Hienoa säätä pidellyt?

  • 958 094
  • 8 257
Suosikkijoukkue
HIFK
Herran jumala mikä näytös päällä.

Salamavalot vilkkuu enemmän Oscarin punaisella matolla ja pauke on aikamoinen. Fiksuna miehenä vielä en muistanut parvekkeenlaseja käydä sulkemassa, niin nyt on näköjään vettäkin tullut vaakatasossa sisäikkunoihin asti eli joku pari metriä siitä parvekkeen reunasta vielä sisäänpäin. Ihan kuin olisi saavilla kaatunut tuota vettä, sen verran kovaa tuli.

Ei se ihme ole, jos vielä muutama sata vuotta sitten ihmiset pitivät näitä ukkosia merkkinä jumalien kiukusta.
Pieni ihminen tuntee itsensä todellakin pieneksi luonnon edessä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Mihin sitä lähtisi sääpakolaiseksi ?
Jotakin Saturnuksen tai Jupiterin kuuta kannattanee harkita 10-20 vuoden päästä, jos/kun metaaniklatraattien massapurkaus pääsee kunnolla vauhtiin, ja homma lähtee vielä enemmän käsistä.

Tai eihän ilmaston hallinta ole koskaan ihmisen käsissä ollutkaan - muuta kuin naiiveissa illuusioissa. Ilmastonmuutos ehkä sitäkin enemmän. Ikävä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Snedo

Jäsen
Missäpäin stadia ne ukkoset nyt sitten paukkuu? Laajasalossa lähes kirkas taivas, myrskystä ei tietoakaan ja vettä jaksoi sataa hikiseen puoli tuntia. Pettymys on suuri mikäli se ei tänne tule
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Säiden herra odotti kiltisti, ett Sparks ehti lopettaa keikkansa ja sitten melkein heti jysähti ja kaikki lavat suljettiin ainakin hetkeksi. Katsellaan nyt tilannetta... Eipä Flowssa enää tänään olekaan mitään pakollista nähtävää.
 

enigma

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuusKi, Nikerit
Puolisen tuntia sitten oli niin kova myräkkä, joka kesti kymmenisen minuuttia etten vastaavaa muista lähivuosilta. Näytti, että riippukeinu lähtee lentoon sen verran kova tuuli oli. ihan aiheellinen vaaratiedote sanoisin vaikka osa vähätteleekin. Nyt on enää tihkusadetta.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
han aiheellinen vaaratiedote sanoisin vaikka osa vähätteleekin.
No nyt jos koskaan on aiheellinen valtakunnallinen vaaratiedote, vaikka tilanne koskeekin maantieteellisesti suppeahkoa aluetta; pääkaupunkiseudulle vilkkaana tapahtumaviikonloppuna välittömästi iskevän erittäin vaarallisen ukkosmyrskyn uhka-arvio on "hieman" erilainen kuin esim. Rovaniemen taajama-alueen liepeillä liikuskelevan karhun, jollaisesta joskus aikoinaan varoitettiin vastaavin tiedottein koko maassa. Karhua yhtään väheksymättä.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No nyt jos koskaan on aiheellinen valtakunnallinen vaaratiedote, vaikka tilanne koskeekin maantieteellisesti suppeahkoa aluetta; pääkaupunkiseudulle välittömästi iskevän erittäin vaarallisen ukkosmyrskyn uhka-arvio on "hieman" erilainen kuin esim. Rovaniemen taajama-alueen liepeillä liikuskelevan karhun, jollaisesta joskus aikoinaan varoitettiin vastaavin tiedottein koko maassa. Karhua yhtään väheksymättä.

No, olen ymmärtänyt että noissa vaaratiedotteissa ongelma on tekninen, ettei oikein helpolla voida kohdistaa syystä tai toisesta. Tuossa myrskyrintamassa ensimmäinen 10 minuuttia oli itse asiassa aika tanakkaa menoa, mutta melko lyhyeen näyttää loppuvan, olisi pitempäänkin voinut jatkua. Näin kaupunkiasukkaana nämä myrskyt ovat lähinnä komeita spektaakkeleita, mutta maalla tietysti vähän eri tilanne.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
No, olen ymmärtänyt että noissa vaaratiedotteissa ongelma on tekninen, ettei oikein helpolla voida kohdistaa syystä tai toisesta.
Jep, näin on. Nykyinen järjestelmä ei salli vaaratiedotteiden kohdentamista alueellisesti tai paikallisesti.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hieman ihmettelen, mikä tuossa ukkosessa vetoaa ihmisiin. No varmasti ihan kivaa kun jytisee ja salamoi...kunhan eivät aiheuta vaaraa tai tuhoa juuri MINULLE. Muutama päivä ilman sähköjä tai energialaitosten hinnan korotuksille sitten taas kaivertaa vietävästi mutku ukkonen on niin kiva juttu.

Jos haluaa nauttia luonnon voimista oikein kunnolla niin eikun muutto eteläiseen Kaliforniaan tai Karibialle. Toiveet toteutuu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei jytitse, ei välky ja koko paska kiertää Tampereen taas kerran. Haistakaa kaikki paska.

Ihan mielenkiinnosta: mikä helvetti siinä ukkosessa on niin kivaa? Tulipaloja, aineellisia vaurioita, pahimmassa tapauksessa ihmishenkien menetyksiä. Ukkonen ei ole vain komea luonnonnäytelmä. Kaupunkiasunnossa sitä voi suhteellisen turvassa katsella, mutta ihmisiä asuu muuallakin. Minä olen ihan helvetin tyytyväinen, ettei myrsky tullut tästä yli. Mutta sen sijaan olen huolissani siitä, minkälaisia tuhoja se aiheuttaa Uudellamaalla sijaitsevassa metsässäni. Onhan minulla vakuutus, mutta siinä on omavastuut, ja aina tässä on oma vaivansa...
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Hieman ihmettelen, mikä tuossa ukkosessa vetoaa ihmisiin. No varmasti ihan kivaa kun jytisee ja salamoi...kunhan eivät aiheuta vaaraa tai tuhoa juuri MINULLE. Muutama päivä ilman sähköjä tai energialaitosten hinnan korotuksille sitten taas kaivertaa vietävästi mutku ukkonen on niin kiva juttu.

Jos haluaa nauttia luonnon voimista oikein kunnolla niin eikun muutto eteläiseen Kaliforniaan tai Karibialle. Toiveet toteutuu.


Tuttavapiirissäni on aika paljon näitä ukkosfiilistelijöitä, vähemmän yllättäen kaikki asuvat kaupungissa. Ei siinä, onhan se tosiaan kivan näköistä. Muuttaisivat maalle niin saattaisi mieli muuttua kunnon myräkän aikaan.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Huhhuh. Lähdin tunti sitten Nurmijärveltä kohti Helsinkiä ja rintama tuli motarilla vastaan noin 10 minuutin ajon jälkeen. Toinen kerta elämässä kun käytin hätävilkkuja muuta kuin tsekatakseni vilkkujen toimivuuden katsastusta varten.

Ensin alkoi salamointi ja sitten alkoi tulla vettä niin että edellä jarruttavan (turvaväliä oli) perävalot katosivat jonnekin vesisuihkuun. Tien peittäneen vesipatsaan päällä hidastaessa pohdin että jysäytänkö edellä menevän perään vai saanko jonkun toisen niskaani. Ajorataa näkyi muutama metri ja varovasti 20 km/h madellessa pistin takasumsarin ja hasardit peliin. Näkyvyyden palatessa totesin etten ollut ainoa jolla vilkkui kaikki kulmat.

Keli sitten parani normaaliksi sadekeliksi mutta huomasi että todella iisisti rintaman läpi kulkenut porukka ajeli kehä kolmoselle saakka.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kyllä tällä omalla asuinalueella ainakin kaatui puita autojen päällä, aitoja repeytyi irti ja lensi tuulen mukana. Ei mitään vakavampaa kuitenkaan ilmeisesti.

@DAF
Kyllä tuolla yli 4 tun tunnin juoksijoilla varmaan oli aika jänniä paikkoja, kun ukkonen iski päälle. Maalialueellakin maalirakennelma kaatui, mutta onneksi ei kuitenkaan ketään jäänyt alle. Juoksijoitakin ohjattiin juoksemaan toiselle kaistalle yms. Onneksi ei ollut itse menossa juoksemaan. Läski meinasi kuolla jo muutenkin.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Ihan mielenkiinnosta: mikä helvetti siinä ukkosessa on niin kivaa? Tulipaloja, aineellisia vaurioita, pahimmassa tapauksessa ihmishenkien menetyksiä. Ukkonen ei ole vain komea luonnonnäytelmä. Kaupunkiasunnossa sitä voi suhteellisen turvassa katsella, mutta ihmisiä asuu muuallakin. Minä olen ihan helvetin tyytyväinen, ettei myrsky tullut tästä yli. Mutta sen sijaan olen huolissani siitä, minkälaisia tuhoja se aiheuttaa Uudellamaalla sijaitsevassa metsässäni. Onhan minulla vakuutus, mutta siinä on omavastuut, ja aina tässä on oma vaivansa...
Siksi sitä kuuluukin mennä suojaan katsomaan, eikä ihmetellä jossain ulkona. Osa maapallon kiertokulkua, ei pitäis tulla yllätyksenä niin metsässä kuin maallakaan. Elämä on.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siksi sitä kuuluukin mennä suojaan katsomaan, eikä ihmetellä jossain ulkona. Osa maapallon kiertokulkua, ei pitäis tulla yllätyksenä niin metsässä kuin maallakaan. Elämä on.

Ei auta metsätuhoihin, sähkökatkoksiin, tulipaloihin jne. Vittumaista mm. niille maalaistalojen asukkaille, joilta salama polttaa kodin tai tuuli vie sähköt useammaksi päiväksi. On elämän kiertokulkua, mutta en silti ymmärrä sitä, että jotkut ihmiset oikein toivovat tällaisia kelejä. Juu, on hienon näköistä kun salamat välkkyvät pimeän kaupungin yllä. Aineelliset tuhot eivät tunnu missään, kun ne eivät kosketa itseä...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei auta metsätuhoihin, sähkökatkoksiin, tulipaloihin jne. Vittumaista mm. niille maalaistalojen asukkaille, joilta salama polttaa kodin tai tuuli vie sähköt useammaksi päiväksi. On elämän kiertokulkua, mutta en silti ymmärrä sitä, että jotkut ihmiset oikein toivovat tällaisia kelejä. Juu, on hienon näköistä kun salamat välkkyvät pimeän kaupungin yllä. Aineelliset tuhot eivät tunnu missään, kun ne eivät kosketa itseä...
Koskettaa jokaista jolla on vakuutuksia. Kaikkien vakuutuksenottajien pussista vahingot maksetaan. Vakuutusyhtiöt eivät edelleenkään maksa mitään vaan tasaavat kulut vakuutuksenottajien kesken ja raapaisee komeat provikat välistä.

Täältä pohjoiselta Pirkanmaalta meni kokonaan ohi, enkä ole laisinkaan pahoillani. Sen verran noi on aiheuttaneet itsellekin sähkökatkoja ja työllistänyt ylimääräistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällaista jälkeä... Kova hinta "hienosta valoshowsta".

Etelä-Suomessa ja Kymenlaaksossa yli 40 000 taloutta sähköttä | Yle Uutiset | yle.fi

Koskettaa jokaista jolla on vakuutuksia. Kaikkien vakuutuksenottajien pussista vahingot maksetaan. Vakuutusyhtiöt eivät edelleenkään maksa mitään vaan tasaavat kulut vakuutuksenottajien kesken ja raapaisee komeat provikat välistä.

Näinhän tuo toki on. Ja julkisen sektorin omaisuutta ei välttämättä ole edes vakuutettu, joten veronmaksajien kukkarosta sekin menee. Mutta niille joille ukkonen on vain kaupungissa tapahtuva ilotulitus, tämä saattaa olla jo hivenen liian monimutkainen yhtälö.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näitä rajuilmoja kuitenkin kuuluu Suomenkin ilmastoon, ja jos sellainen on tulollaan, niin ei se asia toivomalla muuksi muutu. Ja onhan ne komeita katsella. Joten ihan hyvin voi katsella ja ihailla, sen sijaan että voivotteli ja vääntelisi käsiään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös