Sosialidemokraatit – SDP

• 1 585 973
  • 12 173

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Taisi olla vertailussa sijalla 2. Ainakin ensimmäisessä mittauksessa. Pudotti oman muistikuvani mukaan sijoitusta viimeisimmässä mittauksessa, voi olla että oli sijalla 11. On kyseinen uutinen mennyt totaalisesti ohi..
Kokonaissijoitus oli 12. Talouspoliitikka oli listattu 17 parhaaksi 19 kilpailijasta. Lisää infoa YLE:n sivuilla.

Kysyit miksi vertaus pitäisi tehdä pääministerien kanssa? Koska Urpilainen, Vanhanen ja Katainen ovat ne jotka siitä paikasta kisailevat.

Lisäksi se olit sinä, joka matopurkin kannen avasit. Väitit, että koska pääministerin vaali on henkilövaali, niin Urpilainen ei voi sitä koskaan voittaa - siis kisassa jossa siitä kisaavat Urpilainen, Vanhanen ja Katainen. Sitten valitsit vertailukohdaksi Stubbin. Samalla logiikalla olisit voinut valita vaikka Ryan Seacrestin.

Minustakin Urpilainen ei ole kovin vakuuttava puoluejohtaja, mutta syy ei ole englannin kieli tai muu ulkokultainen syy. Hänen sukupuolensa ja olemuksensa minusta kielii, että SDP on sellainen päivilipposten puolue, joita äänestevät julkissektorilla työskentelevät keski-ikäiset ämmät joilla on kaksiosainen sukunimi ja todella mauttomat silmälasit. Tottakai jotain mariaguzeninoja tarvitaan puolueessa kuin puolueessa, mutta nythän tuo on melko feminiinen puolue. Ja aivan kuten naiset ylipäänsä, demarit vaikuttavat hysteerisiltä ja epäloogisilta.

Demarien pitää tehdä kunnon face-lift. Parilla nettifoorumilla on ollaan lainailtu Pohjalaisessa 8.11.2009 ollutta juttua, jossa Lasse Lehtinen ja Metalliliiton viestintäpäällikkö Matti Putkonen ovat väsänneet SDP:lle pelastusohjelmaa. Siinä harmiteltiin, että nyt "karvaperseduunarit on saatu äänestämään Soinia." Lisäksi Lehtinen totesi "kuten Väinö Tanner sanoi kommunisteista, Vihreiden kanssa ei kannata lähteä kilpailemaan, ne tarjoavat aina enemmän."

Lehtinen ja Putkonen olivat listanneet kahdeksan teesia, jolla demarit tulisi saada nousuun

"1. kolme ydinvoimalaa
2. ominaispäästöjärjestelmä toteutettava.
"Luovutaan päästökaupasta, syöttötariffeista ja windfall-verosta, joista Lehtisen mukaan "tulee suuri eurooppalainen epäonnistuminen"
3. Kaivostoiminta kunniaan.
4. Verotuksen progressio palautettava.
5. Terveydenhoito-ja koulutusjärjestelmä uusiksi.
"nyt pitää remontoida niitä. Hyvä idea on alistettu lääkäreiden ahneudelle. Hävittäjälentäjilläkin on velvollisuus palvella valtiota määräaika valmistumisensa jälkeen."
6. eurooppalainen valtiosääntö
"7. maahanmuutto ja pakolaispolitiikka erotettava. Työperäistä maahanmuuttoa edistettävä ja erotettava se pakolaispolitiikasta. SDPlle iskulause "maassa maan tavalla". Ei lopeteta virsiä tai Maamme-laulua kouluista, tyttöjen ympärileikkausta ei saa sallia....
Ei ole uskallettu olla johdonmukaisia, on pelätty rasismi-syytöksiä. Pienet puolueet päässeet mellastamaan, koska SDP on lepsu."
8. SDP sinipunahallitukseen.
"seuraava hallitus Kokoomuksen ja SDPn yhteistyön varaan. Putkonen antaa sille nimen "työn ja pääoman hallitus".

Ikävä kyllä Pohjalaisesta en tuota juttua löydä. Pitänee käydä kirjastossa

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Kysyit miksi vertaus pitäisi tehdä pääministerien kanssa? Koska Urpilainen, Vanhanen ja Katainen ovat ne jotka siitä paikasta kisailevat.

Lisäksi se olit sinä, joka matopurkin kannen avasit. Väitit, että koska pääministerin vaali on henkilövaali, niin Urpilainen ei voi sitä koskaan voittaa - siis kisassa jossa siitä kisaavat Urpilainen, Vanhanen ja Katainen. Sitten valitsit vertailukohdaksi Stubbin. Samalla logiikalla olisit voinut valita vaikka Ryan Seacrestin.

Iso kuva hakusessa? Edelleen kirjoitukseni koski imagoa, ei pelkästään puheenjohtajien vaan kotimaan profiilipoliitikkojen kesken. Ymmärrän toki pointtisi, että vertailu Stubbin ja Urpilaisen välillä ei ole mielestäsi vertailukelpoinen, varsinkaan kun tulos ei taida sinua miellyttää? Politiikkaa silti molemmat työkseen harjoittavat. Idols juontaja Amerikasta ei sitä oman ymmärrykseni mukaan tee, joten vertailu Urpilaisen, Stubbin ja Ryan Seacrestin välillä on irrelevanttia, jopa naivia.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iso kuva hakusessa? Edelleen kirjoitukseni koski imagoa, ei pelkästään puheenjohtajien vaan kotimaan profiilipoliitikkojen kesken.
Olkoon tämä viimeinen viestini asiasta, mutta minusta on olennaisinta on puhua niitten ihmisten voitonmahdollisuuksista ketkä kisaan osallistuvat ja vertailla heidän keskinäistä tasoaan. Varsinkin jos pointtina on että tämä yksi ei voi tätä kolmen kisaa voittaa koska on kuulemma niin paljon huonompi kuin nämä kaksi muuta.

Olen kanssasi myös eri mieltä siitä miten hyvin Erkki Tuomioja pärjää kansainvälisillä areenoilla, mutta en aio linkata sitä HardTalkin haastattelua, koska minusta sillä ei ole merkitystä, koska Tuomioja ei kisaa pääministerin paikasta.

Sitäpaitsi pidän tuota jatkuvaa minun puolueellisuuteni ("kipuraja" ja "vertailu ei varmaan miellytä") alleviivaamista hieman oudolta kaverilta joka viittaa Kokoomukseen sanalle "me". En ole minkään puolueen jäsen ja olen äänestänyt laskujeni mukaan erinlaisissa vaaleissa ainakin neljää eri puoluetta. Minä vihaan löysiä argumenttoijia paljon enemmän kuin esim. Eija-Riitta Korholaa, joka taitaa kuulua sinulle tähän "me-leiriin".

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
. En ole minkään puolueen jäsen ja olen äänestänyt laskujeni mukaan erinlaisissa vaaleissa ainakin neljää eri puoluetta.

Kokoomus ei taida kuulua siihen joukkoon?

Tuomiojasta voin vain todeta, että kun haulikolla ampuu tikkatauluun, saattaa jokin hauli löytyä sieltä napakympistä.

Millä tavalla argumentointini on löysää, mihin kirjoituksessasi viittaat? Kaipaisin hieman perusteluja sille, että kieltämättä subjektiiviseen näkemykseeni saisin hieman perspektiiviä. Hieman kummastelen kantaasi varsinkin siinä valossa, että äänestyskäyttäytymisesi ei viittaa minkään tietyn ideologian ja arvomaailman kannattamiseen.

Toivon, että perustelet etkä jankuta seuraavaan tapaan:

http://www.youtube.com/watch?v=YiVm_zyEgyA

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
TuTo
Lehtinen ja Putkonen olivat listanneet kahdeksan teesia, jolla demarit tulisi saada nousuun

Niinpä niin. Itse allekirjoitan kaksikon teesit, paitsi että virsien hoilaaminen kouluissa on perseestä. Toivottavasti SDP:n johdossa ollaan kuulolla, näillä teeseillä nousun mahdollisuus olisi olemassa.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niinpä niin. Itse allekirjoitan kaksikon teesit, paitsi että virsien hoilaaminen kouluissa on perseestä. Toivottavasti SDP:n johdossa ollaan kuulolla, näillä teeseillä nousun mahdollisuus olisi olemassa.

Tuolla listalla ei tulisi vaikeuksia hallitusneuvotteluissa Kokoomuksen kanssa. Kysymys kuuluukin, missä on se ero Kokoomuksen linjaan?

Tietysti tuo veroprogressio kohta vaatii hieman täsmennystä, parempitulosten veronkiristyksiin ei Kokoomus tietysti suostu. Kompromissi voisi olla esim. listaamattomien yritysten verovapaiden osinkojen rajan alentaminen nykyisestä 90k€:stä.

Suosikkijoukkue
TuTo
Tuolla listalla ei tulisi vaikeuksia hallitusneuvotteluissa Kokoomuksen kanssa. Kysymys kuuluukin, missä on se ero Kokoomuksen linjaan?

Ei sen eron niin suuri tarvitsekaan olla. SDP kuuntelee hiukan enemmän ay-liikettä ja korostaa hiukan enemmän pienituloisten ongelmia, kyllä se riittää.

SDP:n ja Kokoomuksen yhteistyöhön rakentuva hallitus voi tässä ja nyt vaikuttaa kaukaiselta, mutta mahdoton vaihtoehto se ei ole.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokoomus ei taida kuulua siihen joukkoon?
Ei vielä. Tosin jos eurovaalit pidettäisiin tänään, niin äänestäisin jo mainitsemaani Eija-Riitta Korholaa. Tai jos presidentinvaaleissa olisi vastakkain Erkki Liikanen ja Sauli Niinistö, niin valitsisin jälkimmäisen.

Eduskuntavaalissa kynnykseni äänestää Kokoomusta on aika suuri, sillä Kokoomus on muutamasta hyvästä ehdokkaastaan huolimatta eräänlainen neljän vuoden kanavapaketti jossa tulee aika paljon sellaista ohjelmaa jota en vastaanottimeeni halua. Toki tämä on totta kaikissa puolueessa.

Jossain demareissa löytyy Matti Ahteen kaltaisia mätäpäiseita tai Päivi Lipposen kaltaisia sossuntätejä, Vihreissä aikoinaan Osmo Soininvaaraa äänestävä olisi samalla tukenut Satu Hassia tai maailmaa syleilevää Johanna Sumuvuorta ja Paavo Arhinmäen karismasta hullaantunut joutuisi tukemaan Minna Sirnöä tai jopa Jaakko Laaksoa.

Jos minun lippalakkini värini tuntuu noin paljon kiinnostavan sanotaan sitten. Omaa aatemaailmaani kuvaisin ehkäpä wrightilaiseksi sosiaaliliberalismiksi. Wikipedian (sieltähän me kaikki maailmankatsomuksemme haemme) mukaan se aate pyörii oikeistodemareiden ja keskustan välimaastossa. Kuitenkaan en allekirjoita läheskään kaikkia tuohon liitettäviä teesejä. Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että I'm a little bit country and I'm a little bit rock 'n rollah.

Mitä tulee syytöksiini argumentoisisi löysyydestä olen mielestäni perustellut sen jo kahdesti missä viitekehyksessä minusta puheenjohtajien kykyjä tulisi arvioida. Sinä pidät mielipidettäni värittyneenä ja se on toki sinun oikeutesi. En usko, että jatkokeskustelu tästä on enää hedelmällistä.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
http://www.verkkouutiset.fi/index.p...o-unelmamaa-norja&catid=1:politiikka&Itemid=3

Jutta sitten päräytti taas kunnolla:

- Norjassa on veronkevennysten ohella panostettu ympäristöteknologiaan ja rakennettu päiväkoteja taantumassa. Pakko on todeta, että Norjassa on sosialidemokraattinen pääministeri toisin kuin Suomessa ja Ruotsissa, Urpilainen piikitteli porvarihallitusta.

Voiko tuo ämmä vielä tehdä itsestään yhtään tyhmemmän näköistä? Hei Jutta, Norjalla sattuu olemaan sellainen 200 miljardia euroa jemmassa öljyrahastoissa, onkohan sillä mitään tekemistä tämän kanssa?

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Enpä tiedä, se kolmannes suomalaisista, joka on kyllin yksinkertainen äänestääkseen vasemmistoa ei tietenkään ymmärrä mitä eroa Suomen ja Norjan taloudellisilla resursseilla. Eiväthän ne edes ymmärrä, ettei raha kasva puissa. Siten Jutan uusin sammakko saattaa toimia ihan hyvin omien suuntaan.

Muutenkin Jutasta ja sossuista voisi todeta vanhaa sananlaskua käyttäen:

Qualis rex, talis grex.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eihän tuo mikään sammakko Urpilaiselta ole. Ihan peruspolitiikkaa, älyllistä epärehellisyyttä jättää se öljyrahasto mainitsematta.

Ts. täysin tietoisestihan tuo on tehty.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän tuo mikään sammakko Urpilaiselta ole. Ihan peruspolitiikkaa, älyllistä epärehellisyyttä jättää se öljyrahasto mainitsematta.

Ts. täysin tietoisestihan tuo on tehty.

Itse luulen ja toivon, että suomalaiset vähitellen muuttuvat, niistä urpoista jotka noita paskanpuheita ottavat tosissaan, ihan itse omilla aivoilla ajatteleviksi ihmisiksi.

Ts. evoluutio tekee demareista historiaa.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Milloin se tekee saman kepulaisille?

vlad.

Niin, ulkona on miljoona pakkasta ja kepun mielestä suomessa on hyvä viljellä maata. Lisäksi kun kepulaisten yksi keskeisimpiä ominaisuuksista on krooninen huonomuistisuus sekä kyky puhua totta vain niin hyvin sattuvat osaamaan, toivon todellakin, että silmät aukeavat myös tälle. Kepun apilalogo on muuttunut valehtelemisen ikoniksi omassa mielessäni. Toki siltarummuista on puhuttu jo vuosikymmeniä, joten sikälikin pistää miettimään, kuinka kukaan viitsii äänestää valehtelevaa "yhteisten asioiden hoitajaa", joka vetää työkseen kotiin päin.

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Klip...

4. Verotuksen progressio palautettava.

Koskas se poistetiin? Viimevuonna näytti olevan vielä käytössä. Itse olen sitä mieltä, että nykyinen ylin marginaalivero on jo järkyttävä. Itse "hyödynnän" progressiota lomailemalla mahdollisimman paljon. Valtio kustantaa palkanmenetyksestä leijonanosan.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koskas se poistetiin? Viimevuonna näytti olevan vielä käytössä.
Ehkä itse tiedätkin vastauksen, ja heitit kommenttisi vain sarkastisesti, mutta siltä varalta, että joku toinen lukija ei tiedä, niin avataanpa asiaa hieman:

Viime laman jälkeen erityisesti progressiivisia valtion veroja on alennettu. Samaan aikaan tasaverona maksettava kunnallisvero on suurimmassa osassa Suomea noussut. Myös tasaprosenttiin perustuvan pääomaveron osuus on noussut: jokainen jolle laki antaa mahdollisuuden, ottaa palkkansa pääomatulojen kautta.

Siten nykyään progressioon perustuva tulovero muodostaa vain pienen osan kaikista veroista ja veronluonteisista maksuista, ja kohdistuu vain pieneen osaan tuloista ja tulomuodoista.

Suurin piirtein kaikki myöntävät, että asia on väärin, mutta käsittämättömän vähän on tehty asiaan liityviä konkreettisia ehdotuksia. Eikö puolueita kiinnosta, eikö löydy kompetenssia veroasioissa, vai onko liian monella poliitikolla oma (tai tukiryhmän) lehmä ojassa? Ja tämä koskee siis kaikkia puolueita, ei vain demareita...

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suurin piirtein kaikki myöntävät, että asia on väärin, mutta käsittämättömän vähän on tehty asiaan liityviä konkreettisia ehdotuksia. Eikö puolueita kiinnosta, eikö löydy kompetenssia veroasioissa, vai onko liian monella poliitikolla oma (tai tukiryhmän) lehmä ojassa? Ja tämä koskee siis kaikkia puolueita, ei vain demareita...

Myöntävät että asia on väärin? Itse asiassa väittäisin lähes kaikkien olevan sitä mieltä että verotuksen painopistettä tulee siirtää välillisiin veroihin eli kuluttamiseen. Tämä tarkoittaa siis käytännössä alvin, bensa-, tupakka-, alkoholi-, jne verojen korottamista. Ja sehän on kaikille saman suuruinen.

Jos kompetenssi veroasioissa tarkoittaa hyvätuloisten verojen kiristämistä niin silloin "kompetenssia" on lähinnä vasemmistoliitossa. Itse en kutsu tuota kompetenssiksi.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, ulkona on miljoona pakkasta ja kepun mielestä suomessa on hyvä viljellä maata. Lisäksi kun kepulaisten yksi keskeisimpiä ominaisuuksista on krooninen huonomuistisuus sekä kyky puhua totta vain niin hyvin sattuvat osaamaan, toivon todellakin, että silmät aukeavat myös tälle. Kepun apilalogo on muuttunut valehtelemisen ikoniksi omassa mielessäni. Toki siltarummuista on puhuttu jo vuosikymmeniä, joten sikälikin pistää miettimään, kuinka kukaan viitsii äänestää valehtelevaa "yhteisten asioiden hoitajaa", joka vetää työkseen kotiin päin.

Kun näemmä keskusta ja demarit (ja vasemmistoliitto) kuuluvat mielestäsi menneisyyteen niin millainen olisi sitten toimiva "puoluekenttä"? Mitkä puolueet Kokoomukseen oheen ovat sopivia pitämään Suomen vakaana yhteiskuntana? En nimittäin usko, että Kokoomus-johtoinen yhteiskunta on loppujen lopuksi sen onnellisempi kuin nykyinenkään - tarvitaan muitakin toimijoita kuin Kokoomus ja kenties jokunen pienempi puolue. Toki jos kepu ja sdp "lakkaavat" niin olettaen äänet jakautuvat sihten, että joku pienemmistä puolueista kasvaa olennaisesti suuremmaksi, mutta silti, vastavoimaa tarvitaan pelkän "yhden asian" puolueen oheen. Itse pidän tärkeänä sitä, että puoluekentässä on enemmän kuin yksi suuri ja monta pienempää toimijaa - silläkin uhalla, että joukossa on Kokoomuksen ohella SDP ja Keskusta (jolle tosin, rehellisyyden nimissä, toivoisin pienempää roolia päivänpolitiikassa).

vlad.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos kompetenssi veroasioissa tarkoittaa hyvätuloisten verojen kiristämistä niin silloin "kompetenssia" on lähinnä vasemmistoliitossa
Tuon kaltaista kompetenssia näyttäisi löytyvän Vasemmistoliiton lisäksi myös Matti Vanhaselta...

Se mistä uskon vallitsevan yksimielisyyden, on ongelma palkkatulojen ja pääomatulojen erilaisen kohtelun välillä. Luulisi kokoomustakin kiinnostavan, jos 100 000€ vuodessa ansaitseva ansiotuloilla elävä joutuu maksamaan olennaisesti enemmän veroja kuin sellainen, joka onnistuu muuttamaan osan tuloistaan pääomatuloksi? (Juu, on sieltä salin oikealta laidalta muutama filosofinen pohdiskelu kuultukin - mutta hallituspuolueella olisi halutessaan mahdollisuus myös vaikuttaa asioihin.)

Myönnän että ongelma on moniulotteinen, ja juuri siksi sen ratkaiseminen vaatisi kompetensissia. Siinä olet kyllä oikeassa vihjailuinesi, että jos asiaa löydetään ratkaisu, niin monilla pääomatuloilla elelevällä veroprosentti varmasti nousee. Mutta onko vihjailuissasi syy siihen, että kokoomus ei ole esittänyt suurta mielenkiintoa tasata tätä hyvin ansaitsevien välillä vallitsevaa keskinäistä epäsuhtaa?

Demariketjuun asia liittyy ainakin sen verran, että ihan näin ei-demarina on pakko myöntää, että tässä olisi heille loistava populistinen paikka iskeä, mutta yllättävä hiljaa siellä on oltu. Ehkä kertoo jotain nykydemarien ongelmista...

Mutta jos joku esittäisi oikeudenmukaisen - ja uskottavan - ratkaisun pääomatulojen ja ansiotulojen välisten veroerojen ongelmaan, niin saattaisi saada minun ääneni ensin vaaleissa. Ei ole kyllä kandidaatteja näkynyt...

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, miten olisikaan se "veroutopia" että kaikkia tuloja verotettaisiin samalla tavalla riippumatta mistä/miten ne tulevat tai kuinka paljon niitä tulee? Kyllä, tasaverosta puhun.

Järjestelmä yksinkertaistuisi (=kustannuksia säästyisi) ja kaikesta kikkailusta tehtäisiin turhaa.

Säätyviä muuttujia olisi verovapaan tulon määrä ja itse veroprosentti.

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Nyt se on sitten tehty. Tänään lähti erolaput sekä SDP:n nuorisojärjestölle että itse kattojärjestölle. Syy moiseen on se, että SDP:n poliittisiin linjauksiin on päivä päivältä vaikeampi ja vaikeampi samaistua. En vain voi allekirjoittaa niitä ulostuloja ja näkemyksiä, joita tämä puolue vastauksina maamme ongelmiin ja epäkohtiin jakaa.

Näin tänään. Saa nähdä mitä huominen tuo tullessaan. Nykyinen SDP ei ole minun puolueeni.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin, miten olisikaan se "veroutopia" että kaikkia tuloja verotettaisiin samalla tavalla riippumatta mistä/miten ne tulevat tai kuinka paljon niitä tulee? Kyllä, tasaverosta puhun.

Järjestelmä yksinkertaistuisi (=kustannuksia säästyisi) ja kaikesta kikkailusta tehtäisiin turhaa.

Säätyviä muuttujia olisi verovapaan tulon määrä ja itse veroprosentti.

Tasavero ei sinänsä ole mikään mahdoton ajatus, mutta ymmärtääkseni ilman muita muutoksia se ei voisi Suomessa asettua kovin järkevälle tasolle. (Puhumattakaan sitten siitä, että jos jokin asia on meillä, ainakin toistaiseksi, vielä epätodennäköisempi kuin merkityksellinen pääomatulon progressio niin se on tasavero.) Jos olisi valta kuin mieli niin itse tekisin suuria rationalisointeja julkisten palveluiden rakenteisiin ja toimitustapoihin (suurten ikäluokkien eläköityminen antaisi tähän hyviä mahdollisuuksia). Tikulla silmään joka Tehyn lakkoa muistelee, mutta itse olisin sitonut kaikki merkitykselliset palkankorotukset syviin rakenteellisiin uudistuksiin (ja tehnyt näin kautta linjan julkisella puolella). Sen sijaan kun vallitsee tämä perinteinen poliittinen pattitilanne niin päädytään juustohöyliin ja idioottimaisen kaoottisiin kuntauudistuksiin ja mitä näitä nyt on. Enkä oikein usko, että voimme verotukseen koskea merkittävästi niin kauan kun meillä on nämä olemassaolevat raskaat rakenteet - eikä niiden olemassaololle juuri näy loppua.

Nyt se on sitten tehty. Tänään lähti erolaput sekä SDP:n nuorisojärjestölle että itse kattojärjestölle. Syy moiseen on se, että SDP:n poliittisiin linjauksiin on päivä päivältä vaikeampi ja vaikeampi samaistua. En vain voi allekirjoittaa niitä ulostuloja ja näkemyksiä, joita tämä puolue vastauksina maamme ongelmiin ja epäkohtiin jakaa.

Näin tänään. Saa nähdä mitä huominen tuo tullessaan. Nykyinen SDP ei ole minun puolueeni.

Rohkea ulostulo tällä palstalla. Iso peukku siitä. Itse olen ihmetellyt SDP:n kannattajia. Miten tuota nykylinjaa jaksaa katsella?
Mitään puoluekirjoja itselläni ei ole mutta kokoomusta tulee yleensä äänestettyä. Poikkeuksia taisivat olla vuoden 1992 pressanvaalit ja eu-vaalit, joissa äänstin Väyrystä Brysseliin. (Lue: Vitun kauas Suomesta).

Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tasavero ei sinänsä ole mikään mahdoton ajatus, mutta ymmärtääkseni ilman muita muutoksia se ei voisi Suomessa asettua kovin järkevälle tasolle. (Puhumattakaan sitten siitä, että jos jokin asia on meillä, ainakin toistaiseksi, vielä epätodennäköisempi kuin merkityksellinen pääomatulon progressio niin se on tasavero.) Jos olisi valta kuin mieli niin itse tekisin suuria rationalisointeja julkisten palveluiden rakenteisiin ja toimitustapoihin (suurten ikäluokkien eläköityminen antaisi tähän hyviä mahdollisuuksia). Tikulla silmään joka Tehyn lakkoa muistelee, mutta itse olisin sitonut kaikki merkitykselliset palkankorotukset syviin rakenteellisiin uudistuksiin (ja tehnyt näin kautta linjan julkisella puolella). Sen sijaan kun vallitsee tämä perinteinen poliittinen pattitilanne niin päädytään juustohöyliin ja idioottimaisen kaoottisiin kuntauudistuksiin ja mitä näitä nyt on. Enkä oikein usko, että voimme verotukseen koskea merkittävästi niin kauan kun meillä on nämä olemassaolevat raskaat rakenteet - eikä niiden olemassaololle juuri näy loppua.

Tässäpä se villakoiran ydin onkin. Tasaveromalli (olkoon se alussa kuinka korkea tahansa) loisi kollektiivisen yhteisen hyvän ajattelumallin ja saisi meidät kaikki myös kysymään itseltämme, mistä oikein maksamme. Kenties jopa pohtimaan mahdollisuuksia rakenteellisiin uudistuksiin ja toiminnan tehostamiseen. Jotta saisimme verorahoillamme enemmän palveluja.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy