Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 236 707
  • 7 312

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Värikäs lintuharvinaisuus nokkii hämärässä lieroja Viikin katulamppujen alla – jos oikea talvi tulee, sen päivät ovat luetut - Kaupunki - Helsingin Sanomat (linkki hesariin)
Kukaan koskaan kuullut vieraslajeista? Näköjään kun on niin ihanan kikertävänkukertavanpaskanruskee, niin sitten se ei haittaa, vaikka kukaan ei voi sanoa mitä tälläisen olennon ruokkiminen voisi aiheuttaa ekosysteemille. Mitäs jos vaikka jotkut naaraat tykkää näistä "ei selviävistä" koiraista enemmän, ne jotenkin leviää, kun niitä ruokitaan ja sitten kun levinneet tarpeeksi ja syrjäyttäneet kotimaiset, niin ei enää ruoka riitäkkään ja onkin ekosysteemissä reikä?

Ehkä olis pitänyt laittaa johonkin vitutus ketjuun. Mutta ei vain avaudu minulle. Haluaakohan joku noista olla se biologi joka määrittää, että just tämä laji ei mitään ongelmia aiheuta? Ottavatko sitten vastuun lopputuloksesta omalla nimellä ja rahoillaan? Tuskin.
Jos tämä olisi mamusatiiria, antaisin 10+ pistettä, mutta olet ilmeisesti tosissasi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä. Ne ovat lajeja jotka ovat levinneet ihmisen mukana uudelle alueelle. Lintu joka on tänne itse lentänyt ei siis sellainen ole.
Ei sillä ole asian kannalta merkitystä. Kyllä se voi kuule olla vaikka laivan pilssivedessä levinnyt eläin yms. kyse on siitä, että puututaan siihen luonnon kiertokulkuun eli aletaan ruokkimaan sitä vieraseläintä. Sillä ei ole merkitystä miten se on sinne päätynyt, vaan sillä annetaanko luonnon toteuttaa oma kiertokulkunsa vai ei.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei sillä ole asian kannalta merkitystä. Kyllä se voi kuule olla vaikka laivan pilssivedessä levinnyt eläin yms. kyse on siitä, että puututaan siihen luonnon kiertokulkuun eli aletaan ruokkimaan sitä vieraseläintä. Sillä ei ole merkitystä miten se on sinne päätynyt, vaan sillä annetaanko luonnon toteuttaa oma kiertokulkunsa vai ei.
Pieneksi vinkiksi, että laivan pilssivedessä eläminen on ihmisen mukana leviämistä... (ainakaan itse en tiedä, että muut eliölajit kuin ihmiset käyttäisivät laivoja).

Se on tietenkin suloista että on asiasta vahvoja mielipiteitä, mutta määritelmät ovat selvät eikä niitä ole tarve keksiä itse:
Määritelmiä ja käsitteitä | Vieraslajit.fi
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Saaks tätä sanoa? Nämä idiootit ovat 100% naisia. Aina ja iankaikkisesti. Mikä teitä oikein vaivaa?

Olen nainen ja vihaan tällaisia ryhmiä. Ja kun ylläpitää ryhmää, jossa pitäisi keskustella terveydestä. Miksi siellä kysytään ensin, pitäisikö lähteä päivystykseen? Odotetaanko sieltä vastausta vai viitsitäänkö oikeasti lähteä päivystykseen? Varsinkin kun vastauslitanjasta voi tulla pitkä, kaikki ovat eri mieltä. Juu, naispainotteinen jäsenistö.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Olen nainen ja vihaan tällaisia ryhmiä. Ja kun ylläpitää ryhmää, jossa pitäisi keskustella terveydestä. Miksi siellä kysytään ensin, pitäisikö lähteä päivystykseen? Odotetaanko sieltä vastausta vai viitsitäänkö oikeasti lähteä päivystykseen? Varsinkin kun vastauslitanjasta voi tulla pitkä, kaikki ovat eri mieltä. Juu, naispainotteinen jäsenistö.

Totta. Löysin kuitenkin ryhmän, joka on huumoriryhmä ja siellä on äänessä pääasiassa naisia. Uskomatonta mutta näin on. Vittuillakseni en kerro mikä ryhmä kyseessä on. On. On. On.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Pieneksi vinkiksi, että laivan pilssivedessä eläminen on ihmisen mukana leviämistä... (ainakaan itse en tiedä, että muut eliölajit kuin ihmiset käyttäisivät laivoja).

Se on tietenkin suloista että on asiasta vahvoja mielipiteitä, mutta määritelmät ovat selvät eikä niitä ole tarve keksiä itse:
Määritelmiä ja käsitteitä | Vieraslajit.fi
Mitähän sinä tällä nyt haet? On tuolla listattu myös pöllöjä ja sääksiä. Mulle se on ihan se ja sama millaista semantiikkaa sä haluat täällä vedellä jostain termistä. Se termi kyllä on minun koulu aikanani ollut synonyymi tulokaslajille, sittemmin vasta eriytetty, mutta ei edelleenkään väärin. Se on aika laiskaa jos ja kun kuitenkin ymmärrät mistä on kysymys. Minä kun en missään vaiheessa ole puhunut siitä miksi joku eläin on täällä, vaan siitä että onko ok ruokkia sellaista eläintä mikä ei kuulu luonnostaan meidän elinympäristöömme. Seuraukset kun voivat olla ennalta arvaamattomia.
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Totta. Löysin kuitenkin ryhmän, joka on huumoriryhmä ja siellä on äänessä pääasiassa naisia. Uskomatonta mutta näin on. Vittuillakseni en kerro mikä ryhmä kyseessä on. On. On. On.

Ja toisaalta... On ryhmiä ja esim. uutisten kommenttiketjuja, joissa vanhemmat miehet onkin niitä pahimpia pätijöitä.

Mutta naisista ja somesta saisin oman vitutusblogin. Toisaalta, sehän olisi melkein sama sivusto kuin feissarimokat...
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Heh, tästä tulee mieleen eräs tapaus, joka todellakin on tämän ketjun kamaa. Olin töissä eräällä varastolla, jossa tavara lähti asiakkaille useimmiten Kaukokiidon kautta. Toinen samalla työpisteellä kanssani ollut hieman vanhempi kaveri oli tiesi sen yhden ainoan keinon, jolla intterwebin ihmeellisestä maailmasta sai tietoon kyseisen kuljetusfirman rahtihinnat: kirjoitetaan googleen kaukokiito, sitten skrollataan sivun alareunaan, josta valitaan aiheeseen liittyvät haut -vaihtoehdoista "kaukokiito rahtihinnat", jota klikkaamalla haluttu sivu löytyy hakuvaihtoehdoista ensimmäisenä. Koitin ehdottaa mm. tuon kyseisen sivun tallentamista kirjanmerkkeihin, mutta eihän se kuulema voi sillä tavalla toimia. Edes se, että kirjottaisi hakuun suoraan "kaukokiito rahtihinnat" ei onnistunut tältä kaverilta. Hän oli "oppinut" tuon yhden ainoan tavan, eikä edes halunnut, saati yrittänyt tehdä sitä toisella tapaa. Kyseessä oli kuitenkin muutoin ihan fiksunoloinen kaveri, joten ei voi käsittää moista.
Tiedän erään vanhemman herrasmiehen joka kirjoitti aina Chromen osoiteriville google ja painoi enteriä, sitten otti hakutuloksista ensimmäisen tuloksen (eli google.fi) ja kirjoitti siihen vasta haettavan asian. Huomautin joskus että sen voi kirjoittaa suoraankin, mutta kuulemma monta vuotta toiminut jo noin, eli turha sitä vaihtaa
 
Hesarissa oli juttua siitä, miten suomalaiset ja muut vetelee thaimaalaisia huoria paljaalla. Se on sitten kiva tuoda HIV Suomeen ihan omaa hölmöyttään ja aiheuttaa älyttömät kustannukset terveydenhoidolle. Itse en koskisi pitkällä tikullakaan, mutta kai jotkut saa lisäkiksejä siitä, että voi saada HIV:n.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Hesarissa oli juttua siitä, miten suomalaiset ja muut vetelee thaimaalaisia huoria paljaalla. Se on sitten kiva tuoda HIV Suomeen ihan omaa hölmöyttään ja aiheuttaa älyttömät kustannukset terveydenhoidolle. Itse en koskisi pitkällä tikullakaan, mutta kai jotkut saa lisäkiksejä siitä, että voi saada HIV:n.
Pelaahan sitä jotkut venäläistä rulettiakin. Tosin siinä kaiketi voi voittaa rahaa toisin kuin huoran paneskelussa joka kustantaa. Luulisi että paljaalla vielä vähän extraa.

Itselleni ei avaudu että minkä takia näillä nykyajan runonlaulajilla, rytmipuhetaiteilijoilla, on niin jumalattomasti eri taitelijanimiä? Joku lökähöpöttäjä joka tekee, sanotaanko nyt vaikka 15v. uran alalla, käyttää varmaan tusinaa eri taiteilijanimeä. Ja kaiketi usein vielä samanaikaisesti. Onko näillä kaikilla joku krooninen identiteettikriisi?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hesarissa oli juttua siitä, miten suomalaiset ja muut vetelee thaimaalaisia huoria paljaalla. Se on sitten kiva tuoda HIV Suomeen ihan omaa hölmöyttään ja aiheuttaa älyttömät kustannukset terveydenhoidolle. Itse en koskisi pitkällä tikullakaan, mutta kai jotkut saa lisäkiksejä siitä, että voi saada HIV:n.
Kyllähän paljaalla tuntuu paremmalta ja jännityksestäkin saa kiksejä. Itse en noita kyllä silleen vetelis, tai no joskus jossain on tullut jotain pirihuoraa. Enemmän se kyllä vaan naurattaa.

Ottaa jotkut Eurooppaankin matkavakuutuksia, mut pitää muistaa että Lululla oli kolmaskin mieli. Ja lähdön läheisyydestä he turvaa saa.

Itselleni ei avaudu että minkä takia näillä nykyajan runonlaulajilla, rytmipuhetaiteilijoilla, on niin jumalattomasti eri taitelijanimiä? Joku lökähöpöttäjä joka tekee, sanotaanko nyt vaikka 15v. uran alalla, käyttää varmaan tusinaa eri taiteilijanimeä. Ja kaiketi usein vielä samanaikaisesti. Onko näillä kaikilla joku krooninen identiteettikriisi?
Ehkä ne on skitsoja.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Mitähän sinä tällä nyt haet? On tuolla listattu myös pöllöjä ja sääksiä. Mulle se on ihan se ja sama millaista semantiikkaa sä haluat täällä vedellä jostain termistä. Se termi kyllä on minun koulu aikanani ollut synonyymi tulokaslajille, sittemmin vasta eriytetty, mutta ei edelleenkään väärin. Se on aika laiskaa jos ja kun kuitenkin ymmärrät mistä on kysymys. Minä kun en missään vaiheessa ole puhunut siitä miksi joku eläin on täällä, vaan siitä että onko ok ruokkia sellaista eläintä mikä ei kuulu luonnostaan meidän elinympäristöömme. Seuraukset kun voivat olla ennalta arvaamattomia.
Niin, jostainhan tanne ovat kaiken maailman punatulkut, tikat, karhut sun muutkin tulleet. Jos ja kun ilmasto muuttuu niin muuttuu elaimetkin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Miksi Suomen mediakentässä on Juha Perälän kaltainen hahmo?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Miksi Suomen "musiikki" ja "julkkis"kentässä on james nikanderin kaltainen hahmo?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös