Hyvä, että tälle avattiin oma ketju. Onhan aihe ollut muutenkin tapetilla keskusteluissa ja olen myös viimeaikoina terveys- ja urheilulehdistä pettyneenä, mutta en yllätyneenä lukenut suomalaisten (urheilijoiden) rapakuntoisuudesta. Ilmeisesti Suomessa ei enää huippu-urheilua nähdä. Ainakin joukkuelajeissa, kuten jääkiekossa sekä kori-, lento- ja jalkapallossa Suomessa sarjaa pelaavien taso on hyvin kaukana maailman huipusta.Hiihtäjät ja keihäänheittäjät voivat olla maailman huippua lähellä, mutta niitähän ei ilmeisesti lasketa kuin marginaalilajeiksi, ei siis tosissaan urheiluksi.Näin ollen Suomessa "huipulla" nähdään vain aavistuksen harrestatasoa kovempaa urheilua. Jos haluaa nähdä livenä aitoa huippu-urheilua pitää matkustaa ulkomaille.
Erityisesti olen huolissani joukkuelajeista. Surkuhupaisaa on varsinkin tuo jääkiekkoilijoiden kunto, mutta "osataan" sitä muissakin lajeissa. Esimerkiksi Hanno Möttölähän julisti häpeävänsä suomalaisen urheilun vaatimustasoa.Myös lentopalloliigaa, saati Veikkausliigaa pelaa paljon sellaisia yksilöitä, joita ei heti urheilijoiksi uskoisi. Jos näissä lajeissa joku suomalainen nousee huipulle niin pitää siirtyä ulkomaille, että kehitys jatkuu. Yksilötason urheiljat ovat monesti atleettisempia tai kovakuntoisempia, mutta heidän vertailunsa joukkueurheilijoihin on aika turhaa, koska lajit on niin erilaisia. Mutta ei tekisi yhtään pahaa joukkueurheilijoille pyrkiä harjoittelussa ammattimaisuuteen ja kovaan vaatimustasoon. Ainakin asenteissa on korjattavaa.
Syitä yleisesti suomalaisten huonoon kuntoon on lukuisia, mutta itse nostaisin urheilussa esille vaatimustason lisäksi arkiliikunnan vähäisyyden ja virallisten treenien ulkopuolella harjoittelemisen olemattomuuden.Eli ihan perusteista ja asenteista se lähtee. Suomalaislapsia ei saa koulussakaan jouksemaan sillä viikon ainoalla liikuntatunnilla, koska juoksu käy keuhkoihin ja hikoileminen on ärsyttävää. Toisaalta suomalaiset ovat siinä mielessä onnellisessa asemassa, että meidän ei ole "pakko" urheilla ja olla hyvässä kunnossa. Katotaan vaan kun muut urheilee ja vittuillaan niille somessa tai sohvalla.
Ai niin, eikös jenkkifutari Chris Johnson joku vuosi sitten uskonut voittavansa Usain Boltin juoksukisassa. Kertoo ainakin sen, että ne jätkät on aika nopeita, mutta myös suurisuisia.