Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 238 963
  • 7 318

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Kuurojen lumilautailukultaa Suomeen". Deaflympics. Miksi kuuroille pitää olla omat kisat kun kuulolla ei ole lajeissa käytännössä mitään merkitystä? Miksei meillä ole lukulaseja käyttävien omia kisoja? Tai karvaisten ihmisten omat olympialaiset?
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksei meillä ole lukulaseja käyttävien omia kisoja? Tai karvaisten ihmisten omat olympialaiset?
Ihan hyvä aspekti. Kuulevat eivät varmaankaan saa osallistua kuurojen kisaan. Saako vastaavasti homomarssiin osallistua, jos pitää vastakkaisesta sukupuolesta?
Tästä on suvaitsevaisuus ja tasa-arvo kaukana.

Edit
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
"Kuurojen lumilautailukultaa Suomeen". Deaflympics. Miksi kuuroille pitää olla omat kisat kun kuulolla ei ole lajeissa käytännössä mitään merkitystä? Miksei meillä ole lukulaseja käyttävien omia kisoja? Tai karvaisten ihmisten omat olympialaiset?

Karvaisille ihmisille on jo omat kisat, kreikkalais-roomalaiset painikisat. Tässä tosin MM-kisat, eivät olympialaiset.

Tosin niihin huolitaan karvattomiakin ja joskus karvatonkin voi voittaa, mutta tässä lienee kyse vain kohteliaasta suvaitsevaisuudesta karvattomia kohtaan. Kunnon painija kun ei ole painija, ellei karva kasva.

Suvaitsevainen laji paini on muutenkin, täynnä miehistä estotonta keppostelua ja riehakkaan henkistä latauksen purkautumisen iloa painimatolla. Tosin monessa karvaisessa painimaassa saattavat miehet silti syyttä suotta suutahtaa ja loukkaantua heteroseksuaalisen identiteetin puolesta jos heille menee yhtään vihjaamaan, miltä touhulta koko laji näyttää ja minkälainen oli lajin historia muinaisessa Kreikassa alastomien nuorukaisten vääntäessä pederastikulttuuria suosivan miesyleisön edessä öljyttynä. Joten parempi olla puhumatta koko aiheesta Kirgisiassa ja Kazakstanissa ennen kuin joutuu siellä väkisin mattoon.

Kaikki linkkaukset vievät kuvalinkkeihin kreikkalais-roomalaisen painin arvokisoihin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"Kuurojen lumilautailukultaa Suomeen". Deaflympics. Miksi kuuroille pitää olla omat kisat kun kuulolla ei ole lajeissa käytännössä mitään merkitystä? Miksei meillä ole lukulaseja käyttävien omia kisoja? Tai karvaisten ihmisten omat olympialaiset?

Siksi, että ne jäljellä olevat aistit toimivat eri tavalla, kun aivot alkaa raksuttaa muuttunutta tilannetta. Lukulasit eivät ole iso muutos eikä kisoja tarvita.

Ja jos tarvittaisiin, niin sittenhän sinne jo myytäisiin mainoksia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siksi, että ne jäljellä olevat aistit toimivat eri tavalla, kun aivot alkaa raksuttaa muuttunutta tilannetta

Tarkoitatko, että kuuroilla olisi selkeä kilpailuetu koska heidän tunto-, lihaskoordinaatio- ja näköaistinsa ovat terästäytyneet? Haju- ja makuaistilla ei ehkä em. painia lukuunottamatta ole hirveästi merkitystä. Sanoisin että mielipiteesi sisältö on puhdasta höpölöpöä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tarkoitatko, että kuuroilla olisi selkeä kilpailuetu koska heidän tunto-, lihaskoordinaatio- ja näköaistinsa ovat terästäytyneet? Haju- ja makuaistilla ei ehkä em. painia lukuunottamatta ole hirveästi merkitystä. Sanoisin että mielipiteesi sisältö on puhdasta höpölöpöä.

En tiedä miten selkeä ero se on, mutta miten voi olla tasainen kilpailu, jos lähtökohdat ovat täysin erilaisia. Eri maailmassa sitä elää, kun aistit ovat erilaisia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä miten selkeä ero se on, mutta miten voi olla tasainen kilpailu, jos lähtökohdat ovat täysin erilaisia. Eri maailmassa sitä elää, kun aistit ovat erilaisia.

Sun logiikka ei vaan pelaa, koska se oikeasti tarkoittaisi muiden aistien terästymistä, jolloin kuurolla olisi etu sellaisessa lajissa jossa itse kuulolla ei ole mitään merkitystä (varsinkin yksilölajit). Toisin sanoen, tämä aistiepäsuhta ei faktisesti toimi perusteluna. Ne varsinaiset syyt ovat sitten jotain sosiaaliskultturaalista "meidän oma juttu" -tyyliin. Kuurot itse korostavat ettei kuurous ole vamma vaan he ovat kielellinen ryhmittymä. He siis itse kieltävät tuon heikommuuden mihin viittaat.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kuurot itse korostavat ettei kuurous ole vamma vaan he ovat kielellinen ryhmittymä. He siis itse kieltävät tuon heikommuuden mihin viittaat.

Jotkut kuurot voivat näin tehdä, eivät todellakaan kaikki. Nämä höpinät kuuroudesta kielellisenä ryhmittymänä ovat samaa kaliiberia kuin höpinät siitä, että fyysinen sukupuoli on täysin henkilön itsensä päätettävissä oleva konstruktio eikä suinkaan biologinen lähtökohta.

Huonokuuloisuus ja kuurous ovat vammoja, pääsääntöisesti fyysisiä vammoja. Minusta sellaiset vanhemmat, jotka kieltäytyvät esimerkiksi viemästä kuuroa tai huonokuuloista lastaan kuulon palauttavaan leikkaukseen (silloin kun sellainen on mahdollista tehdä) sen takia, että kuurous on heidän kulttuuriaan joutaisivat menettää lapsensa huostaan siinä missä sellaisetkin vanhemmat, jotka kieltäytyisivät viemästä esimerkiksi liikuntavammaista lasta liikuntakyvyn mahdollistavaan leikkaukseen sen takia, että lapsi menettäisi kulttuurista liikuntavammaisidentiteettiään.

Ei avaudu minulle, miksi jotkut vanhemmat alistavat omat lapsensakin omille ideologioilleen ja omalle pettymykselleen lapsen tulevaisuuden ja terveydenkin uhalla.

Huonokuuloisuus ja kuurous ovat vammoja, eivät kulttuuria.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En tiedä paljonko tiedät asiasta, mutta kirjoituksesi vaikuttaa tietämättömyydestä johtuvalta suvaisemattomuudelta. Pienen lapsen aivojen sorkkiminen ei ole ihan pikku juttu. Ja kuuroilla on oma kulttuurinsa, oma kielensä.

Minulla on keskivaikea perinnöllinen kuulonalenema, ja esimerkiksi edesmennyt isoäitini oli lähes umpikuuro. Äitini on menossa hyvää vauhtia samaan suuntaan.

Olen sitten varmaan suvaitsematon, kun sanon, että huonokuuloisuus aina täyskuuroutta myöten on vamma, ei mikään kulttuuri saatika valinta. Jos minä joskus joudun opettelemaan suomenkielisen viittomakielen (joka on oma kielensä), niin en tee sitä kulttuurisena valintana enkä siksi, että haluaisin edustaa omaa kielellistä ryhmittymää vaan siksi, etten enää kuule mitään enkä pärjää arkikommunikoinnissa jolloin on pakko opetella kyseinen kieli.

Tietenkään ei tarvitse vauvan aivoja sorkkia vaaroista välittämättä, mutta sisäkorvaimplantin voi asentaa alle vuoden ikäisellekin. Ylen Akuutti-ohjelmassa tämäkin asia käsiteltiin varsin tyhjentävästi:
Lapsia leikattaessa pidetään tavoitteena, että heidät voitaisiin leikata viidenteen ikävuoteen mennessä, mielellään jo ennen lapsen toista ikävuotta. Maailmanennätys on viisikuukautinen sisäkorvaistutteen saanut. Lapsille sisäkorvaistutteen asentaminen on aiheuttanut myös ristiriitoja, joidenkin mielestä kuuro lapsi on jo kasvanut viittomakieliseen tai kuurojen yhteisöön ja häntä ei saisi enään temmata siitä pois. Tampereen yliopistollisen sairaalan osastonylilääkäri Tapani Rahko korostaa, että lapselta ei oteta viittomakieltä pois, vaan hänelle annetaan mahdollisuus oppia toinen kieli, puhekieli ja niinpä viittomakieli jää usein pääkieleksi.

Jos olen minä suvaitsematon, niin sitten on myös ylilääkäri Rahko. Sisäkorvaleikkaus voidaan tehdä jo varhain, ja minun mielestäni on naurettavaa väittää, että esimerkiksi alle vuoden ikäinen vauva on jo niin syvästi "kasvanut yhteisöön", että olisi suuri rikos tarjota hänelle mahdollisuus kuulemiseen ja puhekieleen.

Se on vanhemmilta puhdasta itsekkyyttä, jos ei tee kaikkeaan oman lapsensa terveyden ja pärjäämisen eteen ja jättää esim. korvaleikkauksen väliin sen takia, että lapsi ei saisi koskaan mahdollisuutta pärjätä kuulevan valtaväestön piirissä tasaveroisena.

Vähän sama kuin jos sokeat/heikkonäköiset vanhemmat jättäisivät huononäköiselle lapselle silmälasit hankkimatta tai esim. tarpeellisen silmäleikkauksen toteuttamatta koska haluaisivat lapsensa olevan tiukasti sidottuna sokeiden kulttuuriin ja brailleen. Tai vanhemmat jättäisivät jalkaleikkauksen tekemättä vaikka se palauttaisi kävelykyvyn, koska pyörätuolissa on mukavampaa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielenkiintoisia päällekkäisyyksiäkin on olemassa. Olin eräs kerta erityisopetuksen ja kohdennetun kasvatusmessuilla Amsterdamissa.
Lopputiimellyksissä olin yökerhossa viittomakielenopettajan kanssa. Olin melkoisen hukassa kahden ruppanasen orposen kurssini kanssa.
Huomasimme, että mikä meillä on viittomana ”kaunis” onkin Hollannissa ”vuohi”.
Toisaalta, erillaisuudet ovat kiinnostavia... juurikin siksi.


Annoin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla on keskivaikea perinnöllinen kuulonalenema, ja esimerkiksi edesmennyt isoäitini oli lähes umpikuuro. Äitini on menossa hyvää vauhtia samaan suuntaan.

Olen sitten varmaan suvaitsematon, kun sanon, että huonokuuloisuus aina täyskuuroutta myöten on vamma, ei mikään kulttuuri saatika valinta. Jos minä joskus joudun opettelemaan suomenkielisen viittomakielen (joka on oma kielensä), niin en tee sitä kulttuurisena valintana enkä siksi, että haluaisin edustaa omaa kielellistä ryhmittymää vaan siksi, etten enää kuule mitään enkä pärjää arkikommunikoinnissa jolloin on pakko opetella kyseinen kieli.

Tietenkään ei tarvitse vauvan aivoja sorkkia vaaroista välittämättä, mutta sisäkorvaimplantin voi asentaa alle vuoden ikäisellekin. Ylen Akuutti-ohjelmassa tämäkin asia käsiteltiin varsin tyhjentävästi..

Suvaitsematon on turhan voimakas sana, anteeksi siitä.

Pienen vauvan aivojen sorkkiminen on aina riski ja vanhemmat joutuvat päättämään tästä riskistä. Valtaosa kuuroista implantoidaan. Implantti ei kuitenkaan tarkoita normaalia kuulemista, mekanismi on erilainen. Moni implantoitu ottaa vastaanottimen pois kun ei tarvitse sitä, meteli hiljenee.

Implantoitu lapsi on usein kahden kulttuurin välissä, viittomakieltä puhuvien ja kuulevien.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täytyy sanoa, että nyt ollaan laadukkaan keskustelun äärellä.

Kannattaa tarkistaa faktat ensin. Kokleaimplantti ei sörki aivoja sen enempää kuin tämän tekstin lukeminenkaan. Elektrodit asennetaan sisäkorvaan ja antennikela kallon luuhun. Onhan ne toki aivoja lähellä kuten hiuksetkin mutta silti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannattaa tarkistaa faktat ensin. Kokleaimplantti ei sörki aivoja sen enempää kuin tämän tekstin lukeminenkaan. Elektrodit asennetaan sisäkorvaan ja antennikela kallon luuhun. Onhan ne toki aivoja lähellä kuten hiuksetkin mutta silti.

Niin, arvasin tämän, halusit vaan päteä. Olin tammikuussa kuuntelemassa asiantuntijaa aiheesta ja hän puhui aivojen sorkkimisesta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, arvasin tämän, halusit vaan päteä. Olin tammikuussa kuuntelemassa asiantuntijaa aiheesta ja hän puhui aivojen sorkkimisesta.

Juu samalla tavalla se on sorkkimista kuin esimerkiksi eilinen Ilves-huutojen äänivyöry Isomäen hallissa. Kuulohermoista välittyi aivoihin sähköimpulssien tsunami jonka moni koki jopa ahdistavana. Kerro nyt vaan mitä "kuulemasi asiantuntija", jolla et tahdo vaan päteä, tarkoitti "sorkkimisella".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juu samalla tavalla se on sorkkimista kuin esimerkiksi eilinen Ilves-huutojen äänivyöry Isomäen hallissa. Kuulohermoista välittyi aivoihin sähköimpulssien tsunami jonka moni koki jopa ahdistavana.

Kyse on vanhempien tunteista ja peloista, he eivät ole aina niin rationaalisia kuin sinä. Sinä ehkä luotat suomalaiseen lääketieteeseen 100%:sti, minä ymmärrän niitä vanhempia jotka pelkäävät implantointia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös