ihmistä, joista yksi oli tiedotusosaston päällikkö tms., sanoivat että valtioneuvosto ei ole ministeriö. Että ota nyt selvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös