Dokaatko jouluaattona?

  • 110 788
  • 915

Dokaatko jouluaattona?

  • Totta munassa. Perseet olalle!

    Ääniä: 195 16,0%
  • Voin maistella, en kuitenkaan juovu.

    Ääniä: 661 54,3%
  • Ei.

    Ääniä: 362 29,7%

  • Äänestäjiä
    1 217

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Varmaan joka joulu sanottu, mutta sanotaan taas. Yksin joulun viettäminen ei ole sama asia kuin yksinäisyys. Tietenkin dokaan jouluaattona, mutta en välttämättä yksin tänä vuonna.

Pitää tietysti ensin määritellä, mitä tarkoittaa dokaaminen. Eli juotko ns. kohtuudella eurooppalaisen sivistyneessä hengessä vai vedätkö totaaliperseet olalle, oksennat verta ja itket kunnes sammut vain havahtuaksesi siihen, että Tapaninpäiväkin meni jo? Vai sijoittuuko dokaamisen määritelmä johonkin tuohon välille?

Ruokajuoma tai pari kelpo jouluaterian kanssa ei liene vielä dokaamista, kenties sitä ei ole vielä pullo tai puolikas jotain laatujuomaa myöhemmin jouluaattona. Terästetyt glögitkään eivät vielä ole dokaamista. Räkäkännit taas ovat dokaamista, ja jos ei joulunakaan ole muuta tekemistä kuin juoda kaksin käsin viinaa niin se on aika surullista.

Minä en juo tietenkään mitään (paitsi kolajuomia), ei joulu ole juomisen aikaa. Ei ollut edes silloin kun alkoholia käytin - en ole yhtenäkään joulunpyhänä juonut koskaan, koska se ei vain minulla kuulu asiaan. Saisi se kuulua vähän vähemmän (tai ei ollenkaan) jouluun myös muissa talouksissa, erityisesti ja ehdottomasti lapsiperheissä. Monen perheen joulu menee tänäkin vuonna perhehelvetiksi kun iskä ja/tai äiskä juovat siihen malliin, että joulupukin sijasta saapuu poliisi ja joulurauha koittaa korkeintaan perhekodissa tai lumihangessa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Pitää tietysti ensin määritellä, mitä tarkoittaa dokaaminen. Eli juotko ns. kohtuudella eurooppalaisen sivistyneessä hengessä vai vedätkö totaaliperseet olalle, oksennat verta ja itket kunnes sammut vain havahtuaksesi siihen, että Tapaninpäiväkin meni jo? Vai sijoittuuko dokaamisen määritelmä johonkin tuohon välille?.

Päivällä/iltapäivällä glögi tai kaksi. Jouluaterialla pari lasia punaviiniä ja keskiyön joulusaunassa - kun muut tai ainakin nuorimmaiset ovat jo nukkumassa - joku hyvä jouluolut. Siinäpä se mun "dokaaminen" jouluisin, Kun tämä ajoittuu noin kahdeksan tunnin aikajänteelle, niin mistään massiivisesta dokaamisesta ei voida puhua.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Puoli pulloa punaviiniä aattona ja toinen puolikas joulupäivänä. Saunaolut siihen päälle, joko saunalla tai ilman. Ei ole ihan varmaa vielä, järjestyykö saunominen vai ei, kotisauna siellä Suomessa kun viettää joulun kylmänä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Joulu on lasten juhla ja kun en itse enää ole lapsi niin luultavasti juon muutaman glögin ja useamman oluen. Kuitenkin aika nätisti. Tämä siis siinä tapauksessa, etten joudu jostain kumman syystä seurueeseen, missä on lapsia paikalla. Silloin pidättäydyn vain lasillisessa glögiä tms.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pitää tietysti ensin määritellä, mitä tarkoittaa dokaaminen. Eli juotko ns. kohtuudella eurooppalaisen sivistyneessä hengessä vai vedätkö totaaliperseet olalle, oksennat verta ja itket kunnes sammut vain havahtuaksesi siihen, että Tapaninpäiväkin meni jo? Vai sijoittuuko dokaamisen määritelmä johonkin tuohon välille?

No siis dokaaminen tarkoittaa sitä, että ei tehdä mitään etukäteissuunnitelmaa niin kuin tässäkin ketjussa moni laskee annosmääriä ja ties mitä kummallista.

Eikä myöskään katsota kelloa tai kalenteria. Aattoaamu alkaa sillä, että herää varmaankin kaverin kämpiltä ja korkkaa siinä ja hetken patsastelee. Sitten pubiin ja sitten varmaankin siirtyminen toiseen paikkaan, kun jouluna pitää koittaa käydä parissa eri paikassa, jos liikkeelle lähtee.

Kuten tässä on sanottu, niin joulu juurikin on lasten juhla ja minulle se ei merkitse mitään. Se ei tee minusta huonompaa ihmistä, mutta mahdollisesti joidenkin silmissä niinkin saattaa olla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kuten tässä on sanottu, niin joulu juurikin on lasten juhla ja minulle se ei merkitse mitään. Se ei tee minusta huonompaa ihmistä, mutta mahdollisesti joidenkin silmissä niinkin saattaa olla.

Ei tietenkään tee huonompaa ihmistä, mutta kovasti vain olet korostanut useassa viestissä (ja parissa eri ketjussa) sitä, että nimenomaan jouluaattona dokataan ja että kohta sitä taas paheksutaan. Ettet vain itse hieman syyllistyisi tällä kertaa ennakko-oletuksiin ja aliarvioisi heitä, jotka eivät joulunpyhinä toimi samoin?

Jos ei ole lapsia niin joulunviettotapansa toki kullakin, selvänä tai vaikka kännissä, ihan miten parhaaksi sopii - mutta jos on lapsia tai muuten ns. perhejoulu niin niissä tapauksissa toivon hartaasti, että joulua vietettäisiin lasten ja perheen ehdoilla eli ilman dokaamista. Suomi on valitettavan täynnä surullisia tarinoita joissa joulunpyhät (ja ylipäätään kaikki loma-ajat tai vapaat) menevät ryyppäämiseksi aina joulupukkia myöten.

Minulla ei ole lapsia enkä ole uskonnollinen. Joulun merkitys on minulle pitkälti antikristillinen (Jeesusta ei pidä päästää sotkemaan oivallista juhlaa) ja enemmän pohjoismaisten yule-perinteiden ja talvipäivänseisauksen jatke, eli suomeksi lahjojen antoa, yhdessäoloa ja hyvän maittavan ruoan ylensyöntiä. Kaikille näin ei ole, mutta hyvää joulua silti heillekin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulle joulu on toki myös lasten juhla, mutta yhtälailla tykkään itsekin sitä viettää. Hiljentyminen, ei kuitenkaan kristillisessä mielessä, hyvä ruokaa ja viiniä, pari olutta, paskanjauhantaa, siitähän se koostuu. Ymmärrän nykyään paremmin sitä, että joulu ei kaikille ole mieluisa ja toisille se on yhdentekevä, mutta kuten sanottua, itse tykkään siitä ja olen aina tykännyt. Kännissä en aio edelleenkään olla.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iltavuorossa ollaan ja joulupäivänä klo 7 oltava töissä, joten lapset menee mummolaan viettämään joulua. Saatan 1-2 saunaolutta nauttia, jos muistan ostaa valmiiksi ennen töitä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
No mieli tekisi, tuskin siihen kuitenkaan anoppilassa kannattaa ryhtyä. Joulu ei kiinnosta vähää alusta, mutta aikataulujen vuoksi tänä vuonna näin. Kai siellä joku sukujuhla on vastassa. Sellainen pakollinen juhlahan se on, jotka silloin tällöin kuuluu parisuhteen paskanakkeihin. Enitenhän siinä kuitenkin vituttaa savonmurteen lisäksi se järkyttävä hössötys. Jumalauta aikuiset ihmiset.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
No vittu en edelleenkään..Koulukiusatuille menköön se ilo, sillä meillä tosi miehillä on aikaa 364 vrk tehdä sama ja iliman velvoitteita.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ruokaviinit ja saunakaljat tulee tietysti otettua, mutta muuten dokaaminen ei mielestäni vain kuulu jouluun.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Mikäli yksi terästetty perinteinen glögi ja yksi saunaolut lasketaan, niin joo. Mutta sama kuin yllä, kännäily EI kuulu jouluun ja on junttien puuhaa. Piste.
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Tapana on että jouluaattona kokoonnutaan perheen kesken, syödään hyvin, jaetaan lahjoja ja rauhoitutaan jne, mutta sitten joulupäivänä vedetään kavereiden kanssa perseet olalle. Näin olen toiminut jo vuosia.

Toki parina jouluaattona on vahinko käynyt alkoholin kanssa, vanhempi tapaus on se kun perhepiirissä ei vielä ollut lapsia ja tein joulupukin keikkaa aattona niin sitten kun illalla pukin työt oli tehty, lähdin kaverin luo saunomaan kun muuten hän vietti yksin joulua. Tuoreempi tapaus oli sitten kun vietettiin aattoa perheen kanssa niin sain ison vodkapullon paketista, sehän sitten tietenkin tyhjennettiin samalle illalle isäukon ja siskon miehen kanssa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta sama kuin yllä, kännäily EI kuulu jouluun ja on junttien puuhaa. Piste.

Junttia on määritellä mikä kuuluu mihinkin joillekin muille ja miten kaikkien tulisi toimia. Monissa maissa jouluaatto on muutenkin ihan tavallinen päivä. Tai no kaiketi oikeastaan kaikkialla paitsi yhdessä maassa ja varmaankin Ruotsissa. Israelilaiset saattavat puuhastella myös jotain.
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Junttia on määritellä mikä kuuluu mihinkin joillekin muille ja miten kaikkien tulisi toimia. Monissa maissa jouluaatto on muutenkin ihan tavallinen päivä. Tai no kaiketi oikeastaan kaikkialla paitsi yhdessä maassa ja varmaankin Ruotsissa. Israelilaiset saattavat puuhastella myös jotain.
Täysin samaa mieltä. Omassakin kaveripiirissä on aika monta tyyppiä jotka varmaan dokailevat jouluna ja ihan sama minulle. Tuli itsekkin ennen omaa perhettä dokailtua joka joulu aikuisiällä. Kun mummo vielä eli niin hänen luona kävin aina aattona täysin selvinpäin, koska tiesin että pahoittaa mielensä jos menen darrassa tai kännissä kylään. Niinäkin vuosina viimestään illalla korkkiaukes ja meni kiini joskus tapanina.

Itse kysymykseen, niin tuskimpa sen enempää. Illan mittaan pikkutissuttelua, jos sitäkään.
 

A Siente

Jäsen
Melko varmasti. Tulee sitä glögia rommilla juotua ja vähän viiniä. Kaljaa sit saunan päälle jne. Tosin ei ole lapsiakaan menoissa mukana, niin ei kai se haittaa. Saa viettää laatuaikaa omien vanhempien seurassa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Joo juon mutta en mitenkään raskaalla kädellä. Pullo hyvää Amaronea varmasti menee illan mittaan ruoan kanssa ja kirjaa lukiessa.
 
Tämä topic kertoo aika kattavasti miksi alkoholi on edelleen hyvin tabu Suomessa. Lapset oppivat jo nuorena teidän täyskieltäytyjien esimerkistä, että joko ei oteta yhtään tai sitten vedetään täysillä. Näyttäisitte hyvää esimerkkiä lapsillenne, että miten alkoholia on sopivaa käyttää.

Ruuan kanssa ottanen pari lasia viiniä ja jälkiruuaksi pari olutta. Ja saunassa pari toki myös. Ellei sitten kuskin nakki napsahda, jolloin en luonnollisestikaan ota yhtä viinilasia enempää. Kännissä en tule olemaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Veljen luokse taas tänä vuonna viettämään joulua, oli ostanut muulle porukalle (kahdeksan aikuista) yhteisen konjakkipullon kahvin kaveriksi, ja minulle sitten puolustuslaitoksen "leikattua konjakkia" oman pullon. Eli varmaan joskus yön tunneilla ollaan semisti humalassa, mutta homma pysyy sen verran hanskassa että mitenkään räkäkännissä ei olla ainakaan silloin kun lapset on hereillä.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
joko ei oteta yhtään tai sitten vedetään täysillä.
Tässä topicissahan nimenomaan moni ilmoittaa kuuluvansa siihen kultaiseen keskitiehen eikä jompaankumpaan ääripäähän:
"juon mutta en mitenkään raskaalla kädellä"
"Illan mittaan pikkutissuttelua, jos sitäkään"
"Mikäli yksi terästetty perinteinen glögi ja yksi saunaolut lasketaan, niin joo"
"Ruokaviinit ja saunakaljat tulee tietysti otettua, mutta muuten dokaaminen ei mielestäni vain kuulu jouluun"
"1-2 olutta ruuan kanssa, 1-2 lasia glögiä illalla. Siinäpä ne."

Itse taas suunnittelin jouluaattona ottavani olutta sen verran kuin nyt jaksaa juoda. Minun tapauksessani se tarkoittaa noin 24 olutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös