Bändit jotka eivät ole varsinaisesti paskoja, mutta et vaan ymmärrä niitä

  • 27 020
  • 204

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tälläinen topic. Paskalle musiikille on Jatkoajassa omistettu montakin erilaista ketjua, samoin hyville jutuille. Nyt ajattelin kokeilla tälläistä, missä keskustellaan yhtyeistä ja artisteistä joita et millään ymmärrä tai pääse juttuun sisälle, vaikka tiedostat, että kyseess on osaavia tyyppejä joilla on kenties paljonkin uutta annettavaa musiikille.

Kenties tämän ketjun avulla nuo kummajaiset voivat ajan mittaan avautua jos joku kyseistä tapausta oikeasti ymmärtävä kykenee avaamaan sitä juttua.

Eli tässä ei etsitä mitään umpipaskoja tai paskoja ollenkaan, vaan musiikkia jota et ymmärrä, vaikka kenties haluaisitkin!

Itse lähden liikenteeseen näillä:

System of a Down

Tässä on esimerkki tapauksesta, missä on liuta osaavia omilla vahvuuksillaan eteenpäin meneviä heppuja joilla on varsin omanlaisensa ote musiikkiin, mutta saa kyllä ainakin minut kerta toisensa jälkeen ymmälleen, että mitä tässä nyt pitäisi olla. Olen suhteellisen monta kertaa kuunnellut ihan avoimin mielin, mutta sitä punaista lankaa ei sieltä kaahaamisen seasta tahdo löytyä. Osa on ihan pähkinöinä tästä, mutta itse en löydä oikein mitään tarttumapintaa mihinkään. Tahtoo vaan tympäännyttää.

The Mars Volta

Tähän pätee vähän samat sanat kuin edelliseenkin. Varmasti aivan perkeleellisen osaavia ja rajoja rikkovia artisteja, mutta omiin korviin kuulostaa joltain jammailulta meskaliinipäissä, missä bändi tekee musiikkia omaan häiriintyneeseen oloonsa. No, monelle tuntuu tämäkin kakofonia uppoavan, joten ongelma lienee omissa korvien väleissä. Juuri niitä yhtyeitä joista haluaisi saa selkoa ja päästä sisälle juttuun, mutta ei vaan onnistu niin ei.

Circle

Rätön tyylistä sinänsä pidän ja esim. Kuusumun Profeetta toimii ainakin osaltaan, mutta Circle on sellainen mistä en saa mitään tolkkua. Jossain yhteyksissä tätä hehkutetaan maasta taivaisiin (Ruotsissa jopa joku lehti tituleerasi maailman parhaaksi bändiksi), mutta jään itse kyllä täysin rannalle tämän jutun myötä. Myönnetään sen verran, että en ole tätä yhtä paljon kuunnellut kuin kahta edellistä, mutta vähän sama fiilis syntyy: tähh?

Tool

Mars Voltan ohella sellainen yhtye josta tahtoisi pitää, mutta mieli vaan puutuu ja ei osaa samaistua ja tarttua oikein yhtään mihinkään. Hetken tuntuu, että nyt tässä on jotain ja sitten se katoaa. Todelliset osaajat tässäkin on, mutta tulee taas sellainen tunne, että nyt soitetaan liikaakin bändille itselleen tai jollekin tosi vihkiytyneelle kuuntelijakunnalle johon nähtävästi itse en kuulu.

Näillä lähdettiin! Muiden vuoro.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jotkin yhtyeet vain ovat minulle sellaista metritavaraa. Minulle ilmiselvin esimerkki näistä on Iron Maiden, joka ei vain värinöi aivoissani. Sitten on tällaisia yhtyeitä kuin Simply Red ja Toto, jotka lähinnä unettavat tai joita korvat eivät edes kuule.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Pelkään, että tämä ketju degeneroituu hyvin nopeasti nyky-Jatkoajan mukaisesti "Kaikki missä lauletaan ja soitetaan oikeilla instrumenteilla on paskaa paitsi Kotiteollisuus, kun se Hynynen sanoo vittu ja Jari&VilleGalle on siististi cool kun ne laulaa kännistä kännissä" -linjalle.

Itse vastaan AC/DC ja Rolling Stones. Sympaattinen Australian Popeda ja brittiläistä hyvin soitettua ja tuotettua kolmen soinnun Anssi Kelaa, molemmat lähinnä yksinkertaista musiikkia yksinkertaisille ihmisille. Live-esiintymisistä silti plussaa, ihan hyvin nää vetää.

Kunniamaininta vielä Beatlesille.Historiallisesti tärkeä lahjakkaiden kaverien bändi, joka on tarkoitettu ihmisille, jotka eivät kuuntele, soita tai laula mitään musiikkia mutta haluavat silti puhua musiikista.

muaddib
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Progebändejä diggailen, mutta legendaarinen ja edelleen suosittu Yes on aina jättänyt hieman kylmäksi. Ehkä en vain tajua.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Von Hertzen Brothers

Speksien mukaan ja paperilla pitäisi olla hyvinkin minun makuuni ja taatusti taitavista muusikoista on kyse. Musiikki kuitenkin jättää mitäänsanomattoman maun ja kuunnellessa on kaiken aikaa sellainen olo, että "koska ne oikein alkavat soittaa?"
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
AC/DC

Tässäpä orkesteri joka ei kolahda. Ei ollenkaan.

Periaatteessa musiikkityylissä ei mitään vikaa, mutta ihan sama mikä kipale tältä rytmiryhmältä radiosta tulee, niin kanava menee vaihtoon. Ei vaan pysty.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
PMMP kuuluu mielestäni tähän ketjuun. Todella suosittu Suomessa ja jotkut biisit ihan kuunneltavia, mutta suurimmaksi osaksi ei mene kaaliin mikä noissa heidän kappaleissa niin hirveästi nappaa jengiin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Hyvä ketju, nimittäin tällaisista bändeistä tulee keskusteltua usein. Minulle otsikkoon sopivia bändejä on Beastie Boys, Red Hot Chili Peppers ja Sonic Youth. En ole koskaan ymmärtänyt The Whon ja Bruce Springsteenin suurta suosiota, vaikka eivät ne mitään totaalisen paskoja ole.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Miten saatoin unohtaa Radioheadin, sehän on ehdottomasti tämän ketjun suurin nimi.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Red Hot Chilipeppersin suurta suosiota en ole ymmärtänyt, vaikken bändiä sinänsä huonona pidäkään. Sen suuruus ei vaan aukea.

Musiikkityyleinä grunge ja rmb eivät aukea.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Coldplay, Radiohead, Rolling Stones, RHCP ja Muse kuuluvat tähän ketjuun. Käytän myös taas tilaisuuden sen toteamiseen että Kent ja The Smiths ovat hirveää paskaa myös absoluuttisesti. Siis aivan hirveää. Hirveää.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Tämä on hyvä ketju, sillä näitä bändejä löytyy todella paljon.

Esim. Red Hot Chili Peppers, Metallica, Toto ja Iron Maiden kuuluvat tähän kastiin. Ihan hyviä bändejä, mutta ei vain jostain syystä kolahda, vaikka kuinka yrittäisi kuunnella.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulle ei oikein avaudu, miksi pitäisi yrittää pitää musiikista, mistä yleinen mielipide sanoo, että se on hyvää musiikkia? Jos en pidä jostain yhtyeestä, en vain kuuntele sitä. En ota asiasta mitään paineita. En siis keksi mitään annettavaa tälle ketjulle. Pystyn vain luettelemaan bändejä, joista en pidä. Tai pystyisin, jos haluaisin. En siis halua.
 

passenger

Jäsen
Minulle ei oikein avaudu, miksi pitäisi yrittää pitää musiikista, mistä yleinen mielipide sanoo, että se on hyvää musiikkia? Jos en pidä jostain yhtyeestä, en vain kuuntele sitä. En ota asiasta mitään paineita. En siis keksi mitään annettavaa tälle ketjulle. Pystyn vain luettelemaan bändejä, joista en pidä. Tai pystyisin, jos haluaisin. En siis halua.

Siinä. Ketju lukkoon.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle ei oikein avaudu, miksi pitäisi yrittää pitää musiikista, mistä yleinen mielipide sanoo, että se on hyvää musiikkia? Jos en pidä jostain yhtyeestä, en vain kuuntele sitä. En ota asiasta mitään paineita. En siis keksi mitään annettavaa tälle ketjulle. Pystyn vain luettelemaan bändejä, joista en pidä. Tai pystyisin, jos haluaisin. En siis halua.

Olet ymmärtänyt asian, väärin. Ei kyse ole mistään "yleisestä mielipiteestä", vaan ihan omasta. Sellaisia bändejä, jotka soittavat sellaista musiikkia (genreä, laulutyyliä ym) josta yleisesti pidät, mutta et jostain syystä tämän bändin kohdalla.

Esim Muse tai Chris Cornell.

Musessa ei ole mitään vikaa. Siinä on monia elementtejä joista minun pitäisi pitää mikäli vertaa sitä muihin suosikkiyhtyeisiini. Mutta ei vain kolahda.

Cornell on yksi parhaimmista uuden rockin laulajista, mutta en ole koskaan syttynyt hänen projekteilleen. Toki olen katsellut Youtubesta melko useinkin hänen covereitaan mutta hänen omassa tuotannossaan ei ole mitään sellaista mikä iskisi.


Toisaalta esim Nirvana ei kuulu tähän ketjuun koska se on ihan täyttä paskaa absoluuttisesti. Rasittavaa renkutusta höystettynä ärsyttävällä narinalla. Samoin myös räppi ja konemusiikki on kauttaaltaan paskaa. Ei siis nekään tämän ketjun kamaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aika paljon tällaisia bändejä tosiaan on.

Jo mainituista kuuluvat omalle listalle SOAD, RHCP, Coldplay, Metallica, Iron Maiden, Radiohead, Toto (onko joku kuullut heiltä muuta kuin sen "African"?) ja tavallaan erityismaininnalla nämä Tool ja Muse. Näistä nimittäin paljon puhutaan, mutta en osaisi nimetä yhtään kummankaan biisiä. Varmaankin ovat hyviä mutta olen onnistunut välttymään näiden tietoiselta kuulemiselta.

Samaan sarjaan kuin Tool ja Muse sitten Dream Theater, joka vasta tosi hyvä ainakin JA:n juttujen perusteella onkin. Ilman muuta tällainen bändi on U2. Jopa "Boss" Springsteen menee mulla tähän kategoriaan. Oikein hyvä, kuuntelisin radiosta silloin tällöin mutta en ostaisi levyjä enkä konserttilippua.

Pannaan tähän vielä pari kotimaista: Viikate, Kotiteollisuus.

Mutta olenkin jämähtänyt 70-luvulle.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks

Tämän olen kuullut varsin monen ihmisen suusta. Johtuisiko tuo vähän hidastempoisista biiseistä vai mistä, mutta kohtuu moni sanoo että soittavat kyllä hyvin, mutta ei vaan uppoa. Eli vahvasti tähän ketjuun sopiva. Itse kyllä tykkään Coldplaysta.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
CMX

Voi helvetti mitä paskaa. Melankolista itkentää, laahaavan paskan säestyksellä ja aina myy jotain platinaa.

J.Karjalainen

Hyvä tavaton sentään. Suomalaisten suursuosikki vuodesta toiseen. Pahempi määkijä kuin räkä-Räikkönen ja Väinö kappaleen kaltainen oksennus kääntää sisuskalut ympäri kovemmaltakin kaverilta. Hyvä ettei mennyt koko kesä persiilleen kun tuokin paska julkaistiin. Totaali avoid artisti ja ikuinen yökötys.

Onkohan Suomalaisella suurella yleisöllä jotenkin paska musiikkimaku?
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kolmas Nainen ja Sielun Veljet.

Pidän vanhasta Suomirockista, ja jos kerran Hassisen Konekin uppoaa niin Siekkareidenkin varmaan pitäisi. Mutta kun ei niin ei... Joku mättää mutta en tiedä mikä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eikös täällä tosiaan joku ketju ollut missä pääsi vapaasti haukkumaan myttyyn inhoamansa bändin?

Ja mulle bändi, joka ei ole huono, mutta ei vaan uppoa on King Crimson. Musiikillista kyvykkyyttä ja vaikutusta musiikkiin yleisesti ei voi kiistää, erittäin laadukasta menoa varmasti jokaisella musiikillisella tekijällä mitattuna, mutta minut on lukuisista kokeiluista huolimatta jättänyt kylmäksi. Ehkä vähän liian taiteellista ja näppärää mun makuuni.
 

scholl

Jäsen
Kaikki englanninkielinen musiikki. En kertakaikkiaan ymmärrä sitä juttua. Ensin tehdään musaa omalla kielellä ja sitten yht'äkkiä pitää tehdä englanniksi. Se on ihan älytön juttu. Edith Piafista alkaen ja tai jo varmaan paljon ennenkin ties kuinka kauan artistit ovat olleet suosittuja laulamalla alkuperäiskielellä. Osa tekee vieläkin niin kuten Eros Ramazzotti ja Andrea Bocelli, mutta sitten on ihan hemmetisti näitä, jotka tekevät englanninkielistä musiikkia, joka tekee siitä musasta rumaa ja en ymmärrä sitä. Nykyään jopa suomalaismuusikot laulavat englanniksi.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
"Yllättävää", että scholl ei osannut lukea ketjun aihetta edes vähää alusta. Schollin rakastama saksalainen junttihumppa kuuluu myös eri ketjuun. Hus.

muaddib
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kaikki englanninkielinen musiikki. En kertakaikkiaan ymmärrä sitä juttua. Ensin tehdään musaa omalla kielellä ja sitten yht'äkkiä pitää tehdä englanniksi. Se on ihan älytön juttu. Edith Piafista alkaen ja tai jo varmaan paljon ennenkin ties kuinka kauan artistit ovat olleet suosittuja laulamalla alkuperäiskielellä. Osa tekee vieläkin niin kuten Eros Ramazzotti ja Andrea Bocelli, mutta sitten on ihan hemmetisti näitä, jotka tekevät englanninkielistä musiikkia, joka tekee siitä musasta rumaa ja en ymmärrä sitä. Nykyään jopa suomalaismuusikot laulavat englanniksi.
Tuo on siinä mielessä totta, että tuskinpa olisi Veikko Lavi noussut legendojen joukkoon jos olisi laulanut englanniksi. Ei olisi Vepan meno ainakaan sillä kohentunut. Sitä vastoin on aivan luonnollista että esimerkiksi Led Zeppelin ja laulajansa Robert Plant esittivät englanninkielistä lyriikkaa, koska englanti oli kyseisen orkesterin jäsenten äidinkieli. Paskaahan siinä olisi olisi haukattu urakalla, jos Led Zeppelinin arvostettu manageri Peter Grant olisi psyykannut yhtyeen esittämään tuotantonsa vaikkapa saksaksi, venäjäksi tai koreaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös