Espoo – tuo urbaani maaseutu

  • 38 638
  • 235
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Laaksolahti, Järvenperä, Nöykkiö, Suomenoja, Tillinmäki jne. olivat vielä 80/90-luvulla rintamamiestaloja täynnä. Hiekkateitä ja sellaista kunnon landemeininkiä.

Nyt on ilmeinen sukupolvenvaihdos tullut. Vanhat mummon ja papan rintsikat on lanattu puskutraktorilla ja juppilinnaa on noussut kuin sieniä sateella.

No on siellä niitä vanhojakin joukossa vielä, mutta kun aina puhutaan OK-talojen hintojen noususta, niin kyllä se talojen yleinen tasokin on noussut.

Näitä juppitaloja on noussut nimenomaan Espooseen. Lieneekö ollut teknologiateollisuuden "hetelmiä"?

Helsingin vanhat OK-alueet eivät ole ehkä aivan samalla tavalla uudistuneet. Tapaninvainio, Vanha Puistola ja Paloheinä esimerkikisi ovat edelleen pääosin vanhaa talokantaa. Tämä voisi selittää sen, miksi Espoossa talojen keskihinta on noinkin paljon korkeampi.

Tuolle on useampiakin selittäjiä. Suurin lienee tonttitarjonnan niukkuus Helsingissä. Sitä olisi jos kaupungilla olisi munaa avata suuria alueita kuten Santahamina ja Malmin lentokentän seutu rakentamiselle. Tällä hetkellä H:gissä keskitytään askartelemaan pienimuotoisen täydennysrakentamisen kanssa ja pääasiassa kerrostaloalueilla joten lapsiperheet äänestävät jaloillaan.

Yksi syy Espoon suosioon lienee se, että suomalaisilla nyt vaan sattuu olemaan pinttymä että vaikka asuisikin kaupungissa halutaan oma pikkupiha. Siksi Espoon laajat pari- ja rivitaloalueet houkuttelevat perheellisiä ja sellaisessa perusrivarissahan mekin asumme. Perhe, rivitalo, kotieläin, kaksi lasta ja ehkä kesämökkikin. "Irvailin keskiluokan onnelle ymmärtämättä mitä se on, koska en ollut sitä vielä itse kokenut" kirjoitteli Jari Tervo. Samoin voisin itsestänikin sanoa. Nykyään maistuu.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta itseasiassa Espoo muistuttaa joissakin asioissa paljonkin Berliiniä. Berliinissäkään ei ole yhtä keskustaa vaan useita keskuksia (joita Espoossa on viisi). Espoossa ja Berliinissä on molemmissa yksi erittäin suuri metsäalue ja kymmenittäin erikokoisia viheralueita. Ja molempia kaupunkeja halkovat moottoritiet.



Tosin Berliini on ihan oikea kaupunki, jonka epämääräinen "keskusta" on kasvanut yhteen. Siellä ei tarvitse lähteä samoilemaan metsiin jos haluaa siirtä kävellen toiselta laidalta toiselle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Aika monta kertaa on tässäkin viestiketjussa mainittu, että Espoossa asuu keskimäärin varakkaampaa väkeä kuin vaikkapa viereisissä Vantaalla ja Helsingissä. Perustellaanko sillä yksiselitteisesti sitä, että ko. paikka olisi parempi asuinsija kuin nyt esimerkiksi Helsinki? Mitä muita kriteereitä voisi löytää määrittämään hyvää kaupunkia tai kaupunginosaa?

Täällä on jo mainittu, että parhaat koulut löytyvät Espoosta ja että Espoossa ei ole "monikulttuurista paskaa". Edellinen ei pidä paikkaansa ainakaan lukiovertailussa, ala- ja yläkouluista en osaa sen tarkemmin, mutta epäilisin asian olevan niin myös niiden kohdalla. Jälkimmäisestä en osaa olla muuta kuin hyvin myötätuntoinen, jos joku on noin pieni mieleltään. Tuntuu aivan uskomattomalta kommentilta, toisaalta kyllähän moni äänestää Perussuomalaisiakin, joten ei siinä, dorkia mahtuu tähän maahan kyllä.

Muutenkin mun on vaikea ymmärtää, miksi väestörakenne on niin ylivoimaisesti merkittävin ja tässä ketjussa eniten mainittu asia, kun asuinpaikkaa valitaan. Pelkääkö joku oikeasti mustaa miestä, vai onko kyseessä joku ärsytyskysymys? En minäkään muuttaisi esimerkiksi Helsingin kaikkein köyhimmille alueille, mutta toisaalta en myöskään niille Espoon rikkaille eristysalueille.

Itselleni Espoo edustaa montaa eri asiaa, joita en mistään hinnasta haluaisi elämääni. Toisaalta vastapainona on pari ihan kivaa juttua, kuten Otaniemen opiskelijakarkelot ja Suvisaariston autoilumaisemat. Olen kenties sanonut aiemminkin, mutta mulle Espoo on kovin kovin sieluton paikka oikeastaan joka kolkasta. Tuntuu, ettei missään ole vaivauduttu laittamaan mielikuvitusta ja/tai intohimoa likoon, vaan kaikki on tehty jonkin laskennallisen ehdoilla. Toki jossain Soukassa ja Westendissä on ihan helvetin isoja ja kalliita asuntoja, mutta mitä sitten? Kumpaan oikeasti muuttaisit, jos rahalla ei olisi väliä; Soukkaan vai vaikka Nervanderinkadulle tai Merikadulle? Oikeasti. Palveluiden kulttuurin ja arkkitehtuurin läheisyyteen, jossa vierestä löytyy historiaa ja arvokkuutta monessa muodossa vai kenties sinne Kirkkonummen rajalle, josta kauppaan könytäkseen pitää ajaa autolla yli kymmenen hidastetöyssyn yli per suunta?

Ja mikä siinä on, että Espoo on pitänyt änkeä täyteen hidastetöyssyjä? Tuoko se jotain mielihyvää vai kenties valheellisen kuvitelman lisääntyneestä turvallisuudesta? (Sivuhuomio: Turvallisuus tuntuu muuten olevan kovin monelle espoolaiselle kynnyskysymys. Sitä sitten korostetaan kaiken maailman lukoilla ja laitteilla, joiden olemassaolosta et välttämättä ollut ennen tietoinen. Noh, sama se, mun puolesta saa olla peloissaan. Pesiikö paranoidi vanhemmuus nimenomaan Espoolaisissa lähiöissä?) Siihen nähden kuinka itsestäänselvästi koko Espoo on rakennettu autolla kulkemisen varaan ja ympärille, autoilusta on tehty siellä yllättävän hankalaa.

Kaupunkilainen asumismuoto on kerrostalo. Sitten kaupunkiin voidaan sijoittaa ns. huvilakaupunginosia, kuten esimerkiksi Pinner tai Kulosaari. Itse haluan muuttaa opiskelujen jälkeen töölöläiseen kaksioon kivestä rakennettuun kerrostaloon, jossa on tyylikäs rappukäytävä ja asunnossa leveät ikkunalaudat ja korkeat huoneet. Olen sellaisessa asunut ennenkin. Kaupunkia ei voi kuitenkaan määritellä pelkästään sillä, minkälaisia taloja sen rajojen sisäpuolella on. Pitää myös osata minkälaista kaupunkilaisuutta kukin kaupunki tuottaa. Tämä on oleellista. Olkoonkin, että Espoota kutsutaan - ja saadaan minun puolestani kutsuakin - kaupungiksi, on kysyttävä, minkälainen kaupunki se on. Toiselle landemainen ja tylsä, kaukana ja virikkeetön, hajanainen, sieluton ja muovinen, toiselle lapsiystävällinen ja tilava; paikka jossa ei tarvitse huolehtia kesivien niittyjen loppumisesta.

Kukin saa asua siellä missä se tuntuu parhaalta, mutta että Espoo olisi kuten Berliini? HAH, ei todellakaan ole edes lähelle!
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kukin saa asua siellä missä se tuntuu parhaalta, mutta että Espoo olisi kuten Berliini? HAH, ei todellakaan ole edes lähelle!

Vertaus liittyi kaupungin hajanaisuuteen, selkeän keskustan puuteeseen ja vihreyteen, ei muuhun. Ja Juhaht:lle: nimenomaan Tiergartenin metsässä samoilemallahan Berliinissä pääsee parhaiten kaupunginosasta toiseen.


"Kaupunkilainen asumismuoto on kerrostalo."

On sinun mielipiteesi, ei mikään absoluuttinen fakta. Aika moni ihminen vaikkapa Hollannin tai Englannin kaupungeissa on toista mieltä. Itse asiassa pientaloalueilla päästään samaan tai joskus jopa korkeampaan rakennustehokkuuteen kuin mitä Helsingin tyypilliset 3-4 kerroksisten talojen alueet ovat. Muutenkin kirjoituksesi oli sellainen peruspunavuorelaishipsterin angstia tihkuva näkemys Espoosta. Espoota kohtaan voi toki tuntea ahdistusta, mutta aika moni siellä tykkää asua. Mutta he asuvatkin kaikki väärin.

Espoo muuten ON erittäin monikulttuurinen kaupunki. Ja hyvä niin. En ymmärtänyt lainkaan jossain aiemmassa tekstissä ollutta "Espoossa ei ole monikulttuurista paskaa" -höpinää. Omassakin kolmenkymmenen asunnon taloyhtiössämme on ainakin kahdeksaa eri kansallisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Muutenkin kirjoituksesi oli sellainen peruspunavuorelaishipsterin angstia tihkuva näkemys Espoosta. Espoota kohtaan voi toki tuntea ahdistusta, mutta aika moni siellä tykkää asua. Mutta he asuvatkin kaikki väärin.
No ei muuten tasan ole! Musta et saa hipsteriä edes tekemällä. Myöskään Rööperissä en ole koskaan asunut, enkä sinne aio muuttaakaan, vaikka kivaa seutuahan sekin on. Jos tykkää asua Espoossa, saa asua Espoossa, kuten yritin tuossa edellä alleviivata. Mä en käsitä, miksi joku haluaisi, mutta se ei ole minusta kiinni, joten aivan vapaasti. Toin oman näkemykseni keskusteltavaksi tietäen, että on myös vastakkaista mieltä olevia, mutta sitähän keskustelu on. Oma kompetenssini ei kuitenkaan ole tullut junan mukana Punavuoreen, vaan muista asioista. Opiskelen mm. kaupunkihistoriaa jne.

Espoo muuten ON erittäin monikulttuurinen kaupunki. Ja hyvä niin. En ymmärtänyt lainkaan jossain aiemmassa tekstissä ollutta "Espoossa ei ole monikulttuurista paskaa" -höpinää. Omassakin kolmenkymmenen asunnon taloyhtiössämme on ainakin kahdeksaa eri kansallisuutta.

Tällaista tekstiä on mukava lukea. Monikulttuurisuus on ainoa oikea suunta, johon tulevaisuutta voidaan suunnata, ja kaupunki kulkee aina kehityksen kärkijoukossa.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Nämä keskustelut erilaisista kaupungeista tai asuinpaikoista ovat itse asiassa aika hupaisia. Kuinka paljon (suomalainen) ihminen voikaan keksiä negatiivista sanottavaa paikoista joissa ei itse asu. Otetaas ketju per kaupunki Suomessa ja haukutaan kaikki paikat ihan paskaksi. Nurkkapatriotismi rules!

Ps. mulla ei ole mitään Helsinkiä tai Vantaata tai Poria tai Ypäjää vastaan mutta olen ylpeä nykyisestä kotikaupungistani (joo ja olen asunut Suomessa ja ulkomailla muuallakin).
 

julle-jr

Jäsen
Kumpaan oikeasti muuttaisit, jos rahalla ei olisi väliä; Soukkaan vai vaikka Nervanderinkadulle tai Merikadulle? Oikeasti. Palveluiden kulttuurin ja arkkitehtuurin läheisyyteen, jossa vierestä löytyy historiaa ja arvokkuutta monessa muodossa vai kenties sinne Kirkkonummen rajalle, josta kauppaan könytäkseen pitää ajaa autolla yli kymmenen hidastetöyssyn yli per suunta?!
Kyllä minä ainakin muuttaisin jonnekin muualle kuin Helsingin kantakaupunkiin, jos rahalla ei olisi väliä. En nyt ehkä Soukkaan, mutta vaikkapa Suvisaaristoon tai Helsingin puolelta esimerkiksi Karhusaareen. Oma ranta, venelaituri, laiturissa pari venettä (yksi kalastukseen ja yksi purjehdukseen), rantasauna sekä ohikulkijoiden katseilta piilossa oleva puutarha olisivat oikeastaan parasta mitä voisin kuvitella.

Tykkään kyllä kuljeskella Stadissa, mutta jos asuinpaikan voisi kustannuksista välittämättä valita mistä haluaa, niin aivan ehdottomasti menisin kauemmas keskustan vilinästä. Ehkä joku Jollas voisi olla Helsingistä myös hyvä vaihtoehto, mutta ei sieltä sen lyhyempi matka keskustaan ole kuin Espoonkaan merenranta-alueilta.

Minusta on vähän outoa haluta asua paikassa, jossa vilisee muita ihmisiä koko ajan. Siksi ei missään nimessä Helsingin keskustaan, paljon mieluummin Espooseen. Nykyinen kotikaupunkini Naantali on mukavan rauhallinen, kunhan ei asu lähellä Vanhaa Kaupunkia, joka täyttyy kesällä turisteista.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Täällä on jo mainittu, että parhaat koulut löytyvät Espoosta ja että Espoossa ei ole "monikulttuurista paskaa". Edellinen ei pidä paikkaansa ainakaan lukiovertailussa, ala- ja yläkouluista en osaa sen tarkemmin, mutta epäilisin asian olevan niin myös niiden kohdalla.

Tämä heitto ei perustukaan mihinkään faktaan, vaan on tämmöistä foorumiertoriikkaa. Peruskouluissa voidaan sanoa olevan "parempia" ja "huonompia" erilaisilla mittareilla tarkasteluina, mutta nämä erot johtuvat hyvin monista eri tekijöistä, subjektiivisistakin, joista suurimmassa osassa tilanteita suurin ei suinkaan ole oppilaiden erilaiset taustat. Jossain yksittäisessä koulussa toki tämäkin voi olla haasteena, mutta silloinkin kokonaisuudessa on monia muitakin tekijöitä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Suvisaaristohan on ihan siinä Soukan kupeessa. Mutta joo, mielihalunsa kullakin, eikä siinä mitään, itse diggaan kovasti vanhoista kerrostaloista ja urbaanista ihmisvilskeestä. Asuntoni pitäisin pois vieraiden ihmisten katseilta hommaamalla sen sen verran ylhäältä, esim. neljännen kerroksen kieppeiltä tai korkeammalta, ettei sisään näkisi. Samalla saisi olla rauhassa katuöyhötykseltä niin halutessaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuolle on useampiakin selittäjiä. Suurin lienee tonttitarjonnan niukkuus Helsingissä. Sitä olisi jos kaupungilla olisi munaa avata suuria alueita kuten Santahamina ja Malmin lentokentän seutu rakentamiselle. Tällä hetkellä H:gissä keskitytään askartelemaan pienimuotoisen täydennysrakentamisen kanssa ja pääasiassa kerrostaloalueilla joten lapsiperheet äänestävät jaloillaan...
Malmin lentokentällehän ei olisi tulossa mitään pientalorakentamista vaan kerrostaloja ja Santahaminaa puolustusvoimilta tuskin meidän elinaikanamme asumisalueeksi saadaan. Itse haluaisin tuon Malmin säilyttää tuollaisena pohjoisen kaupungin viherkeitaana millainen se nyt on ja rakennusmaat voisi katsella muualta. Helsingissä aina puhutaan tonttimaan loppumisesta niin ihmetyttää miksei voisi paljon nykyistä enemmän oikeasti rakentaa ylöspäin. Esim. Pasilaan sopisi hyvin korkea rakentamistyyli "pilvenpiirtäjineen". Pientalorakentamistahan lähitulevaisuudessa on tulossa kaupungin itäosiin esim. Karhusaareen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monet puhuvat että Espoosta on lyhyt matka Helsinkiin, mutta loppujen lopuksi kuinka usein jaksavat lähteä Helsinkiin? Joku täällä jo sanoikin että kerran kuukaudessa, mutta eikö silloin olisi jo lähes sama asua missä vain.

Joo työ saattaa olla jne, mutta ei Espoossa koe sellaista hyvää kaupunkifiilistä ja muutenkin suuri osa ison kaupungin eduista jää hyödyntämättä. Ja siltikin joudut maksamaan niin kovan hinnan asunnosta.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Monet puhuvat että Espoosta on lyhyt matka Helsinkiin, mutta loppujen lopuksi kuinka usein jaksavat lähteä Helsinkiin? Joku täällä jo sanoikin että kerran kuukaudessa, mutta eikö silloin olisi jo lähes sama asua missä vain.

Joo työ saattaa olla jne, mutta ei Espoossa koe sellaista hyvää kaupunkifiilistä ja muutenkin suuri osa ison kaupungin eduista jää hyödyntämättä. Ja siltikin joudut maksamaan niin kovan hinnan asunnosta.

Niin kuin siinä samassa viestissä sanoinkin: ei ole mitään syytä lähteä Helsinkiin useammin. Espoossa on kaikki kaupalliset palvelut, uimahallit, salit, puistot, kiekkomatsit ja leffat, jokunen ihan ok ravintolakin. Mutta niitä samoja palveluja ei olisi jossakin Nurmijärvellä. Siksi Espoo.

Asuntojen hinta on sinänsä hyvä pointti. Jos olisin vielä lapseton saattaisin harkita vakavasti jotakin Lahtea tai Hämeenlinnaa josta saisi huomattavasti edullisemmin isomman asunnon hyvältä paikalta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuohan on se hauska ilmiö muutenkin, miten kehyskuntia ajatellaan aina niin, ettei siellä ole mitään. Itse jos en olisi ytimessä töissä, ei juuri tarvitsisi poistua tästä toisesta suuresta kehyskaupungista Helsingin puolelle. Marketit, uimahallit, leffateatterit, harrastusmahdollisuudet, koulut jne. löytyvät yhtä hyvin Tikkurilan tienoilta tai vaikka Jumbosta/Tammistosta, jopa kätevämmin kuin Helsingin keskustasta. Samalla tapaa espoolaisille Lepuskista tai esim. Suomenojalta.

Olen sen parisataa metriä kiskojen eteläpäästä töissä, mutta enpä minä juuri muuten kuin työasioissa siinä tienoilla liiku. Voisin liikkua jos asuisin, mutta myytti siitä, että aina pitäisi tulla Stockalle (Helsingin, Vantaalla ja Espoossahan on myös ko. kaupparyhmän kauppa) jos haluaa kauppaan on jostain 1950-luvulta.

Erinäisistä muista syistä kannatan joko pk-seudun suurta kuntaliitosta tai ainakin metropolihallintoa, joka hoitaisi mm. kaavoituksen ja soten alusta loppuun, mutta jonkun kaupallisten palveluiden suhteen sillä ei ole mitään merkitystä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ihan yhtä vähän täältä Helsingin lähiöistä tulee käytyä keskustassa. Mä asun Pihlajamäessä nykyään, ja varsinaisesti keskustassa tulee käytyä lähinnä välillä kavereiden kanssa kaljalla. Kaupassa käydään joko Prismassa tai sitten isompiin kauppoihin jos haluaa, niin Sello, Jumbo ja se Kannelmäen uusi ovat kätevämpiä. Itikseen en jaksa enää lähteä. Sinkkuna kun asui Kalliossa, niin keskustassakin tuli käytyä paljon enemmän, mutta näin perheellisenä sinne on aika vähän asiaa. Toki täällä lähiössä aina välillä häiritsee kunnollisen baarin puute, noi lähiöräkälät kun ei oikein puhuttele.

Espooseen voisin kyllä harkita muuttavani takaisin siinä vaiheessa kun poika menee yläasteelle, luotto espoolaisiin kouluihin on kuitenkin juuri sen verran parempi, kun ne itse olen käynyt. Tapiolan alue maistuisi, siellä olisi sopivasti kaikkea lähellä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuohan on se hauska ilmiö muutenkin, miten kehyskuntia ajatellaan aina niin, ettei siellä ole mitään.

Tämä pakko aina päästä keskustaan on kyllä mielenkiintoinen. Mitä sinne siis tarkalleen ottaen mennään tekemään, ei se ole oikein tästä selvinnyt.

Lontoossa on toki aika selkeä keskusta, mutta silti kaupunki on yhteen kasvaneita kyliä. Siellä asuessa saattoi mennä puolikin vuotta, että ei käynyt keskustassa.

Vaikka maalla ei kiinnostakaan asua, niin silti en koskaan haluaisi asua Punavuoressa, Töölössä tai Kalliossa. Ei se kai täysin mahdotontakaan olisi, mutta ei ensimmäisiä paikkoja mistä asuntoa lähdettäisiin etsimään.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
en koskaan Töölössä
Ja mikä vika Töölössä on? Pari vuotta sitten kuollut setäni asui yli 50 vuotta Urheilukadulla. Ennen Finnair -stadionin rakentamista hänen olohuoneestaan saattoi katsoa Pallokentän pelejä. DDR-halli ja Stadion ihan vieressä kuten kaikki muukin. Ja silti myös luonto, kun keskuspuisto on myös ihan vieressä. Setäni yrityksen toimisto oli talon alimmassa kerroksessa, joten hän teki työmatkansa hissillä.

Minusta Töölö on yksi pääkaupunkiseudun parhaita alueita asua, jos nyt ei välttämättä ikkunasta pidä näkyä meri (kuten meillä Espoon Nuottaniemen ja Turun Uittamon asunnoista näkyy).
 
Viimeksi muokattu:

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Niin kuin siinä samassa viestissä sanoinkin: ei ole mitään syytä lähteä Helsinkiin useammin. Espoossa on kaikki kaupalliset palvelut, uimahallit, salit, puistot, kiekkomatsit ja leffat, jokunen ihan ok ravintolakin.

Asuntojen hinta on sinänsä hyvä pointti. Jos olisin vielä lapseton saattaisin harkita vakavasti jotakin Lahtea tai Hämeenlinnaa josta saisi huomattavasti edullisemmin isomman asunnon hyvältä paikalta.

Sen olen kyllä itsekin huomannut muutamassa kuukaudessa, että Helsinkiin ei tosiaan ole mitään "oikeaa" tarvetta mennä, mitään täältä ei puutu. Ainoastaan silloin kun haluaa päästä käymään siellä kunnollisessa kaupunkiympäristössä, täytyy ottaa suunnaksi Helsinki.. tai jos sitten on kyseessä jokin tapahtuma. Muuten tässä palvelee tuo läheinen kauppakeskus Lippulaiva ikään kuin pikkukaupunkina, ja Iso Omena sitten isompana kaupunkina :D kuten sanoin, en vain ole koskaan oikein viihtynyt kauppakeskusympäristöissä, mutta täytyy nyt vain yrittää sinnitellä..

Sen verran asumisesta, että kyllähän tässä hintatasossa toki olisi tarkistamisen varaa. Olimme ostamassa rivarikolmiota juuri Hämeenlinnasta, kun kävi ilmi että olin omaksikin yllätyksekseni saanut tämän nykyisen työpaikkani, ja totesimme että muutetaan. Kävin kuitenkin huvikseni jo täällä katsomassa saman ikäistä/kokoista/kuntoista kaksikerroksista rivarikolmiota, kuin mikä meillä oli Hlinnassa kiikarissa. Siellä asunnon hinta oli 140 000€, täällä vastaava oli 250 000€. Ja tämä hintaero on todellakin totta! Onhan tuo ero nyt jotain aivan posketonta, välissä on kuitenkin vain mitättömät noin 100km

Espoon ravintolaelämää onkin jo parin kommentin verran siteerattu. Espoolaiset tuttuni sitä ovat aina haukkuneet, mutta kaikki ovat myös tarjonneet sen saman (ja varmasti ihan paikkansakin pitävän) syyn kritiikilleen: kun ei näissä Espoon paikoissa kuulemma paljon kukaan käy, kaikki menevät kuitenkin Helsinkiin, jos haluavat vähänkään enemmän lähteä radalle. Silti täällä Espoonlahti-Kivenlahti alueellakin on varmasti se kymmenen juottolaa (kun laskee mukaan marinsataman ravintolan ja Lippulaivan kattoterassin), mutta kun ainakin 2/3 niistä vain on tasoa järkyttävä räkälä. Turha kait niihin sitten on liikoja panostaa, kun väki käy lähinnä Helsingissä, ja loppu kävijäkunta näin ollen sitten on mitä on..

Tosin voisin samalla sellaisen tiedustelun heittää ilmoille, että kuulemma Espoossa on erinomainen olutravintola nimeltä Gallows Bird. Onko hyvän maineensa veroinen, kuka tietää? Kannattaako piipahtaa joskus?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tosin voisin samalla sellaisen tiedustelun heittää ilmoille, että kuulemma Espoossa on erinomainen olutravintola nimeltä Gallows Bird. Onko hyvän maineensa veroinen, kuka tietää? Kannattaako piipahtaa joskus?

Kannattaa siellä käydä, ei ole tosin aikoihin tullut käytyä, mutta tuskin siellä suurta muutosta on voinut tapahtua huonompaan, ainakaan semmoista ei ole kuulunut.

Kai Espoossakin kunnollinen ruokaravintola pärjäisi, jos sellaista joku kokeilisi. Jos Kirkkonummella saa huipputasoisen bistron kannattamaan, niin miksei Espoossakin. Suosittelenkin kaikille Espoossa asuville visiittiä Kirkkonummelle, Bistro O Mat ei petä ja Länsiväylää pääsee kätevästi perille, tai toiselta suunnalta junalla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Gallows on yhä sellainen paikka että niitä ei Suomessa ole montaa, mitä kymmenkunta "oikeaa olutpaikkaa", paremmuudesta en osaa sanoa mitään mutta Gallows kuuluu siihen joukkoon, sitä ei kiistä kukaan paitsi sellainen joka ei tiedä paikasta mitään.

Ruokapuoli on kyllä heikko, Tapiontori oli hyvä mutta meni konkkaan, mutta samapa tuo, stadissa voi käydä syömässä jos huvittaa. Vähän jo alkaa kyllästyttää vaihtoehdot viikonlopun safkoille, kauppakeskusten chicosit, karvakäsikebab-pizzeriat ja sitten pari satunnaista pikkupaikkaa siellä sun täällä. Mutta ei se sinänsä ole merkityksellistä, ruoka on vain ruokaa, michelin-mestoja nyt tulee sitten käytyä tasaiseen tahtiin koestamassa jotta kosketus haute cuisineen säilyy.

Oma näkemys espoolaisen perimmäisyydestä on se että oikeasti ei stadissa tule edes käytyä ellei joku muu syy sinne aja. Joskus menee (jos ei työsidonnaisia asioita ole, nykyään tosin miltei viikottain tulee sahattua keskustassa) kuukausia ettei ole tullut käytyäkään Helsingissä. Luulen että iso osa espoolaisista huomaa tämän saman trendin parin vuoden asumisen jälkeen, stadi vain ei yleisellä tasolla oikeasti tarjoa mitään miksi sinne vaivautua. Oikeastaan Espoon ja Helsingin suhde on kuin vessan ja olohuoneen, toisessa on silloin tällöin pakko käydä ja monesti visiitti on varsin miellyttävä, mutta mieluummin sitä viettää aikaa sohvalla kuin pöntöllä. Eikä tämä asettelu varsinaisesti sisällä arvolatausta, sattui nyt vain tulemaan mieleen.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Oma kosketuspintani Espooseen on lähinnä Sellon ostoskeskus ja Tapiolan urheilupuisto. Täältä Pasilasta kun kestää yhtä lailla 5 minuuttia Helsingin keskustaan kuin Selloon ja Itikseenkin noin 20 minuuttia, aina on varaa valita minne haluaa juuti tänään mennnä. Itse käyn keskustassa aika harvoin, sillä jos pitää jonnekin ostoksille lähteä, niin Sellossa on kaikki kaupat, joissa haluan käydä. Keskustassa joutuu aina ravaamaan Foorumin ja Kampin välillä, mutta Sellossa kaikki on yhdessä paketissa. Keskustassa käyn lähinnä jos haluan käydä elokuvissa tai ihan vaan vaikka nauttia siitä kaupungin tunnelmasta, jota ei Espoosta taikka Vantaalta löydy.

Jos aikuisena saisin päättää, missä asuisin, niin valintani kohdistuisi todennäköisesti Töölöön, Eiraan tai Pasilaan. Töölössä on kauniita kerrostaloja ja mukava tunnelma, olematta kuitenkaan liian keskustassa ja hälinän keskellä. Eirassa sama juttu, lisänä merinäköala. Pasilasta taas en keksi juuri mitään pahaa sanottavaa täällä kolme vuotta asuneena. Julkisilla pääsee joka paikkaan helposti ja nopeasti, keskustaankin mentäessä on jo useita vaihtoehtoja bussien, junien ja ratikoiden muodossa. Keskuspuisto aivan vieressä on myös todella kiva asia, josta en haluaisi luopua ikinä. Jostain kumman syystä porukka kumminkin aina haukkuu Pasilaa, johtuen lievästä betonimaisuudesta, mutta Länsi-Pasilassa on paljon punaisia puu- ja tiilikerrostaloja ja vehreyttä. Lisäksi Keski-Pasilan rakennusprojekti on mahtava juttu. Eipä tarvitsisi sen jälkeen enää keskustassa käydä.

Ikinä ei tekisi mieli asua missään Hämeenlinnassa tai Hyvinkäällä, eikä myöskään missään Espoon luoteisperukoilla moottoritien varressa (esim. Kauklahti). Itä-Espoo puolestaan olisi ihan jees, esimerkiksi Leppävaara ja Otaniemi olisivat ihan mukavia paikkoja asua. Tarpeeksi nopeasti kun vaan pääsee keskustaan tai muuhun kauppaympäristöön julkisilla tai polkupyörällä niin mielellään asuisin sellaisessa paikassa. Ei mulla ole mitään hinkua asua trafiikin keskellä Kampissa, mutta ei myöskään missään metsän perukoilla Espoossa. Pasila on hyvä sekoitus tätä kaikkea: palvelut ja metsikkö lähellä samaan aikaan.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Tämä pakko aina päästä keskustaan on kyllä mielenkiintoinen. Mitä sinne siis tarkalleen ottaen mennään tekemään, ei se ole oikein tästä selvinnyt.

Suuri osa palstalaisista taitaa olla juuri teini-iän ylittäneitä ja parikymppisiä. Kyllä minullekin keskusta oli tärkeä paikka, kun juoksin vielä naisten perässä. Nykyään tulee vähemmän käytyä täältä Tapaninvainiosta käsin. Joskus Sunnuntaina ehkä syömässä. En itsekään ymmärrä, mitä perheellinen keskustasta tarvitsee. Pelkästään Stadin liikennevalot ovat niin järkyttävää punaista aaltoa jopa hiljaiseen aikaan, että siellä saa päänsäryn 15 minuutin ajamisesta.

Keskustassa ei muuten hirveästi perheitä asu. Asunnot ovat pääosin pieniä panokorsuja ja ylipäätään yli 60% asukkaista kantakaupungissa on vuokra-asujia. Koko Helsingissäkin 50%.

Itse asuin lapsuuteni kantakaupungissa, enkä nyt niin kauheasti voi hehkuttaa. Ankeat pihat, kova liikenne, nykyisin nistit ja hörhöt jne. eivät oikein ihan pienelle lapselle ole parasta mahdollista ympäristöä.

Muutimmekin omakotitaloon Puistolaan, kun olin 10v. Se oli elämäni onnellisinta aikaa. Sen takia haluan myös omalle lapselleni sellaisen ympäristön. Espoolla on tarjota hyvää omakotiasumista paljon Helsinkiä enemmän.
 

BLEGI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, DRW, Man United ja Tommi Huhtala
Annetaas täältä oma nuoremman sukupolven edustajan näkemys Espoosta ja espoolaisuudesta, mikä tuntuu häiritsevän isoa osaa muualla Suomessa asuvia. Varsinkin helsinkiläisiä.

Oma perhe on muuttanut aikanaan Espooseen, Kauklahteen vuonna 1993, kun olen ollut alle 1-vuotias. Samassa paikassa on tullut asuttua 21v ja tunnen itseni täysin espoolaiseksi. Kannatan Bluesia, pidän Espoota hienona mestana ja minulla on täysin espoolainen identiteetti. Ei mua haittaa, jos jossain Pakilassa tai Konalassa ajatellaan, että mitään Espoota ei ole. Kauklahti, Kivenlahti, Matinkylä ja Leppävaara. Kaikki omalla tavallaan hienoja paikkoja, missä on tullut pyörittyä junnuna.

Tämä Espoon vähätteleminen tuntuu olevan vanhempien ihmisten asia, sillä useat nuoret tuntevat tämän kaupungin täysin omakseen. Nuoremmat Espoolaisvanhemmat tuovat yhä useammin lapsiaan juuri Bluesin peleihin, mikä osaltaan rakentaa espoolaista identiteettiä. Tämä näkyy muun muassa siinä, että Blues on nykyään coolimpi juttu, kun oli aikanaan, kun olin itse ala-asteella. Eihän minulla ole täysin kattavaa kuvaa, mutta ainakin omalla ala-asteella ei näkynyt juurikaan Bluesin fanituotteita, kun kävin sitä. Nykyään on toisin.

Onhan tämä täysin erilainen paikka, kuin monet muut Suomen kaupungit, mutta ei yhtään huonompi. Täällä on tullut koettua kaikki nuoruuden hienot hetket, enkä olisi halunnut asua missään muualla.

Ja Kai Nu Laineelle voin sanoa sen verran, että Kauklahti on hieno mesta. Mä oon espoolainen. Täällä oon kotona.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Itse tunnen paljon Espoossa asuvaa 30-50v. jengiä, ja KAIKKI (ketkä kiekkoa seuraavat) kannattavat IFK:ta. Blues taitaa tosiaan olla nuoremman polven juttu.

Itse diggailen Burana-areenaa kyllä. Mainio paikka, bisseä saa nopeasti ja ei ole liian iso. Hyvä fiilis, joskaan ei pääse lähellekään Matinkylä Gardenia siinä suhteessa. IFK-KEspoo paikallismatsit olivat aivan legendaarisia tuolla vanhassa ladossa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja mikä vika Töölössä on?

Ei siinä oikein mitään vikaa sillä tavalla olekaan, mutta olen lähiöpoika. Olen espoolainen. Ja kyllä, viihdyn räkälöissä, vaikka osaankin käyttäytyä ihan kohtuullisesti. Äiti asuu Meilahdessa ja mikäs siinä, mutta ei tule siellä vierailessa mieleen, että kunpa itsekin. Hän taas aina halusi kuinka viimeistään joskus eläkkeellä pitää sitten päästä takaisin Stadiin mistä on kotoisin.

Itse tunnen paljon Espoossa asuvaa 30-50v. jengiä, ja KAIKKI (ketkä kiekkoa seuraavat) kannattavat IFK:ta. Blues taitaa tosiaan olla nuoremman polven juttu.

Tämä on todellakin näin. Olen nähnyt enemmänkin K-Espoon divaripelejä ja muuta, mutta samaan aikaan käytiin myös IFK:n peleissä. Pari kaveria on tosin Bluesin joukoissa, mutta eivät kylläkään ihmeemmin peleissä käy.

En tosiaan koulusta muista, että siellä mitään K-Espoo faneja olisi ollut. Onhan se ihan mukava kuulla, jos nykyään kuitenkin on toisin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Suuri osa palstalaisista taitaa olla juuri teini-iän ylittäneitä ja parikymppisiä. Kyllä minullekin keskusta oli tärkeä paikka, kun juoksin vielä naisten perässä. Nykyään tulee vähemmän käytyä täältä Tapaninvainiosta käsin.

Tämä taitaa olla se aika iso vedenjakaja. Itsekin muistan joskus parikymppisenä pyörineeni stadissa monena iltana viikossa vaikka silloinkin asuin Espoossa. Nykyään nelikymppisenä ja lapsellisena ei sinne juuri mitään asiaa ole. Perheellistyminen on hyvää aikaa ryhtyä espoolaiseksi nurkkapatriootiksi.

Silti täytyy sanoa että oman nuoruuteni jälkeen on Espooseen tulleet Omenat ja Sellot joissa riittää notkumispaikkoja nuorillekin, turha sinne Kamppiin on enää lähteä. Ja on baaritarjontakin jostain 90-luvun ajoista kehittynyt.

Leppävaara on kokenut suurimman kasvun viimeisten parikymmenen vuoden aikana. Jos se alue olisi kaupunki niin se olisi asukasluvultaan vissiin Suomen kymmenen suurimman joukossa. Myös Espoon Keskuksen, Matikylän ja Espoonlahden alueet ovat kasvaneet niin asukasluvun kuin kaupallisen tarjonnankin suhteen. Tapiola tuntuu olevan murheenkryyni. Nykymenolla siitä tulee Espoon Munkkiniemi tai Haaga joka mummoutuu ja rapistuu. Asuntokanta on uudemmalle sukupolvelle liian pientä ja kallista. Muistan että joskus teininä Tapiola kilpaili ajanviettopaikkana Helsinkiin menon kanssa menestyksekkäästi. Nykyään Tapiolan keskus on iltaisin aivan kuollut paikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös