Autoiluketju

  • 3 187 357
  • 18 516

Tammerforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pörssiin aikova Kamux-autokauppa tekee huipputulosta – mutta ei autokaupalla - Talouselämä

Kamux porskuttaa ja myymällä mm takuita autoilleen. Veikkaan että näitä ostavat eivät edes tiedä kuluttajasuojan laajuudesta autokaupassa. Mitä oikeasti myyjäliikkeen korvattavaa voi tapahtua 6-12kk välillä mitä ei löytyisi/tulisi eteen kuluttajasuojan aikana? Onko Kamuxin asiakkailla liikaa rahaa, jos jotain voi päätellä suurista voitoista niin tuota plussaa myydään vielä aika paljon.

Kamux Plus tarkoittaa alle seitsemän vuotiaille autoille 650 euron hinnalla myytävää lisävastuusitoumusta eli takuuta. Huvittavaa tuotteessa on, että ensimmäiset kuusi kuukautta käytetyn auton oston jälkeen kaikki autosta löytyvät viet tulkitaan kuluttajasuojasäännösten perusteella joka tapauksessa sellaisiksi, että ne tulkitaan olleen autossa jo myyntihetkellä. Ja silloin myyjä vastaa korjauskuluista. Eikä myyjän vastuu virheistä itse asiassa lopu tähänkään.

Käytännössä siis Kamux myy kuuden kuukauden lisäturvan 650 euron hinnalla, mikä on erittäin rasvainen hinta. Esimerkiksi uusien autojen kaupassa parin vuoden jatkotakuun kolmen vuoden päälle saa jopa pienemmällä summalla. Ja suuri osa vioista tulisi ilman Kamuxin kalliilla myymää lisäturvaakin ainakin osittain myyjän maksettavaksi.


_
Kokemuksesta tiedän että tuossa firmassa kusetus kulkee ihan korkeimmasta johdosta alimpaan myyjään saakka. Viimeksikin n. vuosi sitten kun yrittivät listautua niin uutisissa paljastui jotain hämminkiä. Nyt ovat näköjään odotelleet että pahin kohu laskeutuu ja yrittävät uudestaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No juu, ei mullakaan ole syytä mustamaalata ketään. Mutta ihmetyttää tuollaiset takuut ja siellä sivujen takuuesittelyssä puhutaan muunmuassa käytettyjen osien käytöstä. Nuo mun kaikki korjaukset mistä olen valittanut on tehty ihan uusilla osilla liikkeen piikkiin, viimeisimpänä muun muassa alkuperäinen BMW:n 18" vanne joka tuli suoraan Laakkoselle, iso kiitos Autolle.comille, hienosti hoitivat hommansa.

Ei tietenkään vanhoja pommeja korjata ja täytyy tehdä tarkennus jos ei käynyt mun viestistä selväksi, mun pointti on se että liikkeestä kuin liikkeestä lähtee paskaa ulos ja pääosin näitä korjataan/korjautetaan kuluttajasuojan piikkiin, suurin yllätys mulle että yllättävän moni nielee nämä ongelmat sen vaihdokin oston jälkeen. Kuluttajasuojalla on myös paljon ennakkotapauksia jotka auttaa asioiden selvittämisessä, sekä näissä moottoriasioissakin ovat ottaneet aika selkeästi kantaa että kuinka nuoressa autossa voi tulla moottoriremontti vastaan tuon puolen vuoden sisällä. Kyllä nyt ainakin 2010-luvun auton ostaneet on aika vahvoilla. Se että itse aiheutat ajamalla vian ostamaasi autoon niin epäilen kyllä että sitä kukaan korjaa, jos korjaa Kamux Plus niin sitten ymmärrän takuun, on kieltämättä huoletonta ajoa vuoden verran ja kannattaakin ostaa vuoden välein uusi käytetty tuolta Kamuxilta.

Tuohon kusetukseen en ota sen enempää kantaa kun mitä tässä reilun 20 vuoden aikana olen autokauppoja tehdessä huomannut, eniten tienataan sillä kun ei tehdä vaihdokeille itse mitään vaan laitetaan kylmästi vain eteenpäin ja sitten myydään näitä takuita. Ei ole yllätys ettei autokaupanyhteydessä yksikään myyjä puhu kuluttajasuojasta vaan ainoastaan halutessa omista maksullisista takuistaan.

Onneksi nyt varsinkin uuden sukupolven autokauppiaat joista osa toimii pääosin netissä panostavat ihan eri tavoin asiakastyytyväisyyteen kun vanhan liiton kauppiaat. Karkeasti voisin sanoa että uusien liikkeiden kanssa jossa nuorta porukkaa johdossakin ei ole kertaakaan tarvinnut tapella kuluttajasuojasta mutta vanhojen isojen ketjujen kanssa aina.

_
 

Masentaja

Jäsen
Karkeasti voisin sanoa että uusien liikkeiden kanssa jossa nuorta porukkaa johdossakin ei ole kertaakaan tarvinnut tapella kuluttajasuojasta mutta vanhojen isojen ketjujen kanssa aina.

_

Mulla taas ihan päinvastaisia kokemuksia. Viimeisimmän auton ostin Sakalta ja siellä kyllä sellaista toimintaa että oksat pois. Kaikki meni enemmänvähemmän perseelleen alusta asti ja vasta järkyttävän väännön jälkeen sai asiat edes jotenkin kuosiin. Nyt on yksi homma auki vielä ja auton ostin muistaakseni lokakuussa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viimeisimmän auton ostin Sakalta ja siellä kyllä sellaista toimintaa että oksat pois.
Sakasta en ole muuta kuullut kuin että edullisia hintoja on ollut vaihdokeilla kun ollaan muutamiin vastaaviin vertailtu, mikä ei aina ole tietenkään huono asia.
On liikkeitä jotka pyörittää bisnestään näin että autot vain kulkee koskematta heidän lävitseen minimoimalla kulut ja sitten väännön kautta (taikka myydyn takuun) niitä huolletaan. Sitten on näitä jotka ottaa heti eri linjan ja mainostavat jo myynti-ilmoituksessa että kolmas osapuoli on tenhyt kattavan kuntotarkastuksen ja suhtautuvat kuluttajasuojaan täysin kiihkottomasti että heti tiedetään onko kuluttajasuojaan kuuluva asia. Monet mun jälkeenpäin korjauttamat jutut olisivat tulleet tälläisessä kuntotarkastuksessa ilmi.

Kyllä mulla pahimmat kokemukset on juuri 90- luvulta ja 2000-luvun alusta kun olin vielä itse nuorempi autoilija ja menin sinne ison autoketjun puheille jo ostetusta vaihdokista. Siellä suunnilleen pojutellaan ja pädetään tietämyksellä, asenne on todella negatiivinen jos mainitset sanan kuluttajasuoja.
Onneksi ajat ovat muuttuneet ja tälläisiin vanhan liiton itsepäisiin automyyjiin ei juurikaan enää törmää. Osittain tästä syystä teen kaikki autokauppani pääosin sähköpostilla siihen asti kun hinta on sovittu, ja myös nämä reklamaatiot, haluan mustaa valkoisella enkä ylimielistä jaarittelua.

_
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Mistäköhän voisi johtua että kiihdyttäessä manuaalivaihteisen auton kierrokset pomppaavat 500-1000 kierrosta ylemmäs ja sitten tasaantuvat takaisin? Alunperin poltteli moottorin lohkovaloa ja huollossa haluttiin vaihtaa rikkinäinen lambda-anturi. Sitten kun pakoputki korjattiin erikseen niin valon palaminen loppui ja huollossa sanoivat että lambda onkin kunnossa mutta vika johtuu kytkimestä. Mutta sen vaihtaminen on kallis jumppa. Kytkin ei kuitenkaan mielestäni luista, joten epäilisin ennemmin jotain anturivikaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@teppana Pari viikkoa sitten 320i:n koeajon yhteydessä kyselin myyjältä bemarin webastoista. Kyseisen myyjän mukaan 3-sarjalaisen webasto lämmittää vain sisätiloja. Kertoi myös kuulleensa, että joitakin 5-sarjalaisia olisi modattu lämmittämään myös moottoria. Oli lauantai, joten huoltoa ei ollut paikalla, jotka olisivat osanneet kertoa tarkemmin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mistäköhän voisi johtua että kiihdyttäessä manuaalivaihteisen auton kierrokset pomppaavat 500-1000 kierrosta ylemmäs ja sitten tasaantuvat takaisin? Alunperin poltteli moottorin lohkovaloa ja huollossa haluttiin vaihtaa rikkinäinen lambda-anturi. Sitten kun pakoputki korjattiin erikseen niin valon palaminen loppui ja huollossa sanoivat että lambda onkin kunnossa mutta vika johtuu kytkimestä. Mutta sen vaihtaminen on kallis jumppa. Kytkin ei kuitenkaan mielestäni luista, joten epäilisin ennemmin jotain anturivikaa.

Kyllä se kytkin on, niinkuin ylempänä sanottiinkin jo. Tee pikku testi: Käsijarru päälle, ykkönen silmään ja koita lähteä liikkeelle. Nouseeko vain kierrokset ja auto pysyy paikallaan, vai lähteekö normaalisti (toki hieman kankeasti) liikkeelle?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mistäköhän voisi johtua että kiihdyttäessä manuaalivaihteisen auton kierrokset pomppaavat 500-1000 kierrosta ylemmäs ja sitten tasaantuvat takaisin? Alunperin poltteli moottorin lohkovaloa ja huollossa haluttiin vaihtaa rikkinäinen lambda-anturi. Sitten kun pakoputki korjattiin erikseen niin valon palaminen loppui ja huollossa sanoivat että lambda onkin kunnossa mutta vika johtuu kytkimestä. Mutta sen vaihtaminen on kallis jumppa. Kytkin ei kuitenkaan mielestäni luista, joten epäilisin ennemmin jotain anturivikaa.

Kyllä minä näkisin että ei voi oikein mikään muu olla kuin luistava kytkin.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Auki vaan heti, niin voi selvitä pelkällä levyn vaihdolla. Jos se on loppu, niin niitit voi tehdä jälkeä painelevyyn tai vauhtipyörään ja sit menee enemmän osia vaihtoon. Voi myös olla, että kytkinkoteloon on päässyt öljyä lootasta tai kampiakselin päästä ja kitkapinnoissa on sen johdosta ylimääräistä liukastetta.
 

Matsku

Jäsen
Onko vapaassa autoedussa järkeä, jos työajoja tulee 30-40 tkm vuodessa ja omia ajoja siihen päälle vain 8 tkm vuodessa? Toki vaihtoehtojakaan ei juuri ole, koska työnantaja ei luonnollisestikaan suostu maksamaan kilometrikorvauksia noin isosta työajomäärästä.

Kun työkilsat ovat noin kovat, onko joitain juttuja mitä pitää ottaa huomioon?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos omien ajojen määrä oikeasti jää noin vähäiseksi kannattaa yrittää pienentää verotusarvoa. Vaatii varmaan ajopäiväkirjaa tai muuta vastaavaa luotettavaa tapaa osoittaa omien ja työajojen suhde, mutta näihinkin taitaa nykyään olla jotain kynää ja paperia parempaa GPS-pohjaista sovellusta tarjolla.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Onko vapaassa autoedussa järkeä, jos työajoja tulee 30-40 tkm vuodessa ja omia ajoja siihen päälle vain 8 tkm vuodessa? Toki vaihtoehtojakaan ei juuri ole, koska työnantaja ei luonnollisestikaan suostu maksamaan kilometrikorvauksia noin isosta työajomäärästä.

Kun työkilsat ovat noin kovat, onko joitain juttuja mitä pitää ottaa huomioon?

Riippuu, olisiko sulla joka tapauksessa auto, jonka kustannukset nyt saisit verotusarvolla maksettua. Lisäksi varmaan vaikuttaa, tulisiko verotusarvo nykyisen liksasi päälle, jolloin maksaisit vain jonkin verran enemmän veroa rahapalkasta vai sisältyisikö se nykyiseen liksaan, niin että rahapalkka putoaisi verotusarvon verran. Neuvottelunvaraa voi olla tuossakin.

Noilla kilsoilla jos tosiaan saisit omalla rassilla ajella, niin siinä olisi suoraa tuloa sulle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko vapaassa autoedussa järkeä, jos työajoja tulee 30-40 tkm vuodessa ja omia ajoja siihen päälle vain 8 tkm vuodessa? Toki vaihtoehtojakaan ei juuri ole, koska työnantaja ei luonnollisestikaan suostu maksamaan kilometrikorvauksia noin isosta työajomäärästä.

Kun työkilsat ovat noin kovat, onko joitain juttuja mitä pitää ottaa huomioon?
Itse ajan työajoa noin 25-30tkm ja yksityisajoa alle 10tkm. Minulle kyllä plussaa. Verotusarvo pienenee melkosesti, sinulla varsinkin koska työajoa tulee noin paljon. Ajopäiväkirjaa pitää pitää työajosta, eli alku, loppu, reitti, aloitusaika ja loppuaika. Yksityisestä riittää kilometrit.
Ja kuten mainittu, onko auto osa kokonaispalkkaa eli nyt esim 4000€ ja auto kun tulee palkkasi on edelleen 4000€ sisältäen autoedun, voi tulla kalliiksi. Jos autoedun arvo tulee palkan päälle, parempi. Entä onko muita kuluja? Jotkut firmat ottavat myös auton leasinmaksuja ym käyttäjältä joka on syvältä.

Verottajan sivulla on autoedun verotusarvolaskuri.
Tässä esimerkkinä auto jonka hinta on 40t€.
"
Edun laskennassa käytetty uushankintahinta

36 600,00 €
Auto kuuluu ikäryhmään A
Autoedun verotettava arvo

Arvo kuukaudessa 765 €
Arvo vuodessa 9 180 €

Mikäli työajoa kertyy vuodessa yli 30 000 km, on autoedun verotettava arvo kuukaudessa 663 € ja vuodessa 7 956 €.
-------------
sitten kun käytetään ajopäiväkirjaa ja tuota 10tkm/vuosi yksityisajoa:
Autoedun kilometriperusteinen verotettava arvo

Arvo kuukaudessa 651,67 €
Arvo vuodessa 7 820,00 €

Mikäli työajoa kertyy vuodessa yli 30 000 km, on autoedun verotettava arvo kuukaudessa 549,67 € ja vuodessa 6 596,00 €. --------
Eli eroa tulee... tässä linkki laskuriin:
Autoetulaskuri
 

Veijari

Jäsen
Itse ajan työajoa noin 25-30tkm ja yksityisajoa alle 10tkm. Minulle kyllä plussaa. Verotusarvo pienenee melkosesti, sinulla varsinkin koska työajoa tulee noin paljon. Ajopäiväkirjaa pitää pitää työajosta, eli alku, loppu, reitti, aloitusaika ja loppuaika. Yksityisestä riittää kilometrit.
Miten sä kirjaat omat ja työajot? Onko jokin puhelinsovellus tai navigaattori käytössä, joka tekee tallennnuksen automatic? Aika homma jos pitäisi kaikki ajot, reitti lähtö- ja paluuaikoineen ja kilometreineen kirjata ylös manuaalisesti. Tiedän ainakin itsestäni, että jotta tuo onnistuu niin se pitää olla mahd. helposti tehtävissä. Itselle on tulossa työsuhdeauto elokuussa...
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onko ihan normijuttu että 8v vanhassa 80k ajetussa golffissa katkeilee takajouset, joo, oletan että varmasti osavaikutuksensa on ollut lähiaikojen 500kg traikkukuormalla (moottorivene) ja täydellä lastilla matkustajia ja kulutustavaraahan nuo jouset käsittääkseni ovat mutta silti, vika vai ominaisuus? 350€ tuosta lystistä saa maksaa kun vaihdetaan myös toisen puolen jouset, mutta onko syytä olettaa että jää tämän auton osalta sitten ainutlaatuiseksi vaihdoksi. ja kävi vaan huono tuuri että katkesi nyt eikä vaikka 3v päästä jolloin auto voisi olla jo toisella omistajalla.
 

Tuamas

Jäsen
Miten sä kirjaat omat ja työajot? Onko jokin puhelinsovellus tai navigaattori käytössä, joka tekee tallennnuksen automatic? Aika homma jos pitäisi kaikki ajot, reitti lähtö- ja paluuaikoineen ja kilometreineen kirjata ylös manuaalisesti. Tiedän ainakin itsestäni, että jotta tuo onnistuu niin se pitää olla mahd. helposti tehtävissä. Itselle on tulossa työsuhdeauto elokuussa...

Googleen sähköinen ajopäiväkirja, tuossa taitaa olla tämän hetken halvimpia sovellutuksia
MTRLOG Elektroninen ajopäiväkirja - MTRLOG | Clas Ohlson

Eli kertamaksu laitteesta ja 8-12€/kk kuukausimaksu.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Miten sä kirjaat omat ja työajot? Onko jokin puhelinsovellus tai navigaattori käytössä, joka tekee tallennnuksen automatic? Aika homma jos pitäisi kaikki ajot, reitti lähtö- ja paluuaikoineen ja kilometreineen kirjata ylös manuaalisesti. Tiedän ainakin itsestäni, että jotta tuo onnistuu niin se pitää olla mahd. helposti tehtävissä. Itselle on tulossa työsuhdeauto elokuussa...
Piirturi appi kännykkään ja sillä. Siirrän tietoja varmuuden vuoksi sieltä aika usein, eli printtaan.
Ennen oli manuaalinen ajopäiväkirja ja oli se vähän työlästä.
Piirturi on ilmainen.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Olen ajanut autoa n. 8000 päivänä vuodesta 1995 ja olen ollut kahdesti tekemisissä poliisin kanssa. Vuonna 2008 kun sinivilkut oli ohituskaistalla tutkaamassa ja vuonna 2016 kun osuin puhallusratsiaan.

Nyt kun unohdin totaalisesti vuosi sitten ostetun auton (Saab 9-5 Aero 2.3 Turbo) katsastuksen eikä mennyt läpi eli on ajokiellossa niin kylläpä sitä koko ajan odottaa että minkä mutkan takana on ratsia tai milloin tulee poliisiauto vastaan. Pakko on kuitenkin ajaa päivittäin ja korjaamolle vasta ensi tiistaina. Autossa ei ole mitään liikenneturvallisuutta vaarantavaa vikaa.

Autoon olen kyllä ollut pirun tyytyväinen. Tyylikäs, tehokas, turvallinen ja iso perheauto vetokoukulla ja pienellä budjetilla oli vuosi sitten kriteereinä. Kolme edellistä autoani oli VW Golf R32, Honda Civic TypeR ja VW Golf VR6 eli ihan perusautoja ei ole tullut harrastettua.
 

Liitteet

  • Aero.jpg
    Aero.jpg
    403,1 KB · kertaa luettu: 464
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Autoon olen kyllä ollut pirun tyytyväinen. Tyylikäs, tehokas, turvallinen ja iso perheauto vetokoukulla ja pienellä budjetilla oli vuosi sitten kriteereinä. Kolme edellistä autoani oli VW Golf R32, Honda Civic TypeR ja VW Golf VR6 eli ihan perusautoja ei ole tullut harrastettua.

Hieno auto ja ennenkaikkea hyvä ajaa. Eikös tuon mallin saa vielä päivitettyä etanolille suht helposti? Ukolla on 9-3 Aero, ja jumalauta että autoon tuli potkua uudella softalla, hintaa 200€ softa ja uudet tulpat.

Itellä kiikarissa tuo viimeisin 9-5, aivan helvetin tyylikäs auto.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Millainen kulkupeli tuo uudemman korimallin volkkarin Beetle on? Muuton myötä vaimolle pitäisi hankkia oma kulkuneuvo ja tuohon se sitten on ihastunut, eikä siitä meinaa yli päästä vaikka sopivia (parempia) vaihtoehtoja olen yrittänyt markkinoida.

Puoliksi huumorimielessä ehdotin miltei kolme kertaa kalliimpaa ja selvästi parempaa autoa vaihtoehdoksi, mutta ei kelvannut, heh. Naisilla - tai ainakin tällä mun jääräpäisellä tapauksella - tuntuu painavan valinnassa hiukan eri kriteerit.. eli puhtaasti se mikä miellyttää silmää. Toisaalta hänen käyttöönsä se auto tuleekin, joten turha kai tässä allekirjoittaneen on asiasta nillittää...
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Millainen kulkupeli tuo uudemman korimallin volkkarin Beetle on? Muuton myötä vaimolle pitäisi hankkia oma kulkuneuvo ja tuohon se sitten on ihastunut, eikä siitä meinaa yli päästä vaikka sopivia (parempia) vaihtoehtoja olen yrittänyt markkinoida.

Pikkuisen epäkäytännöllisempi Golf. Eli ihan perusvarma perusauto vähän koreampiin kuoriin kääriytynä. Tilat jonkin verran huonommat kuin Golfissa johtuen muotoilusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös