Fallout 4

  • 39 754
  • 181
Suosikkijoukkue
KK
Itse hommasin pelin kun tuli, mutta monen sattuman summan takia en ole vielä pelannut kuin hieman yli 20h ja lvl 29. Pääjuonessa olen juuri samoissa kohdissa kuin edelliset viestit antavat ymmärtää joten onneksi puhuitte vain siitä. Muistakaas laittaa juonesta ne spoilerit. Ois kyl itteeni vituttanu lukea jostain teleportterista jos en ois ite sitä vielä nähny/kuullu. Aika paljon tuossa ajassa oon pelannu sivujuonia suhteessa pääjuoneen ja sellaisena sen pidänkin. Tuossa kun taukoa oli aika paljon pelistä niin piti oikein välillä miettiä missä kohtaa pääjuoni menee mutta hyvin sen muistaa kun jättää aina jonkin "pääjuonitehtävän" loppuun eli esim juuri nyt kun sain sen teleportterin kasaan.

Konsoleille oli luvattu modeja, mutta niitä saanee odottaa ensi vuoteen otaksun. Eihän GTA V:n moditkaan ole vielä saapuneet konsoleille vaikka niitä lupailtiin? Niitä ei itse pääse muistaakseni tekemään vaan pelintekijä taitaa valita parhaat päältä?

Aluksi survival tuntui hankalalta mutta jo lvl 20 kohdilla alkoi muutta aika helpoksi. Pitää vissiin laittaa kevyempää haarniskaa. Power Armoria en juuri ole käyttänyt ja minulla on noin 35 fusion corea.
 
Viimeksi muokattu:

Turri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK, Braehead Clan
Muistakaas laittaa juonesta ne spoilerit.

Sori, ei tullut edes mieleen lyoda spoilereita, mutta korjasin tilanteen.

Konsoleille oli luvattu modeja, mutta niitä saanee odottaa ensi vuoteen otaksun. Eihän GTA V:n moditkaan ole vielä saapuneet konsoleille vaikka niitä lupailtiin? Niitä ei itse pääse muistaakseni tekemään vaan pelintekijä taitaa valita parhaat päältä?

Muistaakseni tuota GECK:ia luvattiin 2016 Q1 aikana, eli taman kuun aikana pitaisi tulla, jos alkuperainen aikataulu pitaa paikkansa. Mutta epailen etta taitaa menna vahan pidemmalle, mutta en jaksa uskoa etta 2017 asti pitaisi odotella. Voi olla ettei konsoleilla paase itse modailemaan vaan "joutuu" kayttamaan esivalittuja modeja, mutta lisaahan tuokin jo aika paljon lisaa pelattavaa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Sori, ei tullut edes mieleen lyoda spoilereita, mutta korjasin tilanteen.
Vahinko tapahtui jo ennen sinun viestiäsi.
Muistaakseni tuota GECK:ia luvattiin 2016 Q1 aikana, eli taman kuun aikana pitaisi tulla, jos alkuperainen aikataulu pitaa paikkansa. Mutta epailen etta taitaa menna vahan pidemmalle, mutta en jaksa uskoa etta 2017 asti pitaisi odotella. Voi olla ettei konsoleilla paase itse modailemaan vaan "joutuu" kayttamaan esivalittuja modeja, mutta lisaahan tuokin jo aika paljon lisaa pelattavaa.
Tarkistin juuri niin ainakin GTA V:ssä tulee creator myös konsoleille.

Jotain tietoa löysin aiheesta eli joo pitäisi tulla alku vuodesta, mutta eikö ensimmäinen neljännes ole jo kohta ohi? Ei siinä, parempi että tulee kerralla hyvä. Sitten hyviä uutisia itselleni. Eli prioriteettina Pete Hines on sanonut, että modit tulevat ensin xboxille ja sitten vasta ps4:lle. Eli ps4 ei välttämättä ihan äkkiä modeja näe.


How 'Fallout 4' Creation Kit, PC Mods For Xbox One And PS4 Should Work: Bethesda [Video] : PERSONAL TECH : Tech Times[/Video][Video][/video]
 
Joo tsori. Ajattelin että kaikki tätä ketjua lukevat ovat tämän jo läpi murjoneet. Pannaan spoilertägit jatkossa toki, kun juonesta puhun.

Mutta onkos jollain muulla tuntunut peli turhan helpolta jopa survivalilla? Itse en myöskään power armoria käytä ja silti ei hetkeen vaikeita tappeluja ole vastaan tullut. Alussa oli survivalillakin haastetta, mutta nyt tuntuu etteivät viholliset ole ihan samalla tavalla kehittyneet kuin oma ukkoni. Jostain luin muuten, että olisi jotain kunnon survivalmodea jossain vaiheessa tulossa, missä mm. Fast travel olisi poissa, syödä ja juoda pitäisi ja tallentaa voisi vain nukkumalla. Olisi varsin mielenkiintoinen tuo, mutta en tiedä jaksaisiko kauan vetää ilman tota fast travelia.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Automatronista sen verran, että jos uutta tehtäväsisältöä peliin etsii, ei tämä lisäri ole oikea paketti siihen. Jos sitten taas tykkää modailla esim. Codsworthista hirvittävän tappokoneen, niin tämä paketti on juuri sinulle!
Uusia aseita muutama, tehtävät ihan hyviä sinänsä, mutta tosiaan on nopeasti pelattu läpi ne.
 
Suosikkijoukkue
KK
Joo tsori. Ajattelin että kaikki tätä ketjua lukevat ovat tämän jo läpi murjoneet. Pannaan spoilertägit jatkossa toki, kun juonesta puhun.

Mutta onkos jollain muulla tuntunut peli turhan helpolta jopa survivalilla? Itse en myöskään power armoria käytä ja silti ei hetkeen vaikeita tappeluja ole vastaan tullut. Alussa oli survivalillakin haastetta, mutta nyt tuntuu etteivät viholliset ole ihan samalla tavalla kehittyneet kuin oma ukkoni. Jostain luin muuten, että olisi jotain kunnon survivalmodea jossain vaiheessa tulossa, missä mm. Fast travel olisi poissa, syödä ja juoda pitäisi ja tallentaa voisi vain nukkumalla. Olisi varsin mielenkiintoinen tuo, mutta en tiedä jaksaisiko kauan vetää ilman tota fast travelia.
Sitähän juuri itsekin kirjoittelin, että hyvin on helppoa ollut. Tosin yksi vaikea sivutehtävä vaati hakemaan powerarmorin ja tämä oli toinen kerta.

Silver Shrout
Silver Shroutin viimeinen tehtävä, jossa piti tappaa Sinjin oli ainakin minulle lähes mahdoton ilman power armoria. Tai sitten menin vähin huonoin asein paikalle. Damagea tuli niin nopeasti, että en oikein ehtinyt suojaa edes hakea. Itselläni on kuitenkin rintapanssaria lukuunottamatta heavy combat armor, joten luulisi, että olisi kestänyt. Tiedä sitten meninkö liian aikaisin ko tehtävään?

Itsekin luin, että survivaliin tulee parannus. Nyt välillä tulee itsekin käytettyä fast travellia, kun ei jaksa kentän toisesta päästä toiseen päähän matkustaa. Mutta tuossa se hyvä puoli tuleekin. Sitten on pakko oikeastaan panostaa useampaan "kyllän" joita rakentaa ja parantaa, koska et vaan voi lähteä viemään tavaroita siihen yhteen paikkaan. Tällöin joutuu tekemaan huoltoreittejä yms.. Nukkuminenkin oli pakollista ja tosissaan ainoa keino on tallentaa nukkumalla vähintään tunti. On siinä paljon muutakin mitkä muuttuu ja ne voitte lukea linkistä alta:

Details on Fallout 4's new Survival Mode leak | Polygon
 
Jaaha. Jutellaanpa tästäkin taas. Lisäosia on pelailtu ja eipä niitä oikein voi suositella, ellet ole kova rakentelemaan settlementeissä. Automatron tarjoaa toki hieman lisäquesteja, mutta Wasteland Workshop nimensä mukaisesti lähinnä sälää workbencheihin, joista jotkut toki ihan käteviäkin ovat. Toivottavasti sitten ensi kuun Far Harbor räjäyttää pankin. Ainakin Bethesda on muistaakseni uhonnut että tulee suurin DLC minkä ovat kuunaan tehneet. Omat mapit ja kaikki. Kuulostaa hyvältä ja jotenkin ennakkomateriaalista tulee ehkä itselle kolmosen Point Lookout mieleen, joka olikin kolmosen/new vegasin paras DLC.
Uutta survivaliakin odotellaan. Tosin lähtökohtaisesti edelleen tuo mahdollinen fast travelin poistaminen kuulostaa perseestä revityltä. Sen verran laaja alue on, ettei siellä kauaa jaksa tallustella. Toivottavasti on vaihtoehto pelata survivalia, mutta kytkeä fast travel päälle. Muuten en ala.
 

Taikuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo en ole koskenutkaan Fallouttiin sen jälkeen kun joulukuussa tuli pelattua tarina läpi (meni noin ~125h), mutta nyt kun tuo oikea survival-vaikeusaste tulossa niin täytyy pamauttaa toinen pelikierros käyntiin hieman erilaisella hahmolla mitä ensimmäisellä kerralla. Nuo jo julkaistut DLC:t tuntuu olevan taattua Bethesdan kosmetiikka-laatua joten se ei yllätä, mutta kun tuli tuo kausikortti ostettua erittäin edulliseen hintaan niin kaikki DLC:n tuoma lisäsisältö peliin on plussaa. Täytyy toivoa että tuo yllä mainittu Far Harbor on edes lähelle Skyrimin Dawnguard ja Dragonborn delsujen tasoa.
Huhujen mukaan modityökalut on vihdoin päässyt myös jonkinlaiseen suljettuun betatestiin, eli toivoa on myös sillä rintamalla että oikea julkaisu on toivottavasti piakkoin ja yhteisö pääsee näpertämään peliin kaikkea mukavaa lisäsisältöä. Taitanut tuo modien tuominen konsoleilla jarruttaa aikalailla noita modityökalujen julkaisua. Tosin en kyllä muista yhtään koska Skyrimiin julkaistiiin virallinen modityökalu, joten voi olla ihan tyypillistä Bethesdan hidasteluakin.
 
Viimeksi muokattu:
Fallout 3:sta asti tullut pyörittyä bandwagonissa ja kyllähän tämä uusinkin tuli nyt poistettua PS-Storesta.

Tällä hetkellä tuppaa olemaan niin hemmetin kiireinen elämä, että pelaaminen jää viikkotasolla varmaankin sinne 4-5h. Toisaalta ainakin tällä hetkellä tämä peli on toiminut ihan hyvin sellaisina tunnin parin annoksina muutaman kerran viikossa.

Fallout New Vegasissa tuli grindattua ja spedeiltyä alkuun, niin helvetisti sivutehtäviä, että immersio varsinaisesta tarinasta katosi täysin ja loppu tuli juostua läpi, kun oli jo toisia pelejä kiikareissa. Oikeastaan minulle kävi ihan samalla tavalla Witcher III:n kanssa.

Taattua Fallouttiahan tämä on, eikä juuri mikään ole vielä päässyt häiritsemään, mutta toki tässä on vasta n. 10-12h pelattuna ja Diamond Cityssä ei ole tullut edes vielä käytyä. Tänään olisi missiona vähän pureutua tarinaan.

Onko nuo Brotherhood of Steelin Hayleyn ja sen toisen vittupään nouto/tyhjennys-tehtävät jotain ikiquesteja vai onko niilläkin jotain muuta päämäärää kuin uskomaton grindaus?
 
Onko nuo Brotherhood of Steelin Hayleyn ja sen toisen vittupään nouto/tyhjennys-tehtävät jotain ikiquesteja vai onko niilläkin jotain muuta päämäärää kuin uskomaton grindaus?

Joo ikuisesti jatkuvat käsittääkseni. Näitä on nelosessa aika paljon. EXP:n keräilyä varten kun ei ole level capia.
Toi uusi survival tuli ja on vedetty ihan vitusti yli. Miksei voinut tehdä vaan sellaista kuin esim Vegasissa oli? Peli on muutenkin laaja ja jos sitä alkaa nyt ilman fast travelia ja pienemmällä carry weightillä vetämään niin ollaan ensi vuosituhannella ennenkuin etenee mihinkään.
Muutenkin ollut itselle pieni floppi koko peli Vegasin jälkeen ja ei kestä kyllä edeltäjiensä tavoin kulutusta. Nytkin olisi ihan loogista aloittaa alusta uudella survivalilla, mutta eipä paljon nappaa kun on edelliseenkin peliin uponnut toista sataa tuntia, eikä edes pelattu läpi.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse tuli pidettyä pitempi tauko tästä pelistä, kun alkoi kyllästyttää se jatkuva romppeen hakeminen&vieminen outposteihin. Tuossa pari viikkoa sitten aloin pelaamaan jälleen ja vaihdoin myös samalla vaikeusasteen tuohon survival-modeen. Taitaa viimeistään nyt loppua silläkin pelaaminen, kun menivät tämän hcsurvivalmoden laittamaan tuon tilalle. Safkaus, juominen ja nukkuminen vielä menee, mutta tuo fast Travelin poistuminen on perseestä. Ei vaan jaksa käppäillä kartan toisesta kulmasta toiseen ainoastaan tavaran viemisen takia.

Osaakos joku auttaa, kun hävinnyt Curie kokonaan. Ei löydy sanctuary hillsistä vaikka muistaakseni sen sinne laitoin. Olen kellon tehnyt sinne ja siltikään ilmesty. Olen myös käynyt siellä vault 81, jonne se myös saattaa ilmestyä.
 
Itse tuli pidettyä pitempi tauko tästä pelistä, kun alkoi kyllästyttää se jatkuva romppeen hakeminen&vieminen outposteihin. Tuossa pari viikkoa sitten aloin pelaamaan jälleen ja vaihdoin myös samalla vaikeusasteen tuohon survival-modeen. Taitaa viimeistään nyt loppua silläkin pelaaminen, kun menivät tämän hcsurvivalmoden laittamaan tuon tilalle. Safkaus, juominen ja nukkuminen vielä menee, mutta tuo fast Travelin poistuminen on perseestä. Ei vaan jaksa käppäillä kartan toisesta kulmasta toiseen ainoastaan tavaran viemisen takia.

Eikös tuossa ole myös seivaukset poistettu lähes kokonaan nukkumista lukuunottamatta? Kaveri just selitti että oli kävellyt kartan toiselta puolelta toiselle ja kuollut johonkin möhköön ja edellinen seivi oli ollut tyyliin parin tunnin takaa.
Perus Bethesdaa siis: joko asiat tehdään niin että ne on ihan juosten kustu(edellinen survival) tai sitten vedetään ihan vitusti överiksi(nykyinen).
Semmoinen Vegasmainen syö/juo/nuku ja ammukset painaa sekä esim. Deathclaweihin kuolee nanosekunnissa olisi riittänyt ainakin mulle.

Onko tuo toiseksi vaikein taso(very hard) muuten se vanha survival vai onko se edelleen se vanha very hard?
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös tuossa ole myös seivaukset poistettu lähes kokonaan nukkumista lukuunottamatta? Kaveri just selitti että oli kävellyt kartan toiselta puolelta toiselle ja kuollut johonkin möhköön ja edellinen seivi oli ollut tyyliin parin tunnin takaa.
Perus Bethesdaa siis: joko asiat tehdään niin että ne on ihan juosten kustu(edellinen survival) tai sitten vedetään ihan vitusti överiksi(nykyinen).
Semmoinen Vegasmainen syö/juo/nuku ja ammukset painaa sekä esim. Deathclaweihin kuolee nanosekunnissa olisi riittänyt ainakin mulle.

Onko tuo toiseksi vaikein taso(very hard) muuten se vanha survival vai onko se edelleen se vanha very hard?

Se mitä itse olen ymmärtänyt se on se vanha. Eli stimpakit ja muut vaikuttavat välittömästi. Sitä en tiedä tuleeko legendaryvihollisia yhtä usein kuin survivalmodella.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Far Harbor-laajennos tuli ostettua kerta ei ollut oikein tekemistä ja korjasivat ruudunpäivityksen PS4:lla (julkaisun yhteydessä oli joissain paikoissa tasainen 15 FPS, miten tuollaista voidaan laittaa pihalle... noh, Bethesda). Ja eipä tuo hirveästi nyi enää, sen enempää kuin itse pääpelikään, mutta... eipähän tuo hirveän mielenkiintoinenkaan ole. Jokseenkin iso uusi alue, jossa on kolme eri "faktiota", taas kerran pääjuoni jossa voi sitten valita noiden välillä että kuka "voittaa" ja toki jokaisesta jaostosta löytyy sitten sivutehtäviä mitä voi hinkata jos siltä tuntuu. Ja yksi aivan raivostuttava puzzle-osio, joka toimii sillä pesänrakennusmekaniikalla (sehän on niin mahtava muutenkin että miksei sitä sitten) - kukapa ei haluaisi leikkiä Minecraftia paljon paskemmilla kontrolleilla? Onneksi viimeisen puzzlen saa huijattua todella helposti (googlaa tarvittaessa), meni täysin hermo tuon kanssa vaikka melkein loppuun pääsinkin.

Eli lisää samaa ja tässä tapauksessa se vaan ei ole tarpeeksi. Fallout 4 oli loppujen lopuksi pettymys, tämä on vain lisää pettymystä - ei oikein 20€ arvoinen allekirjoittaneen mielestä. Mutta jos haluaa lisää grindattavaa niin mikäs siinä sitten. Nick Valentine kannattaa pitää kumppanina koko reissun, liittyy olennaisesti juoneen ja sitämyöten kommentoikin jotain relevanttia.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Mulla on iso Preston Garvey -bugi. Preston ei reagoi mihinkään. Normaalisti kun menen jonkun hahmon lähelle, ilmestyy ruutuun "Hahmo X (Talk)", mutta Prestonin kohdalla ei ilmesty mitään. Ei pysty puhua, ei pysty käskeä, eikä mitään. Kun menen workshop-modeen, pystyn käskeä Prestonia, mutta tämä ei liiku mihinkään. Myötäilee vain käskyjä, mutta ei tee mitään. Onko muilla ollut samoja ongelmia?
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Tuohan vaikuttaa lähinnä positiiviselta asialta, toki riippuen missä vaiheessa peliä tämä tapahtuu.
Ennen Castlea, sikäli perseestä. Tyhjensin pleikkarin juuri ennen kuin Far Harbor julkaistiin, ja siksi olisi hyvä saada vähän leveliä. Ei viitsi Far Harborissa tykittää millään 20 levelillä.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Ennen Castlea, sikäli perseestä.

No joo, sitten on vähän huonompi juttu. Itsellä kaikki bugit ovat auenneet jonkun vanhan tallennuksen lataamisella, toki joskus on sitten saanut vähän pidemmänkin pätkän pelata uudelleen. Mutta Bethesdan peleissä nämä ovat niin normikauraa, että on henkisesti osannut moiseen varautua.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
No joo, sitten on vähän huonompi juttu. Itsellä kaikki bugit ovat auenneet jonkun vanhan tallennuksen lataamisella, toki joskus on sitten saanut vähän pidemmänkin pätkän pelata uudelleen. Mutta Bethesdan peleissä nämä ovat niin normikauraa, että on henkisesti osannut moiseen varautua.
Kävin nitistämässä kaikki Mirelurkit Castlesta yksin. Tämän jälkeen Preston aukaisi jälleen sanaisen arkkunsa :)
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Viime vuonna sain viimeinkin ostettua Fallout 4:n lisäosat ja aloitin uuden pelikerran, jonka yhteydessä päätin nuo DLC:t hoitaa. Peli on välillä jäänyt kuukausiksi pelaamatta, mutta aina välillä sitä on innostunut jatkamaan. Nyt olen käynyt läpi kaikki muut lisärit paitsi Nuka-Worldin, joten pistetään vähän kokemuksia ylös.

Workshopit:

Minulla on vähän sellainen viha/rakkaus-suhde settlementtien rakentelun kanssa. Toisaalta paikkojen "valtaus" omaan hallintaan muistuttaa tietyllä tapaa GTA San Andreaksen korttelivaltailua, josta pidin aikanaan kovastikin. Ja puolustusta on sinällään kiva rakennella...

...Tai sitä puolustusta olisi kiva rakennella, jos se käyttöliittymä oikeasti toimisi. Ehdottomasti suurin ongelma koko touhun kanssa minulle on se, että niitä rakennettavia objekteja ei saa rakentaa siten kuten haluaisi sinne minne haluaisi. Siis esimerkiksi tekisin mielelläni muurit settlementtieni ympärille. No yhden settlementin kanssa tähän saa palamaan varmaan tunnin verran aikaa, kun yrittää jotain junkwallin palasia sovittaa mahdollisimman lähelle toisiaan, siten että ne oikeasti toimisivat muurina. Ja silti sinne jää rakoja joista esimerkiksi pääsee ampumaan sisälle. Ja jos maa on vähänkään kalteva, niin korkeampaan maastoon osuva pääty muurista tulee maahan ja toinen pääty leijuu ilmassa. Tällaisen OCD-ihmisen pää ei meinaa oikein kestää katsella tuollaista.

Yleisesti ottaen voisi todeta, että kaikki rakentelu on varsin kiva idea, mutta toteutus on jättänyt aika paljon toivomisen varaa. Näin ollen workshop-lisäosat eivät lähtökohtaisesti ole minulle kiinnostavimmasta päästä. Mutta koska olen kuitenkin achievement-huora, niin pelkästään jo niiden vuoksi lähdin kaikkia noita kokeilemaan.

Contraptions Workshop

Vähiten sisältöä tarjoava DLC. Ilmeisen paljon uutta rakennettavaa, mutta jotkut tehdassysteemit eivät nyt kauheasti nappaa, jos tuloksena saat aikaiseksi koneen joka tekee jotain rautapalloja, jotka... Noh, ovat rautapalloja. Niistä ei paljoa kostu. Armori- ja asetelineet nyt olivat sinällään ihan kivoja Skyrim-tyylisiä lisäyksiä, mutta olisi toki olettanut noiden olevan jo alkuperäisestikin mukana DLC:n sijaan. Etenkin kun ne eivät tuohon tämän workshopin konetouhu-pääpointtiin liity mitenkään.

Plussaa siitä, että Marcy "I'll stop complaining when there's nothing left to complain about" Longin pistäminen häpeäpaaluun tuotti tyydytystä.

Wasteland Workshop

Tehdään häkkejä joihin saadaan vangittua kaikkea kissoista deathclaweihin. Lisäksi settlerit voi pistää taistelemaan keskenään turnajaistyyliin. Ei nyt kauhean suuria fiiliksiä tämäkään aiheuta, mutta onhan tuossa jo ihan eri tyyliin sisältöä kuin Contraptionsissa. Häkkien rakentelusta jäi mieleen parhaiten se, kun oletin dog-häkin sisältävän kissa-vastaavan tyyliin kesyn koiran (niitähän kuitenkin saa settlementteihin hankittua tiettyjä reittejä pitkin), mutta luukun avatessani sieltä ilmestyikin vähän vähemmän söpö ja vähän enemmän vihaisempi yksilö. Tuli hieman kiire lähteä poistumaan taakse ja kaivamaan haulikkoa esiin.

Achievementteja himoavalle tässä on kyllä ehkäpä pelin vittumaisin achievement. Docile-saavutuksen (kesytä 5 otusta) saamiseksi pitää nimittäin rakentaa beta wave emitter ja tuon saa rakennettua vasta silloin kun sinulla on Animal Friend ja Wasteland Whisperer -perkit. Jälkimmäinen vaatii karismaa 9 levelin verran joten se on lähtökohtaisesti vaikea edes saada ja pahin puoli on toki se, että joutuu tuhlaamaan kaksi perkkipojoa täysin turhiin perkkeihin.

Vault-Tec Workshop

Selvästi antoisin näistä Workshopeista. Löytyy useita (joskin nopeasti läpäistäviä) questeja ja tutkittavaa. Clem on mainio hahmo. Ja parasta tässä on se, että rakentelusta on saatu selvästi mielekkäintä. Vaultille louhitut suuret tasaiset alueet mahdollistavat rakentelun ilman vammaisia ilmaan leijumaan jääviä palasia ja nuo perusosat vielä napsahtavat tyydyttävästi toisiinsa kiinni. My OCD approves.

Varsinaista uutta pelattavaa sisältävät DLC:t:

Automatron

Kourallinen questeja ja uusia vihollisia. Tapahtumapaikkana Commonwealth ja tämän lisäosan myötä maailmaan ilmestyy pyörimään Rust Devils -jengi, joka on mukava lisä muiden raidereiden, gunnerssien jne rinnalle. Very hardilla pelatessa alle 20 levelinen, ei niin taisteluorientoitunut hahmoni sai parit questeihin liittyvät taistelut tuntumaan kohtalaisen haasteelliselta. Mutta kylläpä niistä kymmenien kuolemien jälkeen lopulta selvisi ja haastehan on sinällään vain hyväksi (toki toivoisi vähän muunkaltaista haastetta kuin sen, että vihollisia saa ammuskella pari sataa kertaa kunnes kuolevat, mutta ehkäpä tämän jonkun jättirobotin kohdalla voi juuri ja juuri ymmärtää).

Ihan ok pelattavaa, mutta jos vertaa New Vegasin neljään lisäosaan, niin eihän tämä niille pärjää jo senkään puolesta, että mukana ei tule uutta pelialuetta. Tai no ehkä Lonesome Roadille pärjää, kun siitä en pahemmin pitänyt.

Far Harbor

Lähtöasetelmat tuovat mieleen New Vegasin Dead Moneyn. Pihalla kulkiessa jo pelkästään ilma on terveydelle haitallista ja tunnelma menee enemmän kauhun puolelle (Falloutin mittapuulla). Tällä kertaa ollaan päädytty hämyiseen satamaan, jota ympäröi radioaktiivinen sumu ja sumun sisällä kulkee uudenlaisia hirviöitä, joihin mukana tuomani aseet (.45 combat rifle & .308 sniper rifle) eivät näytä tekevän juuri mitään vahinkoa. Tai no combat shotgun sentään toimii jossain määrin, mutta pelkästään sillä edetessä haulit loppuvat kyllä varsin nopeasti. Pelialueena toimiva saari on sinällään mielenkiintoinen ja kun tulee selväksi, että ei sitä sumua sentään joka paikassa ole ja noita kovempia vastuksiakaan ei kokoajan ole kimpussa, niin eteneminen tapahtuu pitkälti normaaliin tyylin.

Tämä DLC oli tosiaan jo ennakkotietojen perusteella odotettavasti paras ja näinhän se selvästi eniten muistuttaa New Vegasin lisäreitä. Löytyy kolme eri factionia jotka tarjoavat tehtävää ja pelaajan päätettäväksi jää näiden osapuolien ja saaren kohtalo. Mukana on myös täysin poikkeavaa Fallout-pelattavaa DiMAn muistitehtävien kanssa. Lähtökohtaisesti ihan jees puzzleja. Tosin viimeisessä alkoi jo hermot menemään, kun aikaa paloi ratkaisun löytämiseen.

Kokonaisuutena kyllä suositeltava hankinta.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Helmikuussa aloitin Nuka Worldin, mutta sitten lopahti jälleen pelailuinnostukset. Jokunen viikko takaperin innostuin taas jatkamaan ja nelisenkymmentä pelituntia myöhemmin sain viimeisenkin DLC:n juonet läpi ja achievementit kerättyä. 15-20h taisi näyttää ihmisiltä kerätty keskimääräinen läpipeluuaika, joten taas voi vain pohtia, että minulla on ilmeisesti normaaleihin pelaajiin verrattuna vähän erilainen lähestymistapa. Tärkeää tutkia jokainen paikka läpi, jos vaikka löytyisi pari pullonkorkkia jostain sohvatyynyn alta.

Nuka Worldin aloitus oli vähän poikkeava. Itse asiassa pelkästään se, että pääsi edes aloittamaan koko DLC:n oli haasteellista, sillä aloituslokaatiota vartioimassa oli joku kovemman luokan gunners-joukko, joka onnistui tappamaan minut aika useaan otteeseen. Sitten kun pääsi itse Nuka Worldin pelialueelle, niin suoritettavana oli ns. esterata, joka tuntui vain jatkuvan ja jatkuvan ja kuolema tuli kohdattua muutaman kerran lisää. Näiden asioiden seurauksena ensivaikutelma oli, että tämä on ilmeisesti vähän haastavampi ja ärsyttävämpi lisäri. No onneksi tämä ei ollut kuitenkaan totuus.

Jahka tuosta intro-osuudesta pääsi eteenpäin, niin Nuka Worldin kartan perusrakenteesta tuli mieleen hieman New Vegasin Old World Blues. Koti / tukikohta on kartan keskustassa ja ympärillä on sitten eri teemoilla toteutettuja tutkittavia paikkoja. Tällä kertaa teemat vaihtuvat toki paljon radikaalimmin; onhan kyseessä nimenomaan erilaisia teemapuistoja. Löytyy avaruus-teemaa, eläintarhaa, länkkäriä jne. Varsin hyvä idea, jolla saa peliin vaihtelua.

Minua ärsytti eniten lapsille suunnattu Kiddie Kingdom, johtuen loputtomasta päälle puskevasta radioaktiivista möhnästä ja tämän myötä radawayn nautiskelusta. Muuten tylsin paikka lieni pullotustehdas. Muut sijainnit olivat teemavaihteluiden vuoksi mielenkiintoisia. Ympäristön lisäksi vaihtelua on toki myös vastuksissa. Plussaa bloodwormeista, jotka saivat pohtimaan, että tuleepa kovasti mieleen eräs leffasarja, jossa maan alla liikkuu vähän isompia matoja. Arvostinkin sitten kovasti, kun eräältä ruumilta löytyi note, jossa hän kirjoitteli; "I keep hearing things. Tremors or something."

Achievement-puolesta pitää kommentoida, että Eyes on the Prize (= Redeem 100,000 tickets at the Nuka-Cade) -saavutus on kyllä todella typerä tuon lippumäärän osalta. On olemassa huonosti suunniteltuja saavutuksia, jotka ovat liian vaikeita (esimerkiksi joissakin peleissä pitää läpäistä peli kuolematta) ja huonosti suunniteltuja saavutuksia, jotka vaativat ihan järjettömän määrän jonkun sinällään simppelin asian toistamista. Eyes on the Prize kuului jälkimmäiseen kategoriaan. Ei kukaan tykkää noista Nuka-Caden pikkupeleistä niin paljon, että omaksi ilokseen hakkaisi niitä 100,000 lipun verran. Melkeinpä 10,000 olisi ollut jo tarpeeksi. Täysin turhaa toistoa toiston perään. Mutta toki tuli tuokin hommattua, koska olen achievement-huora.

Raidereiden kanssa kaveeraaminen on lähtokohtaisesti kiinnostava idea ja tuollaista toivoisi tuleviin Fallouteihin ihan normipeliinkin, jotta pahiksena pelaamiseen tulisi enemmän mahdollisuuksia. Jos nyt kuitenkin verrataan vaikka siihen aiemmin mainittuun New Vegasin Old World Bluesiin, niin Nuka Worldin pääjuoni ei toki kauhean suuria tunteita aiheuta. Kiinnostavat lähtökohdat, mutta vähän olisi aiheesta anemmänkin voinut saada irti. Jos kuitenkin ajatellaan että Far Harbor on kerännyt kehuja ja Nuka World haukkuja, niin siihen nähden Nuka World on mielestäni mainettaan parempi, pelaamisen arvoinen DLC ehdottomasti.

Preston muuten ei oikein tykännyt, kun toin Commonwealthiin raidereita ja ajoin settlereitä pois kodeistaan. Totesi loukkaantuneella äänensävyllä, että tietää kyllä mitä olen tehnyt ja lähti mököttämään. Näköjään nyt siis löytyi keino, miten saada ne "another settlement needs your help"-jutut loppumaan.
 

Bianconeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Juventus
Täällä ei tainnut olla vielä puhetta siitä että Amazon on tekemässä tv-sarjan Falloutista. Vaikuttaisi myös että Amazon on tosisaan kun hommiin on palkattu Westworld takana ollut Kilter Filmsin kaksikko Lisa Joy ja Jonathan Nolan. Ohessa vielä linkki Techradarin juttua aiheesta josta löytyy myöskin eka teaser.

 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Vaikuttaisi myös että Amazon on tosisaan kun hommiin on palkattu Westworld takana ollut Kilter Filmsin kaksikko Lisa Joy ja Jonathan Nolan.
...et ilmeisesti ole katsonut Westworldia ensimmäisen kauden jälkeen? Voisi yhtälailla väittää, että Amazon ei ole tosissaan kun tuon kaksikon palkkasi.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitetaan nyt tähänkin ketjuun, josko se pelaajia kiinnostaisi. Eli nyt kun Amazonin sarja on täällä, on hyvä mainostaa, että yksi mammuttiprojekti on vihdoin valmistumassa modauksen maailmassa. 23.4. julkaistaan Fallout 4 -modi Fallout:London.





Kyseessä on siis käytännössä uusi Fallout-peli nelosen pohjalta, mutta paikkana Lontoo. Tietenkin ilmaiseksi saatavilla ainakin nexuksesta. En ole selvittänyt, mistä muualta. Tuskin erillisenä latauksena Steamistä Enderalin tapaan, vaikka mahdollisesti Workshopin puolelle modina?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös