CMX

  • 102 127
  • 580

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ei se ole keskustelupalsta eikä mikään jos ei CMX:llä ole omaa otsikkoa.

Onkos täällä paljonkin kyseisen bändin diggaajia?

Itseäni vähän harmittaa CMX:n "vanhentuminen" eli pojilla alkaa mennä tuo touhu aika munattomaksi. Varsinkin uusin sinkku "Minun sydämeni on särkynyt" aka "Minu kivekseni ovat surkastuneet" on ihan uskomatonta listapoppia jota minä en hyväksy en sitten millään (sinänsä ihan kuunneltava biisi, mutta ei perkele tuommoista jaksa keikoilla kuunnella). Onneksi tuo biisi lienee tulevan levyn hitain.

Onkos tullut käytyä keikoilla?

Itse olen käynyt about seitsämällä keikalla ja ikinä ei ole tarvinnut pettyä. Onneksi pojat tulevat taas syksyllä ottamaan Oulun haltuun. I'll be there.

Nyt lähden terassille. Tähän tarvitaan vahvempaa humalaa!
 
Viimeksi muokattu:

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Torstaina kävin Pakkahuoneella katsastamassa CMX:n livekunnon. Uudet biisit eivät ainakaan minun mielestäni erottuneet kovinkaan suuresti edukseen. Oikeastaan niihin kiinnitti huomiota vain sen takia, että niiden sanoja ei osannutkaan ulkoa. Tosin sanoista ei surkeimpien mahdollisten korvatulppien läpi saanut oikeastaan mitään selvää, joten ehkäpä sanoituspuolelta jotain positiivista löytyy.

Minun sydämeni on särkynyt -biisi on tehty jonkin kotimaisen elokuvan tunnusmusiikiksi. En muista mikä leffa oli kyseessä. Yrjänä kertoi kotisivulla, että biisin nimi oli keksitty siten, että oli mietitty millaista nimeä bändi ei missään nimessä antaisi biisilleen.

Parhaat ajat CMX:llä lienevät takana. Rautakantele on minun mielestäni edelleen yhtyeen paras levy.

Isohaara tulee kauppoihin 2.8. ja kyllä se varmaan ostettua tulee. Pojathan lupasivat tarkistaa asennettaan tiukempaan suuntaan uudella levyllä, joten ehkäpä ne biisit, joita ei ole singleille tai Tammerfestin keikalle eksyneet, vielä jotain parantavat. Toivossa on ainakin hyvä elää.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei se ole keskustelupalsta eikä mikään jos ei CMX:llä ole omaa otsikkoa.

Sehän juuri on keskustelupalsta missä ei ole CMX:llä omaa otsikkoa!

Onkos täällä paljonkin kyseisen bändin diggaajia?

EI! Kaikki sitä vihaa!


Onkos tullut käytyä keikoilla?

Kerran vahingossa eksyin ja näin CMX:än keikkabussin, minä poika se menin sisään(kyllä, ovi oli jätetty auki) ja kusin kaarella lattialle. Sitten kun pääsin ulos, niin tietysti renkaat puhki!
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Onhan toi ihan ok yhtye, jonka parhaat päivät/levyt ovat, kuten Ghost sanoi, takana. Ruoste, Kirosäkeet yms. "vanhat biisit" ovat mielestäni heidän parhainta tuotantoaan. CMX:n keikalle en ole vielä päässyt (milloinkohan he ovat Lahden seudulla viimeksi vierailleet), mutta varmaan joskus niillekin eksyn.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: Cmx

Viestin lähetti Pebe


Ohhoh! :D Ei sitten Miika taida diggailla Cempusta?




JEE!


Huomasitteko kaikki? Sain selvitettyä asian niin että joku(siis pebe) ymmärsi asiani! RAKASTAN ELÄMÄÄ!!!
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
CMX:n levyjä on hyllyssä jokusia, Kolmikärki ja Veljeskunta kasetilla, Dinosaurusta ei missään muodossa, muut varsinaiset albumit cd:nä. Dinosauruksen olen muutamaan kertaan läpi kuunnellut, mutta kun se on vähän liika progea, tai jotain.

Aurinko oli ensimmäinen CMX:n levy johon tutustuin, ja jokunen tuon levyn kappale kuuluu edelleen suosikkeihini. Rautakanteleen kehuminen on myös aiheellista. Aura, Discopolis ja Vainajala sisältävät myös muutamia erinomaisia viisuja. Kolmikärki ja Veljeskunta (kuin myös Raivo-EP sekä se Veljeskunnan cd-version kylkiäinen) tuntuvat nykyisellään vähän liian HC:ltä. Keski-ikäistymiseni etenee, kuten huomaatte.

V-manin harmittelu bändin "löystymisestä" on tietyllä tavalla aiheellista. Toisaalta tylsäähän se olisi pelkkää "Nostamme ruumiin / päittemme ylle / laulamme virren / kaikilla on hauskaa" -säkeistöä kuunnella levyllinen toisensa jälkeen. Orkesteritkin ymmärrettävistä syistä haluavat tehdä useita levyjä, sen sijaan että tekisivät uudestaan ja uudestaan samat kappaleet eri nimillä. Itsekään en, kuten sanottua, tuota Dinosauruksen tyyliä jaksanut, mutta se taas on minun ongelmani, ei orkesterin.

EDIT: Niin, oltiin siis näemmä Peben kanssa samoissa kekkereissä. Savukoneen kanssa liioitteleminen oli mielestäni muuten ehkä maailman huonoin idea, lavalle ei nähnyt sieltä teltan toiselta puolelta juuri lainkaan.
 

JanJ

Jäsen
Kyllä CMX.ää on tullut kuunneltua.
Kolmikärki ja Veljeskunta olivat kovia, sitten alkoi tulemaan softimpaa kamaa mutta sepäs olikin vielä parempaa.
Aurinko-Aura-Rautakantele. Siinä kolme aikamme suurteosta. Rautakantele noista kuitenkin se heikoin lenkki.
Sitten tuli (hyvän tietokilpailukysymyksen aihekin...) Discopolis, joka oli kyllä hyvä, mutta ei sitä CMX:ää enää.
Kokoelma Cloaca Maximakin tuli hankittua, ja sinkkuja sekä eepeitä löytyi hyllystä.

Mutta sitten tuli Vainajala.
CMX plays Yö.
Tai muuta sontaa.

Sen jälkeen on jatkunut alamäki taiteellisesti, populistisesti ura on taas noussut. Mikäs siinä, hienoa kun musiikilla voi elää.
Minä en vaan siitä musiikista enää tykkää.

Ja onhan CMX tullut nähtyä livenäkin useasti.
Oli se aikoinaan hyvä livebändi.
Vaan ei ole enää.
 

catkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Viestin lähetti JanJ

Mutta sitten tuli Vainajala.
CMX plays Yö.
Tai muuta sontaa.


No niin.
Kolmikärki on aivan tautisen hyvä.
Aurinko ehkä hivenen tylsempi, silti loistava.
D-polis ja Rautakantele alkoivat toden teolla osoittaa
hyytymisen merkkejä, joskin hyviäkin mukana, jne...
Mutta
_Vainajala_ on kyllä kaikesta muutosvimmasta huolimatta
yksi parhaista suomalaisista kokopitkistä koskaan.
Ei yhtään huonoa biisiä.

Just an opinion.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tunnen itseni jotenkin erilaiseksi CMX-faniksi. Aloitin kuuntelun Dinosauruksesta viime syksynä ja tykkäsin kovasti, vanha proge-jamppa kun olen. Vainajala oli seuraava, ja se on edelleen suosikkini tuotannosta. Ei tosiaankaan sisällä yhtään huonoa biisiä. Aurinko ja Discopolis menettelevät, mutta eivät herätä suuria tunteita. Rautakantele ja Kolmikärki taitavat mennä pahasti musiikkimakuni ohitse, ehkä joskus mielenhäiriössä ostan nekin. Yhden keikan olen kerran vahingossa nähnyt. Se kyllä Toimi, vaikka en tuolloin ollut kuullut varmaan kuin Ruosteen joltain BonusCD:ltä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolmikärki ja sitä edeltäneet EP:t kuulostaa korviini jonkinlaisilta vitseiltä, mutta Veljeskunnasta eteenpäin jokainen albumi on vähintään kohtuullinen.

Ajan myötä kestävimmiksi on osoittautunut juuri tuo AU-triologia, ehkäpä järjestyksessä Rautakantele, Aurinko, Aura. Vainajalasta olin kovasti innostunut sen ilmestyessä, mutta ehkä se ei ihan samalla lailla ole ajan hammasta kestänyt. Silti en ymmärrä, miten se muka voi niin jyrkästi poiketa noista kolmesta albumista. Itse asiassa se on minusta tyyliltään hyvin lähellä Auraa. Puristisimpia faneja taisi tosin kiusata kovasti se tosiseikka, että albumi nousi listaykköseksi.

Dinosaurus Stereophonicus on aika vakuuttava tupla-albumiksi. En myöskään ymmärrä millä lailla se levy voi kuulostaa kaupallisemmalta kuin nuo AU-levyt.

Discopolista pidin sen ilmestyessä kohtalaisen surkeana, mutta pidemmän päälle levy on osoittautunut aika toimivaksi paketiksi.

Isohaaran kahdesta sinkusta Pohjoista Leveyttä on aika hyvö rock-pläjäys, enkä lähtisi nyt kovin julmasti mollaamaan Minun Sydämeni...-biisiäkään. Ei se nyt sen lällärimpi ole kuin vaikka Ruoste. Jälkimmäisen sinkun B-puoli Epäluoma on itse asiassa aika hyvä biisi, oikeastaan harmi ettei sitä tule olemaan Isohaaralla.

Kaikki albumit omistan, kaikki singlet Vainajalan sinkuista asti ja muutaman aikaisemman. Kaikki virallisesti julkaistut biisit minulla taitaa olla, joskin Johannes Kastaja vain imutettuna ja cd:lle poltettuna versiona (Hyi hyi). Sekin kuulemma julkaistaan piakkoin remasteroidun Kolmikärjen yhteydessä. Pitää harkita, viitsiikö sen takia ostaa toiseen kertaan Kolmikärkeä ja Raivoa.

Livenä olen nähnyt kolmesti. Ensimmäisen kerran Rautakantele-kiertueella Lepakossa (RIP) keväällä 1996, sitten Vainajalan aikoihin Tavastialla ja viime syksynä Helsingin juhlaviikoilla. Keskimmäinen noista keikoista oli selkeästi paras ja siltä keikalta on peräisin Surunmurhaaja-sinkulla oleva Aivosähköä-live. Jee...
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
CMX noudattaa hyvin sitä varsinkin progressiivisessa rockissa erittäin yleistä asiaa, eli siis musiikkia muutetaan/siihen tuodan jotain uutta levy levylle.
En minä ainakaan enään jaksaisi niitä hengettömiä Kolmikärjen aikaisia mättöjä. Pojat ovat kasvaneet ja tekevät kerta toisensa jälkeen erittäin tasapainoisia levyjä. Dinosaurusta itse pidän heidän parhaimpana, vaikkakin Rautakantele, Aurinko, Aura, Discopolis sekä Vainajalakin ovat loistavia. Kolmikärkeä ja Veljeskuntaa taas ei jaksa kuunnella yhtä kuuntelukertaa enemmän. Itse odotan uudesta levystä erittäin tasapainoista ja sitäpaitsi, kyllähän CMX hallitsee mahtavasti nämä rauhalliset balladit (Ruoste, Myrskyn ratsut jne..). Hienoa melodiaa.
Odotan tästä levystä TAAS jotain erilaista ja siksi odotan sitä innolla. Kyllähän musiikki on Auringon ajoista muuttunut helpommaksi, mutta kai se YUP:kin sitä musiikkiaan kokoajan vie yksinkertaisempaan suuntaan. Ei näitä bändejä turhaan vertailla koskaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olin myös torstaina Pakkahuonella katsastamassa CMX.ää. Edellisen kerran yritin tarkastaa CMX.n vuosi sitten Tammerfestissä, mutta silloin kävi pienoinen vahinko... olimme silloin ennen CMX.ää soittaneen Maija Vilkkumaan aikana menneet kaverini kanssa olut-telttaan ja innostuimme maistelemaan olutta siihen malliin, että CMX.stä ei meillä ole kuin utuinen kuva - ja sekin lähinnä taustamusiikkia. Joten siis oli pakko ottaa vahinko takaisin.

Sanotaanko näin, että CMX oli pienoinen pettymys. Mielestäni Yrjänä ja co. vain lähinnä olivat lavalla ja soittivat biisit läpi - ei mitään erikoisempaa kikkailua. Ehkäpä syynä pettymykseen oli myös edeltävänä iltana katsomani Pohjannaulan keikka, joka oli niin loistava, että mikä tahansa keikka olisi tuntunut kehnolta sen ollessa vielä tuoreessa muistissa.

Yrjänä on lyyrikkona meikäläisen yksi henkilökohtaisista suosikeista. Kuitenkin CMX.n musiikki on usein liian tasapaksua ja hitit kuulostavat jonkin verran samoilta ja paikoin tylsiltä. Levyillä on usein liikaa täytebiisejä... jotain puuttuu siis. Vainajala on kokonaisuutena hyvä levy, mutta muut...

Suosikkikappaleina voisin mainita Elokuun kruunu, Vallat ja väet, Nimetön, Surumurhaaja, Laulu palavasta linnusta ja Vainajala.

Ja mainitaan tähän vielä loppuun, että jos CMX iskee ja Pohjannaula on ihan outo nimi, niin kannattaa tutustua sen musiikkiin. Ainakin itse jäin koukkuun. En vaan viitsi avata omaa topicia aiheesta.
 

J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, EPS
Vahvistan Pohjannaulan loistavuuden. Energistä touhua livenä, kannattaa vilkaista. Tästä bändistä pidetään ihan liian vähän meteliä.

CMX on harmaantunut ja luonnollisesti muuttunut ajan myötä, mutta todellakin kuuluu yhä suosikkeihini. Aurinko ja Rautakantele ovat minusta parasta CMX:ää, mutta joka levyltä löytyy omat hetkensä. Eikä niitä ole ihan vähän.

Uudelta levyltä lähinnä toivoisi jotain sellaista, mistä näkisi että hommassa on vielä kunnolla kipinää...
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kolmikärki ja Veljeskunta on ehdottomat helmet. Sitten hyllyssä on se Cloaca Maxima ja vainajala
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Bändillä on kyllä ihan hyvää musiikkia, mutta yksi asia häiritsee. Miksi helvetissä Antti Willen pitää koko ajan leikkiä älykkörokkaria? Miehen haastattelujen seuraaminen on yhtä tuskaa, kun koko ajan äijä yrittää vääntää vastauksiksi mitä syvällisempiä analyysejä tai muita ihmeellisyyksiä. No, plussana tietysti se, että miehen kiemurtelua Haluatko miljonääriksi -pätkässä oli hauska seurata, kun ei se yleistieto ihan niin hanskassa ollutkaan.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti sopuli
Miksi helvetissä Antti Willen pitää koko ajan leikkiä älykkörokkaria [/B]
Niinpä.
Joskus alkuvuosina Aki Wille oli oikeasti sellainen mystinen kaveri, jonka vastauksia piti tulkita jonkun kirjan kanssa.
Sittemmin tulikin huomattua, että niissä kirjoissa on myös sen ajatukset. Eli ei ne ollutkaan omia...
 

Voittaja

Jäsen
CMX on kyllä suomalaisista bändeistä ihan kärkipäässä, yhdessä Niskalaukauksen ja Impaled Nazarenin kanssa...Uudet levyt eivät valitettavasti ole yhtä hyviä kuin Aurinko ja Kolmikärki, mutta edelleenkin loistavaa musiikkia.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Ja vaikeahan tästä uudesta levystä on mitään mennä vielä sanomaan, mutta kyllähän sitä asennetta on tarkastettu, mikäli levyllä on Väkivallan moottorit-tyylisiä biisejä. Ja biisien on pakko olla loistavia, koska Väkivallan moottorit on jäänyt sinkun b-raidaksi.
Ja kyllähän levyn biisilista antaa odottaa jotakin rankkaa.
 

Aksu

Jäsen
CMX on musiikin saralla suurin rakkauteni, ollut jo vuosia. Compact discinä julkaistusta tuotannosta löytyy pelasta maailma-singelä lukuunottamatta kaikki sekä toki tuo DVD-pläjäys talvelta.

En lähde syvempääna analyysiin, sillä kiire pukkaa, mutta kaikkein kultaisimpana mieleeni on jäänyt Aura-levy. Ja sen edeltäjä Aurinko. Viimeisimmät tuotannot ovat enemmän ja vähemmän kokeellisia, joista löytyy lukuisia helmiä, mutta eivät kuitenkaan ole vastanneet kaikkia toiveitani. Summa summarum. Maailman parhaan yhtyeen levyjä tulen kuuntelemaan aina ja keikat ne vasta riehakkaita onkin. Muistuttavat lähinnä jotain uskonnollista riittiä. Tänä kesänä tosin ei ole takana vasta kuin yksi...
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti JanJ

Niinpä.
Joskus alkuvuosina Aki Wille oli oikeasti sellainen mystinen kaveri, jonka vastauksia piti tulkita jonkun kirjan kanssa.
Sittemmin tulikin huomattua, että niissä kirjoissa on myös sen ajatukset. Eli ei ne ollutkaan omia...

Kenellä on omia ajatuksia?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
CMX on ehdottomasti yksi parhaita suomalaisia (suomeksi laulavia) bändejä yhdessä YÖ:n, Don Huonojen ja Apulannan kanssa.

Täällä moni, muunmuassa äärimmäiseltä CMX-fanilta tuntunut JanJ on haukkunut Vainajalaa, mutta minun mielestäni kyseinen levy on ehkä tasapainoisin CMX-levy. Discopolis sisältää ehkä pari loistavinta biisiä mutta muuten se ei ole niin hyvä. DS-tupla ei sitten olekaan mikään huippulevy.

Vainajala kuuluu meikäläisen suosikkeihin myös siksi että sen tuottaja on yksi suosikkibasisteistani ...
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti CMX
Ja vaikeahan tästä uudesta levystä on mitään mennä vielä sanomaan, mutta kyllähän sitä asennetta on tarkastettu, mikäli levyllä on Väkivallan moottorit-tyylisiä biisejä. Ja biisien on pakko olla loistavia, koska Väkivallan moottorit on jäänyt sinkun b-raidaksi.
Ja kyllähän levyn biisilista antaa odottaa jotakin rankkaa.

Ei varmasti ole levyllä mitään VVM:n kaltaista biisiä, sillä kaikki sinkkujen B-puolet on tahallaan tehty rankemmiksi pläjäyksiksi. Negatiivinen asenne, ehdotus ensimmäisen mainoskatkon paikaksi, VVM, Helvetin koneet ym. on tehty huumorimielessä juuri vain ja ainoastaan B-puoliksi ja pantu purkkiin kerta soitolla. Juuri nämä biisit ovat mielestäni parasta mitä CMX on viime vuosina saanut aikaan. Varsinkin Negatiivinen asenne rokkaa.

Pohjannaula on loistava. Virta venhoa vie!

palaan asiaan...
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Viestin lähetti V-man


Ei varmasti ole levyllä mitään VVM:n kaltaista biisiä, sillä kaikki sinkkujen B-puolet on tahallaan tehty rankemmiksi pläjäyksiksi. Negatiivinen asenne, ehdotus ensimmäisen mainoskatkon paikaksi, VVM, Helvetin koneet ym. on tehty huumorimielessä juuri vain ja ainoastaan B-puoliksi ja pantu purkkiin kerta soitolla. Juuri nämä biisit ovat mielestäni parasta mitä CMX on viime vuosina saanut aikaan. Varsinkin Negatiivinen asenne rokkaa.

Pohjannaula on loistava. Virta venhoa vie!

palaan asiaan...

No, enpä nyt tiedä. Yrjänän karjuntaääni on vähän heikko. Hyviähän nekin ovat, mutta kyllä turhan hengettömiä verrattuna kevyempään CMX:n tuotantoon. Eihän sitä Kolmikärkeä jaksa edes lapsetkaan..
Ja en sano mitään tuosta b-raita -jutusta. CMX on aina yllätyksellinen. Eikä kukaan voi sanoa varmuudella mitään, koska ei ole kuullut uuden levyn tuotantoa. Ainakaan kovin paljoa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti CMX

Eihän sitä Kolmikärkeä jaksa edes lapsetkaan..

Katsoppas yleisön reaktiota kun joku Kolmikärjen biisi tärähtää keikalla soimaan ---> KABOOM!!!

Oikeassa olet, Kolmikärki ei todellakaan ole lasten kuunneltavaa ;)

Toivottavasti Isohaara yllättää minut positiivisesti ja sisältää enemmän perkeleitä kuin siirappia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös