Audiolaitteet

  • 21 982
  • 109

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ei tuo varmaan mikään äänentoiston helmi ole, mutta tuohon hintaan nähden varmasti aika ok nouto. Hinta-laatu-suhde menee väkisin hyväksi ja enemmänkin tuo soundbar-osasto tulee olemaan se, josta äänenlaatu tulee puristamaan - sikäli mikäli se on ainoa kriteeri.

Itse pistäisin tuohon esim. Tannoyn Mercuryt pariksi, edulliset mutta suht hyvin soivat peruskaiuttimet. En ole noita Boseja kuullut, mutta uskoisin että pesevät nuo mennen tullen ja ovat merkittävästikin halvemmat.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tekeekö tuolla mitään? Yamaha 5.1 viritinvahvistin HTR-2067 (musta) - Vahvistimet - Gigantti
Huomenna saisi Gigantista 149 €:oon ja olen katsellut hankittavaksi joko viritinvahvistin + 2 kpl hyllykaiuttimet tai soundbar. Tarkoitus olisi saada vähän parempaa ääntä salkkarit-uusinnoille (no ehkä leffoihinkin) ja satunnaiseen musiikinkuunteluun, eli mitään kovin korkeita vaatimuksia ei ole, mutta ei viitsisi satasia hukkaankaan heittää. Kumpaan muuten lähtökohtaisesti kannattaa panostaa enemmän; kajareihin vai vahvistimeen? Kuten huomaatte, olen näistä pihalla. Esimerkiksi tuollaisett kajarit, jos perse kestää: Bose 301kaiuttimet (2 kpl/kirsikka) - Kaiuttimet - Gigantti
Noin yleisesti ottaen rahaa kannattaa laittaa enemmän kaiuttimiin kuin vahvistimeen, niin audiolaitteissa kuin kotiteatterivehkeissä. Mikään vahvistin ei kompensoi kehnoja kaiuttimia, mutta vähän vaatimattomampi vahvistin yhdistettynä tasokkaisiin kaiuttimiin tuottaa yleensä edellistä paremman lopputuloksen. Mielestäni tämä piirre vain korostuu, jos tarkoitus on pärjätä melko pienellä budjetilla.

Ellet välttämättä halua kantaa rahojasi nimen omaan Giganttiin, niin yksi vaihtoehto on katsoa, millaisia käytettyjä vaihtoehtoja nettipalstoilta löytyy. Tämä koskee erityisesti kaiuttimia. Voit saada käytetyistä kaiuttimista samalle rahalle paljon enemmän vastinetta kuin uusista. Jos kaiuttimia ei ole rikottu väärällä kuormituksella (harvinaista mutta mahdollista, esim. diskanttielementti on voinut rikkoutua), niin käytetty laite on äänentoistollisesti suunnilleen yhtä hyvä kuin uusi. Käytetyissä vahvistimissa voi olla enemmänkin eletyn elämän tuomia vaivoja, joten niiden ostamiseen liittyy enemmän riskejä. Halvemman pään vahvistimen kohdalla suosittelen uuden ostamista, kun laitteeseen ei kuitenkaan sitoudu paljoa rahaa kiinni. Uudessa vahvistimessa on lisäksi jokin takuuaika, ja kyllä halpakin vahvistin muutaman vuoden sentään kukkuu.

Huom: Gigantin suhteen kannattaa myös varautua siihen, että määrättynä päivänä tarjoushintaiseksi ilmoitettua laitetta ei yllättäen löydykään, kun asiakas tiedustelee heti aamulla tuotetta. Sinulle kenties myydään kalliimpia laitteita tarjousvahvistimen sijasta. Saattaa olla tarpeen miettiä jonkinlainen varasuunnitelma, jos et onnistukaan tekemään tuosta 149 euron vahvistimesta kauppoja.

Noista linkittämistäsi Bosen kaiuttimista en osaa kertoa mitään omakohtaisia kokemuksia, mutta kannattaa vähintään koekuunnella noita ja muutamia muitakin kaiuttimia ennen ostopäätöstä. Näin etenkin siksi, koska kaiuttimet näyttelevät isoa osaa hankinnassasi. Minulle on muodostunut vuosien varrella aika vahva käsitys siitä, että Bosen tuotteiden hinnoissa on melkoisesti ylimääräistä suhteessa äänen laatuun. Bosen tuotteet ovat monen silmään siistin näköisiä ja Bosea myydään myös jonkinlaisena lifestyle-merkkinä. Uskallan kuitenkin aika riskittömästi olettaa, että noin 500 euron hintaluokassa on tarjolla paljon erilaisia kaiuttimia, jotka ovat äänentoistollisesti Bosea edellä. Jos haet ensisijaisesti hyvää ääntä etkä kahta nättiä kirsikanväristä laatikkoa, niin katso varmuuden vuoksi myös muita vaihtoehtoja.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
@chauron @Pisin Kääpiö 186cm Kiitos ajatuksistanne. Luulen, että katson tuon Gigantin tarjoustilanteen huomenna. Jos myydään eioota, niin ei aiheuta itkua. Jos taas vahvistin tarttuu mukaan, niin voin paremmalla ajalla hakea tarkoitukseen sopivaa kaiutinparia. Voi olla, että palaan siinä kohtaan tänne asian kanssa. Tuo oli varsinkin hyvä tietää, että Bosen hinnat sisältävät ilmaa. Itse katsoin, että tuttu merkki ja korkeahko hinta, niin otaksuin saavani sillä kombinaatiolla laatua.

Itselleni tuo estetiikka ei ole niin tärkeä asia, mutta vaimolleni se on sen verran, että hänellä on vahva veto-oikeus olohuoneeseen liittyviin päätöksiin. Joku voisi puhua jopa diktatuurista, mutta on minulle sentään vielä toistaiseksi jätetty mahdollisuus tehdä esityksiä päätöksentekijälle.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tulee äly-telkkariin ja PS4:een kiinni, niin en usko tarvitsevani virittimeen yhteyksiä. Kunnes käytössä kiroan niiden puuttumista.
Niin kai lähinnä ajattelin, että jos spotifyta luurista tai muusta vastaavasta haluaisi soitella... joo ei varmaan välttämätöntä mutta itse kaipaan juuri nyt tuota mahdollisuutta omassa laitteessani.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Verkkolevy ja DLNA-tuki vahvarissa on ihan metka homma. Voi striimailla kotona musaa, jos kovalevy on jo valmiiksi biisejä täynnä. Spotify vaatii vahvarista riippuen tai ehkä myös riippumatta premium-tilin. Tulevaisuutta varten en kyllä näkisi pahana, että se WiFi siitä vahvarista löytyy. Kajariasia on sellainen, että joskus ulkonäkö menee taajuusvastekäyrien edelle. Sitä voi myös käyttää hyväkseen, ja ottaa verrokiksi rumat ei-toivotut pöntöt ja "suunnitelma B" ne kalliit, hyvät ja sirot. Boseissa on luultavasti ilmaa hinnoissa. Hyvin pienellä vaivalla herra google kertoo, mitkä ovat hyvät budjettikajarit.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Voi olla, että palaan siinä kohtaan tänne asian kanssa. Tuo oli varsinkin hyvä tietää, että Bosen hinnat sisältävät ilmaa. Itse katsoin, että tuttu merkki ja korkeahko hinta, niin otaksuin saavani sillä kombinaatiolla laatua.
Suosittelen käymistä audioporissa, saat luultavasti noita boseja paremmat kajarit ja valinnanvaraa tuossa ~500e hintaluokassa pitäisi löytyä. Pekalta saat mahdollisesti vaikka pari paria kotiin kuunteluun, jos muuten ei tunnu hyvää vaihtoehtoa löytyvän. Siitä tosin ehkä huono paikka, että budjetti on lähellä ylittyä, kun siellä vähän aikaa kaiuttimia ihmettelee.

Itseltäni löytyy nuo Q Acousticsin 2020i:t. Tietokonekajareina kylläkin mutta vajaa 300e pari ja kehuja on sieltä sun täältä tuossa hintaluokassa sadellut. Tannoyn mercury-sarja tosin myös hyvä vaihtoehto.


Edit. Niin audiopori siis siinä tapauksessa, jos porin suunnalla asustelet, muistakin kaupungeista varmasti löytyy pätevä erikoisliike.
 
Viimeksi muokattu:

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Tekeekö tuolla mitään? Yamaha 5.1 viritinvahvistin HTR-2067 (musta) - Vahvistimet - Gigantti
Huomenna saisi Gigantista 149 €:oon
Unohda. Tämä ihan omalla kokemuksella kun hain keväällä saman romun kun piti saada vahvistin jossa tykille hdmi ulostulo. Palautin parin päivän kokeilun jälkeen. Kuvapuolella todella pahoja ongelmia 1080p-kuvan kanssa (pätkii) ja muistaakseni audiopuolella ei pystynyt toistamaan kaikilla levyillä edes 5.1 raitaa. Kokeilin kahdella blu-ray soittimella (Sony+Samsung) ja ongelmia oli molemmissa. Toki saattoi olla maanantaiyksilö mutta en koskisi enää tikullakaan.

Otin tilalle Yamahan RX-V579:n ja vaikka sekään ei ole mikään state-of-the art niin ongelmat loppui laakista.
 

ipaz

Jäsen
Tekeekö tuolla mitään? Yamaha 5.1 viritinvahvistin HTR-2067 (musta) - Vahvistimet - Gigantti
Huomenna saisi Gigantista 149 €:oon ja olen katsellut hankittavaksi joko viritinvahvistin + 2 kpl hyllykaiuttimet tai soundbar. Tarkoitus olisi saada vähän parempaa ääntä salkkarit-uusinnoille (no ehkä leffoihinkin) ja satunnaiseen musiikinkuunteluun, eli mitään kovin korkeita vaatimuksia ei ole, mutta ei viitsisi satasia hukkaankaan heittää. Kumpaan muuten lähtökohtaisesti kannattaa panostaa enemmän; kajareihin vai vahvistimeen? Kuten huomaatte, olen näistä pihalla. Esimerkiksi tuollaisett kajarit, jos perse kestää: Bose 301kaiuttimet (2 kpl/kirsikka) - Kaiuttimet - Gigantti

Jos olet valmis laittamaan tuollaiset 650e vahvistimiin + kaiuttimiin, niin mietipä vaihtoehdoksi esim. http://www.gigantti.fi/product/tv-j...PLAYBARBK/sonos-soundbar-kotiteatteri-playbar. Pirun käytännöllinen laite jossa mahtava äänenlaatu. Optisella kiinni telkkariin ja muut äänet Wifi-verkossa esim. Spotifyn tai nettiradion kautta. Hinta toki hieman kalliimpi 799e, mutta kaikki tuttuni jotka ovat tuon hankkineet ovat kehuneet varauksetta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
@Watson @ipaz Vaimo auttoi päätöksenteossa ilmoittamalla, että meille ei tule yhtään ylimääräistä laitetta ja johtoa olohuoneeseen. Uhkasi pölyjenpyyhinnän siirtyvän minun vastuulle, joten yhteisymmärrys löytyi nopeasti. Soundbarille antoi vihreää valoa, niin pitää katsoa niitä. Se, että onko tuossa nyt sitten kauheasti vähemmän "pölyjenpyyhintää", ei ole asia, jonka kanssa minun kannattaa päätäni vaivata.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vanhat kunnon Denonin kuppikuulokkeet menivät rikki. Joten suositelkaapas hyviä kuulokkeita hintaluokassa about 100e. Lähinnä punttiksella tulee niitä käytettyä. Ostin jo Denonilta aika hintavat korviin tungettavat nappikuulokkeet, jotka olivat ihan paskat. Tai sitten mun korviin ei vaan sovi yhtään noi napit, koska omaan niin ahtaat korvakäytävät. Pääkriteerinä hyvä äänentoisto, mitään bluetootheja yms. ei tarvitse olla.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bluetooh on signaaliketjussa heikentävä lenkki.

Onko "hyvä äänentoisto" mahdollisimman suora käyrä eli ns studiokuulokkeet vai maukkaan kuuloiset luurit?
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bluetooh on signaaliketjussa heikentävä lenkki.

Onko "hyvä äänentoisto" mahdollisimman suora käyrä eli ns studiokuulokkeet vai maukkaan kuuloiset luurit?
No en mä treenatessa mitään studiokuulokkeita tarvitse, eli kuten hyvin kuvasit "maukkaan kuuloiset" luurit :)
 

Pluton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lukko
Apua kaivataan.
Saunassa on kaiuttimet ja nyt pitäisi saada toiseen huoneeseen soitin jossa bluetooth, plussaa jos cd ja usb.
Rahaa ei viitsisi noin satkua enempää laittaa. Automankka olisi soittimena helpoin ratkaisu mutta miten siihen virta, ei taida bilteman 1a12v muuntajan teho piisata. Jos olisi joku valmis systeemi niin sellaista sitten.
Kokemuksia/ neuvoja otetaan ilolla vastaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Apua kaivataan.
Saunassa on kaiuttimet ja nyt pitäisi saada toiseen huoneeseen soitin jossa bluetooth, plussaa jos cd ja usb.
Kerro hiukan lisää. Sulla on siis saunassa kajarit. Ne on varmaan kaapeloitu, eli bt-vaatimus ei liity siihen. Mutta haluat soittaa musaa joko mobiililaitteelta tai usb-muistista? Mä hommaisin jonkun minisarjan tuohon. Kyllä noita satasen pintaan saa. Vaikka tällainen LG. Kyllähän tuollainen autosoittimen kanssa kikkailu olisi katu-uskottavaa touhua, mutta alkuinnostuksen jälkeen lakkaisi varmaan naurattamasta aika pian.

E. toki lisäkajareille pitää olla lähtöliitäntä, eli voi olla, ettei ihan halvimmissa malleissa tuota ole. Googlen kuvahaun mukaan tuossa on.
 

Pluton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lukko
Kerro hiukan lisää. Sulla on siis saunassa kajarit. Ne on varmaan kaapeloitu, eli bt-vaatimus ei liity siihen. Mutta haluat soittaa musaa joko mobiililaitteelta tai usb-muistista? Mä hommaisin jonkun minisarjan tuohon. Kyllä noita satasen pintaan saa. Vaikka tällainen LG. Kyllähän tuollainen autosoittimen kanssa kikkailu olisi katu-uskottavaa touhua, mutta alkuinnostuksen jälkeen lakkaisi varmaan naurattamasta aika pian.

E. toki lisäkajareille pitää olla lähtöliitäntä, eli voi olla, ettei ihan halvimmissa malleissa tuota ole. Googlen kuvahaun mukaan tuossa on.
Tällaista olen etsinyt...en vaan ole millään löytänyt kohtuuhintaisia. Liitteen vekotin vaikutti olevan ok, jos vain nuo saunan kaiuttimet pystyy liittämään tuohon että ei ole mitään erikoisliittimiä takana. Eli mobiililaitteella on tarkoitus musiikkia pyörittää.

edit. näkyypä tuolla takana olevan kuvissa ihan normiliittimet
 

Järvenpää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Wild, Suomalaiset NHL:ssä
Aaah, löytyipäs oiva ketju kysymykselleni.
Tekisi mieli ostaa uusi bluetooth-kaiutin.

Rupesin etsiskelemään semmoista kajaria, mitkä olivat trendi muutama vuosi sitten, eli käytännössä vaatii jonkun resonointipinnan tuottaakseen muhkean soundin. Yllätyin, kun löysin niinkin halvan tuotteen, kun nokian md-12. Valitettavasti näyttää jo poistuneen jälleenmyyntivalikoimasta kaikkialta, joten tuota ei pääse koettamaan.

Kokemusta tuommoisista bt-kajareista on työmaalla olevasta isoimmasta UE megaboom- mallista, sekä mökkireissuilla, ym rantareissuille mukaan otettavasta jbl:n go -mallista.

Mutta. Onhan noissa ihan rehellisesti melkoinen puute nimenomaan tuossa soundin jykevyydessä (aka. Bassossa).

Olenkin siinä uskossa, että juuri tuommoisissa pintaa resonointiapuna käyttävissä laitteissa se soundi on paljonkin tymäkämpi. Kookle auttaa kovin huonosti tässä tarpeessani, joten löytyisiköhän täältä apua ongelmaan, tai onko tietoa, tehdäänkö moisia kapistuksia edes enää?
 

Järvenpää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Wild, Suomalaiset NHL:ssä

Knap

Jäsen
Osaisiko joku suositella mulle bluetooth kuulokkeita?

Kriteereinä ne perusjutut..
- Hyvä äänenlaatu, ei kuuluisi siis taustamelua tai tuuli ei haittaisi ulkona.
- Akun kesto mielellään pitkä, mutta olen valmis joustamaan siitä. Väh. 10h.
- On ear kuulokkeet siis, tai around ear käy myös jos ne olisivat pienet. Ulkona olisi tarkoitus käyttää jonkin verran myös, joten ei pitäisi näyttää häröltä.
- Budjetti noin 100e

Philips Wireless on-ear kuulokkeet SHB8750NC/00 (musta) - Kuulokkeet ja kaiuttimet - Gigantti
AKG langattomat on-ear kuulokkeet Y50BT (musta) - Kuulokkeet - Gigantti

Noita katsonut, AKGt näyttävät vähän hassulta, mutta en sit tiedä onko ne oikeasti, niin ja ne saa myös 100e olikon verkkokaupasta mutta tuon linkkasin. Kokemuksia kummistakaan?
 

Lavis

Jäsen
Olen aikeissa ostaa uudet sankakuulokkeet. Langattomat, bluetoothilla toimivat täytyy olla. Vastamelutoiminto plussaa, ei pakollinen.

Onko kukaan palstalainen käyttänyt Bosen QuietComfort 35 mallin kuulokkeita? Hirveän kalliit ovat, mutta ovatko jokaisen pennin arvoiset? Lukemattomissa arvosteluissa niitä kehutaan.

Jos olette löytäneet oman helmenne tällä saralla, niin otan mieluusti vastaan ehdotuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös