Beast in Black – kreikkalais-suomalaista metallia

  • 13 110
  • 48

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän ole jo aika avata oma ketjunsa bändille, joka voitti palstan vuosiäänestyksessä sekä parhan albumin että parhaan kappaleen sarjat.

Viimeistään bänsin ensilevy todisti että kolmen vuoden takainen draama Battle Beastin ympärillä oli metalliyleisölle win-win situation. Yhden hienon yhteen sijaan saimme kaksi kun Kabanen potkujensa jälkeeen lähti rakentamaan visiotaan uusiksi Beast in Blackin nimellä.

Aikaa tuohon projektiin meni ilmeisesti alkuperäisiä suunnitelmia pidempi aika, joka luultavasti oli yhtyeen kehityksen kannalta pelkästään positiivinen asia. Toki tuossa ajassa on tapahtunut myös muutakin kun esimerkiksi levyllä mukana ollut rumpali vaihtui jo toiseen. Mutta kypsytyksen tuloksena levy on alusta loppuun "bonusbiiseineen" ehjä paketti ja bändi todisti eilisellä headliner keikallaan olevansa täysin valmis myös livenä.

Nosturissa sitten soikin koko ensialbumi läpi, jopa toinen bonuksista oli mahdutettu settiin (en tosin ikinä ole ymmärtänyt tätä kulttuuria että levylle pitää lisätä jotain "ylimääräisiä" biisejä, miksei ne sitten voi sihen joko kuulua tai olla olematta mukana). Ja tietty neljä biisiä vanhempaa Kabanen tuotantoa, joista ainoastaan Touch in the Night olisi saanut jäädä soittamatta, kun ainakin itselleni se assosioituu niin vahvasti Nooran tulkintaan.

Mutta vahva setti loppuunmyydyn nosturin edessä todisti lopullisesti Beast in Blackin kuuluvat metallieliittiin ja kaikken metalli fanien kannattaa raahata itsensä mestoille kun siihen tulee tilaisuus.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Mainio oli tosiaan keikka eilen, bändi oli selvästi innoissaan kun vihdoinkin saa vedellä omia headline-keikkoja. Yksi syy miksi homman käyntiinsaaminen on kestänyt useampia vuosia on ihan se, että jäsenet asuvat eri maissa, tämän syyn Kabanen itse on maininnut jossain yhteydessä. Mutta nyt tänä vuonna on sitten sen suuren läpilyönnin aika, niin paljon bändi tekee kotimaassa keikkaa etenkin kesällä.

Näin netissä kommentin, että aika huikeaa miten bändi joka on julkaissut vasta yhden levyn, myy Nosturin täyteen. Täytyy nyt tietysti huomioida, että BiB ei kuitenkaan ole mikään sellainen "uusi" bändi, vaan ainoastaan jo valmiiksi erittäin tunnetun ja aiemmin hyvin suosittua bändiä luotsanneen muusikon uusi projekti. Joten sen puoleen ei tarvitse ihmetellä..

Nosturissa sitten soikin koko ensialbumi läpi, jopa toinen bonuksista oli mahdutettu settiin (en tosin ikinä ole ymmärtänyt tätä kulttuuria että levylle pitää lisätä jotain "ylimääräisiä" biisejä, miksei ne sitten voi sihen joko kuulua tai olla olematta mukana). Ja tietty neljä biisiä vanhempaa Kabanen tuotantoa, joista ainoastaan Touch in the Night olisi saanut jäädä soittamatta, kun ainakin itselleni se assosioituu niin vahvasti Nooran tulkintaan.

Asiahan on toki ihan kuriositeetti, mutta olen samaa mieltä bonusbiisi asiasta. Nytkin bändin levyllä on 12 biisiä, joten miksi ihmeessä kaksi niistä on merkitty bonusbiiseiksi? Tuo on kuitenkin ihan normaali määrä kappaleita levyllä, ei siinä mitään bonusmerkintöjä tarvittaisi. Lisäksi jättivät eilen soittamatta toisen näistä bonuksista (koska oli näemmä vain pakko soittaa väsynyttäkin väsyneempi Wild Child cover), joka on levyn likimain paras kappale. Tuon poisjättäminen ja täysin turhan coverin vetäminen sen tilalla olikin eilisen keikan ainoa kauneusvirhe

Touch in the Night on tietysti miehen laulamana todella korni, jos siihen seikkaan nyt sitten takertuu :D eilisen perusteella voi muuten todeta senkin, että myös Lionheartin mielestäni kyllä Noora laulaa paremmin. Muutoin toki kokonaisuutena tämän Kreikan ihmeen kohdalla ei mitään huomauttamista löydy, kova on vokalisti. Senkin puitteissa hyvä tulevaisuus bändillä on varmasti edessään
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Mulle ei Battle Beast ikinä pudonnut täysillä jostain syystä. Tiesin kyllä Kabasen taidot, mutta joku siinä tökki. Kun luin tästä Kabasen ulostamisesta, niin alkoi oikein kuvottamaan koko Battle Beast.

Blind and Frozen iski kuin miljoona volttia tajuntaan, kun tämän kipaleen Youtubesta kuulin ja näin. Ja koko levyltä kuulee sen, että nyt on sokka irti. Laulaja Yannis on kyllä sellainen löytö miljoonien youtube-kiekujien joukosta, että Kabanen voi onnitella itseään. Aivan uskomattoman hyvä ja monitahoinen ääni tällä kaverilla.

Sanoisin, että nopeasti vaan uutta matskua kehiin ja vittuun nuo Battle Beastin biisit settilistasta. Berserker on parhaita suomalaisia hevilevyjä ikinä. Toivotaan, ettei Kabasen pussit tyhjentyneet kerralla...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laulaja Yannis on kyllä sellainen löytö miljoonien youtube-kiekujien joukosta, että Kabanen voi onnitella itseään
Onhan tuo kuitenkin ihan oikeasta bändistä löytynyt, toki marginallimusiikkia kuten kreikkalaisen metallin voi olettaa olevankin. Näkyy muuten saaneen kenkää syksyllä tuosta Wardrumista kun oli asettanut Beast in Blackin etusijalle keikkakonfliktissa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Mulle ei Battle Beast ikinä pudonnut täysillä jostain syystä. Tiesin kyllä Kabasen taidot, mutta joku siinä tökki. Kun luin tästä Kabasen ulostamisesta, niin alkoi oikein kuvottamaan koko Battle Beast.

Siitä nyt on turha kenenkään henkilökohtaisesti murhetta ottaa miten BB:n kanssa kävi. Battle Beast yhtiöitettiin jo toisen levyn jälkeen, ja jokainen bändin jäsen omisti siitä tasan yhtä suuren osuuden (en edelleenkään käsitä miksi Kabanen suostui tällaiseen järjestelyyn, koska ilman sarvia ja hampaita se nyt kuitenkin oli hänen bändinsä). Näin ollen kaikilla oli yhtiössä tasan yhtä suuri äänivalta. Ja edelleen näin ollen, jos kuudesta omistajasta viisi haluaa sen kuudennen pihalle, niin silloin se kuudes lähtee, vaikka sitten olisi juuri koko homman mastermind. Lakiteknisesti mitään vääryyttä ei tapahtunut, mutta henkilösuhteiden kannalta tietysti sitten sitäkin enemmän..

Sanoisin, että nopeasti vaan uutta matskua kehiin ja vittuun nuo Battle Beastin biisit settilistasta. Berserker on parhaita suomalaisia hevilevyjä ikinä. Toivotaan, ettei Kabasen pussit tyhjentyneet kerralla...

Berserker on kyllä kova hauiksennäyttö taas uudestaan Kabasen osaamisesta, koska BB:n viimeinen levy Kabasen aikakaudella oli kuitenkin kokonaisuutena aika heikko tekele, kahden ensimmäisen tappolevyn rinnalla

EDIT: no ehkä tuo yhtiökuvio meni BB:n kanssa noin siksi, ettei Kabasella ollut vaihtoehtoja? Jos hän olisi itse ottanut sen yli 50% osakkeista, niin sen jälkeen bändin muut jäsenet olisivat olleet hänellä töissä, ja tähän ei kait sitten ollut muilla halua.. mutta tiedä häntä, kun ihan arvailua tämä on
 
Viimeksi muokattu:

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Olen kai erilainen. Pidän varsinkin tästä Battle Beastista, missä laulaa tämä Noora ja varsinkin viimeisimmästä albumista. Beast In Blackin levyn kuuntelin pari kertaa ja en pidä yhtään. Täytyy joskus myöhemmin antaa vielä mahdollisuus, mutta nyt ei kyllä soittolistoille eksy. Minun mielestä esim joku Psycheworkin (Anthony Parviainen) debyytti reilun vuoden takaa hakkaa satanolla tämän Beastin, mutta se ei tunnu saavan kovinkaan kummoista pöhinää aikaan.

Harmi, että missasin muuten sen vuosiäänestyksen. Kävin sitä kuikuilemassa vuoden vaihteen tienoilla, enkä havainnut ja se sitten jäi. Eka kerta varmaan 10 vuoteen.
 
Taisi käydä kuin Metallica/Megadeth-jaossa aikoinaan. Toinen on suositumpi ja helpommin lähestyttävä kun toinen on ammattitaitoisempi ja musiikillisesti uskottavampi. Paljonkohan Bersekerin ylistävissä arvioissa on sitten Kabanen-sympatialisää. Hyvä levy mutta ei siellämoikein Blind and Frozenin lisäksi mitään varsinaista tajunnan räjäyttäjää ole. Pitäisin esim. The Dark Elementin levyä parempana saman tyylisuunnan lätyistä viime vuodelta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljonkohan Bersekerin ylistävissä arvioissa on sitten Kabanen-sympatialisää.
No, omalta osalta ei ainakaan yhtään... itsehän uskon että Kabanen sai kenkää aivan syystäkin. Silti minusta Beserker oli parempi kuin Bringer of Pain (josta tykkään myös paljon).
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Olen kai erilainen. Pidän varsinkin tästä Battle Beastista, missä laulaa tämä Noora ja varsinkin viimeisimmästä albumista. Beast In Blackin levyn kuuntelin pari kertaa ja en pidä yhtään. Täytyy joskus myöhemmin antaa vielä mahdollisuus, mutta nyt ei kyllä soittolistoille eksy. Minun mielestä esim joku Psycheworkin (Anthony Parviainen) debyytti reilun vuoden takaa hakkaa satanolla tämän Beastin, mutta se ei tunnu saavan kovinkaan kummoista pöhinää aikaan.

No en tiedä mitenkään erilainen, minäkin pidän BB:n tästä ensimmäisestä kabasettoman aikakauden levystä, joka viime vuonna ilmestyi. Sekä BB:n että BiB:n levyt mahtuivat molemmat minun TOP-5 listalleni vuosiäänestyksessä, toki vasta sijoille neljä ja viisi. Myös tämä uusi Battle Beast osoitti levyllään, että kyllä hekin pärjäävät ihan ok ilman Kabastakin. Berserker taas ei levynä minun tajuntaani räjäyttänyt (suoraan sanoen Battle Beastin kaksi ensimmäistä levyä ovat molemmat parempia kuin Berserker), mutta se on nimenomaan Kabasen "paluulevynä" kova hauiksennäyttö. Ja se on kuitenkin kiistatta pari napsua parempi kuin BB:n Bringer of Pain

Tuossa oikein analysoin, miksi Berserker ei sitten mikään tajuntaaräjäyttävä levy minulle ollut. Suurin syy lienee se, että se on aivan uskomatonta laatukamaa, mutta kuitenkin siinä on samalla mukana hyvin vahva "tämä on jo kuultu" -maku. Kabanen kierrättää itseään kuitenkin Berserkerillä niin paljon: Zodd the Immortal on hyvin lähelle sama biisi kuin BB:n kakkoslevyllä oleva Raven, ja moni on ehkä huomannutkin, että levyn päättävä mahtiballadi on tasan sama kappale kuin BB:n vanhalla demolla oleva River of Blood

Battle Beast - River Of Blood [lyric-video] - YouTube
 
Levyn nimi sisältääkin näemmä kolme r-kirjainta: Berserker.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Näin bändin nyt ensimmäistä kertaa Rockfestissä ja hienostihan tuo toimi isollakin estradilla.

Ainoa miinus oli, että bändillä ei ollut mitään tavaraa myytävänä paitakaupassa. Iso moka, riepuja olisi mennyt iso läjä keikan jälkeen. Myyjätkin ihmetteli, kun sanoivat että kysyntää oli aika saatanasti.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Olen kai erilainen. Pidän varsinkin tästä Battle Beastista, missä laulaa tämä Noora ja varsinkin viimeisimmästä albumista. Beast In Blackin levyn kuuntelin pari kertaa ja en pidä yhtään. Täytyy joskus myöhemmin antaa vielä mahdollisuus, mutta nyt ei kyllä soittolistoille eksy.

Et ole niin erilainen, mulla on ihan samat fiilikset.

Näin kesällä Beast in Blackin livenä kahteen kertaan, ja oli lievä pettymys kun kovasti oli etukäteen hehkutettu. Ensimmäisen keikan vielä jaksoi katsoa alusta loppuun. Melkein kaikki bändit käyttävät sekvensseriä / taustanauhaa, mutta Beast in Blackin tapauksessa se jo isosti häiritsi kun nauhalta kuuluu vitullinen syntikan tilutus ja bändi seisoo lavalla tumput suorina. Nää tarvis kipeästi kiipparistin keikoille. Lisäksi levyllä hienosti laulava kreikkalainen on livenä pirun paljon heikompi kuin nyt vaikka Battle Beastin Noora, vaikka en näitä bändejä haluaisikaan vertailla. Toisella keikalla Qstockissa tuntui jo laulukin tulevan nauhalta, joten kesken jäi ja siirryin voimajuomien pariin.

Kabasen tarve kuittailla ja vittuilla Battle Beastin suuntaan lavalakanoista lähtien syö myös mun kiinnostusta tähän projektiin. Seuraan tarkkaan jatkossakin mitä julkaisevat ja paikalle sattuessani tarkistan livekunnon, mutta toivotaan että Kabanen tuosta nyt aikuistuisi pikaisesti.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kabasen tarve kuittailla ja vittuilla Battle Beastin suuntaan lavalakanoista lähtien syö myös mun kiinnostusta tähän projektiin. Seuraan tarkkaan jatkossakin mitä julkaisevat ja paikalle sattuessani tarkistan livekunnon, mutta toivotaan että Kabanen tuosta nyt aikuistuisi pikaisesti.
Tämä on kieltämättä melkoinen ihmetyksen aihe itselläkin. Parasta olisi se kun asettaisi itsensä Battle Beastin yläpuolelle ja ei vihjailisi mitään siihen suuntaan, tuohan on vaan turhaa mainosta Battle Beastillekin. Okei, vituttaahan se kun omasta luomuksestaan potkittiin pois, mutta tuskin asiaa yhtään auttaa se että vittuillaan siihen suuntaan.

BIB taitaa olla Nightwishin lämppärinä Hartsulla tuossa kuukauden päästä, joten näkee millainen nykymeno on. Kesällä lämppäsivät NW:tä Lahdessa ja silloin oli ihan ok.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kabasen tarve kuittailla ja vittuilla Battle Beastin suuntaan lavalakanoista lähtien syö myös mun kiinnostusta tähän projektiin. Seuraan tarkkaan jatkossakin mitä julkaisevat ja paikalle sattuessani tarkistan livekunnon, mutta toivotaan että Kabanen tuosta nyt aikuistuisi pikaisesti.

Mitäs kuittailua tässä tarkoitetaan lavalakanoiden osalta? Onko tässä nyt kyse ihan vaan "The Beast is back" -lauseista vai onko niissä ollut jotain muutakin? Ja olen noiden keikoilla kyllä ollut, tosin mennyt enemmän taustamusana koska itsellekin putoaa Battle Beast edelleen paremmin.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Mitäs kuittailua tässä tarkoitetaan lavalakanoiden osalta? Onko tässä nyt kyse ihan vaan "The Beast is back" -lauseista vai onko niissä ollut jotain muutakin? Ja olen noiden keikoilla kyllä ollut, tosin mennyt enemmän taustamusana koska itsellekin putoaa Battle Beast edelleen paremmin.

Just nuo beast is back -lauseet minä olen tulkinnut jonkinlaiseksi kuittailuksi. Joku yksittäinen välispiikki oli myös, mistä jäi sellainen fiilis.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kuinkas muuten ollakaan, Beast in Black ja Battle Beast julkaisevat molemmat uudet levyt lähes päällekkäin ensi helmikuussa (vai meniköhän BB:n levy nyt karvan verran maaliskuun puolelle). BiB:n levynjulkkarikeikka helmikuussa Circuksessa ja sitten tosiaan NW:n lämppärinä, johon taas BB nokittaa maalikuussa jäähallikeikalla Helsingin vanhassa jäähallissa ja omalla Euroopan headliner kiertueellaan

Bändit ovat koko ajan niin tarkoituksellisen näkyvästi nokkapokkasilla, että menee vallan koomiseksi..
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Beast in Black - Sweet True Lies

Linkki Youtubeen.

Uusi sinkku ilmestynyt tältä bändiltä. Olenko ihan yksin mielipiteeni kanssa jos sanon että tuosta kertsistä tulee vahvat vibat Popedan Kaksytä senttiä -biisistä?
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Beast in Black - Sweet True Lies

Linkki Youtubeen.

Uusi sinkku ilmestynyt tältä bändiltä. Olenko ihan yksin mielipiteeni kanssa jos sanon että tuosta kertsistä tulee vahvat vibat Popedan Kaksytä senttiä -biisistä?

Et ole. Itsekin mietin että on niin pirun tutun kuulonen ja siinähän se vastaus tuli että miksi.

Ihan hyvä biisihän tuo on mutta salaa toivon että tulevan levyn muut kappaleet on enemmän powermetallin suuntaan kallellaan.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Itse tykkäsin tästä toisesta lohkaisusta ekaa enemmän, eivät toki huonoja kumpikaan. Ennakkotilaukseen meni levy.

14.12 näin nyt viimeeksi livenä Turun NW keikan lämppärinä ja oli kyllä poppoon paras keikka jota itse olin paikan päällä todistamassa. Palokangas on kyllä viihdyttävä rumpali ja näytti muutenkin sille, että bändillä on hauskaa lavalla.
Lahdessa tuntui että volyymi oli turhan hiljaisella (kuten kyllä Nightwishillakin) ja South Parkin keikalla jäi hiukan valjuksi koko esiintyminen. Toki tunnelma ei yleensä olekaan katossa toisen päivän ensimmäisen bändin aikana.

Ymmärrän sinänsä BiB:n ja Battle Beastin vertailun, mutta molemmat kyllä toimii itsellä hyvin ja kyllähän tuo BB:n Bringer of Pain oli hyvä levy.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Itse tykkäsin tästä toisesta lohkaisusta ekaa enemmän, eivät toki huonoja kumpikaan. Ennakkotilaukseen meni levy.

Sama juttu, tämä jälkimmäinen oli ilman muuta parempi, tuo ensimmäinen ei lähtenyt kyllä juuri yhtään. Se oli nimenomaan lässyä..

Joka tapauksessa näiden(kin) kahden biisin perusteella voi jo pohdiskella montako vuotta mahtaa mennä siihen, että BIB on Suomen euroviisuedustajana *hymiö*
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Molempien lohkaisujen myötä on mielen vallannut valtava pettymys. Bändin suunta on täysin päinvastainen kuin odotin.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Molempien lohkaisujen myötä on mielen vallannut valtava pettymys. Bändin suunta on täysin päinvastainen kuin odotin.
Samaa mieltä. Veljen seuraksi lupasin lähteä Helsinkiin keikalle tuossa helmikuussa, mutta nyt jo hieman kaduttaa. Molemmat nyt tulleet sinkut ovat ihan liian elektrodiskopoppia tjsp omaan makuun, ja Patajaskan heitto euroviisuista kolahti kyllä juuri siihen, mikä tässä bändissä tuntuisi nyt olevan vähän vikana.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uusi levy From Hell with love on....käsittämättömän tylsä ja heikko. Täynnä ennalta-arvattavaa jumputusta, toistensa kaltaisia kertakäyttökappaleita ja varsinkin puuduttavaa konemaista rumputyötä. Voi voi, niin paljon enemmän uskalsin odottaa, mutta Antonin biisintekokynä (sävellyksistä nyt tuskin voi enää puhua) on käytännössä ilman terää.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Onko Killed By Death kuuntelemisen arvoinen veto? On rohkea teko koskea pyhään aineistoon, sillä selvittelen että mentiinkö nyt metsäliiton puolellle tämän kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös