F1 2017 (PS4, Xbox One & PC)

  • 7 538
  • 10
Suosikkijoukkue
HIFK
Formulapelien tuorein painos F1 2017 julkaistaan perjantaina 25.8.

Klassikkoautot tekevät paluun tänä vuonna ja toistaiseksi on julkaistu seuraavat autot, jotka tulevat olemaan pelissä:
(Edit: Lista on valmis, nyt on kaikki julkaistu)

1988 McLaren MP4/4
1991 McLaren MP4/6
1992 Williams FW14B
1995 Ferrari 412 T2
1996 Williams FW18
1998 McLaren MP4-13
2002 Ferrari F2002
2004 Ferrari F2004
2006 Renault R26
2007 Ferrari F2007
2008 McLaren MP4-23
2010 Red Bull Racing RB6

Klassikoita pystyy käyttämään eri pelimuodoissa ja ne tulevat myös uramoodiin mukaan jollain tavalla. Ilmeisesti kisojen välillä on mahdollista osallistua jonkinlaisiin kutsuvierastilaisuuksiin, joissa näitä autoja voi eri muodoissa ajaa.

Peliin on tulossa ainakin kaksi uutta pelimuotoa.
Muistakin ajopeleistä tuttu checkpoint pelimuoto eli ajetaan erilaisten aikapisteiden ohi, jotta kelloon tulee lisää aikaa ja yritetään päästä mahdollisimman pitkälle.
Toinen muoto on last to first eli autot lähtevät ilmeisestikin suorituskyvyn perusteella liikkeelle ja tarkoitus on keretä ohittamaan mahdollisimman monta autoa ennen maalia. Tämäkin muoto tuttu eri ajopeleistä.

Ura saa myös paljon lisäsisältöä ja autojen kehittäminen kestää huomattavasti pidempään. Peräpään auton kehittäminen kärkiautoksi kestää useamman kauden verran. Kehitettäviä osa-alueita on tullut huomattavasti lisää ja niihin menee enemmän aikaa. Jostain kuulin sitaatin, että "Jos olet pirun hyvä pelaaja, niin kolmessa vuodessa on mahdollista nousta peräpään autolla kärkitaisteluihin".
Nyt myös moottorin ja vaihdelaatikon kuluminen on tullut mukaan. Ilmeisestikin on otettu oikeasta elämästä mallia ja jos niitä joutuu vaihtamaan yli sääntörajojen, niin lähtöruuturangaistuksia on luvassa. Moottori ja vaihdelaatikko on myös mahdollista saada jollain tavalla hajoitettua niitä liikaa kuluttamalla. Jos vaihdelaatikossa on jo esimerkiksi 90% kulumaa ennen kisaa, niin on suuri mahdollisuus, että jossain kohtaa se tulee hajoamaan ja jokin vaihde ei enää ole käytössä, joka taas vaikuttaa suorituskykyyn.
Siitä ei ole itselläni tietoa, että voiko moottori tai vaihdelaatikko levitä kokonaan eli että kisa jäisi sitten radan sivuun.

Tässä video koskien tuota auton pidempää kehitystä ja vähän muutakin peliin liittyvää:
F1 2017 Game: Career Mode - New R&D Tree & More - Early Testing Details

Osasta radoista tulee myös eri variaatioita peliin eli lyhyempiä versioita, joita on oikeassakin elämässä. Nämä ilmeisesti tehty erityisesti noita uusia pelimuotoja silmällä pitäen.

Kaiken kaikkiaan uudistukset kuulostaa ihan hyvältä. Uraan lisää syvyyttä ja kestoa. Itselläni vähän lopahti se kiinnostus ensimmäisen kauden jälkeen, kun sain McLarenin nostettua pohjalta kärkitalliksi yhden kauden aikana vaikken aivan kaikkia tehtäviä viikonloppuisin edes suorittanut ja kisoissa en jatkuvasti voitoilla tai podiumeilla edes juhlinut. Olin MM-sarjan kuudes ja tasaisesti kyllä pisteillä, mutta se ja kehitystyö riitti jo loppukaudesta auton olemiseen kärkitalli ja itselleni voittotaistelut loppukaudesta.
 
Viimeksi muokattu:

HockeyForLife

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wild
Miten näissä peleissä tuo pelattavuus pelkällä normi pleikkarin ohjaimella? Joskus nuorempana tuli joka vuosi pelattua useita kausia ihan normaali ohjaimella pleikkari kakkosella. Nykyään tuntuu ja kuulee, että pelit ei ole mistään kotoisin ja tuntuma todella vaikea, jos ei ole hankkinut rattia ja polkimia. Kai näistä peleistä saa nautinnon edelleen myös irti pelkällä ohjaimella. Houkuttelisi nimittäin syksyllä kokeilla pitkästä aikaa tätä.
 
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets
Pakko poisto. Laji ei sinänsä nappaa, mutta formula on pelinä huikea. Tervetuloa kokeilemaan mua sekä Bottasta vastaan kun peli julkaistaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten näissä peleissä tuo pelattavuus pelkällä normi pleikkarin ohjaimella? Joskus nuorempana tuli joka vuosi pelattua useita kausia ihan normaali ohjaimella pleikkari kakkosella. Nykyään tuntuu ja kuulee, että pelit ei ole mistään kotoisin ja tuntuma todella vaikea, jos ei ole hankkinut rattia ja polkimia. Kai näistä peleistä saa nautinnon edelleen myös irti pelkällä ohjaimella. Houkuttelisi nimittäin syksyllä kokeilla pitkästä aikaa tätä.
Sen mitä olen edellisiä F1-pelejä pelaillut, niin hyvin hoituu ohjaimellakin. Ohjaustuntuma on tarkka ja ajaminen nautittavaa ainakin omaan makuun ja Xboxin ohjaimella.
Veikkaan, että nuo huutelut tuntuman puutteesta on juurikin rattimiehien huuteluita. Toki on totta, että ratilla ja polkimilla se homma on kaikista nautinnollisinta ja vaikea palata sen kokemuksen jälkeen enää "pelkkiin" tatteihin.
Jos yhtään kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti hommata, vaikkei muuta kuin perus ohjain olisikaan. Aluksi voi toki olla vähän tönkkö ja sellaista kulmikasta ajamista, mutta yllättävän nopeasti sitä alkaa osaamaan käyttää tattia oikealla tavalla, jotta autokin menee sujuvasti mutkissa jne.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Miten näissä peleissä tuo pelattavuus pelkällä normi pleikkarin ohjaimella? Joskus nuorempana tuli joka vuosi pelattua useita kausia ihan normaali ohjaimella pleikkari kakkosella. Nykyään tuntuu ja kuulee, että pelit ei ole mistään kotoisin ja tuntuma todella vaikea, jos ei ole hankkinut rattia ja polkimia. Kai näistä peleistä saa nautinnon edelleen myös irti pelkällä ohjaimella. Houkuttelisi nimittäin syksyllä kokeilla pitkästä aikaa tätä.

Saa helposti. Tai ainakin minä saan. Mulle tämä on hauskaa aivojen nollausta, mulla on osa assisteistakin päällä, koska ilman niitä homma on aivan helvetin vaikeaa, eikä mulla riitä aika/motivaatio opetella ajamaan niin hyvin.

Noin muuten tähän toivoisin kovasti tekoälyn sekä oman insinöörin älykkyyden kehittymistä. Edelleen kelien vaihtelu kesken kisan aiheuttaa suuria ongelmia. AI painaa hakemaan välikelin tassuja alle kun kisaa on jäljellä yksi kierros. Välillä taas oma kisainsinööri ei osaa sanoa säästä mitään, we don't currently have that data. Yritä siinä sitten pohtia itse että kannattaako stinttiä venyttää vai hakea uudet alle.

Tuntuu yllättävän hyvälle kun muuten hyvä kisa menee vituiksi, koska teet stopin sovitusti, ja kaksi kierrosta myöhemmin pysähdyt hakemaan välikelin renkaita.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noin muuten tähän toivoisin kovasti tekoälyn sekä oman insinöörin älykkyyden kehittymistä.
Nämä kyllä kaipaavat ehdottomasti parannusta ja kehitystä. Eikä sekään tunnu oikein "voitetulta", jos ohitat kuusi autoa kahdella viimeisellä kierroksella kun nämä painuvat varikolle täysin idioottimaisen robottimaisesti vaihtamaan välikelin renkaita sadekelin kumeista jne.
Tai sitten iskee välillä niitä tilanteita, että jollain tekoälyn autolla on ongelmia ja on hitaana radalla, niin muut tekoälyn kuskit eivät meinaa millään päästä ohi vaan jäävät jarruttelemaan perään. Ei oikein tunnu voitetulta, kun otat jonkun puolen minuutin eron kiinni kierroksessa jne. sen takia, ettei tekoäly osannut ohittaa 50km/h matelevaa toista autoa, joka linkuttaa varikolle.

Välillä insinööri huutelee viimeisellä kierroksella, että nyt olisi hyvä mahdollisuus vaihtaa strategiaa tai sitten välillä samalla kierroksella, kun olet jo ilmoittanut tulevasi varikolle jne. Yritä sitten saatana Monacossa kuittailla niitä viestejä pois muutaman minuutin välein.
Muutenkin muutama pieni juttu tuossa insinöörin toiminnoissa ärsytti edellisissä versioissa. Radioviestit laitettu "critical only" ja silti sieltä tulee viiden kierroksen välein ilmoitus siitä, että "There is no sign of any rain, we let you know if the situation changes." No älä sitten vittu ilmoita viiden kierroksen välein, että ei ole sateen merkkejä vaan silloin, kun niitä sateen merkkejä oikeasti on! Ei minun tarvitse Bahrainissa tietää viiden kierroksen välein, että sadetta ei näy...
Tai sitten jos ajat kärkipäässä, niin ei minua kiinnosta tietää onko jollain peräpään Ericssonilla ongelmia autonsa kanssa tai, että onko saanut auton takaisin kuntoon jne.
Parempaa ja enemmän kohdistuvaa viestintää toivoisi. Viime vuonna sentään pääsivät eroon siitä, ettei bensamääriä ilmoiteta viiden prosentin välein radiossa. "You have 95% left!" OK!

Isot on odotukset tulevaa peliä kohtaan ja vaikka tämä viesti pääosin negatiivinen olikin, niin kyllä tuo viime vuotinen peli oli oikein viihdyttävää pääosin. Näistä ongelmista kun päästään vielä eroon, niin avot!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
F1 2017 I Career Trailer I Make History

Urasta uutta traileria ja hyvältä vaikuttaa.

115 eri kehityskohtaa autoissa mikä on aivan helvetisti. Viime vuonna taisi olla yhteensä 25, jotka sai aika hyvin jo suoritettua kohtuullisellakin ajamisella, joka taas vähensi mielenkiintoa seuraavaa kautta kohtaan, kun olit sen McLarenin jo nostanut kärkitiimiksi.

Kelpaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvät ensivaikutelmat pelistä.

Uraa nyt kaksi viikonloppua takana ja tuli perinteen mukaisesti valittua McLaren ajokiksi. Pikku hiljaa sitä taas tietää miltä Alonsosta tuntuu, kun häviät suorilla niin helvetisti, Kiinassakin useamman kymmenyksen sillä pitkällä takasuoralla. Tietää ainakin mitä osa-aluetta kehittää autossa ja pari päivitystä moottoriin onkin jo tehtynä, yksi tehoon ja yksi kestävyyteen. Näkee hyvin nyt jokaiselta osa-alueelta millä tasolla auto on niissä ja tuon moottorin osalta repesin nauramaan ensimmäisellä kerralla kun sen näin. Seuraavaksi heikoimpaan eli Sauberiin ihan järkyttävä ero sillä osa-alueella puhumattakaan sitten kärkitiimeihin.

Todella mielenkiintoinen lisäys tuo komponenttien kuluminen ja säännöt niiden osalta. Kuten oikeastikin, neljännen osan jälkeen alkaa rangaistuksia tulemaan. Nyt juuri Bahrainia ennen mietin kovasti, että laitonko jo nyt moottorin autoon, vai vasta kisan jälkeen. Muutkin osat alkamassa olemaan yli puolen välin kulutuksen osalta ja näyttäisi 5% tehohukka jo olevan näiden takia.

Australiassa aika-ajossa 17. ja kisassa lopulta 14., kun pari kovempaa kuskia keskeytti ja yhden Renaultin poimin ajamalla.
Kiinassa aika-ajossa taas 17. ja kisassa olikin sitten alkuun tihkusadetta ja intereillä kaikki aloitti. Puolessa välissä kisaa sade loppuikin ja ajattelin ajaa enemmän kuin taktiikkana oli ja odotella radan kuivumista, jotta säästäisin yhden stopin, kun suurin osa kävi jo kumit vaihtamassa uusiin intereihin, eli olisin onnistuessani saanut suoraan ainolla stopilla softit alle ja suurin osa pakasta olisi joutunut tekemään ylimääräisen stopin.
Noh, neljä kierrosta siinä ylimääräistä ajelin ja kumit alkoivat loppumaan ja sittenhän ne takasuoralla edestä räjähtikin. Siitä sitten varikolle ja pienellä riskillä softit alle, mutta eihän siitä mitään tullut. Rata ei tuntunut kuivuman millään ja luistelin monta sekuntia muita hitaammin ja lopulta sitten viimeisenä maaliin. Kaiken kruunuksi viimeisellä kierroksella tuli DRS takaisin sallituksi ja rata alkoi tuntumaan kuivemmalta. Yhdeksäs taisin olla ennen stoppia, niin jos olisi taktiikka osunut olisi saattanut pisteitäkin tulla, mutta ei tällä kertaa.

50% viikonloppuja tulee nyt ajeltua. Aika-ajot on sitten ihan oikean mittaisia. Edellisessä pelissä ajelin 100% viikonloppuja, mutta nyt ei yksinkertaisesti halu eikä aika riitä niin isoja sessioita ajamaan, vaikka pelistä pidänkin.

Pääosin tosi hyvät fiilikset tämän suhteen. Ajaminen on hauskaa ja pidon kasvamisen huomaa. Monesti sitä arkailee kaasun avaamista ja tulee edelleen pumpattua, vaikka nyt pito antaisikin myöten kovempaakin kaasun käyttöä. Medium pidolla pelaan ja tosiaan ihan vain ohjaimella. Tekoälyn vaikeustaso taisi olla siinä 90 tuntumassa joka oli expert-tasolla. 110 on maksimi.

Ensimmäisen viikonlopun jälkeen tuli kutsu ajaa klassikkoautoilla. Oli kyllä mukavaa ajaa 1990-luvun alun Williamsilla ja yrittää ohittaa niin monta kuin kerkeää. Hyvää ja kevyempää ajoa siihen väliin ja tuota autoa oli tosi hauska ajaa. Pitoa oli ja perä lähti aina sopivasti irti.

Tekoäly jakaa vähän fiiliksiä. Yllätyin kuin ajoin pari kertaa ihan rinta rinnan sen kanssa siitä, että noinkin hyvää taistelua saa, mutta sitten toisaalta tuntuu aika herkästi antavan tilaa, jos olet vähänkään lähellä. Eli vähän liian helpolla saa sijoituksen ja riitää yleensä, jos jarruttaa pikkaisen myöhemmin ja menee sisälle, vaikka tilaa olisikin ja et puske toista ulos ollenkaan. Kiinassa huomasin myös sen saman mikä oli viime pelissäkin eli jos tekoäly ohittaa sinut ja ajat heti siihen sen taakse imuun, niin se tekoäly ajaa oudosti kohti radan reunaa, kunnes tajuaa että pitää jatkaa takaisin ajolinjalle. Eli jonkinlainen suojakuori sillä on ihmispelaajan suhteen, koska keskenään ajavat ihan hyvin.
Australiassa tuli kaksi kertaa tekoäly suoraan varikolta ajolinjalle ykkösmutkaan, joka pisti vituttamaan.
Eli parantamista kyllä riittää sen suhteen.

Täytyy myös ihmetellä miten rata ei muka kuivunut yhtään ajolinjalta, vaikka kuiva keli alkoi tihkusateen jälkeen ja yli kymmenen kierrosta ajettiin kuivassa.
Tekijät sanoivat, että tänä vuonna on vaikeampi aavistaa radan kuivuminen ja "keulimine" ei kannata, mutta nyt tuntui ,että se kuivuu aivan liian hitaasti. Vähän säätöä tähän niin hyvä tulee ja ihan hyvä, ettei aina mene kierrosta X, jotta vähän sekoittuu pakka ja tekee mutkikkaammaksi asian.

Päällisin puolin hyvä fiilis ja tuntuu, että eteenpäin on menty taas viime vuodesta. Etenkin uran suhteen sisältöä on tullut todella paljon lisää ja kehitettävää autossa. Nyt on lähes mahdotonta saada sitä McLarenia kärkitalliksi yhdessä kaudessa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tänään tuli pelin parissa koettua melkoinen vitutuksen hetki. Johdin Haassillani kisaa kerrankin, kun muut kärkiukot keskeyttivät, ja muutama safety car tuli juuri oikeaan aikaan minun kannalta. Viimeiselle varikkopysähdykselle kusin jarrutuksen, joten sain 5sekunnin stop and go rangaistuksen. Päätin mennä heti seuraavalla kierroksella kärsimään rangaistuksen, jotta saisin mahdollisimman tuoreilla kumeilla puolustaa sijoitusta.

Ja mitä sitten tapahtuukaan, viiden sekunnin jälkeen taliaivot vaihtavat käytetyt renkaat uusien tilalle. Ne samaiset renkaat jotka olin edellisellä kierroksella vaihtanut pois. Ei auttanut flashback, kun ei ole mitään asetusta että älkää tehkö autolle mitään. Hain sitten seuraavalla kierroksella ne rangaistuksen yhteydessä vaihdetut renkaat takaisin, ja tulin maaliin sijalla kuusi.

Tuohan on aivan selvä bugi, koska eikö stop and go ole juurikin stop and GO, eli kun viisi sekuntia on täynnä, niin pitää lähteä liikkeelle, eikä autolle saa tehdä mitään? Ja toisekseen, kai tuossa nyt pitäisi pystyä valitsemaan että renkaita ei vaihdeta, kun jäljellä ei ole kuin loppuun ajettuja settejä.

Oli oikein hieno fiilis kisan jälkeen.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tuohan on aivan selvä bugi, koska eikö stop and go ole juurikin stop and GO, eli kun viisi sekuntia on täynnä, niin pitää lähteä liikkeelle, eikä autolle saa tehdä mitään? Ja toisekseen, kai tuossa nyt pitäisi pystyä valitsemaan että renkaita ei vaihdeta, kun jäljellä ei ole kuin loppuun ajettuja settejä.
Kyllähän tuon viiden sekunnin jälkeen saa tehdä ja oikeasti aletaankin renkaita vaihtamaan, mutta ei se tietenkään pakotettua ole.
Taidetaan vaan sekunnit lisätä aikaan, jos ei varikolle ollut tarkoitus enää mennä.

Varikkomuurille lukemista: Penalties and driver protocol
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös