Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 239 373
  • 7 320

teppana

Jäsen
Amerikka ei aina oikein avaudu minulle. Maailman mahtavin maa jota pidetään monessa asiassa edelläkävijänä ja mallimaana miten pitäisi elää, mutta silti se vaikuttaa monissa asioissa niin ihmeelliseltä takapajulalta ja siellä tapahtuu välillä niin ihmeellisiä asioita että ei voi kuin päätään pyöritellä. Lueskelin tuossa illalla "rästiin jääneitä" Suomen Kuvalehtiä ja parin viikon takaisessa lehdessä oli juttua Amerikan valtavasta huumeongelmasta joka on räjähtämässä käsiin. Siellä siis lääketehtaat saivat joskus 90-luvulla lobattua läpi että opiaattien syöttämisessä ihmisille ei ole mitään pahaa ja lääkärit alkoivat määräillä Oxycontinia ja muita opiaatteja ensin pahoista kivuista kärsiville ja lopulta melkeinpä jokaiseen pikkuvaivaan. Ja vasta noin kymmenen vuotta myöhemmin herättiin että ei se ehkä sittenkään ollut ihan hyvä ratkaisu, ja päätettiin rajoittaa tuota touhua. Mutta siihen mennessä oltiin jo saatu helvetillinen määrä ihmisiä sellaiseen huumekoukkuun että kun sitä Oxycontin-reseptiä ei enää saanutkaan niin nämä ihmiset siirtyivät hankkimaan heroiinia ja muuta paskaa katukaupasta. Ja nyt puhutaan siis ihan valkoisesta keskiluokasta eikä mistään ghetossa kasvaneista pikkurikollisista. Tällä hetkellä tilanne on se että esimerkiksi viime vuonna kuoli yli 60.000 ihmistä huumeiden yliannostuksiin ym. huumeisiin liittyviin ongelmiin. Tämä huumeongelma on niin massiivinen että amerikkalaisten elinajanodotekin on kääntynyt laskuun viime vuosien aikana. Täysin käsittämättömältä tuntuu miten lääkärit ovat voineet antaa tällaisen tapahtua, vai ovatko lääketehtaat voidelleet heidät niin hyvin että eivät ole yksinkertaisesti välittäneet.


John Oliverin ohjelmat on mielenkiintoisia jos haluaa tietää enemmän USA:n epäkohdista ja uskomattomista käytännöistä. Oliver vetää kyllä melko yksioikoisesti ja koomikkona käyttää huumoria melko värikkäästi, mutta kaikki on teknisesti totta mitä hän ohjelmissaan sanoo. Yksi todella sekopäinen asia on Civil Forfeiture. Suosittelen katsomaan:

Civil Forfeiture: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) - YouTube

Tuohon lääkehommaan, yksinkertainen vastaus on kyllä. Lääkeyhtiöt saivat lobattua/voideltua lääkärit puolelleen. Tästäkin asiasta Oliver on tehnyt mielenkiintoisia ohjelmia:

Marketing to Doctors: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) - YouTube

Opioids: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) - YouTube
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Tämä jonkin verran kehuttukin Yonoton ei avaudu. Ruuat ja juomat tilataan urheilutapahtumassa älypuhelimen sovelluksella etukäteen noudettavaksi, jotta ei tarvitse erätauolla jonottaa.

"Hae tilauksesi pikatiskiltä ilman jonoa".

Entäs sitten kun tämän suosio kasvaa ja vaikka Jokereiden matsissa 1000, 4000 tai 10 000 katsojaa käyttää Yonotonta? Syntyykö yonoja?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tämä jonkin verran kehuttukin Yonoton ei avaudu. Ruuat ja juomat tilataan urheilutapahtumassa älypuhelimen sovelluksella etukäteen noudettavaksi, jotta ei tarvitse erätauolla jonottaa.

"Hae tilauksesi pikatiskiltä ilman jonoa".

Entäs sitten kun tämän suosio kasvaa ja vaikka Jokereiden matsissa 1000, 4000 tai 10 000 katsojaa käyttää Yonotonta? Syntyykö yonoja?
Ei, vaan silloin muodostuu kuluttajalähtöinen tarve Yonoton+ -palvelulle, jossa voisi esim. muutaman euron lisähintaan saada eineksensä extrapikatiskille. Ja niin edelleen. Tämmöst tää on.
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
Tuota, josYonoton ottaisi nuo hinnat, mitä nettisivu näyttää, niin. Vaikka asun pk-seudulla ja hinnat on mitä on, niin hotdog-ateria, 11.50, punkku 16cl 10.50e kun itse maksan paikallisessa 24 cl 6.0 e.Onneksi lapset maksaa omat maksunsa...Hyvin suunniteltu mainonta, toki oliko vaan esimerkki?, hope not...
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuota, josYonoton ottaisi nuo hinnat, mitä nettisivu näyttää, niin. Vaikka asun pk-seudulla ja hinnat on mitä on, niin hotdog-ateria, 11.50, punkku 16cl 10.50e kun itse maksan paikallisessa 24 cl 6.0 e.Onneksi lapset maksaa omat maksunsa...Hyvin suunniteltu mainonta, toki oliko vaan esimerkki?, hope not...
Hyvä KALPA!
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Mette on ja tulee aina olemaan se sama "teini" heidän silmissään, jotka idolisoivat häntä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Puhelimen lukituksesta ja sen murtamisen helppoudesta vaahtoaminen. Sormenjälki, kuvio, PIN. Mitä väliä? Ovatko nykyihmiset (nuoret?) niin innokkaita tutkimaan hetkeksi ilman valvontaa jääneitä puhelimia, että asialla olisi merkitystä. Taitaa olla vain puhelinvalmistajien mainoskikka. Minua ei ainakaan kiinnosta tippaakaan tutkia vaimon tai jälkikasvun tai työkaverien puhelimia. Ja onneksi kotiväki tajuaa pitää ne äänettömällä, niin ei häiritse öiset soittelijat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puhelimen lukituksesta ja sen murtamisen helppoudesta vaahtoaminen
Aika monella on vaikka minkälaista työhön liittyvää kuten sähköposti, kalenteri, jne helposti saatavissa kännykässä. Ne ovat tärkeitä tietoja joissakin yrityksissä (lue kaikissa).
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Aika monella on vaikka minkälaista työhön liittyvää kuten sähköposti, kalenteri, jne helposti saatavissa kännykässä. Ne ovat tärkeitä tietoja joissakin yrityksissä (lue kaikissa).
Juurikin näin. Mitään henkilökohtaiseen elämään liittyvää salaista ei kännykässä tai padissa ole, mutta sieltä on pääsy tosiaan duunin maileihin ja kalenteriin. Softiikin, niihin toki tarvitsee lisäsalasanan. Mutta duunijuttujen takia en päästä ketään kännykkään tai padiin käsiksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Aika monella on vaikka minkälaista työhön liittyvää kuten sähköposti, kalenteri, jne helposti saatavissa kännykässä. Ne ovat tärkeitä tietoja joissakin yrityksissä (lue kaikissa).
Jep, erittäin hyvä pointti. Osittain tästä syystä en ole omaan kännykkääni linkittänyt mitään työhön liittyvää, koska se ei ole mitenkään pakollista. Tabletille tulee työsähköpostit, mutta sekin on minulla pääasiassa kotikäytössä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei avaudu miksi ihmiset jättävät kaikenlaiset tehtävät viime tinkaan. Tässä tuli itse aloitettua opiskelu jälleen ja kaveri laskeskellut koko viikonlopun kotitehtävä, kun mahdollisuus on ollut koko viikon ajan tehdä niitä, kuten suuri osa luokasta tekikin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mutta duunijuttujen takia en päästä ketään kännykkään tai padiin käsiksi.

Näinpä juuri, työpuhelimet tietysti pidetään aina valvottuina, mutta pointti olikin se, että hyökkäävätkö teinit tai tavikset heti pöydälle hetkeksi jääneen puhelimen lukituksia räpläämään, jos tilaisuus tarjoutuu?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
hyökkäävätkö teinit tai tavikset heti pöydälle hetkeksi jääneen puhelimen lukituksia räpläämään, jos tilaisuus tarjoutuu?
Naisasiat-ketjusta ainakin löytyy joukko miehiä joiden mielestä heidän oikeutensa on lukea vaimon, tyttökaverin tms. viesti kännyköistä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Näinpä juuri, työpuhelimet tietysti pidetään aina valvottuina, mutta pointti olikin se, että hyökkäävätkö teinit tai tavikset heti pöydälle hetkeksi jääneen puhelimen lukituksia räpläämään, jos tilaisuus tarjoutuu?
Tuskin. Mutta en anna edes mahdollisuutta... ja kun tuo on ainoa puhelin, niin en turhaan ota sitä riskiä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän puhelimissa käytetä lukituksia ihan samasta syystä kuin autoissa tai asunnoissa. Ei mulla ole autossa mitään ruumista, mutta en silti halua, että joku neekeri kömpii autoni sisälle.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei avaudu miksi ihmiset jättävät kaikenlaiset tehtävät viime tinkaan. Tässä tuli itse aloitettua opiskelu jälleen ja kaveri laskeskellut koko viikonlopun kotitehtävä, kun mahdollisuus on ollut koko viikon ajan tehdä niitä, kuten suuri osa luokasta tekikin.

Itse olin ennen tämmöinen tapaus. Nyttemmin (kun taas opiskelenkin töiden ohessa) olen pyrkinyt opettelemaan siitä pois ja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta onnistunutkin. Tapahan tuo useimmiten on eikä mikään muu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei avaudu miksi ihmiset jättävät kaikenlaiset tehtävät viime tinkaan. Tässä tuli itse aloitettua opiskelu jälleen ja kaveri laskeskellut koko viikonlopun kotitehtävä, kun mahdollisuus on ollut koko viikon ajan tehdä niitä, kuten suuri osa luokasta tekikin.

Helpompi toimia deadlinea vastaan. Tiedät tasan tarkkaan mitä pitää olla valmina ja kuinka paljon on aikaa jäljellä. Sitä puuhastelee laiskasti, jos on paljon aikaa.

Ei mulla ole autossa mitään ruumista, mutta en silti halua, että joku neekeri kömpii autoni sisälle.

Olen ratkaissut tämän sillä, että en omista autoa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Helpompi toimia deadlinea vastaan. Tiedät tasan tarkkaan mitä pitää olla valmina ja kuinka paljon on aikaa jäljellä. Sitä puuhastelee laiskasti, jos on paljon aikaa.

Heh. Lassi ja Leevi tiivistivät tämän hyvin (liitteen kuvassa). Auton lukitseminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos joku autoon on menossa, niin ei se kokeile, olisiko jostakin autosta jäänyt ovi lukitsematta ja sitten käytä tilaisuutta hyväkseen. Joka toisen autoon sisään haluaa, se sinne menee, lukossa tai ei. Jos ovet jättää auki, niin periaatteessa ei tarvi ainakaan rikkoa mitään. Käytännössä tiedän tapauksen, jossa autosta oli sivuikkuna rikottu, vaikka ovet eivät olleet edes lukossa.
 

Liitteet

  • mood02.gif
    mood02.gif
    17,8 KB · kertaa luettu: 602

FreeJack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Auton lukitseminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos joku autoon on menossa, niin ei se kokeile, olisiko jostakin autosta jäänyt ovi lukitsematta ja sitten käytä tilaisuutta hyväkseen. Joka toisen autoon sisään haluaa, se sinne menee, lukossa tai ei. Jos ovet jättää auki, niin periaatteessa ei tarvi ainakaan rikkoa mitään. Käytännössä tiedän tapauksen, jossa autosta oli sivuikkuna rikottu, vaikka ovet eivät olleet edes lukossa.
Aikoinaan kun oli vanha toyotanromu, niin sinne murtauduttiin ja stereot vietiin. No jätin sitten ovet auki ja uusi soitin niin, että sen saa ihan vetämällä pois, ettei tarvi rikkoo mitään, jos on akuutti stereoidentarve. Jotkut sankarit sitten olivat silti laittaneet ikkunat paskaksi ja soitin oli väännetty jollain aivan jojoon, muttei silti onnistuttu irroittamaan. Vaikea käsittää.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helpompi toimia deadlinea vastaan. Tiedät tasan tarkkaan mitä pitää olla valmina ja kuinka paljon on aikaa jäljellä. Sitä puuhastelee laiskasti, jos on paljon aikaa.



Olen ratkaissut tämän sillä, että en omista autoa.


Ei kukaan myöskään ryöstä sulta rahaa jos olet täysin peeaa. Ratkaisu sekin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ismo Alanko ei avaudu minulle. Eikä tarvitsekaan. En ole koskaan hänen taidettaan ymmärtänyt enkä siitä pitänyt. Veljestään Ilkasta tykkäsin joskus aiemmin, mutta onhan se Neljä Ruusuakin ihan vitun väsynyttä. Hyvää yötä Bangkok kuulostaa edelleen hyvältä, mutta ei mikään siitä eteenpäin.

Yhteenvetona sanoisin, että joensuulaiset Alangon veljekset avautuvat minulle varsin heikosti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös