Bluesille taas uusi logo

  • 61 187
  • 185
Muuten en käsitä, miten joku tekee tälläisia logoja ja miten joku vielä hyväksyy asian? Aivan naurettavaa.

Olen toki erittäin kiinnostunut ostamaan tuolla logolla varustetun lippiksen/takin/mitävaan.

Tähänkö se Bluesin budjetti nykyään menee - maksetaan aivan naurettavista suunnitteluista ja vielä julkaistaan?

Häh?

Ei muuta kuin barrikadeille pojat. Vanhat Kiekko-Espoon liput ja paidat naftaliinista ja vaatimaan nimen palauttamista. Tältä suunnalta varaukseton tuki (henkinen).
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan tippumuspelit
Entinen logo on selvästi parempi kuin tämä uusi.
Edellisessä vaakunassa oli kaupungin nimikin näkyvissä, nyt se on haluttu piilottaa jostain syystä ja yhteyttä juuri Espooseen eivät tunnista kuin ne, joille esim. Espoon vaakuna on ennestään tuttu.

Tässä uudessa kuviossa B-kirjaimen muotoilu on tietysti makuasia mutta ruma se on silti terävän alasärmänsä takia. Yritetäänkö siinä ehkä viitata goottilaiseen B-kirjaimeen? Vai onko sillä mitään yhteyttä Barona-nimeen?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosta JA:n Blues-osiosta, missä uusi logo on, tulee kyllä auttamattomasti mieleen supermariobros ja joku specialbonus :D

Löytyykö mistään vielä pelipaitakuvaa tällä uudella logolla?
 

Wiesellike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks & Kärpät
Voihan visva sentään, kun tuon logon näki. Muovia, niin muovia. Juuri oli ehtinyt tottumaan siihen edelliseen ja jopa rinnastamaan sen osana Bluesin kokonaisuutta. Siis Matikainen, Rajamäki, Kähkönen, nuorekkuus, energia ja LOGO. Nyt vedettiin taas matto alta orastavalta Blues-kulttuurilta. Urheilumarkkinointi näytti taas kuinka amatöörien puuhastelua se ala Suomessa on. Ei hyvää päivää. Tätä se on kun raha menee kulttuurin edelle, eikä tajuta että perinteet MYY paljon paremmin. Ihan uskomatonta, että tällainen asia nyt pilasi koko päivän, helvetti. Hemmetin Espoo.
 

Kapo

Jäsen
Näin kun on muutaman tunnin sulatellut niin päällimmäisenä ajatuksena on se, että Blues on todellakin tuote jota myydään eikä seura jota kannatetaan.

Ihan kaikki joka voisi tehdä seurasta "oman" vaihdetaan parin vuoden välein, viikonloppukotimatseja vältetään kuin ruttoa ja kaiken päälle itketään ettei katsomoissa käy väkeä.

Vielä toimari vaihtoon ja saadaan taas syksyllä lukea jatkiksesta miten "Espoossa puhaltavat uudet tuulet".

Pitäkää tunkkinne saatanan tunarit.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kai tähänkin tottuu…

Kovasti uusi logo muistuttaa tätä Buffalo Sabresin logoa. En muuten yllättyisi yhtään jos Bluesin uudet pelipaidat olisi jonkin näköinen kopio Sabersin vastaavasta.

Mutta ymmärtääkseni edellinen vaakuna logohan oli Bluesin markkinointipäällikön tekemä, jossa hän oli yhdistänyt vanhaa Bluesin logoa ja Espoon vaakunaa. Oikeasti ei ollut sieltä kauneimmasta ja toimivimmasta päästä, joten sikäli osasin odottaa että logo jossain vaiheessa uusitaan tai päivitetään. Tietenkin tällainen totaalinen muutos järkyttää, ja olisin ollut todella yllättynyt jos näin suurta muutosta olisi joku heti kehunutkaan. Mutta katellaan miten silmä tottuu ja on toi kuitenkin musta paljon parempi kuin se lottopallo-logo. Vaikka ei toi mustakaan mikään täysosuma ole, niin on se paljon parempi kuin joku pyllistävä haisunäätä... ;)

Hienoa oli muuten kyllä lukea Blues.fin logo uutisesta Salonojan kommentti: ” Halusimme nuorentaa ja nykyaikaistaa seuran visuaalista ilmettä, niin kuin olemme tehneet joukkueellekin. Uskomme vahvasti, että uusi ilme on uuden Bluesin näköinen”. Kyllä tosta on rivien välistä luettavissa se että siellä on ihan selvästi juteltu markkinoinnista, joten toivoa on.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tuo ihan hyvä idea sinänsä, että vähän päivitetään tuotetta ja koitetaan saada paremmin myyväksi. En nyt kuitenkaan tiedä, että onko tuo niin viisasta alkaa muuttelemaan logoa, kun muutenkin seuralla on vielä vähän "muovinen" imago. Noh nyt se vasta muovinen onkin. Ehkä Espooseen ei haluta kiekkokulttuuria laisinkaan.

Kiinnostaisi myös tietää, että onko siellä Officella laskettu tämä oikeasti kannattavaksi puuhaksi. Ilmeisesti odotetaan, että fanituotemyynti ampaisee taivaisiin ja yritykset sekä tavan kuluttajat kiinnostuvat joukkueesta aivan uudella tavalla. No katotaan, että miten käy.. itse ainakin mielenkiinnolla odotan.

Hyvä kysymys. Eka mielikuva itsellä oli "miksi helvetissä tuossa lukee PD, onko Blues joku poliisilaitos?" Sadasosasekunnin päästä valkeni, että kokonaisuus yrittää olla B. On vain osien suhde niin vääristynyt.

Itse ajattelin, että tuossa on haettu DB-kirjainyhdistelmää. Kohta varmaankin lanseerataan uusi "Da Boyz" brändi, jolla on haettu entistä vahvemmin pikkuveli-asetelmaa muihin pääkaupunkiseudun joukkueisiin nähden. Da Boyz kuvastaa myös hyvin nuorempaa joukkuetta ja uutta tavoiteltavaa nuorempaa fanipohjaa. PikkuG on jo lupautunut tekemään Bluesin uuden maalilaulun tulevalle kaudelle. Sitä on sitten kiva Poikienki siellä kopissa soitella.
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uusi logo --> uudet fanituotteet --> rahastusta. Tämä uusi logohan sopii mainiosti Bluesin tyyliin, jota voisin kuvailla lyhyesti: muovinen! Blues on Salonojan pikku lemmikkikoira, jolle piti nyt saada uusi kaulapanta. Jos joku muutos piti tehdä, niin olisivat fiksanneet vanhaa logoa säilyttäen kuitenkin tuon vanhan B:n, sillä siinä oli sentään jotain tunnistettavaa. Kaverin ensimmäinen kommentti oli mielestäni aika osuva: "AHL:äänkö noi aikoo?"
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Huvittavinta logossa on oikeastaan, ainakin omaan silmääni, tämä:



Tuosta näkee, miten tuo vaakunan alaosan keskikohta ei ole linjassa yläosan kruunun ja B:n keskilinjan kanssa.

En usko, että tuo olisi tarkoituksella tehty, joten eiköhän kyseessä ole taas "vähän sinnepäin"-mentaliteetilla pykätty kyhäelmä.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
No voi vittulan väki sentään. Uskomatonta perseilyä. Montakohan kymmentä tuhatta tuosta tuherruksesta on taas maksettu jollekin taideproffalle?

Haiskahtaa enemmän jonkun wnb-insinöörin popcornrasian pohjaan piirtämältä amerikanunelmalta.

Niin, se teidän edellinenhän oli sentään ammattilaisen suunnittelema. Tässä vähän haiskahtaa että ollaan valittu halvin tarjous. Ei mitenkään kunnianhimoinen yritys, lisäksi hieman epäilen erottuuko tuo B:ksi ylipäätään vai muistuttaako D:tä kauempaa.

Itse olisin muokannut viime version kilpeä ym. sopimaan paremmin logoon kuin näin päin. Nämä iänikuiset tuplareunukset alkavat vanhentua heti käyttöönoton jälkeen. Seuraavaa siis odotellessa.
 

Viljuri

Jäsen
Kaksi ensimmäistä mielikuvaa:

- ylipainoinen ihminen matkalla kolmeen kruunuun
- suomalaisen laskettelukeskuksen rinnekartta, jossa tämä B:n kaarre on 'scenic route' ja suora viiva syöksyrinne, korkeuseroa luonnollisesti jopa useita kymmeniä metrejä

Vanhassa vara parempi.
 
Onhan tuo ihan hyvä idea sinänsä, että vähän päivitetään tuotetta ja koitetaan saada paremmin myyväksi.

Mielestäni kaikki lähtee identiteetin ja brändin luomisesta, joita sitten viedään eteenpäin. IFK on hyvä esimerkki: Kun joukkueeseen hankitaan taidoiltaan surkeita liigapelaajia, mutta IFK:n brändiin sopivia (Brennan, Ustrnul), niin kansa on innoissaan ihan toisella tavalla kuin jostain pelillisesti paremmista, mutta vähemmän brändin näköisistä pelaajista. Porissa tässä mentiin jopa niin pitkälle, että yksi ja sama brändin näköinen pelaaja hankittiin vielä takaisin vuoden tauon jälkeen ja hänessä jopa nähtiin sellaisia kykyjä, jota hänellä ei välttämättä edes ollut.
Mielestäni Bluesissa ei ole brändiä. Ei toki tarkoita, etteikö tulevaisuudessa voisi olla.

Meni vähän OT.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eihän tuota tekelettä voi kukaan puolustaa...tai voi toki. Selityksiä riittää aina. Nuorennus...mikä vitun nuorennus liittyy tuohon kyhäelmään? Nykyinen logo kun tuli niin puolsin aivan kybällä. On siis todella vauhdikas ja loistava. Tämä nykyinen on kuin kiskaistu jostain saatanan väkivaltapelistä kuten Saints Row tms.

Koittaisivat päättää...
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Uusi logo --> uudet fanituotteet --> rahastusta. Tämä uusi logohan sopii mainiosti Bluesin tyyliin, jota voisin kuvailla lyhyesti: muovinen!
Toimii myös: Vanha logo --> uudet fanituotteet --> rahastusta. Ei siinä mitään, mustakin musta ja tylsä rantapallo kuvastaa Tepsiä aika hyvin.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Vieraskannattajan silmään tuo edellinen logo näytti todella hyvältä. Mieleen oli jo iskostumassa ajatus espoolaisesta brändistä; perinteiseltä näyttävä vaakunalogo sopi spartalaiseen meininkiin kuin mora Rainerin kylkiluiden väliin. Uudesta logosta tulee mieleen lähinnä muovisuus, sekä teennäiset AHL-joukkueiden tunnukset. Oululaistakin vituttaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toimii myös: Vanha logo --> uudet fanituotteet --> rahastusta. Ei siinä mitään, mustakin musta ja tylsä rantapallo kuvastaa Tepsiä aika hyvin.

Niinpä...takaisin vanhaan perinteiseen logoon ilman, että pitää keksiä jotain vitun mukauutta ja trendikästä shaissea. Luuletko, että meillä raahastetaan tuolla vanhalla logolla kun kerran ei olla rahastettu yhdelläkään kuvalla sitten menestyskausien? Ei uusi logo rahaa tuo vaan aivan toiset asiat.

Musta rantapallo on historiaa mutta tuo teidän uusi B-kirjain kruunulla voisi olla tatuoituna esim. 50 Centin selkään. Jou man:D
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Mainittakoon, että jos nyt tarkkaan miettii/katsoo, niin olihan tuo viime logo todella hutaistun näköinen. Juurki kuten ylempänä kirjoitettiin; siihen oli yritetty yhdistää vaakuna ja B-kirjain. Nykyisen logon plussana voidaan sanoa se, että se on yhtenäinen. Tausta ja kirjain sopivat yhteen. Minulla ei ole mitään logonvaihdosta vastaan.

Todellakin näin. En voisi olla enempää samaa mieltä. Hieno logo ja parempi kuin entinen.

Tuntuu siltä, että useille muutokset ovat aina punainen vaate. Mitään ei kannata muokata, koska todennäköisesti siitä joku alkaa mussuttamaan.

Toisaalta tässä alkaa olla samoja piirteitä, kuin useissa "enemmän perinteitä omaavissa" seuroissa. Kohta varmaan Espoossakin itketään väärin voitetuista peleistä, koska tällainen tauti tuntui ainakin viime vuonna tarttuneen Helsingistä Ilmalaan (toisaalta en kyllä tiedä, onko ko. tauti syntynyt Helsingissä, vai olemmeko mekin saaneet sen tartuntana jostain muualta) =)
 
Hoh hoijaa. Ei tässä tiedä miten päin olisi. Ensireaktioni ei ollut "hirveä" tai "ruma" vaan suusta pääsi iso "MIKSI". Vaikka uusi logo olisi ollut maailmankaikkeuden hienoin niin silti olisi harmittanut. Miksi pitää mennä sorkkimaan kaikki systeemit uusiksi näinkin tiuhaan. Fanituotemyynnillä on turha Kivimäenkään leijua, sillä ymmärtääkseni fanituotteet on täysin ulkoistettu Hockey Cornerille eikä Blues niiden myynnistä kostu latin latia.

Joukkueen kannatus ei minulla ole kiinni joukkueen nimestä eikä logosta vaan siitä että joukkue on Espoosta. Paras nimi joukkueelle olisikin mielestäni Espoon jääkiekkojoukkue. Pistää vaan harmittamaan että omistajasta ja johtoportaasta lähtien joukkueen pyörittäminen hoidetaan ikäänkuin harrastuspohjalta ja lähes jokainen joka Bluesin toimistossa on töissä on joko suojatyöpaikassa tai kaverin kautta duuninsa saanut (tältä se ainakin tuntuu). Ammattilaisia joukkueen taustalta löytyy ainoastaan jäältä, valmennuksesta ja urheilutoiminnan johdosta, luojan kiitos että edes sieltä.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Nikke tuossa yläpuolella jo peräänkuuluttikin markkinointia, mutta itse haluaisin myös tietää mikä on Bluesin strategia ja miten tämä logomuutos sen toteuttamista tukee.
Onhan tässä periaatteessa punainen lanka jos hakemalla hakee. Salonojahan toteaa että "Halusimme nuorentaa ja nykyaikaistaa seuran visuaalista ilmettä, niin kuin olemme tehneet joukkueellekin". Ja jo aiemminhan on todettu että joukkuetta halutaan espoolaistaa ja nuorentaa. Silti poukkoilu esim tällaisissa logoasioissa 4-5 vuoden välein ei anna sellaista kuvaa että takana olisi mitään pitkäaikaista strategiaa. Olen mielelläni väärässä.

Lisään sen verran (vaikkei logoon liitykään) että uskon että taustalla on kaikesta huolimatta pitkäaikainen strategia. Veikkaan vaan että joko mittarit on asetettu liian löyhästi/liian pitkälle aikajanalle joka johtaa siihen että jollain/joillakin seurassa ei riitä kärsivällisyys ja tämä taasen johtaa turhaan poukkoiluun. Esimerkkinä Kivimäki on nyt ollut pestissään 3½ vuotta joten jos tavoite olisi ollut kulujen karsiminen jo alusta saakka niin olisihan tuon jo ehtinyt kahteen kertaan tehdä. Nyt sitä on tehty pikkuhiljaa (=liian hitaasti) ja nyt ollaan sitten talouskriisin takia tilanteessa missä oikeasti joudutaan lopettamaan tuo puuhastelu ja ryhtymään toimiin.
 
Viimeksi muokattu:

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Ihan hienohan tuo uusi logo on, mutta kun perinteiden rakentaminen kestää muutenkin vuosikymmeniä, niin tämä jatkuva vaihtaminen kieltämättä oudoksuttaa.

Toisaalta isommatkin putiikit päivittävät ilmettään, eikä siinä pitkään taida mennä kun ihmiset tämänkin osaavat yhdistää Bluesiin. Silti ei voi olla miettimättä, että kolmekinkymmentä vuotta käytössä olleen tunnuksen viesti on jo niin vahva, että sitä ei rahalla tai millään päivityksillä saa aikaan. Mutta ehkä Blues nuorena organisaationa tarvitsi tämän muutaman vuoden hakuprosessin päätyäkseen juuri tähän lopputulokseen. Parempi olisi tietysti ollut osua heti ensimmäisellä yrityksellä.

Olettaisin kuitenkin, että tässä uusimmassa versiossa pysytään pidempään, kun on mielestäni noin muuten tähänastisista Bluesin logoista paras. Sitäpaitsi se on täynnä ihan tuttuja elementtejä, joten missään nimessä vaihdosta ei ole mielestäni syytä verrata liigassa 90-luvulla tapahtuneisiin sekoiluihin ja täyskäännöksiin.

edit. No joo. Nyt kun sitä katsoo, niin ehkä olisin aavistuksen hillitymmäksi jättänyt tuon B:n. Mutta makuasioita. Pahoittelut jos tuli toistoa kun en viitsinyt kaikkea lukea.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös