Autoiluketju

  • 3 186 347
  • 18 515

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kuka jaksaa ajaa vuodessa 30 tuhatta kilsaa jollain 1.6L dieselillä? Varsinaista itsensä kiduttamista. Kyllä se ajomukavuus on ihan eri tasolla, kun autossa on riittävästi ruutia eli vähintään se 200 hv. Jos ajoa on paljon ei milestäni autoa kannata pilata liian pienellä koneella.
Ei mitään ongelmaa. En koe mitään suurta hekumaa tai että ajo olisi sujuvampaa sillä että olen 1,2 sekuntia nopeammin ohi jostain autosta.
Ennakoimalla, ohittamalla järkevästi ja katsomalla miten ja koska ohittaa. 110Hv on siihen riittänyt mainiosti.
Mulkkukin on sen verran kookas ettei sekään kaipaa kasvattamista.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
110Hv on siihen riittänyt mainiosti.
Mulkkukin on sen verran kookas ettei sekään kaipaa kasvattamista.
Olisko sen kullin koon kanssa kuitenkin jotain ongelmia, kun se täytyy nostaa esille? Vai miten se kulli liittyy siihen, onko autossa 110 hv vai yli 200?
 

Hyökkääjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuka jaksaa ajaa vuodessa 30 tuhatta kilsaa jollain 1.6L dieselillä? Varsinaista itsensä kiduttamista. Kyllä se ajomukavuus on ihan eri tasolla, kun autossa on riittävästi ruutia eli vähintään se 200 hv. Jos ajoa on paljon ei milestäni autoa kannata pilata liian pienellä koneella.
Joo itse en myöskään näe minkäänlaista ongelmaa ajaa 1.4L Golfilla pidempiäkin pätkiä. 140hv ja pieni auto on kyllä aivan tarpeeksi tehokas yhdistelmä ajamaan nautinnollisesti matkan pituuksista riippumatta.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Itseasiassa 1.4L TSI on varsin puhdikas moottori. Ajokokemus on on ihan eriluokkaa normi 1.6L dieseliin verrattuna. Itseasiassa tuollainen VW Golf on todella miellyttävä auto kokonaisuudessaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Saattaahan jollakulla olla esimerkiksi 4 neliötä isompi olohuone kuin olisi asumisen kannalta välttämätöntä, mutta harvemmin kukaan silti sitä mulkunjatkeeksi väittää. Mukavuutta, viihtyvyyttä, omia mieltymyksiä, niistähän siinä on kyse. Ja ihmiset voivat autoilussakin nauttia täysin eri asioista, edelläkin joku mainitsee Golfin olevan miellyttävä auto kun minulle se on suurinpiirtein vastenmielisintä mitä tiedän.
Mulla on pieni muna ja kolmessa autossani yhteensä yli 500 hevosvoimaa jotka jakaantuvat hyvin epätasaisesti. Kaikilla on silti kiva ajaa. Pienitehoisimmassa autossani ikinä oli muistaakseni 50hv (omamassaakin toki alle 1000kg) ja kyllä silläkin ohi pääsi ihan ookoo, toki se vaati vähän huolellisuutta, mutta kaiken kaikkiaan ohitukset ovat (ainakin omassa ajoprofiilissani) hyvin pienessä roolissa. Jos joku menee tosi hiljaa, niin siitä nyt pääsee ohi huonommassakin paikassa. Jos joku ajaa vain vähän alle nopeusrajoituksen niin sen perässä voin jonkun aikaa ajellakin kunnes tulee parempi paikka. Ei se niin vaikeeta ole.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täytyy olla nyt jotain vikaa, mutta mulla ei ole mitään ongelmia ohittaa autolla kuin autolla maantiellä tai moottoritiellä. Sellaisen 15 vuoden ajalta matka mökille on taittunut Helsingistä lähes minuutilleen samassa ajassa, on sitten ollut alla firman suomalaisittain superauto tai vaimon pikkuauto. Jos on joku 600 hevosta alla, reagointi lähtökiihdytyksessä on täysin eri. kuin jollain 100 hevosella, mutta ihan normaali kuski hallitsee molemmat. Jälkimmäisellä käytetään aktiivisesti vaihteita, ja varaudutaan ohitukseen tarkemmin. Saman määrän ohituksia olen tehnyt silti tuon noin 125 km:n matkalla, autosta riippumatta. Itse asiassa vaimon pikkuautolla on tainnut päästä helpommin ja nopeammin perille, koska sen eteen ei koskaan moottoritien vasemmalla kaistalla löydy "kouluttajaa", joka pudottaa nopeutensa samaan kuin oikean kaistan liikenne, ja vaikeuttaa koko liikenteen sujumista.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tasamaalla pääsee ohi vaikka litraisella Micralla. 50-70 metrin väli ohitettavaan ja sopivan raon häämöttäessä aletaan kiihdyttämään. Rekan persuksen tasalla ollaan vähän sen jälkeen, kun viimeinen vastaantuleva on kohdattu aj nopeuseroa on heti se 20-30 km/h. Suomalainen ei vaan osaa tätä ja ajaa sen rekan takana näkemättä edes sopivaa väliä ja imuroimassa pölyt ja kurat oman auton keulaan. Toki raon pitämisessä on se riski, että joku takana tuleva kuittaa ohi, mutta ne yleensä menee siitä rekastakin sitten sopivan paikan tullen ohitse ja itsekin pääsee usein samassa imussa.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulla oli joskus 75hv Transporterin pitkä malli ja sillä rekan ohittaminen vaati jo pelisilmää. Piti jättää pitkä väli että saa auton kiihtymään ja melkein aina suoran päässä näkyi vastaan tuleva auto jolloin joutui luovuttamaan. Vittua tuli muutamaan kertaan huudettua sen vehkeen kanssa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Jos on joku 600 hevosta alla, reagointi lähtökiihdytyksessä on täysin eri. kuin jollain 100 hevosella, mutta ihan normaali kuski hallitsee molemmat. Jälkimmäisellä käytetään aktiivisesti vaihteita, ja varaudutaan ohitukseen tarkemmin.

Eikös tolla sataheppasella pääse paremmin ohi, koska 600 heppanen sammuu puuttuvan alaväännön takia. Ainoa mahdollisuus päästä ohi on luistattaa kytkintä ihan hulluna.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Iso kasi ja ahdin päälle. Litratehot jossain 100 kaakin tienoilla ja vääntöä riittää. Mehulinkojen kanssa sitten vähän vaikeampaa.

Sellainen huomio, että normikuski hallitsee nykyaikaisessa autossa -jossa on kaikki apusysteemit- 600 kaakkia helposti, mutta ilman apuja ei. 600 on niin paljon ruutia, että sillä saa auton kirjoittamaan maantienopeuksissa ja hallinnassa on varomattomalle&kokemattomalle kuskille likaa työmaata.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Niin, tuolla 1.6 on ohittaminen nuhaista ja stressaavaa, mutta siihen pystyy.
Tuosta kyseisestä autosta en osaa sanoa kun massaa on varmasti enemmän, mutta omalla 109 hv:n 1.6 dieselillä ohittaminen ei ole nuhaista eikä stressaavaa. Se ajomukavuuskin tulee ihan jostain muusta kuin tehosta, ja ajelen mielelläni sen reilut 30 tkm vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Heitän nyt oman lusikkani soppaan ja onneksi meillä nämä autopäätökset tekee pääasiassa avovaimo niin ei tarvitse kenenkään epäillä miehuuden kokoa. ;)

Mutta siis, olikohan Maaliskuussa kun vaihdettiin uuteen, 3-sarjan GT kolmen litran 6-koneella. Diesel versio siis. Aiempi auto oli 4-sarjan pikku coupe 4-kone ja kaksi litraa ja diesel. Kummallakin pääsi rekoista ohi mutta moottorina tuo kutonen on paljon miellyttävämpi. Vääntöä on jokaisella kierroksella ja kiihtyvyys on tasaista mentiin sitten 40-60 tai 120-140. Eihän noita täysiä tehoja tarvitse käytännössä koskaan, mutta ne tuo sitä omaa ajomukavuutta ja luksuksen tuntua. Vielä ollaan kuitenkin kohtuullisen normaaleissa rajoissa kun tuo 3-litran diesel tuottaa sen n. 250hp (jos ei aivan metsään muisti mene). Ennen bemareita ajettiin Seat Ibiza 1.9 diesel muistaakseni 2010 vuosimalli ja hyvin se tuokin asiansa ajoi. Sitä ennen Peugeot 306 2.0 diesel sieltä 1996 vuodelta ja silläkin kehtas painella sen vajaat 50tkm vuodessa. Erona sitten se, että jos nyt pitäisi vaihtaa auto tuohon pösöön niin ensimmäiset kilometrit tuntuis että eihän tällä viitti ajaa. Kyllähän kaikkeen tottuu ja muutaman tonnin päästä varmasti ajotuntuma olis palautunut normaaliks, mutta kyllä se ero selvempi on kun on hetken aikaa tottunut erilaiseen autoon.

Nyt tuo avovaimo tuossa just pakkailee laukkua ja lähtee kohti Kemin lentokenttää (Oulun kenttä vielä hetken kiinni) kun Audi järkkää muutaman päivän koeajon pohjois-Italiassa R8 Spyderillä. Tai siis, pitäähän siitä maksaa ihan oikea hintakin että sinne pääsee. Edellinen auto oli tosiaan sen 1 vuosi ja 9 kuukautta, katsotaan jos tämä menee vaihtoon jo ennen kun vuosi on ohi. Mutta kuten sanottua, minun ei näitä päätöksiä tarvitse tehdä. :D
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tokihan nopeat autot minuakin kiinnostavat. Joku Porsche 911 GT3 RS maksaa jenkeissä 150000 dollaria ja siihen periaatteessa olisi varaa satsata. Suomen hinnat on ihan mahdottomia minulle ilman lottovoittoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikös tolla sataheppasella pääse paremmin ohi, koska 600 heppanen sammuu puuttuvan alaväännön takia. Ainoa mahdollisuus päästä ohi on luistattaa kytkintä ihan hulluna.

:)

Isolohko-V8 ja vääntö on kohtuullinen, jopa lähes riittävä. Selvyyden vuoksi nyt on pyörä. Ihan tavallinen, polku sellainen. Ei kannattanut ottaa firmasta mukaan, vaikka melkein sitä rukoilivat, kun oli leasing. Kulutus oli sellainen 20-21 litraa auton oman mittarin mukaan satasella.

Tyhjäkäynnillä. 100 % kaasulla varmaan jotain 60 l/100.

Nyt jos laittaisin rahaa autoon (ei siis ole autoa), hankkisin firman kautta Teslan noin 920 hp mallin. Sellainen vajaat 200 000 kustantaisi, ja siitä osa vähennyksiin. Autovero noissa on mitätön, alle 5 000 muistaakseni. Suomessa talvella ongelmissa, ellei ole lämmintä tallia kaikissa pisteissä (kuten työ ja koti ja kauppa), ja talvella silti ajomatkat vain 250-300 km ilman usean tunnin latausta. Ellei haittaa nuo ehdot, hyvä peli. Kiihtyvyyskin kohdallaan, jotain 2.6 sekuntia sataseen. Kesällä. Talvella ei tehoja saa aina ulos.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
:)

Isolohko-V8 ja vääntö on kohtuullinen, jopa lähes riittävä.
Miksi tuollaisella autolla haluaa ajaa? Siksikö että luulee auton herättävän kateutta muissa ihmisissä, kompensoiko se jotain muuta vai onko se vain niin hyvä auto, että sellainen pitää olla?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi tuollaisella autolla haluaa ajaa? Siksikö että luulee auton herättävän kateutta muissa ihmisissä, kompensoiko se jotain muuta vai onko se vain niin hyvä auto, että sellainen pitää olla?

Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt että miksi erikoisen tai hienon auton pitäisi aina olla peniksen jatke tai kompensoida jotain omia heikkouksia? Tai miksi sen syyn sellaisen omistamiseen pitäisi olla kateuden aiheuttaminen? Miksi se syy ei voisi olla ihan vaan sellainen että nauttii sellaisella autolla ajamisesta? Tai että kun menee aamulla pihalle/autotalliin ja näkee sen auton niin tulee hyvä fiilis kun se näyttää niin hienolta? Tuollaisessa isolla V8:lla varustetussa autossa on minusta hienoa jo ihan pelkkä ääni, ja ajamisen fiilis ylipäänsäkin. Se voiman ja väännön tunne on hienoa vaikka sitä käyttäisikin ihan rauhalliseen cruisailuun eikä mihinkään hullutteluun. Ja tosiaan vanhoissa autoissa on se oma fiiliksensä kun niillä ajaa.

Minulle on aina ollut loppujen lopuksi ihan sama mitä muut minusta ajattelee ja ei voisi vähempää kiinnostaa aiheutanko kateutta tai mitään muita tunteita ihmisissä, mutta minä voisin ostaa (jos elämän- ja rahatilanne olisi sellainen) tuollaisen jenkin ihan siksi että minusta sellaisella ajamisessa on vaan niin pirun hieno fiilis. Ja noissa vanhoissa autoissa on hienoja yksityiskohtia joista tällaisen retrotyylistä tykkäävän esteetikon silmä tykkää.

Ja mitä tulee käyttöautoihinkin, niin minä tykkään omistaa mieluummin vaikka vähän vanhemmankin ns. "premium-auton" ihan siksi että tykkään siitä laadun tunteesta mikä tulee kun autossa on käytetty vähän parempia materiaaleja ja muutenkin ehkä vähän järeämpiä komponentteja kuin (uutena) halvemman luokan autoissa. Näissä premiumeissa kun se materiaalien ja osien laatu tuntuu vielä kilometrienkin jälkeen sillä tavalla että moni niistä tuntuu vanhanakin laadukkaammalta kuin joku ihan uusi pikkuauto. Minä tykkään siitä että ovi jysähtää kiinni, eikä rämähdä. Tai että auton äänieristys on hyvä. Laadukkaan näköiset ja jämäkästi toimivat kytkimet ja nippelit tuntuvat aina mukavammalta käyttää kuin rimpulat joista tulee tunne että hajoavat käsiin heti. Kyse ei ole mistään kateuden aiheuttamisesta, ja kuka helvetti edes olisi kateellinen jostakin monta vuotta vanhasta Volvosta tai Mersusta, vaan ihan siitä tunteesta mikä itselle tulee sen kyydissä. Tykkäänhän minä mieluummin laittaa päälleni laadukkaalta tuntuvia vaatteitakin, kuin sellaisia jotka ei oikein istu päälle ja materiaalikin tuntuu epämukavalta.

Ja mitä tulee vielä tuohon hevosvoimien tarpeeseen niin en tiedä että tarvitseeko loppujen lopuksi kukaan yli 200 hevosvoimaa, ja kyllähän sitä oikeasti pärjää tien päällä vaikka 50:llä jos käyttää silmää, mutta en minä tiedä onko siitä nyt niin haittaakaan jos on reservissä. Oma ajotyylihän on varsinkin nykyisin luokkaa rauhallinen, enkä minä koskaan ole edes mikään kaahaaja ollut, ja ohituksissakin olen mieluummin äärivarovainen kuin riskinottaja. Mutta vaikka ohitukset ottaakin varman päälle niin se "ylimääräinen" teho reservissä tuo itselle sellaista turvallisuuden tunnetta kun saa ohitukset suoritettua ripeästi ja ilman että tarvitsee vinguttaa autoa ihan äärirajoille. Minä en nimittäin edes kuvittele olevani niin täydellinen kuljettaja ettenkö joskus voisi tehdä arviointivirhettä. No, omassa ei ole kuin 163 hv mutta kyllä minä sanon että se on tien päällä paljon mukavamman tuntuinen kuin esim. se 75 hv Skoda joka minulla jokunen vuosi sitten oli vaikka sinänsä tuolla 75 hv:llakin pärjäsi vallan hyvin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi tuollaisella autolla haluaa ajaa? Siksikö että luulee auton herättävän kateutta muissa ihmisissä, kompensoiko se jotain muuta vai onko se vain niin hyvä auto, että sellainen pitää olla?

Siksi, että varsinkin alkuun auton voimavarat viehättivät. Olen kolmea vastaavaa vuosia ajanut (kaikki firman leasing) ja kun sai auton vapaasti valita, mikä ettei. Samaan aikaa perheessä oli toinen auto, ihan tavallinen, jolla ajoin myös, enkä kokenut autojen välillä ristiriitaa. Tuossa yllä @-OO- avaa tunnetta hyvin. Myöskään luopuminen ei ollut vaikeaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Autoihin liittyvistä tuntemuksista käyköön esimerkkinä vihreiden kannattaja, ympäristönsuojelulle omistautunut ja suunnilleen jokaisen hädänalaisen Suomeen mielellään ottava, oppinut sukulainen. Hän oli vuosia firman osaomistaja ja monta kertaa kyydissä pitkiä matkoja, kun oli yhteisiä töitä määränpäässä. Ensimmäisen kerran taisi tosin käydä niin, että hän ilmoitti lentävänsä, ei aio astua ikinä jalallakaan tuollaiseen autoon. Totesin, että et ehdi koneella, mutta tällä ehdit. Oltiin menossa Helsingisä Ouluun. Autotkin vaihtuivat, tehot kasvoivat entisestään, kunnes vuosien jälkeen sanoin, että pistän tämän kokonaan pois, nyt taisi olla viimeinen pitempi kyyti. Hän suunnilleen parahti, että mitä ihmettä, tämän turvallisemmassa autossa hän ei ole koskaan ollut, miten sinä nyt olisit siitä luopumassa...
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Suomessa, jos ajat esimerkiksi Ferrarilla, Lamborghinilla, Porschella etc. niin ihmiset sanovat heti mulkun jatkeeksi/näyttämisen haluksi. Ulkomailla ajat näillä, niin ihmiset näyttävät peukaloa. Kertoo vähän jotain suomalaisista.

E: Ehkä vähän karkeat autot vedin tuohon esimerkiksi, mutta nykyään tuo valittaminen on levinnyt ihan Mersuihin, Bemareihin ja Audeihinki. Jos sinulla on Skodaa/VW:tä/Seatia kalliimpi/tehokkaampi auto, niin sulla on näyttämisen halu ja pieni muna.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
E: Ehkä vähän karkeat autot vedin tuohon esimerkiksi, mutta nykyään tuo valittaminen on levinnyt ihan Mersuihin, Bemareihin ja Audeihinki. Jos sinulla on Skodaa/VW:tä/Seatia kalliimpi/tehokkaampi auto, niin sulla on näyttämisen halu ja pieni muna.

Kyllähän se vähän karrikoiden juuri sitä on että jos Suomessa joku rikastuu niin silloin ostetaan ihan samanlainen Octavia/Qashqai/Corolla kuin naapurilla mutta otetaan siihen ehkä vähän parempi varustelu ja ehkä pari desiä isompi moottori niin voidaan sisäisesti hymyillä että on varaa ostaa tuollainen "vähän parempi auto". Mutta ulospäin sitä ei oikein saisi näyttää joten otetaan auto ilman mallimerkintöjä ettei vaan kukaan tule kateelliseksi ja ajattele että on pieni muna kun piti ottaa se karvalakkitasoa vähän parempi varustelu ja vielä ihan turha muutaman hevosvoiman tehokkaampi versio.

Tai sitten jotkut rohkeasti menevät ja ostavat sen vähän paremman auton (ei siis edes mitään ökyautoa vaan tyyliin jonkun Audin, BMW:n) niin sitten sitä leimaudutkin pienimunaiseksi kusipääksi jolla on vaan näyttämisen tarve kun ei saatana se samanlainen Octavia riitäkään kun kaikille muille.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on varmaan joku vamma tai jotain, kun ei edes kiinnosta autossa ne hevosvoimat. Kun vaihdan autoa, ostan sen auton, enkä tehoa. Pari autoa sitten tiesin, paljon moottorissa on potkua. Se johtui siitä, että se hv-lukema ilmoitettiin rehvakkaasti auton mallimerkinnässä. Sen jälkeen eikä sitä ennenkään mitään havaintoa. Eikä mua kiinnosta kavereiden, sukulaisten tahi ventovieraiden autojen teholukemat. Pippelistä puhumattakaan. Kusipää on kusipää liikenteessä vain ja ainoastaan käytöksensä ansiosta. Sillä autolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siksi, että varsinkin alkuun auton voimavarat viehättivät.
Yleensä tehot jaksavat tyydyttää 3 viikkoa ja sen jälkeen niihin on tottunut. Mikä siis tarkoittaa sitä, että pitäisi vaihtaa tehokkaampaan. Jos tuota tehokkuuden tunnetta hakee, niin tulee kalliiksi...Cobolilla ei tuota vammaa ole kirjoituksista päätellen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös