Hiihtolegenda nimeltä Riitta-Liisa Roponen

  • 42 589
  • 214

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Roponen kohtalainen hiihtäjä, joka pääsi Saarisen ja Kuitusen ansiosta nauttimaan viestimitaleista. Legendaa Roposesta ei saa kuin hiihtofanin harhoissa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Sanotaan nyt heti kärkeen, että Kuitunen (Sarasvuo) oli huomattavasti kovempi distanssihiihtäjä kuin Roponen. Keskiarvoilla ei ole mitään merkitystä, kun ajatellaan maailmancupin kilpailuja tai arvokisoja. Sanot, että Pärmäkoski ei ole voittanut mitään. Hänellä on kolme henkilökohtaista arvokisamitalia, mikä pelkästään vie hänet Roposen edelle. Roponen jos joku ei ole voittanut mitään. Juuri se kertoo jo jotain, että hänen kohdallaan täytyy puhua SM-kisoista ja Suomen Cupista. Seuraavaksi varmaan lasketaan jo piirinmestaruudet.

Roposen ainoat meriitit ovat tulleet aikakaudella, jolloin Suomella oli aivan huikea joukkue, jolloin viestikulta oli ainoa onnistumisen mittari. Eikä se ole urheilijan vika, jos on nuorena äärimmäisen lahjakas. Ei voida todellakaan odottaa, että hänen kuuluisi voittaa kaikki mahdollinen. Joka vuosi tulee superlahjakkuuksia, mutta harvoista heistä tulee kestomenestyjiä.

Mäkäräisen kun otit puheeksi, niin mikä sitten on juniorimenestyjä ja mikä ei. Kyllähän Kaisa 90-luvulla oli ikäluokkansa parhaimpia hiihtäjiä Suomessa. Muistan hyvin, kun aikanaan hänen kisoja seurailin, niin hän oli yksi niistä nimistä joista ajattelin että voi yltää korkealle. Ampumahiihto sitten tuli vasta myöhemmin kuvaan.
 
Roposen ainoat meriitit ovat tulleet aikakaudella, jolloin Suomella oli aivan huikea joukkue, jolloin viestikulta oli ainoa onnistumisen mittari. Eikä se ole urheilijan vika, jos on nuorena äärimmäisen lahjakas. Ei voida todellakaan odottaa, että hänen kuuluisi voittaa kaikki mahdollinen. Joka vuosi tulee superlahjakkuuksia, mutta harvoista heistä tulee kestomenestyjiä.

Suomella on ollut Pärmäkosken aikakaudella tai siis 2010-luvulla enemmän junioreiden maaimanmestareita kuin Roposen aikakaudella 2000-luvulla. Niskanen, Pärmäkoski ja Mari Laukkanen ovat esim. maastohiihdon junioireiden maailmanmestareita. Ainoastaan Pirjo Muranen oli tietääkseni junioireiden maailmanmestari.

Myös 2010-luvulla maastohiihdon asema on ollut paljon parempi kuin 2000-luvun alussa johtuen LAHTI2001 tapahtumista. Nuorilla on ollut paljon helpompaa ja Pärmäkoskikin on päässyt aikaisessa vaiheessa apurahojen saajaksi.

Kysynkin, että miten se huikea joukkue oli juuri silloin 2000-luvun lopussa, eikä nyt 2010-luvulla, jolloin tilanne on ollut paljon parempi? Rahaa on ollut enemmän ja junioreiden maailmanmestareita. Toki on nyt 2010-luvullakin menestystä tullut.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kikkan Randall, joka on USA:n maastohiihdon nousun takana, taistelee 5:ä olympialaisissaan mitalista ensi keskiviikkona vapaalla hiihdettävissä parisprintissä todennäköisesti Digginsin parina.
Randall nyt on sprintin kaksinkertaisena MM-mitalistina aivan eri luokkaa kuin Roponen. Maailmancupissakin "himpun verran" kovempaa tasoa kuin Roponen.

Enemmänkin Roposta vertailisin Vibeke Skofterudiin. Aina kovempien maannaisten varjossa, mutta pääsi viesteistä nappaamaan huippumenestystä ja maailmancupin kisoissa tuli palkintoja ihan yksilökisoistakin.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
En minä kiistä sitä, etteikö olosuhteet olisi parantuneet viime vuosina versus kymmenen vuoden takaiseen. En vain ymmärrä, mitä tekemistä sillä on tämän aiheen kanssa.

Huomioi kuitenkin myös se, että Saarisen, Sarasvuon, Murasen ja Roposen juniorityö tehtiin pitkälti jo 90-luvulla. Ehkei apurahoja 2000-luvun puolella ollut niin paljon tarjolla, mutta menestyksen siemen kylvettiin monen noista kohdalla jo aiemmin.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Toki Roposen aika oli kovempi kuin Kuitusen. Itselleni merkittävämpi asia on Suomen sijoitus. Sijoitus viimeisessä vaihdossa KOLMAS (edellä Saksa ja Norja). Sijoitus maalissa YKKÖNEN.
Nimenomaan. Viesteissä ja parikilpailuissa hiihdetään kilpakumppaneita vastaan. Olisi esimerkiksi hölmöä vertailla tämän päivän kilpailuissa Kläbon osuusaikaa muihin, kun hän hiihti pelkästään voitosta. Katsotaan vain niin kymmenen vuoden päästä Hiihtofani täällä kertoo näitä osuusaikoja ja kertoo "Lari Lehtonen - Hiihtosankari Pohjolasta"-ketjussa kuinka vähän Lari hävisi aikakautensa kovimmalle hiihtomiehelle Kläbolle.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tähän ei pitäisi lähteä, mutta kerro nyt vielä @Hiihtofani , mikä on Roposen henkilökohtaisten arvokisamitalien lukumäärä. Enkä puhu nyt maratonkisoista, enkä mistään muusta kuin MM-kisoista ja olympialaisista. Kerro se lukumäärä. Ja kerro sitten, montako vastaavaa mitalia on Saarisella, Pärmäkoskella, Murasella ja Kuitusella. Voit asettaa ne tähän arvojärjestykseen siten, että eniten mitaleja saavuttanut tulee ylimmäs ja vähiten mitaleja saavuttanut alimmas, mitään selityksiä en kaipaa, vain mitalitaulukon, hiihtoihmisenä melko varmasti osaat kertoa tämän ulkomuistista:
 

Ralph

Jäsen
Kerro se lukumäärä. Ja kerro sitten, montako vastaavaa mitalia on Saarisella, Pärmäkoskella, Murasella ja Kuitusella. Voit asettaa ne tähän arvojärjestykseen siten, että eniten mitaleja saavuttanut tulee ylimmäs ja vähiten mitaleja saavuttanut alimmas, mitään selityksiä en kaipaa, vain mitalitaulukon, hiihtoihmisenä melko varmasti osaat kertoa tämän ulkomuistista:
Sulla on ihan juntti ajattelutapa. Tai siis huono ja väärä. Etkö muka tiedä, että olellisinta on keskiarvosijoitus, ei mitalit? Kysy vaikka keneltä tahansa hiihtäjältä, kuka tahansa tahtoo olla mielummin kahdesti kolmaskymmenes kuin kerran ykkönen ja kerran sijalla 60.

Hiihtofani kertoi jo Falunin kisojen jälkeen asiasta, kun mainitsi Roposen menestyneen kisoissa paremmin kuin Northug. Roposen keskiarvosijoitus oli noissa kisoissa tasan 12 (3, 8, 18, 19) ja Northugin vähän, mutta tarpeeksi enemmän eli 12,83 (1, 1, 1, 1, 11, 62).
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Selittäkää nyt joku minulle tämä Ropos juttu, kun minulle ei aukea.
Saarinen tuli vaihtoon 20 kärjestä.
Niskanen vaihtoo 10.1 kärjestä minkä jälkeen Roponen lähti tykittämään kolmososuutta sanojensa mukaan "liian kovaa". Edellä sellaiset super menijät kuin Anastasia Sedova ja Ebba Andersson.

Roponen saavutti 1.1 kilometrin matkalla kärkeä huimat 2 sekuntia. Eli ei siis käytännössä ollenkaan. Haga otti samalla matkalla kiinni 9 sekuntia.
2km kohdalla Roponen oli jäänyt takaisin 10 sekuntiin ja jossain 2.2 kilometrissä Haga oli ottanut sen 20 sekuntia Roposta kiinni ja meni ohi.
2.5 kilsassa Roponen oli jo jäänyt kärjelle 5 sekuntia ja ero kasvanut 15 sekuntiin.

Missä helvetissä se liian kova alku oli? Kuinka kovaa se Roponen meinaa että se olisi pitänyt hiihdellä ilman että se olisi pudonnut kyydistä aivan saatanasti? Minä olisin vielä ymmärtänyt jos olisi saanut kärjen kiinni ja sitten sipannut lopussa 50 sekuntia, mutta eihän toi paska pysynyt edes Sedovan ja Anderssonin perus matkavauhdissa, saati ottanut niitä kiinni ja muka meni omien sanojensa mukaan liian kovaa alussa. Missä helvetin välissä se kovaa meni, kun ei se ainakaan tuossa kisassa niin tehnyt!
 
Missä helvetissä se liian kova alku oli? Kuinka kovaa se Roponen meinaa että se olisi pitänyt hiihdellä ilman että se olisi pudonnut kyydistä aivan saatanasti? Minä olisin vielä ymmärtänyt jos olisi saanut kärjen kiinni ja sitten sipannut lopussa 50 sekuntia, mutta eihän toi paska pysynyt edes Sedovan ja Anderssonin perus matkavauhdissa, saati ottanut niitä kiinni ja muka meni omien sanojensa mukaan liian kovaa alussa. Missä helvetin välissä se kovaa meni, kun ei se ainakaan tuossa kisassa niin tehnyt!

Se meni juuri niin kuin 10km:llä aikaerot olivat. Roponen hävisi Hagalle 10km:llä 2 minuuttia. Nyt 5km:llä viestissä minuutin. Sama juttu Sedovan kanssa. 10km:llä hävisi Sedovalle minuutin, mutta nyt viestissä 30s. Roponen hävisi viestin kolmososuuden nopeimalle norjalaseille Hagalle suunnilleen saman verran kuin Mononen hävisi viime vuonna Lahdessa silloin Jacobsenille.

Toisin kuin iltasanomien asiantuntija Kirvesniemi väittää, Roponen ei tehnyt mitään väärää, vaan yritti ottaa kiinni hallitulla riskilla, jotta olisi saanut edes joksikin aikaa jotain peesiapua. Ei Roponen missään vaiheessa pahasti sipannut. Tämän huomasi YLE:n asiantuntija Jauhojärvi, joka mainitsi kuinka Roposen paketti pysyi koko ajan kasassa ja se "näytti" vahvalta hiihdolta. Roponen hiihti omalla tasollaan.

Mitä tulee tähän Hagan vetoon niin se oli niin 10km:llä kuin tuossa viestissä aivan kaamea. Vielä Seefeldissä Haga oli n. 50s Roposta edellä 10km:llä. Sijoitus Roposella oli silloin suunnilleen sama kuin nyt olympialaisissa, mutta tuo ero Hagaan kasvoi yli minuutilla parissa viikossa.

Vähän taustaa tästä hiihtäjästä. 27-vuotias ei mitään mainittavaa menestystä ennen tätä kautta. Ei yhtään podiumia mc:ssa ennen tätä kautta. Esimerkiksi viime vuonna hiihdettiin Ranskan La CLuzasissa viesti, jossa niin ikään Roponen ja Haga hiihtivät 3 osuutta. Silloin Roposen 3 osuus oli 9.36, Hagalla 9.43 eli Roponen oli reilu vuosi sitten nopeampi kuin Haga.

Yksi asia vielä. En ole mistään kuullut, että Riitta-Liisa Roposella olisi astma.
 

enigma

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuusKi, Nikerit
Hiihtofanin yhteenvetona Roponen häviää paremmilleen jokaisella kilometrillä yli 10 sekuntia, oli matka mikä tahansa. Odotin puolustuspuhetta Roposen puolesta mutta tässähän kävi päinvastoin. Ehkä kuitenkin tuo astmattomuus oikeuttaa siihen legendan asemaan? En minä ymmärrä!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Toisin kuin iltasanomien asiantuntija Kirvesniemi väittää, Roponen ei tehnyt mitään väärää, vaan yritti ottaa kiinni hallitulla riskilla, jotta olisi saanut edes joksikin aikaa jotain peesiapua. Ei Roponen missään vaiheessa pahasti sipannut. Tämän huomasi YLE:n asiantuntija Jauhojärvi, joka mainitsi kuinka Roposen paketti pysyi koko ajan kasassa ja se "näytti" vahvalta hiihdolta. Roponen hiihti omalla tasollaan.
No miksi se Roponen sitten itse ulisi haastattelussa, että hän ei ota tästä mitään vastuuta ja hän aloitti liian kovaa? Kun urheilija itse heittää itsensä bussin alle, niin pikkusen minua nyt ihmetyttää että mitä se "liian kovaa" tässä tarkoittaa, kun ei se saanut edes kärkeä käytännössä yhtään kiinni. Onko Sedova ja Andersson niin kovia hiihtäjiä, että Roponen jää niille oikeasti 8 sekuntia kilometrillä? On se todellinen legenda.
 
No miksi se Roponen sitten itse ulisi haastattelussa, että hän ei ota tästä mitään vastuuta ja hän aloitti liian kovaa? Kun urheilija itse heittää itsensä bussin alle, niin pikkusen minua nyt ihmetyttää että mitä se "liian kovaa" tässä tarkoittaa, kun ei se saanut edes kärkeä käytännössä yhtään kiinni. Onko Sedova ja Andersson niin kovia hiihtäjiä, että Roponen jää niille oikeasti 8 sekuntia kilometrillä? On se todellinen legenda.

Urheilija ei välttämättä itsekään kykene analysoimaan kisaa heti kisan jäkeen. Itsekin olin aluksi sitä mieltä, että ei hiihtänyt omalla tasollaan, mutta kun nukuin yön yli ja tarkastelin asian kokonaisuudessaan vähän tarkemmin mieleni muuttui. Juuri niillä perusteluilla, mitä aikaisemmin toin esille.

Onko Sedova ja Andersson niin kovia hiihtäjiä, että Roponen jää niille oikeasti 8 sekuntia kilometrillä? On se todellinen legenda.

Seefeldin kenraalissa Roponen päihitti heidät molemmat, kun Sedova oli 19. ja Andersson 25. Roponen voitti Anderssonin myös Davosin mc:ssa. MC:ssa Roponen on ollut 3 kisasta 2 kertaa parempi. Roponen on -78, Andersson on -97. Sedova on -95. Sedovan kanssa tilanne on 2-2, sillä Roponen oli Rukalla ja Seefeldissä parempi. Sedova Davosissa ja Toblachissa. Mutta täällä olympialaisissa molemmat ovat saaneet lisävauhtia Roposeen nähden. Puhutaan siis näistä vapaan distanssimatkoista pelkästään.

Minä olen tullut siihen tulokseen, että arvostan mc:ja korkeamalle kuin arvokisoja. Erityisesti näihin olympialaisiin on mennyt vähän mielenkiinto. Tämä on vain yksi kiertue muiden joukossa. Minä tarkastelen tilannetta kauden jälkeen, kun kaikki kiertueet on käyty.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vielä Seefeldissä Haga oli n. 50s Roposta edellä 10km:llä.
Sillähän ei ole mitään merkitystä, että Seefeldissä hiihdettiin yhteislähdöllä, Pyeongchangissa väliaikalähdöllä?

Minä olen tullut siihen tulokseen, että arvostan mc:ja korkeamalle kuin arvokisoja. Erityisesti näihin olympialaisiin on mennyt vähän mielenkiinto.
Mäkäräinen ei kuulu Suomen TOP100-listoille, koska olympiamitali puuttuu, mutta kun Ritu Roponen jää olympiaviestissä vitusti kilpailijoille, ei olympialaisilla olekaan enää mielenkiintoa. Koita nyt jo päättää.
 

Zigismund

Jäsen
Enpä ole ennen tämän Hiihtofanin kirjoituksia seurannut. On kyllä todella viihdyttävä hahmo.

Roponen on legenda, koska...? Luin koko viestiketjun lävitse ja tässä on muutama helmi Hiihtofanilta.

- Roponen ei ollut lupaava. Silti noussut maajoukkueeseen. Selvä legenda.

- Roponen tekee muista suomalaisista parempia. Viestimitallit ovatkin pääasiassa Roposen ansiota.

- Krista Pärmäkoskesta ei tule ikinä legendaa, koska on niin lahjakas. Pärmäkosken lahjakkuudella pitääkin voittaa maailmanmestaruuksia, joten ei asiaa legendaksi. Toisin kuin Roposella. Pärmäkoskea myös verrattiin Caster Semenyaan.

- Roponen ollut parhaillaan maailmancupin kuudes. Pirjo Muranen VASTA seitemäs. Murasen kaksi henkilökohtaista mitalia täysin paperia tämän rinnalla.
- Distanssimatkoilla Roponen on jäänyt kärjestä keskimäärin 1.07. Saarisen vastaava lukema on 1.16. Tämä on tärkeämpi mittari, kuin Saarisen neljä henkilökohtaista mitalia.

- Pirjo Murasta ei voi pitää mitenkään parempana, kuin Roposta. Murasen voitto Lahden sprintissä 2001 oli täysin pilipali-kisassa. Kovempi juttu on, että Roponen taistelee tänä vuonna kiivaasti Suomen Cupin voitosta kovakuntoista Anne Kyllöstä vastaan. Tosin vielä on Kyllönen edellä ja on itseasiassa Laura Mononenkin.

- Todennäköisesti neljä vuotta nuorempi Kaisa Mäkäräinen on saanut innostuksen seuraamalla Roposta.

- Falunin MM-kisoissa 2015 Roponen oli jopa parempi, kuin Peter Northug. Northugin sijoitukset 1, 1, 1, 1, 11 ja 62. Roposen 3, 8, 18 ja 19. Keskiarvoltaan Roponen siis lievästi parempi. Northugin neljä kultamitalia ei pärjää Roposen tasaiselle suoritukselle.

- Roposella ei ole astmaa!

Itse hieman alkuun epäilin, että onko Roponen legenda. Täällä on kuitenkin Hiihtofani perustellut sen verran vahvasti sen puolesta, että kyllähän se on!
 

Milanja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sulla on ihan juntti ajattelutapa. Tai siis huono ja väärä. Etkö muka tiedä, että olellisinta on keskiarvosijoitus, ei mitalit? Kysy vaikka keneltä tahansa hiihtäjältä, kuka tahansa tahtoo olla mielummin kahdesti kolmaskymmenes kuin kerran ykkönen ja kerran sijalla 60.

Hiihtofani kertoi jo Falunin kisojen jälkeen asiasta, kun mainitsi Roposen menestyneen kisoissa paremmin kuin Northug. Roposen keskiarvosijoitus oli noissa kisoissa tasan 12 (3, 8, 18, 19) ja Northugin vähän, mutta tarpeeksi enemmän eli 12,83 (1, 1, 1, 1, 11, 62).

Repesin :D
 

Milanja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Enpä ole ennen tämän Hiihtofanin kirjoituksia seurannut. On kyllä todella viihdyttävä hahmo.

Roponen on legenda, koska...? Luin koko viestiketjun lävitse ja tässä on muutama helmi Hiihtofanilta.

- Roponen ei ollut lupaava. Silti noussut maajoukkueeseen. Selvä legenda.

- Roponen tekee muista suomalaisista parempia. Viestimitallit ovatkin pääasiassa Roposen ansiota.

- Krista Pärmäkoskesta ei tule ikinä legendaa, koska on niin lahjakas. Pärmäkosken lahjakkuudella pitääkin voittaa maailmanmestaruuksia, joten ei asiaa legendaksi. Toisin kuin Roposella. Pärmäkoskea myös verrattiin Caster Semenyaan.

- Roponen ollut parhaillaan maailmancupin kuudes. Pirjo Muranen VASTA seitemäs. Murasen kaksi henkilökohtaista mitalia täysin paperia tämän rinnalla.
- Distanssimatkoilla Roponen on jäänyt kärjestä keskimäärin 1.07. Saarisen vastaava lukema on 1.16. Tämä on tärkeämpi mittari, kuin Saarisen neljä henkilökohtaista mitalia.

- Pirjo Murasta ei voi pitää mitenkään parempana, kuin Roposta. Murasen voitto Lahden sprintissä 2001 oli täysin pilipali-kisassa. Kovempi juttu on, että Roponen taistelee tänä vuonna kiivaasti Suomen Cupin voitosta kovakuntoista Anne Kyllöstä vastaan. Tosin vielä on Kyllönen edellä ja on itseasiassa Laura Mononenkin.

- Todennäköisesti neljä vuotta nuorempi Kaisa Mäkäräinen on saanut innostuksen seuraamalla Roposta.

- Falunin MM-kisoissa 2015 Roponen oli jopa parempi, kuin Peter Northug. Northugin sijoitukset 1, 1, 1, 1, 11 ja 62. Roposen 3, 8, 18 ja 19. Keskiarvoltaan Roponen siis lievästi parempi. Northugin neljä kultamitalia ei pärjää Roposen tasaiselle suoritukselle.

- Roposella ei ole astmaa!

Itse hieman alkuun epäilin, että onko Roponen legenda. Täällä on kuitenkin Hiihtofani perustellut sen verran vahvasti sen puolesta, että kyllähän se on!

Mahtavaa! Aina vaan paranee :D
Tästä ketjusta ehdottomasti päivän parhaat naurut!
 
Sillähän ei ole mitään merkitystä, että Seefeldissä hiihdettiin yhteislähdöllä, Pyeongchangissa väliaikalähdöllä?

On sillä jotain merkitystä, mutta yli minuutti on todella iso aikaero.

Mäkäräinen ei kuulu Suomen TOP100-listoille, koska olympiamitali puuttuu, mutta kun Ritu Roponen jää olympiaviestissä vitusti kilpailijoille, ei olympialaisilla olekaan enää mielenkiintoa. Koita nyt jo päättää.

Ritu Roposella on olympiamitali Vancouverista, mutta ei ole YLE:n TOP 100 listalla.

Otan sanani takaisin. Sanoin tuon äkkipikaisuuttani pettymyksen jälkeen. Kyllä minä Mäkäräisen arvotan Suomen TOP100 listoille. Vähän samoilla syillä, mitä Ritu Roposen kohdalla. Mäkäräinen on nostanut on omalla toiminallaan ampumhiihdon suosiota aivan valtavasti ja minä arvostan mc kokonaiskisaa korkeamalle kuin jotain yhtä kisaa. Sehän on ihan vitsi. Mutta täytyy huomioida se, että 30-luvulla eikä edes 70-luvulla ollut mitään mc:ja niin ei voida verrata sen ajan olympiavoittoja tämän päivän tilanteeseen. Niin miten arvioit esim. tämän 2x olympiavoittaja Iso-Hollon?


Krista Pärmäkoskesta ei tule ikinä legendaa, koska on niin lahjakas. Pärmäkosken lahjakkuudella pitääkin voittaa maailmanmestaruuksia, joten ei asiaa legendaksi. Toisin kuin Roposella. Pärmäkoskea myös verrattiin Caster Semenyaan.

Toki Pärmäkoskesta voi tulla legenda. Vielä hän ei sitä ole.

- Pirjo Murasta ei voi pitää mitenkään parempana, kuin Roposta. Murasen voitto Lahden sprintissä 2001 oli täysin pilipali-kisassa. Kovempi juttu on, että Roponen taistelee tänä vuonna kiivaasti Suomen Cupin voitosta kovakuntoista Anne Kyllöstä vastaan. Tosin vielä on Kyllönen edellä ja on itseasiassa Laura Mononenkin.

Arvokisamitaleita heillä on yhtä paljon, Murasella enemmän noita henkilökohtaisia mitaleita pari sprinttimitalia, mutta Roponen on pärjännyt erilaisissa cupeissa paremmin, jota arvostan korkeamalle. Erityisen arvostan korkeamalle distanssihiihtäjiä, koska se on hiihdon ydintä. Sprinttihiihtäjät voivat minun puolestani siirtyä vaikka juoksupuolelle. Juoksemalla pääsee 100m nopeammin kuin hiihtämällä.

Tarkoituksenani ei ole verrata jotain Pärmäkosken ja Murasen uria. Vaan pointtini tuoda esille legenda sanan varsinainen merkitys. Sen merkitys ei ole se kuka kasaa eniten mitalleja. Ruma Ankanpoikanen on legenda, joka symboloi keskinkertaista urheilijaa, joka nousi kaikkien vaikeuksien kautta voittoon. Se on niitä elämän suuria tarinoita. Niitä, joilla on todella merkitystä. Näiden tarinoiden sankarit olivat lopettamassa monta kertaa, mutta he jatkoivat, koska jokin merkitsi heille niin paljon. Jotenkin näin sanottiin Taru Sormusten Herrasta - Kaksi Tornia elokuvan lopussa.
 
Suomalaisia legendoja ei ole juuri ketään. Minä olen valmistellut tätä kirjoitusta jo pitkään.Tämän päiväinen viesti ei vaikuttanu tähän kirjoitukseen mitenkään.

Roponen on kuitenki maailmanmesari, mitä esim. Krista Pärmäkoski ei ole. Miten tämä keskinkertainen hiihtäjä on kyennyt tähän ja tämä superlahjakas nuorten MM Pärmäkoski ei ole vielä kyennyt? Toivottavasti jatkossa.
Varmasti samanlainen lajilegenda Ritu on kuin Pekka Suorsa mäkihypyssä...
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Hiihtofani n logiikalla Jussi Jokinen on selvästi parempi jääkiekkoilija kuin Teemu Selänne tai Jari Kurri.

Jokinen ei ollut kuitenkaan lähellekään yhtä lahjakas kuin nämä herrat. Kyllähän Selänteen kuuluikin voittaa maalipörssi kun oli nuorenakin jo hyvä tekemään maaleja...

Olisi oikeastaan hyvä jos Hiihtofani kehittäisi jonkun kaavan tuohon lahjakkuus/saavutus-suhteen vertaamiseen niin pysyisi muutkin kartalla että kuka se menestynein nyt on. Ja varsinkin että sitä voisi sovittaa lajirajojen yli.

Silti ihmetyttää saako douppaamalla parempia menestyspisteitä kuin lahjakkuudella? Luulisi menevän näin, eihän douppaajat ole olleet liian lahjakkaita?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Legendaksi voi päätyä niin monella tavalla. Juha Mieto oli kovan luokan hiihtäjä, mutta hiihtolegendaksi hän päätyi häviämällä olympiakullan sadasosasekunnilla. Ja myöhemmin syömällä paljon mämmiä.

Eddie Edwards ja Jamaikan kelkkailutiimi ovat myös legendoja, vaikkei menestystä tullutkaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Legendaksi voi päätyä niin monella tavalla. Juha Mieto oli kovan luokan hiihtäjä, mutta hiihtolegendaksi hän päätyi häviämällä olympiakullan sadasosasekunnilla. Ja myöhemmin syömällä paljon mämmiä.

Eddie Edwards ja Jamaikan kelkkailutiimi ovat myös legendoja, vaikkei menestystä tullutkaan.

Riitta-Liisa näyttää päätyvän, ilman omaa syytään, kansainväliseksi hiihtolegendaksi Jatkoajan suoritusten ansiosta.
 
Mietinkin, että tässä ketjussa on jotain tuttua... Kolme vuotta sitten Riitta-Liisa Roponen eksyi Kaisa Mäkäräisen ketjuun ja tietenkin Riitta-Liisa oli parempi urheija kuin Kaisa Mäkäräinen...

Kaisa Mäkäräinen – 2010-luvun kovin suomalaisurheilija | sivu 6 | Jatkoajan keskustelupalsta

Alla muutama lainaus kyseisestä ketjusta...

Ihan puhtaasti tilastoja katsomalla ja tieteellisti asiaa tutkimalla ainakin Riitta-Liisa Roponen on kovempi urheilija, kun kokonaisuutta katsellaan. Riitta-Liisa Roponen ja Kaisa Mäkäräinen testasivat Polar v800 sykemittarin.

Polar mittasi Sotshin loppunousun - Roposella hurjat lukemat. hän veti 30 kilometrin vapaan kisan sen verran kone punaisella, että mittari näytti 108 tunnin palautumisaikaa kisan jälkeen.

Riitta-Liisa Roposen palautumisaikaa voi verrata vaikka ampumahiihtäjänä tunnetun Kaisa Mäkäräisen palautumisaikaan Salpausselän kympin hiihdosta. Mäkäräisen lukema oli kympin kovan rutistuksen jälkeen 18 tuntia.

Mittarilukemat kertovat myös, että Riitta-Liisa Roponen jaksaa työskennellä pitkään sykkeillä, jotka veisivät tavalliset sukankuluttajat ambulanssikyydillä teho-osastolle.

Riitta-Liisan mittarilukema on sinällään poikkeuksellinen sillä, kukaan ei ole lukemaa ylittänyt.

http://www.mbnet.fi/artikkeli/muuta/polar_mittasi_sotshin_loppunousun_roposella_hurjat_lukemat

Siitä huolimatta, että ampumahiihdossa on kaiketi arvokisat joka vuosi ja lajeja on enemmän. Riitta-Liisa Roponen on haalinut 7 mitalia kaikki vapaalla siinä missä Mäkäräisellä on 4.

Minä itse asiassa tänään tein tämän videon, mikä osoittaa miksi Roponen on Suomen kaikkien aikojen kovin hiihtäjä.

Kun selvitetään kovinta hiihtäjää, yksi väärinymmärrys täytyy ensimmäisenä ottaa huomioon.

Hiihdossa ei ole olemassa mitään kahta hiihtotyyliä.

On yksi hiihtotyyli eli perinteinen ja sitten on ne matkat, joissa tyyli on vapaa. Vapaalla voit hiihtää miten haluat myös perinteistä, mutta perinteisellä et voi ottaa mm. luisteluliikkeitä.

Ei juoksussakaan ole mitään kuka juoksee takaperin kovinta vauhtia. Juoksussa on pelkkä vapaa.

Näin se on hiihdossakin. Ainoastaan vapaalla hiihdetyt matkat merkitsevät, kun halutaan selvittää kuka on kovin hiihtäjä.

Roponen voittaa kaikki suomalaiset nykyiset ja entiset hiihtäjät vapaalla. Vapaalla otettuja henk. koht. mitaleja ei taida olla kenelläkään muillakaan kuin Marjo Matikaisella ja Pirjo Murasen sprintit.

Tein itse tutkimuksen FIS:n tietokannasta. Vertailin kaikkia mahdollisia vapaan kisoja.

Tulos

Roponen vs.Kuitunen 30-21

Roponen vs. Muranen 37-15

Roponen vs. Saarinen 57-21

Roponen vs. Mäkäräinen 2-1

Roponen vs. Niskanen 18-12

Roponen vs. Pärmäkoski 16-16

Roponen vs. Marjo Matikainen
Salpausselän 10km vapaan paras aika Roponen 25.26 Matikainen 27.36

Pärmäkoski on lähimpänä. Hänellä on teoreettinen mahdollisuus ohittaa Roponen. Niskasellakin tämä mahdollisuus on. Saariset ja Kuituset ovat kaukana takana.

MC:t on pelkkiä puistohiihtoja, ei niitä voi verrata, koska on niin paljon urheilijoita, joita ei voi vähempää kiinnostaa mitkään mc-kisat. Hiihdossakin oli aikoinaan sellaisia nimiä, kuin Kristina Smigun, Andrus Veerpaalu ja suomalaisistakin esim. Mika Myllylä tai Isometsä, jotka aina pärjäsivät huonohkosti mc:ssa, mutta arvokisoissa aina loistivat.

Tämä on juuri suuren urheilijan merkki, että pärjää arvokisoissa. Koska on aivan eri asia tehdä kova suoristus tyhjällä baanalla verrattuna siihen, että koko maailmaa seuraa, kun kävelet rangaistuspilkulle MM-finaalissa näin jalkapallovertausta hyväksi käyttäen asiaa demonstroidessani.

Hiihdossa ja ampumahiihdossakin MM-kisatkin on ihan pelkkiä turistikisoja. Oikeastaan ainoastaan joka 4. vuosi järjestettävät olympiakisat merkitsevät. Millään muilla sunnuntaikisoilla ei ole mitään merkitystä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Mietinkin, että tässä ketjussa on jotain tuttua... Kolme vuotta sitten Riitta-Liisa Roponen eksyi Kaisa Mäkäräisen ketjuun ja tietenkin Riitta-Liisa oli parempi urheija kuin Kaisa Mäkäräinen...

Kaisa Mäkäräinen – 2010-luvun kovin suomalaisurheilija | sivu 6 | Jatkoajan keskustelupalsta

Alla muutama lainaus kyseisestä ketjusta...
Nain ne ajat muuttuvat. Ensin MC:t eivat ole yhtaan mitaan, olympialaiset ovat ainoa mittari mutta nykyaan asia onkin toisin pain.

Ja viela @Hiihtofani a lainatakseni: "Ruma Ankanpoikanen on legenda, joka symboloi keskinkertaista urheilijaa, joka nousi kaikkien vaikeuksien kautta voittoon."

Enaa puuttuu vain se voitto. Ei kun unohdin Suomen Cupin, joka on mittareista luonnollisesti kovin, Parmakoskella ja kumppaneilla ole palaakaan siella, Kyllonen olisi pitanyt valita kisoihin Kristan tilalle.

Roponen on se mita on aina ollut, tyohevonen joka tekee hommansa mutta ei valayta eika saa dieselista enempaa irti kuin saa ja tulos on melkein aina vankkaa keskiluokkaa. Legenda on liian suuri sana
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös