Hienoa säätä pidellyt?

  • 976 038
  • 8 556

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Sää palasi vihdoin normaaliksi. Lauantaina satoi asianmukaisesti, samoin viime yönä. Ilmassa ei ole enää kuivasta maasta nousevaa pölyä. Tätä lisää!
Ehdottomasti! Vielä pari viikkoa pitäisi ahkeroida koulutehtäviä, niin ei haittaa epävakainenkaan sää, tai sitä toivovat epävakaat tyypit. :)
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
@Individual; oletko katsonut ulos lukukammiosi akkunasta? Kaikki alkaa vihertää ja ruohokin otti hetkessä usean sentin harppauksen ylöspäin. Epävakaiset säät tuovat vakaan sadon syksymmällä. Auringonpaiste on OK, mutta vain sopivin annoksin. Ohessa artikkeli kuvineen Mekong-joen suistoalueen pahimmasta kuivuudesta 90 vuoteen, ihan vain kevennykseksi.

Vietnam's Mekong Delta hit with worst drought in 90 years
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sateet ovat tainneet keskittyä lähinnä Salpausselän eteläpuolelle, Lahdessa käytiin viettämässä lauantaina kaverin valmistujaisia niin melko välittömästi maakunnan vaihduttua Etelä-Savosta Päijät-Hämeeseen meni aurinko pilveen ja Heinolan jälkeen alkoi sade jota kestikin suunnilleen siihen asti kunnes seuraavana päivänä autoiltiin takaisin aurinkoiseen Etelä-Savoon. Nyt sentään täälläkin tihuttaa, ei olisi sade pahitteeksi senkään puolesta että korvasienet saisivat kunnon kasvuryöpyn (peukalonpäänkokoisia alkuja metsät ruskeana mutta kokoa ei ole tullut lisää pariin viikkoon).
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Toukokuu on ollut lämmin, elllei suorastaan kuuma. Huomenna odotellaan ukkosia, josko tulisi tänne Lahen seudullekin..
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Vähän liian kuiva tähän hätään vaan. Onhan noilla keleillä ollut upea kävellä Turun jokirantamaisemissa, mutta huomenna onneksi saa kosteutta kehiin. Pölyt saisi hetken olla häiritsemättä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Vähän liian kuiva tähän hätään vaan. Onhan noilla keleillä ollut upea kävellä Turun jokirantamaisemissa, mutta huomenna onneksi saa kosteutta kehiin. Pölyt saisi hetken olla häiritsemättä.

Jatkanpa itse.

Turku kaupunkina joskus hieman kyllä turhauttava. Koko päivän olen päivystänyt fmi:n sadetutkaa, josko vihdoin saisin allergiakurkulleni hoitoa. Näyttää lähikunnissa ukkostavan ja satavan (tuli puolen tunnin ajomatkan päästä viestiä), Turun pieni kulma pysyy kuivana. Niin kauan kun olen Turussa asunut, olen tainnut yhden kunnon ukkosmyräkän seurata. Sekin itse asiassa tapahtui naapurikaupungin puolella. Ehkä en kesäisin tilaa sateita tänne, ne tulee huonoimpaan aikaan sitten.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Jos sitä ukkosta tänään Lahen seudulle - johan tässä on hellepäiviä ollutkin. Mutta pääasiallisesti ukkostaa kuulemma pk-seudulla ja Helsingissä.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Jatkanpa itse.

Turku kaupunkina joskus hieman kyllä turhauttava. Koko päivän olen päivystänyt fmi:n sadetutkaa, josko vihdoin saisin allergiakurkulleni hoitoa. Näyttää lähikunnissa ukkostavan ja satavan (tuli puolen tunnin ajomatkan päästä viestiä), Turun pieni kulma pysyy kuivana. Niin kauan kun olen Turussa asunut, olen tainnut yhden kunnon ukkosmyräkän seurata. Sekin itse asiassa tapahtui naapurikaupungin puolella. Ehkä en kesäisin tilaa sateita tänne, ne tulee huonoimpaan aikaan sitten.

@UnenNukkuja; yes. Männyn tai jonkin muun siitepöly ahdistaa silmiä ja hengitystä pahasti. Vesi voisi huuhtoa myös pajunnorkot hiekkateiltä. Norjan säätiedotus ei lupaa kuin heikkoa sadetta Helsinkiin kello 12-18 välisenä aikana. Turkuun palvelu ei lupaa helpotusta....

Værvarsel for Helsingfors, Södra Finland (Finland) – yr.no
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Porissa sataa seuraavan kerran vasta ensi viikolla. Siitepölyä on ilmassa kyllä aivan järjetön määrä, tosin johtuu pitkälti laajahkon puiston läheisyydestä tämän kerrostalon vieressä. Puut kun tahtovat aiheuttaa pölyä tähän aikaan. Onneksi allergiavalikoimastani löytyy lähinnä pujo, jotain hyötyä joskus siitäkin.

Toki yleisesti olo on tukkoinen, kun mitä vaan pölyä on maailma täynnänsä, mutta ei yläpuolella kuvattuja ongelmia.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Helteissä on toki puolensa, jos tykkää löhöilystä ja muusta fiilistelystä. Mutta jos yhtään aktiivisempaa menoa elämä on, niin täytyy hieman ihmetellä kuka näistä yli 25 asteen lukemista välittää. Avopuolisoni kommentti kun tuli eilen 27 asteen lämpötilasta lenkiltä koiran kanssa. "kamala sää!"
Huvitti tuo kommentti, kun samaan aikaa iltapäivälehdet hehkuttavat mahtavasta säästä ja yleinen ilmapiiri hyvinkin myönteinen helteille. Mutta on meitäkin joille 22 astetta on maksimi ja sen jälkeen kroppa menee veteläksi ja aktiiviselle ihmiselle siinä kohtaa tulee turhautuminen kun ei jaksa tehdä kunnolla mitään. Koirakin on aivan seis ja makaa vain. Terrieri kuitenkin, mutta nyt ei ole oma itsensä.

On myös olemassa tutkittua tietoa, että yli 27 asteen hellelukemat aiheuttavat ihmisessä ylimääräisiä aggressioita. Muistaakseni aiheesta oli dokkari taannoin tv:ssä, jossa maailmanlaajuisesti tutkittiin katumellakoiden syntyä ja suurimmaksi osaksi olivat tapahtuneet kun lämpöä oli 27-32 astetta.
Alle 27 asteessa ihmiset pysyvät viileinä ja yli 32 asteessa ei jaksa riehuakaan.
Ei siis ihme että Suomessa otetaan rauhallisesti ikävimmätkin poliittiset päätökset, kun kroppa on suurimman osan vuodesta liian jäässä riehumiselle.

Kyllä muuten lähti nurminleikkuukonekin näillä helteillä mökillä iloisesti käyntiin talven jälkeen, kun muina keväinä täytynyt taistella sen kanssa pidempään.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Jatkukoon helle vaikka syyskuun loppuun. Fiilinki on kuin eläisi eri maassa, kun duuniinkiin voi mennä läpyskät jalassa ja sortsit päällä. Duunin jälkeen ottamaan aurinkoa ja illemmalla fillarilenkki ja sali. Kyllä jaksaa. Talvella voi mököttää sisällä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Helteissä on toki puolensa, jos tykkää löhöilystä ja muusta fiilistelystä. Mutta jos yhtään aktiivisempaa menoa elämä on, niin täytyy hieman ihmetellä kuka näistä yli 25 asteen lukemista välittää.

Tämä. Itse olen ainakin totaalisen ahdistunut, kun tykkään kuitenkin liikkua paljon. Eilen oli treenit seiskan aikaan Talin urheilupuistossa ja voi jumalauta, että oli vaikeeta.

Kuuma on ihan kiva silloin kun on lomalla talvella jossain lämpimässä, mutta kyllä näin kesällä Suomessa töissä ollessa tämä on yhtä tuskaa. Ahdistaa ja vituttaa. Nukkumaan mennessä hiki, herätessä hiki, töihin lähtiessä hiki, bussissa hiki ja ahdistus, töissä hiki, töistä tullessa hiki...... Missä olet sade?!?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämä. Itse olen ainakin totaalisen ahdistunut, kun tykkään kuitenkin liikkua paljon. Eilen oli treenit seiskan aikaan Talin urheilupuistossa ja voi jumalauta, että oli vaikeeta.

Kuuma on ihan kiva silloin kun on lomalla talvella jossain lämpimässä, mutta kyllä näin kesällä Suomessa töissä ollessa tämä on yhtä tuskaa. Ahdistaa ja vituttaa. Nukkumaan mennessä hiki, herätessä hiki, töihin lähtiessä hiki, bussissa hiki ja ahdistus, töissä hiki, töistä tullessa hiki...... Missä olet sade?!?

Tämä minullakin 50-50. Osaan nauttia, kun saan lojuttua toisen puoliskoni kanssa vain nauttimassa. Tuolloin olkoot vaikka asteita 30+. Mutta itse kun asun keskustassa, jossa en tarpeeksi hiljaista paikkaa löydä tuohon lojumiseen alan jo kaivata sadetta ja vähäisempiä asteita. Turussa merenläheisyys onneksi lisää hieman tuulta, pienen pieni helpotus.

Allergiaa ei ole diagnosoitu, mutta nyt kärsin paria oiretta, joiden edellisestä kerrasta kyllä vuosia aikaa. Kaatosade, tervetuloa Turkuun.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
HIeno keli, en valita.

Valittaa tosiaan ei tarvitse, kun vielä ainakin ehtoolla on riittävän viileää, jotta tuvan saa tuulettamalla sopivaan lämpötilaan nukkumisen kannalta. Päivällä saa kesällä olla lämmintä.

Sade silloin tällöin vain pitäisi tuon pölyn määrän siedettävinä kerta-annoksina. Juhannuksena toki sataa ja on viisi astetta lämmintä.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiistaina vapaalla ja tietysti kalaan piti mennä. Oli mukava pistely sitten ehtoolla kun lievä palaminen koko kroppaan, ei merellä oikein noteerannut paistetta. Mutta eipä valiteta, kyllä se normisää sieltä tulee.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päivätöissä arkisin fyysisessä työssä olevana toivoisi näiden kelien osuvan viikonloppuihin. Kahdeksan tuntia kun hikoilee töissä hiessä uivissa työvermeissä niin ei oikein illalla enää jaksa olla ulkona ja menee tällaiset kelit hukkaan.

Helle on siis ok vain kun on vapaalla tekemättä yhtään mitään. Urheiluharrastuksetkin ovat aika nihkeitä tällaisella paahteella.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Helsingissä ja pk-seudulla ukkostaa tällä hetkellä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Melko paikallinen oli noin puolen tunnin hetki sadetta Porissa. Olin pesäpallostadionilla, ja siitä pari kilometriä Raumalle päin tuli vettä kuulemma kuin saavista kaataen. Stadionilla satoi sen reilun vartin, ja taas kotini maisemissa noin saman verran keskustan suuntaan ei pisaraakaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itä-Helsingissä tuli parin tunnin aikana varmaan enemmän sadetta kuin koko toukokuussa yhteensä.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Siitepöly. Nyt kun heinänuha alkoi kuukauden etuajassa, tuli mieleen: kukkiiko nuo kusipäät ekstrateholla jos tulee pitkä ja lämmin kesä, vai onko siitepölyn määrä about vakio -> siitepölykausi myös kenties loppuu aiemmin?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Siitepöly. Nyt kun heinänuha alkoi kuukauden etuajassa, tuli mieleen: kukkiiko nuo kusipäät ekstrateholla jos tulee pitkä ja lämmin kesä, vai onko siitepölyn määrä about vakio -> siitepölykausi myös kenties loppuu aiemmin?

Eiköhän se kukinnan kesto ole vakio, nyt vain alkoi aikaisemmin. Meillä kukkii juhannusruusu täyttä häkää joten aikaisessa ollaan.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Eiköhän se kukinnan kesto ole vakio, nyt vain alkoi aikaisemmin. Meillä kukkii juhannusruusu täyttä häkää joten aikaisessa ollaan.
Taisi itse asiassa olla niin että kylmällä kelillä kukkiminen pitkittyy, eli tällainen kesä joka alkoi erittäin lämpimänä (kolmisen viikkoa etuajassa) ja muuttui nyt ainakin viikon ajaksi viileäksi, maksimoi kukkimisajan ja sitä myöten siitepölyaltistusajan.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
No vihdoinkin se kesä alkoi. Tänään luvattu noin +42-43 C varjossa ja taivas on pilvetön. Mutta se nauttiminen jää lyhyeksi, koska huomenna alkaa Suomen ja Norjan matka ja sinnepäin on luvattu näköjään vähän viileämpää ja vaihtelevampaa keliä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös