Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 239 278
  • 7 320

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Crossfit-kilpailut: treenataan kilpaa. No sen vielä ymmärrän, että joku, jolla ei ole pelisilmää pallopeleihin tai erikoislahjoja muuhun urheiluun, mutta joka tykkää treenata niin vitusti, haluaa nähdä onko hän reippain treenaaja, mutta että joku menee katsomaan tätä kilpatreenaamista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun mielestä vapottajat näyttää siltä, kuin imisivät tuttia.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Taitaa isolle osalle ihmisistä olla sähkötupakointi se pienempi pahe. Mielummin imuttelee se höyryä kuin polttaisi oikeaa tupakkaa.
On se myös kanssaeläjille pienempi pahe. Mieluummin haistelee kuitenkin muutaman sekunnin sitä höyryä, kuin kaikkiin vaatteisiin tarttuvaa savunkatkua joka ei tekstiileistä lähde ilman pitkällistä tuulettamista tai pesua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sähkötupakointi. Mistä lähtien ihmiset ovat halunneet näyttää höyryvetureilta?

Tämähän on sitä uutta vanhan kaipuuta, mutta samalla terveysintoilua. Voi näyttää 70-luvun coolilta, mutta terveellisesti.

Onneksi näitä on jo kielletty monin paikoin. En minä luule jotain heti jossain pössähtävää vesihöyryä terroristipommiksi, mutta aivan naurettavaahan tuo on vedellä muka laillisesti kaikkien nähden. Juon usein olutta kielletyissä paikoissa kuten linja-autossa tai junassa, mutta pyrin tekemään sen niin huomaamattomasti kuin mahdollista.

Jostain syystä nämä polttelijat haluavat tehdä sen näkyvästi.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ai niin! Toinen on asia, joka ei avaudu minulle, on väriestejuoksut ja Tough Viking -juoksut. Ensimmäisessä mammat hölkkää maalipönttöjä päin ja jälkimmäisessä ylempänä mainitut crossfit-kisaajat suorittaa ala-asteelta tutun temppuradan. Aikuiset ihmiset.

Laitetaan jonon jatkoksi muutkin yhteisölliset juoksutapahtumat. Joku Helsinki City Runkin taitaa maksaa lähemmäs satasen. Pururata on ilmainen.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ideologiat eivät oikein avaudu, tai että miksi jotkut vannovat niin suureen ääneen jonkin puolesta. En esimerkiksi tiedä juuri ollenkaan mitä poliittiset ideologiat tarkoittavat, se tulee usein huomattua. Kai minullakin jokin ideologia on väkisin kehittynyt eläessään, mutta enpä sille mitään nimeä keksi, eikä sen puoleen oikein kotkotukset kiinnostakaan. Ihminen on jotenkin outo tai muuten vaan dorka jos se ei itse osaa päättää miten ajattelee vaan toisten keksimät jutut korvaa omat näkemykset.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@godspeed Ideologia helpottaa ympäristön hahmottamista. Maailma on hämmentävän monimuotoinen mesta ja valmiiksi pureskeltujen ajatusten omaksuminen vähentää omaa häkeltymisen määrää. Lisäksi ihmisellä on luontainen taipumus tehdä joko/tai luokitteluja. On hitosti helpompaa lyödä lukkoon mielipide vaikkapa maahanmuutosta, kuin lähteä purkamaan ko. ilmiön monia hyviä ja huonoja puolia. Kun monimuotoisiin ja hankalasti hahmotettaviin kysymyksiin tarjotaan simppeleitä ratkaisuja, ollaan lähes aina älyllisesti ala-arvoisella tasolla.
Noin niinku pähkinänkuoressa, pähkinänkuoreen kuuluu lähinnä pähkinät.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ideologiat eivät oikein avaudu, tai että miksi jotkut vannovat niin suureen ääneen jonkin puolesta. En esimerkiksi tiedä juuri ollenkaan mitä poliittiset ideologiat tarkoittavat, se tulee usein huomattua. Kai minullakin jokin ideologia on väkisin kehittynyt eläessään, mutta enpä sille mitään nimeä keksi, eikä sen puoleen oikein kotkotukset kiinnostakaan. Ihminen on jotenkin outo tai muuten vaan dorka jos se ei itse osaa päättää miten ajattelee vaan toisten keksimät jutut korvaa omat näkemykset.
Joskus varmaan 7v sitten joku sanoi täällä, että on kiva lukea schollin oikeistolaisia ja mun vasemmistolaisia ajatuksia. Mä olin että mitä helvettiä. En ole ikinä suostunut miettimään politiikkaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisi maksaa kansanedustajan palkka että suostuisin miettimään niitä juttuja. Ojankaivajan palkalla sitten voisin mennä vaikka kaivamaan ojaa. En mä mikään dorka ole.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@godspeed Ideologia helpottaa ympäristön hahmottamista. Maailma on hämmentävän monimuotoinen mesta ja valmiiksi pureskeltujen ajatusten omaksuminen vähentää omaa häkeltymisen määrää.
Ilmankos tunnun olevani, tälläkin palstalla, usein niin sanotusti pihalla. Useat tuntuvat olevan hyvin varmoja mielipiteissään, vaikka loppupeleissä eivät tiedä hevonvittukakaan. Mulle tulee vaan kysymyksiä "mitä jos" tai "jos kuitenkin", "tuossa ei nyt ollut aikakaan kaikki", mutta useimmiten vain ihmettelen kuinka pienillä faktoilla porukka tuntuu menevän. Se ei aiheeseen liittyen avaudu.

Tätä ei siis ole kohdistettu yhteenkään nimimerkkiin, tiedoksi @Blöö ja @godspeed - ja tietenkin muille myös.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ideologiat eivät oikein avaudu, tai että miksi jotkut vannovat niin suureen ääneen jonkin puolesta. En esimerkiksi tiedä juuri ollenkaan mitä poliittiset ideologiat tarkoittavat, se tulee usein huomattua. Kai minullakin jokin ideologia on väkisin kehittynyt eläessään, mutta enpä sille mitään nimeä keksi, eikä sen puoleen oikein kotkotukset kiinnostakaan. Ihminen on jotenkin outo tai muuten vaan dorka jos se ei itse osaa päättää miten ajattelee vaan toisten keksimät jutut korvaa omat näkemykset.

Lähes kaikkien itsenäisiksi kuvittelemiemme ajatusten takana on jonkin sortin ideologia. Harvalla ne ovat niin kiihkomielisiä tai selvästi havaittavia kuten esimerkiksi poliittiset ääri-ideologiat tai uskolliset aatteet, suurin osa on taustalla joskus lähes huomaamattomina lähtökohtina.

Ihminen tekee toki omia päätöksiä mutta hän tekee ne pitkälti ympäristönsä ja kasvatuksensa rakentamissa puitteissa, vain poikkeusyksilöt kykenevät nämä lähtökohdat kyseenalaistamaan ja päätymään johonkin aidosti omaan ja selvästi erilaiseen ajattelumalliin joka ei ole vain kapinaa kotioloja kohtaan.

Otetaan esimerkiksi sinun ilmoittamasi jääkiekkoseura Ilves (sitten kun taas sattuu kiinnostamaan). Ilveskin on ideologia*, se on selkeä linjavalinta esimerkiksi Tapparan sijasta ja se (kuten kaikki kannatus ja fanitus) perustuu enemmän ideaan Ilveksestä ja Ilveksen merkitykseen kuin reaaliteetteihin. Vain aivan hurmahenkisimmät ilvesläiset ovat niitä, jotka eivät näe mitään vikaa Ilveksessä tai sen toiminnassa, loput voivat kritisoida sitä rankastikin ja se voi olla kiinnostamatta jos sitä johdetaan miten sattuu ja joukkue pelaa miten sattuu, mutta siltikin ollaan ilvesläisiä loppuun asti eikä vaihdeta äkisti Tapparan mestaruusjunaan.

En tiedä, miten sinusta on Ilveksen kannattaja alun perin tullut, mutta oletan asuinpaikan, perhepiirin, ystävien tai vastaavan siihen vaikuttaneen jo nuorena. Vaikka valinta kannattaa on sinänsä sinun, siihen on syynsä miksi valintasi on kallistunut Ilvekseen eikä esimerkiksi Norjan Storhamariin. Eikä siinä mitään pahaa ole, outoahan se olisi jos ihmisten lähtökohdat eivät vaikuttaisi heidän myöhempään toimintaansa ja näkemyksiinsä.

* = Ilveksen voi korvata millä haluamallaan seuralla.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kerrostaloissa sunnuntaisin pesutuvan ja kuivaushuoneen käyttökielto. Ei helvetti me asutaan vuodessa 2017. Ei sillä, että osa porukasta varmaan pesee pyykkinsä tuolla alakerrassa pyhinäkin, mutta on tuo nyt jokseenkin vaan hullu sääntö.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kerrostaloissa sunnuntaisin pesutuvan ja kuivaushuoneen käyttökielto. Ei helvett me asutaan vuodessa 2017. Ei sillä, että osa porukasta varmaan pesee pyykkinsä tuolla alakerrassa pyhinäkin, mutta on tuo nyt jokseenkin vaan hullu sääntö.

Meidän taloyhtiössä on mattojen tamppaaminen kiellettyä sunnuntaisin noissa pihan telineissä. Ilmeisesti jonkun kirkollisen pyhän vietto saattaa tuosta läpsyttelystä häiriintyä pahanlaisesti.

Toivottavasti joku kieltäisi noiden mummujen liikkumisen valosan aikaan, osan ulkoinen olemus käy pahasti esteettisen silmäni päälle.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Suomalainen demokratia, mikä lähinnä toimii niin että puolueiden edustajat/puolueet ilmoittaa ajavansa asioita X, Z tai Y. Sitten kansa jakautuu keskenään ja äänestää eri asioiden edustajia. Enemmistö on äänestänyt vahvasti X asiaa ajavia ehdokkaita. Sitten kansan enemmistön etua X ajetaan asioiden Z ja Y kustannuksella. Enemmän tai vähemmän näin.

Ei siis avaudu, kuinka tämänkaltainen politiikka ajaisi koko kansan, eri ikäryhmien, eri tuloluokkien, eri ammattiryhmien jnejne asiaa. Sillä ajatellaan vaikka puolueita numeroina: 1,2 ja 3.

Ensin vaalit voittaa puolue 1, joka lähtee ajamaan asiaa X, kuten ylläolevassa esimerkissä. Huomataan että X asia astuu puolue 2 kannattajien varpaille, joten se kansanosa/kannattajaryhmä aktivoituu seuraavissa vaaleissa jolloin puolue 2 pääsee rummuttamaan omia agendojaan. Se sitten kusee puolueiden 1 ja 3 kannattajien muroihin. Ja jälleen seuraavissa vaaleissa valta vaihtuu.

Näillä asetelmilla ei tehdä pitkäaikaisesti kaikille hyviä muutoksia, vaan joka vaalikausi, kiristetään sieltä sun täältä (koska kiristitte meiltä, me kiristetään teiltä) ja näennäisesti tehdään muutoksia (puoluekannatuksen ylläpitämiseksi), olit tyytyväinen tai et.

Ja sitten ihmetellään miksei esim. nuoret aktivoidu äänestämään. Ehkä koska tulos on vääjämättömästi jo perseestä. Tuplavaikutus tällä on se, että ikääntyvä enemmistö ajaa asioitaan paremmin ja kuuluvammin, sillä nuoriso ei ole aktiivinen politiikan seuraamisessa eikä äänestämisessä.

Ja sitten joku irvileuka tulee kertomaan kuinka se on teidän nuorten oma vika, piikkisika. Ei avaudu.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Facebookissa eri alueiden ns. "puskaradio" - ryhmiin viestin laittaminen aiheesta "paikassa x kuollut kissa kurahaarantien puoleisessa ojassa". Kuvan kera tietenkin. Tai myös ilman kuvaa.

Okei, ymmärrän kyllä et jotkut välttämättä haluaa tietää onko se rakas lemmikki kuollut vai ei. Mutta jotenkin tuo häiritsee itseä...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Okei, ymmärrän kyllä et jotkut välttämättä haluaa tietää onko se rakas lemmikki kuollut vai ei. Mutta jotenkin tuo häiritsee itseä...

Mitähän tältä palstalta saa taas lukea ja ihmetellä? Nykyisessä elämäntilanteessa ei ole mahdollisuutta pitää kissoja, mutta aikaisemmin niitä oli.

Millä tavalla sinä nyt luulet, että minä tai joku muu ei haluaisi tietää onko se "rakas lemmikki" elossa vai kuollut?

Sinua häiritsee kuvat kuolleista kissoista ja niin minuakin, vaikka en hippi olekaan. Tuo on kuitenkin erittäin tärkeää informaatiota ja hyvä jos tuollaisia on.

Eikun niin, helvetti. Olet tietenkin toukohousu mille nyt vain kissoja tulee ja menee navetoissa eikä niillä ole nimiä. Tai niistä Suomen luontoon kuulumattomista otuksista pidetä sen enempää huolta kuin haulikolla laittaa aina kun näkee.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minkäs takia jotkut puhuu kiekkojoukkuetta fanittaessaan muodossa "me". En minä ainakaan ole kuin minä. Kannustan tai en.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minkäs takia jotkut puhuu kiekkojoukkuetta fanittaessaan muodossa "me". En minä ainakaan ole kuin minä. Kannustan tai en.

Siksi koska ilman meitä kannattajia ei olisi ammattilaisurheilua. Kuka ne palkat lopulta maksaa? Me.

Urheilua olisi aina ja historian saatossa on ollutkin. Ammattilaisuuden mahdollistaa ainoastaan me ketkä katsomme niitä vituttavia mainoksia ja maksamme kalliita pääsylippuja tapahtumiin.

Miksi joku puhuu perheestään muodossa "me". Kuulema siksi, että dna-tutkimusten perusteella ovat jotenkin sukua.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@pernaveikko No joo, mutta en minä silti koe mitään yhteisöllisyyttä vieraiden, enkä edes tuttujeni kanssa jotka Ilvestä esimerkiksi kannattavat. En ole ajatusmaailmaltani mikään "fani", joka tulisi välittömästi toimeen samaa joukkuetta kannattavien kanssa.
 

Nick Neim

Jäsen
@pernaveikko No joo, mutta en minä silti koe mitään yhteisöllisyyttä vieraiden, enkä edes tuttujeni kanssa jotka Ilvestä esimerkiksi kannattavat. En ole ajatusmaailmaltani mikään "fani", joka tulisi välittömästi toimeen samaa joukkuetta kannattavien kanssa.
No jospa muut kokevat, ja siksi puhuvat meistä? Tavallaan itse saatoit jo vastata omaan kysymykseesi, kun hieman tarkemmin ajattelee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole ajatusmaailmaltani mikään "fani", joka tulisi välittömästi toimeen samaa joukkuetta kannattavien kanssa.

Onko tämä nyt se kohta missä pitää kaivaa jotain rautalankaa selittääkseen. Olen kaupunkilainen ja asun kerrostalon toisessa kerroksessa huoneistossa numero 6 (osoite ei muutettu). Ei minulla ole mitään lankoja varastossa. Pitääkö taas soittaa huoltomiehelle.

Miksi pitäisi tulla toimeen kaikkien kannattajien kanssa?

Mutta siinä porukassa tulemme yhdessä, kerromme tarinoita missä vieraspeleissä ollaan oltu ja sitten mietitään hitto olikohan se maali silloin. Ei kyllä ollut tai ehkä oli.

Tapahtuman jälkeen jokainen jatkaa omiin koteihinsa, mutta parhaimillaan näistä saa uusia ystäviä tai tuttuja. Siitä tulee se me. Useimpia et näe enää koskaan, mutta oli silti mukava reissu ja hauskaa turista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Miksi pitäisi tulla toimeen kaikkien kannattajien kanssa?

Mutta siinä porukassa tulemme yhdessä, kerromme tarinoita missä vieraspeleissä ollaan oltu ja sitten mietitään hitto olikohan se maali silloin. Ei kyllä ollut tai ehkä oli.

Tapahtuman jälkeen jokainen jatkaa omiin koteihinsa, mutta parhaimillaan näistä saa uusia ystäviä tai tuttuja. Siitä tulee se me. Useimpia et näe enää koskaan, mutta oli silti mukava reissu ja hauskaa turista.

No kiva sinulle tai teille, jos näin tapahtuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös