Elatusmaksu – mikä on kohtuullista?

  • 28 952
  • 73
Jep, ihan normiduunari esimiesasemassa, ei kiinnostusta tästä mihinkään edetä. Palkka ookoo ja työt ookoo, sen puoleen ei valittamista.

Jos sinäkin haluaisit reissata ulkomaille, voisit ruveta tekemään reilusti enemmän ylitöitä. Jos se ei ole mahdollista, hanki toinen duuni nykytyön sivuun. Sitten saatat sinäkin päästä Balille.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä se parempi vaan on maksella vaikka kuinka ottaisi aivoon. Sieltä vastapuolelta heilahtaa vieraannuttamis-kortti ennen pitkää jos ei rahaa tule riittävästi ja pullikoit. Näin ne kuviot menee.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Joonatan meillä eksän kanssa on yhteishuoltajuus, maksan suunnilleen saman kuin sinä toki vähän isommilla bruttotuloilla. Tämän päälle maksan harrastuksia, vaatteita, mopoja, matkoja ja milloin mitäkin. Teen myöskin epäsäännöllistä kolmivuorotyötä ja vietän valtaosan vapaa-ajastani lasten kanssa. Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että eksän tämä kaikki on mennyt enemmän kuin hienosti. Tästä iso ja kaunis kiitos hänelle.
 
@Joonatan meillä eksän kanssa on yhteishuoltajuus, maksan suunnilleen saman kuin sinä toki vähän isommilla bruttotuloilla.

Otitko huomioon että Joonatan ei ole vielä kertonut meille todellisia bruttotulojaan? Hän kertoi vain tulonsa ilman lisiä. Vähän sama taktiikkahan Tehyllä oli noin kymmenen vuoden takaisessa suuressa väännössä, jossa Kataista vaadittiin tilille vaalilupauksistaan.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Otitko huomioon että Joonatan ei ole vielä kertonut meille todellisia bruttotulojaan? Hän kertoi vain tulonsa ilman lisiä. Vähän sama taktiikkahan Tehyllä oli noin kymmenen vuoden takaisessa suuressa väännössä, jossa Kataista vaadittiin tilille vaalilupauksistaan.

En nyt kehtaisi alkaa saivartelemaan näinkin ikävän asian tiimoilta, mutta aika selkeästi @Joonatan omien sanojensa mukaan kertoi bruttotuloikseen 2800-2900€ + lisät. Luulen ettei ne ole montaa satasta suuntaan eikä toiseen. Toki ketjun avaaja voi ojentaa allekirjoittanutta ja kertoa niiden olevan huomattavasti enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
En nyt kehtaisi alkaa saivartelemaan näinkin ikävän asian tiimoilta, mutta aika selkeästi @Joonatan omien sanojensa mukaan kertoi bruttotuloikseen 2800-2900€.

Tällä hetkellä itselläni ja exälläni on palkat aikalailla samansuuruiset, molemmilla 2800-2900 tienoilla brutot per kuukausi. Itselleni tietty tulee noita haittalisiä (yöt, viikonloput ja ylityöt) päälle.

Täällä on selvästi jotkut lukihäröisten piirikunnalliset meneillään.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, eikös se sun exä hoida niitä lapsia pääasiassa sen takia että herralla itsellään on se vuorotyö?

Kaikesta huolimatta, kiva kun minua herrottelet, vaikka ei se millään muotoa tarpeellista olisi.

Ihan sama mitä jossain oikeusministeriön laskureissa sanotaan, mutta harrastavien lasten hoitaminen, ruokkiminen, pukeminen, koulunkäyminen, siivoaminen ja harrastuksiin ajo on todellakin työtä - aikaavievää sellaista

Totta, ei ole itselleni minkäänlainen uutinen lapsia säännöllisesti ruokkivana, pukevana, niiden sotkuja siivoavana ja harrastuksiin vievänä ihmisenä.


Etkö oikeasti anna tälle ihan hemmetin isolle työmäärälle mitään arvoa?

Tottakai annan. Onhan se iso homma, en tietääkseni missään vaiheessa ole tätä kiistänyt. Exä on kuitenkin luonnostaan hyvä hallitsemaan ajankäyttöä ja ei ole ikinä tällaisista valittanut, siitä luonnollisesti propsit sinne. Rahallisesti annan arvoa siis sen "vitun indeksikorotetun 455€" verran. Rautalankaa?

Mutta eihän siitä tarvitse maksaa oikeusministeriön mukaan, vai?

Olet aivan oikeassa, oikeusministeriön mukaan ei todellakaan tarvi maksaa.
Vieläkään en kyllä ymmärrä että minkä verran olisi mielestäsi kohtuullinen elarimaksu, kaiken tännekirjoitetun perusteella? Jos siis se indeksikorjattu 455EUR ei ole edes lähellekään oikein?

Itse noita laskureita käyttämällä pääsen hieman pienempiin summiin, en ymmärrä minkälaisia tulkintoja tuolla sossussa tehdään. Toisekseen se, että kahteen lapseen lasketaan uppoavan noin tonni kuussa kaikkineen, kuulostaa edelleenkin kummalliselta, koska tuota perheen taloutta pyörittäneenä tiedän, ettei se pidä paikkaansa.

Meinaat ihan oikeasti että exäsi muistaa kertoa aina harrastusmaksuriidaan tullessa lapsillesi että "oikeastaan iskä kyllä maksaa näistä osansa tavallaan kuukausittain"

?? En vittu tajua sua ollenkaan. Mikä harrastusmaksuriita? Ei ole ikinä ollut riitaa harrastusmaksuista kun olen aina maksanut kaiken ylimääräisen mitä on pyydetty, vaikka ei olisi edes tarvinnut. Ja tämä siis siksi, koska exällä on ässä hihassa mennä sossuun vaatimaan multa lisää jos heittäydyn hankalaksi. Tuo 455€ on siis meidän keskinäinen sopimus, ei sossun määräämä summa, joka olisi päälle 600€.

Ja minun "tajunnanlaajentaja" on ihan vaan maalaisjärki, joka syntyy oikeasta arjesta harrastavan lapsiperheen 24/7 -hulluudessa, jossa välttämättä joka viikko ei ole ollut aikaa miettiä että mitähän "minä" haluaisin, kuten esim. nukkua.

Unenpuute näkyy tehneen tehtävänsä, siis mitä verbaaliseen ulosantiin tulee. Ja tuo oli itselleni myös aivan normitilanne tulla töistä yöllä 03 ja herätä lasten kanssa 07 ylös kun puoliso häipyy töihin. Tiedän tämän puolen perhe-elämästä siis vallan hyvin.

Jos sinä keran saat haittalisiä, niin miksi sinä kerrot meille bruttutulosi ilman niitä lisiä? Se on melkoisen irrelevanttia tietoa. Paljonko sinä oikeasti tienaat vuodessa?

Vaihtelee ymmärrettävästi vuosittain melko isollakin prosentilla vuositulot. Sen voin sanoa, että 40 000 - 50 000 väliin jää joka vuosi. Ylitöistä riippuu paljon. Ja kaikki ylityöt on taas pois lasten kanssa vietetystä sekä omasta vapaa-ajasta.

jos sinulla on huonot välit lapsiesi äitiin niin tilanne on ikävä, varsinkin kun tietää miten viranomaiset kohtelevat vanhempia

Välit ovat hyvät. Ollaan viikottain tekemisissä, joskus jopa melkein päivittäin viestien välityksellä. Toki viestit 90% koskee lasten asioita, mutta ei tosiaankaan oo mitenkään tulehtunutta menoa ollut pariin vuoteen.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Ero lapsiperheessä on aina erittäin iso, vakava ja kallis asia, ylipäätänsä sen ei pitäisi tapahtua muuta kuin ääritapauksessa. Sen kuuluukin sattua ja tuntua ja olla ihan helvetin vaikeaa ja ihan helvetin pitkään, ihan niinkun nillä lapsilla jotka kärsii siitä traumasta lopun elämäänsä. Jos oikeasti lähinnä maksat sen vitun "indeksikorjatun" 455EUR / kk ilman muita vastuita ja huolia ja murheita, niin kyllä helpolla pääset, itse en kehtaisi valittaa. Sääliksi käy oikeasti lapsiasi ja sitä exää, ihan sama miten paha bitch on kyseessä ja mitä teki että oli pakko ottaa ero.

Huh Huh, olipa kommentti!! Ilmeisesti Carlos on siinä onnellisessa asemassa, ettei koskaan ole joutunut katsomaan parisuhteen nurjaa puolta. Vilpittömät onnittelut siitä.
Kaikilla ei vaan valitettavasti käy yhtä hyvin, vaikka kuinka yrittäisi olla se joustavampi osapuoli parisuhteessa.
Minä ainakin ymmärsin rivien välistä, että Joonatanin ex kävi katselemassa hieman aidan toisella puolella, että kuinka vihreää se ruoho siellä onkaan ja tästä syystä on lusikat pistetty jakoon.
No kukin tyylillään. Mielestäni on reilua, että kumpikin osapuoli osallistuu lasten elatukseen maksukykynsä mukaan, asui lapset sitten isällä tai äidillä.
Voin kertoa omasta kokemuksesta, josta on jo 14 vuotta aikaa, että silloin maksoin 14 v pojastani 400€ /kk + puolet kaikista muista kuluista kuten harrastuksista, lukiosta, syntymäpäivistä, lapsen vakuutuksista ym. ym.
Ex oli omasta halustaan yksinhuoltaja siten, että poitsu oli luonani joka toinen viikonloppu ja pari viikkoa kesälomalla sekä kaikki koulun hiihtolomat.
En protestoi sitä, että jouduin maksamaan lapsestani. Rahoitan edelleen jossakin määrin poitsun opiskeluja, koska joskus hän kuitenkin perii minut, niin miksi en antaisi hänelle taloudellista avustusta nyt, kun hän sitä eniten tarvitsee ja minulla on varaa häntä tukea. Avustusta annan tänä päivänä tietysti vain sen verran mitä verottaja sallii.

Minulla oli silloin aikoinaan sama tilanne kuin Joonatanilla, että ex matkusteli pitkin maailmaa. Oliko minun elatusapu rahoillani vai ei sitä en pysty tietenkään sanomaan, mutta matkat kuitenkin oleellisesti vähenivät sen jälkeen, kun poitsu 19 vuotiaana kirjoitti ylioppilaaksi ja minä lopetin elatusapumaksujen maksamisen exälle. Katkeruudesta exää kohtaan jota 22 vuoden yhdessä olon aikana kertyi en pääse varmaan koskaan eroon, mutta onneksi en ole exään törmännyt enää vuosiin.

Lopuksi kommentti Joonatanille, että olethan huomioinut veroilmoituksessa sen, että maksat elatusapumaksuja, sillä ainakin minä sain jonkunnäköistä kompensaatiota verottajalta näistä maksuista.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lopuksi kommentti Joonatanille, että olethan huomioinut veroilmoituksessa sen, että maksat elatusapumaksuja, sillä ainakin minä sain jonkunnäköistä kompensaatiota verottajalta näistä maksuista.

Jep, olen huomannut, nykyään taitaa mennä jopa ihan itsestään nuo, että ei tarvi edes erikseen joka vuosi ilmoitella.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Tällä hetkellä itselläni ja exälläni on palkat aikalailla samansuuruiset, molemmilla 2800-2900 tienoilla brutot per kuukausi. Itselleni tietty tulee noita haittalisiä (yöt, viikonloput ja ylityöt) päälle. Rupesin tässä vain miettimään, että tilanne on aika vino, jos molemmille jää esimerkiksi käteen 2200€ verojen jälkeen, niin kuun vaihteessa rahojen siirryttyä mulle jää 1755 ja exällä se mun 455€ verotonta lisättynä palkkaansa on 2655€. Käytännössä siis lapsiin lasketaan kuluvaksi noin 900€ kuussa. Tai siis itse asiassa noin 22-26 päivässä, riippuen kuukaudesta, koska osanhan lapset ovat siis minun luonani. En vaan keksi mitenkään, että millä helvetin matiikalla kahteen pieneen lapseen saa moisen summan kulumaan? Lisäksi exälle luonnollisesti tulee about 200€ edestä lapsilisiä joka kuukausi.
Oman käsitykseni mukaan elatusmaksun on tarkotus taata lapsellensa vanhempiensa maksukyvyn mukainen elatus, pienempi tai isompi. Yhteishuoltajuudessa tarkoitus on kai tasata menot? Itse katselen summiasi, että varsin pieniä ovat. Koska lapset ovat valtaosan ajasta exällä, oletan että siellä on isompi asunto ja hankitaan isompi osa lasten tavaroista? Siellä menee enemmän rahaa sähköön/lämmitykseen/lasten pleikkoihin ja puhelinlaskuihin, mihin ikinä, ostetaan enemmän leffalippuja, kurahousuja ja pormestarin itsenäisyyspäivän mekkoja. Paljonko viikon ostoskassissa on kahden lapsen lisää? Satanen viikkoa kohden, eli yksi lapsi söisi viidelläkympillä? Silloin tuo kolmisen viikkoa kuussa, jonka lapset ovat exälläsi, kuluttaisi jo ruokiin 300 e elatusmaksuista. Siihen päälle pari sataa ihan isomman asunnon kustannuksia. Sitten harrastusmaksut ja muu kulutus... On helppo uskoa, että 900-1000 euroa kuussa kuluu äkkiä ja rouva tuskin sinun rahoillasi lomailee yhtään missään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tällä hetkellä maksan jollain indeksillä kerran korotetun 455€ kuukausittain. Tympäsee vaan kun menee tilipäivänä aina kaikki mitä tulee, ei paljoa säästöön jää. Exä kävi taannoin 1000€ Aasian lomalla viikon. Äkkiä laskeskelisi 1+1 näistä, mutta en tiedä kannattaako, alkaa vaan entistä enemmän vituttaa. Lisäksi exä on käsi ojossa nykyään melkein joka kuukausi, kun pitää maksaa pojan lätkämaksuja ja tytön uimakouluja ym. Ja itse ei kehtaa olla sitten noista osaa maksamatta kun tietää, että sillä on aina se ässä hihassa, että "Nojoo, lähdetäämpä laskettamaan tuonne sossulle se sun oikea elatusmaksun määrä"...

Minusta tuo 455€/kk kuulostaa kohtuulliselta summalta kahden lapsen elatusmaksuksi. Käsittääkseni tuo noin parikymppiä päivässä on Suomessa monen sosiaaliturvan peruste. Jos maksat lapsen kuluja elatusmaksujen yli, käsittääkseni kuitteja vastaan niitä voidaan huomioida tulevissa elatusmaksuissa. Ja jos nykyinen tilanne sinua harmittaa, niin miksi et käy sossussa laskettamassa oikeaa elatusmaksun määrää ja kieltäydy sen jälkeen muista maksuista.

Sinun exän lomamatkalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, ellei hän jätä lapsia heitteille. Jos tätä epäilet, tee lastensuojeluilmoitus.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Eikö tuolla nyt ihan selvästi lue moneen otteeseen että tuon ns. virallisen elatusmaksun lisäksi kaveri maksaa myös lastensa harrastuksia vielä erikseen? Vähän lyhyemmälläkin matematiikalla tästä voi laskea että sinne rouvan suuntaan liikkuu siis paljon enemmän rahaa kuin tämä 455e/kk. Hieno ketju kun jengi ei edes lue viestejä kunnolla, mutta silti voidaan olla esimerkiksi varmoja siitä että äijän rahoilla ei varmasti tehdä yhtään lomamatkaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikö tuolla nyt ihan selvästi lue moneen otteeseen että tuon ns. virallisen elatusmaksun lisäksi kaveri maksaa myös lastensa harrastuksia vielä erikseen? Vähän lyhyemmälläkin matematiikalla tästä voi laskea että sinne rouvan suuntaan liikkuu siis paljon enemmän rahaa kuin tämä 455e/kk. Hieno ketju kun jengi ei edes lue viestejä kunnolla, mutta silti voidaan olla esimerkiksi varmoja siitä että äijän rahoilla ei varmasti tehdä yhtään lomamatkaa.

Viestien perusteella tämän @Joonatan in oma valinta, hän ei halua laskettaa virallista elatusmaksua sossulla.

... Ja itse ei kehtaa olla sitten noista osaa maksamatta kun tietää, että sillä on aina se ässä hihassa, että "Nojoo, lähdetäämpä laskettamaan tuonne sossulle se sun oikea elatusmaksun määrä"...

Vaimon lomamatkoilla ei tässä kohtaa ole mitään merkitystä, elatusmaksut on tarkoitettu lasten menoihin. Jos vaimo käyttää elatusmaksuja väärin ja lapset kärsivät, asiasta voi aina tehdä lastensuojeluilmoituksen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Vaimon lomamatkoilla ei tässä kohtaa ole mitään merkitystä, elatusmaksut on tarkoitettu lasten menoihin. Jos vaimo käyttää elatusmaksuja väärin ja lapset kärsivät, asiasta voi aina tehdä lastensuojeluilmoituksen.
Ei kai ole missään tullut ilmi, että äiti käyttäisi elatusmaksuja väärin vaan siitä, että niistä jää lasten menojen jälkeen ylijäämää joilla matkustellaan maailmalla.
 

Carlos

Jäsen
Huh Huh, olipa kommentti!! Ilmeisesti Carlos on siinä onnellisessa asemassa, ettei koskaan ole joutunut katsomaan parisuhteen nurjaa puolta. Vilpittömät onnittelut siitä.
Kaikilla ei vaan valitettavasti käy yhtä hyvin, vaikka kuinka yrittäisi olla se joustavampi osapuoli parisuhteessa.
Minä ainakin ymmärsin rivien välistä, että Joonatanin ex kävi katselemassa hieman aidan toisella puolella, että kuinka vihreää se ruoho siellä onkaan ja tästä syystä on lusikat pistetty jakoon.

Saman ymmärsin minäkin, mutta voi pojat, voisin kertoa asian tai kaksi parisuhteen nurjasta puolesta. Mutta ei ole tarpeen tässä yhteydessä, en halua kaapata ketjua.

Enivei, siitä riippumatta mitä nainen on tehnyt tai ollut tekemättä, olen aina laittanut asiat omiin laatikoihinsa. Lapset, oma laatikko, kaikkein tärkein asia maailmassa (minulle siis ne omat). Sitten se lapsista huolehtiminen, kuka vaan sen tekee sydämellä (kuten varmasti useimmat vanhemmat), rispektit 100%, mitä vaan ympärillä tapahtuu ei muuta sitä.

Sitten kokonaan oma boksinsa on se parisuhteen (tai ex-parisuhteen) ongelmat, niistä voi tapella, mököttää, murjottaa, kostaa, olla katkera ja mitä vaan, mutta sen ei mielestäni kuulu olla pois edellisistä kahdesta laatikosta.

Se on ainakin minun näkemykseni.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Ei kai ole missään tullut ilmi, että äiti käyttäisi elatusmaksuja väärin vaan siitä, että niistä jää lasten menojen jälkeen ylijäämää joilla matkustellaan maailmalla.
Ei kai mistään tullut ilmi, että äiti käyttäisi elatusmaksuja väärin, vaikka onnistuu omista rahoistaan säästämään itselleen matkarahoja. Aloittajalla jää lastensa elatuksen jälkeen omien epämääräisten laskujensa jälkeen n. 1800 e. Kai siitäkin saisi matkarahat säästettyä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kai ole missään tullut ilmi, että äiti käyttäisi elatusmaksuja väärin vaan siitä, että niistä jää lasten menojen jälkeen ylijäämää joilla matkustellaan maailmalla.

Nämä ovat aina yksilöllisiä tapauksia, mutta tunnen yh-äidin, joka säästää läpivuoden päästäkseen aina kesällä reissuun. Hän tinkii monesta asiasta, hoitaa lapsensa kuitenkin asiallisesti. On vaikea sanoa, milloin kyse on lasten menojen jälkeen jäävästä ylijäämästä, milloin säästämisestä. Minun ohjeeni @Joonatan ille on, että menee reilusti sossuun ja kertoo tuntemuksensa, lasketuttaa elatusmaksunsa, eikä maksa sen lisäksi mitään laskuja/ maksuja. @Tuamas linkitti tänne elatusmaksulaskurin, jokainen voi käydä sieltä katsomassa paljonko itse joutuisi/ saisi maksaa lapsensa menoja.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse katselen summiasi, että varsin pieniä ovat. Koska lapset ovat valtaosan ajasta exällä, oletan että siellä on isompi asunto ja hankitaan isompi osa lasten tavaroista? Siellä menee enemmän rahaa sähköön/lämmitykseen/lasten pleikkoihin ja puhelinlaskuihin, mihin ikinä, ostetaan enemmän leffalippuja, kurahousuja ja pormestarin itsenäisyyspäivän mekkoja.

Jep. Tämä on totta toki ja nyt kun asiaa ajattelee, niin tuo laskureiden ja systeemin harittaminen ainakin joltain osin mun kohdalla johtuu siitä, että pääsääntöisesti suurin osa lasten vaatteista tulee exän puolen suvusta muutamaa vuotta vanhemmilta serkuilta, eikä niihin rahaa mene. Systeemi tottakai olettaa että koko ajan ostetaan uusia kamoja kun kasvetaan vanhoista ulos. Sama pätee moniin urheiluvälineisiin. Mitä muuten tuossa lasten ja exän asuttamassa omakotitalossa asumiseen tulee, niin itsekin siellä asuneena ja kyseisen paikan taloutta pyörittäneenä on kulut suunnilleen tiedossa.

Eikö tuolla nyt ihan selvästi lue moneen otteeseen että tuon ns. virallisen elatusmaksun lisäksi kaveri maksaa myös lastensa harrastuksia vielä erikseen? Vähän lyhyemmälläkin matematiikalla tästä voi laskea että sinne rouvan suuntaan liikkuu siis paljon enemmän rahaa kuin tämä 455e/kk. Hieno ketju kun jengi ei edes lue viestejä kunnolla, mutta silti voidaan olla esimerkiksi varmoja siitä että äijän rahoilla ei varmasti tehdä yhtään lomamatkaa.

Kyllä, eli käytännössä kaikki lasten harrastusmenot mihin exä on kehdannut rahaa pyytää, niin olen toistaiseksi maksanut. Onneksi se nyt kuitenkin itse maksaa puolet noista. Viime kuussa se tarkoitti sitä, että lyhensin asuntolainasta pelkät korot. Toki oli muutakin omaa ylimääräistä menoa, että ei pelkästään tuon takia mennyt nahkoille viime kuu. Luonnollisesti myös tuolle autolla liikkumiselle (kuskaan lapset aina paikkakuntien välillä, exä vissiin yhdesti tuonut lapset mulle 3v aikana) kannattaa joku hinta laskea noiden elareiden päälle.

Ei kai ole missään tullut ilmi, että äiti käyttäisi elatusmaksuja väärin vaan siitä, että niistä jää lasten menojen jälkeen ylijäämää joilla matkustellaan maailmalla.

Nimenomaan. Hienoa kun osa sentään tajuaa mistä kyse. Mun kohdalla vaan kontrasti sen välillä, mitä lasten eläminen samassa omakotitalossa maksoi silloin kun itse siellä asuin verrattuna siihen mitä se systeemin mukaan maksaa, on suuri. Tätä vain ihmettelen. En noita omia elatusmaksujani pidä pahana yleiseen linjaan nähden, mutta siihen nähden mitä meillä lapsiin meni perheen ollessa kokonainen, on summa liian iso. Ja tokihan se syö miestä kun sitten edes kerran jäisi muutama satanen tilistä ylimääräistä, niin tulee viesti, että "pojalla lätkäturnaus Helsingissä, kaks yötä hotellissa ja bussikyydit ja turnausmaksut XXX euroa, maksatko puolet?". Ehkä nyt menee omaan piikkiin se kun ei uskalla noista kieltäytyä edes silloin kun ei pinkka kestä, koska pelkää tuota rankaisua suuremman elatusmaksun muodossa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olin aiemmin aika hyväpalkkaisessa duunissa ja maksoin elatusmaksuja ynnämuita kuluja enemmän kuin olisi ollut sossun mukaan tarpeellista. Tein tämän, koska halusin lapsille hyvän koulun, jossa on hyvä oppimisympäristö. Tämä tarkoitti exän ja lasten asumista Helsingin keskustassa hyvällä alueella. Tämä jatkui jäätyäni työttömäksi, koska minulla oli fyrkkaa maksaa kuluja säästöistäni, jotta lapset pääsivät yli ala-asteesta. Ylä-asteelle pääsee haluamiinsa paikkoihin osaamisen perusteella, joten asuminen keskustassa ei enää ollutkaan tarpeellista.

Anyway exä tietenkin halusi asua siellä ja vaati edelleen rahaa. Otin yhteytää lastenvalvojaan ja lasketutin oikeat maksut + vein asian käräjäoikeuteen, koska exä ei ollut tietenkään halukas sovittelemaan. Oikeus vapautti minut elareista vähäisten tulojen ja sen vuoksi, että olin maksanut useamman vuoden ylimääräistä.

Tällä hetkellä tilanne on se, että exä on mukamas työkyvytön ja minä olen duunissa kehittyvässä maassa, jossa palkka on Suomeen nähden pieni, mutta tulen sillä toimeen oikein hyvin, koska verotusta ei ole ja mikään ei juuri maksa mitään. Ex saanut kenkää kaikista työpaikoista älyttömän saikutuksen takia, jotka johtuvat siitä, ettei tule yhdessäkään työpaikassa toimeen pomojen kanssa. Eli siis vittumainen ihminen.

Nyt on saikulla, kun kaatui vuosi sitten pyörällä, eikä mikamas pysty tekemään mitään. Teettää kaikki kotityöt lukioikäisillä muksuilla, joilla on muutakin tekemistä. Rahaa voisi saada vaikka myymällä ylimääräisiä tavaroita, mutta sekin sattuu kroppaan, eli ei pysty ottamaan kuvia ja myymään kamaa torissa/huuto.netissä. Itse tein tämän siivouksen heti, kun oli selvää, ettei duunia ihan heti Suomessa tule.

Alkaa ottamaan vähän päähän tuollainen systeemi. Tilanteen jatkuessa täytynee muuttaa takaisin Suomeen ja vaatia huoltajuus itselle. Lapset ovat täysin vittuuntuneita tuohon menoon ja orjan osaan kotitaloudessaan.

Miehet kun teette lapsia, kannattaa miettiä tulevaisuutta ja lasten koulutusta, mutta joku raja täytyy tietysti aina laittaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mun näkemys on, että elatusmaksu ei kata taloudellisia kuluja, vaan lähinnä lapsen ja hänen ympäristönsä henkistä hyvinvointia ja valmiina olemista. Itse reissasin siihen aikaan aika paljon vuosittain, joten olin hemmetin tyytyväinen, että exä otti vastuuta, kun en paikalla ollut. Jos puhtaasti kuluja haluaa katsoa, silloin ei mielestäni ole kovin fiksu.

Itse maksoin 15 prosenttia brutosta + muuta sitten päälle, ja kyse oli yhdestä lapsesta. Yksinhuoltajan homma oli exällä haastavaa, koska piti kieltäytyä osasta duuneja tai ei voinut mennä ja matkustaa, kuten minä tein.
 
Viimeksi muokattu:

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Joonatan en ole laskeskellut mitään, mut annan nopean kommentin tähän.
Kannattaa laskeskella tulisikohan sulle loppupeleissä halvemmaksi, jos teette ihan viralliset laskelmat elatusmaksuista ja maksat sen mukaan. Sitten unohdat vaan nämä kaikennäköiset "turnausmaksut" sun muut, rouvahan ne sitten maksaa. Ei siinä paljoa sitten rouvan puolelta pullikoida enää, kerta viralliset maksupaperit sun muut tehtynä. Mulla oli joskus ihan samanlainen tilanne, vähän väliä tuli jotain ihme pyyntöjä rahasta ja päätin sitten että mennään tekemään ne elarimaksupaperit, millä myös minua uhkailtiin. Olihan silmät pyöreenä kun yhden "uhkauksen" (KOHTA JOUDUT MAKSAMAAN ELATUSMAKSUT, MITÄS SIIHEN SANOT!!?!?) totesin että OK, mennään silloin ja siihen aikaan.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Olen niin onnellinen kun luen näitä juttuja että olen saanut sovittua lasteni äidin kanssa ihan kaikki asiat valvojien yms ulkopuolella.
Saan puolet lapsilisästä kuukaudessa. Maksan puolet kaikista kuluista sekä lapset on minulla puolet ajasta.
Homma toimii kun kukaan ei yritä kusettaa toiselta ylimääräistä .
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Itse asun miehen kanssa jolla on lapsi aiemmasta suhteesta. Elatusmaksu nyt on mitä on, tarkkaan laskettu ja varmasti ihan OK. Minua on vuosien aikana ihmettänyt nämä ns. muut kulut joita mies on maksanut. Hän esimerkiksi maksoi lapsensa päivähoidon (sain sen vahingossa tietää). Ja välillä piti saada uudet kengät, talvitakki, sänky, tabletti ja suksia (yms). Joskus piti maksaa lapsen synttärit HopLopissa (joihin mies ei saanut edes osallistua). Ja uhkaus oli jos ei maksa niin vieraannuttaa lapsen isästä.
 
Olin aiemmin aika hyväpalkkaisessa duunissa ja maksoin elatusmaksuja ynnämuita kuluja enemmän kuin olisi ollut sossun mukaan tarpeellista. Tein tämän, koska halusin lapsille hyvän koulun, jossa on hyvä oppimisympäristö. Tämä tarkoitti exän ja lasten asumista Helsingin keskustassa hyvällä alueella. Tämä jatkui jäätyäni työttömäksi, koska minulla oli fyrkkaa maksaa kuluja säästöistäni, jotta lapset pääsivät yli ala-asteesta. Ylä-asteelle pääsee haluamiinsa paikkoihin osaamisen perusteella, joten asuminen keskustassa ei enää ollutkaan tarpeellista.

On ihan hölmöläisen hommaa kuvitella, että Hesassa pitäisi koulua käydä nimenomaan keskustassa. Monikulttuurisessa lähiössä voisi oppia jopa paremmin toimimaan erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa, mikä rikastuttaisi elämää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös