Heteromiehet – yhteiskunnan kermaa vai pohjasakkaa?

  • 32 541
  • 227

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Hyvä ketjun avaus Schollilta. Itse olen miettinyt tätä samaa asiaa paljonkin lähipäivinä. Bill Burrilla on paljon hyviä pointteja asiaan liittyen. Esim. mitä tulee presidenttiasiaan. Presidentin vaalien seuraaminen oli tosiaan huvittavaa kun Halonen oli mukana, suurin osa naisista joita tunsin ja tunnen, sanoi äänestävänsä Halosta, perusteluina yleensä koska se on parempi ja nainen, nyt on naisten aika ja mitä kaikkea. Mutta mielenkiintoinen keskustelun avaus kyllä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Milloin meistä valkoisista heteromiehistä on tullut tällaisia kitisijöitä?

Maailman helpoin ja etuoikeutetuin rooli ja silti uhriudutaan, onko "valkoinen heteromies" nykyajan uhriutuva persu?

Saisinko näistä etuoikeuksista jonkun kattavan listauksen? Mitä etuoikeuksia minä tavallisena miespuolisena Ostoskassina omaan, joita naispuoliset Ostoskassit eivät? Saanko enemmän bonuksia S-ryhmän kaupoista kuin naiset, vai?

Eikä mitään, julkisisissa viroissa on paljon miehiä -paskaa, vaan haluan tietää nimenomaan omat etuoikeuteni.

Haluaisin kyllä kovasti näitä etuoikeuksia hyödyntää, kun kerta sellaisia omaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Valkoiset heteromiehet ovat hyvässä ja pahassa olleet kaikessa mukana, kuten ovat tänäkin päivänä. Löytyy niin kermaa kuin pohjasakkaa. Se mikä tässäkin asiassa on tietyllä tapaa epätasa-arvoista on, että nainen voi vakavalla naamalla sanoa äänestävänsä naista naiseuden takia, mutta jos mies sanoisi saman niin sitä pidettäisiin vääränä.
Ihan sama mitä sanovat mutta miehistä 72% äänestää miehiä kun taas naisilla jakauma on 50-50.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan sama mitä sanovat mutta miehistä 72% äänestää miehiä kun taas naisilla jakauma on 50-50.

Mun mielestä tämä on "ihan kiva tietää" tason dataa. Mielenkiintoista siis.

Tästä ei tietenkään voi vetää johtopäätöksiä, että miehet suosisivat miehiä äänestyskäyttäytymisessä.

@scholl tavallaan aloitti ihan mielenkiintoisen ketjun, mutta tiedoksi, että täältä on kaikki kovimmat vääntäjät potkittu pihalle viime aikoina, joten ei tällä varmaan kuuhun mennä.
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Milloin meistä valkoisista heteromiehistä on tullut tällaisia kitisijöitä?

Maailman helpoin ja etuoikeutetuin rooli ja silti uhriudutaan, onko "valkoinen heteromies" nykyajan uhriutuva persu?

Eikös se ole nykyajan meininki että lajittaudutaan kaikenlaisiin eri ryhmiin ja sitten valitetaan kun omalla ryhmittymällä on asiat jotenkin huonosti ja ollaan äärettomän kovasti muita vastaavia ryhmittymiä vastaan? Sitten omaa erilaisuutta korostaen odotetaan että sen nojalla saisi oikeutta tässä kurjassa maailmassa. "Työllä lunastat oman arvosi" lauloi oivasti laulu- ja soitin-yhtye Ruoska aikanaan kappaleessa Työmiehen haudalla. Eihän tuollaisia kappaleita nykyään suvaittaisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Tuamas

Jäsen
Mikä tekee esimerkiksi Suomessa valkoisen heteromiehen roolista helpomman kuin valkoisen heteronaisen roolista? Mitä etuoikeuksia saan valkoisena heteromiehenä Suomessa verrattuna valkoiseen heteronaiseen?
...
Sikälihän koko keskustelu on vahvasti kieli poskessa heittelyä. Muille ryhmille vain sallitaan selittää omat epäonnistumiset rodun, sukupuolen tai muun tekijän vuoksi tapahtuneiksi. Valkoinen heteromies epäonnistuu olemalla huono tai ainekin huonompi kuin joku muu.

ja @Ostoskassi

Alf Rehn on taannoin avannut asiaa hyvin avauksissaan:
Alf Rehn: Se kaikkein vaikein ismi | Ykkösaamun kolumni | Radio | Areena | yle.fi
Alf Rehn - Puhutaan hetki kiitollisuudesta. John Scalzi,... | Facebook
Alf Rehn - Viime päivinä minulle on yritetty selittää että... | Facebook

Ei valkoinen heteromies saa mitään kymppitonnin lähtökassaa ja kultaista lippua, mutta meillä on kaikista helpoin ja tasaisin tie hyviin tuloihin, hyvään valta-asemaan sekä helppoon elämään.

Esimerkiksi valkoinen korkeakoulutettu heteromies saa selvän etulyöntiaseman työmarkkinoilla suhteessa 25-40v naisiin, koska vanhemmuusriski diskontataan pääasiassa naishakijoiden markkina-arvosta.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ja @Ostoskassi

Alf Rehn on taannoin avannut asiaa hyvin avauksissaan:
Alf Rehn: Se kaikkein vaikein ismi | Ykkösaamun kolumni | Radio | Areena | yle.fi
Alf Rehn - Puhutaan hetki kiitollisuudesta. John Scalzi,... | Facebook
Alf Rehn - Viime päivinä minulle on yritetty selittää että... | Facebook

Ei valkoinen heteromies saa mitään kymppitonnin lähtökassaa ja kultaista lippua, mutta meillä on kaikista helpoin ja tasaisin tie hyviin tuloihin, hyvään valta-asemaan sekä helppoon elämään.

En ota noihin Rehnin kirjoituksiin sen kummemmin kantaa, mutta lienee reilua raottaa sen verran miehen taustoja, että kyseessä on netthäirikkö. Tästä voi lukea lisää: https://www.facebook.com/alfrehn/posts/10156957995741337

Esimerkiksi valkoinen korkeakoulutettu heteromies saa selvän etulyöntiaseman työmarkkinoilla suhteessa 25-40v naisiin, koska vanhemmuusriski diskontataan pääasiassa naishakijoiden markkina-arvosta.

Miten tähän liittyy valkoisuus ja heteroseksuaalisuus?
 

Tuamas

Jäsen
En ota noihin Rehnin kirjoituksiin sen kummemmin kantaa, mutta lienee reilua raottaa sen verran miehen taustoja, että kyseessä on netthäirikkö. Tästä voi lukea lisää: https://www.facebook.com/alfrehn/posts/10156957995741337

Taidat olla aikamoinen lumihiutale.

Miten tähän liittyy valkoisuus ja heteroseksuaalisuus?

Jos vaikka luet mihin vastattiin, niin palataan sitten asiaan.

Mikä tekee esimerkiksi Suomessa valkoisen heteromiehen roolista helpomman kuin valkoisen heteronaisen roolista? Mitä etuoikeuksia saan valkoisena heteromiehenä Suomessa verrattuna valkoiseen heteronaiseen?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Asiallinen avaus sinänsä, vaikkakin kaikille tervejärkisille selvä juttu.

Eihän kyllä nykyään tästä enää pitäisi joutua edes väittelemään, Trump valittiin jo, miehet eroaa EU:sta briteissäkin jne. Mutta tietysti kun jopa isoimpien kaupunkiemme johtoon (ainakin näennäisesti) valitaan naista, niin asia on ikävän relevantti. Testattiin jo: ei toimi. Naiset ei tajua esim. miinoista mitään.

Minua näin henkisesti saksalaisena heteromiehenä kyllä myötähävetyttää nämä tällaiset matriarkaaliset eteen polvistu -asenteet. Käsittämätöntä. (linkki vie kuvaan loukkaantuneesta häviäjäporukasta)
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taidat olla aikamoinen lumihiutale.

Minä nyt olen mitä olen, mutta ettei joku erehtyisi luulemaan liikoja kaverista...

Olen kyllä seuraillut keskustelua. En ymmärrä tuota niputusta, että valkoista heteromiestä pitää aina yhden ominaisuuden puolesta verrata johonkin toiseen ryhmään ja sitten tehdä valkoisista heteromiehistä jotenkin etuoikeutetumpi ryhmä. Tämä kaikki vielä iloisesti riitelee sen kanssa, että kampanjoidaan sukupuolia ja "rotuja" vastaan ja sitten kuitenkin niitä käytetään omiin tarkoitusperiin täysin luontevasti ja vieläpä etulinjassa.
 

Tuamas

Jäsen
Olen kyllä seuraillut keskustelua. En ymmärrä tuota niputusta, että valkoista heteromiestä pitää aina yhden ominaisuuden puolesta verrata johonkin toiseen ryhmään ja sitten tehdä valkoisista heteromiehistä jotenkin etuoikeutetumpi ryhmä. Tämä kaikki vielä iloisesti riitelee sen kanssa, että kampanjoidaan sukupuolia ja "rotuja" vastaan ja sitten kuitenkin niitä käytetään omiin tarkoitusperiin täysin luontevasti ja vieläpä etulinjassa.

Se on ihan loogista seurausta tästä nykyisestä valkoisten heteromiesten uhriutumismeiningistä.
Jossa maailman etuoikeutetuin ja helpoimmalla pääsevä yksittäinen väestöryhmä kokee olevansa sorrettu, kun ei ole enää aivan yhtä paljon etuoikeutettu suhteessa muihin ryhmiin kuin ennen.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Esimerkiksi valkoinen korkeakoulutettu heteromies saa selvän etulyöntiaseman työmarkkinoilla suhteessa 25-40v naisiin, koska vanhemmuusriski diskontataan pääasiassa naishakijoiden markkina-arvosta.

Varmasti näin, mutta valkoinen korkeakoulutettu heteromies ei edusta kaikkia valkoisia heteromiehiä. (Hetero)miesten osuus korkeakoulutetuista käsittääkseni vähenee koko ajan verrattuna naisiin, joten esimerkkisi koskettaa vain pientä osaa väestöstä.

Ne ns. regular Joen etuoikeudet minua kiinnostaa.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se on ihan loogista seurausta tästä nykyisestä valkoisten heteromiesten uhriutumismeiningistä.
Jossa maailman etuoikeutetuin ja helpoimmalla pääsevä yksittäinen väestöryhmä kokee olevansa sorrettu, kun ei ole enää aivan yhtä paljon etuoikeutettu suhteessa muihin ryhmiin kuin ennen.

Veikkaanpa että ei löydetä yhteistä säveltä tästä, jos lähtökohtasi on se, että valkoiset heteromiehet ovat "yksittäinen väestöryhmä".

Uhriutumisesta. Varmaan on niitäkin vhmiehiä, jotka menevät uhriutumaan jostain kumman syystä. En pidä sitä järkevänä. Toisaalta sehän ei ole tietenkään uhriutumista, että kun joku feministi itkee vhmiesten etuoikeutetusta asemasta, että siihen vastaa jokseenkin nuivasti.

Se, että kuinka sorrettu olen verrattuna joihinkin muihin ryhmiin ei minua juurikaan kiinnosta. Tärkeintä on, että yhteiskunnassa on reilut säännöt kaikille ja että yksilö voi maksimoida hyvinvointiaan (ei ryhmä). Minun shampanjani ja sisäfileeni maistuvat ihan yhtä hyville riippumatta siitä, mitä naapuriasunnon latino syö. Toisaalta yhtä vittumaista on herätä julkisesta vessasta kylmissään, nukkui aasialaiset naishenkilöt sitten kuinka mukavasti hyvänsä.

Minun analyysissäni yhteiskunnan hyvyydestä tai huonoudesta ei voi päätellä mitään vertaamalla jonkun kahden ryhmän välisiä tuloja tai hyvinvointia. Paljon olennaisempaa on poistaa pahoinvointia ja parantaa kaikista heikoimpien asemaa.

Jos perustamme analyysin ryhmien välisten hyvinvointierojen suuruuteen, emme voi enää erottaa hyvinvointia pahoinvoinnista.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Se on ihan loogista seurausta tästä nykyisestä valkoisten heteromiesten uhriutumismeiningistä.
Jossa maailman etuoikeutetuin ja helpoimmalla pääsevä yksittäinen väestöryhmä kokee olevansa sorrettu, kun ei ole enää aivan yhtä paljon etuoikeutettu suhteessa muihin ryhmiin kuin ennen.

Jotenkin mennyt ohi tuo helpolla pääseminen elämässä pelkällä ihovärillä ja sillä heteroudella... Enkä ole huomannut muidenkaan siitä hyötyvän.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Hesarissahan yksi päivä kerrottiin kuinka "nalkutus" kertoo suhteiden epätasa-arvosta. Eli siis syyllistettiin miehiä. Vähän sama kuin, jos kerrottaisiin, että kun mies lyö, kertoo se suhteen epätasa-arvosta.

Samainen opus löysi myös avaimet onnelliseen ja tasapainoiseen arkeen lapsiperheille. Isälle löydettiin 16 kotityötä ja äidille kaksi. Tämän lisäksi mies kävi töissä arkisin, mutta heräili kuitenkin viikonloppuisin vauvan tarpeisiin. Arvostan kyseistä miestä, itse en pystyisi tuohon mitä hän tekee, mutta onko avain tasapainoiseen arkeen tosiaan se, että mies käy päivätöissä, tekee sen jälkeen kotityöt suhteessa 8:1?
 

sinikettu

Jäsen
Ei ole. Jos toista sukupuolta on ehdokkaana 30% ja sukupuoli ei vaikuta äänestyskäyttäytymiseen, saavat he 30% äänistä. Jos enemmän, on sukupuolesta ollut etua, kuten nyt naisilla.
No ei. Näin olisi, jos jokainen ehdokas saisi yhtä paljon ääniä. Äänimäärän distribuutio on kuitenkin epäsymmetrinen, joten noista ehdokasmääristä ja äänestysprosenteista ei voi sanoa mitään, syrjitäänkö tai suositaanko jotain sukupuolta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Äänimäärän distribuutio on kuitenkin epäsymmetrinen, joten noista ehdokasmääristä ja äänestysprosenteista ei voi sanoa mitään, syrjitäänkö tai suositaanko jotain sukupuolta.

Kyllä voi: lyhytkasvuisia syrjitään äänestyksissä pitkäkasvuisten ja heidän tukijoidensa toimesta. Tiedän tämä on tabu aihe.
 

scholl

Jäsen
Yksi asia, missä nyhveröheteromiehet ovat antaneet helposti periksi, on parempi puolisko -määritelmä. Moni nössö sanoo, että muija on parempi puolisko. Minun tapauksessani se ei olisi niin. Olen huomannut, että olen useimmissa asioissa parempi kuin tapaamani naiset ja hyväksyn, jos olen huonompi jossakin asiassa kunhan kilpaillaan rehdisti ja tosissaan. Mutta yleisesti ottaen olen hyvin suurella todennäköisyydellä parempi puolisko. Ei tulisi mieleenikään valehdella, että olisin huonompi jos ja kun en ole.

Tänään joutuu käyttämään paljon aikaa tuohon me too -kampanjaan. Naiset omivat sen itselleen. Jokainen nainen muka kokenut ahdistelua, mutta miehet muka eivät. Se on skeidaa. Homojen lisäksi osa naisista ahdistelee. Yksi hullu muija ahdisteli minua aikanaan yhden kesän, suorastaa vainosi. Kerran minut on yritetty raiskata baarissa ja joskus jotkut mimmit tulevat väkisin suuntelemaan, puristamaan perseestä tai kähmimään. Joskus käyty etumukseenkin kiinni. Ei sitä niin paljon tapahdu, että se olisi mitenkään jokapäiväistä, mutta ei tuossa naistenkaan me too -tilityksessä tarvitse mainita kuinka usein sitä tapahtuu. Eikä sitä tiedä kuinka paljon olisi kaikkea sattunut, jos oikeasti olisi lähtenyt jatkuvasti esim. naisten jatkoille. Minua on monta kertaa pyydetty jonkun 4-5 naisen mukaan esim. hotellihuoneeseen. Ei se ahdistelu sukupuolta katso. Heteromiehiä ahdistellaan ihan yhtä lailla kuin heteronaisiakin, jos ei enemmänkin, sillä homot tosiaan eivät naisia ahdistele.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No ei. Näin olisi, jos jokainen ehdokas saisi yhtä paljon ääniä. Äänimäärän distribuutio on kuitenkin epäsymmetrinen, joten noista ehdokasmääristä ja äänestysprosenteista ei voi sanoa mitään, syrjitäänkö tai suositaanko jotain sukupuolta.

No, sanotaan että pitkässä juoksussa ja keskimäärin satunnaisesti valitun 30% osuuden ehdokkaista tulisi saada 30% ääniä. Jos pitkässä juoksussa ominaisuuden x perusteella valittu 30% osuus saa enemmän ääniä kuin 30% todennäköisesti tämä ominaisuus on hyödyllinen äänien saamisessa, ei haitallinen.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
On vain äänestettävä ja kannatettava valkoihoista heteromiestä. Naisia ja homoja en olekkaan koskaan äänestänyt, koska en koe heitä tarpeeksi päteviksi mihinkään johtotehtävään. Näin ainoastaan me valkoiset heteromiehet voimme pitää yhtä tässä yhteiskunnassa ilman että meitä sorretaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, somessako ei myös miehet ole tuoneet esille, että ovat kokeneet ahdistelua? Ainakin mun feedissä on. Että en tiedä siitä, että kuka on ominut ja mitä. Jokainen nainen ei ole siellä tullut tämän asian kanssa julki, mutta se on aivan varmaa, että he jotka ovat, ovat sitä kokeneet. Hullua sinänsä, että tarvittiin joku helketin some"villitys", että tästäkin asiasta uskallettiin alkaa puhua.

Mutta kertoohan se jotain jonkun suhtautumisesta naisiin, että tätäkin #metoo-asiaa pitää vähätellä.
 

scholl

Jäsen
Tuota toistettaessa unohdetaan yleensä mainita 80 sentin tulleen huomattavasti pienemmällä työajalla. On se niin väärin.

Niin ja unohdetaan kertoa se, että naiset hakeutuvat toimialoille, joilla on alhaisemmat palkat. EK:n mukaan naisen euro taisi olla 97c ja jos verrataan sitä, että naiset elävät pidempään ja nauttivat pidempään eläkettä, niin se naisen euro on jo joku 115c. En muista oliko siinä mukana terveydenhoitopalveluiden menot, sillä niitäkin naiset käyttävät enemmän.

Mielipideilmastoa olisi saatava heteromiehille suotuisammaksi tositv-sarjoilla: Tulin kaapista tullakseni kertomaan olevani heteromies ja Heteromies sisustaa.

Onko koskaan kukaan julkkis tullut kaapista kertoakseen, että on hetero? Nyt on muotia kertoa olevansa homo, mutta onko se niin suuri tabu esim. Kalliossa, ettei kehdata enää tunnustaa olevansa heteroita. Feikataan siinä hippiporukassa ja esitetään homoja, vaikka olisi kokeilun jälkeen todettu, että homoilu ei olekaan siistiä tai itselle sopiva juttu? Olisi kyllä piristävää nähdä näitä vaikkapa taiteilijapiireissä tapauksia, jossa tullaan kaapista ulos heteroina.

Mitä tulee sitten pitkiin kalsareihin ja epäsiistiin olemukseen niin sillä ei kyllä ole mitään heterouden kanssa tekemistä, vaan maalaisuuden ja amisjunttiuden kanssa. Stadissa ei käytetä pitkiä kalsareita, eikä koulutettu herra ole resupekka ulkonäöltään. Itse esim. olen joka kerta ollut jokaiseen naiseen verrattuna edellä ulkonäköasioissa. Minulla on enemmän vaatteita ja kenkiä kuin yhdelläkään naisella on ollut ja olen ollut näyttävämmän näköinen. Se johtuu siitä, että olen käynyt korkeakoulun. Kun menin kauppakorkeakouluun syksyllä 1993, huomasin, että jengi on siellä hienosti pukeutunut, niin tajusin, että tämä on kuin änäri, pitää tuoda se A-game pöytään, jotta pärjää. Siitä pääsin hyvin vauhtiin ja kun kävin yrityspelin, jossa varoiteltiin pullonkauloista tuotannossa, niin hiffasin sen, ettei saa olla mitään pullonkauloja vaateasioissakaan. Minulla on sellainen tuntuma, että miehet panostavat pukeutumiseen enemmän kuin naiset, sillä naiset ostavat niitä H&M:n huonolaatuisia rättejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös