C-nuorten SM-karsinta 2001: Sport – Diskos

  • 2 529
  • 14

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
En aio kommentoida tätä millään tavalla vaan saatte itse päättää mitä mieltä olette.

Keke kirjoitti Sportin Forumille:

c-juniorit
4.11.2001 sport-diskos
olin tuolloin seuraamassa c-junioreiden sm-karsintaottelua. peli oli alusta asti törkeää mailasotaa,etenkin diskoksen osalta. sport voitti lopulta ottelun 8-2. loppuhuipennus oli kuitenkin vasta kättelyn jälkeen syntynyt todellinen joukkotappelu. tilanne sai alkunsa kun puoli min. oli pelaamatta ja sportin pelaaja sai mailasta päähän. ja tämä johti ottelun jo päättyttyä kaameaan joukkotappeluun jossa tuomarilla ei ollut sanan valtaa... kaksi kysymystä: mikä on tänä päivänä vaasan junnutuomarien taso? nujakoinnista seurasi vain yhdelle pelaajalle 2+10min.vaikka siihen osallistui koko diskoksen joukkue valmentajaa myöten, ja puolet sportin joukkueesta. diskoksen valmentajakin löi useaa eri pelaajaa... tälläistäkö on tämän päivän junnukiekko yleensä?? onko joku muu nähnyt vastaavaa aikaisemmin vaasasaa? onneksi olkoon vaan sportille, joukkue varmisti sm-sarjapaikan jo kolme kierrosta ennen sarjan päätöstä!!


Diskoksen pelaaja kirjoitti Sportin forumille seuraavana päivänä:


C-Juniorit tosi tapahtumat
AAAARGH...Keke touhusi on järjetöntä, naurettavaa, lapsellista pelleilyä. Minä olen Diskoksesn C-junioreissa pelaamassa numerolla #14 eli kaiken tappelun keskipiste. Tilanne periaatteessa alkoi 2min ennen pelin loppua kun sain normaalista taklauksesta jäähyn, olin menossa boxiin kun sportin CAPTEENI huom CAPTEENI tulee vierelleni aukomaan pahemman kerran päätään väärään aikaan vääränä päivänä, löin mailalla häntä kaulaan, tein väärin ja rangaistus oli kohtuuttoman pieni tiedän sen, noh jatkoin matkaani boxiin päin kun samainen capteeni luikertelee taas luokseni tönimään ja aukomaan päätään, tiputin turpaan yhden kerran ja käännyin boxiin päin rangaistusta vain 2+2 naurettavaa... noh 2min meni ja kättelyn aika peli kaverini Hakkarainen ehdotteli rähinää sanoin että "en aio tapella enää peli loppui jo eikä ole enää tapeltavaa" oli kättelyn aika ensimmäinen sportin pelaaja joka oli jonossa löi minua kättelyssä paljaalla kädellä päähän (tästä kaikki alkoi) minä olin rauhassa kättelemässä ja heidän capteeninsa tulee ja lyö päähän, Olihan minun pakko lähteä perään koska se raukka lähti luistelemaan karkuun =P juuri kun sain kapteenin kiinni hyökkäsi kimppuuni yksi sivulta kaksi takaa ja yksi edestä, repivät kypärän irti, yksi yritti lyödä mutta kaverit antoivan maistaa kypärää joten minä en tienannut yhden yhtä iskua. noh revin itseni irti 5miehen keskeltä ja jaloille päästyäni löin kaksi kertaa edessäni nousevaa jätkää takaraivoon ja juuri tämän jälkeen tulee jäälle tallustanut smurffi/marsu (sportin huoltaja) ottamaan käteni kiinni jolloin edessä oleva pelaaja jota löin rankaisee mahaan (reilua) tähän se loppui minun tallustaminen menin vaihtoaitioon istumaan. tässä välissä takkinen joka auttoi minua ison kaverin kanssa oli ottanut häntä kaulasta ja kaatanut maahan ottanut häneltä tippuneen kypärän jolla hän aukoi takaraivon 5 iskulla auki. V.Mattila otti takkista päin tulleen miehen mailalla maihin, ja takana taistellut hakkarainen potki hakkasi minkä kerkesi. Keke olet naurettava kun et voinut kertoa kumpi tappelun aloitti vaan kierrät sen kertomalla vain että jäähyjä tuli yksi. ja toisekseen emme ole harrastaneet tätä ennen. sport aloitti ja toisekseen meiltä tappelussa ei koko joukkuetta haluatko että luettelen nimet jotka tappelivat niitä yhteensä 5-7 sportilta enemmän, hävisimme pelin te tappelun jonka itse aloititte. JA kaikkein naurettavinta ja lapsellisinta on sanoa että diskoksen valmentaja olisi tappeluun osallistunut sportin huoltajahan sieltä tallusti minua pitelemään keisanen (disen valmentaja) otti häntä vain niskasta kiinni ja veti pois tappelemasta koska ei miesten sinne kuulu mennä tappelemaan, eikä toisekseen huoltaja saa tulla jäälle ilman annettua lupaa. Diskoksen valmentaja ei koskenut keneenkään pelaajaan. Ei huoltaja vaikka niinkin väitettiin että hän hajoitti jonkun kypärän jos sieltä tulee lasku niin tulee myös minulta sillä minun kypärästä sain väännettyä linkki matkalla takaisin jyväskylään hammas raudat taistelun jäljiltä. olit tämän samaisen jutun lähettäny lehteen. Naurettavaa valehdella, iso mies joka ei tiedä asiasta mitään. T. Rasmus Kujala #14


Sanomalehti Pohjalainen 07.11.2001


Sportin ja Diskoksen C86-nuoret yltyivät rajuun joukkotappeluun

VAASA
Minna Kallasvuo
Vaasan Sportin ja Jyväskylän Diskoksen C86-juniorit yltyivät joukkotappeluun sunnuntaina Vaasan jäähallissa pelatun SM-karsintasarjan ottelun jälkeen.

Nujakointi alkoi kättelyjen päätyttyä, kun Sportin pelaaja ja vastapuolen edustaja tönäisivät toisiaan. Töniminen yltyi nyrkkeilyksi, ja tappelupukarit saivat avuksi joukkuetoverinsa.
Valmentajat ja joukkueiden johtoon kuuluvat henkilöt joutuivat ryntäämään jäälle hillitsemään nuorukaisia.


"Nyrkit ja mailat
heiluivat"
Silminnäkijöiden mukaan nujakointi kesti pari, kolme minuuttia.
- Se näytti hirveältä, nyrkit ja mailat heiluivat. Valmentajilla oli täysi työ poikien hillitsemisessä, selvittää sukulaispoikansa ottelua seurannut vaasalaisnainen, joka ei palauteryöpyn pelossa halua kertoa nimeään.
- Istuin jäähyaition takana, ja nuorten kielenkäyttö oli kamalaa. Yksi jäähylle joutuneista Diskoksen pelaajista haistatteli toimitsijalle, joka avasi jäähyaition ovea.
Sportin nettisivujen keskustelupalstalla levisi maanantaina tieto, jonka mukaan myös Diskoksen valmentaja olisi osallistunut tappeluun. Vaasalaisnaisen mielestä aikuiset yrittivät lähinnä rauhoittaa kiivastuneita nuoria.
Tappelussa ei sattunut kenellekään fyysisiä vammoja. Nujakan aloittajaksi tuomittiin Sportin pelaaja, joka sai 2+10 minuutin rangaistuksen. Tuomarit eivät tehneet erillistä raporttia SJL:n Keskimaan alueen kurinpitovaliokunnalle, koska kyseessä oli tavallinen käytösrangaistus. Raportti tehdään, jos ottelussa tuomitaan ottelurangaistuksia.
Nolosti päättyneen ottelun voitti Sport, joka samalla varmisti nousunsa ikäluokkansa SM-sarjaan.


Nyrkkeily ei
kuulu kiekkoon
Heikki Autio ja Jouko Ruostekoski, jotka valmentavat Sportin junioreita, ovat pahoillaan tapahtuneesta ja tuomitsevat sen. Samoin tekee Jari Saastamoinen, Vaasan Sportin Juniorit ry:n valmennuspäällikkö.
- Tappelu ei kuulu jääkiekkoon eikä Sportin junioreiden toimintatapoihin. Onneksi kyseessä on harvinainen poikkeus, Saastamoinen sanoo.
Aution ja Saastamoisen mielestä tappelun alkusysäystä on vaikea selvittää. Saman totesi myös Pohjalaisen toimittaja kuunnellessaan noin tusinaa eri kertomusta tapahtumista.
Silminnäkijöiden mukaan ottelu oli kuitenkin levoton, ja vastapuoli kunnostautui mm. korkeiden mailojen kanssa. Jännittyneen tunnelman vahvistavat valmentajat ja ottelun toisena tuomarina toiminut vaasalainen Harry Forsman, joka on viheltänyt otteluja jo 20 vuotta.
- Molemmat joukkueet saivat vielä jäähyn ottelun lopussa. Tappelu alkoi yhtäkkiä, mutta rauhoittui nopeasti, kertoo Forsman.


Malli valmentajilta,
ei liigajäiltä
Autio ja Ruostekoski lukivat joukkueelleen madonlukuja heti joukkueen selvittyä pukukoppiin.
- Pelaajien ja valmentajien pitää pystyä hillitsemään itsensä. Kävimme joukkueen kanssa läpi tapahtuneen, ja pojat ovat aika hämmentyneitä. Saattaa olla, että sisäisiä sanktioita tulee. Toistamiseen tätä ei saa tapahtua, Autio päättää.
Jääkiekkoliiton nuorisopäällikkö Eero Lehti ei ilahdu kuullessaan tapahtumasta.
- Ei se ainakaan jääkiekon mainetta paranna. Onneksi tuollainen on erittäin harvinaista nykyisin. Valmentajien pitää pystyä sanelemaan nuorille tarvittaessa myös tiukat säännöt, Lehti toteaa.
 

theref

Jäsen
Kaikenlaista

Aika mielenkiintoinen tilanne kaikkiaan. On varmaan yleisöllä ollut kauhistelemista ja tuomareilla hauskaa tuollaisessa tilanteessa.

Se mikä tästäkin asiasta tekee entistä "mielenkiintoisemman", on tuo pelaajien ikä. Siis että C-juniorit, 15-vuotiaat pojankossit menevät jo tällaiseen mukaan? Kenen on vastuu tällaisista asioista minä kysyn vaan? Onko vastuu tuomareiden, pelaajien vai valmentajien? Mitä esimerkiksi kyseisen joukkueen johto aikoo tällaisille pelaajilleen tehdä, se olisi hauska tietää. Yksi kovempi juoksuharjoitus jääharjoituksen sijasta ei ole mikään rangaistus.

Onneksi tällaisia ei satu useammin.
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
ihme juttu että Theref:iä lukuunottamatta kukaan ei ole kommentoinut.

ME PUHUMME JÄÄKIEKON TULEVAISUUDESTA JA TÄMÄ ON KARMEA ESIMERKKI SIITÄ!!!
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Give them a chance...

...nuorissa on tulevaisuus!
 

theref

Jäsen
Cairns

Kun kävelet kotikaupunkisi kadulla 76-vuotiaana ja porukka paikallisia 15-v kiekkopoikia tulee Sinun kohdallesi ja alkaa haastamaan riitaa, ehkä jopa käyvät käsiksi, huudatko samalla tavalla?

Eli Sinun mielestäsi tuollaiset joukkonujuamiset kuuluvat tuon ikäisten poikien kiekkomaailmaan Suomessa?

Selvä, jatka vaan NHL:n ja kaiken muun maailman sarjojen seuraamista ja tappeluiden ihailemista, mutta älä tule minulle ainakaan tuputtamaan mitään sontaa, että tuollainen kuuluu 15-vuotiaille!

Jotta morjens.
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Damn it...

...kun on ironiaa vaikeaa harrastaa virtuaalimaailmassa, kun ei toiset näe naamanilmeitä tai miten painottaa sanoja...

Lause taisi kuulua..."give them a chance, nuorissa on tulevaisuus" = tuskin kummankaan joukkueen pojat nyt saivat kipinää lähteä esim. kadulle hakkaamaan ketään, vai?
:confused:
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Eiköhän viestit kertoneet kaiken.

Eiköhän tuo Diskoksen pelaajan kommentti kertonut kaiken. Nuoret eivät kunnioita toisiaan. Heillä on hämärtynyt kuva jääkiekosta... mistä tämä sitten lähtee? Valmentajista pieni osa, mutta ehkä suurin vaikuttuja ovat vanhemmat. Jokainen tietenkin yksilöllisesti kasvaa, mutta vanhemmilla on suuri rooli kasvattajana.

Itse pelasin vain muutamia vuosia sitten vielä kiekkoa c-junioreissa. Ei sillon kukaan tapellut, ainoa missä annettiin ns. nyrkin puhua oli jos vastustaja yritti ajaa maalivahdin päälle, tms. Silloinkin lähinnä vastustaja tuuppaistiin mailalla/kädellä maalivahdin edestä pois. Todella harvoin tapahtui radikaaleja temppuja, toki niitäkin tapahtui. Onneksi omissa peleissäni ei sattunut yhtään pahaa tapausta, mutta mm. meidän järjestämässä turnauksessa eräs pelaaja potkaisi vastustajaa luistimille, tästä tuomiona oli vuoden pelikielto. Niin kurinpitotoimet ovatkin se äärimmäinen keino, kunnon pelikieltoja vaan nujakoijille. Suljetaan seurat sarjoista tai pudotetaan ainakin alaspäin, jos koko seura osoittaa kurittomuutta. Annetaan toimitsijakieltoja valmentajille, jne. Nämä kuitenkin ovat vasta viimeinen keino, valmentajien, vanhempien ja lapsien pitäisi oppia itse miten kiekkoa tulee pelata, miten toista kunnioittaa ja mikä on jääkiekon perimmäinen tarkoitus(pitää hauskaa, nautti lajista, jne.).
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Eikö tuo tappeleminen lie yleisempää 15-vuotiaiden joukossa kuin vaikkapa A-junnujen? En kyllä seuraa junnukiekkoa, mutta murrosikäiset(vaikka osa 15-vuotiaista onkin sen yli jo selvinnyt) kai haluavat enemmän näyttää olevansa kovia kuin parikymppiset. Enpä usko, että yksittäistapauksesta kannattaa vielä huolestua, mikäli tuo nyt sitten on yksittäistapaus. Sitten jos joka toisessa pelissä tapellaan, voi hyvällä syyllä huolestua.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Unohdin mainita.

Olen tässä erinäisiltä tahoilta saanut kuulla paljonkin tästä samasta aiheesta. Aikani ei ole vain antanut vapautta kirjoittaa tätä ennen. Varsinkin mailalla hakataan surutta kavereita nykyisin, vielä muutama vuosi mailalla ei hakattu paljoakaan, todellatodella harvoin. Kahvaamista on jo muutamia vuosia esiintynyt, se on turhauttavaa, mutta ei sentään vaarallista. Tappelut ja muut nujakat ovat lisääntyneet myös yllättävänkin paljon. Pahin seuraus loukkaantumisten lisäksi on se, että moni nuori voi lopettaa kiekon joko loukkaantumiseen tai suoranaiseen pelkoon mennä kaukaloon.
 

Hermez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Pittsburgh Penguins
Mä pelasin kans tossa muutama vuos sitten vielä c-junnuissa.. en toki vielä sillon Kokkolan Hermeksessä, miten mun nimimerkki näyttää.. mutta kiekkoilin siihen aikaan tuolla Oulun alueella. Se oli muistaakseni eka c-junnu kausi ja ku pelattiin aluesarjaa, niin sen sarjan aikana meidän joukkueen pojilta yhdeltä katkes käsi(poikittaisella mailalla tultiin keskialueella vastaan) yks meinas halvaantua(Ajettiin surutta selästäpäin laitaan.. Pelaaja onneks selvis säikähdyksellä, aivotärähdyksellä ja niskan venähtämisellä), sit tuli muutamia puujalkoja ku tultiin polvet edellä taklaus tilanteisiin.. ja kädet oli useesti mustelmilla ku puutavaraa tuli minkä kerkes! Muistaaksen 2 meidän joukkuelaista lopetti sen takii, että ei enää uskaltanu pelata. Niillä oli kuulemma sellanen tunne aina ennen peliä, et selviinköhän mä täältä ehjin nahoin.

Kaippa se on tuo uhmaikä mikä tekee tehtävänsä..
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Ikävä tapaus, etenkin kun Diskos on osallisena... 15-vuotiaiden uhma on tietysti yksi selitys, mutta jos se olisi ainoa syy, luulisi tällaista tapahtuvan useinkin. Luulenpa, että seuraavatkin tekijät vaikuttavat siihen, miten nuorisomme toimii.

1) Kovan pelin ihannoiminen kotimaisessa huippukiekossa on vienyt rumat otteet juniorikiekkoiluunkin. Kovaa pelatessa sallittujen ja kiellettyjen otteiden ero on hiuksenhieno. Molemmissa on pohjalla korkea aggressiotaso, joten ylilyöntejä tulee helposti kokemattomammille kiekkoilijoille. Kun vielä korostetaan, että tappeluilla saadaan kahvaaminen pois, saadaan aikaan peli, jossa sekä kahvataan että tapellaan.

2) Huippukiekkoilijan ura isoine palkkashekkeineen on nykynuorelle pörssikeinottelijan ja hämäräperäisen konsultin urien ohella helpoin tapa rikastua nopeasti. Kilpailu ja voittamisen pakko ovat korostuneet jo juniorisarjoissa.

3) Jääkiekon harrastajien määrä on lisääntynyt, joten joukkoon eksyy väkisinkin sosiaalitapauksia, joille laji on enemmänkin väline purkaa aggressioita niin kauan kun vain jotenkin pysyy joukkueessa mukana. Eräs kaverini on pelannut juniorivuosinaan joukkueessa, jossa oli lähes yksinomaan tällaisia pelaajia...
 

Janneone

Jäsen
Meikäläinen kun vielä viime talvenakin pelasi kiekkoa niin tunnustaudun joukkueeni pahimmaksi riitapukariksi jäällä vaikka jäältä poissaolessa sitä vähiten olin. pelattiin jotain B-junnujen mutasarjaa ja selkeä tavoite oli voittaa sarja ja valmentaja osasi olla tiukkakin. No ei sentään voitettu sarjaa mutta meikäläinen yltyi muutamaan nujakointiin. Meillä kävi niin sitten että mä en enää päässyt pelaamaan oikeestaan yhtään kun aina oli joku torikokous päällä kun minä olin jäällä, vaikka annoin vain silloin takaisin kun minua rikottiin, annoin aina nyrkistä nassuun tai mailasta housuille, ja siitäkös jotkut sitten riemastui. Ja huom. annoin vain silloin takaisin kun minua rikottiin=huidottiin mailalla holtittomasti ja lähes joka vaihdossa tapahtuu tätä että sai otta keppiä käsille ja jaloille ja siihen alkoi hermoi mennä varsinkin jos tuli vähänkään kovempi isku. kunnon taklauksia sen sijaan tuli harvoin vastaan pelissä joutui ottamaan vastaan n.1-2 taklausta.
Itse tosin jakelin niittejä hieman rivakampaan tahtiin.
Kysynkin nyt mikä on suomikiekon tulevaisuus, kun lähes poikkeuksetta saa hakata mailalla niin kauan kunnes syntyy nyrkkitappelu, mutta jos taklaat vastustajaa ja tämä sattuu kaatumaan se on saletti jäähy, tätä sain kokea vielä viimekaudella pelatessani.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Minulta lähti peliaika 15-vuotiaana kun aloitin tappelun.
Muutaman matsin jouduin huilaamaan, kiitos valmentajien.

Eipä tykänneet valmentajat Old Time Hockeystä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Aika hyvää toimintaa mielestäni.

Tuo Tommyn tapaus sopii esimerkiksi miten tulisi suhtautua pelaajien sikailuun. Eiköhän lopu tappelut nopeasti, vai loppuiko esim. Tommylta?
 

Kemulator

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuskinpa tuossa kamalan uskottava tuo penkkikomennus on, jos kerran myös valmentaja on tappeluun osallistunut. Eiköhän kyseisen joukkueen pelimoraali ole sen verran mädäntynyt, että siivoaminen pitäisi aloittaa sieltä johtoportaasta, ja hankittava valmentaja, joka osaa pitää pelikurin. Tätäkös ne tarkoittivat, kun viime vuonna Diskoksen junioriorganisaation palkitsivat Nuori Suomi-sinetillä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös