Bluesille taas uusi logo

  • 61 189
  • 185

nikozwan

Jäsen
Uuden logon ulkonäöstä en pahemmin löydä vikaa, mutta en kyllä pysty ymmärtämään että minkä takia vanhaa piti lähteä vaihtamaan? Kyllä haiskahtaa jotenkin rahastukselta. Jonkinlainen sylkäisyhän tämä on Blues-fanien naamalle. Juuri kun seuralle alkoi kehittyä perinteitä, ensimmäinen mitali on kertynyt kaappiin ja Espooseen on vihdoin alkanut kehittyä oma vahva kiekkoperinne -ja identiteetti, niin sitten tällainen käsittämätön veto. Miksi?!

Why fix it, if it ain't broken?
 
Uutta ilmettä (joukkueen ilmettä) lukuunottamatta voin yhtyä edelliseen. Täältähän tuntuu löytyvän vapaaehtoisia tekemään Bluesin toimiston työt alkaen markkinoinnista ja graafisesta suunnittelusta. (kotivalmentajia ja joukkueen managereita on löytynyt kautta historian)
 

Igor33

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kuvassa (batjaryyd.com) ilmeisesti itse inspiraation lähde vasemmalla, ja muotoiltu faniversio oikealla.

Mikäs siinä, nuorentaa ja uudistaa ilmettä, vai miten se oli..
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Noin kolmessa minuutissa MSPainttaamista paransin logoa huomattavasti:
http://img142.imageshack.us/img142/9721/bleg.jpg

Kiituttakaa tämä nyt ensi tilassa sinne toimistolle niin saadaan vähän vahinkoa takaisin! Tai jos joku sieltä tätä ketjua nyt arvatenkin sattuu lukemaan niin rohkeesti vaan nyt lisää sitä keltaista kehiin. Sinikeltainen on ollut aina Espoon värit.
 

mtt

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit(tiputin Bluesin pois. Blues on paska)
Uusi logo on ihan peffasta. Vanha takaisin.

Logot on faneja varten, eikö näitä designeja testata faneilla etukäteen?

Blues on menossa vahvasti alaspäin toimistolla. Ensin vapautetaan pelaajat ja sitten pilataan logo. Mitä seuraavaksi?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jos logoa vaihdetaan aina jokaisen nuoren ja nousevan fanisukupolven mukaan, sitä saadaan vaihtaakin sitten koko ajan. Ja sillä kustaankin lopulta kaikkien silmään - myös seuran omaan.

Bluesin fanipohjan rakenne on edelleen hyvin pyramidimainen, toisin kuin perinteisillä joukkueilla (joista joillain saattaa nykyisin olla jopa enemmän keski-ikäisiä kannattajia kuin nuoria). Minua vanhempia Bluesia tenavasta asti kannattaneita sukupolvia ei ole - nimenomaan tällä hetkellä markkinoinnin painopiste pitää olla näissä nuorissa ja heidän sitouttamisessaan. Se on erittäin pitkäjänteistä toimintaa, mutta uskoisin sen kymmenen vuoden päästä maksavan itseään takaisin jopa erinomaisesti. Jos näitä nuoria ei nyt saa sitoutettua ja samaistettua Bluesin orastavaan identiteettiin, heidät menetetään.

Ja onhan nyt tuo logo esimerkiksi 9v Jussi-Petterin tai Janne-Pasin paljon helpompi piirtää pulpetin kanteen kuin tuo aikaisempi. Tuo koko vanha tyylitelty B-viritys oli täysin susi jo syntyessään. Arvostan kyllä Kyösti Varista muuten, mutta tässä Bluesin logon suunnittelussa hän aikanaan epäonnistui. Mielestäni irtautuminen tuosta vanhasta B-mallista oli vain ja ainoastaan positiivista. Olisin kuitenkin itse tehnyt vielä räväkämmän muutoksen.
 
Jos näitä nuoria ei nyt saa sitoutettua ja samaistettua Bluesin orastavaan identiteettiin, heidät menetetään.


Mielestäni Bluesin identiteetin pitäisi vastata espoolaista identiteettiä, jolloin espoolaiset löytäisivät Bluesista oman joukkueensa. Minulle ei tosin ole auennut mitä on espoolaisuus.
Helsinkiläisyys on melkoista yläposition ottamista suhteessa muihin ja sen varaan IFK:n ja Jokereiden brändi rakentuu. Koska IFK oli se iso, ruma ja kova, niin Hjalmarin piti tehdä Jokereista taitojoukkue.
Turkulaisuus on myös tietynlaista ylimielisyyttä, johon samalla liittyy kateus Helsinkiin, joka aikojen alussa vei Turulta pääkaupungin aseman ja yliopiston.
Porilaisuutta taasen leimaa köyhyys ja ylimielisten halveksiminen, jopa vihaaminen.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mielestäni Bluesin identiteetin pitäisi vastata espoolaista identiteettiä, jolloin espoolaiset löytäisivät Bluesista oman joukkueensa. Minulle ei tosin ole auennut mitä on espoolaisuus.

Olet aivan täysin asian ytimessä.

Espoon identiteetti on myös vasta nousemassa. Espoossa oli esimerkiksi vuonna 1990 noin 170 000 asukasta. Tällä hetkellä asukasmäärä taitaa olla jo lähes 250 000. Eikä me syntyperäiset espoolaiset olla sen hedelmällisempiä kuin muut suomalaiset, muuttovoitolla kaupunkimme kasvaa.

Espoo on siis vielä nuori ja kasvava myös kaupunkina - koko kaupungin ja espoolaisuuden identiteetti on vasta muotoutumassa ja jatkuvassa muutoksessa. Ja vaikka kuinka haluaisin olla muokkaamassa sitä espoolaisuuden tulevaa identiteettiä itse, sen tekee nämä nousevat nuoret polvet, joille Espoo on kotikaupunki. Oma ikäluokkani syntyperäiset espoolaiset on liian pieni ryhmä siihen.

Espoo on jo kolmekymppisten ikäluokasta ylöspäin niin heterogeeninen sekoitus kaikkea muuta kuin "alkuperäistä" espoolaisuutta, että sieltä sitä identiteettiä ja kotiseutu-uskollisuutta ei saa luotua. Satunnaisia katsojia sieltä saattaa aggressiivisella markkinoinnilla saada hallille - ainakin niinä päivinä, kun se "oman kotiseudun joukkue" tulee kylään. Joka vuosi kausikortin ostavia taas voi nuoria samaistamalla olla kymmenen - kahdenkymmenen vuoden päästä moninkertainen määrä, jos nyt panostetaan nuoriin sekä ennen kaikkea heidän samaistamiseen ja sitouttamiseen - espoolaistamiseen.

Nyt Blues halusi nuorentaa ja raikastaa identiteettiään - tehdä siis juuri sitä, mitä mielestäni pitäisikin, jotta tulevaisuudessa olisi se perusta, joka kannattelee kaikkea päälle rakennettavaa. Toteutus ei vielä ollut ehkä paras mahdollinen, mutta suunta on kuitenkin oikea.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuo Kapon viimeisin logo on Bluesille ehdottomasti paras logoviritelmä, mitä olen nähnyt. Vie toimistolle, niin Salonoja saattaa maksaa 20000 euroa hienosta suunnittelusta sekä modernista ja nuorekkaasta kuvioiden käytöstä.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Huvittavinta logossa on oikeastaan, ainakin omaan silmääni, tämä:



Tuosta näkee, miten tuo vaakunan alaosan keskikohta ei ole linjassa yläosan kruunun ja B:n keskilinjan kanssa.

En usko, että tuo olisi tarkoituksella tehty, joten eiköhän kyseessä ole taas "vähän sinnepäin"-mentaliteetilla pykätty kyhäelmä.
Luulen, että B:n siirto keskilinjasta oikealle johtuu tuosta kirjaimen vasemmalle suuntautuvasta hännästä. Se ikään kuin kallistaa kokonaisuutta vasemmalle, siksi vaikutelmaa on tasapainotettu siirtämällä elementtejä oikealle.
 

Espoolaisuudesta ainakin minulle tulee mieleen varakkuus ja sellainen, että pitää olla hienompaa kuin naapurilla. Näin ollen Bluesin brändiin voisi sopia se, että joukkue hankkii esim. liigan parhaimman ja kalleimman maalivahdin sekä ykköskentän. Sellaiset, joista naapurit olisivat kateellisia.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Espoolaisuudesta ainakin minulle tulee mieleen varakkuus ja sellainen, että pitää olla hienompaa kuin naapurilla. Näin ollen Bluesin brändiin voisi sopia se, että joukkue hankkii esim. liigan parhaimman ja kalleimman maalivahdin sekä ykköskentän. Sellaiset, joista naapurit olisivat kateellisia.

Hyvä ajatus. Samaan linjaa voisi viedä kyllä myös pidemmälle.

Nostetaan lipunhinnat viisinkertaisiksi ja muutetaan nakkikioskit viini-tapas linjalle, tai ehkä osittain myös kalliisiin ulkomaisiin pullo-oluisiin. Ja tietysti istuen ja pöytiintarjoilu (ja valkoiset pöytäliinat).

Siinä näkyisi se espoolaisuus. :D
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä ajatus. Samaan linjaa voisi viedä kyllä myös pidemmälle.

Nostetaan lipunhinnat viisinkertaisiksi ja muutetaan nakkikioskit viini-tapas linjalle, tai ehkä osittain myös kalliisiin ulkomaisiin pullo-oluisiin. Ja tietysti istuen ja pöytiintarjoilu (ja valkoiset pöytäliinat).

Siinä näkyisi se espoolaisuus. :D

Vielä jotain "pappa betalar"-mopoauto parkkipaikat ja "pappa betalar"-bmw parkkipaikat, niin koko espoolaisuus on saatu kruunattua :)

Kapon logolle pointsit, uudesta taas ensimmäisenä tuli se Buffalo Sabresin logo mieleen, mutta hirveähän se on.
 

flogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei voi ymmärtää ei. Mielenkiintoista nähdä milloin uusi logo saadaan teipattua blues.fi:n etusivulle. Etusivu jota komistaa kuva lottopallologokaudelta. Kuvassa tuulettaa m.m. T. Elomo. Vatun amatöörit!
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Yli 10v Espoossa asuneena avustan Bluesia. Tämän nyt lanseeratun Sedu Koskis-mallin jälkeen tuleen varmasti parin vuoden sisään nuoremmalle lökäpöxy-yleisölle suunnattu markkinointi ja samalla Jokereilta kopioitu juurille paluu slogan. Yhdistämällä säästöbudjetin, gangsta-vaikutteet ja Matinkylä-nostalgian päädyin seuraavaan logoon Bluesille:

http://img177.imageshack.us/img177/7356/bluese.jpg
 

Dolgor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Rags
Huoh.

Huvittavaa vielä on, että eiköhän tuostakin tekeleestä ole maksettu mansikoista jollekin lafkalle. Ja peukut Kapolle, yritystä löytyy enemmän kuin toimistolta.
 

mtt

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit(tiputin Bluesin pois. Blues on paska)
Huoh.

maksettu mansikoista jollekin lafkalle

Niinpä, ja samalla pistetään pelaajia pihalle kun ei ole varaa maksaa palkkoja. Logon hinnalla olisi peluuttanut 2-3 nuorta pelaajaa.

Tietysti ideana on ollut fanituotteiden myynti. Kehittäisvät laadukkaampia tuotteita niin ostaisin enemmän. Tuolla logolla en osta mitään. Perhana kun tuli maksettua se bluespakettikin jälleen kerran.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Anteeksi nyt vaan kovasti vieraisiin pöytiin huuteleminen, mutta kun ei voi pidätellä... mikä helevetin aivopieru tuo uusi logo on? Ainoa logiikka tuossa lienee, että kun vedetään homma puihin, mennään sitten rytinällä latvaan saakka.

Onhan tuo järkyttävä, osanottoni fanituotteita kauppaaville.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Luulen, että B:n siirto keskilinjasta oikealle johtuu tuosta kirjaimen vasemmalle suuntautuvasta hännästä. Se ikään kuin kallistaa kokonaisuutta vasemmalle, siksi vaikutelmaa on tasapainotettu siirtämällä elementtejä oikealle.

Näin minäkin luulen. Jokunen logo on tullut itsekin tehtyä ja ei niissä tosiaankaan aina voi mennä ihan sen mukaan että kaikki keskitetään vaan pitää katsoa vähän miten se näyttää tasapainoisimmalta. Tuossakin Bluesin logossa luulisin että se on paras juuri noin, kuin että se olisi orjallisesti keskitetty. Ehkä tuossa olisi voinut siirtää tuota kokonaisuutta (B ja kruunu) ihan hitusen siten että tuo kruunun kärki ja vaakunan alakärki olisi osunut samaan linjaan. Mutta eihän tuossakaan nyt mistään valtavasta heitosta ole kysymys että se häiritsisi. Jos tuo B olisi ihan täysin keskellä tuohon vaakunaan nähden niin se häiritsisi enemmän koska se tekisi kokonaisuudesta epätasapainoisemman.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Mitä enemmän tuota uutta tunnusta on tuijottanut, sitä enemmän Miss Suomi -kruunu alkaa häiritä. Sitä kun ei oikein miellä Espoon vaakunaosan jäljitelmäksi, ja on jotenkin habitukseltaan wanhanaikainen verrattuna nuorekkuutta hakevaan kokonaisilmeeseen. Kruunu veks ja B pienemmällä (oikein sijoitettuna) voisi olla ehjempi ja tasapainoisempi kokonaisuus.
 

R Hood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko Martti Merra paikalla?

Mistä näitä logoja oikein tulee?
Ja mitä Salonoja itsestään faniristeilyllä oikein paljasti? Hävettää, espoolaisena todellakin.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Kai sitä pitää olla oikein ylpeä Bluesista kun näin paljon kirjoitusta pelkästä logosta. Vielä kun joku porilainenkin kertoi sellaisen yllätyksen ettei tiedä mitä espoolaisuus on, niin mikäs tässä on ollessa.

Mitähän se Salonoja oikein sitten paljasti?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös